1. Digitalna preobrazba v srednje velikem podjetjuNina Bučinel, 2024, master's thesis Abstract: Magistrsko delo "Digitalna preobrazba v srednje velikem podjetju" preučuje vpliv digitalne preobrazbe na podjetje, ki se ukvarja s trgovino in večkanalnim poslovanjem s kupci v Srednji in Vzhodni Evropi. Osredotoča se na analizo organiziranosti informacijskega oddelka ter njegove vloge pri doseganju strateških ciljev podjetja skozi digitalno preobrazbo. Naloga izpostavlja vpliv sodobnih sprememb in izzivov na poslovni svet, še posebej po izbruhu pandemije Covid-19. Predstavi prilagoditev poslovne in IT strategije podjetja, vključno z uvedbo hibridnega dela in novih tehnologij. Teoretični del se posveča definiciji digitalne preobrazbe, njenemu pomenu, koristim in ključnim izzivom. Predstavi metodologijo in orodja za oceno stopnje zrelosti digitalne preobrazbe. Empirični del analizira organiziranost informacijskega oddelka, pregleda digitalno strategijo podjetja in implementacijo digitalne preobrazbe. Za oceno napredka se uporabi orodje za merjenje zrelosti. Zaključek ugotavlja napredek podjetja v digitalni preobrazbi, vendar izpostavi nekatere nezadovoljivosti in potrebo po prilagoditvah strategije. Predstavi predloge za izboljšave in kritično oceno uporabljenega orodja. Naloga prispeva k razumevanju vpliva digitalne preobrazbe v srednje velikih podjetjih ter k smernicam za uspešno implementacijo in spremljanje digitalnih strategij v prihodnosti. Keywords: Digitalna preobrazba, digitalna strategija, digitalna zrelost podjetja, avtomatizacija procesov, večkriterijski model. Published in DKUM: 28.01.2025; Views: 0; Downloads: 7
Full text (991,07 KB) |
2. Ocenjevanje trajnostne in digitalne zrelosti v javnem zavoduPia Zakotnik, 2024, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo se osredotoča na raziskovanje trajnostne in digitalne zrelosti javnega zavoda Cene Štupar – Center za izobraževanje Ljubljana (v nadaljevanju Cene Štupar – CILJ). Namen raziskave je oceniti trenutno stanje trajnostnih in digitalnih praks v zavodu ter podati konkretne predloge za izboljšave. V ta namen so bile uporabljene različne metode, vključno z analizo obstoječega stanja, pregledom relevantne literature, primerjavo z dobrimi praksami ter ocenjevanjem zrelosti s pomočjo specifičnih ocenjevalnih orodij. Rezultati raziskave kažejo, da zavod že izvaja nekatere trajnostne in digitalne ukrepe, vendar je še vedno prostor za izboljšave. Predlagani so bili ukrepi za razvoj celovite okoljske strategije, krepitev digitalnih veščin med zaposlenimi, povečanje transparentnosti v upravljanju zavoda ter optimizacijo digitalnih rešitev. Priporočila so usmerjena v izboljšanje energetske učinkovitosti, zmanjšanje okoljskega odtisa, izboljšanje digitalnih kompetenc ter povečanje učinkovitosti izobraževalnih in upravnih procesov. Zaključki raziskave poudarjajo pomembnost trajnostne digitalizacije kot ključnega elementa za dosego dolgoročne uspešnosti in družbene odgovornosti v javnem sektorju. Keywords: trajnostni razvoj, digitalna preobrazba, javni zavod, digitalna zrelost, trajnostna digitalizacija Published in DKUM: 15.11.2024; Views: 0; Downloads: 11
Full text (2,46 MB) |
