| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Show document Help

Title:Družbeni donos na izobraževanje in eksternalije človeškega kapitala v Sloveniji
Authors:ID Perko, Mitja (Author)
ID Ovin, Rasto (Mentor) More about this mentor... New window
Files:.pdf MAG_Perko_Mitja_2012.pdf (2,04 MB)
MD5: 11A8D01C0C58482B6175458589060907
PID: 20.500.12556/dkum/97f0898e-7e46-4df5-9aa8-695666e4ff5a
 
Language:Slovenian
Work type:Master's thesis/paper
Organization:EPF - Faculty of Business and Economics
Abstract:V tem magistrskem delu ocenjujemo osebni in eksterni donos na izobraževanje na ravni slovenskih občin za leta 2007–2009. Osebni donos merimo kot učinek števila let formalnega izobraževanja posameznika na njegov bruto dohodek iz dela, eksterni donos pa kot učinek ravni izobrazbe v občini. Kot merilo ravni izobrazbe uporabimo dva kazalca: delež terciarno izobraženih in povprečno število let šolanja v občini. Razpolagamo s panelnimi mikropodatki, v ekonometričnem ocenjevanju pa uporabimo različne cenilke, med katerimi sta pomembnejši cenilki slučajnih in fiksnih učinkov. Ocene osebnega donosa so vedno robustne, vendar eksterni donos, merjen z deležem terciarno izobraženega prebivalstva, izgubi statistično značilnost ob dodajanju kontrolnih spremenljivk, ki naj bi nadzorovale za učinek velikosti občine. Medtem pa eksterni donos v obliki povprečnega števila let šolanja obdrži statistično značilnost pri uporabi cenilke fiksnih učinkov. Kot literatura tudi mi posumimo na morebitno endogenost povprečnega števila let šolanja v občini in izvedemo ocenjevanje z dvostopenjskimi najmanjšimi kvadrati na modelu fiksnih učinkov, pri čemer kot instrumenta uporabimo pretekli delež prebivalstva v občini, star 0–4 in 5–9 let. Koeficient za povprečno število let šolanja posledično izgubi statistično značilnost, s čimer potrdimo sum o endogenosti. Eksternega učinka izobraževanja na ravni občin za Slovenijo ne moremo potrditi.
Keywords:družbeni donos, osebni donos, eksternalije, človeški kapital, Slovenija
Place of publishing:Maribor
Publisher:[M. Perko]
Year of publishing:2012
PID:20.500.12556/DKUM-22417 New window
UDC:330.1
COBISS.SI-ID:11078172 New window
NUK URN:URN:SI:UM:DK:3XEV08UQ
Publication date in DKUM:24.05.2012
Views:2670
Downloads:359
Metadata:XML DC-XML DC-RDF
Categories:EPF
:
PERKO, Mitja, 2012, Družbeni donos na izobraževanje in eksternalije človeškega kapitala v Sloveniji [online]. Master’s thesis. Maribor : M. Perko. [Accessed 27 April 2025]. Retrieved from: https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?lang=eng&id=22417
Copy citation
  
Average score:
0.5
1
1.5
2
2.5
3
3.5
4
4.5
5
(0 votes)
Your score:Voting is allowed only for logged in users.
Share:Bookmark and Share


Hover the mouse pointer over a document title to show the abstract or click on the title to get all document metadata.

Secondary language

Language:English
Title:Social returns to education and human capital externalities in Slovenia
Abstract:In this master thesis we estimate the private and external return to education at the level of municipality in Slovenia for the years 2007-2009. We measure the private return as the effect of the number of years spent in formal education on an individual's gross yearly income and the external return as the effect of the level of education. We use two measures for the level of education: the share of population with a tertiary education and the average years of formal schooling in the municipality. Using panel micro-level data we use several estimators, two of which are the random effects and the fixed effects estimators. The estimates of the private return are always robust, although the external return measured by the share of persons having achieved tertiary education loses its significance after adding different control variables. On the other hand, the external return measured by the average years of schooling remains statistically significant using the fixed effects estimator. Suspecting endogeneity of average years of schooling we estimate a two-stage least squares regression on a fixed effect model using as instruments the past share of population aged 0-4 and 5-9. The coefficient for average years of schooling loses its significance, confirming our suspicion of endogeneity. As a result we are unable to confirm external effects of education at the level of municipality for Slovenia.
Keywords:social return, private return, externalities, human capital, Slovenia


Comments

Leave comment

You must log in to leave a comment.

Comments (0)
0 - 0 / 0
 
There are no comments!

Back
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica