1. Zdravilne rastline škrata Zdravilka : diplomsko deloLana Lašič, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo preko lutke škrata Zdravilka spoznavali zdravilne rastline. Diplomsko delo je sestavljeno iz teoretičnega in praktičnega dela. Teoretični del je zapisan na podlagi strokovne literature. V njem smo opredelili, kaj je lutka, lutkovne tehnike, vlogo lutke, lutke v prvem razredu osnovne šole, lutko v korelaciji s področjem narave ter zdravilne rastline. Osredotočili smo se na pet izbranih zdravilnih rastlin, ki smo jih uporabili pri praktičnem delu diplomskega dela. Praktični del vključuje načrtovanje, izvedbo in evalvacijo projekta. Projekt je sestavljen iz priprav za dejavnosti, ki smo jih opravljali z otroki prvega razreda osnovne šole. Priprave vključujejo različne aktivnosti, ki jih otroci izvedejo s pomočjo lutke škrata Zdravilka. Cilj diplomskega dela je otrokom predstaviti zdravilne rastline na zanimiv in raznovrsten način z različnimi lutkovnimi dejavnostmi. Ključne besede: lutka, lutkovne dejavnosti, narava, škrat Zdravilko, zdravilne rastline Objavljeno v DKUM: 04.06.2024; Ogledov: 133; Prenosov: 26 Celotno besedilo (9,36 MB) |
2. Percepcija luksuza med glamping ponudniki : magistrsko deloJan Pokorny, 2024, magistrsko delo Opis: Zaključno delo se nanaša na razumevanje definicije luksuza s strani slovenskih glamping ponudnikov. Pojem luksuz v osnovi predstavlja visok nivo materialne dobrine ali storitve, vendar se pojavlja vprašanje, ali je v sodobnem času le prestižna ponudba človeškega vira tista, ki tvori luksuz. Živimo v stresnem času, v katerem iščemo pobeg iz vsakdana, kar se vse pogosteje odraža v obliki pobega v drugačno okolje in z željo po doživetju. Prav takšna lokacija in takšno doživetje sta lahko potencialna luksuzna elementa, na podlagi katerih v delu opredeljujemo, ali ju tovrstni ponudniki tako tudi prepoznavajo in vključujejo v svojo ponudbo. V sklopu opisanega se med drugim osredotočamo na
dejstvo, ali slovenski glamping ponudniki prepoznavajo potrebe svojih gostov in jim zagotovijo iskani luksuz. Luksuz je namreč pojem subjektivnega vidika, torej posamezniki si ga lahko razlagamo različno, denimo kot prestižno namestitveno kapaciteto ali pa kot zgolj atraktivno lokacijo oziroma edinstveno doživetje. Ključne besede: glamping, kampiranje, luksuz, doživetje, narava Objavljeno v DKUM: 19.04.2024; Ogledov: 232; Prenosov: 51 Celotno besedilo (1,63 MB) |
3. Otroci iz Vrtca Zarja Celje vrtnarijo in spoznavajo zelišča : diplomsko deloEva Potočnik, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo z naslovom »Otroci iz Vrtca Zarja Celje vrtnarijo in spoznavajo zelišča« je bilo zasnovano z namenom, da otroci spoznajo zelišča, njihovo uporabo in gojenje. Diplomsko delo je strukturirano v teoretični in praktični del. V teoretičnem delu smo predstavili projektno delo, pomen začetnega naravoslovja v predšolskem obdobju ter integracijo vrta in vrtnarjenja v učni načrt, skupaj z vlogo vzgojitelja. Predstavili smo povezanost otrok z naravo, razvoj odgovornega odnosa do nje in opisali zelišča, ki so jih spoznavali otroci. V praktičnem delu smo se osredotočili na izkustveno učenje in izvedli projekt, ki je trajal en mesec in pri katerem so otroci ves čas aktivno sodelovali, opazovali in preko svojih lastnih izkušenj spoznavali zelišča. Skozi celoten projekt nas je spremljala ročna lutka, ki je otrokom uspešno pričarala zanimivo zeliščno potovanje. Zastavljala jim je vprašanja odprtega in zaprtega tipa ter jih s tem spodbudila h kreiranju lastnih zamisli in raziskovalnemu razmišljanju. Ugotovili smo, da je izkustveno učenje, pri katerem je otrok ves čas aktivno ključen, pripomoglo k temu, da so otroci postali bolj sodelovalni, sproščeni, komunikativni, pri aktivnostih pa so kazali višji nivo motivacije in veselja kot sicer. Ključne besede: predšolski otrok, izkustveno učenje, narava, vrt, zelišča. Objavljeno v DKUM: 13.02.2024; Ogledov: 442; Prenosov: 49 Celotno besedilo (3,62 MB) |
4. Pomen gibanja v naravi za gibalni razvoj predšolskega otroka : diplomsko deloTeja Mulec, 2023, diplomsko delo Opis: V zaključnem delu z naslovom Pomen gibanja v naravi za gibalni razvoj predšolskega otroka je bil namen raziskati, kako gibanje v naravi vpliva na gibalni razvoj otroka. Diplomsko delo je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu so predstavljeni pomen gibanja za otroka, gibalni razvoj otroka na splošno in v drugem starostnem obdobju, dejavniki, ki vplivajo na otrokov gibalni razvoj, gibalne sposobnosti, gibanje v naravi in gibalne dejavnosti v naravi v zimskem in poletnem letnem času. Izvedena je bila empirična raziskava, v kateri je sodelovalo 68 staršev otrok, starih 5-6 let. Pri zbiranju podatkov je bila uporabljena deskriptivna in kavzalno-neeksperimentalna metoda. Podatki so bili zbrani s pomočjo kvantitativne tehnike. S pomočjo anketnega vprašalnika je bilo ugotovljeno, da imajo starši pozitivno mnenje o pomenu in vplivu gibalnih/športnih aktivnosti v naravi na gibalni razvoj otrok. Ključne besede: gibanje, narava, gibalni razvoj, predšolski otrok, gibalne sposobnosti, gibalne dejavnosti v naravi Objavljeno v DKUM: 19.12.2023; Ogledov: 608; Prenosov: 187 Celotno besedilo (1,94 MB) |
5. Varstvo upnikov v družbi z omejeno odgovornostjo s poudarkom na institutu kapitalskega posojila : magistrsko deloAnamarie Potrč, 2023, magistrsko delo Opis: Temeljna obravnava zaključnega dela je predstavitev instituta kapitalskega posojila, namenjenega varstvu interesov upnikov v družbi z omejeno odgovornostjo. Družbeniki so pri izbiri načinov financiranja družbe načeloma prosti vse dokler družba ne zaide v finančno krizo, saj je nevarnost preračunljivih dejanj družbenikov ravno takrat najvišja. V kolikor družbeniki sprejmejo odločitev, da družbo sanirajo, tega ne smejo narediti na škodo upnikov. Odsotnost norminiranja instituta kapitalskega posojila bi v postopkih zaradi insolventnosti zmanjševala možnosti upnikov pri doseganju ustreznega poplačila terjatev, saj bi slednje konkurirale s terjatvami družbenikov iz naslova zagotovljenega posojila. Družbeniki bi se v času finančne krize družbe s financiranjem na dolžniški podlagi, v obliki posojil, namreč želeli izogniti tveganjem, ki bi jih za uspešno sanacijo družbe kot dobri gospodarstveniki morali prevzeti z zagotovitvijo lastnega kapitala. Zaradi priviligiranega položaja družbenikov v družbi in možnosti zlorabe notranjih informacij, se morajo interesi upnikov dodatno varovati, kar naj bi zagotavljala zakonska ureditev kapitalskega posojila in zavarovanja, določena v 498. in 499. členu ZGD-1.
V skladu s slovensko sodno prakso se posojila družbenikov, zagotovljena v času finančne krize družbe, v postopkih zaradi insolventnosti prekvalificirajo v lastni kapital. Kljub temu, da je slovenski zakonodajalec institut kapitalskega posojila prevzel iz starejše nemške ureditve, pa njegovim kasnejšim spremembam in dopolnitvam ni sledil. V zaključnem delu bodo zato poudarjene določene kritike in dileme povezane z aktualno, vendar nekoliko zastarelo slovensko zakonsko ureditvijo. Slednja namreč ne omogoča zadostnega pravnega varstva v zvezi s konkretizacijo časovnega trenutka uporabe režima kapitalskega posojila. Za popolno ugotovitev ali je bilo posojilo zagotovljeno v času finančne krize družbe, je potrebna zahtevna in draga ex post facto analiza s strani izvedencev finančno-ekonomske ali druge ustrezne stroke, kar le podaljšuje že tako dolge postopke zaradi insolventnosti.
