1. Analiza in primerjava dinamičnosti dveh podjetij, ki sta neposredna konkurenta v panogiSara Iseinoski, 2024, master's thesis Abstract: V teoretičnem delu magistrske naloge smo opredelili teoretična izhodišča za življenjski cikel podjetja, njegovo rast in razvoj. Nato sledi poglavje o modelu razvoja podjetij po avtorjih Pümpinu in Prangeju, kjer avtorja razlikujeta štiri tipe podjetij, in sicer pionirsko, rastoče in zrelo podjetje ter podjetje v preobratu. Sledila je opredelitev dinamičnosti oziroma dinamičnega podjetja in deset posebnosti, ki opredeljujejo dinamično podjetje. V tem delu naloge opredelimo tudi teorijo dinamičnih zmožnosti, kjer dinamična sposobnost predstavlja zmožnost podjetja, da integrira, gradi in konfigurira notranje in zunanje kompetence za reševanje hitro spreminjajočih se okoljih.
V empiričnem delu najprej predstavimo obe opazovani podjetji, in sicer podjetje X in podjetje Y ter njuno poslovno uspešnost. Sledi raziskovanje razvojnega cikla po Pümpinu in Prangeju, s čimer želimo ugotoviti, kakšni elementi so prisotni v opazovanih podjetjih. Pri analizi odstopanja dinamičnosti podjetij od ciljne ugotovimo, da dinamičnost podjetij ne odstopa od ciljne, to smo zaznali le v primeru elementa razvoj promotorjev dinamike. Magistrsko delo zaključimo s primerjavo dinamičnosti obeh podjetij, sintezo spoznanj ter s predlogi ukrepov za dinamizacijo, in sicer se osredotočimo na element promotorjev dinamike, saj smo tukaj zaznali odstopanje. Keywords: življenjski cikel podjetja, rast, razvoj, model razvoja, dinamičnost, dinamično podjetje Published in DKUM: 04.10.2024; Views: 0; Downloads: 6 Full text (2,13 MB) |
2. Trajnostni razvoj in nasledstvo družinskega podjetja: primer podjetja Pakend d.o.o.Hana Dežman - Radonjič, 2024, undergraduate thesis Abstract: Družinska podjetja imajo v Sloveniji velik pomen, saj predstavljajo kar 83 % vseh podjetij. Izziv za družinska podjetja je pogosto proces nasledstva. Veliko družinskih podjetij se tega procesa ne loti pravilno ali pravočasno, zato ga je treba skrbno načrtovati in ustrezno izvesti. Podjetja veliko pozornosti v zadnjem času namenjajo tudi trajnostnemu razvoju, trajnostnim strategijam in ciljem. V teoretičnem delu smo zato opredelili družinsko podjetništvo, predstavili ključne osebe v družinskem podjetju, prednosti in slabosti družinskih podjetij ter se posvetili največjemu izzivu družinskih podjetij, to je nasledstvu. Prav tako smo opredelili trajnostni razvoj in trajnostno poslovanje, pri čemer smo se osredotočili na omejitve podjetij pri prodaji plastične embalaže. V empiričnem delu smo analizirali družinsko podjetje PAKend, d. o. o., ki se ukvarja s prodajo embalažnih izdelkov, in izdelali SWOT-analizo podjetja. Ugotovili smo močno željo po ohranjanju podjetja znotraj družine, kar se kaže v zgodnjem vključevanju mlajših članov v poslovanje in pomenu pravočasne priprave na nasledstvo. Prav tako smo kot glavno prednost družinskega podjetja identificirali močno povezanost in pripadnost družinskih članov podjetju, kar prinaša večjo predanost in motiviranost za uspeh podjetja. Ob tem smo tudi ugotovili, da je podjetje uspešno prilagodilo svoje poslovanje spremembam v zakonodaji in tržnim zahtevam, kar se kaže v prehodu na trajnostne materiale. To potrjuje njihovo zavezanost trajnostnemu razvoju in odgovornemu ravnanju z okoljem, kar je ključno za ohranjanje ugleda in konkurenčnosti podjetja v prihodnosti. Končne ugotovitve kažejo na trdno zasnovo podjetja, ki je dobro pripravljeno na prihodnje izzive in se osredotoča na trajnostni razvoj ter ohranjanje družinske tradicije. Prav tako smo ugotovili, da v podjetju delujejo trajnostno naravnano in so skozi leta prilagodili svoje poslovanje v skladu z zakoni omejitve prodaje plastičnih embalaž. Keywords: Podjetništvo, Družinsko podjetje, Nasledstvo, Trajnostni razvoj, Ravnanje s plastično embalažo. Published in DKUM: 02.10.2024; Views: 0; Downloads: 7 Full text (1,09 MB) |
3. Uporaba umetne inteligence v podjetjih - primerjava Slovenije z Evropsko unijoJana Gašparič, 2024, undergraduate thesis Abstract: Tehnološki napredek in napredne raziskave so omogočili razvoj izjemno močnih in hitrih računalnikov. Sodobni računalniki zmorejo obdelati veliko količino podatkov v kratkem času, kar je ključno za implementacijo umetne inteligence. Vključevanje tehnologij umetne inteligence v podjetja lahko izboljša poslovanje podjetij. V teoretičnem delu diplomskega dela smo predstavili definicijo, zgodovino, razširjenost uporabe umetne inteligence ter različne vrste in tehnologije umetne inteligence. V nadaljevanju smo se osredotočili na uporabo umetne inteligence v podjetjih. Predstavili smo področja uporabe, koristi in izzive implementacije umetne inteligence v podjetja. Poleg tega smo preučili evropski in slovenski zakonodajni okvir ter etične smernice za uporabo umetne inteligence. V aplikativnem delu smo s pomočjo dveh raziskav predstavili, v kolikšni meri podjetja v Evropski uniji in Sloveniji uporabljajo tehnologije umetne inteligence pri svojem poslovanju, in na podlagi tega naredili primerjavo Slovenije z Evropsko unijo. Na koncu smo predstavili glavne izzive vključevanja tehnologije umetne inteligence v podjetja in na podlagi teh podali priporočila za uporabo tehnologij umetne inteligence v podjetjih. Ugotovili smo, da podjetja v Sloveniji umetno inteligenco uporabljajo nekoliko nad evropskim povprečjem. Uporaba in namen uporabe različnih vrst tehnologij umetne inteligence se v večini razlikuje glede na velikost in dejavnost podjetja. Ugotovili smo tudi, da se podjetja različnih velikosti srečujejo z različnimi izzivi pri implementaciji tehnologij umetne inteligence in da obstaja veliko možnosti za izboljšave priporočil in pomoči podjetjem pri implementaciji tehnologij umetne inteligence. Keywords: Umetna inteligenca, tehnologija, podjetje, optimizacija procesov, izzivi. Published in DKUM: 02.10.2024; Views: 0; Downloads: 9 Full text (1,02 MB) |
4. Analiza dejavnikov rasti podjetja z uporabo pestel: okoljski in drugi vpliviNuša Sobočan, 2024, undergraduate thesis Abstract: PESTEL-analiza je pomembno orodje za vsako podjetje, ki želi razumeti in obvladovati zunanje- dejavnike, ki vplivajo na njegovo poslovanje. S pregledom političnih, ekonomskih, socialnih, tehnoloških, okoljskih in pravnih dejavnikov podjetja pridobijo vpoglede, ki jim omogočajo prilagajanje strategij in sprejemanje odločilnih poslovnih odločitev. Živimo v času, ko trajnost postaja ključni element konkurenčne prednosti, zato je razumevanje okoljskih vplivov še posebej pomembno.
Diplomska naloga se osredotoča na analizo dejavnikov rasti podjetja z uporabo PESTEL-analize, s posebnim poudarkom na okoljskih dejavnikih. PESTEL-analiza omogoča celovit pregled zunanjih dejavnikov, ki vplivajo na poslovno okolje in rast podjetja. Pregled posameznih komponent PESTEL-analize vključuje politične, ekonomske, socialne, tehnološke, okoljske in pravne dejavnike, pri čemer so okoljski dejavniki še posebej podrobno obravnavani glede na njihov pomen in vpliv na podjetja. Okoljski dejavniki, kot so energetska učinkovitost, ravnanje z odpadki, trajnostni razvoj izdelkov, okoljske regulative in zakoni, tržne zahteve ter vpliv podnebnih sprememb, imajo pomembno vlogo pri oblikovanju poslovnih strategij. Integracija teh dejavnikov v poslovno strategijo je ključna za doseganje dolgoročne rasti in konkurenčne prednosti. Poleg okoljskih dejavnikov so za rast podjetja pomembni tudi notranji dejavniki, kot so inovacije in razvoj izdelkov, organizacijska kultura in vodenje, človeški viri ter finančno upravljanje, ter zunanji dejavniki, kot so tržne razmere, tehnološki napredek, dostop do trgov in regulativno okolje. V empiričnem delu naloge je podrobno predstavljen primer podjetja Pipistrel. Obravnavani so dejavniki rasti podjetja, vključno s finančnimi kazalniki, tržnim položajem, širitvijo na tuje trge, inovacijami in razvojem, zeleno tehnologijo, zaposlenimi, uvedbo trajnostnih praks in zmanjševanjem okoljskega odtisa. Analiziran je vpliv posameznih dejavnikov PESTEL-analize na rast podjetja Pipistrel, pri čemer so okoljski dejavniki izpostavljeni kot ključni za njegovo dolgoročno uspešnost. Okoljski dejavniki, kot so energetska učinkovitost, trajnostni razvoj izdelkov in okoljske regulative pomembno vplivajo na rast podjetja Pipistrel. Integracija okoljskih dejavnikov v poslovno strategijo in uvedba trajnostnih praks so ključni za dolgoročno rast in uspešnost podjetja na konkurenčnem globalnem trgu na katerem posluje. Primeri uspešnega vključevanja okoljskih strategij, kot so IKEA, Tesla in Unilever, dodatno potrjujejo pomembnost teh dejavnikov za trajnostno rast podjetij. Trajnostna usmeritev je na podlagi analize in empiričnih podatkov ključna za dolgoročno rast in konkurenčnost za podjetje Pipistrel in tudi druge. Keywords: PESTEL-analiza, rast podjetja, trajnost, varstvo okolja, konkurenčnost, okoljski dejavniki, podjetje Published in DKUM: 26.09.2024; Views: 0; Downloads: 12 Full text (1,18 MB) |
5. Dinamika dela v revizijski ekipiJasmina Hobot, 2024, undergraduate thesis Abstract: Namen diplomskega dela je preučiti vpliv organizacijske kulture revizijskega podjetja na posameznika, revizijsko ekipo in njene člane ter organizacijo dela. Diplomsko delo temelji na raziskovanju ugotovitev različnih avtorjev iz preteklih raziskav, in sicer pri velikih štirih revizijskih podjetij (angl. Big 4 audit firms), ki veljajo za velika podjetja s področja revizije, računovodstva in poslovnega svetovanja. V diplomskem delu smo se tako omejili izključno na izvajanje revizijske dejavnosti. Diplomsko delo začnemo s predstavitvijo razlike med profesionalizmom in komercializmom v revizijskem podjetju, vplivom etične kulture na podjetje kot celoto, na ekipo in na vsakega posameznika. Opredelili smo možne načine pridobivanja znanja v revizijskem podjetju. Nato smo predstavili temeljna revizijska načela in nevarnosti zanje. Opredelimo tudi pojem revizijske ekipe, posamezne ravni članov v revizijski ekipi, ki so izoblikovani v obliki hierarhične lestvice. V nadaljevanju diplomskega dela opredelili pojem dinamike dela v revizijski ekipi in predstavili možne dejavnike, ki vplivajo na samo izgradnjo. Na dinamiko dela v revizijski ekipi vpliva možnost kariernega napredovanja članov v revizijski ekipi, velik vpliv ima tudi sama motivacija in dejavniki odhoda članov revizijske ekipe. Na podlagi proučitev smo zapisali možne predloge, ki lahko vplivajo na izboljšanje dinamike dela v revizijskem podjetju. Možni dejavniki za izboljšavo dinamike dela so ozaveščanje zaposlenih o pomenu organizacijske kulture v revizijskem podjetju, razglabljanje o napakah v poslih revizije, povezovanje članov revizijske ekipe, nudenje dodatnega izobraževanja, nagrajevanje ipd. Omejitev diplomskega dela je, da nismo delovali oz. ne delujemo v revizijskem podjetju oz. nismo pridobili vpogleda v delovanje revizijskih podjetij velike četverice. Na podlagi pregleda ugotovitev iz preteklih raziskav smo preverjali hipoteze. V diplomskem delu prvo hipotezo, da na dinamiko dela v revizijski ekipi ima vpliv možnost hitrega kariernega napredovanja posameznih članov revizijske ekipe v reviziji, nismo ne potrdili ne ovrgli. Drugo hipotezo, da na dinamiko dela v revizijski ekipi ima vpliv odhod članov revizijske ekipe, pa smo potrdili. V bodoče bi se lahko usmerili v raziskovanje na praktičnih primerih dinamike dela v revizijski ekipi v posameznem revizijskem podjetju z namenom raziskovanja dejavnikov, ki vplivajo na dinamiko dela. Keywords: Revizija, revizijsko podjetje, ekipa, zaposleni, revizijski partner, kultura, dinamika. Published in DKUM: 24.09.2024; Views: 0; Downloads: 6 Full text (1,30 MB) |
6. Razvoj in trženje 100% naravnega brivskega gelaMatic Repnik, 2024, undergraduate thesis Abstract: Pri pregledu trga smo ugotovili, da v Sloveniji ne obstaja 100-% naravni brivski gel, ki bi bil hkrati tudi izdelan v Sloveniji. Ugotovitev nas je spodbudila za razvoj novega lastnega produkta v podjetju. Dodatno potrditev za začetek razvoja novega izdelka smo dobili z anketo, ki je bila opravljena v novembru 2023. Namen zaključnega dela je bil prikaz razvoja in uvedbe novega izdelka na trg v izbranem podjetju Svežina narave. V prvem, teoretičnemu delu so bili podrobneje predstavljeni osnovni pojmi, kot so izdelek, implementacija in razvoj po deskriptivni metodi. V kasnejšem delu smo za analizo trga uporabili primarne metode analiziranja, in sicer SWOT, PEST in MOST analize. Podatki, pridobljeni iz prej omenjenih analiz, so nam bili v pomoč pri odločanju, ali bo izdelek uspel na trgu. Izdelek se je naposled razvil v sedmem (7.) poskusu. Sledila je podrobnejša računica samih sestavin in embalaže, kot tudi stroškov surovin in časa, porabljenega za namen razvijanja lastne recepture – kar pomeni, da se je izračunala lastna (proizvodna) cena izdelka. Na podlagi določene marže oz. zaslužka (VPC in MPC ceni) se je izračunalo število prodanih izdelkov, s katerimi se bo pokrilo nastale stroške razvoja. Kot zadnje je opisan marketinški načrt prodaje in promocije končnega izdelka. Predviden plan povrnitve stroškov je približno v roku pol leta oz. najkasneje v enem letu od uradnega lansiranja na trg. Keywords: razvoj izdelka, implementacija izdelka, stroški izdelka, analiza trga, podjetje Svežina narave Published in DKUM: 24.09.2024; Views: 0; Downloads: 3 Full text (2,03 MB) |
7. Ustvarjanje ugodnega delovnega okolja za povečanje zadovoljstva in motivacije zaposlenih v družinskem srednje velikem podjetjuLuka Vedernjak, 2024, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu smo proučevali vlogo zadovoljstva in motivacije zaposlenih pri ustvarjanju ugodnega delovnega okolja v srednje velikem družinskem podjetju in jo preučili ter predstavili na primeru podjetja AJM okna-vrata-senčila d.o.o.
