| | SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Iskanje po katalogu digitalne knjižnice Pomoč

Iskalni niz: išči po
išči po
išči po
išči po
* po starem in bolonjskem študiju

Opcije:
  Ponastavi


1 - 10 / 10
Na začetekNa prejšnjo stran1Na naslednjo stranNa konec
1.
Multikriterijski dinamični model za napovedovanje ekonomske upravičenosti uvedbe letal na vodikove gorivne celice : doktorska disertacija
Maršenka Marksel, 2023, doktorska disertacija

Opis: Zaradi potrebe po zmanjšanju negativnih učinkov letalskega prometa na okolje se razvija več novih načinov pogona, med njimi tudi tehnologija gorivnih celic. Ta tehnologija obeta zmanjšanje emisij s pomočjo vodika kot pogonskega goriva. Čeprav je ta tehnologija obetav-na z okoljskega vidika, pa se pojavljata vprašanji o njeni tehnični izvedljivosti in ekonomski upravičenosti. Pri odločanju o uporabi te tehnologije v letalskem prometu igrajo ključno vlogo neposredni operativni stroški. V naši raziskavi smo preučevali, kako ključni tehnološki, ekonomski in okoljski dejavniki vplivajo na neposredne operativne stroške letal, ki uporabljajo vodikove gorivne celice. Primerjali smo jih s klasičnimi letali in ugotovili, kaj bi bilo potrebno storiti, da bi uvedba letal na vodikove gorivne celice postala ekonomsko smiselna z vidika neposrednih operativ-nih stroškov. V ta namen smo razvili dinamični model uvedbe letal na vodikove gorivne celi-ce, ki upošteva tehnične lastnosti 19-sedežnega letala na vodikove gorivne celice. Spremljali in simulirali smo gibanje neposrednih stroškov, ki so odvisni od različnih parametrov, kot so gibanje cen goriva, okoljski ukrepi, razvojni scenariji in parametri gibanja stroškov produk-cijskih cen, stroškov dela in pristojbin. Pri modelu smo uporabili pristop konstantnih stopenj rasti ključnih parametrov in pristop po načelu realnih opcij, pri čemer smo skozi simulacije Monte Carlo upoštevali, da pri gibanju ključnih parametrov prihaja do različnih nihanj. Ta pristop zajema gibanje parametrov, ki so bližje poslovni naravi teh kazalcev, in poda bolj natančen odgovor v obliki verjetnosti. Na podlagi našega modela, ki smo ga testirali na primeru dveh letalskih družb, smo ugotovi-li, kdaj in v katerih razvojnih scenarijih bi prišlo do izenačenja neposrednih operativnih stroškov letal na vodikove gorivne celice in klasičnih letal. Ti zaključki so izjemno pomembni pri oblikovanju smernic za prometno in okoljsko politiko, ki bi lahko prispevale k hitrejši uvedbi tehnologije gorivnih celic v letalski promet. Razvoj in uvedba tehnologije vodikovih gorivnih celic predstavljata pomemben korak v smeri bolj trajnostnega in okolju prijaznega letalskega prometa, kot smo ugotovili v naši raziskavi, pa bi bil ta korak izvedljiv tudi z vidika neposrednih operativnih stroškov letal.
Ključne besede: letala na vodikove gorivne celice, neposredni stroški, Monte Carlo simulacija, realne opcije
Objavljeno v DKUM: 02.08.2023; Ogledov: 613; Prenosov: 68
.pdf Celotno besedilo (6,99 MB)

2.
Modeli upravljanja s kakovostjo podatkov in simulacije vrednotenja kakovosti podatkov
Amadeja Bratuša, 2019, magistrsko delo