Družbeniki se kot člani personalne strukture družbe prvi seznanijo s slabim finančnim položajem družbe. V njihovem interesu je zato tudi vračilo posojila pred začetkom postopkov zaradi insolventnosti, kjer tvegajo njegovo prekvalifikacijo v lastni kapital. Tem primerom so tudi v slovenski zakonodaji namenjeni določeni zahtevki, s katerimi lahko družba uveljavlja nadomestitev že vrnjenega posojila pod določenimi predpostavkami. Analiza se bo osredotočila na ureditev in učinkovitost najpomembnejših zahtevkov. Pri tem, po analogiji z odločitvami starejše nemške sodne prakse, pridejo v poštev tudi pravila o ohranjanju osnovnega kapitala, na podlagi katerih se družbi priznava korporacijski vračilni zahtevek. Pri razumevanju instituta kapitalskega posojila moramo izhajati iz pravil korporacijskega in insolvenčnega prava, s poudarkom na določenih poslovnofinančnih kategorijah. Pomanjkljivosti ureditve instituta kapitalskega posojila, prikazane skozi analizo zaključnega dela, se lahko odpravijo le z ustrezno spremembo aktualne zakonodaje, ki naj sledi nemški pravni ureditvi. Slednja namreč vse zahtevke iz naslova posojila družbenikov v postopkih zaradi insolventnosti obravnava kot podrejene, ne glede na to, ali je bilo posojilo zagotovljeno v času finančne krize ali ne.
Poleg osrednje obravnave instituta kapitalskega posojila bo zaključno delo analiziralo tudi druge institute, ki so v vlogi (ne)posrednega varstva interesov upnikov, vse od ustanovitve d.o.o. pa do njenega prenehanja. Zaradi pomena obsega lastnega kapitala, ki vpliva na kapitalsko ustreznost družbe in preprečuje nastop finančne krize, pa bodo podrobneje predstavljeni določeni viri lastne Ključne besede: lastni kapital, dolžniški kapital, kapitalska ustreznost družbe, pravna narava kapitalskega posojila, finančna kriza družbe, kreditna sposobnost družbe, izpodbojni zahtevek, korporacijska kondikcija. Objavljeno v DKUM: 18.10.2023; Ogledov: 417; Prenosov: 80 Celotno besedilo (1,60 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
6. Miti, kritike, prednosti in pomanjkljivosti evolucijske psihologije v sociološki perspektivi : magistrsko deloJure Bertalanič, 2023, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu z naslovom Miti, kritike, prednosti in pomanjkljivosti evolucijske psihologije v sociološki perspektivi orišemo področje sodobne evolucijske psihologije in njene temeljne teze, predpostavke, načela in omejitve, pod katerimi delujejo raziskovalci na tem področju. Orišemo kratko zgodovino znanstvenega področja in pojasnjujemo razliko med evolucijsko psihologijo in sociobiologijo, dvema ločenima disciplinama, ki se pogosto prepletata. Nato prikažemo nekaj ključnih konceptov področja, kot so univerzalna človeška narava in evolucijske prilagoditve, ter ponazorimo, kako se ti koncepti uporabljajo za opisovanje izvora človeških in družbenih fenomenov. Naslednji del magistrskega dela obravnava temeljne mehanizme evolucijske psihologije, pri čemer standardni družboslovni model, katerega uporaba v sodobni sociologiji prevladuje, primerjamo z integrativnim modelom, ki ga uporabljajo evolucijski psihologi. Večji del je posvečen konceptu modularnosti uma in njegovi konceptualni veljavnosti. Nazadnje ponazorimo običajne kritike evolucijske psihologije iz vrste akademskih disciplin in jih damo pod drobnogled ter ugotavljamo, katere kritike so veljavne in katere napačno označujejo ali napačno razlagajo dejanske razlagalne mehanizme tega področja. Ključne besede: evolucijska psihologija, sociologija, sociobiologija, determinizem, človeška narava Objavljeno v DKUM: 04.10.2023; Ogledov: 457; Prenosov: 57 Celotno besedilo (786,27 KB) |
7. Razvijanje opazovanja pri predšolskih otrocih s pomočjo iger v naravnem okolju : diplomsko deloTinkara Deželak, 2023, diplomsko delo Opis: Danes je stik z naravo in primarna izkušnja marsikateremu otroku onemogočena. Ker otroci prva leta veliko časa preživijo v vrtcu, so vzgojitelji tisti, ki morajo otrokom približati naravo in jim omogočiti prijetne aktivnosti v njej.
