1. |
2. |
3. Tujci na prestajanju kazni zapora - primerjava med evropskimi državami : diplomsko delo univerzitetnega študijskega programa VarstvoslovjeStaš Kovačič, 2021, diplomsko delo Opis: Prestajanje zaporne kazni je lahko za zapornike zelo stresno. Predvsem pa to velja za zapornike, ki prihajajo iz tujine, ki so večinoma izpostavljeni številnejšim negativnim dejavnikom. Tujci veliko manj časa preživijo z družino ali pa ga zaradi specifičnih okoliščin situacije, v kateri so se znašli, sploh ne morejo. Prav tako se tujci težje soočajo s pravili v zaporih, saj jih nemalokrat zaradi jezikovnih ovir pravzaprav ne razumejo. Ob omejenem stiku z bližnjimi in kulturni deprivaciji zaradi nepoznavanja jezika, med težave tujcev v zaporu prištevamo še soočanje z diskriminacijo. Evropske države se z reševanjem težav tujcev v zaporih soočajo na različne načine.
V zaključnem delu smo se osredotočili na raziskovanje deleža tujcev v evropskih držav. Na podlagi pregleda literature in analize statističnih podatkov smo primerjali deleže zaprtih oseb v posameznih evropskih državah. Ugotovili smo, da je v državah EU precej večji delež tujih zaprtih oseb, kot v drugih evropskih državah. Vzroke smo našli predvsem v boljši gospodarski razvitosti teh držav, ki so posledično skozi čas privabljale številne tujce v svoje države. S komparativno metodo smo tudi primerjali delež tujcev v populaciji posamezne države in njen delež tujcev v zaporu. Prišli smo do spoznanja, da se delež tujcev med prebivalci ne preslika enakomerno na delež tujih zaprtih oseb v zaporu. To pomeni, da nekatere države nimajo visokega deleža tujcev med prebivalstvom, vendar pa imajo visok delež tujih zaprtih oseb. Poglobljena analiza tujcev v slovenskih zaporih je pokazala, da je delež tujih zapornikov v zadnjih letih močno narastel. Prav tako se je povečal delež tujih zapornikov iz neevropskih držav. Ključne besede: zapori, zaporniki, tujci, evropske države, primerjave, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 02.11.2021; Ogledov: 1073; Prenosov: 152 Celotno besedilo (1,16 MB) |
4. Proces zaposlovanja tujcev v Podjetju XTjaša Rus, 2021, diplomsko delo Opis: Delodajalci si velikokrat zaradi pomanjkanja ustreznega kadra na lokalnem trgu pomagajo z zaposlovanjem tujcev. Pri tem se srečujejo s številnimi izzivi, kot so trajanje postopka pridobitve pravne podlage za zaposlitev tujca, jezikovne ovire ter ustreznost samega selekcijskega postopka za zadrževanje novo zaposlenih v podjetju. Proces zaposlovanja tujcev je dolgotrajen in odvisen od različnih državnih institucij, zato je zaradi vloženih virov toliko večjega pomena ustreznost izbranih kadrov.
Ugotovili smo, da je faza postopka zaposlovanja v Podjetju X, ki je za kandidate najtežja, obdobje pred pričetkom dela in sicer čakanje na pravno podlago za zaposlitev tujca, predvsem zaradi dolgotrajnosti postopka. Pojasnili smo zakaj sta elementa selekcijskega postopka, ki pripomoreta k znižanju stopnje fluktuacije realna predstavitev zahtev delovnega mesta in delovni preizkus. Postopkovno je proces zaposlovanja in selekcije kadrov v Podjetju X že optimiziran, možnosti za izboljšavo pa se kažejo predvsem pri integraciji tujcev v delovno okolje (tečaj slovenskega jezika). Rezultat zaključnega dela je izdelana analiza faz selekcijskega postopka Podjetja X. Ključne besede: proces zaposlovanja, tujci, selekcijski postopek, delovni preizkus Objavljeno v DKUM: 24.09.2021; Ogledov: 841; Prenosov: 108 Celotno besedilo (2,28 MB) |
5. Ugotavljanje tekočnosti branja učencev pri glasnem branju neumetnostnega besedilaSaša Klar Zadravec, 2021, magistrsko delo Opis: Namen magistrskega dela je ugotoviti tekočnost branja učencev tretjega razreda pri glasnem branju neumetnostnega besedila in spodbude učiteljev 1. in 3. VIO pri glasnem branju učencev glede natančnosti, ritma, izraznosti in hitrosti.
