1. Navezanost na namišljene prijatelje v predšolskem obdobju : diplomsko deloTadeja Bašl, 2022, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu je obravnavana navezanost otrok na namišljene prijatelje v predšolskem obdobju. Teorijo navezanosti je v psihoanalizo uvedel John Bowbly (1984) ter predstavlja osnovo odnosa med otrokom in njegovim primarnim skrbnikom (mamo). Bowbly poudarja, da je skrb mame v prvih letih otrokovega življenja izjemno pomembna. V diplomskem delu je poudarek na osnovni teoriji navezanosti, ki se jo povezuje s pojavom namišljenih prijateljev v predšolskem obdobju.
Namišljeni prijatelji so značilni za skoraj vse tri ali štiri leta stare malčke. Njihov pojav kaže na to, da se otrokova domišljija v tem obdobju najbolj razvija. V otrokovem življenju imajo pomembno vlogo, po čustveni plati predstavljajo varen način preizkušanja, kdo bi radi bili, njihov pojav pa je lahko tudi izraz otrokove potrebe po zasebnosti. Namišljeni prijatelji so pravzaprav zmožni pravih čudežev (Brazelton, 1999).
V preteklosti je bila večina raziskovalcev razmeroma skeptična do vloge namišljenega prijatelja in so celo izražali skrb, da so otroci, ki se igrajo z njimi, rizični za razvoj psihopatoloških simptomov (Marjanovič Umek in Zupančič, 2001). Danes pa številni strokovnjaki menijo, da namišljeni prijatelji pravzaprav nimajo negativnega vpliva na otrokov razvoj.
Piaget (1962, v Marjanovič Umek in Zupančič, 2001) je med prvimi poudaril prilagoditveno funkcijo namišljenih prijateljev v otrokovi igri, njegove teze pa so kasneje podprle še številne empirične študije.
Ker smo prav odrasli tisti, ki se odločimo, kako bomo namišljene prijatelje sprejeli in se nanje odzivali, je raziskava namenjena ugotavljanju odnosa strokovnih delavcev – vzgojiteljic predšolskih otrok do namišljenih prijateljev. Iz analize raziskave je razvidno, da je izbrani vzorec anketiranih vzgojiteljic namišljene prijatelje opazil zelo redko, o njih se prav tako ne pogovarjajo veliko, vendar smo bili kljub temu zelo pozitivno presenečeni in veseli, ko smo ugotovili, da nimajo negativnega mnenja ali odklonilnega odnosa do njih. Ključne besede: predšolsko obdobje, navezanost, domišljija, simbolna igra, namišljeni prijatelji. Objavljeno v DKUM: 08.12.2022; Ogledov: 167; Prenosov: 48
Celotno besedilo (1,68 MB) |
2. Sodobne igre barvanj in sorodne igre na grafihDaša Štesl, 2022, doktorska disertacija Opis: V doktorski disertaciji obravnavamo v zadnjih letih vpeljane variacije klasične igre barvanja in njim sorodne igre na grafih. Doktorsko delo sestoji iz štirih delov, znotraj katerih predstavimo nova spoznanja na omenjeno temo.
V prvem delu disertacije obravnavamo indicirano igro barvanja kartezičnih produktov grafov. Natančneje, določimo indicirano igralno kromatično število kartezičnih produktov grafov, katerih indicirano kromatično število znaša 3, s polnim dvodelnim grafom. Dodatno obravnavamo indicirano kromatično število kartezičnih produktov bločnih grafov in dreves ter indicirano kromatično število kartezičnega produkta dveh ciklov.
V drugem delu disertacije se posvetimo študiji štirih variacij neodvisnostne igre barvanja, ki so posebna oblika klasične igre barvanja, pri kateri igralca ne preideta na višjo raven, dokler ne izčrpata vseh možnosti za uporabo dane barve. Dobljene igralne invariante primerjamo med seboj in s klasičnim igralnim kromatičnim številom. Poleg tega ugotovimo, da neodvisnostno igralno kromatično število v razredu dreves ni omejeno.
V tretjem delu preučujemo vozliščno kritične grafe glede na klasično igralno kromatično število, glede na indicirano kromatično število in glede na A-neodvisnostno ter AB-neodvisnostno igralno kromatično število. Med drugim obravnavamo vprašanje povezanosti grafov, ki so kritični glede na omenjene igralne grafovske invariante, obnašanje dane igralne invariante ob odstranitvi poljubnega vozlišča iz igralno vozliščno kritičnega grafa ter karakteriziramo igralno vozliščno kritične grafe, ki imajo majhno vrednost pripadajoče invariante.
