1. Poznavanje in uporaba fermentiranih živil v prehrani predšolskih otrokErika Kolednik, 2024, master's thesis Abstract: Uvod: Fermentacija je že tisočletja ključen proces za podaljšanje roka uporabe in
izboljšanje prehranskih lastnosti živil. Predstavlja anaeroben proces, ki prinaša
biokemijske spremembe, kot so tvorba mlečne kisline, alkohola in vitaminov, ter zaradi
nastalih bioaktivnih snovi pozitivno vpliva na zdravje ljudi.
Metode: Študija analizira poznavanje in uporabo fermentiranih živil med starši
predšolskih otrok. Raziskava je temeljila na zbiranju podatkov s poudarkom na
vprašanjih o ozaveščenosti o fermentiranih živilih ter njeni vključitvi v prehrano otrok.
Rezultati: Večina anketirancev je potrdila vključevanje fermentiranih živil v prehrano
otrok, čeprav ne tako pogosto, kot je bilo pričakovano. Ključen rezultat je bil
pomanjkanje informacij o fermentiranih živilih s strani zdravstvenih delavcev
(informacije o fermentiranih živilih je od zdravstvenih delavcev prejelo le 10 %
anketirancev).
Razprava in zaključek: Nadaljnji koraki bi lahko vključevali izobraževalne kampanje za
starše o koristih fermentiranih živil za zdravje otrok, s poudarkom na vlogi zdravstvenih
delavcev pri informiranju staršev. Prav tako bi bilo smiselno nadaljevati s študijami
drugih dejavnikov, ki vplivajo na uporabo fermentiranih živil med starši predšolskih otrok
ter razvijati smernice za spodbujanje zdrave prehrane v tej populaciji. Keywords: fermentirana živila, predšolski otroci, prehrana Published in DKUM: 04.09.2024; Views: 24; Downloads: 6 Full text (3,36 MB) |
2. Vpliv migrene pri otrocih na vsakdanje aktivnostiTjaša Bračko, 2024, undergraduate thesis Abstract: Uvod: Migrena pri otrocih je vse pogostejša. Je skupek zapletenih nevroloških stanj. Namen zaključnega dela je raziskati vpliv migrene pri otrocih na vsakdanje aktivnosti.
Metode: Uporabili smo opisno oz. deskriptivno metodo dela. Literaturo smo iskali v tujih podatkovnih bazah: PubMed, Science Direct, Cochrane Library in Cumulative Index to Nursing and Allied Healt Literature (CINAHL) ter dodatno v Google Učenjaku. V vseh podatkovnih bazah smo uporabili iskalni niz. Raziskave smo razvrstili glede na hierarhijo dokazov.
Rezultati: V končno analizo smo vključili 8 člankov. Ugotovili smo, da ima migrena pri otrocih velik vpliv na vsakdanje aktivnosti, predvsem na šolske dejavnosti in šolski uspeh.
Razprava in zaključek: Menimo, da bi lahko bila v Sloveniji migrena bolj raziskana. Ljudi bi morali bolj poučiti o migreni pri otrocih in o tem, kako to vpliva na njihove vsakdanje aktivnosti. V tujih raziskavah je v večini migrena raziskana v sklopu težav v šoli, premalo pa je študij o vplivu na vsakdanje aktivnosti v obšolskih dejavnostih in domačem okolju. Keywords: migrena, otroci, vsakdanje aktivnosti Published in DKUM: 03.09.2024; Views: 19; Downloads: 1 Full text (1,08 MB) |
3. Pomen kegljanja za razvoj gibalnih sposobnosti otrok v 2. vzgojno-izobraževalnem obdobju : magistrsko deloTimi Jurančič, 2024, master's thesis Abstract: Namen raziskave je bil ugotoviti, ali je kegljanje povezano z razvojem gibalnih sposobnosti otrok. V raziskavi so sodelovali učenci 2. vzgojno-izobraževalnega obdobja različnih osnovnih šol ter kegljaških klubov po celotni Sloveniji. V raziskavo je bilo zajetih 100 otrok starih od 9 -12 let od tega 48 kegljačev (25 fantov, 23 deklet) in 52 nekegljačev (29 fantov, 23 deklet). Merili smo naslednje gibalne sposobnosti: moč, koordinacija, ravnotežje, gibljivost, hitrost in vzdržljivost. Vse gibalne sposobnosti smo merili v okviru športno vzgojnega kartona. Podatke