SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Izpis gradiva

Naslov:Sporazumevanje učencev v različnih govornih položajih
Avtorji:Hvauc, Andreja (Avtor)
Zemljak Jontes, Melita (Mentor) Več o mentorju... Novo okno
Datoteke:.pdf UNI_Hvauc_Andreja_2009.pdf (33,67 KB)
 
Jezik:Slovenski jezik
Vrsta gradiva:Diplomsko delo (m5)
Organizacija:FF - Filozofska fakulteta
Opis:Posebnost ljudi, ki nas loči od živali, je, da se sporazumevamo z govorom. Govor se spreminja in primerno oblikuje v izbranih sporazumevalnih okoliščinah, za katere otroci slišijo prvič že v osnovni šoli. Narečje, čeprav ne več v prvotni obliki, predstavlja za večino osnovnošolskih otrok še vedno prvo in najmočnejše izrazno sredstvo. Otroci se v domačem okolju najprej srečajo z narečno obarvano slovensko besedo, šele nato, predvsem v osnovni šoli z branjem, pisanjem in govornim izražanjem, spoznajo knjižni jezik in se trudijo v ustreznih okoliščinah tudi v njem sporazumevati. Naloga učitelja v osnovni šoli je, da učence pouči in postopoma navaja na različne načine govorjenja glede na sogovorca in druge okoliščine sporočanja oziroma sporazumevanja. Pulkova v svojem članku Dialekti in usvajanje knjižnega jezika v osnovni šoli (2006) ugotavlja, da lahko narečni govor učencem v osnovni šoli pomaga in je temeljen za usvajanje knjižnega jezika. Po drugi strani pa meni, da lahko učenci v osnovni šoli usvajajo narečje tudi kot eno izmed socialnih zvrsti. V povezavi s tem spoznavajo ustreznost rabe narečnega govora ali knjižnega jezika glede na govorne okoliščine. Narečje je govor, ki se govori le na določenem zemljepisnem področju in ima zato precej enake in bistveno skupne lastnosti na glasoslovni, oblikoslovni, skladenjski in besedni ravni. Govorno izražanje pa je odvisno tudi od drugih dejavnikov, kot so starost, okolje, v katerem posameznik živi, stopnja izobrazbe. V diplomski nalogi smo se odločili, da bomo naše teoretično znanje podkrepili tudi z empirično raziskavo, in sicer se bomo omejili le na eno manjše področje in natančneje predstavili raziskovani krajevni govor Rač. Raziskava je pokazala, da se učenci OŠ Rače v domačem kraju največkrat sporazumevajo narečno. Knjižnega jezika se učijo v šoli, in sicer z branjem, pisanjem in govornim izražanjem. Učenci se najbolj trudijo govoriti in pisati v knjižni slovenščini pri urah slovenskega jezika in književnosti. Dejstvo je, da tudi starši in učitelji veliko pripomorejo k usvajanju knjižnega jezika. Izobrazba staršev precej vpliva na govorno izražanje anketiranih, saj se starši z višjo izobrazbo sporazumevajo z anketiranimi predvsem v knjižnem jeziku. Naloga učiteljev pa je, da učence opozarjajo na njihovo nepravilno izreko besed. Zaključimo lahko, da so za govorno sporazumevanje res bistvene okoliščine sporočanja oziroma govorni položaj govorca.
Ključne besede:Ključne besede: sporazumevanje, usvajanje jezika, govorni položaj, narečje, knjižni jezik, učenci, osnovna šola, govor Rač
Leto izida:2009
Založnik:[A. Hvauc]
Izvor:Maribor
UDK:811.163.6(043.2)
URN:URN:SI:UM:DK:G6QXCUB7
COBISS_ID:16911112 Povezava se odpre v novem oknu
Število ogledov:3196
Število prenosov:302
Metapodatki:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
Področja:FF
:
  
Skupna ocena:(0 glasov)
Vaša ocena:Ocenjevanje je dovoljeno samo prijavljenim uporabnikom.
Objavi na:AddThis
AddThis uporablja piškotke, za katere potrebujemo vaše privoljenje.
Uredi privoljenje...

Postavite miškin kazalec na naslov za izpis povzetka. Klik na naslov izpiše podrobnosti ali sproži prenos.

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:Students´ Communication in Different Speech Situations
Opis:The specificity of people which separates them from animals is that they communicate with speech. Speech changes and develops appropriately in selected communicative situations which the children hear for the first time in primary school. Dialect, though not in pure form, is, for the majority of primary children, still the first and most powerfully expressive means. Children come across the first Slovene dialect word in their home environment. Then, especially in primary school, they become aware of the literary language through reading, writing, and speaking, and they make efforts to communicate with it in the appropriate circumstances. The teacher’s job in the primary school is to teach students and to accustom them gradually to the various ways of speaking with regard to the person with whom they are speaking, and other circumstances of communication. Pulko, in her article Dialekti in usvajanje knjžnega jezika v osnovni (2006), states that dialectal speech can help pupils in primary schools and serves as a starting point for the acquisition of language. On the other hand, she believes that students acquire dialect as one of the social skills in primary school. In this connection, they learn about the appropriateness of the use of dialectal speech or literary language in relation to the discourse situation. Dialect is the speech spoken only in a given geographical area and has therefore relatively equal and common features on the phonetic, morphological, syntactic and word levels. Oral expression, however, also depends on other factors, such as age, the environment in which the individual lives, the level of education etc. In the Diploma we decided to reinforce our theoretical knowledge with empirical study, which we limited to only one small area and present accurately the local speech in Rače that we researched. The survey showed that the pupils of Rače primary school most often communicate in the local dialect. Literary language is taught in the school through reading, writing, and speech expression. Students are making the most efforts to speak and write in the literary language in their Slovenian language lessons. The fact is that parents and teachers help a lot in acquiring a literary language. The parents’ education had a major impact on the oral expression of the learners who participated in the survey. The parents with higher education communicated with their children especially in a literary language. The teachers’ task is to point out to the students their irregular word utterances. To conclude, what is essential for oral communication are the circumstances of communication or oral communication situation in which the speaker is located.
Ključne besede:Keywords: communication, language acquisition, speech situation, dialect, literary language, pupils, primary school, speech in Rače.


Komentarji

Dodaj komentar

Za komentiranje se morate prijaviti.

Komentarji (0)
0 - 0 / 0
 
Ni komentarjev!

Nazaj
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici