| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 206
First pagePrevious page12345678910Next pageLast page
1.
Vizualna pozornost voznika na prometno okolje in dogajanje ob prisotnosti motenj znotraj vozila
Tina Cvahte Ojsteršek, 2021, doctoral dissertation

Abstract: Voznik je ključni del prometnega sistema in glavni razlog za nastanek prometne nesreče, saj lahko v veliki večini vzrok za kritične situacije v prometu najdemo na strani voznika. Motnje, ki vplivajo na voznika med vožnjo, so vedno večja težava. Pri sprejemanju informacij o prometnem okolju in dogajanju predstavlja vizualna pozornost najpomembnejši kanal pridobivanja relevantnih informacij, zato so motnje voznika, ki vplivajo na njegovo vizualno zaznavanje ali procesiranje vizualnih informacij, najpomembnejše z vidika zagotavljanja in ohranjanja varnosti vožnje. Glavni cilj doktorske naloge je bil analizirati in med seboj primerjati 15 potencialnih motenj vizualne pozornosti voznika, ki se pojavljajo znotraj vozila. S tem smo zapolnili raziskovalno vrzel, ki je temeljila predvsem na pomanjkanju raziskav, ki bi omogočale medsebojno primerjavo vpliva motenj vizualne pozornosti na iste osebe in ki bi istočasno z enako metodologijo preverjala večji nabor motenj znotraj vozila. Raziskava je potekala tako, da smo na podlagi ugotovitev obsežnega pregleda literature zasnovali in izvedli terenski eksperiment, kjer smo 23 udeleženih voznikov v realnem okolju izpostavili 15 motnjam znotraj vozila, ki so povezane z uporabo mobilnega telefona (prostoročno ali običajno), iskanjem stvari v avtomobilu ali nastavljanjem ali upravljanjem s sistemi v avtomobilu. Ob tem smo snemali njihovo vidno polje in z napravo za sledenje pogledu ugotavljali njihovo smer gledanja. S tem smo po obdelavi podatkov o smeri gledanja med vožnjo pridobili metrike, ki opisujejo vizualno pozornost voznikov in zajemajo informacije o njihovih pogledih, fiksacijah ter smeri gledanja. Na podlagi statističnih analiz smo rezultate interpretirali v luči varne vožnje, prometne varnosti in implikacij za transport na splošno. Glavni izsledek naloge je dejstvo, da vizualno pozornost voznikov najbolj zmotijo aktivnosti znotraj avtomobila, ki jih navadno opravljajo brez razmišljanja o posledicah in se nanašajo predvsem na nastavljanje sistemov znotraj avtomobila. Najdaljši odstotek trajanja pogledov in fiksacij stran od za vožnjo pomembnih področij med opravljanjem naloge se je pojavilo pri nalogah nastavitve klimatskega sistema, navigacijskega sistema ter nastavljanju radia. Pri vseh nalogah se je pojavila tunelizacija smeri gledanja skozi vetrobransko steklo po horizontalni osi v primerjavi s kontrolnim segmentom vožnje, pri večini nalog pa tudi po vertikalni osi. Kot naloge, ki so z vidika odvrnjene vizualne pozornosti stran od vetrobranskega stekla kot ključnega področja za spremljanje prometnega okolja in dogajanja najbolj problematične, so se pokazale naloge uporabe mobilnega telefona, ki zahtevajo vizualno interakcijo z napravo, ter naloge, ki vključujejo nastavljanje sistemov znotraj avtomobila. Prednjačijo branje in pošiljanje SMS-sporočila ter ogled posnetka na mobilnem telefonu, nastavitev navigacijskega sistema in radia ter nastavljanje stranskih ogledal. Pri teh nalogah je namreč rangiranje pokazalo jasno umestitev med najbolj problematične izmed 15 nalog, s katerimi so se srečali vozniki med testiranjem, hkrati pa so pri teh nalogah vozniki na vetrobransko steklo gledali manj kot 30 % časa opravljanja celotne naloge. Rezultati raziskave kažejo, da poleg motenj znotraj vozila, ki jih poznamo vsi, enakovredno ali še večjo težavo z vidika vpliva na vizualno pozornost voznika na prometno okolje in dogajanje predstavljajo tiste motnje in aktivnosti, o katerih navadno ne razmišljamo kot o potencialno nevarnih in jih tudi izobraževalne kampanje ne umeščajo v svoje nabore. Še posebej je to relevantno v sferi poklicnih voznikov, saj so ti med svojim delom izpostavljeni večjemu naboru motenj znotraj vozila zaradi same narave dela in opreme, ki jo pri njem uporabljajo. Prav tako pa so pogosteje pod vplivom drugih dodatnih dejavnikov, ki potencialno zmanjšujejo njihovo pozornost in odzivnost na dogajanje v prometu, kot na primer utrujenost ali motnje kognitivne pozornosti.
Keywords: prometna varnost, varna vožnja, vizualna pozornost, motnje voznika, sledenje pogledu
Published: 04.03.2021; Views: 145; Downloads: 28
.pdf Full text (10,07 MB)