Opis: Prodiranje podatkovno gnanih storitev v organizacije prinaša poleg novih poslovnih procesov, možnosti in priložnosti tudi vrsto izzivov. Kakršnokoli na podatkih utemeljeno modeliranje ima lahko podlago le v kakovostnih, realno stanje natančno odsevajočih podatkih. V magistrskem delu je predstavljen model, ki s spremljanjem kakovosti podatkovnih virov omogoča njihovim upravnikom pridobiti informacije o kakovosti posameznih podatkovnih tokov, kar jim posledično pomaga pri odpravljanju nepravilnosti in dvigu njihove kakovosti. Modeli kakovosti podatkov iz literature lahko vključujejo kar več deset kategorij kakovosti, med katerimi so najpogosteje uporabljene popolnost, rednost, usklajenost in natančnost. Vsaka kategorija kakovosti ima definirana različna preverjanja oz. validacije, s pomočjo katerih se šteje ali kako drugače analizira meritve, ki ne izpolnjujejo pogojev te kategorije kakovosti in tako se pridobi kazalnike kakovosti podatkov. Predstavljen je tudi taksonomski pregled omenjenih kategorij kakovosti, področij, na katerih se uporabljajo, ter kriterijev za primernost njihove uporabe. Model in indikatorji kakovosti so ilustrirani s primerom vrednotenja kakovosti podatkov za potrebe napovedovanja proizvodnje sončnih elektrarn. Rezultati kažejo na to, da delež nekakovostnih podatkov občutno vpliva na napake pri napovedovanju fotovoltaične proizvodnje električne energije. Pomembno se zdi izpostaviti, da je dodana vrednost magisterija koncept vrednotenja modelskih napak in samostojno dodana preverjanja ter opis modela kazalnikov kakovosti, kar se je razvijalo in dopolnjevalo skozi več uspešno izpeljanih projektov na to temo.
Ključne besede: Model kakovosti podatkov, dimenzije kakovosti podatkov, kazalniki kakovosti, osamelci, taksonomija, Monte Carlo simulacija, vrednotenje napak, napovedovanje proizvodnje električne energije.
Objavljeno v DKUM: 05.11.2019; Ogledov: 1464; Prenosov: 32
.pdf Celotno besedilo (1,40 MB)

3.
Prepoznavanje tveganj
Urška Ramšak, 2017, diplomsko delo

Opis: V prvem delu diplomske naloge predstavljamo problem upravljanja tveganja, namene in zastavljene cilje, ki jim bomo sledili v raziskavi. Opredeljujemo tudi predpostavke in omejitve pri predvideni metodi raziskovanja. V drugem delu se osredotočamo na pojem tveganj: kaj pomeni tveganje ter kako ga opredeljujejo različni avtorji. Osredotočili se bomo tudi na različne vrste tveganja, kot so splošno tveganje, operativno tveganje in finančno tveganje, pri tem pa se bomo osredotočili še na valutno tveganje, obrestno tveganje, likvidnostno tveganje in kreditno tveganje. V tem delu predstavljamo tudi merjenje tveganj. V tretjem delu smo na kratko predstavili strategije obvladovanja finančnega tveganja, kot so prepoznavanje tveganj, vrednotenje tveganj in obvladovanje tveganj, ter posamezno tveganje tudi na kratko predstavili. V četrtem poglavju naloge opisujemo in predstavljamo osnovne pojme, ki jih uporabljamo v kontekstu simulacij za prepoznavanje finančnega tveganja. Pojasnjujemo pojem simulacija, ciljne količine, parametre, pojem scenarija in modele. V zadnjem poglavju se osredotočamo na simulacijske metode, ki jih uporabljamo pri prepoznavanju tveganj. Predstavljamo metodo analize scenarijev, simulacijo Monte Carlo, diskretno simulacijo dogodkov, sistemsko dinamiko in simulacijo wargaming.
Ključne besede: tveganje, finančno tveganje, simulacija, analiza scenarija, simulacija Monte Carlo, wargaming
Objavljeno v DKUM: 23.10.2018; Ogledov: 1683; Prenosov: 200
.pdf Celotno besedilo (810,62 KB)

4.
Planiranje razvoza otrok na primeru osnovne šole poljčane
Alen Stopar, 2017, magistrsko delo/naloga

Opis: Ljudje se že skozi celotno zgodovino srečujemo z migracijami v različnih oblikah, ki so v sodobnem času, zaradi spremembe življenjskega sloga, postale še pogostejše. Eni izmed takšnih migracij, s katerima se srečujemo že v otroštvu, sta prihod in odhod v šolo. V osnovnih šolah je prevoz na podlagi zakona urejen tako, da mora šola zagotoviti organiziran prevoz za učence, ki jim ni omogočen varen samostojen prihod v šolo oziroma so od šole precej oddaljeni. Prav ta del organiziranega prevoza učencev v šolo predstavlja tudi osrednjo tematiko naše naloge. Šole se na splošno pri urejanju te problematike srečujejo z velikimi finančnimi stroški na eni strani ter pričakovanji staršev in stopnjo zagotavljanja varnosti na drugi. Namen naše naloge je analizirati obstoječe stanje, podati kritično analizo ter na koncu predlog izboljšave. Reševanje problema bo razdeljeno v dve fazi, kjer se bomo v prvi ukvarjali z lokacijskim problemom, določitvijo optimalnega števila postajališč in njihovim lociranjem, v drugem delu pa bomo na ta postajališča določili vozila, ki bodo pobirala učence. Na podlagi dobljenih stroškovnih kazalnikov bomo dobljeno rešitev primerjali z obstoječim stanjem ter podali oceno, če je rešitev boljša in implementacija mogoča.
Ključne besede: Razvoz otrok, lokacijski problem, simulacija Monte Carlo, problem planiranja vozil, ArcGIS.
Objavljeno v DKUM: 23.07.2018; Ogledov: 1246; Prenosov: 102
.pdf Celotno besedilo (2,99 MB)

5.
Uporaba nevronskih mrež za napoved pretovora v Luki Koper, d.d.
Tom Žumer, 2017, magistrsko delo/naloga

Opis: Uspešne odločitve podjetij med drugim temeljijo tudi na napovedih. Le-te morajo biti dobre in natančne, da lahko podjetja ohranjajo svojo konkurenčno prednost. Napovedi se danes izvajajo z naprednejšimi metodami, med katere spadajo tudi nevronske mreže. V magistrskem delu smo želeli ugotoviti, ali so umetne nevronske mreže primerne za napovedovanje pretovora v Luki Koper, d. d. Podatki pretovora so bili sestavljeni iz generalnega in tekočega tovora, zaradi česar smo razvili dva modela umetne nevronske mreže, in sicer model mreže časovne vrste generalnega tovora in model mreže časovne vrste tekočega tovora. Modela vsebujeta t. i. NARX (ang. nonlinear autoregressive network with exogenous inputs) arhitekturo nevronske mreže. Izdelavo modela smo razdelili v dva koraka. V prvem koraku smo naredili redukcijo makroekonomskih kazalnikov, ki so nam predstavljali eksogene vhode modela. Izvedli smo jo z metodo analize glavnih komponent v kombinaciji z Monte Carlo simulacijo ter multiplo linearno regresijo. Modelu umetne nevronske mreže generalnega tovora smo namenili deset spremenljivk, modelu za tekoči tovor pa smo namenili štiri spremenljivke. V drugem koraku smo razvili umetno nevronsko mrežo generalnega in tekočega tovora. Rezultati obeh modelov so bili zadovoljivi. Poleg solidnega prileganja ocenjenih in dejanskih podatkov pretovora sta modela izpolnila tudi vse kriterije za kakovost modela. Glede na dobljene rezultate obeh modelov menimo, da so umetne nevronske mreže primerne za napovedovanje pretovora v Luki Koper, d. d.
Ključne besede: umetna nevronska mreža, analiza glavnih komponent, Monte Carlo simulacija, makroekonomski kazalniki, pretovor, napovedovanje, analiza časovnih vrst
Objavljeno v DKUM: 05.06.2017; Ogledov: 1935; Prenosov: 164
.pdf Celotno besedilo (4,14 MB)

6.
Optimalna določitev lokacij nadzornih centrov za spremljanje prometa na slovenskih avtocestah in hitrih cestah
Matejka Žohar, 2016, magistrsko delo/naloga