3. Digitalizacija v računovodstvuDanijela Urnaut, 2024, undergraduate thesis Abstract: Sledi digitalizacije so vidne na vseh področjih našega življenja npr. v izobraževanju, družbenih omrežjih, najbolj pa se le-ta odraža v organizacijah, saj se morajo v skladu s hitrim spreminjanjem tehnologije nenehno prilagajati, če želijo ohraniti stik s konkurenco. V diplomskem delu je predstavljen vpliv digitalizacije na delo v računovodstvu. Gre za pregledno raziskavo, ki temelji na virih drugih avtorjev. Vse bolj napredujoč tehnološki napredek je pomembno vplival na poklic računovodje. Zahvaljujoč digitalizaciji in avtomatizaciji so sodobni računovodje postali učinkovitejši, natančnejši in temeljiti, s čimer se je spremenila tudi njihova vloga v organizaciji, in sicer dopolnila s funkcijo svetovalca in analitika, kar pa od njih terja nenehno učenje ob obvladovanje digitalnih znanj, saj trendi nenehno naraščajo. Diplomsko delo obravnava vpliv digitalizacije na organizacije, zlasti na računovodstvo, zajema pa tri glavne koncepte: digitizacijo, digitalizacijo in digitalno transformacijo ter raziskuje, kako digitalizacija spreminja delo in vlogo računovodij. Digitalizacija v računovodstvu nedvomno prinaša številne prednosti in izzive, ki lahko izboljšajo natančnost, učinkovitost in preglednost poslovanja. Ključno je, da organizacije skrbno načrtujejo prehod na digitalno računovodstvo, se prilagodijo spremembam in upoštevajo vse prednosti in slabosti, kar pa zahteva stalno izobraževanje zaposlenih in uvajanje novih varnostnih ukrepov. Na ta način lahko digitalizacija postane dragocen del prihodnosti računovodstva, ki bo pripomogel k boljši konkurenčnosti in uspešnosti organizacij. V diplomskem delu smo potrdili hipoteze, da digitalizacija pozitivno vpliva na poslovanje organizacij, poenostavlja računovodske postopke in pospešuje njihovo izvajanje. Kljub pomanjkanju literature v slovenskem jeziku in obsežnosti tematike, smo uspeli poudariti pomen digitalizacije za prihodnost računovodskega poklica, ki bo kombinacija tehnologije, avtomatizacije in človeških spretnosti. Digitalizacija v računovodstvu bistveno spreminja način dela, povečuje učinkovitost in zmanjšuje napake, vendar pa človeka v računovodstvu ne bo moč popolnoma nadomestiti, saj človeška presoja, izkušnje prilagodljivost, kreativnost in interakcija s strankami ostajajo ključnega pomena, ki pa jih računalniška tehnologija trenutno ne more nadomestiti. Digitalizacija v računovodstvu ponuja tudi številne perspektivne smeri tudi za prihodnje raziskovanje. Med ključne gotovo sodijo umetna inteligenca, strojno učenje, računovodstvo v oblaku, big data idr., kajti vse te smeri imajo potencial, da se izboljšajo računovodske storitve in prakse tudi v prihodnosti, hkrati pa prispevajo k boljšemu razumevanju in uporabi digitalnih tehnologij v računovodstvu. Keywords: digitalizacija, digitalno računovodstvo, tehnologije v računovodstvu, digitalna zrelost, digitalna transformacija, računovodstvo v prihodnosti. Published in DKUM: 05.09.2024; Views: 83; Downloads: 37
Full text (979,33 KB) |
4. Pregled merjenja digitalne zrelostI MSP-jevTjaša Alegro, Urška Starc Peceny, Vita Petek, 2021, published scientific conference contribution Abstract: V strokovnem prispevku bomo predstavili pregled iz literature o digitalni zrelosti podjetij, zlasti malih in sred-njih podjetij (v nadaljevanju MSP) in se osredotočili na problematiko merjena le te, saj ni uveljavljenega modela za merjenje digitalne zrelosti, ki bi ga lahko aplicirali na podjetja iz različnih sektorjev. Predstavili bomo nekaj primerov dobrih praks digitalizacije in načinov merjenja, ki so se jih posluževali predvsem v turističnem sektorju po svetu. Po pregledu več različnih vprašalnikov za merjenje digitalne zrelosti, ki so na voljo na spletu, ugotavljamo, da so vprašalniki neprilagojeni za različne sektorje in zlasti za področje turizma, predlagamo nekaj poudarkov za vprašalnike, ki bi omogočili boljši vpogled v trenutno stanje na področju digitaliziranosti turističnih MSP-jev. V Sloveniji so se digitalne preobrazbe lotili celovito in se podjetjem ponuja tudi vavčarje za različna področja, na primer za dvig digitalnih kompetenc, potreba po katerih se je še posebej pokazala v času pandemije Covid-19, za digitalni marketing, za pripravo digitalnih strategij in za kibernetsko varnost. Prav tako je v Sloveniji DIH oblikoval vprašalnik za merjenje digitalne zrelosti podjetij, ki je razdeljen na več sklopov, podjetjem pa je po zaključku vprašalnika posredovana strategija oziroma nasveti za izboljšave na različnih področij delovnega procesa podjetja. Keywords: digitalna zrelost, merjenje digitalne zrelosti, MSP, turizem, digitalizacija Published in DKUM: 24.01.2024; Views: 243; Downloads: 28
Full text (24,52 MB) This document has many files! More... |
5. Ocenjevanje digitalne zrelosti na primeruKatja Jamnik, 2023, master's thesis Abstract: Doseganje boljše digitalne zrelosti je ena izmed pomembnejših nalog za uspeh podjetij v današnjem digitalnem poslovnem okolju. S podjetju prilagojenimi priporočili, kot so učinkovito upravljanje podatkov, digitalizacija procesov, vzpostavitev agilnih struktur, zagotavljanje varnosti in kontinuirano izobraževanje zaposlenih lahko orodja za merjenje digitalne zrelosti pomagajo podjetjem doseči višjo stopnjo digitalne zrelosti. Podjetja, ki se aktivno posvetijo digitalni preobrazbi, so bolj odporna v prihodnosti in bodo lažje izkoristila številne prednosti, ki jih prinaša digitalizacija. Zato je pomembno, da se podjetja zavedajo pomena merjenja digitalne zrelosti, da sprejmejo priporočila in se osredotočijo na dvig svoje digitalne zrelosti. Potreba po ocenjevanju digitalnih zrelosti je v zadnjih letih poskrbela za razvoj novih modelov, ki merijo digitalno zrelost podjetij in hkrati podajo priporočila za nadaljnji razvoj. Ti modeli ponujajo pregled nad različnimi vidiki digitalne preobrazbe, kot so tehnologija, kultura, procesi in strateško vodenje. Na podlagi ocene lahko podjetje prepozna svoje močne in šibke točke ter načrtuje ustrezen razvoj. Enega izmed dostopnejših modelov smo v magistrski nalogi na primeru izbranega podjetja testirali tudi mi. Ugotovili smo, da lahko podjetje z izbiro primernega modela bolje oceni svojo digitalno zrelost, kar lahko pripomore k boljši strategiji digitalnih vsebin, optimizaciji poslovanja in kreiranja novih izdelkov ter storitev. Keywords: digitalna transformacija, digitalna zrelost, digitalizacija, zrelostni modeli, ocenjevanje digitalne zrelosti Published in DKUM: 08.12.2023; Views: 540; Downloads: 98
Full text (1,84 MB) |
6. Analiza vplivov kritičnih dejavnikov uspeha in zrelosti podjetja na življenjski cikel upravljanja dokumentarnega sistemaSandra Jordan, 2023, doctoral dissertation Abstract: Če želijo podjetja ostati konkurenčna na trgu se morajo aktivno ukvarjati z digitalizacijo procesov in poiskati procese v podjetjih, ki so zamudni in jih nadomestiti z digitalnimi različicami, hkrati pa poskrbeti, da proces ustreza vsem potrebnim standardom in zakonom. Karna (2016) opredeljuje poslovni proces kot niz dejavnosti s specifičnim vložkom na začetku in rezultatom na koncu procesa. Nadalje digitalizacijo poslovnega procesa definira kot pretvorbo niza analognih vhodov in izhodov procesa v elektronske ali digitalne ter navaja, da sta za uspeh ključna jasna vizija in natančno opredeljen strateški načrt. V splošnem digitalizacija pomeni podporo poslovnemu procesu s pomočjo razpoložljivih informacijskih tehnologij (Toman, 2018). Ensiger s soavtorji (2016) vidijo digitalizacijo predvsem kot podporo za doseganje višje učinkovitosti, boljše dobičkonosnosti in produktivnosti ter kot pomoč pri zniževanju stroškov poslovanja. Koščak (2017) pravi, da je namen digitalizacije odpraviti ponavljajoče se naloge zaposlenih in jim tako omogočiti opravljanje nalog, ki so ključne za poslovanje podjetja. Organizacija Ernst & Young (2021) poudarja, da digitalizacija procesov ponuja nove načine in priložnosti za podjetja/banke in s tem konkurenčno prednost pred drugimi.
