1. Primerjava poslovnih pogajanj v Sloveniji in na Japonskem s študijo primeraEva Gerold, 2023, master's thesis Abstract: Vsak izmed nas je že slišal za besedo pogajanja. Vendar se večina sploh ne zaveda, za kako zahteven proces gre. Veljajo za eno izmed najbolj zapletenih oblik komuniciranja, pri kateri sodelujeta vsaj dve ali več strani. Gre namreč za proces iskanja skupnih interesov, sporazumov in dogovorov, s katerimi bi vse vpletene strani od pogajanj imele čim večji izkupiček. S pogajanji smo se srečali prav vsi. Kot otroci, ko smo starše skušali prepričati, da nam dovolijo sladkarijo ali ko smo na tržnici barantali za ceno zelenjave. Pogajanja se torej dogajajo v zasebnem in tudi poslovnem življenju, kjer smo se lahko znašli v situaciji, ko smo želeli nadrejenega prepričati za višjo plačo.
Vendar so pogajanja vse prej kot enostavna. Še posebej zapletena pa so pogajanja v medkulturnem okolju. Ko se srečamo s tujimi poslovneži, nas lahko presneti, kako različna kultura, navade in običaji vplivajo na obnašanje ljudi pri poslovanju. S poznavanjem le-teh se pri poslovanju lahko izognemo morebitnim neprijetnim situacijam in nesoglasjem.
Najprej smo definirali, kaj so poslovna pogajanja ter kako potekajo. Pri tem smo predstavili faze pogajanj in kako poteka podpis sporazuma. Zanimalo nas je, kdo je poslovni pogajalec in kakšne so njegove lastnosti. Predstavili smo tudi različne pogajalske stile, taktike in strategije pogajanj, ki jih lahko uporabimo.
V naslednjem poglavju smo opredeli poslovna pogajanja v medkulturnem okolju, pri čemer smo ugotovili, da ljudje v današnjem času vedno več potujejo in obiskujejo lokacije, ki so bolj oddaljene, kot smo bili navajeni v preteklosti. Prav zato so mednarodni posli postali nekaj vsakdanjega. Opredelimo jiih lahko na enak način kot pogajanja. Razlikujejo se le v tem, da so pri mednarodnih pogajanjih stranke različnih narodnosti.
V drugem delu smo predstavili Japonsko, ki velja za precej drugačno. Ugotovili smo, da gre za otroško državo, z glavnim mestom Tokio. Predstavili smo navade, običaje in kulturo Japonske. Posebej smo se posvetili pogajanjem na Japonskem, kjer smo opredelili značilnosti pogajanj ter kako pri njih potekajo poslovni sestanki. Ugotovili smo, da so Japonci precej zaprti ljudje, ki ne marajo izkazovati svojih občutkov v javnosti. Zelo spoštujejo hierarhijo v podjetju in so zelo skupinsko usmerjeni. Njihove navade in običaji pri poslovanju pa so precej drugačni od evropskih, zato je pred poslovnimi srečanji z njimi pomembno, da jih dobro preučimo. Zanimalo nas je tudi, kakšen je položaj žensk na poslovnem področju, pri čemer smo ugotovili, da so še vedno precej manj cenjene kot moški.
Da bi njihovo poslovanje še bolje preučili, smo v nadaljevanju opravili intervju s poslovnežem Simonom Kupljenom, ki je zaposlen pri podjetju Sandvik. Gre za visokotehnološko podjetje, ki izdeluje orodje in opremo za pomoč pri rudarjenju in infrastrukturah. Pri svojem delu pa poslujejo tudi z Japonci.
V tretjem delu smo podrobneje predstavili Slovenijo. Prav tako smo opredeli njene osnovne značilnosti. Torej gre za evropsko državo z glavnim mestom v Ljubljani. Podrobneje smo spoznali navade, običaje in kulturo prebivalcev. Zanimalo nas je tudi poslovanje in pogajanja v Sloveniji. Zato smo tudi tukaj preučevali, kako potekajo začetni kontakti in sestanki, na kakšen način komunicirajo, kaj je ključnega pomena pri pogajanjih in kako se poslovanje po navadi zaključi. Ugotovili smo, da so slovenski poslovneži predvsem individualisti, da se na poslovna pogajanja po navadi ne pripravijo tako dobro, kot bi bilo potrebno. V poslih pa je opaziti vedno več žensk, tudi na vodilnih položajih.
Zanimalo nas je, kako potekajo poslovna pogajanja med slovenskimi poslovneži. Zato smo se odločili za intervju z Jernejem Okrogelnikom, ki je vodja nabave in prodaje v podjetju Okrogelnik d.o.o. Gre za podjetje, ki se ukvarja s prodaja elektro in gradbenega materiala v poslovalnici v Radljah ob Dravi. Predstavil nam je, kako se v njihovem podjetju pogajajo z drugimi slovenskimi podjetji. Keywords: Mednarodno poslovanje, poslovna pogajanja, pogajalski proces, poslovni pogajalec, taktike pogajanj, Japonska, Slovenija, kultura. Published in DKUM: 26.10.2023; Views: 377; Downloads: 62 Full text (1,73 MB) |
2. Vloga logistike v mednarodnem poslovanju - študija primeraJanja Murko, 2023, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu sta predstavljena mednarodno poslovanje ter logistika in njena vloga v mednarodnem poslovanju, ki v zadnjih letih pridobivata vse večji pomen pri poslovanju podjetij. Teoretični del diplomskega dela prikazuj, poslovanje v mednarodnem okolju ter prednosti in slabosti, ki lahko odločilno vplivajo na delovanje podjetja. Prav tako smo raziskali pomen logistike za poslovanje podjetja in pomembnost učinkovite logistike, ki lahko podjetju omogoča konkurenčno prednost pred tekmeci. Ugotovili smo, da je trajnostna logistika vse večji trend v poslovanju podjetij, ki jo podjetja lahko dosegajo s pomočjo sodobne tehnologije.
V empiričnem delu smo preučili mednarodno logistiko v podjetju Henkel, ki je na trgu uspešno že več kot 140, in kakšen vpliv ima učinkovita logistika na delovanje podjetja. Pri tem smo ugotovili, da zelo dobro organizirana, vodena in digitalizirana logistika podjetju omogoča uspešno in trajnostno poslovanje, prav tako zniža stroške proizvodnje in transporta. Vse to podjetju omogoča konkurenčno prednost, saj lahko svoje izdelke potrošnikom ponudijo po nižjih cenah. V zaključku smo zastavljeno hipotezo potrdili, saj Henklu dobro dodelana in digitalizirana logistika, omogočata konkurenčno prednost, ter dodali nekaj predlogov, ki bi po našem mnenju Henklu pomagali do še učinkovitejše logistike. Keywords: Mednarodno poslovanje, logistika, globalizacija, konkurenčna prednost, Henkel Published in DKUM: 05.10.2023; Views: 436; Downloads: 55 Full text (1,38 MB) |
3. Analiza uvoza lesnih proizvodov s Kitajske v Evropsko unijo s poudarkom na kontejnerskem transportuNejc Rauter, 2023, master's thesis Abstract: Globalizacija poslovanja ima pomemben vpliv na delovanje in konkurenčnost podjetij po vsem svetu. Vse bolj optimizirane in cenovno dostopne logistične rešitve omogočajo enostavno vzpostavitev partnerskega odnosa med podjetji na mednarodnem trgu. Danes uvoz blaga iz geografsko oddaljenih držav z drugih celin več ne predstavlja večjih težav in komplikacij, k čemur je bistveno pripomogel tudi razvoj kontejnerizacije v zadnjih desetletjih. Stroškovna ugodnost kontejnerskega transporta je podjetnikom omogočila, da se pri nabavi določenih proizvodov lahko odločajo za cenovno ugodnejše dobavitelje, ki večinoma izvirajo iz revnih in gospodarsko oslabljenih držav, kjer je delovna sila v primerjavi z zahodnimi trgi bistveno cenejša. Na nabavni strani so evropska podjetja močno odvisna od Kitajske, ki je največja trgovinska partnerica držav Evropske unije.
Kitajska je zelo dejavna tudi v lesni industriji in je ena izmed največjih izvoznic lesnih proizvodov na svetu. Večina evropskih veletrgovcev lesne proizvode kitajskega porekla ponuja potrošnikom na evropskem trgu. Zaradi tega smo želeli ugotoviti, ali lahko uvoz lesnih proizvodov s Kitajske v primerjavi z nabavo slednjih pri evropskih dobaviteljih za evropska podjetja iz cenovnega vidika predstavlja konkurenčno prednost. V sklopu magistrskega dela smo se posledično odločili, da se bomo osredotočili na analizo uvoza lesnih proizvodov s Kitajske v Evropo s poudarkom na kontejnerskem transportu. Zaradi kompleksnosti in raznolikosti lesnih proizvodov smo se v empiričnem delu odločili za preučevanje uvoza dveh proizvodov, in sicer vezanih plošč in večslojnih lesenih podov. Za slednja proizvoda smo naredili kalkulacijo stroškovne cene, ki je sestavljena iz nabavnih cen kitajskih proizvajalcev in vseh transportnih in drugih stroškov, ki bi jih pri uvozu imelo slovensko podjetje. Pridobljeno stroškovno ceno smo v nadaljevanju primerjali tudi s stroškovnimi cenami konkurentov na evropskem trgu.
Ugotovili smo, da je uvoz vezanih plošč in večslojnih lesenih podov s Kitajske za evropska podjetja v primerjavi z nabavo izbranih proizvodov na evropskem trgu s stroškovnega vidika primernejša izbira. Kitajski proizvajalci so toliko cenejši, da večji stroški kontejnerskega transporta in stroški carinskih dajatev bistveno ne vplivajo na končno stroškovno ceno. Na podlagi tega menimo, da je za slovensko podjetje ob izbiri kvalitetnega in zanesljivega kitajskega dobavitelja uvoz vezanih plošč in večslojnih lesenih podov lahko zelo dobičkonosen posel. Keywords: mednarodno poslovanje, kontejnerski transport, Kitajska, lesni proizvodi, kalkulacija stroškovne cene Published in DKUM: 29.06.2023; Views: 485; Downloads: 56 Full text (1,98 MB) |
4. Upoštevanje kulturnih razlik v mednarodnem poslovanjuVida Petrej, 2022, undergraduate thesis Abstract: V nalogi bomo raziskali področje kulturnih razlik v mednarodnem poslovanju. V teoretičnem delu bomo razložili, kaj je to kultura, katere dimenzije poznamo in kje se pojavljajo kulturne razlike. Razložili bomo, kaj je mednarodno poslovanje in kakšna so pravila pri poslovanju z raznolikimi državami ter povzeli, katere kulturne razlike in pravila so prisotna pri obisku tujih držav. V raziskovalnem delu smo naredili odprti intervju s tremi podjetji, ki poslujejo mednarodno. S pomočjo intervjuja smo dobili odgovore na raziskovalna vprašanja, ki se nanašajo na pripravo mednarodnega poslovanja ter spoštovanje kultur v praksi. Keywords: kulturne razlike, mednarodno poslovanje, podjetje, kadrovski menedžment Published in DKUM: 01.02.2023; Views: 501; Downloads: 105 Full text (912,00 KB) |
5. Vpliv pandemije COVID-19 in rusko-ukrajinske vojne na finančno izpostavljenost skupine Krka, d. d.Lea Kranjc, 2022, undergraduate thesis Abstract: Pandemija COVID-19 in rusko-ukrajinska vojna postavljata svetovno prebivalstvo in gospodarstvo pred nepredvidljive in predvsem težavne okoliščine, kar zahteva nenehna prilagajanja in prinaša mnoga tveganja. Zaradi vpliva obeh dogodkov na globalno dogajanje na eni in širokega obsega mednarodnega poslovanja skupine Krka, d. d., na drugi strani, je skupina še posebej izpostavljena aktualnim mednarodnim poslovnim tveganjem. Velikost sredstev in obveznosti skupine Krka d. d., v tujih valutah (predvsem ruskem rublju in ameriškem dolarju) močno vpliva na finančno izpostavljenost skupine, še posebej pri valutnem tveganju, kar je posledica izrazitega nihanja deviznih tečajev, in kreditnem tveganju. Izpostavljenost nihanju deviznega tečaja ruskega rublja v največji meri izhaja iz prodajnih aktivnosti skupine; Rusija namreč predstavlja največji posamični prodajni trg skupine Krka, d. d., kjer je skupina prisotna z dvema podjetjema. Razlog za izpostavljenost nihanju deviznega tečaja ameriškega dolarja je v največji meri nabava izdelkov in proizvodnega materiala na tem trgu. Skupina Krka, d. d., je upravljala izpostavljenost valutnim tveganjem z metodo naravnega ščitenja in s terminskimi pogodbami. Izpostavljenost kreditnemu tveganju je skupina upravljala z razpršitvijo terjatev med veliko število kupcev in prodajnih trgov ter z zavarovanjem terjatev pri kreditni zavarovalnici. Z metodami varovanja izpostavljenih postavk in njihovo pravočasno uveljavitvijo je skupina Krka, d. d., učinkovito obvladovala nastala mednarodna poslovna tveganja in nadzorovala finančno izpostavljenost skupine. Keywords: COVID-19, rusko-ukrajinska vojna, mednarodno poslovanje, tveganja v poslovanju, finančna izpostavljenost, skupina Krka, d. d. Published in DKUM: 11.11.2022; Views: 917; Downloads: 153 Full text (1,50 MB) |
6. Davčni vidiki izvoznega postopkaLucija Vincek, 2022, undergraduate thesis Abstract: V sklopu diplomskega projekta smo ugotovili, da se znotrajskupnostne dobave blaga in izvoz blaga v tretje države z davčnega vidika znatno ne razlikujejo. Pomembno je, da podjetja pri opravljanju izvoznih poslov poznajo tako evropsko kot državno zakonodajo in dobave blaga ustrezno davčno obravnavajo ter prikazujejo v svojih evidencah. V nasprotnem primeru davčni organi pri ugotovljenih nepravilnostih sprožijo sodne postopke, ki podjetjem povzročajo veliko stroškov in nevšečnosti. Keywords: mednarodno poslovanje, izvozni postopek, znotrajskupnostna odprema, izvozna dokumentacija, davki Published in DKUM: 10.11.2022; Views: 553; Downloads: 37 Full text (873,10 KB) |
7. Analiza poslovnega okolja s poudarkom na poslovni kulturi Nove ZelandijeInes Sedlar, 2021, undergraduate thesis Abstract: Za uspešno mednarodno poslovanje je pomembno, da poznamo poslovno okolje in njegove sestavine. Med slednje spadajo dimenzije političnega, pravnega, ekonomskega, družbenega, tehnološkega in naravnega poslovnega okolja. Poslovno okolje se razlikuje od države do države. Bistvenega pomena v mednarodnem poslovanju je tudi poznavanje poslovne kulture. V današnjem svetu je za podjetje izredno pomembno, da pozna kulturo tuje države, če želi biti tam uspešno. V sklopu poslovne kulture je treba poznati njene ključne sestavine, kot npr. vrednote, običaje, navade, delovne prakse, poslovno komunikacijo, pomembnost prostora in časa ter poslovna pogajanja. Nova Zelandija je ena izmed najbolj privlačnih držav na svetu za tuja podjetja. Z dolgoletno stabilno gospodarsko rastjo je dobra izbira za širitev poslovnih dejavnosti. Vlada je naklonjena tujim podjetjem in tujim naložbam ter vlagateljem ponuja varno poslovno okolje in spodbude. Trg Nove Zelandije je zelo raznolik in odziven. Prebivalci so odprti do tujcev in vedno pripravljeni sodelovati. Keywords: mednarodno poslovanje, poslovno okolje, kultura tujega trga, poslovna kultura, Nova Zelandija Published in DKUM: 18.10.2021; Views: 923; Downloads: 164 Full text (874,95 KB) |
8. Primerjalna analiza poslovnega okolja v panogi kmetijstva Nemčije in NizozemskeLara Klemenc, 2021, undergraduate thesis Abstract: V razmerah sodobne globalizacije je internacionalizacija podjetij nuja. Podjetja, ki aktivno vstopajo v mednarodno poslovanje, morajo podrobno analizirati tuje deželno in panožno okolje. PESTLE analiza, kot strateško orodje za sistematično analizo značilnosti dimenzij deželnega okolja, je najbolj uveljavljen model za proučevanje deželnega okolja. V diplomskem delu smo analizirali poslovno okolje v nemški in nizozemski panogi kmetijstva, ki ima za razvoj obeh gospodarstev velik pomen. V teoretičnem delu smo opredelili pojem in pomen analize poslovnega okolja tujega trga v mednarodnem trženju. V empiričnem delu smo, prvič, analizirali deželno okolje obeh trgov s pomočjo modela PESTLE in drugič, primerjalno analizirali poslovno okolje v panogi kmetijstva obeh držav. Primerjali smo raven razvitosti nemškega in nizozemskega kmetijskega sektorja in analizirali poslovne priložnosti slovenskih mednarodnih tržnikov v nemški in nizozemski panogi kmetijstva. Ugotovili smo, da je nemško poslovno okolje v kmetijskem sektorju bolj privlačno za slovenske mednarodne tržnike kot nizozemsko, in da je nemški kmetijski sektor bolj razvit kot nizozemski. Keywords: Mednarodno poslovanje, mednarodno trženje, poslovno okolje, kmetijstvo, Nemčija, Nizozemska. Published in DKUM: 07.09.2021; Views: 1130; Downloads: 109 Full text (1,33 MB) |
9. Analiza poslovnih kultur Južne Koreje in Južne Afrike s perspektive slovenskih mednarodnih tržnikovMelani Stojnšek, 2021, undergraduate thesis Abstract: V času globalizacije vedno več podjetij postaja globalnih. Vedno več je novih distribucijskih poti in trgov, na katerih lahko poslujemo. Če želijo podjetja poslovati na tujih trgih in svoje prodajne ali nabavne trge razširiti, je neizogibno poznavanje poslovnih kultur teh trgov. Vsaka kultura se razlikuje od druge, kar privede do kulturnih razlik. V mednarodnem poslovanju morajo biti poslovneži občutljivi na prepoznavanje teh kulturnih razlik. Kakršnakoli napaka, narejena zaradi pomanjkljivega poznavanja tuje kulture oziroma načina poslovanja na tujem trgu, je lahko odločilna. Dobra pripravljenost in poučenost o kulturi tuje države predstavlja konkurenčno prednost podjetja.
V diplomskem projektu raziskujemo elemente in pomen poznavanja kulture tuje države za mednarodno poslovanje. Osredotočamo se na poslovni kulturi Južne Koreje in Južne Afrike. Proučujemo posebnosti teh dveh poslovnih kultur s perspektive slovenskih mednarodnih tržnikov. Najprej izbrani državi na kratko predstavimo, nato pa se osredotočamo na njuni poslovni kulturi, vključno z načini sklepanja poslov in posebnostmi v poslovanju ter medsebojnem komuniciranju. V zadnjem poglavju opisujemo obstoječe sodelovanje in možnosti nadaljnjega povezovanja obeh izbranih držav s Slovenijo. Izbrani državi in njuni kulturi se medsebojno znatno razlikujeta, nobena izmed obravnavanih kultur tako ni podobna slovenski, zato je še toliko pomembnejše, da se s ciljem uspešnega sodelovanja z eno ali drugo državo slovenski mednarodni tržniki seznanijo s posebnostmi južnokorejske in južnoafriške poslovne kulture, njihovega načina poslovanja, vedenja, poslovnega bontona, komuniciranja ter se pripravijo na ustrezno odzivanje in morebitno potrebno prilagajanje. Keywords: poslovna kultura, mednarodno poslovanje, Južna Koreja, Južna Afrika, poslovanje s Slovenijo Published in DKUM: 03.09.2021; Views: 745; Downloads: 100 Full text (1,46 MB) |
10. FRANŠIZING KOT OBLIKA VSTOPA PODJETJA NA TUJ TRGJose Miguel Estigarribia Villasanti, 2020, undergraduate thesis Abstract: V teh vrtoglavih časih, s trgi, ki so med seboj povezani bolj kot kdaj prej v zgodovini človeštva, s pandemijo COVID-19, ki močno negativno vpliva na gospodarstva in z rapidnim razvojem tehnologije, so se podjetja ob soočanju z močno konkurenco na večini trgov prisiljena širiti in iskati nove priložnosti, ne samo zaradi potrebe po rasti, temveč vse bolj s ciljem preživetja. Takšna nujna naravnanost podjetij pomaga še nikoli prej videnemu hitremu globalnemu razvoju. Danes, tako kot na začetku prejšnjega stoletja, lahko vidimo, da gospodarstva preživljajo težke čase, ki narekujejo podjetjem potrebo po iskanju novih priložnosti v mednarodnem poslovanju. Franšizing, kot oblika vstopa na tuje trge, se uporablja vse pogosteje. Franšize veljajo za eno najvarnejših oblik vstopa na tuje trge. V diplomskem projektu proučujemo franšizing in druge glavne načine vstopa na tuj trg ter ugotavljamo njihove prednosti in slabosti. Analiziramo poslovna modela dveh franšiznih velikanov - McDonald's-a in Starbucks-a in preučujemo njune konkurenčne prednosti ter njuno prisotnost na mednarodnih trgih in na izbranem lokalnem trgu. Keywords: mednarodno poslovanje, franšizing, franšiza, oblike vstopa na tuj trg, Mc'Donalds, Starbucks Published in DKUM: 16.04.2021; Views: 1160; Downloads: 209 Full text (902,88 KB) |