1. Razvoj prototipa simulatorja vožnje za daljinsko vodenje vozil preko 5G omrežja : magistrsko deloMiha Kadiš, 2024, magistrsko delo Opis: V zaključnem delu smo raziskali možnosti uporabe simulatorja vožnje za potrebe daljinskega vodenja vozil po omrežju 5G. Razvili smo fizični prototip simulatorja, ki simulira premikanje vozila v vseh šestih smereh. Vgrajeni sistem zvočnikov v sedežu imitira vibracije, ki so posledica cestišča in motorja vozila, za upravljanje vozila pa se uporabljajo volan, stopalke, menjalnik in ostale obvolanske kontrole realnih dimenzij, ki po funkcionalnosti delujejo primerljivo s kontrolami v pravem vozilu.
V sklopu raziskave smo opravili preverjanje dveh različnih vidikov uporabnosti simulatorjev za vodenje vozil na daljavo, in sicer (prvič) ugotavljali smo primerno hitrost in zakasnitev pri upravljanju vozila po omrežju 5G ter (drugič) izvedli anketo o primerljivosti uporabe simulatorja z realnim vozilom, ki so jo izpolnili profesionalni vozniki tovornih vozil.
V sklopu raziskave smo potrdili, da je omrežje 5G tako po hitrosti kot tudi zakasnitvi primerno za namene vodenja vozil na daljavo. Prav tako so rezultati ankete potrdili realno primerljivost simulatorja s pravimi vozili. Ključne besede: daljinsko vodena vozila, avtonomna vozila, simulator vožnje, 5G omrežje, zakasnitev Objavljeno v DKUM: 27.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 2
Celotno besedilo (3,71 MB) |
2. Analiza vedenja pešcev v interakciji z avtonomnimi vozili : magistrsko deloAleksija Rainer, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo proučevali interakcije med pešci in avtonomnimi vozili (AV) ter stališča javnosti do sprejemanja avtonomnih vozil. S pomočjo spletne ankete smo analizirali mnenja 108 udeležencev glede varnosti, zanesljivosti in sprejemljivosti AV. Rezultati so pokazali previdnost in zadržanost pri sprejemanju te tehnologije, zlasti glede varnosti ranljivih udeležencev v prometu. Poleg ankete smo izvedli tudi eksperiment sledenja pogledu, kjer smo primerjali odzive pešcev pri prečkanju prehoda pred avtonomnim in navadnim vozilom (NV). Ugotovili smo, da pešci potrebujejo več časa za odločitev o prečkanju prehoda pred avtonomnim vozilom kot pred navadnim vozilom, kar kaže na povečano previdnost in negotovost. Te ugotovitve kažejo na potrebo po izboljšanju varnostnih sistemov in komunikacije med avtonomnimi vozili in pešci. Ključne besede: pešci, avtonomna vozila, prometna varnost, eye-tracking, gap acceptance Objavljeno v DKUM: 14.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 26
Celotno besedilo (6,87 MB) |
3. Prometna varnost avtonomnih vozilAljaž Lipar, 2018, diplomsko delo/naloga Opis: Po vsem svetu v cestnem prometu vsako leto za posledicami prometnih nesreč umre več kot milijon ljudi, med 20 in 50 milijonov pa jih utrpi telesne poškodbe. Njihov glavni vzrok je človeški faktor. Ugotovljeno je bilo, da kar 94 % vseh prometnih nesreč povzroči človek. Avtonomna vozila, to so vozila, ki lahko delno ali v celoti prevzamejo dinamično vožnjo, so zasnovana z namenom, da bi odpravljala napake voznikov in posledično zmanjšala število prometnih nesreč in njihovih žrtev. V diplomski nalogi smo predstavili zgodovino avtonomnih vozil, opredelili avtonomne stopnje in predstavili njihovo delovanje. V raziskovalnem delu naloge smo opisali obstoječe stanje varnosti cestnega prometa, zakonodajo na področju avtonomnih vozil in prikazali statistično analizo dosedanjih prometnih nesreč, ki so se zgodile z avtonomnimi vozili. S pomočjo anketnega vprašalnika smo pridobili reprezentativni vzorec ljudi in z analizo njihovih odgovorov prikazali javno mnenje o varnosti avtonomnih vozil. Prišli smo do ugotovitve, da je za večino prometnih nesreč z avtonomnimi vozili odgovoren človek in da imajo anketiranci v večini pozitivno mnenje o varnosti avtonomnih vozil. Ključne besede: avtonomna vozila, avtonomna tehnologija, prometne nesreče, varnost, javno mnenje Objavljeno v DKUM: 21.04.2021; Ogledov: 1318; Prenosov: 184
Celotno besedilo (2,50 MB) |
4. Razvoj sistema detekcije objektov za avtonomna vozila z uporabo tehnologije LiDAR : magistrsko deloPeter Fekonja, 2021, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu je predstavljena uporaba LiDAR sistemov in globokega učenja v kontekstu avtonomnih vozil. Delo vključuje teoretično in eksperimentalno delo. V teoretičnem delu predstavimo aktualne rešitve za razvoj LiDAR sistemov, najpogosteje uporabljene pristope za globoko učenje in metode obdelave LiDAR točkovnih oblakov z nevronskimi mrežami. Prav tako so predstavljeni aktualni senzorski sistemi na trenutni generaciji avtonomnih vozil, podatkovne baze namenjene učenju nevronskih mrež za uporabo v avtonomnih vozilih in trenutna generacija nizkocenovnih LiDAR senzorjev. V eksperimentalnem delu naloge je podrobno predstavljena zmogljivost Livox Mid-40 LiDAR sistema ter njegova uporaba v lastni rešitvi za detekcijo objektov v prometu. Podrobno je predstavljen razvoj lastne nevronske mreže kot klasifikatorja, razvoj lastnega pristopa za lokalizacijo objektov in primerjava naših rešitev z že obstoječimi pristopi. Naš pristop k lokalizaciji objektov je dosegal boljše ali primerljive rezultate z obstoječimi metodami, v kombinaciji z našim klasifikatorjem pa bistveno slabše rezultate od trenutnih enovitih modelov nevronskih mrež s prenosom znanja. Ključne besede: LiDAR, Livox Mid-40, avtonomna vozila, globoko učenje, klasifikacija, lokalizacija Objavljeno v DKUM: 01.03.2021; Ogledov: 1563; Prenosov: 97
Celotno besedilo (8,28 MB) |
5. Pravni in politični okvir za regulacijo avtonomnih vozil in dronov v EU : magistrsko deloRami Salman, 2020, magistrsko delo Opis: Mobilnost sestavlja pomemben del našega življenja, zato je nujno da je varna in zanesljiva. S pojavom naprednih tehnologij, kot so samovozeči avtomobili in droni, se pojavljajo določena vprašanja, ki se nanašajo na integracijo teh izdelkov v vsakdanje življenje in vpliva nanj. Uvodoma je prikazan tehnološki razvoj naprav, povezanih na omrežje in spremembe evropskega regulatornega okvirja v zvezi s tem. Nadalje sledi nekaj praktičnih primerov uporabe dronov in avtonomnih vozil. Magistrsko delo preučuje te tehnološke izdelke in storitve v luči prava EU glede na že veljavne primarne in sekundarne akte, kjer takšnih konkretnih predpisov še ni, pa si pomagamo s pomočjo splošnih načel in ostalih nezavezujočih aktov, ki so že bili sprejeti.
Eden ključnih predpisov, ki je usmerjen na informacijsko varnost, je Splošna uredba o varstvu podatkov (t.i. GDPR), kar se izraža že v širši definiciji samega podatka v primerjavi s prejšnjo ureditvijo. Pomembna je predvsem zaradi velikega toka informacij v elektronski obliki. V zvezi s pravicami državljanov EU imamo še veliko drugih relevantnih predpisov na tem področju, kot je Direktiva v zvezi z odgovornostjo za proizvode z napako in Direktiva o elektronskem poslovanju. Kljub visokemu nivoju pravne regulacije zaščite državljanov Unije, se pojavljajo vprašanja, ali so trenutni pravni predpisi zadostni glede na prihod avtonomnih naprav. Podan je tudi pregled relevatnih aktov in predlogov v zvezi z umetno inteligenco in možnostmi za zaščito uporabnikov izdelkov, ki temeljijo na avtonomnosti.
Prihodnost tehnologije je vsekakor tako zanimiva kot nepredvidljiva, kar pomeni da je še toliko bolj pomembna dosledna ureditev pravnih razmerjij med tehnološkimi giganti, potrošniki in drugimi pristojnimi institucijami. Pomemben vidik je tudi pravna poenotenost držav članic zaradi skupnega evropskega trga. V primeru prevelikih pravnih razlik bi lahko prišlo do zlorab in zaobhajanja pravnih predpisov, kar bi samo po sebi izničilo njihov temeljni namen. Ključne besede: informacijska tehnologija, avtonomna vozila, droni, varstvo podatkov, elektronsko poslovanje, internetna nevtralnost, spletna varnost, GDPR, pravice državljanov EU Objavljeno v DKUM: 16.12.2020; Ogledov: 1240; Prenosov: 233
Celotno besedilo (2,48 MB) |
6. Numerična analiza aerodinamike več zaporedno avtonomno vozečih vozil : diplomsko deloSimon Skledar, 2019, diplomsko delo Opis: Tema diplomskega dela je numerična simulacija tokovnih razmer za dvema ali več vozečima avtonomnima avtomobiloma, ki se vozijo eden za drugim, s ciljem zmanjšanja sile upora.
