1. Kibernetsko vrstniško nadlegovanje mladostnikov z invalidnostmi/oviranostmi : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa VarstvoslovjeEva Hadner, 2022, diplomsko delo Opis: V tem delu se obravnava pojav kibernetskega vrstniškega nadlegovanja mladostnikov z invalidnostjo. Delo je namenjeno dopolnjevanju razumevanja pojava in njegove pogostosti ter intenzivnosti v obliki združene koherentne celote teoretične podlage in lastnih raziskovalnih ugotovitev. Podane so ugotovitve teoretičnega in empiričnega raziskovanja že obstoječih študij in člankov o vrstniškem nadlegovanju, tudi mladostnikov z invalidnostjo, ter podrobneje o kibernetskem vrstniškem nadlegovanju in o vrstniškem nadlegovanju mladostnikov z invalidnostjo v kibernetskem svetu.
V empiričnem delu so predstavljeni rezultati raziskovanja pogostosti obravnavanega pojava med invalidnimi mladostniki, ki je potekalo preko polstrukturiranih intervjujev in njihovih transkriptov. Zbrane ugotovitve so bile povzete, analizirane in predstavljene v tematskih abstraktnih skupinah. Ugotovilo se je, da mladi z invalidnostmi pojava niso izkušali v visokih merah pogostosti in intenzivnosti, saj bilo zaznavanje incidenta v kibernetskem svetu omenjeno le v enem intervjuju. Zaradi pomanjkanja srečevanja z obravnavanim pojavom se ni uspelo določiti, na kakšne načine bi se mladostniki odzvali in z njim soočili, a se lahko na podlagi opisanega odziva v realnem svetu sklepa, da bi se nagibali k pasivnim reakcijam. Podani so bili predlogi za zmanjševanje in preprečevanje pojava z boljšim ozaveščanem o invalidnostih v oblikah vrstniškega druženja in strokovnih predavanj. Ključne besede: kibernetsko vrstniško nadlegovanje, vrstniško nadlegovanje, mladostniki z invalidnostmi, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 11.10.2022; Ogledov: 504; Prenosov: 40 Celotno besedilo (1,59 MB) |
2. Spolno nadlegovanje preko spleta : pojavnost in značilnosti viktimizacije med mladimi odraslimi ženskamiKlavdija Klavžer, 2021, diplomsko delo Opis: Internet in splet uporabnikom ponujata raznorazne možnosti za medosebno interakcijo, socialno povezovanje in sodelovanje, vendar pri tem uporabnikom pretijo tudi nevarnosti povezane s kibernetsko kriminaliteto. Med pogoste grožnje, ki se pojavljajo pri uporabi elektronske komunikacije in spletnih storitev sodijo različne oblike kibernetskega nadlegovanja in spletnega spolnega nadlegovanja, pri čemer je viktimizacija posebej razširjena med mlajšimi uporabniki in ženskami. Pregled literature kaže, da so določeni vidiki povezani z viktimizacijo zaradi spletnega spolnega nadlegovanja pogosto predmet znanstvenih raziskav, medtem ko so dejavniki vezani na vedenja pri uporabi spleta v povezavi s tovrstno viktimizacijo manj raziskani. Namen diplomskega dela je bil ugotoviti pojavnost spletnega spolnega nadlegovanja in proučiti vedenjske dejavnike, ki so potencialno povezani z viktimizacijo. V ta namen smo na osnovi teorije rutinske dejavnosti in teorije življenjskega sloga načrtovali raziskavo in izvedli spletno anketo med mladimi odraslimi ženskami – uporabnicami spleta. V raziskavi je sodelovalo 305 anketirank, rezultati pa so pokazali, da viktimizacija zaradi spletnega spolnega nadlegovanja sicer ni pogosta, vendar pa se kljub temu določene oblike nadlegovanj (kot npr. neželene prošnje ali sporočila s spolno vsebino) pojavljajo bolj pogosto. Izmed različnih vedenjskih dejavnikov sta z viktimizacijo najmočneje povezana samorazkrivanje in število prijateljev na družbenih omrežjih. Ugotovitve prav tako nakazujejo, da so anketiranke dobro ozaveščene o nevarnostih spolnega nadlegovanja na spletu ter da se pred njim znajo dobro zaščititi. Gre za eno izmed redkih raziskav o spletnem spolnem nadlegovanju v povezavi z vedenjskimi dejavniki, ugotovitve pa so uporabne za ozaveščanje na področju kibernetske varnosti. Ključne besede: diplomske naloge, kibernetsko nadlegovanje, spolno nadlegovanje, splet, viktimizacija, ženske, vedenjski dejavniki Objavljeno v DKUM: 03.11.2021; Ogledov: 784; Prenosov: 125 Celotno besedilo (1,60 MB) |