Pomembno vlogo pri digitalni transformaciji imajo poslovne informacijske rešitve, s katerimi podjetja digitalizirajo svoje poslovne procese in delovne tokove. Najpomembnejše poslovne informacijske rešitve, ki se izvajajo v podjetjih, so (Sternad Zabukovšek idr., 2020): rešitve ERP (Enterprise Resource Planning), rešitve CRM (Customer Relationship Management), rešitve SCM (Supply Chain Management), DMS (Document Management System), rešitve BPM (Business Process Management), rešitve HRM (Human Resource Management), rešitve MES (Manufacturing Execution System) itd. Klasično upravljanje dokumentov ne more slediti potrebam trga, če želimo imeti agilno in sodobno podjetje. Zato morajo podjetja zaposlenim ponuditi rešitev, ki jim bo omogočala skrbno hranjenje in arhiviranje dokumentacije, hkrati pa jim dati dovolj časa za opravljanje glavnih dnevnih nalog. DMS ni le praktična programska aplikacija, ampak omogoča predvsem digitalizacijo poslovnih procesov. Podjetja, ki uporabljajo DMS imajo sledeče prednosti: implementirajo digitalne procese, avtomatizirajo poteke dela, omogočijo odločitve, ki temeljijo na podatkih, povečajo učinkovitost in prilagodljivost ter zagotovijo podatkovno in pravno varnost (Easy Software, 2020). Kot vsi vemo, upravljanje dokumentov ne vpliva le na delovne tokove v podjetjih, prihranke in prilagajanje potrebam trga, ampak vpliva tudi na okolje (Docxellent, 2019). Vpliv proizvodnje papirja in uporabe papirja v vsakdanjem poslovanju je v preteklih letih zelo obremenil okolje. Zato je uporaba DMS danes že skoraj obvezna programska oprema vsakega podjetja, če želi biti konkurenčno na trgu in je zagotovo dober korak v pravo smer.
Dognanja iz teoretičnega dela in empirične raziskave bodo podjetjem omogočila boljšo pripravo na uvedbo DMS (upoštevajoč zrelost, KDU, stopnjo družbene odgovornosti in trajnostnega razvoja), naprednejšo uporabo DMS ter s tem višjo učinkovitost in uspešnost podjetij, kakor tudi zaprla vrzel glede delno uspešnih oziroma neuspešnih uvedb DMS. Keywords: DMS, KDU, zrelost podjetja, družbena odgovornost, trajnostni razvoj. Published in DKUM: 29.11.2023; Views: 521; Downloads: 81
Full text (6,56 MB) |
7. Priročnik primerov pedagoške prakse poučevanja in učenja na univerzitetnem nivoju z osredotočenostjo na naravoslovno-matematična področjaDrago Bokal, Eva Klemenčič, Robert Repnik, 2022, manual Abstract: Priročnik primerov pedagoške prakse poučevanja in učenja na univerzitetnem nivoju z osredotočenostjo na naravoslovno-matematična področja je namenjen vsem visokošolskim učiteljem in sodelavcem, ki želijo v svoj pedagoški proces vpeljati preverjene pedagoške prakse z namenom izboljšati študijski uspeh in opolnomočiti študente z ustreznimi kompetencami za njihovo nadaljnjo karierno pot. V priročniku predstavimo proces usvajanja znanja od odkrivanja do uporabe skozi lestvico stopenj zrelosti tehnologij. Pri tem želimo poudariti omejenost virov kot so znanje, inteligenca, čustvena inteligenca, empatija, čas, pozornost, zaupanje in pomen njihovega optimalnega izkoriščanja. Skozi konkretne primere učinkovitih pedagoških praks želimo vzpodbuditi visokošolske učitelje in sodelavce, da v pedagoški proces vpeljejo sodobne metode učenja in jih kombinirajo s tradicionalnimi. Keywords: univerzalni model procesa, tehnološka zrelost, učinkovite pedagoške prakse, naravoslovje, matematika Published in DKUM: 16.05.2022; Views: 719; Downloads: 98
Full text (3,07 MB) This document has many files! More... |
8. Validacija večkriterijskega modela za oceno digitalne zrelosti podjetjaLeja Guzelj, 2022, master's thesis Abstract: V zadnjih dveh desetletjih je tehnologija napredovala s svetlobno hitrostjo. Ves ta napredek za mala in srednje velika podjetja ni bil enostaven, saj so se morala stalno prilagajati in biti v koraku s časom. Pogosto se zgodi, da podjetja digitalizaciji poslovanja niso uspela slediti iz več razlogov, kot je npr. pomanjkanje denarja, znanja, ljudi in časa. Nekaterim je tako že uspelo doseči digitalno zrelost, drugim pa zaenkrat še ne. Da bi dobili finančno pomoč za digitalizacijo poslovanja, morajo podjetja najprej pridobiti oceno svoje digitalne zrelosti, kar lahko storijo z različnimi modeli za ocenjevanje digitalne zrelosti podjetij. Stroka je do danes razvila kar nekaj takšnih modelov, ki pa niso najbolj primerni za mala in srednje velika podjetja, temveč bolj za velike, prodajno usmerjene organizacije.
V tem magistrskem delu smo validirali večkriterijski odločitveni model za oceno digitalne zrelosti malih in srednje velikih podjetij v programu DEXi. Z uporabo kvalitativne metodologije DEX za podporo odločanju, s katero lahko vrednotimo in analiziramo različne alternative (Bohanec in drugi, 2013), smo analizirali in med seboj primerjali nekaj izbranih podjetij in njihovo digitalno zrelost. Podjetja so odgovorila na anketne vprašalnike, sestavljene na podlagi našega modela DEX, odgovore pa smo nato vnesli v naš odločitveni model v program DEXi in ga na ta način tudi validirali. Po validaciji smo model ovrednotili in podali predloge za njegovo izboljšavo. Keywords: digitalna zrelost, odločitveni model, metodologija DEX, DEXi, validacija odločitvenega modela, mala in srednje velika podjetja Published in DKUM: 16.03.2022; Views: 1216; Downloads: 195
Full text (1,70 MB) |