V teoretičnem delu so predstavljene tri komunikacijske dejavnosti, ki pomembno vplivajo na razvoj bralnih spretnosti in s tem tudi na tekočnost branja: poslušanje, govorjenje in branje. Opisan je otrokov govorni razvoj in dejavniki, ki vplivajo nanj, kot so genetski dejavnik, spol, družina, izobrazba staršev in vrtec. Predstavljeni so tudi dejavniki, ki pomembno vplivajo na proces začetnega opismenjevanja in s tem na bralno sposobnost. Na področju tekočnosti branja so predstavljeni kriterij in strategije za razvijanje tekočnosti branja po Sonji Pečjak (2012). Opisani so dejavniki, ki vplivajo na otrokovo besedišče, kot sta družina in izobrazba staršev, saj je bilo veliko otrok iz raziskave priseljencev. Omenjena je tudi problematika vključevanja učencev tujcev oziroma priseljencev v šolski proces.
V empiričnem delu je predstavljen preizkus glasnega branja učencev 3. razreda pri branju neumetnostnega besedila, pri čemer so bili predmet opazovanja čas branja, ritem, izraznost in število napak. Po glasnem branju so učenci odgovarjali na vprašanja nižje in višje ravni, ki so zahtevala prepoznavanje podatkov iz besedila in sklepanje na podlagi predznanja. Za namen analize in interpretacije rezultatov sta bili oblikovani dve skupini: S1, v kateri je bilo več učencev tujcev in S2, v kateri je bilo manj učencev tujcev. Namen raziskave je bil ugotoviti, ali so med učenci omenjenih dveh skupin razlike v času glasnega branja, v ritmu in izraznosti branja, v storjenem številu napak pri glasnem branju in razumevanju vprašanj nižje in višje strani.
Na koncu sledita še analiza in interpretacija ankete, ki je bila izvedena med učitelji prvega in tretjega VIO o uporabi strategij in kriterijev tekočnosti branja pri pouku ter o upoštevanju didaktičnih priporočil za področje branja v skladu z Učnim načrtom za slovenščino. Anketi sta bili izvedeni z namenom ugotoviti, ali učitelji obeh vzgojno-izobraževalnih obdobij v enaki meri vključujejo strategije in dejavnosti za razvoj tekočnosti branja pri pouku in njihovo mnenje tudi mnenje o tem, ali menijo, da se je bralna pismenost v primerjavi s preteklimi leti poslabšala ali izboljšala. Ključne besede: poslušanje, govorjenje, branje, tekočnost branja, glasno branje, neumetnostno besedilo, učenci tujci Objavljeno v DKUM: 27.07.2021; Ogledov: 1115; Prenosov: 156 Celotno besedilo (4,25 MB) |
6. Vključevanje otroka tujca v slovensko govorno okolje kot dodatna učna pomočAleš Škrobar, 2021, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu Vključevanje otroka tujca v slovensko govorno okolje kot učna pomoč smo v teoretičnem delu na podlagi domače in tuje literature predstavili teoretična izhodišča na področjih jezika in govora. Opredelili smo področje migracij in vključevanja otrok migrantov v slovenski šolski sistem. Pri tem smo pregledali tudi zakonsko podlago in usmeritve na tem področju.
V empiričnem delu smo predstavili namen in metodologijo naše raziskave.
V praktičnem delu magistrskega dela smo predstavili potek štirinajstmesečne raziskave. Raziskavo smo uredili v kronološkem zaporedju, z opisi srečanj, prepisi pogovorov in fotografijami izdelkov in delovnih gradiv. Sproti smo analizirali dečkov napredek pri razvijanju besedišča, razumevanju, oblikovanju stavkov in razvijanju pisnih ter bralnih sposobnosti.
