1. Prostorska analiza javne infrastrukture za polnjenje električnih vozil v izbranih evropskih mestih z uporabo GIS : diplomsko deloEngin Ibrahim, 2025, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo proučuje prostorsko razporeditev in gostoto javne polnilne infrastrukture
za električna vozila v izbranih evropskih mestih, s posebnim poudarkom na prostorski
enakosti. Študija izhaja iz globalnega izziva podnebnih sprememb, ki so posledica emisij
toplogrednih plinov. Evropska unija (ang. European Union; v nadaljevanju: EU) se je
zavezala k ambicioznemu zmanjšanju emisij. Do leta 2050 želi doseči podnebno
nevtralnost, do leta 2030 pa 55 % zmanjšanje emisij v primerjavi z letom 1990. Ker
promet predstavlja približno četrtino vseh emisij toplogrednih plinov v EU, osebni
avtomobili pa več kot 70 % tega deleža, je elektrifikacija mobilnosti ključna za dosego
teh ciljev. Električna vozila so v Evropi doživela hitro rast. Tržni delež je od leta 2016, ko
je znašal le 1 % novih avtomobilov, do leta 2023 presegel 22 %. Toda širitev polnilne
infrastrukture je zaostajala. Do konca leta 2023 je bilo v EU okoli 632.000 javnih polnilnih
mest, medtem ko projekcije kažejo, da jih bo do leta 2030 potrebnih 3.5 milijona. To
pomeni, da bo treba v sedmih letih namestiti skoraj 2.9 milijona dodatnih polnilnic, kar
je približno 410.000 na leto. Poleg tega je razporeditev polnilnic močno neenakomerna
med regijami, državami in mestnimi četrtmi, kar ustvarja pomembne ovire za širšo
uporabo električnih vozil.
Delo se ukvarja s to vrzeljo z oceno prostorske pokritosti javnih polnilnic po
administrativnih enotah v osmih evropskih mestih: Amsterdamu, Bologni, Bruslju,
Eindhovnu, Gentu, Ljubljani, Parizu in na Dunaju. Ta mesta so bila izbrana zaradi
razpoložljivosti zanesljivih odprtih podatkov. Teza dela je, da je polnilna infrastruktura
bolj skoncentrirana na osrednje četrti kot na obrobne. Cilji vključujejo kartiranje in
vizualizacijo razporeditve polnilnic v izbranih mestih z uporabo ArcGIS Pro, analizo
prostorske prisotnosti javnih polnilnih mest po administrativnih enotah z izračunom
gostote na kvadratni kilometer ter prepoznavanje četrti z najvišjo in najnižjo
koncentracijo javnih polnilnih točk.
Za izvedbo pregleda literature so bile uporabljene znanstvene baze podatkov. Izbrane so
bile študije, ki so se osredotočale na polnilno infrastrukturo za električna vozila v urbanih
okoljih, s posebnim poudarkom na tistih, ki uporabljajo geografske informacijske sisteme
(ang. Geographic Information System, v nadaljevanju: GIS). Prostorski podatki so bili
zbrani iz občinskih odprtih podatkovnih portalov, OpenStreetMapa in drugih odprtih
virov. Meje četrti so bile pridobljene kot poligonske plasti, podatki o polnilnicah pa kot
točkovne koordinate. Po uvozu v ArcGIS Pro so bili vsi podatki standardizirani v skupni
koordinatni sistem. Polnilne točke so bile pretvorjene v točkovne podatkovne sloje, četrti
pa v poligonske sloje. Prvi analitični korak je uporabil orodje Summarize Within v
programu ArcGIS Pro za štetje polnilnih točk znotraj posameznih poligonov četrti.