Simulacija je bila narejena pri varnostni razdalji 10,9 m med vozili in hitrosti vožnje 100 km/h. Na podlagi dobljenih rezultatov sem izračunal koeficient upora in vzgona. Ugotovil sem, da vožnja v zavetrju zniža silo upora in tako pripomore k znižanju porabe ter izpustu škodljivih emisij. Ključne besede: numerična analiza, računalniška dinamika tekočin, avtonomna vozila, samovozeča vozila, aerodinamika Objavljeno v DKUM: 26.09.2019; Ogledov: 1103; Prenosov: 103
Celotno besedilo (1,70 MB) |
7. Funkcijska zasnova avtonomnega avtomobila : magistrsko deloTeodor Varga, 2019, magistrsko delo Opis: Magistrska naloga obravnava problem funkcijske zasnove avtonomnih avtomobilov. V nalogi bo izdelana zgradba avtonomnega avtomobila, ki je lahko osnova za nadaljnje načrtovanje tovrstnih vozil. Naloga obsega predstavitev avtomobilov, kot jih poznamo danes, in predstavitev avtonomnega vozila ter zakonske podlage za izdelavo takšnega vozila. V nalogi so prav tako zajeta predvidevanja glede potreb bodočih uporabnikov, predstavljena je zgradba in posamični deli avtomobila, kot ga poznamo danes. Izločeni oziroma preoblikovani so tisti deli vozila, ki so sprememb potrebni, na koncu pa je predstavljena nova funkcijska zgradba avtonomnega vozila. Metode raziskovanja naloge temeljijo na analizi vsebine in analizi podatkov, delno pa tudi na lastnih izkušnjah. Glavni rezultat je izdelana funkcijska zasnova avtonomnega vozila. Ključne besede: zgradba avtonomnih vozil, avtonomna vozila, funkcije avtonomnih vozil, uporabniki avtonomnih avtomobilov, zahteve uporabnikov avtonomnih vozil Objavljeno v DKUM: 11.07.2019; Ogledov: 1318; Prenosov: 160
Celotno besedilo (5,88 MB) |
8. Uporaba nevronske mreže za krmiljenje simuliranega avtonomnega vozilaAljaž Borko, 2017, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo preučili nevronske mreže in njihovo uporabo za učenje vožnje simuliranih avtonomnih vozil. Pripravili smo 3D-okolje s cesto, po kateri so se vozila učila voziti. Vsako vozilo ima svojo nevronsko mrežo, ki določa hitrost in smer vozila. Preučili in primerjali smo različne pristope učenja – evolucijski pristop in nadzorovano učenje z metodo vzvratnega prenosa napake. Cilj magistrskega dela je bil ustvariti simulirano avtonomno vozilo, ki je sposobno pravilne vožnje po desni strani ceste in se zna izmikati oviram med vožnjo. Ključne besede: nevronska mreža, evolucijski algoritmi, 3D-simulacija, avtonomna vozila Objavljeno v DKUM: 26.10.2017; Ogledov: 1482; Prenosov: 155
Celotno besedilo (5,28 MB) |
9. Analiza pripravljenosti Slovenije na uvedbo avtonomnih vozilSIMONA Šinko, 2016, diplomsko delo/naloga Opis: Diplomska naloga temelji na analizi možnosti integracije avtonomnih vozil v Sloveniji. V nalogi smo opredelili zgodovinski razvoj avtonomnih vozil, stopnje avtomatizacije konvencionalnih in avtonomnih vozil in pregled tržišča ter opisali tri avtonomna vozila različnih proizvajalcev. Analizirali smo pozitivne in negativne posledice, ki jih bo v prihodnosti imela množična uporaba avtonomnih vozil, preverili, kakšna cestna infrastruktura bo potrebna za vožnjo in kakšne spremembe v zakonodaji na področju cestnoprometnih pravil so vpeljali v tujini. Iz vidika prava in moralno etične odgovornosti smo preverili odgovornost za nastanek prometne nesreče. V drugem delu smo analizirali podatke, pridobljene z anketnim vprašalnikom in poiskali povezavo med posameznimi lastnostmi anketiranih in njihovim mnenjem o avtonomnih vozilih. Svoje rezultate smo primerjali z rezultati raziskave, izvedene v tujini. Analizirali smo tudi slovensko zakonodajo in podali lastne predloge sprememb v zakonih. Ugotovili smo, da Slovenija še ni pripravljena na integracijo avtonomnih vozil. Ovirajo jo slaba cestna infrastruktura, zakonodaja in nepripravljenost ljudi na predajo nadzora vožnje računalniškim sistemom. Ključne besede: avtonomna vozila, cestna infrastruktura, integracija, javno mnenje, samodejna vožnja Objavljeno v DKUM: 21.11.2016; Ogledov: 2077; Prenosov: 700
Celotno besedilo (1,29 MB) |