Naslov: | Kompetenčni profil ravnatelja osnovne šole v Sloveniji |
---|
Avtorji: | ID Kovačič, Domen (Avtor) ID Mayer, Janez (Mentor) Več o mentorju...  |
Datoteke: | DR_Kovacic_Domen_2013.pdf (5,53 MB) MD5: D20A74769CAFD7CC45D4112A3B22F1D8 PID: 20.500.12556/dkum/b5dc1585-59de-4227-acc1-257b8448e476
|
---|
Jezik: | Slovenski jezik |
---|
Vrsta gradiva: | Doktorska disertacija |
---|
Organizacija: | FOV - Fakulteta za organizacijske vede
|
---|
Opis: | V zadnjem desetletju je koncept kompetenc v Sloveniji dosegel razcvet, s tem pa se je pojavilo tudi več oblik pojmovanja kompetenc. Nekateri menijo, da gre za že obrabljen konstrukt, drugi ga s pridom uporabljajo kot nov okvir za sposobnosti, osebnostne lastnosti, znanje in veščine, ki so potrebne za uspešno delo, tretji ga ignorirajo.
Definicij kompetenc je v literaturi veliko. Oseba je kompetentna takrat, ko je zmožna kakovostno opraviti določeno delo. Posamezniki se torej razlikujejo po kompetencah. Vprašanje pa je, ali so kompetence primerne kot kriterij oziroma merilo za določeno organizacijsko vlogo.
Uspeh organizacije je v veliki meri odvisen od vodij, zato je pomembno, da so na vodilnih mestih ljudje, ki so za to vlogo kompetentni. Med vodje sodijo tudi ravnatelji šol, ki hkrati opravljajo dve vlogi – so pedagoški vodje in poslovodje (managerji). V slovenskem prostoru do sedaj nismo zasledili, da bi kdo z znanstveno metodo določil ključne kompetence ravnatelja in izdelal kompetenčni profil ravnatelja osnovne šole v Sloveniji, zato smo se odločili raziskati to področje in izpolniti omenjeno vrzel.
Na podlagi znanstvenih virov smo najprej definirali ključne kompetence ravnatelja osnovne šole. To je bila osnova za njihovo dopolnitev s pomočjo metode fokusnih skupin izkušenih ravnateljev. Na tej osnovi smo izdelali vprašalnik kompetenc posebej za ravnatelje in za učitelje osnovnih šol. Dobili smo odgovore 151 ravnateljev in 473 učiteljev, ki predstavljajo reprezentativen vzorec. Na podlagi pridobljenih podatkov smo izdelali sociodemografske analize, izračunali povprečja ter range kompetenc po pomembnosti. Za dokazovanje teze in hipotez smo izvedli številne analize, primerjave s statističnimi testi, faktorsko, diskriminantno in klastrsko analizo. Izdelali smo zahtevan in dejanski kompetenčni profil ravnatelja osnovne šole, ki je bil ključen cilj disertacije.
Dokazali smo, da obstaja statistično pomembna razlika med zahtevanimi kompetencami, katerih pomen ocenjujejo ravnatelji, in dejanskimi kompetencami, ki jih ocenjujejo njihovi učitelji.
Ugotovili smo, da se kompetentnost ravnateljev ne razlikuje glede na spol.
Pokazalo se je, da se kompetentnost ravnateljev ne razlikuje glede na velikost šole, ki jo vodijo.
Želeli smo izvedeti, ali imajo slovenski ravnatelji kake specifične kompetence v primerjavi z ravnatelji iz drugih kulturnih okolij. Ugotovili smo, da so kompetence slovenskih ravnateljev večinoma podobne kompetencam ravnateljev osnovnih šol na Hrvaškem, v Nemčiji, ZDA in Avstraliji.
Na podlagi raziskave smo izdelali univerzalen kompetenčni profil ravnatelja osnovne šole, s katerim lahko pomagamo pri selekciji kandidatov za bodoče ravnatelje, obstoječim ravnateljem svetujemo pri načrtovanju razvoja njihove kompetentnosti in prispevamo k objektivnosti pri ugotavljanju njihove učinkovitost ter uspešnosti pri vodenju šole. Izdelali smo tudi model ključnih kompetenc ravnatelja osnovne šole in nakazali aplikacijo za samooceno ali oceno kompetentnosti ravnatelja za vodenje osnovne šole.
Uspešni ravnatelji so torej vizionarji, strategi, vodje pedagoškega procesa, organizatorji, administratorji, sodelovalci v timu, povezovalci z okoljem šole ter realizatorji strokovnih in poslovnih ciljev. |
---|
Ključne besede: | kompetence, kompetenčni profil, kompetenčni profil ravnatelja osnovne šole, vprašalnik kompetenc |
---|
Kraj izida: | Kranj |
---|
Leto izida: | 2012 |
---|
PID: | 20.500.12556/DKUM-39015  |
---|
COBISS.SI-ID: | 267045376  |
---|
NUK URN: | URN:SI:UM:DK:AHWOSRTB |
---|
Datum objave v DKUM: | 24.05.2013 |
---|
Število ogledov: | 5500 |
---|
Število prenosov: | 570 |
---|
Metapodatki: |  |
---|
Področja: | FOV
|
---|
:
|
KOVAČIČ, Domen, 2012, Kompetenčni profil ravnatelja osnovne šole v Sloveniji [na spletu]. Doktorska disertacija. Kranj. [Dostopano 23 april 2025]. Pridobljeno s: https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?lang=slv&id=39015
Kopiraj citat |
---|
| | | Skupna ocena: | (0 glasov) |
---|
Vaša ocena: | Ocenjevanje je dovoljeno samo prijavljenim uporabnikom. |
---|
Objavi na: |  |
---|
Postavite miškin kazalec na naslov za izpis povzetka. Klik na naslov izpiše
podrobnosti ali sproži prenos. |