9. Vpliv različnih barv protitočnih mrež na naravno redčenje, mikroklimatske in svetlobne razmere v nasadu ter parametre kakovosti jabolk (Malus domestica Borkh.) : doktorska disertacijaMarinka Brglez Sever, 2021, doctoral dissertation Abstract: V intenzivnem nasadu jablan sorte ‘Braeburn Maririred’, v Brezju pri Oplotnici, smo raziskovali vpliv različnih barv protitočnih mrež na spektralne značilnosti svetlobe (transmisijo in refleksijo) in njenega vpliva na vegetativne in generativne kazalce razvoja ter parametre zrelosti in kakovosti. V štiriletni raziskavi smo preučevali vpliv interakcije med nekaterimi geomorfološkimi značilnostmi nasada (nadmorsko višino in naklonom terena) in svetlobo ter mikroklimatskimi razmerami v nasadu. Obravnavanja so predstavljala različne barve protitočnih mrež (rdeča, siva, modra, zelena in črna mreža), ki so imele enake tehnične lastnosti, ter nepokriti del nasada – kontrola. Rezultati potrjujejo statistično značilno zmanjšanje fotosintetskega aktivnega sevanja (PPFD) pod protitočnimi mrežami, najizraziteje pod modro in rdečo mrežo (v povprečju za 38,7 in 45,6 %). Rdeča, modra in zelena mreža vplivajo na različne spektre svetlobnega sevanja, medtem ko imata črna in siva mreža v celotnem območju svetlobnega sevanja enako refleksijo in transmisijo. Barva mreže nima enoznačnega vpliva na mikroklimatske razmere (povprečna temperatura zraka, minimalna temperatura zraka, maksimalna temperatura zraka, relativna zračna vlaga, temperatura rosišča, temperaturna točka vodne kapljice in toplotni indeks) razen na maksimalno temperaturo zraka pod modro mrežo, ki je bila v povprečju za 0,6 °C višja. Uporaba protitočnih mrež zmanjšuje hitrost vetra (v povprečju za 56,3 %) in pretok zraka (v povprečju za 63,4 %) ter izrazito spreminja razporeditev padavin v primeru močnega deževja ali rosenja. Geomorfološke lastnosti nasada so v pozitivni povezanosti z naklonom terena in PPFD. Prisotnost in barva protitočne mreže ne vplivata na vigor jablan in vsebnost topne suhe snovi v plodovih, medtem ko uporaba protitočnih mrež lahko vpliva na začetek zorenja (nižji škrobni indeks). Protitočne mreže, ne glede na barvo, pospešujejo naravno junijsko redčenje plodičev, kar lahko vpliva na velikost plodov, ki je odvisna tudi od obremenjenosti dreves. Manjša trdota plodov je v primeru uporabe protitočnih mrež posledica večjega naravnega redčenja pod mrežo oz. vremenskih razmer v nasadu. Mreže nimajo neposrednega vpliva na dinamiko zorenja (Streifov indeks zrelosti) in na razlike v barvi plodov. Kljub temu lahko modra, kot tudi rdeča in zelena mreža, vplivajo na hitrejšo dinamiko razvoja krovne barve plodov. Vpliv najpogosteje uporabljenih črnih protitočnih mrež na kakovost in zrelost plodov se ne razlikuje od drugih barvnih mrež. Keywords: jablana, barvne protitočne mreže, mikroklima, refleksija, transmisija, kakovost, barva, zrelost, nadmorska višina terena, naklon terena Published in DKUM: 15.12.2021; Views: 1225; Downloads: 109
Full text (4,76 MB) |
10. Krepitev organizacijske zrelosti projektnega managementa v skupini veplasPetra Tomić, 2021, master's thesis Abstract: V svetu se vsakodnevno dogajajo spremembe, ki vplivajo na delovanje organizacije. Vsaka organizacija, ki želi uspešno delovati v svetu konstantnih sprememb, mora na te spremembe odreagirati hitro in učinkovito. Najbolj učinkovit način za odzivanje na spremembe v organizaciji je projektni management. Organizacije zato vedno več poudarka posvečajo rasti in razvoju le tega. Krepitev projektne kulture znotraj organizacije je postala ena izmed temeljnih nalog managementa. Zrelost projektnega managementa v organizaciji presojamo s pomočjo zrelostnih modelov. Poznamo veliko različic zrelostnih modelov, saj je glede na število in raznolikost organizacij v svetu nemogoče definirati zrelostni model, ki bi bil primeren za vse. S pomočjo presoje zrelosti projektnega managementa lahko nato organizacija opredeli ukrepe za rast in razvoj. Keywords: projektni management, organizacijska zrelost projektnega managementa, srednje velika podjetja, optimizacija, temeljne funkcije managementa Published in DKUM: 26.10.2021; Views: 1029; Downloads: 95
Full text (1,28 MB) |