Opis: Avtocesta zaradi ustreznih zasnov prometno tehničnih elementov zagotavlja optimum varnosti v cestnem prometu. Za varnost moramo v veliki meri poskrbeti tudi sami, saj nam absolutne varnosti ne more zagotoviti nihče, tudi nadzorni centri na avtocestah ne. Nadzorni centri pa nam s svojo zmogljivostjo in razpoložljivo tehnologijo olajšajo potovanje s pravočasnimi informacijami na dogajanja na avtocestah bodisi o prometnih nesrečah, delovnih zaporah, zastojih ipd. Dnevno spremljanje prometa in dogodkov na avtocestah in hitrih cestah zahteva veliko mero previdnosti, zato je pri tem pomembna lokacija nadzornih centrov. V magistrskem delu bomo prikazali obstoječe lokacije nadzornih centrov, ki izhajajo iz praktičnih spoznanj in nimajo narejene podrobnješe analize z upoštevanjem različnih dejavnikov, ki vplivajo na lokacije nadzornih centrov. Ugotoviti želimo, ali bodo istočasno sovpadale s predlaganimi, ki jih bomo pridobili s pomočjo metodologije problema največjega pokritja s simulacijo Monte Carlo. Uporabili bomo logističen pristop k problemu, da preverimo, ali DARS d. d. lahko obvladuje celotno avtocestno omrežje z razpoložljivo opremo, razporejeno po avtocestah in hitrih cestah, ter številom nadzornih centrov, gledano z vidika dostopnosti.
Ključne besede: avtocesta, nadzorni centri za promet, optimalna lokacija, simulacija Monte Carlo
Objavljeno v DKUM: 01.07.2016; Ogledov: 1465; Prenosov: 203
.pdf Celotno besedilo (2,41 MB)

7.
Perkolacija anizotropnih nanodelcev v nematičnem tekočem kristalu
Kristina Pajek, 2015, diplomsko delo

Opis: V diplomskem delu smo teoretično študirali možnost uporabe zunanjega polja za preklapljanje med perkolirano in neperkolirano konfiguracijo nanodelcev v binarnem sistemu mehke snovi, npr. v mešanici nematičnega tekočega kristala in podolgovatih nanodelcev. Za direktni vpliv na orientacijski red nematične komponente lahko uporabimo zunanje magnetno polje. To polje ne vpliva nujno direktno na smeri dolgih osi nanodelcev (kot so npr. ogljikove nanocevke). Namesto direktne reorientacije lahko vpliva na smeri nanodelcev prek sterične interakcije med molekulami tekočega kristala in nanodelci. Ena od mogočih aplikacij tega sestavljenega sistema je uporaba magnetnega polja za preklapljanje med električno prevodno (perkolirano) in neprevodno (neperkolirano) strukturo prevodnih nanodelcev. Za izračun termično ravnovesne strukture binarnega sistema smo uporabili Lebwohl-Lasherjev model, za preverjanje perkolacije (npr. električne prevodne poti) pa smo si pomagali s kontinuumskim perkolacijskim modelom za prevodno komponento iz podolgovatih nanodelcev.
Ključne besede: perkolacijska teorija, nematični tekoči kristal, anizotropni nanodelci, Lebwohl-Lasherjev model, Monte Carlo simulacija
Objavljeno v DKUM: 13.11.2015; Ogledov: 1947; Prenosov: 150
.pdf Celotno besedilo (1,14 MB)

8.
RAČUNSKE REŠITVE NEKATERIH PROBLEMOV IZ VERJETNOSTI
Nina Malogorski, 2012, diplomsko delo

Opis: V diplomskem delu je predstavljena uporaba simulacije Monte Carlo pri reše- vanju nekaterih praktiµcnih problemov iz verjetnosti: verjetnost sreµcanja, problem vzporednega parkiranja, radovedna igra mata kovancev, zadrega z deµznikom in problem manjkajoµcih senatorjev. Uvodoma so razloµzeni osnovni pojmi iz teorije verjetnosti in markovskih verig, ki so potrebni za razumevanje teoretiµcnih rešitev predstavljenih problemov. V nadaljevanju je podrobneje opisana simulacija Monte Carlo, ki pomaga pri razumevanju praktiµcnih rešitev problemov. V osrednjem delu so obravnavani problemi podrobneje opisani, podane so njihove teoretiµcne in prak- tiµcne rešitve. Pri vseh primerih so ugotovitve predstavljene v primerjalnih tabelah.
Ključne besede: verjetnost, simulacija Monte Carlo
Objavljeno v DKUM: 02.04.2012; Ogledov: 2480; Prenosov: 137
.pdf Celotno besedilo (433,51 KB)

9.
Racionalizacija razdalj avtocestnih vzdrževalnih baz v Sloveniji iz logističnega vidika : diplomsko delo
Matejka Žohar, 2010, diplomsko delo

Opis: Slovenija z realizacijo Nacionalnega programa izgradnje avtocest (NPIA) pridobiva novo, kvalitetno zgrajeno cestno infrastrukturo, ki zadošča pogojem varnega, udobnega in nemotenega potekanja prometa. Ves čas svojega obstoja, še posebej pa v zadnjih letih, DARS d.d. namenja veliko pozornost pogojem in ukrepom za zagotavljanje večje pretočnosti ob nezmanjšani ravni prometne varnosti ter uvajanju sodobnih sistemov organizacijskih ukrepov za zagotavljanje varne, udobne in ekonomične vožnje na celotnem avtocestnem omrežju. V diplomski nalogi bomo prikazali obstoječe stanje lokacij avtocestnih vzdrževalnih baz, ki izhajajo predvsem iz praktičnih spoznanj in ne temeljijo na podrobnejši analizi dejavnikov, ki vplivajo na lokacije posameznih objektov in dejavnosti. Z vidika dostopnosti pa bomo proučevali optimalno izbiro lokacije avtocestnih vzdrževalnih baz, s pomočjo simulacije Monte Carlo. Pristopili bomo iz logističnega vidika in poskušali ugotoviti ali lahko DARS d.d. z razpoložljivimi sredstvi optimalno opravlja naloge vzdrževanja avtocest.
Ključne besede: avtoceste, avtocestne vzdrževalne baze, optimalne lokacije, simulacija Monte Carlo
Objavljeno v DKUM: 04.11.2010; Ogledov: 2258; Prenosov: 175
.pdf Celotno besedilo (3,48 MB)
Gradivo ima več datotek! Več...

10.
Matematični model ocene negotovosti pri merjenju ravnosti
Andrej Gusel, 2009, doktorska disertacija

Opis: Meritve ravnosti predstavljajo sredstvo za vrednotenje ravnosti merilnih plošč in ostalih površin, ki služijo kot osnova pri meritvah lege in oblike. Kljub poznavanju postopkov, metod in merilne opreme za merjenje ravnosti ter kljub vedno novim metodam, ki poskušajo poenostaviti postopek, se vedno pojavljajo isti problemi. En glavnih problemov so vplivni faktorji, ki učinkujejo na meritev. Te vplivne faktorje, še bolj pa njihove učinke na meritev, moramo poznati in biti sposobni ovrednotiti, saj predstavljajo osnovo za določanje negotovosti meritve ravnosti. Vplivni faktorji so na splošno sicer znani, manj znani pa so njihovi vplivi na meritev, kar vpliva na odločitev, katere upoštevati in kako, katere pa lahko zanemarimo oziroma preprečimo. Prej ali slej se soočimo tudi s pomanjkljivostmi obstoječih metod. Večino meritev ravnosti izvajamo po metodi Union Jack, ki poleg vrste prednosti prinaša tudi nekaj pomanjkljivosti. Glavna pomanjkljivost je, da mreža že v osnovi bolj slabo pokrije obravnavano površino. Bolj groba mreža res pohitri postopek merjenja, vendar pa se zato pokritost površine še dodatno zmanjša, s tem pa se nam lahko iz obravnave izmuzne katero od odstopanj površine, to pa seveda vpliva na rezultat in negotovost. Zdi se, da bi za bolj drobne nepravilnosti potrebovali bolj gosto mrežo, za večja odstopanja pa bi zadoščala bolj groba mreža. Če torej glede na obliko površine določamo gostoto merilne mreže, gostota merilne mreže pa spet pogojuje stopnjo pokritosti površine, moramo najti odgovor na vprašanje, ki sledi: kako sta povezani oblika površine in negotovost meritve? Ali bi bilo res možno (in smiselno), da bi za različne oblike površin vnaprej definirali različne merilne mreže? Pri odgovoru na te izzive si pomagamo z metodo Monte Carlo. Model meritve služi za osnovo algoritma, s katerim je mogoče preko serije simulacij določiti negotovost meritve. Rezultati za različne merilne mreže, prilagojene obliki površine, kažejo presenetljive izsledke.
Ključne besede: model negotovosti ravnosti, simulacija ravnosti Monte Carlo, simulacija merilne plošče
Objavljeno v DKUM: 19.05.2009; Ogledov: 4287; Prenosov: 309
.pdf Celotno besedilo (4,80 MB)

Iskanje izvedeno v 0.31 sek.
Na vrh
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici