1. Uporaba smishinga v poštnih storitvah : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Informacijska varnostAndraž Kadivec, 2024, diplomsko delo Opis: V sodobnem digitalnem svetu, kjer tehnologija nenehno napreduje in komunikacija poteka preko različnih kanalov se soočamo z vedno večjim številom spletnih groženj in zlorab. Med temi grožnjami se pojavlja tudi nova oblika phishinga imenovan smishing. Smishing je tehnika ribarjenja, ki jo hekerji izvajajo prek SMS sporočil. Ta sporočila pogosto vsebujejo povezave, ki prejemnika usmerjajo na prevarantska spletna mesta, ki so na prvi pogled skoraj identična legitimnim spletnim stranem. Na teh lažnih spletnih mestih se od žrtev zahtevajo občutljivi podatki, kot so gesla, številke kreditnih kartic ali druge osebne informacije. Glavni mehanizem smishinga ni tehnologija, temveč laž in izkoriščanje zaupanja žrtev. S povečanjem spletnega nakupovanja je prišlo do porasta nove oblike smishinga, osredotočenega na poštne storitve. Smishing v poštnih storitvah je ena izmed pogostejših in bolj priljubljenih oblik te prevare. Hekerji pošiljajo sporočila, ki se pretvarjajo, da prihajajo od dostavnih služb ali poštnih podjetij. V teh sporočilih prejemniku sporočajo, da naj bi imeli težave z domnevno pošiljko ali dostavo, in vključijo povezavo, ki naj bi omogočila sledenje paketu ali reševanje težave. V resnici pa ta povezava vodi na prevarantsko spletno mesto, kjer hekerji skušajo pridobiti osebne podatke ali finančne informacije. Spletni goljufi pri tovrstnih prevarah ciljajo na množičnost in nepozornost prejemnikov. Pošljejo veliko število lažnih sporočil in računajo na to, da nekateri prejemniki dejansko pričakujejo paket. Za preprečevanje smishinga je pomembno, da se izobražuje o nevarnostih in prepozna sumljiva sporočila, nikoli ne klikati na povezave v SMS sporočilih od neznanih virov ter namestitev in redno posodabljanje protivirusne programske opreme. Prav tako je priporočljiva uporaba dvostopenjske avtentikacije na svojih računih. O vseh poskusih smishinga pa je pomembno to poročati pristojnim organom, saj to pomaga zmanjšati takšne incidente in zagotavlja boljšo predstavo o njihovi pogostosti. Ključne besede: smishing, poštne storitve, socialni inženiring, mobilne naprave, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 28.08.2024; Ogledov: 65; Prenosov: 9 Celotno besedilo (1,41 MB) |
2. Agentska javanska platforma za avtomatizacijo B2B e-poslovanja na osnovi Bayesovega modela vrednotenja QoS : doktorska disertacijaBojan Milić, 2024, doktorska disertacija Opis: Pričujoča raziskava obravnava vpliv kakovosti storitve na upravljanje oskrbovalnih verig (angl. Supply Chain Management). Association for Supply Chain Management definira upravljanje oskrbovalnih verig kot zasnovo, planiranje, izvajanje, spremljanje in nadzor aktivnosti v oskrbovalni verigi z namenom kreiranja neto vrednosti, izgradnje konkurenčne infrastrukture, ki omogoča sinhronizacijo ponudbe s povpraševanjem in vrednotenje globalne učinkovitosti. Na podlagi pregleda znanstvene in strokovne literature na področju upravljanja kakovosti v oskrbovalnih verigah (angl. Supply Chain Quality Management) lahko sklepamo, da trenutno še ne obstaja univerzalna opredelitev upravljanja kakovosti v oskrbovalnih verigah. Zato smo za potrebe raziskave definirali upravljanje kakovosti v oskrbovalnih verigah kot obvladovanje medsebojnih poslovnih relacij vseh partnerjev v oskrbovalni verigi, ki skozi zagotavljanje kakovosti storitve (angl. Quality of Service) prispevajo h kakovosti celotne oskrbovalne verige. Pri tem izhajajo iz osredotočenosti na kupca, celovitega upravljanja kakovosti, strateškega načrtovanja in upravljanja znanja s pomočjo informacijske tehnologije ter integriranega upravljanja procesov.
Jedro vrednotenja kakovosti storitve v raziskavi predstavlja analitični Bayesov model vrednotenja kazalnikov kakovosti storitve, ki služi kot osnova za upravljanje kakovosti v oskrbovalnih verigah. Okoli tega je zasnovana agentska javanska platforma za podporo B2B e-poslovanju. Programski agenti omogočajo avtomatizacijo e-poslovanja na osnovi ustreznih modelov obnašanja, komunikacijskih protokolov med agenti in ustrezne podporne baze znanja. Sestavljajo decentralizirano e-tržnico s storitvijo rumenih strani in porazdeljeno komunikacijsko strategijo za vzpostavljanje povezav med prostorsko in časovno razpršenimi entitetami. Obnašanje agentov, ki predstavljajo entitete oskrbovalne verige, narekuje uporabo metod in mehanizmov, ki so lastni avtonomnim informacijskim sistemom - porazdeljenost, avtonomno delovanje, samo-učenje in samo-konfiguracija. Skozi njihove modele obnašanja, ki izhajajo iz relacije ponudnik-odjemalec, so v okviru e-tržnice implementirane operacije za upravljanje oskrbovalne verige s podporo kakovosti storitve in baze znanja.
