1. Vpliv različnih dramskih tehnik na razumevanje pravljic pri učencih s posebnimi potrebami : magistrsko deloMateja Vrečič, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu z naslovom Vpliv različnih dramskih tehnik na razumevanje pravljic pri učencih s posebnimi potrebami smo v teoretičnem delu opredelili pomen pravljic za otroke, raziskali smo značilnosti slikanic, kamišibaja in pripovedovanj s pomočjo lutk in ilustracij. Za vsako uporabljeno dramsko tehniko smo poiskali pozitivne vidike, ki vplivajo na razumevanje predstavljenega pri otrocih s posebnimi potrebami. V empiričnem delu smo predstavili tudi posebne potrebe, ki jih imajo sodelujoči učenci.
V empiričnem delu smo uporabili kvalitativno metodo raziskovanja, pri čemer smo uporabili strukturirani intervju in opazovalni list. Za omenjene raziskovalne metode smo se odločili zato, da bi dobili čim bolj natančne odgovore, saj je potrebno upoštevati, da gre za populacijo (sodelujočih) otrok, ki imajo znižane intelektualne sposobnosti.
Rezultati so pokazali, da se pripovedovanje ob ilustracijah najbolje obnese pri učenki s primanjkljaji na čustveno-vedenjskem področju in učencu z motnjo avtističnega spektra. Kamišibaj se je najbolje izkazal pri učencih z motnjami v duševnem razvoju in zmernimi govorno-jezikovnimi motnjami. Dramska tehnika pripovedovanja pravljice ob uporabi lutk pa se je najboljše izkazala pri učencih z več motnjami, in sicer pri učencih z zmerni motnji v duševnem razvoju, učencih z zmernimi govorno-jezikovnimi motnjami, dolgotrajno bolnem otroku ter pri učenki s primanjkljaji na posameznih področjih učenja. Ključne besede: kamišibaj, lutke, ilustracije, lahko branje, otroci s posebnimi potrebami Objavljeno v DKUM: 20.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 8 Celotno besedilo (4,09 MB) |
2. Lutkovni kotiček v teoriji in praksi : diplomsko deloStaša Vodeb, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo z naslovom Lutkovni kotiček v teoriji in praksi je sestavljeno iz dveh delov. To je teoretični del in praktični del. V teoretičnem delu smo s povzemanjem mnenj različnih avtorjev predstavili spoznanja o otrokovi igri in se posebej osredotočili na dramsko ter sociodramsko igro. Nato pa smo se naravnali na igro z lutko, lutko samo in kakšen vpliv ima na otroka. Navedli smo nekaj načinov, kako jo vključiti v vsakdan otroka in vplivati na njegov celostni razvoj. Na koncu smo predstavili še različne lutkovne tehnike. V praktičnem delu, ki smo ga izvajali v Vrtcu Zreče na enoti Stranice, so sodelovali otroci stari od enega do treh let. Z otroki smo izvedli pet dejavnosti, kjer smo jim približali lutke in njihovo uporabo. V prvi dejavnosti smo jih seznanili lutkovnimi tehnikami in jim lutke pustili za manipuliranje. Naslednje dejavnosti pa so bile predstavitev prstne igre oz. bibarije, pripovedovanje z lutko, igra krajše predstave z lutko in predstavitev gledališča v lončku. Nato pa smo spremljali njihovo igro v lutkovnem kotičku, ki so ga v eni izmed dejavnosti postavili skupaj z otroki. Naša opazovanja smo označili v listi opazovanja in jih analizirali. Ključne besede: lutke, lutkovni kotiček, simbolna igra Objavljeno v DKUM: 13.06.2024; Ogledov: 147; Prenosov: 23 Celotno besedilo (8,54 MB) |