V diplomskem delu smo se osredotočili na doživljajsko pedagogiko, v opazovanje in koncentracijo otrok. S pomočjo strokovne literature smo podrobno predstavili kaj doživljajska pedagogika je, njen namen, cilje in načela. Nadaljevali smo s pisanjem o razvoju otrokovega opazovanja ter predstavili delo Josepha Cornella, avtorja igre Zakrita steza, ki je srž našega diplomskega dela.
V praktičnem delu smo načrtovali izvedbo igre Zakrita steza skozi tri letne čase pomladi, poleti in jeseni. Igro smo izvajali v bližnjem gozdu, z otroki skupine Pikapolonice (4–5 let). Igro smo analizirali s pomočjo vnaprej pripravljenih opazovalnih listov.
Ob nastajanju diplomskega dela smo spoznali, da so otroci z načrtovano dejavnostjo pridobili nove naravoslovne izkušnje. Otroci so se seznanili z naravoslovno igro Zakrita steza. Skozi večkratna ponavljanja igre so razvili natančno opazovanje in se urili v koncentraciji. Ob analizi smo ugotovili, da so otroci v dejavnostih uživali, se sprostili in izražali pozitivna čustva. Takšen način dela je neznan tudi vzgojiteljem, zato si v prihodnje želimo več podobnih načrtovanih dejavnosti. Ključne besede: narava, doživljajska pedagogika, opazovanje, naravoslovna igra Zakrita steza Objavljeno v DKUM: 19.04.2023; Ogledov: 587; Prenosov: 106 Celotno besedilo (2,74 MB) |
8. Sodobni vidiki funkcionalne vadbe v naravi skozi prizmo 12-tedenskega vadbenega programa : diplomsko deloAmel Pašić, 2022, diplomsko delo Opis: Zdravstvene koristi vadbe v naravnem okolju močno presegajo koristnost vadbe v zaprtih prostorih. Vadba je v fizičnem in psihičnem smislu vsesplošno koristna že v zaprtem prostoru. Toda, ko pa vadbo izvajamo na odprtem oziroma v naravi, njene koristi še potenciramo zaradi blagodejnih vplivov sončne svetlobe, svežega zraka ipd.
Glavni namen diplomske naloge je bil dokazati, da moj 12-tedenski program funkcionalne vadbe izboljša nekatere pomanjkljivosti v fizični pripravljenosti začetnikov in rekreativnih športnikov. Menim, da funkcionalno vadbo izvaja premalo ljudi. Pogosto jih odvrne prevelika kompleksnost vaj. Dva od mojih ciljev v diplomski nalogi sta bila predstaviti poenostavljen program funkcionalne vadbe in približati to obliko vadbe širši množici. V diplomski nalogi, ki jo sestavljata teoretični in empirični del, sem predstavil različne pripomočke, ki jih sodobni športniki uporabljajo med vadbo na prostem. Opisal sem tudi metode za povečevanje moči, vzdržljivosti v moči, gibljivosti in maksimalne aerobne kapacitete.