Zadnji del doktorske disertacije posvetimo neodvisni dominacijski igri s preprečevanjem. Določimo neodvisni dominantni števili s preprečevanjem za poti in cikle. Poleg tega postavimo meje za obe variaciji omenjene igre ter karakteriziramo (povezane) grafe, ki dosežejo dobljeni meji. Dodatno opozorimo na tesno povezavo med neodvisno dominacijsko igro s preprečevanjem in pakirno igro barvanja v grafih z diametrom 2. Ključne besede: igra barvanja, indicirana igra barvanja, neodvisnostna igra barvanja, neodvisna dominacijska igra, pakirna igra barvanja, kartezični produkt, drevo, vozliščno kritičen graf Objavljeno v DKUM: 25.10.2022; Ogledov: 139; Prenosov: 32
Celotno besedilo (614,26 KB) |
3. Razvoj računalniške kolutne igre : diplomsko deloNejc Planinšek, 2022, diplomsko delo Opis: V tem diplomskem delu, opišemo implementacijo mobilne kolutne igre. Opišemo osnovne pojme s katerimi se srečujemo in kako delujejo kolutne igre. Prav tako opišemo orodja, ki smo jih uporabljal pri izdelavi. Na koncu opišemo vso delo, ki smo ga opravil med implementacijo in predstavimo končni produkt kolutne igre. Ključne besede: razvoj računalniške igre, računalniška kolutna igra, libGDX, Android Studio, Java Objavljeno v DKUM: 24.10.2022; Ogledov: 145; Prenosov: 40
Celotno besedilo (3,88 MB) |
4. |
5. |
6. |
7. Velika roka, majhni prstki v vrtcu : diplomsko deloLejla Kukuljčić, 2022, diplomsko delo Opis: Namen diplomskega dela je bil otroke v predšolskem obdobju spoznati s prstnimi in z ročnimi lutkami, jih spodbujati pri izdelavi in kasneje vodenju le-teh. V teoretičnem delu diplomske naloge smo na kratko predstavili igro, vlogo odraslih pri igri in motivacijo. Osredotočili smo se na to, kaj je lutka, katere so lutkovne tehnike in podrobneje spoznali prstne in ročne lutke. Raziskali smo tudi izdelavo lutke, komunikacijo z lutko in na koncu igro z lutko. V praktični del smo vključili sedem priprav usmerjenih dejavnosti, s katerimi smo predstavili, kako smo v vrtcu od spoznavanja prstnih in ročnih lutk prešli na izdelovanje lutk, se učili, kako jih animiramo in na koncu skupaj ustvarili še svoje gledališče. V dejavnosti je bilo vključenih 23 otrok, starih od 5 do 6 let. Otroci so na naših srečanjih razvili pozitiven odnos do lutk in se z improviziranim vodenjem urili v lutkovno-dramskem izražanju, nebesednem in jezikovnem izražanju. Ključne besede: prstne lutke, ročne lutke, izdelava lutke, komunikacija z lutko, igra z lutko, gledališče Objavljeno v DKUM: 12.10.2022; Ogledov: 191; Prenosov: 69
Celotno besedilo (2,70 MB) |
8. Tiflodidaktični pripomočki na temo slikanice Sovica Oka : magistrsko deloŠpela Rožanc, 2022, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo z naslovom Tiflodidaktični pripomočki na temo slikanice Sovica Oka je sestavljeno iz teoretičnega in praktičnega dela. V teoretičnem delu smo predstavili vid ter okvare vida, razvoj slepih in slabovidnih otrok, čute pri slepih in slabovidnih, vključitev slepih in slabovidnih otrok v vrtec, opismenjevanje slepih in slabovidnih, tipne slikanice ter otroško igro in njen pomen. V praktičnem delu smo izdelali tipno slikanico Sovica Oka ter štiri tiflodidaktične igre. Namen izdelave magistrskega dela je bil pridobiti izdelek, ki bo otrokom v predšolskem obdobju pomagal pri zgodnjem opismenjevanju v brajici in razvoju ter treningu tipa ter vida slepih in slabovidnih otrok. Tiflodidaktične pripomočke smo preizkusili v praksi na domu dveh uporabnikov ter pri videčih predšolskih otrocih. Pripomočke smo evalvirali na osnovi strukturiranega opazovanja in ocenjevalne lestvice za vsak pripomoček posebej. Na podlagi rezultatov smo ugotovili, da je zgodba Sovica Oka predstavljena zanimivo in tipno razumljivo. Pri vseh tiflodidaktičnih pripomočkih so upoštevane tipne zakonitosti, pripomočki so izdelani kakovostno ter funkcionalno in so primerni za slepe in slabovidne otroke. Ključne besede: slepi in slabovidni, tiflodidaktični pripomočki, Sovica Oka, predšolski otroci, otroška igra, tipna slikanica Objavljeno v DKUM: 16.09.2022; Ogledov: 171; Prenosov: 74
Celotno besedilo (5,45 MB) |
9. Strateške matematične igre s pravilom “3 v vrsto” v predšolskem obdobju : diplomsko deloTadeja Selič Mlakar, 2022, diplomsko delo Opis: Z matematiko se srečujemo na vsakem koraku našega življenja in je za nas tudi zelo pomembna ter uporabna. Z njo se zelo zgodaj srečajo tudi otroci, že v predšolskem obdobju. Pri tem imamo zelo pomembno vlogo odrasli, ki moramo otrokom omogočiti čim bolj pester nabor matematičnih izkušenj. To je najlažje narediti z uporabo različnih načrtovanih in spontanih matematičnih dejavnosti, najpogosteje izvedenih preko igre.