3. Spodbujanje komunikacije predšolskih otrok s pomočjo lutk : diplomsko deloAnamarie Verbič, 2024, diplomsko delo Opis: Namen diplomskega dela je bil raziskati in spodbujati vlogo lutk pri razvoju komunikacije predšolskih otrok. V teoretičnem delu so opredeljeni komunikacija, pedagoški vidiki komunikacije, zaznavanja v komunikaciji, razvoj komunikacije in odnosov vrtcu in družini, vključevanje lutk v vrtcu in kako lutke vplivajo na razvoj komunikacije, na otrokov razvoj in na razvoj socialnih veščin. V okviru praktičnega dela je bila izbrana skupina otrok drugega starostnega obdobja, starih od pet do šest let. Praktična izvedba je vsebovala pet vnaprej pripravljenih priprav različnih dejavnosti in seznanitev otrok z lutko medvedkom Brinom, ki je otroke spremljal skozi vse dejavnosti. Zadani cilji so bili skozi dejavnosti doseženi, in sicer otroci so prek lutke verbalno in neverbalno komunicirali z nami in med seboj, se izražali, razvijali socialne stike, širili svoj besedni zaklad, bili bolj motivirani, ravno tako pa so bili aktivnejši tudi bolj sramežljivi otroci. Ključne besede: komunikacija, lutke v vrtcu, vloga vzgojitelja Objavljeno v DKUM: 12.06.2024; Ogledov: 162; Prenosov: 12 Celotno besedilo (2,18 MB) |
4. Priprava predstave strokovnih delavcev za otroke : diplomsko deloJan Števanec, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga z naslovom Priprava predstave strokovnih delavcev za otroke se osredotoča na pomembnost kakovostne priprave in izvedbe predstav ter aktivnosti za otroke strokovnih delavcev v vrtcih, šolah ali drugih ustanovah, ki skrbijo za otroke. Naloga raziskuje različne vidike priprave in izvedbe predstav za otroke, vključno z izborom tematike, razvojem scenarija, uporabo didaktičnih sredstev, vključevanjem interaktivnih elementov ter evalvacijo učinkovitosti predstave. Cilj diplomske naloge je ponuditi smernice in priporočila za kakovostno pripravo in izvedbo predstav, ki bodo otrokom omogočile kreativno in zabavno učenje ter razvoj njihovih sposobnosti. V tej nalogi avtorji poudarjamo pomen ustvarjalnosti, prilagodljivosti in interaktivnosti pri pripravi in izvedbi predstav za otroke ter nujnost stalnega izobraževanja strokovnih delavcev na tem področju.
V praktičnem delu diplomske naloge je bila izvedena raziskava, ki je vključevala anketo med strokovnimi delavci, ki pripravljajo predstave za otroke. Namen ankete je bil pridobiti vpogled v njihove izkušnje, prakse in mnenja o pripravi predstav za otroke. Anketa je zajemala vprašanja o različnih vidikih priprave, kot so: izbor tem, uporaba didaktičnih sredstev, načrtovanje scenarija, vključevanje interaktivnosti in evalvacija učinkovitosti predstave. Rezultati ankete so ponudili vpogled v raznolike pristope in preference strokovnih delavcev pri pripravi predstav za otroke. Razkrili so tudi morebitne izzive in potrebe po dodatnem izobraževanju ali podpori na tem področju.
Ključne besede: Predstava, scena, lutke, scenografija.
Ključne besede: Predstava, scena, lutke, scenografija Objavljeno v DKUM: 12.06.2024; Ogledov: 132; Prenosov: 24 Celotno besedilo (3,27 MB) |
5. Komunikacija s preprostimi lutkami : diplomsko deloAntonija Mulej, 2024, diplomsko delo Opis: Komunikacija predstavlja veliko vlogo pri razvoju otroka, zato je pomembno, da jo krepimo in izvajamo na primeren način. Lutke so ena izmed najbolj efektivnih načinov, kako pri otroku spodbudimo njegovo komunikacijo, saj se lahko z lutko poistoveti in ji popolnoma zaupa. Pri komunikaciji z lutko krepimo razvoj govora, domišljijo ter socialne veščine, saj lahko otroku preko nje predstavimo različne življenjske situacije, preko katerih se nauči komunicirati. Lutka se lahko uporablja v vrtcu tako v jutranjem krogu, kot pri vsakodnevnih dejavnostih. Če si otrok izdela lutko sam, ima le ta zanj še toliko večji pomen, saj dobi občutek, da je to njegovo in je vanjo vložil veliko truda.