2.
Učinek preventivnega programa
Gregor Bratina, 2020, master's thesis/paper

Abstract: Raziskava v sklopu magistrskega dela je bila namenjena preučevanju učinka preventivnega programa »Še vedno vozim, vendar ne hodim«, ki ga izvaja VOZIM, Zavod za inovativno izobraževanje na področju prometne varnosti. Ciljna skupina so bili dijaki srednjih šol, ki so na začetku svoje vozniške poti. V sodelovanju z zavodom VOZIM smo osnovali anketni vprašalnik. Nato smo se odpravili na srednje šole, kjer smo izvedli anketiranje tik pred in takoj po koncu preventivnega programa. Tako smo preverjali stališča mladih o prometni varnosti pred izvedbo in jih primerjali s stališči po izvedbi preventivnega programa. Na ta način smo izmerili učinek samega programa. Med drugim smo želeli ugotoviti, katere spremembe bi lahko uvedli, da bi se učinkovitost programa še izboljšala in kateri načini podajanja informacij so imeli največji učinek na poslušalce. V času raziskave smo bili soočeni z nekaj omejitvami, ki so vplivale na rezultate. Predvsem je bil to čas izvajanja programa, čas, ki smo ga imeli na razpolago za preverjanje učinka, in nepripravljenost dijakov za reševanje anket. Glede na rezultate lahko le deloma potrdimo učinkovitost preventivnega programa. Rezultati so razkrili, da ima program potencial in pozitivne učinke na poslušalce, vendar pa zaradi že naštetih omejitev tega ne moremo z gotovostjo potrditi. V rezultatih je namreč prihajalo do precejšnjih odstopanj. Kljub temu pa je vzpodbudno, da je raziskava pokazala pozitivne smernice tovrstnega programa.
Keywords: prometna varnost, preventivni program, prometne nesreče, mladi vozniki, učinek
Published: 04.12.2020; Views: 237; Downloads: 31
.pdf Full text (1,94 MB)

3.
Prometno-varnostna analiza križišča na državni cesti v Hrastniku
Mirela Selimović, 2020, master's thesis

Abstract: V zaključni nalogi je predstavljena in analizirana problematika štirikrakega križišča na državni cesti R1 221 v Hrastniku. Pregled ceste je narejen s pomočjo smernic za pregledovanje varnosti cest, katerih namen je ugotavljanje nepravilnosti obravnavanega križišča ter podajanje rešitev za odpravo le teh. Poleg pregleda je narejena analiza horizontalne in vertikalne signalizacije ter prometnih nesreč. Ugotovljeno je, da so talne označbe dotrajane, obravnavano križišče predstavlja nevarnost za vse udeležence v prometu zaradi neprilagojene hitrosti vozil na GPS ter nepreglednosti. Na podlagi ugotovljenih pomanjkljivosti so predlagane kratkoročne in dolgoročna rešitev. Rešitev vidimo v krožnem križišču, saj je analiza pokazala, da bi se varnost v prometu z umestitvijo krožnega križišča izboljšala.
Keywords: prometna varnost, krožno križišče, državna cesta
Published: 02.07.2020; Views: 283; Downloads: 36
.pdf Full text (4,57 MB)

4.
Varne šolske poti v okolici Osnovne šole narodnega heroja Rajka Hrastnika
Marijana Stjepić, 2020, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo Varne šolske poti v okolici Osnovne šole narodnega heroja Rajka Hrastnika je sestavljeno iz treh zaokroženih celot: teoretične, empirične in praktične, ki se med seboj dopolnjujejo in nadgrajujejo. V teoretičnem delu je predstavljena relevantna literatura. Definiran je promet (otroci v prometu, preventivne akcije in prometne nesreče, podrobneje je opredeljena prometna vzgoja. V empiričnem delu je predstavljena analiza raziskave med učenci OŠ narodnega heroja Rajka Hrastnik, kjer so preverjene izkušnje učencev s prometno varnostjo, razumevanje pojma prometna varnost, vloga staršev pri prometni varnosti ter kako na to vplivajo spol, razred šolanja in kraj bivanja. V praktičnem delu je izdelan prometno-varnostni načrt OŠ narodnega heroja Rajka Hrastnik, opremljen s fotografijami nevarnih mest na šolski poti. V zemljevid šolskega okoliša so vrisane tudi najvarnejše poti do šole.
Keywords: prometna vzgoja, učenci, prometno-varnostni načrt, prometna varnost, promet, Hrastnik.
Published: 10.03.2020; Views: 433; Downloads: 98
.pdf Full text (3,43 MB)

5.
Predlog ukrepov za izboljšanje prometne varnosti otrok v Republiki Sloveniji
Staša Reš, 2019, undergraduate thesis

Abstract: Diplomska naloga predstavlja stanje na področju prometne varnosti otrok, starih do 18 let in ukrepe, s katerimi bi se stanje lahko izboljšalo. Opisan je razvoj otrokovih sposobnosti za varno sodelovanje v prometu ter sistemi in projekti, ki pripomorejo k večji prometni varnosti. S pomočjo opravljene analize je ugotovljeno, da se je število prometnih nesreč otrok med letoma 2014 in 2018 zmanjšalo. Otroci so bili največkrat udeleženi v prometnih nesrečah kot potniki v avtomobilu in so največkrat utrpeli lažje telesne poškodbe. Analiza je pokazala, da sta najpogostejša vzroka prometnih nesreč neupoštevanje pravil o prednosti in neprilagojena hitrost. Glede na opravljeno analizo so podani predlogi, kako zmanjšati možnosti za prometne nesreče in s tem izboljšati prometno varnost otrok.
Keywords: otroci, prometna varnost, analiza prometnih nesreč
Published: 06.11.2019; Views: 513; Downloads: 34
.pdf Full text (2,30 MB)

6.
Predlog ukrepov za izboljšanje prometne varnosti na odseku Ljubljanske ceste v Celju
Sara Grad, 2019, master's thesis

Abstract: Magistrska naloga obravnava predlog izboljšave prometne varnosti na odseku Ljubljanske ceste v mestu Celje – skupaj z opravljeno analizo obstoječega stanja in predlaganimi ukrepi za izboljšanje prometne varnosti. Območje obravnave sega od cestnega priključka Ljubljanska cesta – Medlog do semaforiziranega križišča Ljubljanska cesta – Čopova ulica. Namen magistrskega dela je analizirati obstoječe stanje (tudi ugotavljanje problematike prehitre vožnje), analiza elementov cestno-prometne infrastrukture (dimenzije voznih pasov, primanjkovanje oz. neustreznost infrastrukture za kolesarje ter pešce ter slaba preglednost na določenih stranskih prometnih smereh Ljubljanske ceste) itd. Pri analizi je bilo potrebno upoštevati bližino srednje šole, osnovne šole, vrtca ter značilnosti naselja. Smisel raziskave je poglobljeno raziskati navedeno problematiko, ki vključuje obstoječo infrastrukturo za vse prometne udeležence in tudi signalizacijo, prometne obremenitve ter analizo prometnih nesreč na odseku. Namen dela je podati predlog potrebnih ukrepov za izboljšanje prometne varnosti oz. načrtovati ukrepe tako, da bo na obravnavanem odseku doseženo izboljšanje ravni prometne varnosti za vse udeležence v prometu.
Keywords: prometna varnost, cestna infrastruktura, površine za pešce in kolesarje, umirjanje prometa, ukrepi za umirjanje prometa
Published: 30.10.2019; Views: 694; Downloads: 160
.pdf Full text (8,62 MB)
This document has many files! More...

7.
Prometno varnostna analiza s predlogom rekonstrukcije štirikrakega križišča v mestu Karlovac
Domagoj Cipurić, 2019, master's thesis

Abstract: Predmet obravnave magistrskega dela je analiza križišča v mestu Karlovac na Hrvaškem. Zaradi izgradnje obvoznice staromestnega jedra »Zvijezda« v Karlovcu bo obravnavano križišče dobilo novo vlogo v cestnem omrežju. Iz teh razlogov je bilo za izbor optimalne variante rekonstrukcije potrebno izvesti analizo projektno tehničnih elementov križišča, kapacitetno analizo ter prometno varnostno analizo s ciljem ugotavljanja pomanjkljivosti, zaradi katerih lahko pride do nastanka prometnih nesreč. Pri izvedbi kapacitetne analize so zraven izvedenega štetja prometa upoštevane predpostavke o prometnih obremenitvah iz elaborata, ki opravičuje izvedbo omenjene obvoznice. Na podlagi vseh opravljenih analiz ter upoštevajoč prostorske omejitve sta na koncu predlagani dve varianti rekonstrukcije križišča. Prvo varianto predstavlja nesemaforizirano kanalizirano križišče z ločenimi pasovi za leve zavijalce, drugo varianto pa majhno urbano krožno križišče. Z upoštevanjem preverjenih kriterijev za izbor optimalne geometrije križišča je kot optimalna varianta rekonstrukcije predlagana varianta 1, in sicer nesemaforizirano kanalizirano križišče z ločenimi pasovi za leve zavijalce.
Keywords: nivojska križišča, prometna varnost, rekonstrukcija križišča, kanalizirano križišče, krožno križišče
Published: 02.10.2019; Views: 520; Downloads: 100
.pdf Full text (9,30 MB)

8.
Umestitev skupnega prostora in obvozne ceste v občini videm
Robert Koletnik, 2019, undergraduate thesis

Abstract: Obravnavan odsek se nahaja v središču naselja Videm pri Ptuju v neposredni bližini šole. Problem predstavljajo prometne obremenitve, ki so glede na prometno infrastrukturo in glede na neposredno bližino osnovne šole in vrtca previsoke. Na podlagi analiz trenutnega stanja smo predlagali uvedbo slepe ulice na obravnavanem odseku in izgradnjo nove obvozne ceste. Izmed šestih analiziranih variant trase smo po vrednotenju vseh variant izbrali najprimernejšo in ji določili tipski prečni profil. Predlagali smo rekonstrukcijo križišča, kjer se obvozna cesta priključuje na to križišče. Na območju slepe ulice smo predlagali umestitev skupnega prostora.
Keywords: skupni prostor, obvozna cesta, kapacitetna analiza, prometna varnost
Published: 25.09.2019; Views: 448; Downloads: 27
.pdf Full text (6,44 MB)

