1. Učni načrtMarjeta Kovač, Nives Markun Puhan, Breda Lorenci, Leonida Novak, Jurij Planinšec, Iztok Hrastar, Karmen Pleteršek, Vesna Muha, 2011, strokovna monografija Opis: Učni načrt Ključne besede: športna vzgoja, osnovna šola, učni načrt Objavljeno v DKUM: 12.09.2024; Ogledov: 27; Prenosov: 1 Povezava na celotno besedilo |
2. Poznavanje in uporaba pravil šolskega reda med slovenskimi osnovnošolskimi učitelji : magistrsko deloLucija Planinšek, 2024, magistrsko delo Opis: Pravila šolskega reda so dokument, ki skupaj z vzgojnim načrtom in pravili hišnega reda deluje kot sredstvo vzgojnega delovanja v šolskem prostoru. Čeprav pravila šolskega reda in hišni red morda ne prejmejo toliko pozornosti kot vzgojni načrt, so kljub temu pomembna dopolnitev, saj urejajo vedenje učencev ter določajo pravice in dolžnosti vseh udeležencev v šolskem okolju. Njihov glavni namen je zagotavljanje varnega in strukturiranega učnega okolja, kjer se spoštujejo vrednote in normativni okvirji, kar omogoča učinkovito izvajanje vzgojno-izobraževalnih dejavnosti. Pomembnost pravil šolskega reda se odraža v njihovem vplivu na vsakodnevno delovanje šole, saj prispevajo k ohranjanju discipline in reda, kar je bistveno za dobro počutje učencev in učiteljev ter za ustvarjanje pozitivne šolske klime.
Namen raziskave zaključnega dela je bil ugotoviti poznavanje in uporabo pravil šolskega reda med osnovnošolskimi učitelji ter njihovo mnenje o pogostosti posodabljanja teh pravil. V raziskavi je sodelovalo 311 osnovnošolskih učiteljev iz celotne Slovenije. Rezultati so pokazali, da učitelji dobro poznajo pravila šolskega reda, pri čemer učitelji z višjimi strokovnimi nazivi in razredniki ocenjujejo, da pravila poznajo bolje. Sodelovanje pri pripravi pravil je boljše med učitelji z višjimi nazivi in razredniki, pri čemer večina učiteljev meni, da to sodelovanje prispeva k izboljšanju učnega okolja. Učitelji s pravili šolskega reda seznanjajo učence in starše na različne načine, kot so pogovori, roditeljski sestanki in informacijsko-komunikacijska orodja. Pravila šolskega reda ocenjujejo kot koristna, zlasti pri urejanju uporabe pametnih naprav, obravnavi neprimernega vedenja in drugih disciplinskih vprašanj. Večina učiteljev podpira redno posodabljanje pravil, pri čemer se nagibajo k letni prilagoditvi glede na spremembe v šolskem okolju. Ključne besede: vzgoja, izobraževanje, vzgojni načrt, pravila šolskega reda Objavljeno v DKUM: 10.09.2024; Ogledov: 43; Prenosov: 12 Celotno besedilo (2,01 MB) |
3. Načrtovanje in izvajanje likovnih dejavnosti z glino v drugem starostnem obdobjuEla Wolf, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu z naslovom Načrtovanje in izvajanje likovnih dejavnosti z glino v drugem starostnem obdobju smo skozi izvajanje tematskega sklopa raziskovali možnosti načrtovanja in izvajanja likovnih dejavnosti na področju kiparstva, specifično pri delu z glino.
V teoretičnem delu diplomske naloge smo predstavili teoretična izhodišča, vezana na praktični del naloge. Poglobili smo se v likovno področje – kiparstvo, kjer predelujemo likovno tehniko modeliranje z glino. Prav tako smo predstavili kiparske tehnike in materiale, glino z didaktičnega vidika, vidike uporabe gline ter značilnosti otrokovega razvoja oziroma likovne značilnosti. V teoretičnem delu smo skozi tematski sklop otroke spodbudili za ustvarjalno izdelovanje/modeliranje izdelkov iz gline. Ugotavljali smo, kaj narediti, da bo naš izdelek samostojno stal, izdelovali smo različne površine (hrapave, gladke) ter ugotavljali, kako izdelati različne komponente za različne stvari. Ugotovitve smo analizirali ter opazke zapisali. Ključne besede: predšolska vzgoja, kiparstvo, likovne dejavnosti, glina. Objavljeno v DKUM: 05.09.2024; Ogledov: 54; Prenosov: 7 Celotno besedilo (6,84 MB) |
4. Plesne dejavnosti v vrtcih montessori : diplomsko deloValentina Novak, Zala Vogrinec, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo se osredotoča na pripravo in izvedbo plesnih dejavnosti v skladu z didaktičnimi smernicami pristopa montessori. V teoretičnem delu smo raziskali pedagogiko montessori, ki spodbuja samostojno učenje in prilagojeno okolje za razvoj otrok ter vlogo plesa v predšolskem obdobju, ki krepi motorične, čustvene in socialne sposobnosti otrok. Poudarili smo ključne značilnosti montessori učnega pristopa ter cilje in metode plesnih dejavnosti v vrtcih. V empiričnem delu smo raziskali, kako lahko plesne dejavnosti integriramo v okolje montessori ter kakšni bodo odzivi otrok na te dejavnosti. Uporabili smo deskriptivno metodo pedagoškega raziskovanja in metodo praktičnega dela. Raziskovalni vzorec je zajemal neslučajnostno skupino otrok drugega starostnega obdobja (3–6 let), iz vrtca Hiša otrok montessori Maribor. Podatke smo zbrali preko načrtovanih plesnih dejavnosti, ki smo jih povezali s pedagogiko montessori in jih kvalitativno obdelali. Raziskava je pokazala, da so otroci med plesnimi dejavnostmi izražali visoko zanimanje, motivacijo, ustvarjalnost in samostojnost. Vzgojitelji so imeli ključno vlogo pri ustvarjanju optimalnega učnega okolja. Plesne dejavnosti so pozitivno vplivale na razvoj otrokove ustvarjalnosti, socialnih veščin ter na pozitivno doživljanje glasbe in gibanja. Ugotovili smo, da vključevanje plesnih dejavnosti v vrtce montessori pomembno prispeva k celostnemu razvoju otrok. Plesne dejavnosti se lahko redno vključujejo v dnevno rutino, saj izboljšujejo otrokovo doživljanje in izražanje skozi glasbo in gibanje. Ugotovitve naše raziskave odpirajo možnosti za nadaljnje raziskave in izboljšave pri vključevanju plesa v pedagoški pristop montessori. Ključne besede: plesna vzgoja, predšolski otroci, metoda montessori Objavljeno v DKUM: 22.08.2024; Ogledov: 92; Prenosov: 19 Celotno besedilo (811,28 KB) |
5. Vloga in kompetence svetovalnega delavca pri prepoznavanju motenj razpoloženja otrok in mladostnikov : magistrsko deloNives Lazar, 2024, magistrsko delo Opis: Nacionalni inštitut za javno zdravje nam daje vpogled v vedno večje zaznavanje težav otrok in mladostnikov na področju duševnega zdravja. V magistrskem delu z naslovom Vloga in kompetence svetovalnega delavca pri prepoznavanju motenj razpoloženja otrok in mladostnikov smo želeli raziskati in ugotoviti, kakšni sta vloga in kompetence svetovalnega delavca pri zaznavanju motenj razpoloženja otrok in mladostnikov v šoli, kako kompetentne se čutijo svetovalni delavci pri prepoznavanju zgoraj omenjenih motenj, kje zaznavajo primanjkljaj v svojem znanju in kompetencah ter kakšno vlogo imajo pri izvajanju promocijskih in preventivnih dejavnosti. V raziskavi je sodelovalo 97 svetovalnih delavcev osnovnih in srednjih šol. Podatke smo zbirali s pomočjo anonimnih spletnih anketnih vprašalnikov. Rezultati raziskave so pokazali, da se svetovalni delavci zavedajo pomembnosti svoje vloge pri prepoznavanju motenj razpoloženja otrok in mladostnikov. Prav tako smo ugotovili, da se čutijo dovolj kompetentne za prepoznavanje tovrstnih težav, da so tudi ustrezno pismeni na področju prepoznavanja motenj razpoloženja. Svetovalni delavci se dodatno in samoiniciativno izobražujejo, prav tako poznajo načine in korake ukrepanja. V primeru zaznavanja težav pri otroku ali mladostniku sodelujejo z ostalimi strokovnimi delavci, ki so z mladim v stiku, ga poznajo, hkrati se povežejo tudi z drugimi zunanjimi strokovnjaki.
Pojavile so se statistično značilne razlike pri pismenosti na področju prepoznavanja motenj razpoloženja pri starejših svetovalnih delavcih. Ključne besede: svetovalni delavec, motnje razpoloženja, promocija in prevencija, otroci in mladostniki, vzgoja in izobraževanje Objavljeno v DKUM: 01.08.2024; Ogledov: 118; Prenosov: 10 Celotno besedilo (1,28 MB) |
6. Znanje študentov zdravstvene nege o srčnem popuščanju kot pomemben dejavnik učinkovite samooskrbe bolezniElvira Žižek, 2024, magistrsko delo Opis: Uvod: Študentje zdravstvene nege se bodo kot bodoči izvajalci zdravstvene nege srečali s pacienti s srčnim popuščanjem ter imeli pri njihovem opolnomočenju pomembno vlogo. Namen zaključnega dela je ugotoviti znanje študentov tretjih letnikov prvostopenjskega študija zdravstvene nege o srčnem popuščanju.
Metode: V empiričnem delu zaključnega dela je bila uporabljena kvantitativna metodologija raziskovanja. Raziskava je bila izvedena s pomočjo mednarodno uveljavljenega vprašalnika o srčnem popuščanju na vseh fakultetah za zdravstvene vede v Sloveniji. V raziskavi je sodelovalo 194 študentov od skupno vpisanih 614 študentov tretjega letnika prvostopenjskega študija zdravstvene nege.
Rezultati: Znanje študentov o srčnem popuščanju je pomanjkljivo. Povprečje zbranih točk na vprašalniku je bilo 12,9 (od 20 možnih točk). Med vsebinskimi področji bi bilo pri študentih potrebno okrepiti znanje o pravilni prehrani, prepoznavanju znakov in simptomov srčnega popuščanja ter jemanju zdravil. Ne obstajajo statistično pomembne razlike v znanju študentov o srčnem popuščanju med fakultetami in glede na izbrano obliko študija.
Razprava in sklep: Izvajalci zdravstvene nege imajo pri zdravljenju pacientov s srčnim popuščanjem ključno zdravstvenovzgojno vlogo, zato morajo imeti določeno znanje in sposobnosti. To lahko pridobijo že v času dodiplomskega izobraževanja in z rednim usposabljanjem na področju zdravstvene nege pacienta z boleznimi srca in žilja. Ključne besede: srčno popuščanje, znanje študentov, zdravstvena vzgoja, samooskrba bolezni Objavljeno v DKUM: 04.07.2024; Ogledov: 143; Prenosov: 26 Celotno besedilo (920,61 KB) |
7. Pouk filmske vzgoje za učence 3. razreda osnovne šole : magistrsko deloKatja Šeruga, 2024, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo temelji na vpeljavi filmske vzgoje na razredno stopnjo.
V teoretičnem delu smo najprej opredelili pojem film in na kratko predstavili filmske zvrsti ter filmske žanre. Opisali smo kakšne filme si otroci najraje ogledajo in kaj jih pri filmu pritegne. Predstavili smo zgodovino uporabe filma v šolstvu in nastanek izbirnega predmeta Filmska vzgoja. Prav tako smo opisali uporabo filma pri pouku ter metode in oblike dela za analizo filma. Med pripravo magistrskega dela smo preučili učni načrt za predmet filmska vzgoja in vključenost filmov v učni načrt za slovenščino. Predstavili smo otrokov razvoj in dojemanje filma od predšolske vzgoje do mladostništva. Navedli smo tudi prednosti in slabosti uporabe filma pri pouku.
V empiričnem delu smo pripravili in izvedli ter nato natančno analizirali aktivnosti za učence 3. razreda osnovne šole na temo knjige in filma Anica in Jakob. Aktivnosti so zapisane v obliki učne priprave, ki jo lahko učitelji uporabijo pri svojem delu in vsebujejo vse potrebne priloge. S pomočjo pripravljenih aktivnosti razvijamo kritičnega bralca in gledalca, govorne in bralne sposobnosti, spodbujamo delo v skupinah in javno nastopanje ter bogatimo besedni zaklad. Ključne besede: filmska vzgoja, film, razredna stopnja, 3. razred, aktivnosti Objavljeno v DKUM: 21.06.2024; Ogledov: 216; Prenosov: 35 Celotno besedilo (4,53 MB) |
8. Vloga vzgojitelja pri načrtovanju in izvedbi plesne dramatiazcije : diplomsko deloKlara Kolar, 2024, diplomsko delo Opis: Zaključno delo z naslovom Vloga vzgojitelja pri načrtovanju in izvedbi plesne dramatizacije zajema teoretični in praktični del. Namen zaključnega dela je pripraviti plesno dramatizacijo v vrtcu in raziskati vlogo vzgojitelja pri izvedbi in načrtovanju plesne dramatizacije. V teoretičnem delu smo se osredotočili na plesno vzgojo, opredelili smo plesno dramatizacijo, izpostavili smo vlogo vzgojitelja ter njegovo načrtovanje in pripravo na izvajanje plesne dejavnosti.
V prvem delu raziskave smo preko intervjuja želeli ugotoviti, kako vzgojitelji načrtujejo in izvajajo plesno dramatizacijo. V intervju smo vključili pet vzgojiteljic drugega starostnega obdobja, ki so zaposlene v Vrtcu Otona Župančiča Slovenska Bistrica, v enoti Poljčane. V tem vrtcu smo nato načrtovali in izvedli plesno dramatizacijo s skupino otrok, starih 5–6 let.
Ugotovili smo, da se plesna dramatizacija kot vrsta plesne dejavnosti v vrtcu ne pojavlja pogosto, saj od vzgojitelja zahteva skrbno načrtovanje in veliko časa pri izvedbi. Odzivi otrok na izvedbo plesne dramatizacije so bili pozitivni, saj so jih naše načrtovane dejavnosti pritegnile. Tu se kaže ključna vloga vzgojitelja pri načrtovanju in izvedbi plesne dramatizacije. Ključne besede: Plesna vzgoja, plesna dramatizacija, vloga vzgojitelja, načrtovanje in izvedba Objavljeno v DKUM: 28.05.2024; Ogledov: 218; Prenosov: 41 Celotno besedilo (2,62 MB) |
9. Motivacijski intervju kot pristop v ambulanti družinske medicineJasmina Cvikelj, 2020, magistrsko delo Opis: Uvod: Motivacijski intervju je terapevtski pristop, pri katerem z uporabo empatije in spretnimi komunikacijskimi veščinami prek pogovora spodbujamo posameznikovo lastno motivacijo k spremembi, usmerjeni k bolj zdravim vzorcem vedenja. Namen zaključnega dela je ugotoviti sprejemanje MI kot enega od pristopov v ADM.