Površina četrti je bila izračunana z uporabo funkcije Calculate Geometry, gostota pa je
bila izražena kot polnilnice na km². Rezultati so bili izvoženi v Excel, kjer so bile izdelane
preglednice za vsako mesto, kar je omogočilo enostavno primerjavo. Za vizualizacijo sta
bili uporabljeni orodji za računanje točkovne gostote (Point Density) in jedrne gostote
(Kernel Density). Point Density je prikazal število polnilnic znotraj določenega iskalnega
radija za vsako celico rastra in s tem omogočil lokalne kazalnike visoke in nizke
koncentracije. Jedrna gostota (Kernel Density) je ustvarila zvezne površine z glajenjem
vpliva posameznih vhodnih točk skozi določene pasovne širine, kar je omogočilo
prepoznavanje gruč in prostorskih gradientov, ki presegajo meje četrti. Simbolika in
postavitve so bile standardizirane za vse zemljevide, kar je omogočilo neposredno
primerjavo med mesti.
Vrednosti gostote, izračunane z orodjem Summarize Within, kažejo na dosledne vzorce v
vseh mestih. V Amsterdamu je imela najvišjo gostoto četrt West s 13,73 to Keywords: GIS, ArcGIS Pro, Polnilna postaja za električna vozila, električna vozila, evropska mesta Published in DKUM: 04.11.2025; Views: 0; Downloads: 1
Full text (2,45 MB) |
2. Raziskava dejavnikov pri odločitvi za nakup električnega avtomobila v SlovenijiManca Ribnikar, 2025, undergraduate thesis Abstract: V diplomski nalogi obravnavamo problematiko onesnaževanja, ki ga povzročajo vozila z motorjem z notranjim zgorevanjem, ter možnosti prehoda na okolju prijaznejšo mobilnost z uporabo električnih vozil. V uvodnem delu analiziramo različne vrste vozil, pri čemer posebno pozornost namenimo razlikam med dizelskimi, bencinskimi in električnimi avtomobili. Predstavimo ključne značilnosti električnih vozil, ki so prisotna na slovenskem trgu, ter opišemo vrste baterij, ki jih poganjajo. Poleg tega prikažemo postopek pridobivanja državnih spodbud za nakup električnih vozil in višino subvencij glede na posamezen tip vozila. Vključimo tudi nove trende na področju uvajanja električnih avtomobilov in z anketo ugotovimo, ali se med kupci povečuje zanimanje za njihov nakup, ter analiziramo ključne dejavnike, ki vplivajo na odločitev Slovencev. Keywords: osebna vozila, okolje, elektrika, emisije Published in DKUM: 15.10.2025; Views: 0; Downloads: 6
Full text (1,24 MB) |
3. Analiza učinkovitosti in smiselnost zamenjave dizelskih dostavnih vozil z električnimi v podjetju GLSAlen Kuraj, 2025, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo obravnava problematiko uvedbe električnih vozil v vozni park podjetja GLS, s poudarkom na enoti v Slovenski Bistrici. Cilj naloge je preveriti smiselnost zamenjave obstoječih dizelskih dostavnih in osebnih vozil z električnimi alternativami z vidika ekonomskih, okoljskih in operativnih dejavnikov.
V teoretičnem delu so predstavljeni ključni koncepti trajnostne mobilnosti, značilnosti električnih vozil, skupni stroški lastništva ter vpliv transporta na okolje. V empiričnem delu je izvedena analiza obstoječega stanja v podjetju, vključujoč strukturo voznega parka, povprečne razdalje, porabo goriva in emisije. Na osnovi pridobljenih podatkov in rezultatov ankete med zaposlenimi je izdelana primerjalna analiza dizelskih in električnih vozil.
Rezultati kažejo, da bi elektrifikacija voznega parka lahko prinesla dolgoročne finančne in okoljske koristi, zlasti v urbanih območjih. Analiza SWOT, analiza skupnih stroškov lastništva ter izračun vračilne dobe potrjujejo, da je uvedba električnih vozil v podjetju GLS ekonomsko upravičena in okoljsko zaželena.