9.
Ukrepi za prometno varno načrtovanje cest in opremljanje obcestja s poudarkom na motoristih
Jan Jelenc, 2019, master's thesis

Abstract: Ob hitro naraščajočem cestnem prometu je problematika prometne varnosti na cestah tako v Sloveniji kot v svetu že nekaj let med najbolj izpostavljenimi. Prometna varnost je odvisna od vrste dejavnikov. Infrastruktura je samo eden izmed elementov prometne varnosti in zagotavlja osnovni nivo varnosti oziroma temeljno varnost. Načelo odpuščanja napak voznikov predstavlja temelj koncepta “odpuščajočih cest”, gre namreč za sodoben pristop zagotavljanja varnejših cest, s katerim je mogoče preprečiti ali znižati določen odstotek prometnih nesreč, katerih vzroki so napake voznikov. Koncept je inženirski pristop, ki na način ureditve cestne infrastrukture in obcestja (ob upoštevanju fizičnih omejitev ter zmožnosti) izključi možnosti za človeške napake do neke mere in tako zagotovi zmanjšanje števila prometnih nesreč oziroma preprečitev njihovih hudih posledic. V magistrskem delu smo proučili osnovna izhodišča problema prometnih nesreč motoristov, namen in rešitve koncepta “odpuščajočih cest”. Na podlagi teh podatkov smo določili nekatere ukrepe načrtovanja varne cestne infrastrukture in obcestja za motoriste, ki izhajajo iz primerov dobrih praks evropskih držav s področja zagotavljanja varnejše cestne infrastrukture.
Keywords: gradbeništvo, prometna varnost, motoristi, varnostni ukrepi, odpuščajoče ceste
Published: 23.09.2019; Views: 462; Downloads: 95
.pdf Full text (3,85 MB)

10.
Analiza prometne varnosti kolesarjev v Sloveniji med letoma 2009 in 2018
Tea Poredoš, 2019, master's thesis

Abstract: Tako v Evropi kot tudi v Sloveniji v zadnjih letih poudarjamo uporabo trajnostnih prevoznih sredstev in mednje spada tudi kolo. Kolesarji so poleg pešcev bolj izpostavljeni v prometu kot ostali udeleženci in zato spadajo med ranljivejše udeležence v prometu. V prometnih nesrečah velikokrat utrpijo hude telesne poškodbe ali celo smrt in prav zato je pomembno, da na tem področju zagotovimo dobro prometno varnost. V magistrskem delu je predstavljena prometna varnost kolesarjev v Sloveniji. Opravili smo analizo prometnih nesreč z udeležbo kolesarjev med letoma 2009 in 2018 in rezultati kažejo, da število prometnih nesreč z udeležbo kolesarjev z leti rahlo pada, pada pa tudi število smrtnih žrtev med kolesarji. Večina kolesarjev je v prometnih nesrečah utrpela lažje telesne poškodbe, najpogostejši vzroki prometnih nesreč, v katerih so umrli kolesarji, pa so neupoštevanje pravil o prednosti, neprilagojena hitrost in nepravilna smer/stran vožnje. Večina prometnih nesreč z udeležbo kolesarjev se je zgodila podnevi, večina kolesarjev je bila brez varnostne zaščitne čelade in niso bili pod vplivom alkohola. Glede na rezultate analize prometnih nesreč so opisane možne rešitve s področja načrtovanja kolesarske infrastrukture, naprednih varnostnih sistemov v vozilih, pravilne opreme kolesa in kolesarja ter izvajanja izobraževanj in preventivnih akcij.
Keywords: prometno inženirstvo, prometna varnost kolesarjev, analiza prometnih nesreč, infrastruktura za varnost kolesarjev, varnostni sistemi v vozilih
Published: 19.09.2019; Views: 426; Downloads: 90
.pdf Full text (3,85 MB)

Search done in 0.31 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica