1. Analiza igre in učenja na prostem z elementi tvegane igre : diplomsko deloEva Ocepek, 2024, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu bomo predstavili pomen preživljanja časa na prostem, prav tako pa se bomo oprli tudi na tvegano igro, ki otrokom omogoča pridobivanje ključnih spretnosti in izkušenj. V teoretičnem delu bomo na podlagi različnih avtorjev raziskali igro in učenje na prostem v naravnem okolju in na igrišču, vlogo vzgojitelja, igre ob različnih letnih časih in vremenu, kakšne ovire se na prostem pojavljajo ter kako igra vpliva na gibalni razvoj. Osredotočili pa bi se tudi na tvegano igro, njen pomen, kategorije, vlogo vzgojitelja ter varnost in vzroke za morebitne poškodbe. V empiričnem delu pa bomo predstavili podatke, ki smo jih pridobili z anketnim vprašalnikom ter primerjali dobljene informacije z že opravljeno raziskavo Kosa in Jermana (2013). Poleg primerjave podatkov pa bomo z anketnim vprašalnikom preverili tudi mnenja slovenskih vzgojiteljev o tvegani igri. Pri anketnem vprašalniku je sodelovalo 139 vzgojiteljev/ic in pomočnikov/ic vzgojiteljev/ic z območja celotne Slovenije. Na podlagi anketnega vprašalnika lahko ugotovimo, da anketiranci prepoznajo vrednost preživljanja časa v naravnem okolju, kar kaže na ozaveščenost o pomembnosti naravnih izkušenj za otroke. Prav tako pa se opazi razumevanje pomena in koristi tvegane igre za razvoj otrok in hkrati potrebo po ustvarjanju varnega okolja za tovrstno igro. Keywords: predšolski otrok, otroško igrišče, naravno okolje, tvegana igra, vloga vzgojitelja Published in DKUM: 26.03.2024; Views: 350; Downloads: 64 Full text (1,15 MB) |
2. Trajnostni razvoj v formuli 1Črt Plantarič, 2023, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu smo se poglobili v strategijo trajnostnega razvoja Formule 1. Tekmovanje je dolga leto bilo deležno kritik okoljevarstvenikov in je zato izdalo iniciative, s katerimi želijo zmanjšati količino emisij, ki jih ustvarijo. Ta podvig so številni obsodili kot zeleno pranje, kar pomeni zavajajoče delovanje podjetja, ki se skuša predstaviti na trgu kot trajnostno, a v resnici le malo pripomorejo pri zmanjševanju emisij.
Pregledali smo iniciative Formule 1 kot so razvoj trajnostnega goriva, napajanje poslovnih prostorov z alternativnimi viri energije in prenova logističnih poti, analizirali njihov pomen za širši trg avtomobilov in preverjali kakšne posledice bi te lahko imele na količino izpuhov, ki jih Formula 1 ustvari. Ugotovili smo, da so te iniciative v večini primerov lahko zelo koristne pri zmanjševanju emisij CO2, a da ima strategija še vedno številne pomanjkljivosti, predvsem pri transparentnem poročanju o trajnostnem načrtu in njegovem napredku, prav tako pa tudi pri podpisovanju pogodb z naftnimi družbami in državami Bližnjega Vzhoda. Keywords: trajnostni razvoj, naravno okolje, zeleno pranje, moto-šport, transport, tehnologija Published in DKUM: 07.11.2023; Views: 436; Downloads: 46 Full text (1,98 MB) |
3. Pomen izkušnje predšolskih otrok na Velikonočni dogodivščini v Botaničnem vrtu Univerze v Mariboru : diplomsko deloNika Erjavec, 2023, undergraduate thesis Abstract: Naravno okolje predstavlja za otroke izziv, saj vselej ponuja nove možnosti raziskovanja, ki od otroka zahtevajo, da je kognitivno in motorično dejaven, a hkrati s svojo skrivnostnostjo narava buri njegovo domišljijo in v njem vzbuja radovednost, ki lahko kasneje privede do ljubezni do narave. V mestnih središčih je zmeraj manj naravnih površin, zato so ena izmed bolj priljubljenih destinacij za izlete različna naravna okolja – eno izmed takih okolij je botanični vrt, ki poleg sprostitve ponuja še različne možnosti pridobivanja novega znanja. Vse več botaničnih vrtov organizira različne dejavnosti in oglede za otroke, pri katerih usposobljeni pedagoški delavci pozornost otrok usmerjajo v naravo in vse, kar ponuja. Tako je bil zastavljen tudi dogodek Velikonočna dogodivščina v Botaničnem vrtu Univerze v Mariboru, na katerem so otroci iz vaškega in mestnega okolja na novo spoznavali ali zgolj prepoznavali rastline, ki sestavljajo tradicionalni velikonočni presmec. Po koncu dogodka smo s starši in z otroki izvedli ustne intervjuje. Največ otrok je uspešno poimenovalo zgolj eno rastlino iz presmeca in več kot polovica manj po dve ali tri. Vse rastline iz presmeca je poznala več kot polovica staršev, največkrat omenjeni na novo prepoznani rastlini sta bili klek in spomladanska resa. Mnenja staršev o izvedenem dogodku so bila v veliki večini pozitivna – navajali so predvsem, da jim je bil dogodek všeč, zanimiv za otroke in poučen. Keywords: Naravoslovje, učenje, naravno okolje, naravoslovne dejavnosti, botanični vrt Published in DKUM: 23.06.2023; Views: 621; Downloads: 76 Full text (1,19 MB) |
4. Vpliv turizma na naravno okolje v BohinjuKatja Kordež, 2022, undergraduate thesis Abstract: Zaključno delo se osredotoča na vplive turizma na naravno okolje v Bohinju. Prikazali smo teoretične osnove turizma s poudarkom na trajnostnem turizmu, ki se v Bohinju aktivno razvija.
Predstavili smo učinke turizma na naravno okolje in na podlagi števila prenočitev v obdobju od leta 2015 do 2019 analizirali trend naraščanja prav teh v Bohinju. Prikazali smo ukrepe, ki že veljajo in ohranjajo Bohinj pristen ter neokrnjen.
Kot del lokalnega prebivalstva smo na podlagi osebnih izkušenj z delom v turizmu prikazali prednosti in slabosti, ki jih turizem prinaša, ter razpravljali o tem, kako preostalo lokalno prebivalstvo to sprejema. Keywords: Bohinj, trajnostni turizem, naravno okolje Published in DKUM: 25.05.2022; Views: 826; Downloads: 135 Full text (556,88 KB) |
5. Igra predšolskih otrok v naravnem okolju v različnih vremenskih razmerah : diplomsko deloAna Herič, 2021, undergraduate thesis Abstract: Misel pravi, da ni dobrega in slabega vremena, ampak le dobra in slaba oprema. Dandanes se otroci doma in v vrtcu premalo srečujejo z igro v različnih vremenskih razmerah. Diplomsko delo z naslovom Igra predšolskih otrok v naravnem okolju v različnih vremenskih razmerah je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu so predstavljene zanimivosti in prednosti igre v naravnem okolju, zapisan je tudi pomen tveganja pri taki igri. Izpostavljena je igra v različnih vremenskih razmerah z vsemi prednostmi in nevarnostmi, ki jih prinaša. Namen raziskave je ugotoviti, kako igro v naravnem okolju sprejemajo otroci in katera čutila uporabljajo pri igri v različnih vremenskih razmerah. Rezultati so bili pridobljeni na podlagi opazovanja proste igre dveh predšolskih otrok v naravnem okolju. Otroka sta se šest dni igrala v naravnem okolju, kljub snegu, dežju, soncu in mrazu. Pozornost je bila usmerjena na otrokova vprašanja in zanimive komentarje, ugotavljali smo, ali motivacija za igro izhaja iz otroka, ali morebiti potrebuje še dodatno spodbudo s strani vzgojitelja. Ugotovili smo, da otroci pri igri na prostem uporabljajo skoraj vsa čutila, le v hladnejših mesecih so lahko prikrajšani do čutila za okus, saj je takrat na voljo manj užitnih dobrin. Velikokrat se pri taki igri umažejo, a jih to ob ustreznih zaščitnih oblačilih in obutvi prav nič ne ovira pri igri. Keywords: vremenske razmere, naravno okolje, prosta igra, predšolski otrok Published in DKUM: 24.11.2021; Views: 1059; Downloads: 119 Full text (2,46 MB) |