3. Samozaščita uporabnikov družbenih omrežij pred kibernetskim nadlegovanjem : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloNika Peternel, 2021, diplomsko delo Opis: Družbena omrežja postajajo vedno bolj razširjena oblika komunikacije in interakcije z drugimi ljudmi, predvsem med mlajšo populacijo. Četudi imajo družbena omrežja za uporabnike številne koristi, pa lahko pri njihovi uporabi pride do viktimizacije z različnimi oblikami kibernetske kriminalitete, kot je kibernetsko nadlegovanje. Skladno s tem je pomembno, da se krepi preventivno ukrepanje, ki vključuje uporabo različnih samozaščitnih ukrepov ter zavedanje uporabnikov, katera dejanja so potencialno nevarna in lahko prispevajo k temu, da se znajdejo v položaju žrtve. V diplomskem delu smo raziskali kibernetsko nadlegovanje z vidika teorije rutinskih dejavnosti. Na tej osnovi smo oblikovali raziskavo in pri tem ugotavljali, kakšne navade imajo uporabniki družbenih omrežij na spletu ter njihovo samozaščito pred kibernetskim nadlegovanjem. Ugotavljali smo tudi, kako zaznavajo motivacijo storilcev, viktimizacijo s kibernetskim nadlegovanjem in kakšno vlogo imajo elementi teorije rutinskih dejavnosti z vidika samoporočane viktimizacije. Vlogo teorije rutinskih dejavnosti in njenih elementov smo preverjali s samonaznanjenim vedenjem na spletu in razlikah glede na to, ali so respondenti bili žrtve kibernetskega nadlegovanja ali ne. Raziskavo smo izvedli v obliki spletne ankete, ki jo je izpolnilo 150 respondentov, povezavo do ankete pa smo delili na družbenih omrežjih. Rezultati so pokazali dokaj pozitivne ugotovitve glede uporabe samozaščitnih ukrepov na družbenih omrežjih in da viktimizacija s kibernetskim nadlegovanjem ni pogosta. Najpomembnejša razlika med respondenti, ki so že bili žrtve kibernetskega nadlegovanja, in tistimi, ki niso bili, je ta, da žrtve delijo več osebnih podatkov na družbenih omrežjih. Na podlagi rezultatov lahko sklepamo, da se respondenti zavedajo nevarnosti kibernetskega nadlegovanja in skladno s tem pri uporabi družbenih omrežij delujejo preventivno. Ključne besede: diplomske naloge, kibernetsko nadlegovanje, samozaščita, teorija rutinskih dejavnosti, družbeno omrežje Objavljeno v DKUM: 27.10.2021; Ogledov: 900; Prenosov: 68 Celotno besedilo (778,48 KB) |
4. Kibernetska medvrstniška viktimizacija : magistrsko deloTanja Črtalič, 2019, magistrsko delo Opis: Kibernetsko nasilje in viktimizacija med otroki in mladostniki sta pereč problem sedanjega časa, saj sta se pojavila z razvojem informacijsko-komunikacijske tehnologije. V primerjavi s tradicionalnim medvrstniškim nasiljem, ki je vidno, saj se dogaja predvsem v okviru šole in okolice, pa je spletno nasilje zaradi njegove virtualne značilnosti težje prepoznati. Kibernetsko nasilje zajema vrsto spletnih vedenj, s katerimi želi storilec povzročiti nelagodje ali čustveno stisko svoji tarči, kot so nadlegovanje, ustrahovanje, poniževanje, zasmehovanje, izključevanje in izsiljevanje. Po ugotovitvah tujih raziskav se spletno nasilje največkrat pojavlja v obliki zmerjanja, objavljanja neprimerne vsebine z namenom posmehovanja in širjenja lažnih govoric. Raziskave kažejo, da spletno nasilje povzroča psihične in čustvene posledice, vedenjske in psihosomatske težave, slabši učni uspeh, zlorabo alkohola in drog. Za spoprijemanje s čustveno stisko in stresom se mladi poslužujejo različnih strategij spoprijemanja, ki so čustveno ali problemsko usmerjene. Ugotovljeno je, da so najuspešnejše strategije proaktivne oziroma v nasprotju s čustvenim spoprijemanjem, ki mnogokrat še povečuje depresivne občutke, usmerjene v odpravljanje težave. Zmanjševanje dejavnikov tveganj je prva faza spopadanja s spletnim nasiljem, saj je že tu možno preprečiti, da se spletno nasilje sploh pojavi. Največja odgovornost pri zmanjševanju tveganj leži na starših in šolah, ki so dolžni s pozitivnimi vzgojnimi ukrepi, osveščanjem in izobraževanjem poskrbeti, da se bodo otroci in najstniki zavedali svojega vedenja na spletu in njegovih posledic. Tu imajo pomembno vlogo šolski intervencijski programi, pri katerih se med najpomembnejše komponente uvrščajo treningi empatije, komunikacijskih in socialnih veščin, digitalno državljanstvo ter veščine reševanja problemov. Kot ključni element preprečevanja kibernetskega nasilja so se izkazali učitelji, za katere ni nujno, da so internetni strokovnjaki, da bi se čutili kompetentne za izvajanje uspešne intervencije v spletnih incidentih. Ugotovljeno je namreč, da so najpogostejša vedenja na spletu podobna, kot se dogajajo v živo; verbalne grožnje, žaljivke, socialno izključevanje in širjenje govoric, s katerimi učitelji upravljajo v okviru programov za preprečevanje nasilja v šolah. Ključne besede: kibernetika, kibernetski prostor, kibernetsko nadlegovanje, kibernetsko nasilje, viktimizacija, otroci, mladostniki, preventivni dejavniki, magistrska dela Objavljeno v DKUM: 27.01.2020; Ogledov: 1581; Prenosov: 267 Celotno besedilo (1,47 MB) |
5. Kibernetsko nadlegovanje otrok na območju Pomurja : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Informacijska varnostMaša Škafar, 2018, diplomsko delo Opis: Svet je dandanes postal povsem odvisen od dostopa in izmenjavanja informacij preko interneta, v zadnjih letih pa so se mu še pridružile še druge oblike komuniciranja, ki združujejo prebivalce v globalnem kibernetskem prostoru. S tem, ko se je internet razširil, so nastale kibernetske grožnje in več spletnega kriminala. V diplomskem delu se ukvarjamo s kibernetskim nadlegovanjem otrok v pomurski regiji. Raziskava, ki smo jo izvajali na treh različnih osnovnih šolah v Pomurju, je pokazala, da otroci zelo zgodaj vstopajo v kibernetski prostor, računalnik namreč v velikem deležu uporabljajo že v starosti med 5 in 7 let. Skoraj vsak osnovnošolec ima tudi svoj mobilni telefon, preko katerega najpogosteje tudi dostopajo do interneta. Večina jih na internetu preživi 1 do 2 uri na dan. Več kot polovici otrok pa starši ne omejujejo časa, preživetega na internetu oz. s pametnimi napravami. Raziskava je pokazala tudi, da se večina otrok sicer ni srečala z takšno vrsto neželene pošte, da bi se ob tem ustrašila za svojo varnost, a vendar tudi rezultat tistih, ki so se s to neprijetno izkušnjo že srečali, ni zanemarljiv. Ravno tako smo postavili v obzir dejstvo, da ni nujno, da otroci vedo oz. se zavedajo, da so bili žrtev kibernetskega nasilja. Otroci, ki se jih ne osvešča dovolj na tem področju, morda niti ne zaznajo nevarnosti ali pa se jim zdi nekaj samoumevnega in povsem običajnega. Bistvenega pomena je torej, da se prioritetno starši kot tudi šola kot vzgojna ustanova v večji meri vključujejo v osveščanje in tudi nadzor nad otroki v času rabe kibernetskega prostora. Otroci so namreč najšibkejši člen naše družbe, ki še ne znajo in niso sposobni v popolni meri skrbeti za svojo varnost. Pri tem je ključnega pomena, da vedo, da se nevarnosti v kibernetskem prostoru sicer ni moč popolnoma izogniti, vendar naj vedo, da se v situaciji lahko in tudi morajo takoj obrniti na odraslo osebo, starše ali učitelje. V težavah pa se lahko obrnejo tudi na pristojne organizacije. Ključne besede: diplomske naloge, kibernetski prostor, kibernetsko nadlegovanje otrok, kibernetsko nasilje, Pomurje Objavljeno v DKUM: 25.10.2018; Ogledov: 1158; Prenosov: 139 Celotno besedilo (850,29 KB) |
6. Kibernetsko nadlegovanje in strah : visokošolski študijski program Informacijska varnostAleksander Petrič, 2017, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo obravnavali sodobno obliko kriminalitete, ki se vse pogosteje pojavlja v svetu in tudi pri nas. Govorimo o kibernetski kriminaliteti, ki se je začela razvijati skupaj z razvojem informacijsko komunikacijskih tehnologij in vedno lažjim dostopom do interneta.
V prvem delu diplomskega dela smo najprej razjasnili pojme ter podrobneje predstavili osrednjo temo dela - kibernetsko nadlegovanje, zalezovanje in ustrahovanje ter njihov razvoj in razsežnosti. V nadaljevanju smo še kratko predstavili, kako lahko kibernetsko kriminaliteto preprečimo oziroma se pred njo zavarujemo. V zadnjem delu teoretičnega dela diplomskega dela smo predstavili še strah pred kibernetsko kriminaliteto, ki smo ga kasneje tudi obravnavali v lastni raziskavi.
Empirični del diplomskega dela je obravnaval prisotnost in rast kibernetske kriminalitete ter strah pred kibernetsko kriminaliteto in njegove posledice. V delu smo preverjali hipoteze s pomočjo preučene literature ter raziskav tujih in domačih avtorjev kot tudi lastne raziskave, ki smo jo izvedli med uporabniki družbenega omrežja Facebook. Ugotovili smo, da stopnja kibernetske kriminalitete tako v svetu kot tudi v Sloveniji raste, vendar pa le-ta ves čas spreminja svoje oblike. Prav tako smo ugotovili, da se v svetu stopnja uporabe kibernetskega prostora zaradi strahu pred kibernetsko kriminaliteto zmanjšuje, vendar pa tega na podlagi lastne raziskave za Slovenijo ne moremo trditi.
Poleg tega smo v delu ugotovili, da je ključnega pomena za zavarovanje pred kibernetsko kriminaliteto v ozaveščanju posameznikov pred nevarnostmi, ki jih prinaša kibernetski prostor in kako se pred nevarnostmi zavarovati, da ne bi prišlo do nepotrebnih problemov, ki lahko povzročijo tako materialne kot tudi duševne posledice. Ključne besede: kibernetski prostor, kibernetika, kibernetsko nadlegovanje, strah pred kriminaliteto, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 03.11.2017; Ogledov: 1265; Prenosov: 132 Celotno besedilo (768,38 KB) |
7. Kibernetsko nasilje med mladostniki : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študija Informacijska varnostTina Herceg, 2016, diplomsko delo Opis: Razvoj informacijske tehnologije je poleg pozitivnih posledic prinesel tudi mnogo negativnih. Ena izmed njih je nova oblika medvrstniškega nasilja: kibernetsko nasilje. Ta vrsta nasilja poteka preko mobilnih naprav, interneta in drugih komunikacijskih sredstev. Je ena izmed bolj nevarnih oblik nasilja, saj pušča hude posledice. Ker smo tako rekoč vedno »priklopljeni« na splet, smo zaradi tega bolj ranljivi in lažje dosegljivi za takšne napade. Za razliko od »klasičnih« oblik medvrstniškega nasilja pa kibernetsko ni omejeno na šolske prostore, ampak se lahko odvija tudi v varnem okolju doma.
V diplomski nalogi smo se osredotočili na kibernetsko nasilje med mladostniki, saj ta oblika nasilja predstavlja največji problem prav pri otrocih in mladostnikih. V uvodnem delu diplomske naloge smo najprej predstavili definicijo medvrstniškega nasilja in njegove oblike, nato pa smo več pozornosti namenili kibernetskemu nasilju. V drugem delu diplomske naloge pa je predstavljen celoten postopek raziskave in njeni rezultati. Zastavili smo tri hipoteze, podatke pa smo zbirali s pomočjo anketnega vprašalnika. V raziskavo smo zajeli 150 učencev 7. in 8. razreda Osnovne šole Frana Albrehta Kamnik. Pridobljeni rezultati kažejo, da učenci, vključeni v raziskavo, vedo, kaj je kibernetsko nasilje in ga znajo primerno opredeliti. Večina učencev se strinja, da je kibernetsko nasilje med mladostniki zelo resen problem in bi mu morali nameniti več pozornosti. Ključne besede: nasilje, mladostniki, medvrstniško nasilje, kibernetsko nasilje, ustrahovanje, nadlegovanje, preprečevanje, odkrivanje, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 18.11.2016; Ogledov: 2180; Prenosov: 288 Celotno besedilo (653,58 KB) |
8. Kibernetsko nadlegovanje med mlajšimi otroki v Sloveniji : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študija VarstvoslovjeKristina Pihler, 2016, diplomsko delo Opis: Velik obseg informacij v kibernetskem prostoru in velika razvitost informacijsko-komunikacijskih tehnologij otežujeta primerno pripravljenost in ustrezen odziv na spletne grožnje. Predvsem predstavlja velik izziv za otroke, ki zapletenih informacij in tehnologije ne razumejo. Posebej svetovni splet je za njih potencialna grožnja.
Mlajši mladoletniki (osebe, mlajše od 14 let) so najbolj izpostavljeni kibernetskemu nadlegovanju in nam mora biti v interesu, da se bolje izobražujemo na tem področju, da bi jim lahko pomagali, da do kibernetskega nadlegovanja ne bi prišlo oziroma bi jim lahko nudili pomoč, ko bi do kibernetskega nadlegovanja že prišlo.
V nalogi bomo predstavili kibernetsko nadlegovanje med mlajšimi otroki v Sloveniji, značilnosti in različne oblike kibernetskega nadlegovanja, kako se spopadamo s problematiko preiskovanja kibernetskega prostora. Predvsem se bomo osredotočili na preiskovanje kibernetskega nadlegovanja med mlajšimi mladoletniki v Sloveniji, ponudili določene možne rešitve, ki bi premagovale nadlegovanje med mlajšimi otroki in kako bi jih najbolj zaščitili. Opisali bomo, kako se z enako problematiko soočajo v nekaterih drugih državah ter kako se na določena kibernetska ravnanja odzivajo določene osebe (starši, otroci, učitelji, represivni organi).
V zadnjem delu bomo zastavili hipoteze in raziskali področje kibernetskega nadlegovanja med mlajšimi mladoletniki s pomočjo vprašalnika ter tako pridobili nekaj ključnih informacij, kako se s kibernetskim nadlegovanjem spopadajo in komu tovrstne težave najbolj zaupajo. Ključne besede: kibernetski prostor, kibernetska kriminaliteta, kibernetsko nadlegovanje, žrtve, otroci, preprečevanje, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 11.03.2016; Ogledov: 1727; Prenosov: 155 Celotno besedilo (492,98 KB) |
9. Kibernetsko nasilje : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študija Informacijska varnostAleksandar Dončev, 2015, diplomsko delo Opis: Kibernetsko nasilje je danes vse pogostejše, ne le med mladostniki temveč tudi med odraslimi in starostniki. Razlog tiči v razvoju informacijsko-komunikacijske tehnologije in v dejstvu, da ima vsak posameznik mobilni telefon, prenosni ali tablični računalnik ter dostop do medmrežja (interneta). Vsak posameznik ima prav tako elektronski naslov in profil na katerem od socialnih omrežij (Facebook, Twitter, Google+ itn.). Težava pa nastopi pri našem znanju o varnosti in zaščiti na medmrežju. Nekateri so na socialnih omrežjih aktivnejši in pogosteje objavljajo svoje osebne podatke, fotografije in druge stvari iz zasebnega življenja. Kibernetski kriminalci imajo takšne posameznike najraje, saj lahko z malo truda vdrejo v njihovo e-pošto ali socialno omrežje in jih začnejo nadlegovati, prav tako pa lahko z njihovega profila nadlegujejo tudi druge.
V diplomskem delu bo predstavljeno področje kibernetskega nasilja. Opredeljeno bo tudi, kaj sta kibernetski prostor in kibernetski kriminal, saj si brez tega ne moremo predstavljati, kje kibernetsko nasilje poteka. V diplomskem delu bo kot osrednji in glavni del diplomskega dela predstavljeno kibernetsko nasilje, ki je sestavljeno iz več različnih vrst nasilja. Največji poudarek bo predvsem na kibernetskem ustrahovanju, nadlegovanju in zalezovanju. Kibernetsko ustrahovanje, nadlegovanje in zalezovanje so namreč najpogostejše oblike kibernetskega nasilja, ki se pojavlja se tako med otroci in mladostniki kot tudi med odraslimi. Za boljše razumevanje opisanega problema so v zaključku potrjene ali ovržene zastavljene hipoteze ter podane zaključne misli in sklepi o pridobljenih ugotovitvah v diplomskem delu. Ključne besede: kibernetika, kibernetski prostor, internet, kibernetsko nasilje, spletno nasilje, ustrahovanje, nadlegovanje, zalezovanje, preprečevanje, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 18.09.2015; Ogledov: 3805; Prenosov: 447 Celotno besedilo (565,14 KB) |