Cilj te diplomske naloge je bil raziskati, kako otroci posegajo po matematičnih dejavnostih ter kaj jim njihov miselni razvoj omogoča in česa ne. V raziskavi smo izvedli tri različne igre, ki temeljijo na pravilu tri v vrsto in skušali ugotoviti, kako jih otroci igrajo, kaj jim dela težave in kaj je značilno za njihovo razmišljanje pri igranju. V raziskavo so bili vključeni otroci stari od 3 do 6 let. Otrokom smo igre najprej predstavili in nato smo jih opazovali pri igri ter beležili, katera pravila razumejo ter katerih ne. Nato smo igre pustili na različnih mestih ter beležili, v kolikšni meri jih otroci samostojno vzamejo ter jih igrajo. Na koncu pa smo igre razdelili tudi otrokom, da so jih doma igrali s starši in njihove vtise pridobili tudi na podlagi kratkega anketnega vprašalnika. Prišli smo do ugotovitve, da večina otrok razume vsa pravila iger, da se za te igre v največji meri odločajo ob spodbudi odraslega in da so bile tudi staršem te igre zanimive. Ključne besede: matematika, otrok, kognitivni razvoj, igra Objavljeno v DKUM: 05.09.2022; Ogledov: 187; Prenosov: 27
Celotno besedilo (2,52 MB) |
10. RAZVOJ DINAMIČNE TEHNIKE PRI SELEKCIJAH OD U-12 DO U-15 : diplomsko deloTimotej Drobinc, 2022, diplomsko delo Opis: Glavna značilnost nogometne igre je medsebojno skupno delo oziroma komunikacija. Danes lahko nogometno igro označimo za dinamično in visoko organizirano, toda tudi kot igro, ki igralcem omogoča svobodo in ustvarjalnost. Prav zaradi željene dinamike v igri stremimo k čim večjemu poudarku na dinamični tehniki že v mlajših kategorijah. Tako kot osnovno tehniko tudi dinamično tehniko učimo postopoma po metodični lestvici in stopnjah vadbe. Dinamičnost igre se izraža v hitrosti gibanja žoge in igralcev ter v hitrosti prehoda iz faze obrambe v fazo napada in obratno. Za doseženo dinamiko v igri pa moramo poskrbeti za kondicijsko pripravljenost igralcev in taktično informiranost, se pravi, da od posameznika zahtevamo čim manj dotikov z žogo. O osvojenem znanju dinamične tehnike govorimo takrat, ko so igralci sposobni izvajat tehnične elemente v hitrem gibanju ter ob oviranju nasprotnih igralcev. Z namenom, boljšega razumevanja kaj dinamična tehnika je, kaj so pogoji za uspešno osvojeno dinamično tehniko in na kakšen način jo lahko treniramo, so v diplomski nalogi na kratko opisani tehnični elementi, ki so temelji dinamične tehnike ter natančno predstavljene vaje dinamične tehnike za selekcije U-12, U-13, U-14 in U-15. Ključne besede: nogometna igra, dinamična tehnika, tehnika Objavljeno v DKUM: 10.06.2022; Ogledov: 206; Prenosov: 17
Celotno besedilo (2,46 MB) |