Zadovoljstvo zaposlenih in njihova motivacija sta ključni dejavnik uspeha, a sta pogosto spregledana. Podjetja se vse bolj zavedajo pomena skrbi za zadovoljstvo svojih delavcev na različne načine, kar je še posebej cenjeno v družinskih podjetjih. Zadovoljni zaposleni, ki svoje delo opravljajo v pozitivno naravnanem delovnem okolju, so produktivnejši in lojalnejši, kar pa ima dober vpliv na uspešnost podjetja, in sicer na kratki in dolgi rok.
Diplomsko delo je sestavljeno iz dveh delov. V prvem delu smo opredelili in predstavili pojme motivacija, zadovoljstvo in družinsko podjetje, prav tako smo analizirali vpliv zadovoljstva zaposlenih na uspešnost družinskega podjetja in raziskali pristope za izboljšanje zadovoljstva in motivacije. Podrobno smo predstavili podjetje AJM okna-vrata-senčila d.o.o. V drugem delu smo s pomočjo ankete izmerili raven motivacije in zadovoljstva zaposlenih v podjetju AJM okna-vrata-senčila d.o.o., identificirali vzroke za trenutno stanje in na podlagi ugotovitev oblikovali priporočila za izboljšanje ravni motivacije in zadovoljstva. Keywords: motivacija, zadovoljstvo, družinsko podjetje, zaposleni, delovno okolje, srednje veliko podjetje, AJM okna-vrata-senčila d.o.o. Published in DKUM: 24.09.2024; Views: 0; Downloads: 5 Full text (1,22 MB) |
8. Notranje podjetništvo v družinskem podjetjuAnja Skodič, 2024, undergraduate thesis Abstract: V teoretičnem delu diplomskega dela smo najprej podrobno obravnavali koncept podjetništva, pri čemer je bil poseben poudarek na notranjem podjetništvu. Raziskali smo njegov razvoj, ključne dejavnike, ki vplivajo nanj, značilnosti notranjepodjetniškega okolja in kulture. Nato smo se posvetili družinskemu podjetništvu, kjer smo analizirali njegove specifične lastnosti, razlike med družinskim in poslovnim sistemom, vloge posameznih družinskih članov znotraj podjetja, prednosti in izzive ter proces prenosa podjetja na naslednje generacije. Prav tako smo raziskali vpliv notranjega podjetništva na rast in razvoj družinskih podjetij. V empiričnem delu smo se osredotočili na analizo podatkov iz raziskave, izvedene med slovenskimi družinskimi podjetji v letu 2015. Cilj te analize je bil preučiti, kako notranjepodjetniške aktivnosti vplivajo na rast in uspešnost družinskih podjetij. Keywords: podjetništvo, notranje podjetništvo, družina, podjetje, družinsko podjetništvo Published in DKUM: 24.09.2024; Views: 0; Downloads: 4 Full text (1,31 MB) |
9. Uvajanje digitalne evidence dela v proizvodnem podjetju : diplomsko deloNejc Kočar, 2024, undergraduate thesis Abstract: Diplomska naloga preučuje proces uvajanja digitalne evidence dela v proizvodnem podjetju z namenom izboljšanja učinkovitosti in sledljivosti proizvodnega procesa. S poudarkom na sodobnih tehnoloških rešitvah ter digitalizaciji delovnih postopkov, analizira prednosti, izzive in možnosti implementacije digitalne evidence dela. V teoretičnem delu so predstavljeni koncepti digitalne evidence, tehnološke platforme ter smernice za uspešno implementacijo. Empirični del raziskave vključuje študijo primera, kjer je bila uporabljena digitalna evidenca dela v proizvodnem okolju. Keywords: digitalizacija, sledljivost, evidenca dela, proizvodno podjetje Published in DKUM: 20.09.2024; Views: 0; Downloads: 6 Full text (3,53 MB) |
10. Vpliv delovnega okolja na ravnanje izvajalcev revidiranjaHristina Chagorska, 2024, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu analiziramo vpliv delovnega okolja na ravnanje izvajalcev revidiranja. Namen je ugotoviti, kateri dejavniki vplivajo na delovno okolje in s tem na ravnanje izvajalcev revidiranja. Na podlagi pregleda ugotovitev iz preteklih raziskav različnih avtorjev proučimo, kako različni dejavniki vplivajo na zadovoljstvo izvajalcev revidiranja pri delu. Na začetku diplomskega dela opredimo pojem delovno okolje, kaj predstavlja delovno okolje za izvajalce revidiranja. Na podlagi različnih študij predstavimo, kako poteka delo v revizijski skupini in kakšna je sestava revizijske skupine. Nato predstavimo, kako stres vpliva na revizijsko skupino, kakšna je komunikacija med člani revizijske skupine in kako delo v revizijski skupini vpliva na zadovoljstvo izvajalcev revidiranja pri delu. Dodatno predstavimo delovno okolje v večjih revizijskih podjetjih. Osredotočili smo se na raziskave, ki obravnavajo dejavnike, ki vplivajo na to, da zaposleni iščejo kariero v velikih revizijskih podjetjih. Opredelimo tudi pomen kulture v revizijskem podjetju, kako kultura vpliva na kakovost revidiranja in organizacijsko zavezanost revizorjev revizijskemu podjetju. Rezultati preteklih raziskav nam kažejo, kakšna je atraktivnost poklica revizorja za nove zaposlene, kako jo ohraniti in izboljšati, ter katere dejavnike vplivajo na revizorjevo odločitev, da ostane ali zapusti poklic revizorja. V osrednjem delu diplomskega dela predstavimo ugotovitve avtorjev glede pozitivnih (ugodnih) in negativnih (neugodnih) dejavnikov delovnega okolja, ki vplivajo na ravnanje izvajalcev revidiranja. Ugotovimo, da lahko stres zaradi obremenitev dela in pomanjkanja časa zmanjša kakovost revidiranja. Delovna obremenitev zmanjša zadovoljstvo pri delu. Na podlagi pregleda raziskav ugotovimo, da lahko poistovetenje z revidiranim podjetjem in odsotnost menjavanja revizorjev zmanjšata kakovost revidiranja zaradi povečanja konfliktov med revizorjem in revidiranim podjetjem. Na podlagi pregleda raziskav ugotovimo, da dejavniki možnosti fleksibilnega dela, možnosti napredovanja izvajalcev revidiranja in učenja izvajalcev revidiranja, izboljšajo zadovoljstvo pri delu in s tem izboljšajo kakovost revidiranja. V sklepnem delu diplomskega dela na podlagi proučitve in ugotovitev iz preteklih raziskav podamo predloge za možne odprave neugodnih in izboljšave ugodnih dejavnikov delovnega okolja v revizijskih podjetjih. Keywords: revizijsko podjetje, revizor, izvajalec revidiranja, delovno okolje, kakovost revidiranja, stres, zadovoljstvo pri delu. Published in DKUM: 06.09.2024; Views: 92; Downloads: 8 Full text (940,36 KB) |