6. KRŠČANSTVO IN ODNOS DO NARAVNEGA OKOLJAEva Vivola, 2012, undergraduate thesis Abstract: Razprave, ki povezujejo ekologijo in religijo, izvirajo iz članka ameriškega zgodovinarja Lynna Whitea (1967), v katerem je zahodnemu krščanstvu očital, da je pomembno vplivalo na smer družbenega razvoja, ki nas je pripeljal do današnjega ekološkega stanja. S pomočjo proučevanja zgodovine razvoja krščanstva in krščanske misli, predvsem kar zadeva njegov odnos do okolja, smo ugotovili, da je vsaka veja krščanstva v zgodovini imela sebi lasten odnos do naravnega okolja. Zdi se, da je protestantizem najbolj poudarjal
instrumentalistični odnos do narave. Katolicizem je naravo v celoti ponujal človeku kot nekaj, kar si naj oblikuje po svoji meri. Podatki, ki jih imamo o pravoslavju, namigujejo na to, da je naravi skozi vso zgodovino priznavalo njeno božanskost. Danes pa opažamo, vsaj na ravni uradnih izjav in pogledov, da se vse veje krščanstva zavedajo nujnosti, da naravo ohranimo čim bolj neokrnjeno. Z analizo podatkov smo ugotovili, da je na svetovni ravni kljub temu med kristjani v primerjavi s tistimi, ki se ne prištevajo k nobeni veroizpovedi, nekoliko več takih, ki dajejo človeškemu blagostanju prednost pred zaščito narave. Keywords: Ekologija, naravno okolje, krščanstvo, katolicizem, protestantizem, pravoslavje. Published in DKUM: 15.09.2020; Views: 893; Downloads: 75 Full text (1,21 MB) |
7. Vloga in pomen proste igre za otrokov razvojMateja Paj, 2017, undergraduate thesis Abstract: Prosta igra je izredno pomembna za predšolske otroke in njihov celostni razvoj. Otrok v igri pridobiva nova izkustva in znanja ter skoznjo razvija sposobnosti in spretnosti na vseh razvojnih področjih (kognitivnem, čustvenem, telesnem, socialnem in osebnostnem). Ker igra vpliva tako na otrokov razvoj inteligence kot tudi na njegovo telesno rast, je izredno pomembno, da se vzgojitelji in pomočniki vzgojiteljev zavedajo pomena proste igre in njene prisotnosti v otrokovem vsakdanjiku. Skozi igro otrok spoznava vrstnike, s čimer se uči strpnosti in pridobiva občutek za medsebojno sodelovanje, poleg tega razvija svoje mišljenje in se uči sam reševati probleme oziroma konflikte. Otrok ima tudi možnost čustvenega izražanja do določenih vsebin ali vrstnikov. Izredno pomembna je prosta igra v naravnem okolju, saj pripomore predvsem h krepitvi imunskega sistema ter telesnemu in motoričnemu razvoju otroka.
Diplomsko delo je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu je opisan otrokov razvoj, predstavljeni so pomen proste igre, dejavniki, ki nanjo vplivajo, in vloga oseb pri njej. V empiričnem delu smo raziskali odnos vzgojiteljev in pomočnikov vzgojiteljev do proste igre ter ugotavljali, ali omogočajo v okviru svojega dela prosto igro vsak dan, kdaj ji je namenjenega največ časa in kakšna je vloga vzgojitelja in pomočnika vzgojitelja v času proste igre. Rezultati so pokazali, da omogočajo vzgojitelji in pomočniki vzgojiteljev otrokom prosto igro vsak dan in da predstavlja ta v povprečju eno tretjino časa, namenjenega usmerjenim dejavnostim za otrokov razvoj in spontano igro. Keywords: naravno okolje, otrokov razvoj, pomočnik vzgojitelja, predšolski otrok, prosta igra, vzgojitelj. Published in DKUM: 19.09.2017; Views: 4536; Downloads: 996 Full text (791,38 KB) |
8. Ekološka vzgoja za prihodnostCarmen Rokavec, 2016, bachelor thesis/paper Abstract: Odpadki za Slovenijo in svet predstavljajo vedno večji problem. Načrtno se je treba čim prej ekološko ozavestiti in prispevati k varovanju okolja. Prav zaradi tega smo se odločili raziskati stanje ločevanja odpadkov v Vrtcu Mojca, Enota Muca. Izsledki ankete so pokazali, da poteka ločeno zbiranje odpadkov na zadovoljivi ravni. Ugotovili smo, da so se otroci ob naravoslovnih dejavnostih, pravljicah in ob igri začeli zavedati sebe in prispevati svoj delček k celoti. Dejstvo je, da starši in vzgojitelji učimo otroke in jih vzgajamo ekološko, velikokrat pa tudi otroci aktivno sodelujejo in opozorijo na storjene napake pri ločevanju ali ravnanju z odpadki.
V procesih ločevanja in recikliranja odpadkov ohranjamo naravne vire, varujemo naravo in industriji vračamo surovine za proizvodnjo novih izdelkov. Možnosti za napredek pri ločenem zbiranju so vedno na voljo. V prihodnosti je treba največ narediti na preprostem načelu, imenovanem manj je več. Manj proizvedenih odpadkov pomeni več možnosti za ohranitev naravnega okolja. Keywords: odpadki, ekološka ozaveščenost, varovanje okolja, ločevanje odpadkov, naravno okolje Published in DKUM: 05.10.2016; Views: 1358; Downloads: 123 Full text (1,32 MB) |
9. Doživljajska vzgoja v naravnem okolju - taborjenjeAleksander Geršak, 2016, undergraduate thesis Abstract: V diplomski nalogi Doživljajska vzgoja v naravnem okolju – taborjenje smo se v teoretičnem delu posvetili osnovam doživljajske pedagogike, naravi ter razvoju senzoričnih in motoričnih sposobnosti otrok. Namen diplomske naloge je bil, da otrok izvedeno dejavnost čustveno doživi, se ob tem nauči osnov taborjenja, spozna življenje v naravnem okolju ter aktivira pozitivna čustva do gibalne dejavnosti. Za opazovanje čustvenih stanj otrok smo uporabili ocenjevalne liste, otroci pa so svoja doživljanja ocenjevali na podlagi pripravljenih simbolov, ki so predstavljali, kako je otrok izvedeno dejavnost sprejel. Na podlagi zbranih rezultatov smo ugotavljali primernost izvedenih dejavnosti na taborjenju. Pri evalvaciji in analizi rezultatov smo ugotovili, da posamezne dejavnosti niso v celoti primerne za izvajanje, zato smo predlagali ustrezne rešitve. Dejavnost nočnega pohoda smo nato z novim načrtovanjem znova izvedli. Pri obeh izvedenih dejavnostih smo dokazali, kako pomembna je izbira primernih vsebin in zahtevnost posameznih gibalnih nalog za starostno stopnjo otroka. Keywords: taborjenje, doživetje, doživljajska vzgoja, doživljajska pedagogika, mlajši otrok, naravno okolje. Published in DKUM: 12.09.2016; Views: 2721; Downloads: 601 Full text (1,76 MB) |
10. PRIDOBIVANJE NARAVOSLOVNIH ZNANJ V POLETNI ŠOLI V NARAVI Z NEPOSREDNO IZKUŠNJOPatricija Dobrun, 2015, undergraduate thesis Abstract: Cilj diplomske naloge je bil prikazati pomen izkustvenega učenja v šoli v naravi in uporabnost na ta način pridobljenega znanja, ki ga učenci pridobivajo s postopki zaznavanja, doživljanja, spoznavanja in vrednotenja.
Prikazano je, da učenci, ki so se udeležili šole v naravi in so morsko obalo spoznavali izkustveno v obliki več čutnega učenja, bolje razumejo pojave, prepoznavajo probleme in jih uspešneje rešujejo, kot pa učenci, ki šole v naravi niso obiskovali in so učno vsebino spoznavali frontalno in v učilnici.
Za splošno obravnavo teme morje je možno uporabiti več metod dela − od verbalno-tekstualnih do izkustvenega in sodelovalnega učenja. V diplomskem delu je izpostavljeno predvsem izkustveno učenje.
Predstavljene so nekatere oblike dela: projektno učno delo, raziskovalno delo, problemski pouk, terensko delo, ekskurzija in konstruktivistični pristop k učenju.
Avtorica se je osredotočila predvsem na ugotavljanje razlik v naravoslovnem znanju pred in po vzgojno-izobraževalnem delu.
Na koncu so prikazani in analizirani anketni vprašalniki, iz katerih je razvidno, da neposredna izkušnja v šoli v naravi ugodno vpliva na pridobivanje naravoslovnih znanj. Keywords: šola v naravi, naravno okolje, vseživljenjsko učenje, izkustveno učenje, naravoslovna znanja Published in DKUM: 02.06.2015; Views: 1440; Downloads: 156 Full text (2,42 MB) |