3.
RAZVOJ NOVEGA MODELA MOBILNEGA PLAČEVANJA V SLOVENIJI IN ZAGOTOVITEV USTREZNE ORGANIZACIJSKE IN PROCESNE PODPOREMaja Drozg, 2016, magistrsko delo
Opis: Razmah mobilnih telefonov, ki smo mu bili priča konec prejšnjega stoletja in razmah pametnih telefonov, ki mu je sledil, sta poleg sprememb v načinu komuniciranja prinesla spremembe tudi na področju plačilnih navad potrošnikov. Medtem ko smo potrošniki še do nedavnega plačevali predvsem z gotovino in s plačilnimi karticami, so danes poleg slednjih, vse bolj v porastu še druge oblike brezgotovinskih plačil, kamor sodijo tudi spletna in mobilna plačila, meje med njimi pa so vse bolj zabrisane.
Za analizo delovanja mobilnih plačil smo v tem magistrskem delu preučevali Sistem Moneta, ki je prisoten samo v Sloveniji, ter PayPal, Google in Apple, ki nudijo storitve globalno in sodijo med vodilne ponudnike mobilnih plačil na svetu. Poleg analize storitev, ki jih nudijo, smo med drugim preverili tudi način ustvarjanja prihodkov iz naslova zagotavljanja storitev, v največji meri pa smo se osredotočili na organizacijsko in procesno podporo, ki sta potrebni za delovanje in izvajanje mobilnih plačil. V okviru analize organizacijske podpore smo preverjali, kateri udeleženci jo tvorijo in kakšne so povezave med njimi, v okviru procesne podpore pa smo preverjali, kateri procesi se odvijajo znotraj organizacijske podpore, da se lahko proces mobilnega plačevanja odvija. Tako smo preučevali procese pristopa uporabnikov k storitvam, procese plačilne transakcije ter procese finančnih poravnav, s katerimi se plačilna transakcija zaključi.
Na osnovi izvedenih analiz smo izvedli primerjavo Sistema Moneta z navedenimi vodilnimi ponudniki mobilnih plačil ter ugotovili, da ponudba Sistema Moneta v primerjavi s ponudbo obravnavanih vodilnih ponudnikov zaostaja, njegova organizacijska in procesna podpora pa sta vzpostavljeni tako, da uporabnikom svojih storitev večinoma ne more zagotavljati prednosti, kot jih pri uporabi storitev zagotavljajo vodilni ponudniki. Razlog leži v dejstvu, da slednji pri zagotavljanju storitev koristijo organizacijske in procesne podpore kartičnih shem, medtem ko ima Sistem Moneta vzpostavljeno svojo lastno podporo, ki ni odvisna od delovanja kartičnih ali drugih shem. Čeprav je Sistem Moneta z organizacijskega in s procesnega vidika gledano vzpostavljen na skoraj enak način kot kartične sheme, mu to onemogoča zagotavljanje ponudbe, ki bi bila primerljiva ponudbi vodilnih ponudnikov. Zato smo na osnovi analiz in primerjav pripravili predlog novega modela mobilnega plačevanja, ki bi se pri svojem delovanju prav tako opiral na kartične sheme, s čimer bi slovenskim uporabnikom brezgotovinskih plačil zagotovili ponudbo, primerljivo ponudbi vodilnih ponudnikov mobilnih plačil.
Poleg predloga novega modela smo podali tudi okviren načrt njegove uvedbe v prakso. Načrt smo pripravili v obliki projekta, v katerem smo najprej zastavili namenski in objektni cilj ter za tem ključne mejnike projekta. V okviru slednjih smo preverili posamične sklope aktivnosti, s katerimi bi zastavljene mejnike tudi dosegli. Posamične sklope aktivnosti smo z uporabo ocenjevalne in izkustvene metode tudi časovno ovrednotili ter na osnovi tega podali predvideno oceno trajanja celotnega projekta, s katerim bi idejno zasnovo novega modela mobilnega plačevanja lahko uvedli v prakso.
Ključne besede: mobilno plačevanje, organizacijska in procesna podpora, Sistem Moneta, PayPal, Google Wallet, Apple Pay
Objavljeno v DKUM: 30.06.2016; Ogledov: 1211; Prenosov: 118
Celotno besedilo (964,16 KB)