Z zaključnim delom Komunikacija s preprostimi lutkami smo želeli prikazati, kako lutke vplivajo na komunikacijo pri otrocih. Izvedli smo lutkovne delavnice, kjer so si otroci izdelali improvizirane lutke. Za vsako lutko jim je bila predstavljena neka situacija, o kateri so se z lutko pogovarjali. Otroke smo opazovali in si zapisovali njihove odgovore. Zastavili smo si cilje, s katerimi smo želeli doseči, da bi otrokom predstavili različne uporabe lutke, jim predstavili lutko kot sredstvo komunikacije ter jih seznanili z različnimi lutkovnimi tehnikami. Usmerjali smo jih skozi celoten proces izdelave lutk tako, da smo jim omogočili prosto pot domišljije pri samem ustvarjanju. Velik poudarek pa je bil na spodbujanju komunikacije z izdelanimi lutkami. Zadani cilji so bili doseženi, saj so otroci spoznali načine uporabe lutke in jih tudi sami znali animirati. Z lutkami so skozi celotne delavnice komunicirali med seboj in s tem krepili svoj govor. Pri samem ustvarjanju so imeli prosto pot in so lahko izbirali med različnimi materiali. Ključne besede: predšolski otrok, lutke, komunikacija, izdelovanje lutk, pogovor Objavljeno v DKUM: 04.06.2024; Ogledov: 157; Prenosov: 16 Celotno besedilo (2,19 MB) |
6. Načrtovanje in izvajanje glasbene pravljice v vrtcu : diplomsko deloBarbara Trafela, 2023, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo Načrtovanje in izvajanje glasbene pravljice v vrtcu je sestavljeno iz teoretičnega in projektnega dela.
Teoretični del diplomskega dela je sestavljen iz opredelitve jezika in govora, gledališke umetnosti s poudarkom na lutkovni umetnosti in senčnih lutkah ter metodah dela z lutkami v vrtcu in glasbene umetnosti, kjer smo se posebej posvetili glasbenim dejavnostim v predšolskem obdobju: izvajanju glasbe (petje pesmi, igranje na glasbila), poslušanju glasbe, ustvarjanju v in ob glasbi ter glasbeno-didaktičnim igram.
V projektnem delu smo po posameznih dnevih načrtovali dejavnosti, s katerimi smo pri otrocih razvijali glasbene sposobnosti, spretnosti in znanja ter jim približali senčne lutke. V okviru izvedenega projekta smo načrtovali in ovrednotili izvedbo glasbene pravljice s senčnimi lutkami Hiška, majhna kakor miška.
Otroci so ob zaključkiu projekta predstavili glasbeno pravljico Hiška majhna kot miška s
senčnimi lutkami otrokom in vzgojiteljicam ostalih skupin iz vrtca, poznali so rokovanje z
instrumenti in lutkami ter z veseljem predstavili to, kar smo skozi različne dejavnosti
pripravljali v času projekta. Ključne besede: glasbena pravljica, gledališče, senčne lutke, glasbene dejavnosti Objavljeno v DKUM: 26.10.2023; Ogledov: 474; Prenosov: 112 Celotno besedilo (1,39 MB) |
7. Lutke in lutkovna predstava O povodnem možu : diplomsko deloŠpela Fajfar, Sara Rojs, 2023, diplomsko delo Opis: V teoretičnem delu diplomske naloge so predstavljene lutke (zgodovina, vrste lutk, učenje z lutko v predšolskem obdobju in načini dela z lutko v vrtcu). V praktičnem delu naloge je predstavljeno, kako lahko z dramsko umetnostjo integriramo področje družbe. Opisali smo načrtovanje, izvedbo in evalvacijo priprave za projektno delo v predšolskem obdobju. Cilji, ki smo jih dosegli, so, da otrok spozna različne lutke, da razvija veselje in pozitiven odnos do lutk, da si ogleda lutkovno predstavo O povodnem možu in spozna pomen vrednot, vezanih na družino, materialne dobrine in ljubezen. Ocenjujemo, da smo izvedli kakovostno lutkovno predstavo, ker smo pri končni evalvaciji opazili, da so otroci nadgradili svoje znanje o temah iz vsakdanjega življenja. Otroci so se v projektnem delu naučili tudi osnovnega bontona na lutkovni predstavi, spoznali novo ljudsko pravljico O povodnem možu, prikazano z dvodimenzionalnimi senčnimi in tridimenzionalnimi lutkami na palici, otroci so rokovali z različnimi lutkami in izdelali svoje lutke ter izdelali gledališče-akvarij. Otroci so s pogovorom o ljubezni, družini in materialnih dobrinah nadgradili svoje znanje o teh temah s področja družboslovja. Ključne besede: lutke, družina, ljubezen, materialne dobrine Objavljeno v DKUM: 06.09.2023; Ogledov: 447; Prenosov: 65 Celotno besedilo (2,96 MB) |
8. Izdelava lutk iz recikliranih materialov v vrtcu : diplomsko deloNeža Uršič, 2023, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo je sestavljeno iz dveh delov. To sta teoretični in praktični del. V teoretičnem delu smo s pomočjo ustrezne strokovne literature opredelili različne vrste lutk. Podrobneje smo opisali prstne, ročne, mimične, marionete, lutke na palici in senčne lutke. Vsaki vrsti lutk smo dodali tudi ročno narisano skico. Dotaknili pa smo se tudi področja ekologije. V teoretičnem delu je opredeljeno področje odpadkov, njihovega nastanka, onesnaženosti planeta ter recikliranja in ponovne uporabe. V praktičnem delu pa smo sodelovali z Vrtcem Krško in aktivnosti izvajali z otroki starimi od 4 do 6 let. Z otroki smo se seznanjali z odpadnimi materiali. Z njimi smo se igrali, jih animirali in jih bolje spoznali. Nato smo spoznali tri lutkovne tehnike. Te so bile lutke na palici, mimične lutke ter marionete. Ob vsakem srečanju so otroci spoznali eno od tehnik, njene posebnosti in način animacije lutk. Nato pa so, po svojih najboljših močeh, iz odpadnih materialov izdelali tudi svoje. Skozi praktično delo so spoznavali lutkovne tehnike in hkrati skozi lastno ustvarjalnost odpadnim materialom iskali nov pomen. Ključne besede: lutke, reciklirani materiali, ponovna uporaba Objavljeno v DKUM: 25.08.2023; Ogledov: 621; Prenosov: 142 Celotno besedilo (2,95 MB) |