smo obdelali v programu SPSS in s pomočjo t-preizkusa ugotavljali, ali obstajajo statistično pomembne razlike. Primerjava med skupinama kegljačev in nekegljačev je pokazala, da so kegljači boljše in statistično pomembnejše rezultate dosegali pri testih predklona, stanja na T-klopci, dvigovanju trupa, teka na 600 m in vese v zgibi. Med skupinama kegljačic in ne kegljačic so rezultati pokazali, da so kegljačice boljše in statistično pomembne rezultate dosegajo pri testih dotikanja plošče z roko, skoku v daljino, premagovanju ovir nazaj, dvigovanju trupa, vese v zgibi in stanju na T-klopci. Pri testih hitrosti (T60) med skupinama tako fantov kot deklet ni statistično pomembnih razlik. Na osnovi dobljenih rezultatov lahko sklepamo, da je kegljanje povezano z razvojem gibalnih sposobnosti. Keywords: gibalne sposobnosti, kegljanje, otroci Published in DKUM: 03.09.2024; Views: 32; Downloads: 3 Full text (1,84 MB) |
4. Spolno nasilje nad otroki in mladostniki v obdobju interneta in socialnih omrežij : magistrsko deloAnja Zorman Puher, 2024, master's thesis Abstract: Magistrska naloga obravnava problematiko preteklega spletnega spolnega nasilja med študenti slovenskih univerz. Nasilje na internetu je kompleksen pojav, ki prizadene veliko mladih in pusti dolgotrajne posledice. V teoretičnem delu naloge so opredeljeni ključni pojmi, kot so spolno nasilje, njegove oblike in posledice za otroke in mladostnike. Posebno pozornost smo namenili spletnemu nadlegovanju, spletnemu spolnemu izsiljevanju, neželenemu pošiljanju spolnih vsebin in drugim oblikam spletnega nasilja. V empiričnem delu smo se osredotočili na analizo izkušenj študentov s spletnim spolnim nasiljem. Raziskava je temeljila na vzorcu 182 študentov različnih fakultet. Rezultati so pokazali, da je 35 % udeležencev izkusilo neko obliko spletnega spolnega nasilja. Nadaljnje ugotovitve so razkrile, da so ženske statistično značilno bolj izpostavljene spletnemu spolnemu nasilju kot moški, kar potrjuje spolno diferenciacijo tveganja. Raziskava je prav tako potrdila, da največji delež spolnega nadlegovanja ali zlorabe na spletu doživijo mladostniki med 15. in 19. letom, kar poudarja ranljivost te starostne skupine. Analiza je pokazala šibko pozitivno korelacijo med povečanjem starosti in prvo izpostavljenostjo nasilju. Glede na to, da se bo večina otrok in mladostnikov v svojem življenju srečala z neko obliko spletnega spolnega nasilja, je po našem mnenju nujno, da se ozaveščanje o nevarnostih vključi kot obvezna komponenta izobraževalnih programov. Keywords: spolno nasilje, spletno spolno nadlegovanje, spletna spolna zloraba, otroci, mladostniki, socialna omrežja, magistrska dela Published in DKUM: 30.08.2024; Views: 52; Downloads: 8 Full text (1014,34 KB) |
5. Prehranske navade in gibalna dejavnost otrok v zgodnjem otroštvu : magistrsko deloDenis Cvahte, 2024, master's thesis Abstract: Glavni namen magistrske naloge je bil raziskati prehranske navade otrok ter gibalno dejavnost v obdobju prehoda iz vrtca v osnovno šolo.
Sama raziskava je zajemala 136 učencev od tega 71 dečkov in 65 deklic starih med 5 in 6 let iz dveh različnih vrtcev ter njune podružnice v severovzhodni Sloveniji. Podatke o prehranskih navadah ter gibalni dejavnosti otrok v obdobju prehoda iz vrtca v osnovno šolo smo pridobili z anketnim vprašalnikom, ki so ga izpolnili starši otrok.
Rezultati kažejo, da se otroci prehranjujejo v skladu z zdravim načinom prehranjevanja, kar pomeni, da imajo dovolj obrokov skozi dan, njihovi obroki vsebujejo vsa potrebna hranila, le redko pa posegajo po nezdravih in hitro pripravljenih obrokih.
Raziskava je pokazala, da so otroci pretežno aktivni skozi dan, kar pomeni, da svoj prosti čas namenijo gibalnim dejavnostim, se poslužujejo visoko in nizko intenzivnih dejavnosti ter obiskujejo športne aktivnosti tudi zunaj vzgojno izobraževalnega zavoda. Keywords: otroci, prehrana, gibalna dejavnost, prehranjevalne navade Published in DKUM: 29.08.2024; Views: 57; Downloads: 3 Full text (2,52 MB) |
6. Izkušnje učiteljev pri delu z romskimi otroki v Prekmurju : magistrsko deloLaura Bencik, 2024, master's thesis Abstract: Namen magistrske naloge je bil raziskati stališča učiteljev do ovir pri delu z romskimi otroki v pomurski regiji. Analizirali smo 9 naključno izbranih učiteljev, ki delujejo v pomurski regiji, kjer se srečujejo pri procesu izobraževanja romske populacije otrok. S prejetimi podatki smo ugotovili, da velik problem predstavljajo starši romskih otrok, a se zaradi nekompetentnosti poseganja v družinsko dinamiko vključujejo zunanje institucije. Starši romskih otrok se za proces izobraževanja svojih otrok v večini ne zanimajo, kar pripisujemo dejstvu, da je njihova izobraževalna raven nižja. Veliko pomoč za razumevanje romskega življenja in olajšane komunikacije predstavljajo sodelavke, ki so romskega porekla.
V prihodnje bi pri izpolnjevanju zahtev zraven inkluzije ključni pomen za učitelje in učence predstavljalo vključevanje humanističnega pristopa k poučevanju in učenju ter tudi razumevanje in hkrati povečanje ozaveščenosti staršev romskih otrok glede doseganja določene izobrazbene ravni. Keywords: izobraževanje, inkluzija, romski otroci, učitelji Published in DKUM: 28.08.2024; Views: 89; Downloads: 11 Full text (1,26 MB) |
7. Vključevanje otrok s posebnimi potrebami v izvenšolske športne dejavnosti : magistrsko deloNuša Maver, 2024, master's thesis Abstract: V magistrskem delu smo obravnavali problematiko vključevanja otrok s posebnimi potrebami v organizirane izvenšolske športne dejavnosti, saj v praksi opažamo, da nimajo veliko možnosti udeležbe v večinskih programih športnih klubov in društev. S pregledom in analizo stanja, opravljeno s pomočjo anketnega raziskovanja, smo to tezo potrdili. Z namenom izboljšanja prakse in uveljavljanja pravic otrok s posebnimi potrebami v in preko športa smo po zgledu tujih športnih organizacij, ki uspešno udejanjajo inkluzivno športno dejavnost v praksi, napisali priročnik za trenerje, v katerem smo predstavili inkluzivno paradigmo kot model za uspešno izvajanje inkluzivne športne dejavnosti ter zapisali smernice za delo s posamezno skupino otrok s posebnimi potrebami, prilagoditve, ki jih je smiselno izvajati med vadbenim procesom in se nanašajo na okolje, opremo in pripomočke, vsebine ter načine izvajanja trenažnega procesa. Namen priročnika je opolnomočiti trenerje in druge strokovne delavce v športu za uspešno izvajanje inkluzivnega vadbenega procesa ter spodbujati polno sodelovanje in vključenost otrok s posebnimi potrebami v organizirane športne dejavnosti. Keywords: otroci s posebnimi potrebami, inkluzija, športni klubi/ društva, prilagojena športna vadba Published in DKUM: 27.08.2024; Views: 90; Downloads: 8 Full text (2,50 MB) |
8. Pomanjkanje kadra v nogometnem klubu IzolaŽan Luka Bole, 2024, undergraduate thesis Abstract: Zaključno delo obravnava problematiko pomanjkanja strokovnega in igralskega kadra v Nogometnem klubu Izola. Namen izdelave zaključnega dela s to problematiko je bil raziskati zakaj prihaja do pomanjkanja kadrov (tako strokovnega kot igralskega) in kako se lotiti reševanja tega problema. V nalogi so predstavljene teoretične osnove o nogometu, kadru, nogometnemu klubu ter igralcih. Za raziskovanje smo uporabili metodo anketiranja. Anketa je bila razdeljena med delavce v Nogometnem klubu Izola (predsednik, trenerji, upravni odbor...). V anketi je sodelovalo 11 strokovnih delavcev, ki so odgovarjali na 10 različnih vprašanj glede pomanjkanja kadra. Glavne ugotovitve so, da je večina delavcev mnenja, da strokovnega kadra v NK Izola primanjkuje, medtem ko so bili glede igralskega kadra rezultati bolj izenačen, kar pomeni, da je ta problematika manjša, kot se je sprva pričakovalo. Poleg tega smo raziskovali tudi rešitve in prišli do odgovora, da je potrebno povečati finančne prelive kluba, kar bi posledično prineslo nova delavno mesta za strokovne delavce. Igralski kader pa bi se lahko še povečal z izboljšanjem pogojev za tekme ter promoviranjem kluba v ožjem in širšem okolju. Keywords: kadrovanje, nogomet, klub, otroci Published in DKUM: 27.08.2024; Views: 45; Downloads: 1 Full text (435,51 KB) |
9. Prilagoditev ljudske pravljice za otroke z motnjo vida : magistrsko deloAnna Štefanicki, 2024, master's thesis Abstract: V magistrskem delu z naslovom Prilagoditev slovenskih ljudskih pravljic za otroke z motnjo vida smo se najprej osredili na teoretični del, kjer smo podrobno raziskovali otroke z motnjo vida, slepe in slabovidne otroke, otroke z okvaro vidne funkcije, ljudsko pravljico in lahko branje. Poglobili smo se v iskanje in primerjanje teorij o inkluziji otrok z motnjo vida ter njihovim poučevanjem in prilagoditvah v šoli. V empiričnem delu smo opisali cilje, namen, raziskovalna vprašanja ter zastavljeno metodologijo. V praktičnem delu smo najprej predstavili idejo, načrt in izvedbo štirih tipnih didaktičnih pripomočkov: tipni prikaz, tipna magnetna tabla, tipni spomin in tipno prirejanje 1-1. Tipni didaktični pripomočki so se navezovali na pravljico Bela kača s kronico. Didaktične pripomočke smo preizkusili z učencem. S pomočjo ocenjevalnega lista smo ovrednotili pripomočke in učenčev napredek ob večkratnem rokovanju z njimi. Ugotovili smo, da so tipni didaktični pripomočki bili dobro načrtovani in kvalitetno izdelani ter primerni za uporabo in spoznavanje slovenske ljudske pravljice Bela kača s kronico. Ob večkratni uporabi le-teh se je izboljšalo učenčevo razumevanje pravljice in razumevanje uporabe tipnih didaktičnih pripomočkov. Ugotovili smo, da dobro načrtovani in izdelani tipni didaktični pripomočki izboljšajo razumevanje slovenskih ljudskih pravljic ter otrokom z motnjo vida omogočijo spoznavanje in doživljanje pravljice z vsemi čutili, kar je najpomembnejše. Keywords: ljudske pravljice, lahko branje, otroci z motnjo vida, didaktični in tipni pripomočki, inkluzija Published in DKUM: 27.08.2024; Views: 38; Downloads: 2 Full text (2,94 MB) |
10. Plesne dejavnosti v vrtcih montessori : diplomsko deloValentina Novak, Zala Vogrinec, 2024, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo se osredotoča na pripravo in izvedbo plesnih dejavnosti v skladu z didaktičnimi smernicami pristopa montessori. V teoretičnem delu smo raziskali pedagogiko montessori, ki spodbuja samostojno učenje in prilagojeno okolje za razvoj otrok ter vlogo plesa v predšolskem obdobju, ki krepi motorične, čustvene in socialne sposobnosti otrok. Poudarili smo ključne značilnosti montessori učnega pristopa ter cilje in metode plesnih dejavnosti v vrtcih. V empiričnem delu smo raziskali, kako lahko plesne dejavnosti integriramo v okolje montessori ter kakšni bodo odzivi otrok na te dejavnosti. Uporabili smo deskriptivno metodo pedagoškega raziskovanja in metodo praktičnega dela. Raziskovalni vzorec je zajemal neslučajnostno skupino otrok drugega starostnega obdobja (3–6 let), iz vrtca Hiša otrok montessori Maribor. Podatke smo zbrali preko načrtovanih plesnih dejavnosti, ki smo jih povezali s pedagogiko montessori in jih kvalitativno obdelali. Raziskava je pokazala, da so otroci med plesnimi dejavnostmi izražali visoko zanimanje, motivacijo, ustvarjalnost in samostojnost. Vzgojitelji so imeli ključno vlogo pri ustvarjanju optimalnega učnega okolja. Plesne dejavnosti so pozitivno vplivale na razvoj otrokove ustvarjalnosti, socialnih veščin ter na pozitivno doživljanje glasbe in gibanja. Ugotovili smo, da vključevanje plesnih dejavnosti v vrtce montessori pomembno prispeva k celostnemu razvoju otrok. Plesne dejavnosti se lahko redno vključujejo v dnevno rutino, saj izboljšujejo otrokovo doživljanje in izražanje skozi glasbo in gibanje. Ugotovitve naše raziskave odpirajo možnosti za nadaljnje raziskave in izboljšave pri vključevanju plesa v pedagoški pristop montessori. Keywords: plesna vzgoja, predšolski otroci, metoda montessori Published in DKUM: 22.08.2024; Views: 73; Downloads: 16 Full text (811,28 KB) |