Na koncu naloga predlaga tudi nadaljnje korake, kot so širitev infrastrukture, postopno uvajanje električnih osebnih vozil ter poglobljeno spremljanje porabe in učinkov novega sistema. Keywords: električna vozila, trajnostna mobilnost, logistika, stroškovna analiza, emisije CO₂ Published in DKUM: 13.10.2025; Views: 0; Downloads: 10
Full text (1016,80 KB) |
4. Analiza tlaka v pnevmatikah vozil komunalnega podjetjaIris Goričan, 2025, undergraduate thesis Abstract: Tlak v pnevmatikah ima vpliv tako na varnost v cestnem prometu, kot tudi na okolje v katerem živimo. Slednje se kaže predvsem v obliki izpiranja težkih kovin in kemikalij v okolje, prav tako pa tudi pri povečani količini izpustov CO2. Zraven varnostnega in okoljskega vpliva pa se pojavlja še finančni vidik nepravilnega polnilnega tlaka pnevmatik, ki še posebej pri večjih podjetjih z obsežnejšo floto vozil predstavlja dodatne stroške. Ti nastanejo zaradi večjih poškodb pnevmatik, ki jih več ni mogoče obnoviti, prav tako pa vplivajo na varnost vseh udeležencev cestnega prometa. S tega razloga se na
trgu pojavlja vedno več podjetij, ki nudijo rešitve za enostavno in učinkovito spremljanje tlaka v pnevmatikah vozil. Javno podjetje Snaga d.o.o. je za spremljanje tlaka v pnevmatikah izbrala Continentalovo rešitev ContiConnect Yard, ki je primerna predvsem za vozila, ki se redno vračajo na izbrane kontrolne točke. V tem primeru se podatki odčitavajo s pomočjo dvoriščnega čitalnika. Z rednim spremljanjem podatkov lahko podjetje ukrepa, preden pride do okvar pnevmatik, s čimer se podaljša tudi njihova življenjska doba. Takšna rešitev lahko predstavlja tudi enega od ukrepov, ki pripomorejo k zmanjšanju stroškov voznega parka podjetja. Keywords: Tlak, pnevmatike, tovorna vozila, poškodbe pnevmatik, previsok tlak, prenizek tlak Published in DKUM: 09.10.2025; Views: 0; Downloads: 3
Full text (2,08 MB) |
5. Zeleno zavajanje podjetij v avtomobilski industriji na globalnem nivojuSrečko Stramšak, 2025, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo obravnava pojav zelenega zavajanja (greenwashinga) v avtomobilski industriji, kjer podjetja pogosto uporabljajo okoljske trditve kot orodje za ustvarjanje trajnostne podobe, ki ni nujno skladna z dejanskimi praksami. V teoretičnem delu so predstavljeni ključni pojmi zelenega marketinga, regulativni okvirji ter vloga potrošnikov pri zaznavanju okoljske verodostojnosti blagovnih znamk. Osrednji del raziskave temelji na analizi izbranih avtomobilskih proizvajalcev, pri čemer se ugotavlja, da so zelene trditve pogosto selektivne, nepodprte z objektivnimi dokazi ali zavajajoče glede prihodnjih namenov podjetij. Ugotovitve kažejo tudi na negativni vpliv zaznanega greenwashinga na zaupanje potrošnikov ter poudarjajo pomen regulacije in transparentne komunikacije. V zaključku naloga potrdi povezavo med dejanskimi trajnostnimi praksami in verodostojno okoljsko komunikacijo ter nakaže možnosti za nadaljnje raziskave in izboljšave zakonodajnega okvira. Keywords: greenwashing, avtomobilska industrija, okoljska komunikacija, električna vozila, trajnostni marketing, regulacija. Published in DKUM: 09.10.2025; Views: 0; Downloads: 9
Full text (1,01 MB) |
6. Razvoj lifepo4 baterije za uporabo v električnih golf vozilihŽiga Bačnar, 2025, master's thesis Abstract: Magistrsko delo obravnava razvoj litij-železov-fosfatne (LiFePO4) baterije za električna golf vozila, ki zamenjujejo svinčeno-kislinske sisteme. Vključuje tržno analizo največjih proizvajalcev golf vozil in obstoječih litij-ionskih baterij za določitev ključnih tehničnih zahtev napetosti, kapacitete, velikosti ter zaščite. Na podlagi ugotovitev je razvit koncept baterijskega sistema z 51,2 V nominalne napetosti in 100 Ah kapacitete, ki vključuje konstrukcijo ohišja za sestavne dele baterije. Izvedena je stroškovna analiza materialov in sestave, ki omogoča oceno ekonomske upravičenosti projekta. Delo se zaključi s SWOT analizo, ki izpostavi prednosti, slabosti, priložnosti in tveganja uvedbe baterije na trg. Keywords: razvoj, konstrukcija, litij-ionska tehnologija, LiFePO₄, baterija, golf vozila Published in DKUM: 09.10.2025; Views: 0; Downloads: 0
Full text (3,38 MB) |
7. Ozelenitev poslovanja v podjetju Scania Slovenija d. o. o.Luka Čupkovič, 2025, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo se osredotoča na področje trajnostnega razvoja in ozelenitve poslovanja podjetja Scania Slovenija, d. o. o. V okviru raziskave smo podrobno analizirali ključne poslovne procese podjetja ter podali priložnosti in predloge za izboljšave, ki bi pripomogle k večji trajnostni učinkovitosti, boljšemu poslovanju in nižjim stroškom. Raziskava je vključevala analizo porabe električne energije, službenih vozil, ravnanja z odpadki ter trajnostne kulture zaposlenih. Predlagane so bile rešitve, kot so postavitev sončnih elektrarn, uporaba hranilnikov energije, prehod na električna vozila ter izboljšanje ločevanja odpadkov. Z anketo smo preučili, kako zaposleni sprejemajo, sodelujejo in povzemajo trajnostni razvoj, ter oblikovali ustrezne ugotovitve in priporočila za nadaljnje ukrepe. Glavni cilj diplomskega dela je bil analizirati in ugotoviti ter podati predloge, kako lahko implementacija trajnostnih rešitev pripomore k optimizaciji poslovanja podjetja, znižanju operativnih stroškov, izboljšanju okoljskega odtisa in spodbujanju dolgoročne trajnostne rasti. Keywords: ozelenitev, trajnost, električna energija, vozila na električni pogon, poslovanje Published in DKUM: 02.10.2025; Views: 0; Downloads: 16
Full text (1,29 MB) |
8. Dejavniki rasti trga električnih vozil v Evropi in smotrnost njihovega nakupa v SlovenijiTom Rakuša, 2025, master's thesis Abstract: Magistrska naloga obravnava razvoj trga električnih vozil v Evropi z vidika tehničnih, ekonomskih in političnih dejavnikov, pri čemer poseben poudarek namenja smotrnosti nakupa električnega vozila v Sloveniji. V zadnjem desetletju so električna vozila iz nišnega izdelka prešla v segment množičnega trga, k čemur so prispevali tehnološki napredek na področju baterij, nižanje cen in širitev polnilne infrastrukture. Naloga analizira vpliv padanja cen baterij in povečevanja dosega na rast prodaje električnih vozil ter s pomočjo regresijske in korelacijske analize preverja, ali obstaja statistično značilna povezava med tehnološkimi kazalniki in tržnimi rezultati.
Poleg analize evropskega trga naloga vključuje tudi primerjalno stroškovno analizo (Total Cost of Ownership – TCO) za Slovenijo, kjer se ocenjuje, ali je nakup električnega vozila leta 2025 že ekonomsko smiselna odločitev za povprečnega uporabnika. Analiza vključuje različne scenarije polnjenja – domače polnjenje, javno omrežje in uporabo lastne sončne elektrarne – ter izračunava skupne stroške lastništva v primerjavi z vozili z notranjim izgorevanjem. Rezultati kažejo, da na rast trga vpliva predvsem kombinacija tehnološkega napredka, ekonomske dostopnosti in državnih spodbud, pri čemer je dolgoročna vzdržnost trga odvisna od zmanjševanja odvisnosti od subvencij ter nadaljnjega razvoja infrastrukture. Keywords: električna vozila, trg električnih vozil, skupni strošek lastništva, tehnološki napredek, evropski trg, Slovenija, trajnostna mobilnost Published in DKUM: 01.10.2025; Views: 0; Downloads: 5
Full text (2,74 MB) |
9. Primerjalna analiza prometnih nesreč voznikov enoslednih motornih vozil v urbanem in ruralnem okoljuAljaž Kramljak, 2025, undergraduate thesis Abstract: Zaključno delo obravnava prometno varnost voznikov enoslednih motornih vozil v urbanem in ruralnem okolju. Namen raziskave je bil analizirati razlike med obema okoljema ter ugotoviti ključne dejavnike, ki vplivajo na nastanek prometnih nesreč motoristov. Analiza je temeljila na podatkih Javne agencije RS za varnost prometa za obdobje 2019–2023, dopolnjena pa je bila z anketno raziskavo med 94 vozniki motornih koles in mopedov. Rezultati statistične analize kažejo, da se 66,9 % nesreč zgodi v urbanem okolju, a so posledice v ruralnem praviloma hujše. Pomembna ugotovitev je, da so motoristi povzročitelji v povprečno 60 % prometnih nesreč, največ pa jih prihaja iz starostne skupine 35–54 let, ki predstavlja tudi najštevilčnejšo skupino aktivnih motoristov. Najpogostejši vzrok za nastanek prometne nesreče je neprilagojena hitrost, med tipi nesreč pa prevladujeta prevrnitev z vozilom in bočna trčenja. Anketna raziskava je pokazala, da se motoristi večinoma počutijo varneje v ruralnem okolju, kjer pa kot glavna tveganja izpostavljajo visoke hitrosti, slabo kakovost cest in živali na cesti. V urbanem okolju so najpogosteje omenjeni gost promet, nepregledna križišča in nepozornost drugih udeležencev. Kot najnevarnejše napake drugih voznikov so navedli uporabo telefona, neupoštevanje prednosti in zavijanje brez smernika. Analiza navad motoristov glede zaščitne opreme je pokazala, da večina voznikov v ruralnem okolju opremo uporablja dosledno, v urbanem pa je ta delež precej nižji. Kljub temu skoraj polovica motoristov priznava, da so vsaj občasno opustili zaščitno opremo zaradi vročine ali neudobja. Vidnost v prometu ostaja problem, saj večina uporablja temno opremo brez odsevnih elementov. Na podlagi ugotovitev so podani predlogi ukrepov za izboljšanje prometne varnosti motoristov. Ti vključujejo boljše vzdrževanje in načrtovanje cestne infrastrukture, večjo prometno kulturo in strpnost udeležencev, strožji nadzor nad kršitvami ter dodatna usposabljanja in preventivne kampanje. Keywords: enosledna motorna vozila, prometne nesreče, prometna varnost, urbano okolje, ruralno okolje Published in DKUM: 09.09.2025; Views: 0; Downloads: 17
Full text (4,21 MB) |
10. Primerjalna analiza doseganja ogljične nevtralnosti v podjetju Termo Shop d. o. o. : magistrsko deloBarbara Gradišnik, 2025, master's thesis Abstract: V magistrski nalogi se bomo ukvarjali s pojmom ogljične nevtralnosti, ki mu pripisujemo vedno večji pomen, tako v življenju posameznika, kot v gospodarskem svetu. Da podjetja delujejo ogljično nevtralno, je to zanj velika konkurenčna prednost, saj se vse več posameznikov in zakonov ukvarja, zahteva in odobrava vpeljavo ogljične nevtralnosti na različnih področjih. V magistrski nalogi se bomo ukvarjali dotično z vpeljavo ogljične nevtralnosti v slovenskem podjetju Termo Shop d.o.o. Podjetju, ki se ukvarja s proizvodnjo, montažo in prodajo toplotnih črpalk, hladilne tehnologije in sončnih elektrarn. Z različnimi analizami bomo prišli do zaključkov, kje se pokažejo največje prednosti vpeljave ogljične nevtralnosti v podjetju ter v kakšnem časovnem obdobju. Prednosti vpeljave ogljične nevtralnosti bomo pogledali s finančnega in z okoljskega vidika. Na koncu naloge bomo naredili tudi nabor možnih izboljšav v podjetjih, kako lahko čimbolj produktivno dosegajo ogljično nevtralnost. Keywords: ogljična nevtralnost, ogljični odtis, zeleno poslovanje, e- vozila, zelena logistika Published in DKUM: 05.09.2025; Views: 0; Downloads: 20
Full text (1,65 MB) |