Agentska platforma e-tržnice je zasnovana v programskem jeziku Java na podlagi programskega ogrodja JADE. Deluje kot avtonomen sistem za B2B e-poslovanje s podporo odločanju na osnovi kakovosti storitve pri izvajanju operacij v oskrbovalni verigi. Njeno delovanje smo preverili sintetično skozi tipske scenarije upravljanja oskrbovalne verige kot tudi analitično s statistično analizo rezultatov na osnovi naključno generiranih vzorcev vhodnih podatkov. Na osnovi verifikacije in validacije e-tržnice lahko zaključimo, da je delovanje platforme skladno z definicijo upravljanja oskrbovalnih verig, rezultati pa skladni z Bayesovim modelom vrednotenja kakovosti storitve. Iz analize izvedenih eksperimentov izvira zaključek, da ima platforma pozitiven vpliv na kakovost storitve v oskrbovalnih verigah zaradi bolj informiranega odločanja in popolnoma sinhronega informacijskega toka. Ključne besede: oskrbovalna veriga, kakovost storitve (QoS), e-poslovanje, B2B, avtomatizacija, agenti, platforma Objavljeno v DKUM: 07.08.2024; Ogledov: 100; Prenosov: 10 Celotno besedilo (5,15 MB) |
3. Model za določanje kapacitet in opremljenosti avtobusnih postaj ter implementacija na primeru Gornje RadgoneKarina Flisar, 2024, magistrsko delo Opis: Načrtovalci slovenskih avtobusnih postaj se zaradi obstoječe pravne podlage velikokrat znajdejo v dilemi. Veljaven Pravilnik o opremljenosti avtobusnih postaj, pomembnejših avtobusnih postajališč in avtobusnih postajališč ter načinu opravljanja storitev avtobusnih postaj, veljaven od leta 2004, predstavlja osnovno pravno podlago za načrtovanje. Ta do danes ni bil deležen sprememb ali dopolnitev.
Magistrsko delo podaja predloge in smernice za določanje kapacitet opremljenosti in storitev avtobusnih postaj v obliki modela. Na podlagi slovenskega pravilnika o železniških postajah in postajališčih ter nemških smernic za načrtovanje avtobusnih postaj je predlagana nova kategorizacija avtobusnih postaj za območje Republike Slovenije. Model bi načrtovalcem lahko postal pripomoček za načrtovanje novih in rekonstrukcijo obstoječih avtobusnih postaj. Prav tako bi se lahko na podlagi modela dopolnila, spremenila ali obnovila slovenska pravna podlaga za načrtovanje avtobusnih postaj.
Model je implementiran na primeru nove avtobusne postaje v Gornji Radgoni. Za prihodnji razvoj železniškega prometa na območju Gornje Radgone smo preverili, ali bo zasnovana avtobusna postaja ustrezala dodatnim kapacitetam potnikov ali dodatnim avtobusnim linijam. Ključne besede: načrtovanje, avtobusna postaja, opremljenost, storitve Objavljeno v DKUM: 18.07.2024; Ogledov: 238; Prenosov: 16 Celotno besedilo (15,05 MB) |
4. Interna navodila po zakonu o javnih naročilih in izjeme : diplomsko deloTjaša Krunić, 2024, diplomsko delo Opis: Pod javna naročila opredeljujemo vsa naročila, ki jih izvajajo državni organi, organi samoupravnih lokalnih skupnosti, javni zavodi, javna podjetja. Javno naročilo je vsakršno naročilo blaga, storitev ali gradnje, ki ga ustanova izvede in ki so nujno potrebna za njihovo delovanje. Seveda, ob upoštevanju Zakona o javnih naročilih (ZJN – 3), je ključno slediti osrednjim načelom, ki zavezujejo naročnike, kot so gospodarnost, učinkovitost, transparentnost, enakopravnost in sorazmernost. Obstaja tudi možnost prilagoditve svojih pravilnikov znotraj Zakona o javnih naročilih, ki zaostruje pogoje naročanja v določeni ustanovi. Pravilnik se pripravi na podlagi ZJN – 3, vendar dodatno specificira pogoje za naročnika. Vse se spremeni, v kolikor pride do naravne ali druge nesreče. V teh primerih za naročilo blaga, storitve ali gradnje naročnik ne more postopati po ZJN – 3 zaradi nujnosti, življenjsko in premoženjsko ogrožajočih posledic, do katerih bi lahko naravna ali druga nesreča privedla. V teh primerih se izvede naročilo blaga, storitve ali gradnje pri dobavitelju, kjer je glavni pogoj čim prejšnja zagotovitev blaga ali izvedba storitve. Naročilo mora biti izvedeno čim prej, da se lahko zagotovijo osnovni pogoji za življenje ter prepreči nadaljnja nevarnost. V diplomskem delu bomo predstavili javna naročila ter njihov pomen v javnem sektorju, se osredotočili na prednosti in slabosti pri javnih naročilih po izjemi. Predstavili veljavno zakonodajo za izvedbo teh javnih naročil ter analizirali primere javnih naročil oziroma naročil blaga in storitev v primeru naravnih ali drugih nesreč v Mestni občini Maribor. V samem diplomskem delu bomo na podlagi primerov naravnih ali drugih nesreč v Mestni občini Maribor raziskali, kakšna je bila poraba sredstev, kateri so bili ponudniki ter kakšna je bila pravna podlaga za izvedbo storitev oziroma dobavo blaga. Prav tako bomo raziskali, katere obrazce je potrebno izpolniti, iz katerega proračunskega vira se črpajo sredstva in na podlagi česa jih občina pridobi. Ključne besede: javna naročila, ZJN – 3, izjeme, javni sektor, blago, storitve, gradnja, naravne in druge nesreče Objavljeno v DKUM: 04.07.2024; Ogledov: 123; Prenosov: 8 Celotno besedilo (1,40 MB) |
5. Menjava standarda sporočil plačilnih nalogov v gorenjski bankiBernarda Kejžar, 2024, diplomsko delo Opis: Zaključno delo se osredotoča na implementacijo novih standardov plačilnega sistema v Gorenjski banki, ki so bili določeni s strani Evropske centralne banke in so začeli veljati nenadoma. Vključuje podroben pregled novih XML sporočil, zlasti ključnih obveznih podatkov, v skladu s standardom ISO 20022 v plačilnem sistemu TARGET2. Obstoječa sporočila za čezmejna plačila so bila zasnovana v povsem drugačnem formatu, zato smo morali v banki procedure zasnovati, na novo prilagoditi zapisom ter jih dodatno digitalizirati. Standardi za tuje naloge ostajajo nespremenjeni do leta 2025, zato smo vzpostavili dva vzporedna procesa, ki morata delovati nemoteno in sinhrono . Glavni cilj naloge je analizirati in implementirati procese za uporabo novega standarda. Vse ugotovitve bomo upoštevali v bodoče pri implementaciji XML sporočil tujega plačilnega sistema. V nalogi so podrobno opisani načrti procesov, cilji dela, predvideni rezultati ter uporabljene metode, tehnike in orodja. Rezultati naloge bodo služili za pomoč pri realizaciji tujih plačilnih nalogov, katere moramo preusmeriti v nove standarde do novembra 2025. Predstavljeni procesi so podrobno obravnavani v bančnem okolju in so prilagojeni za nemoteno delovanje v njem. Ključne besede: bančne storitve, digitalizacija procesov, plačilni sistem, plačilni sistem SWIFT, storitve TARGET Objavljeno v DKUM: 03.06.2024; Ogledov: 143; Prenosov: 10 Celotno besedilo (1,36 MB) |
6. Evalvacija storitev knjižnice Fakultete za policijsko varnostne [!] vedeLjubica Šraj, Miran Mitar, Nataša Knap, 2006, objavljeni strokovni prispevek na konferenci Ključne besede: knjižnice, visokošolske knjižnice, knjižnične storitve, študenti, Fakulteta za policijsko-varnostne vede, evalvacija, raziskave Objavljeno v DKUM: 29.03.2024; Ogledov: 179; Prenosov: 5 Celotno besedilo (428,12 KB) |
7. |
8. Stališča in ocene uporabnikov policijskih storitev in stopnja zadovoljstva policistov pri delu kot kriterij merjenja uspešnosti policijskih organizacij - nekaj primerov raziskav v Republiki SlovenijiVinko Gorenak, 2005, objavljeni znanstveni prispevek na konferenci Opis: V teoretičnem delu prispevka avtor povzema teoretična spoznanja več avtorjev, ki se nanašajo na stališča in ocene uporabnikov policijskih storitev do dela policistov, ki so čedalje bolj prisotne, kot kriterij merjenja uspešnosti policijskih organizacij. V prvi vrsti se osredotoča na ugotavljanje tujih avtorjev, v nadaljevanju pa prikazuje ugotovitve na tem področju v Republiki Sloveniji. V drugi polovici teoretičnega dela prispevka avtor govori o zadovoljstvu zaposlenih, kot kriteriju merjenja uspešnosti organizacij in predstavlja dosedanja proučevanja zadovoljstva policistov v Republiki Sloveniji. V drugem delu prispevka avtor prikazuje povzetke raziskav s področja ocen in stališč uporabnikov policijskih storitev do dela policistov in zadovoljstva policistov pri delu, katerih avtor in soavtor je v obdobju zadnjih pet let. Ključne besede: policija, policisti, oškodovanci, policijske storitve, zadovoljstvo Objavljeno v DKUM: 21.03.2024; Ogledov: 173; Prenosov: 4 Celotno besedilo (226,62 KB) |
9. |
10. |