Skozi potek raziskave smo ugotovili, da je deček na vseh omenjenih področjih zelo napredoval. Največjo efektivnost pa so pokazale aktivnosti, ki so bile povezane s praktičnim delom ali z dečkovimi osebnimi izkušnjami in življenjem. Ugotovili smo, da boljše znanje jezika pomaga pri hitrejšem in efektivnejšem vključevanju v novo socialno okolje. Hkrati pa smo opazili, da je v slovenskem šolskem sistemu pri integraciji otrok tujcev v novo okolje premalo pozornosti posvečeno pridobivanju jezika tega okolja. Ključne besede: otroci tujci, učna pomoč, slovenščina kot drugi tuji jezik, učna pomoč tujcu, otroci migranti Objavljeno v DKUM: 18.02.2021; Ogledov: 1256; Prenosov: 265 Celotno besedilo (1,38 MB) |
7. Policijsko nasilje: primerjava nezakonite obravnave tujcev, priseljencev in državljanov : magistrsko deloAnja Babnik, 2021, magistrsko delo Opis: V sodobni družbi je nasilje zelo pogosto. O njem lahko beremo, ga občutimo in vidimo. Vloge policista so različne, od sodelovanja z državljani do odkrivanja kaznivih dejanj, pri tem pa lahko povzroči neodobravanje in sproži konflikte z osebami v postopku. Na svetovni ravni policijsko nasilje in s tem povezana kriminaliteta nista nekaj novega, ampak se narava in pogostost le-tega spreminja. Tukaj govorimo o pretirani uporabi sile, ki presega potrebna dejanja za doseganje zakonitega namena. Policijsko nasilje ni sprejemljivo v nobenem pogledu, najbolj problematično pa je nasilje nad tujci in priseljenci. To nasilje je zelo dobro vidno v ZDA, kjer so tarča temnopolti. Na težave na tem področju so v preteklosti v ZDA, v času formalne segregacije, opozarjala različna družbena gibanja. Kljub odpravi segregacije, težave ostajajo, o njih pa danes govorijo aktivisti gibanja Black lives matter. Domneva se, da v Evropi tujci prevzemajo takšno vlogo, kot jo imajo temnopolti v ZDA, čeprav primerjava policijskega nasilja med ZDA in Evropo pokaže, da je žrtev v Evropi veliko manj. Umori temnopoltih in z njimi povezani incidenti, ki se dogajajo, niso naključni in zgolj za preprečitev napada na policista. Današnja tehnologija in dostop do družbenih medijev vsaj delno pomagata odkrivati prekoračitev uporabe sile. S tem policijsko nasilje nad rasnimi in etničnimi manjšinami vse bolj pridobiva mednarodno pozornost. Dejstvo je, da stereotipom o manjšinah in kaznivih dejanjih ne podležejo samo policisti. Pogosto je takšna miselnost razširjena v celotni družbi. Rasno profiliranje je vključeno v policijsko prakso in se širi od posameznika na celotno organizacijo. V tem primeru govorimo o institucionalnem rasizmu. Ključni dejavnik za pojav policijskega nasilja je strukturno nasilje v družbi, zato je treba na nasilje gledati kot na sistemsko motnjo znotraj institucije. Ključne besede: magistrska dela, nasilje, policija, tujci, priseljenci, državljani Objavljeno v DKUM: 07.02.2021; Ogledov: 1071; Prenosov: 147 Celotno besedilo (885,50 KB) |
8. Kriminalistični vidiki predkazenskega postopka v primeru zlorabe dovoljenj za prebivanje - združitev družine : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloGregor Kopinč, 2021, diplomsko delo Opis: Zaključno delo je predstavljeno iz vidika kriminalističnega odkrivanja in preiskovanja odklonskih dejanj v primerih zlorabe dovoljenj za prebivanje ob združevanju družin. Predstavlja pogoje in pravno podlago pridobitve dovoljenj za prebivanje v sklopu združitve družine, obseg predkazenskega postopka ter pooblastila policije pri odkrivanju in preiskovanju kaznivih dejanj v povezavi z združitvijo družine ter stališče tožilstva in dosedanjo sodno prakso v povezavi z odklonskimi dejanji ob združitvi družine. Za primerjavo zahtevnosti pridobitve dovoljenj za prebivanje na podlagi združitve družine v Republiki Sloveniji smo primerjali tovrstne pogoje pridobitev dovoljenj v drugih evropskih državah. Ugotovili smo, da so policijski predkazenski postopki pri odkrivanju in preiskovanju kaznivih dejanj v povezavi z združitvijo družin zahtevni, ker se v tovrstnih primerih analizira večji obseg dokumentacije in so postopki dolgotrajni. Prav tako smo ugotovili, da Republika Slovenija nima postavljenih visokih pogojev, v kolikor želi tujec združiti manjše število družinskih članov. V primeru, da želi tujec v Republiko Slovenijo preseliti tri ali več družinskih članov, ga lahko glede na njegov prihodek močno ovira pogoj prikazovanja zadostnih sredstev, ravno zaradi katerega prihaja do največjih zlorab oziroma odklonskih dejanj. Kot možnost izboljšave, v povezavi s protipravnimi pridobljenimi dovoljenji za prebivanje ob združevanju družin, smo z raziskavo v diplomskem delu ugotovili, da bi lahko že sama sprememba pogojev prikazovanja zadostnih sredstev, v Pravilniku o načinu ugotavljanja zadostnih sredstev za preživljanje v postopku izdaje dovoljenja za prebivanje, bistveno pripomogla k preprečevanju zlorab na tem področju. S spremembo navedenega pravilnika država ne bi zaostrila pogojev preseljevanja tujcev na podlagi združevanja družine, temveč bi se po vsej verjetnosti zmanjšalo tveganje za storitev odklonskih dejanj, ki nastanejo ob združevanju družin. Ključne besede: diplomske naloge, družina, tujci, združitev družine, odklonska dejanja, predkazenski postopek Objavljeno v DKUM: 07.02.2021; Ogledov: 902; Prenosov: 105 Celotno besedilo (601,50 KB) |
9. Ukrepi postaje letališke policije Brnik zoper nedovoljene migracije : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloMatjaž Torkar, 2020, diplomsko delo Opis: Nesporno dejstvo je, da živimo v dobi migracij (Castles in Miller v Bučar Ručman, 2014). Migracije obstajajo, odkar obstaja človeštvo, v določenih časovnih obdobjih so jih nekatere države prevzemnice celo spodbujale. Med t. i. begunsko krizo v letih 2015 in 2016 je Evropska unija spodbujala migracije, da bi s tem omilila staranje prebivalstva EU in potrebo po delovni sili, a prišlo je do migracijskega vala, ki ga EU nikakor ne zna in ne zmore zaustaviti.
Ena izmed nalog slovenske policije je delo na področju varnosti državne meje ter nedovoljenih migracij in tujcev. Policija Postaje letališke policije je edina tovrstna v slovenski policiji, ki deluje na mednarodnem letališču in kot takšna predstavlja vstop na schengensko območje. V njeni pristojnosti so zato nadzor prehajanja državne meje, njeno varovanje, preiskovanje kaznivih dejanj in prekrškov na državni meji ter mejnih incidentov, preprečevanje nedovoljenih migracij in operativne naloge v zvezi s tujsko zakonodajo.
V diplomskem delu so najprej pojasnjeni teoretični pojmi ter predstavljeni delo izbrane postaje, naloge in ukrepi, ki jih policisti Postaje letališke policije Brnik izvajajo pri preprečevanju in odkrivanju nedovoljenih migracij. V drugem delu je predstavljen statistični pregled izvedenih ukrepov od leta 2012 do leta 2018 na področju preprečevanja in sankcioniranja nedovoljenih migracij, ob tem so izpostavljeni pomen in posledice migracijskega toka v letih 2015 in 2016. Ključne besede: diplomske naloge, nelegalne migracije, priseljenec, tujci, policija, ukrepi Objavljeno v DKUM: 13.07.2020; Ogledov: 912; Prenosov: 84 Celotno besedilo (1,11 MB) |
10. Učenci tujci v slovenski osnovni šoliVeronika Tepež, 2018, magistrsko delo Opis: Migracije, ki se dogajajo v sodobnem svetu se v vse večji meri odražajo tudi v osnovnih šolah. Učencev tujcev je iz leta v leto več in v šolskem letu 2016/2017 je bilo v šole vpisanih 8070 učencev, ki jim je bil glede na zakonodajo podeljen status učencev tujcev. Namen magistrske naloge je narediti pregled zakonske podlage izobraževanja tujcev v Sloveniji in poglobiti znanje o medkulturnem dialogu ter v praksi preučiti, kako je poskrbljeno za te učence. Zanimajo nas konkretne smernice za organizacijo pouka in modeli pomoči, ki so deležni učitelji in učenci. Zanima nas tudi počutje učencev in na kakšen način jim lahko kot šola ali posamezniki olajšamo prehod v novo kulturno okolje.
V empiričnem delu smo za preverjanje zastavljenih ciljev uporabili anketni vprašalnik za učence tujce in polstrukturirane intervjuje z učitelji razredniki in učenci tujci. Ugotovili smo, da so učitelji v manjši meri poučeni o medkulturnosti, a da o tej temi med študijem niso bili seznanjeni. Kot veliko težavo so učitelji in učenci navedli nepoznavanje jezika, ki se ga začnejo učiti šele ob vključitvi šole ali celo mesec kasneje. Učenci zaradi tega navajajo negativne občutke ob vstopu v novo šolsko okolje, ki je povezano z njihovo socialno sredino in učno samopodobo. Ključne besede: zakonodaja učenci tujci, medkulturnost, organizacija pouka, počutje Objavljeno v DKUM: 18.07.2019; Ogledov: 1821; Prenosov: 350 Celotno besedilo (3,43 MB) |