Metode: V empiričnem delu sta bili uporabljeni kvalitativna metodologija raziskovanja in metoda kvalitativne opisne raziskave. Podatki so bili zbrani z delno strukturiranimi intervjuji, vzorec pa je sestavljalo 10 diplomiranih medicinskih sester, zaposlenih v ambulanti družinske medicine. Za obdelavo podatkov je bila uporabljena metoda vsebinske analize.
Rezultati: Glavna kategorija je bila poimenovana kot percepcija motivacijskega intervjuja s strani diplomiranih medicinskih sester v ambulanti družinske medicine, ki vključuje pet podkategorij: opredelitev motivacijskega intervjuja, prednosti uporabe, cilji motivacijskega intervjuja, dejavniki uspešnosti izvedbe, predlogi za spremembe. Omejitve in dejavniki, ki vplivajo na uspešnost izvedbe motivacijskega intervjuja, se v splošnem nanašajo na znanje, izkušnje in veščine diplomiranih medicinskih sester; pomanjkanje razpoložljivega časa; omejitve v komunikaciji s strani pacienta; zainteresiranost za sodelovanje s strani pacienta; socialnoekonomski status; ustreznost prostora; timsko sodelovanje ter dokumentiranje.
Razprava in sklep: Diplomirane medicinske sestre večinoma opisujejo motivacijski intervju kot uporaben pristop v ambulanti družinske medicine, vendar se pri svojem delu spopadajo z mnogimi težavami. Smiselno bi bilo organizirati izobraževanja na specifično temo motivacijskega intervjuja in komunikacije ter v sklopu teh izvajati praktične delavnice, kot tudi prilagoditi razpoložljiv čas v ambulanti družinske medicine. Ključne besede: motivacijski intervju, DMS, pacient, zdravstvena vzgoja Objavljeno v DKUM: 23.05.2024; Ogledov: 286; Prenosov: 64 Celotno besedilo (726,38 KB) |
10. Uporaba slikanice Kakaduji za razvijanje matematičnega znanja v predšolskem obdobju : diplomsko deloMaša Markoš, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo predstavili uporabo slikanice pri snovanju matematičnih dejavnosti za razvijanje matematičnega znanja pri predšolskih otrocih. Najprej smo se v teoretičnem delu diplomskega dela osredotočili na področje matematike v predšolskem obdobju in na uporabo slikanic v predšolskem obdobju, predvsem v povezavi z matematičnim področjem. V praktičnem delu diplomskega dela smo najprej predstavili matematične dejavnosti, ki smo jih zasnovali na slikanici Kakaduji. Dejavnosti smo izvedli v Vrtcu Pobrežje, v enoti Čebelica. Naše vodilo je bilo otrokom skozi kontekst slikanice predstaviti matematične dejavnosti, ki bi jih pritegnile in s katerimi bi lahko razvijali matematično znanje. Naša opažanja smo med izvajanjem dejavnosti beležili s pomočjo opazovalnih listov. Analiza izvedbe matematičnih dejavnosti je pokazala, da je slikanica Kakaduji pri otrocih pritegnila in vzbudila interes za matematične dejavnosti. Kljub nekaj izzivom med matematičnimi dejavnostmi, so otroci ostali motivirani in so zavzeto sodelovali pri matematičnih dejavnostih, osnovanih na slikanici Kakaduji. Otroci so bili uspešni pri večini pripravljenih matematičnih dejavnosti, obenem pa smo ugotovili tudi, da so matematične dejavnosti spodbudile uporabo matematičnega jezika med otroki. Ključne besede: Slikanica, predšolska vzgoja, matematika, matematične dejavnosti. Objavljeno v DKUM: 14.05.2024; Ogledov: 260; Prenosov: 40 Celotno besedilo (1,12 MB) |