V empiričnem delu sem predstavil, kako so 12-tedenski program vadbe v naravi izvajali štirje udeleženci. S štirimi različnimi sklopi meritev sem ugotovil, kako so bili fizično pripravljeni na začetku, kakšen je bil njihov vmesni napredek in kakšen dosežek so dosegli na koncu vadbenega programa. Rezultate sem primerjal s komparativno metodo, s pomočjo katere sem lahko zastavljene hipoteze potrdil ali zavrnil. Ključne besede: funkcionalna vadba, gibanje in narava, vadbeni program, meritve Objavljeno v DKUM: 10.03.2023; Ogledov: 634; Prenosov: 76 Celotno besedilo (7,98 MB) |
9. Spoznavanje vremenskih pojavov skozi lutkovno-gledališke dejavnosti : diplomsko deloNastja Slemnik, 2022, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo z naslovom Spoznavanje vremenskih pojavov skozi lutkovno-gledališke dejavnosti je sestavljeno iz teoretičnega in praktičnega dela. V teoretičnem delu smo predstavili, kaj je lutka, ter opisali vrste lutk, ki smo jih uporabili v praktičnem delu. Poudarili smo tudi pomen Kurikuluma za vrtec ter opisali možnosti povezovanja lutk z naravo. Opisali smo vlogo vzgojitelja v lutkovnem procesu in gledaliških dejavnostih ter vlogo otroka v lutkovnem procesu. Predstavili smo pomen zgodnjega srečanja z lutko, in sicer pomen lutke pri razvoju otroka, oblikovanju socialnih veščin ter razvoju domišljije, komunikacije in ustvarjalnosti. Na področju narava smo raziskovali vremenske pojave, ki smo jih v teoretičnem delu tudi opisali. Osredotočili smo se na dež, sneg, oblak, točo, mavrico ter veter in jih otrokom v praksi tudi predstavili.
V praktičnem delu smo v več pripravah spoznavali vremenske pojave skozi lutkovno-gledališke dejavnosti. Namen projekta je bil, da otroci na zabaven in sodoben način uresničujejo vzgojno-izobraževalne cilje. Projekt smo izvedli v vrtcu pri Osnovni šoli Muta, v skupini otrok, starih od 3 do 5 let. Z različnimi lutkovnimi tehnikami, kot so ročna lutka, mimična lutka, lutka na palici, senčna lutka in ploska lutka, z gledališkimi predstavami in vremensko karto so otroci usvajali pojme vremenskih pojavov in se seznanjali z njihovim nastankom. Projekt smo zaključili s preverjanjem pridobljenega znanja o vremenskih pojavih skozi lutkovno-gledališke dejavnosti. Ključne besede: lutke, narava, vremenski pojavi, lutkovne predstave, gledališke predstave, predšolski otrok Objavljeno v DKUM: 23.11.2022; Ogledov: 739; Prenosov: 141 Celotno besedilo (5,83 MB) |
10. S predšolskimi otroki po poti kumskega brezokca : diplomsko deloŠpela Kmetič Tofolini, 2022, diplomsko delo Opis: Namen diplomskega dela je bil zasnovati, oblikovati in pripraviti učno pot, prilagojeno za predšolske otroke. Pri tem smo želeli, da otroci aktivno in samostojno prehodijo zasnovano pot ter z raziskovanjem in opazovanjem spoznajo in obnovijo živalske in rastlinske vrste v okolici, se podrobneje seznanijo s pokrajino in procesi, ki potekajo v naravi.
Teoretični del naloge se nanaša predvsem na spoznavanje okolja, pokrajine in poti same, uporabo raziskovalnih škatel, izkustveno učenje otrok, povezavo narave z drugimi področji kurikuluma in otroško igro v naravnem okolju.
Praktični del naloge pa nam prikaže vpogled v organizacijo in izvedbo aktivnosti na učni poti, kjer so posebej izpostavljene različne dejavnosti po posameznih postajah. Ugotavljamo, da so aktivno doživljanje narave skozi igro, raziskovanje in spoznavanje neposrednega okolja izjemnega pomena za razvoj odnosa do okolja. Pri tem pa nam naravne lastnosti neposredne okolice vrtca izvedbo teh aktivnosti lahko še posebej olajšajo. Ključne besede: Učna pot, izkustveno učenje, narava, predšolski otrok, raziskovanje Objavljeno v DKUM: 11.11.2022; Ogledov: 558; Prenosov: 53 Celotno besedilo (11,31 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |