1. COVID-19 and social distancing : ǂa ǂcross-cultural study of interpersonal distance preferences and touch behaviors before and during the pandemicIlona Croy, Andreja Avsec, Tina Kavčič, Bojan Musil, Nejc Plohl, Gaja Zager Kocjan, Maja Zupančič, 2024, original scientific article Abstract: The COVID-19 pandemic has led to the introduction of unprecedented safety measures, one of them being physical distancing recommendations. Here, we assessed whether the pandemic has led to long-term effects on two important physical distancing aspects, namely interpersonal distance preferences and interpersonal touch behaviors. We analyzed nearly 14,000 individual cases from two large, cross-cultural surveys – the first conducted 2 years prior to the pandemic and the second during a relatively stable period of a decreased infection rate in May-June 2021. Preferred interpersonal distances increased by 54% globally during the COVID-19 pandemic. This increase was observable across all types of relationships, all countries, and was more pronounced in individuals with higher self-reported vulnerability to diseases. Unexpectedly, participants reported a higher incidence of interpersonal touch behaviors during than before the pandemic. We discuss our results in the context of prosocial and self-protection motivations that potentially promote different social behaviors. Keywords: neverbalna komunikacija, preference glede medosebne razdalje, medosebni dotiki, pandemija, kovid, COVID-19, fizična distanca, medkulturna psihologija, coronavirus, nonverbal communication, interpersonal distance preferences, interpersonal touch behaviour, cross-cultural psychology, physical distancing Published in DKUM: 02.08.2024; Views: 89; Downloads: 6 Link to full text |
2. |
3. Organizational behaviourRobert Kreitner, Angelo Kinicki, Marc Buelens, 1999, higher education textbook Keywords: organizacija poslovanja, vedenje, behaviorizem, organizacijski sistemi, organiziranost, organizacija, evalvacija, ocenjevanje, organizacijske strukture, uspešnost poslovanja, vodenje, TQM, management, celovita kvaliteta, uporaba človeških zmogljivosti, rezultati, organizacijska kultura, življenjski cikel, človeški potencial, vrednote, učni proces, spremembe, medkulturna komunikacija, individualizem, osebnost, psihologija osebnosti, čustva, zaznavanje, motiviranje, delovne skupine, zaposlenost, moč, enakopravnost, konflikti, reševanje problemov, pogajanje, modifikacija, samospoznavanje, stres Published in DKUM: 10.07.2015; Views: 1626; Downloads: 125 Link to full text |
4. Marketing and competition in the information age : proceedings of the 28th EMAC Conference, May 11-14, 1999, Humboldt University Berlin1999, proceedings Keywords: marketing, trženje, tržne raziskave, konkurenca, konkurenčnost, poslovna strategija, potrošnik, kupci, vedenje, psihologija potrošnika, čustva, odločanje, poslovne odločitve, kupoprodaja, ponudba, verige, medkulturna komunikacija, dežele, informacijska družba, informacijska tehnologija, informacije, internacionalizacija, prodaja na drobno, blagovne znamke, modeli, modeliranje, mediji, posvetovanja, zborniki Published in DKUM: 10.07.2015; Views: 971; Downloads: 40 Link to full text |
5. Kiss, bow, or shake hands : how to do business in sixty countriesTerri Morrison, Wayne A. Conaway, George A. Borden, manual Keywords: mednarodno poslovanje, mednarodni ekonomski odnosi, globalizacija, poslovno okolje, svet, dežele, poslovna pogajanja, kultura, pogajanje, poslovno sodelovanje, mednarodna trgovina, poslovna etika, medkulturna komunikacija, poslovni razgovori, vedenje, informacije, poslovna psihologija, komuniciranje, mednarodno podjetje, vodiči, pravila, pregledi Published in DKUM: 06.06.2012; Views: 1708; Downloads: 110 Link to full text |
6. Cultural foundations of political psychologyPaul Roazen, review Keywords: kultura, vrednote, teorija, medkulturna komunikacija, politična psihologija, politična filozofija, politična sociologija, socialna filozofija, politične teorije, filozofija, filozofi, intelektualci, metodologija, nacionalizem, psihologija, ženske, žensko vprašanje, študije, primeri, case study Published in DKUM: 02.06.2012; Views: 1978; Downloads: 136 Link to full text |
7. Značilnosti neverbalne komunikacije v japonskih podjetjih : diplomsko deloJure Praper, 2007, undergraduate thesis Keywords: poslovno komuniciranje, poslovno okolje, komuniciranje, podjetništvo, podjetje, tehnika, Japonska, pravila, vedenje, medkulturna komunikacija, darila, poslovni razgovori, poslovni bonton, sociologija kulture, poslovna etika, kultura, definicija, kultura podjetja, poslovna psihologija, razlike, etnične karakteristike, dežele, država, psihologija osebnosti, poslovni razgovori, praksa Published in DKUM: 30.05.2012; Views: 2114; Downloads: 143 Full text (450,27 KB) |
8. Analiza uporabnikov lokalne kabelske televizije : diplomsko deloNina Krebl, 2007, undergraduate thesis Keywords: televizija, psihologija osebnosti, komunikacije, osebnost, vrednote, vedenje, motiviranje, demografija, vedenje, lastnosti, kultura, čustva, medkulturna komunikacija, telekomunikacije, povezanost, storitve, strategija, dejavnost, elektronsko poslovanje, prenosni sistemi, avdiovizualna sredstva, cilj, Slovenija Published in DKUM: 30.05.2012; Views: 1693; Downloads: 44 Full text (508,99 KB) |
9. Vpliv empatije in kulture na komunikacijo : diplomsko deloInes Fabič, 2007, undergraduate thesis Keywords: kultura, medkulturna komunikacija, trendi, komuniciranje, komunikacije, razlike, svet, dežele, čustva, povezanost, psihologija osebnosti, osebnost, inteligenca, vedenje, lastnosti, sposobnosti, poslovna psihologija, cilj, medosebni odnosi, zadovoljstvo, Francija, Latinska Amerika, Japonska Published in DKUM: 30.05.2012; Views: 1938; Downloads: 118 Full text (307,94 KB) |
10. Etika v mednarodnem poslovanju : diplomsko deloBernarda Zver, 2007, undergraduate thesis Keywords: mednarodno poslovanje, poslovna etika, poslovna morala, metode, kodeksi, poslovno okolje, poslovno komuniciranje, medkulturna komunikacija, poslovni bonton, poslovni razgovori, vedenje, poslovna psihologija, družbena odgovornost, svet, darila, promocija, uspešnost poslovanja, management, podjetje, odločanje, človeška kultura, razlike, izboljšave, pospeševanje prodaje, prodaja Published in DKUM: 30.05.2012; Views: 2441; Downloads: 200 Full text (498,22 KB) |