9. Spodbujanje komunikacije pri otrocih z avtistično motnjo s pomočjo lutkBarbara Barat, 2023, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga z naslovom Spodbujanje komunikacije pri otrocih z avtistično motnjo s pomočjo lutk temelji na teoretičnem, praktičnem in empiričnem delu, kjer nas je zanimalo, ali lahko s pomočjo lutk spodbudimo govorno-komunikacijski razvoj otrok, ki imajo avtistično motnjo. V teoretičnem delu predstavimo lutke in lutkovno umetnost v povezavi z delom s predšolskimi otroki, sestavine učinkovite komunikacije (asertivnost, aktivno poslušanje in empatijo) v povezavi z lutkami in značilnosti otrok z avtistično motnjo. V okviru praktičnega dela smo izvedli pet obiskov v enem izmed vrtcev v Podravski regiji, kjer smo v raziskavo vključili pet otrok z avtistično motnjo. Načrtovali in izvedli smo dejavnosti za spodbujanje komunikacijskih spretnosti (tj. navezovanje stika z opazovalcem, navezovanja stika z lutko, navezovanje socialnega stika s pomočjo lutke, asertivnost, empatija v komunikaciji in aktivno poslušanje). Vsak naš obisk sta spremljali lutki v obliki zajca in medveda, ki sta predstavljali povezovalno sredstvo med opazovalci in otroki. Za zbiranje podatkov smo uporabili opazovalno listo, ki smo jo izpolnjevali v času izvedbe praktičnega dela. Z rezultati opazovalne liste smo ugotovili, da smo spodbudili vidike komunikacije, kot so asertivnost in empatija, z uporabo lutke pa smo prav tako razvili odnos z vključenimi otroki in prispevali k njihovi motivaciji. Prav tako smo ugotovili, da vključenim otrokom ni ustrezala frontalna oblika dela, zaradi česar nismo mogli spodbuditi vidikov komunikacije, kot sta navezovanje medsebojnega stika pri otrocih s pomočjo lutk in omogočanje komunikacije s pomočjo lutk. Izsledki našega praktičnega in raziskovalnega dela dodatno dokazujejo uporabno vrednost lutk ne samo v umetniške namene ampak tudi kot motivacijsko sredstvo za spodbujanje vseh vidikov komunikacije, saj lutke predstavljajo stvarnost in otipljivost, ki jo besede pri otrocih z avtistično motnjo potrebujejo. Ključne besede: lutke, komunikacija, otrok z avtistično motnjo, pogovarjanje skozi lutko, asertivnost Objavljeno v DKUM: 18.08.2023; Ogledov: 457; Prenosov: 94 Celotno besedilo (7,09 MB) |
10. Lutka in simbolna igra v drugem starostnem obdobju : diplomsko deloManca Ozimič, 2023, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo je sestavljeno iz teoretičnega in praktičnega dela. V teoretičnem delu s pomočjo strokovne literature predstavimo lutke, kjer se osredotočimo na vrste lutk, ki smo jih uporabili v praktičnem delu, vlogo in pomen lutke za otroka, uporabo lutke v vrtcu in metode dela z lutko. Sledi predstavitev igre, kjer se osredotočimo na pomen igre za otroka in vrste iger, kjer se posebej osredotočimo na simbolno igro, ki je ključna za naše diplomsko delo. Sledi še področje narave, kjer se dotaknemo naravnega materiala, pomena naravnega okolja za otroke, gozda, listavcev in iglavcev. Predstavimo pa tudi posamezne drevesne vrste in njihove plodove, ki smo jih uporabili v praktičnem delu. Sledi praktični del, ki smo ga izvedli v vrtcu Šentilj v Slovenskih goricah v skupini Klobuki, kjer so otroci stari 5–6 let. V okviru diplomskega dela smo z otroki izvedli osem vodenih dejavnosti, kjer smo izdelovali lutke iz naravnega materiala, ki smo ga nabrali v gozdu in na poti v gozd. Otroke smo po vodenih dejavnosti opazovali pri simbolni igri z izdelanimi lutkami in simbolno igro dokumentirali s fotografijami in evalvacijami. Zanimalo nas je tudi, ali vodene dejavnosti izdelovanja lutk iz naravnih materialov pripomorejo k povečanju prepoznavanja posameznih drevesnih vrst. Pred začetkom dejavnosti in po koncu vseh dejavnosti smo s pomočjo predtesta in potesta preverili njihovo znanje o posameznih drevesnih vrstah in njihovih plodovih, ki smo jih uporabljali za izdelavo lutk. Ključne besede: lutke, vrste lutk, igra, vrste iger, simbolna igra, otrok, gozd, naravni materiali. Objavljeno v DKUM: 16.06.2023; Ogledov: 627; Prenosov: 133 Celotno besedilo (7,09 MB) |