1. Vpliv plesa na učenje angleščine v prvem vzgojno-izobraževalnem obdobju osnovne šole : magistrsko deloVita Žmaher, 2024, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo, razdeljeno na teoretični in empirični del, temelji na proučevanju pouka angleščine v prvem vzgojno-izobraževalnem obdobju ter motivacije učencev za učenje. Avtorji opažajo največjo splošno motivacijo za učenje v tem obdobju, a se ta kasneje zmanjšuje, kar postavlja v ospredje potrebo po strategijah za ohranjanje ali povečanje motivacije učencev za učenje angleškega jezika. Integracija plesa v pouk tujega jezika se je izkazala kot učinkovit pristop, kjer učenec prevzame aktivno vlogo. Ustvarjalni gib, kot metoda poučevanja, se kaže kot pomemben, zlasti v celostnem razvoju otroka. Raziskave povezujejo nevroznanost, gibanje in učenje ter potrjujejo, da gibanje pozitivno vpliva na akademski uspeh. Teoretični del magistrskega dela opredeljuje pomembnost uvajanja angleškega jezika v prvo vzgojno-izobraževalno obdobje in modele poučevanja le-tega, vključno z integriranim učenjem angleškega jezika s plesom. Empirični del, ki je bil izveden na plesni šoli, kjer je sodelovalo 40 učencev eksperimentalne skupine in 41 učencev kontrolne skupine, potrjuje pozitivne učinke poučevanja angleščine ob plesu na pozornost, sodelovanje, končno znanje in motivacijo učencev v primerjavi s klasičnim poukom, ki ne izkoristi celotnega potenciala otrokove ustvarjalnosti in potrebe po gibanju. Plesna vključitev v učni proces poveča motivacijo za nadaljnje učenje angleščine, kar odpira nove možnosti za izboljšanje poučevanja v prvem vzgojno-izobraževalnem obdobju. Ključne besede: ples, poučevanje tujega jezika angleščine, prvo vzgojno-izobraževalno obdobje, vpliv Objavljeno v DKUM: 18.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 38
Celotno besedilo (2,04 MB) |
2. Osebna asistenca in kakovost življenja oseb s cerebralno paralizo : magistrsko deloNino Fuks, 2024, magistrsko delo Opis: Cerebralna paraliza je nevrološka motnja, ki prizadene motorične funkcije posameznika in lahko vpliva tudi na druge vidike življenja, kot so komunikacija, kakovost življenja, kognitivne sposobnosti in socialna interakcija. Osebna asistenca jim pomaga, da živijo neodvisno in polno življenje. Namen zaključnega dela je ugotoviti, kakšna je ocena kakovosti življenja oseb s cerebralno paralizo in povezavo med oceno kakovosti življenja in pomočjo osebne asistence. Pregledali smo domačo in tujo strokovno literaturo o kakovosti življenja oseb s cerebralno paralizo ter njihovem zadovoljstvu s storitvami osebne asistence. V empiričnem delu smo uporabili kvantitativno metodologijo. Zbiranje podatkov je potekalo s pomočjo spletnega vprašalnika, ki smo ga posredovali med aprilom in avgustom 2023. Sodelovalo je 204 oseb s cerebralno paralizo. Kakovost osebne asistence so v povprečju ocenili z visoko oceno 4,42. Večina udeležencev poroča o predsodkih v svojem okolju in izpostavlja željo po bolj prilagodljivih asistentih, boljšem usposabljanju ter večjem spoštovanju njihovega poklica. Ne obstaja statistično pomembna razlika v oceni kakovosti življenja med gibalno oviranimi in neoviranimi osebami s cerebralno paralizo, prav tako tudi starost ni povezana z oceno kakovosti življenja. Rezultati kažejo na pomen nadaljnjega razvoja in izboljšav osebne asistence ter podpirajo potrebo po večji ozaveščenosti in prilagodljivosti v obravnavi oseb s cerebralno paralizo. Ključne besede: cerebralna paraliza, kvaliteta življenja, posebne potrebe, program asistenstva, osebna asistenca Objavljeno v DKUM: 12.09.2024; Ogledov: 32; Prenosov: 46
Celotno besedilo (1,94 MB) |
3. Analiza bralne pismenosti in spremljajočih dejavnikov pri 15-letnikih v mariborskih srednjih šolah : magistrsko deloKatarina Grosek, 2024, magistrsko delo Opis: Temeljni namen magistrskega dela je bil ugotoviti, kakšno je stanje bralne pismenosti in spremljajočih dejavnikov učne uspešnosti pri 15-letnikih v mariborskih srednjih šolah. V teoretičnem delu naštejemo in opišemo mednarodno primerljive raziskave o znanju in dosežkih učencev ter opredelimo merske značilnosti vprašalnikov in testov znanja. Osredotočimo se tudi na spremljajoče dejavnike učne uspešnosti, in sicer odnos s starši in učitelji, počutje v šoli in zadovoljstvo z življenjem. Nato podrobneje opredelimo bralno pismenost, tako da naštejemo in predstavimo njene gradnike. Empirični del temelji na kvantitativnem pristopu, v okviru katerega so dijaki šestih mariborskih srednjih šol reševali test znanja bralne pismenosti, in kvalitativnem pristopu, v okviru katerega smo opravili polstrukturirane intervjuje s petimi učitelji slovenščine na mariborskih srednjih šolah. Kombinacija obeh pristopov nam je omogočila, da bolje razumemo rezultate testa bralne pismenosti, hkrati pa smo z intervjuji dobili vpogled v mnenja, ki jih s kvantitativnim pristopom nismo mogli dobiti, saj tako pridobljene informacije dopolnjujejo in nadgrajujejo kvantitativne ugotovitve. Rezultati so pokazali, da je naš sklop vprašanj v primerjavi s tistim iz predraziskave PISA z vidika veljavnosti podrobnejši, saj zajema več različnih taksonomskih stopenj in gradnikov bralne pismenosti. Ugotovili smo še, da so 15-letniki večinoma zadovoljni s svojim življenjem in se v šoli dobro počutijo, dejavnika odnos s starši in počutje v šoli pa sta povezana z rezultati bralne pismenosti. Ključne besede: bralna pismenost, spremljajoči dejavniki, srednja šola, gradniki, test znanja Objavljeno v DKUM: 11.09.2024; Ogledov: 52; Prenosov: 69
Celotno besedilo (4,14 MB) |
4. Zaznavanje kakovosti šolskega življenja srednješolcev in njihova nagnjenja k vseživljenjskemu učenju : magistrsko deloAdriana Anžel, 2024, magistrsko delo Opis: Namen magistrskega dela je bil preučiti mnenja dijakov o kakovosti šolskega življenja in njihova nagnjenja k vseživljenjskemu učenju glede na spol, vrsto šole in učni uspeh. V teoretičnem delu smo najprej opredelili kakovost in koncepte, povezane s kakovostjo v vzgoji in izobraževanju. Največji poudarek smo dali pomenu in dejavnikom kakovosti šolskega življenja srednješolcev. Nato smo opredelili nagnjenja k vseživljenjskemu učenju in pojasnili motivacijo učencev, da nenehno izpopolnjujejo svoje znanje. V empiričnem delu magistrskega dela smo predstavili izsledke kvantitativne anketne raziskave. Vzorčno enoto je sestavljalo 306 dijakov zadnjih letnikov srednjih šol v Podravski statistični regiji. Raziskava je pokazala, da obstaja šibka, pozitivna in statistično pomembna povezava med kakovostjo šolskega življenja srednješolcev in njihovimi nagnjenji k vseživljenjskemu učenju. Ugotovili smo, da ne obstajajo statistično pomembne razlike v kakovosti šolskega življenja glede na spol in vrsto šole. Le-te pa so se pojavljale v nagnjenjih k vseživljenjskemu učenju. Dijakinje so dosegale višjo stopnjo nagnjenj k vseživljenjskemu učenju kot dijaki. Srednješolci, ki obiskujejo splošne gimnazije, so izražali višja nagnjenja k vseživljenjskemu učenju kot dijaki srednjih strokovnih in poklicnih šol. Statistično pomembne povezave v kakovosti šolskega življenja in nagnjenjih k vseživljenjskemu učenju smo zabeležili tudi pri spremenljivki učni uspeh. Ključne besede: kakovost življenja, kakovost izobraževanja, kakovost šolskega življenja, vseživljenjsko učenje, vseživljenjska nagnjenja srednješolcev Objavljeno v DKUM: 10.09.2024; Ogledov: 38; Prenosov: 34
Celotno besedilo (2,70 MB) |
5. Perceptions of didactic strategies among pupils and teachers in primary schoolMonika Mithans, Joca Zurc, Milena Ivanuš-Grmek, 2024, izvirni znanstveni članek Opis: The quality of educational work is inextricably linked to many factors at the system, school, teacher, and student levels. This research was carried out within the project ‘Education of Teachers as a Factor of Providing High-quality Life-long Learning in the Learning Society/The Society of Fast Socio-economic Changes and Unsure Future’, funded by the Slove-nian Research Agency. This paper provides a basic overview of the char-acteristics of open instruction, an umbrella term that combines active and learner-centred didactic strategies. The empirical section focuses on the use of didactic strategies. The survey was carried out with 1,536 primary school4 pupils in Grades 7 and 9 and 263 of their teachers. Both pupils and teachers cited problem-based learning and research-based learning as the most commonly used didactic strategies, while project-based learning was the least frequently used. Despite the agreement on the most and least frequently used didactic strategies, there are statisti-cally significant differences between pupils’ and teachers’ perceptions of all selected didactic strategies. Teachers reported that they used these strategies more often than was perceived by their pupils. We also found a statistically significant impact of better learning performance on the perception of certain didactic strategies. The results of the study raise new research questions, especially in the design of more detailed analy-ses of the use of didactic strategies in pedagogical practice. Ključne besede: academic performance, didactic strategies, primary school, pupil activity Objavljeno v DKUM: 14.08.2024; Ogledov: 76; Prenosov: 16
Celotno besedilo (1,76 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
6. Associations between physical activity and academic competence : a cross-sectional study among Slovenian primary school studentsJoca Zurc, Jurij Planinšec, 2022, izvirni znanstveni članek Opis: Physical activity has beneficial effects on overall academic performance in children. However, there is a lack of evidence regarding how the individual characteristics of physical activity interact with other confounding variables of academic competence. Leisure-time physical activity with potential confounders—such as developmental, behavioral, family, and school factors, predicting overall, mathematical, and reading academic competence—was studied in a random sample of 1520 Slovenian primary school students in grades 4–6 (51.9% female; mean age = 10.4 years; SD = 0.93). A structured self-reported questionnaire was used to gather data on the children’s leisuretime physical activity and social-demographic variables, while academic competence was measured by teachers using the SSRS Academic Competence Evaluation Scale. The findings showed that children engage in physical activity most days a week, with moderate-intensity and unorganized activities. It was predicted that engaging in physical activity would lead to an increase in academic performance by 4.2% in males (p = 0.002) and 3.2% in females (p = 0.024), but after fully adjusting the model for controlling confounding variables, the prediction increased to 81.1% in females and 84.1% in males (p < 0.001). The frequency and intensity of physical activity, the absence of digital games, and attending sports clubs seem to have the most beneficial effects in terms of academic competence in school children, among other relevant confounders mediating in this complex relationship. Ključne besede: physical activity, leisure time, sports, academic competences, late childhood, multiple regression analyses Objavljeno v DKUM: 12.07.2024; Ogledov: 94; Prenosov: 14
Celotno besedilo (394,49 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
7. Življenjska zgodba kot metoda raziskovanja v izobraževanju odraslih : magistrsko deloPetra Očko, 2024, magistrsko delo Opis: V zaključnem delu smo se ukvarjali s proučevanjem izobraževanja odraslih v luči življenjskih izpovedi udeležencev izobraževanja odraslih. Teoretični del smo razdelili na dva dela, kjer smo v prvem delu podrobneje raziskali določene ključne vidike izobraževanja odraslih, in sicer od splošne opredelitve definicije izobraževanja odraslih do opredelitve specifičnih metod dela samih izobraževalcev ter lastnosti izobraževancev. V drugem delu smo podrobneje opredelili kvalitativno raziskovanje in pojem življenjske zgodbe. V empiričnem delu smo izvedli sedem nestrukturiranih intervjujev v obliki življenjske zgodbe z udeleženci izobraževanja odraslih. Rezultate intervjujev smo obdelali s kvalitativno vsebinsko analizo. Ugotovili smo, da so se vsi izmed intervjuvanih posameznikov za izobraževanje v odrasli dobi v večinski meri odločili samoiniciativno, tekom izobraževanja pa so bili visoko notranje motivirani. Raziskava je pokazala, da so nekateri izobraževalni programi bolj prilagojeni potrebam odraslih kot drugi. Ugotovili smo še, da so se odrasli v določenem obsegu, delno zaradi ciljno usmerjenega učenja in delno zaradi že pridobljenih življenjskih izkušenj, učili lažje, kot v mladosti. Rezultati naše kvalitativne raziskave so potrdili teoretičen okvir predelane literature s področja izobraževanja odraslih, in sicer da mora učinkovito izobraževanje odraslih prepoznati ter izkoristiti edinstvene značilnosti odraslih učencev, vključno z njihovo potrebo po praktični uporabnosti, spoštovanju njihovih izkušenj in upoštevanju njihovih časovnih ter življenjskih omejitev. Izobraževalni programi morajo biti fleksibilni, relevantni in odzivni na raznolike potrebe odraslih. Ključne besede: izobraževanje odraslih, življenjska zgodba, motivacija, kvalitativno raziskovanje Objavljeno v DKUM: 09.07.2024; Ogledov: 144; Prenosov: 38
Celotno besedilo (875,96 KB) |
8. Changed lifestyles during the COVID-19 pandemic : the need for health education in the curriculum of pedagogical studentsJoca Zurc, 2024, izvirni znanstveni članek Opis: The health education in schools became the focus of public attention during the global pandemic of COVID-19. Teaching practice changed to meet the increased demand for pupils’health, triggering a reevaluation of higher education curricula for pedagogical students. Therefore, this mixed methods study aimed to investigate the lifestyle of university students of pedagogy in Slovenia during the COVID-19 pandemic.One hundred and four students (87.4% females and 12.6% males) met the criteria and participated in an online survey in which they self-assessed their physical activity, eating habits, mental well-being, and sleep quality. The convergent parallel mixed methods design was used to obtain qualitative descriptions of student experiences withlifestyle domains and quantitative data on their attitudes towards the impact of lifestyle on physical and mental well-being during the pandemic. The results suggestthat the pandemic did significantly impact student lifestyles, especially their mental well-being. Although most students maintained a healthy lifestyle during the pandemic, they also reported a deterioration in other measured domains of health-related behaviour. Particular attention should, therefore, be paid to the curriculum of pedagogical students to develop their competences in health education and readiness toassume an active role as educators for their future pupils’ health. Ključne besede: health education, university students, curriculum development, education professions, pedagogy, university students, mixed methods research Objavljeno v DKUM: 13.05.2024; Ogledov: 238; Prenosov: 17
Celotno besedilo (1,53 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
9. Vloga interesnih dejavnosti pri vključevanju otrok priseljencev v šolsko in širše družbeno okolje : magistrsko deloUrška Povalej, 2024, magistrsko delo Opis: Temeljni namen magistrskega dela je bil ugotoviti, kakšen vpliv imajo interesne dejavnosti pri vključevanju učencev priseljencev iz Ukrajine v šolsko in širše družbeno okolje ter na njihovo učno uspešnost. V teoretičnem delu magistrskega dela se osredotočimo na socialno izključenost in vključenost učencev priseljencev ter vlogo interesnih dejavnosti pri vključevanju učencev priseljencev v večinsko družbo. Empirični del magistrskega dela temelji na kvalitativni raziskavi, v katero so bili vključeni učenci od 2. do 7. razreda štirih zasavskih osnovnih šol ter treh osnovnih šol v Dravinjski dolini in njeni okolici. Podatke smo pridobili s pomočjo delno strukturiranega intervjuja. Intervjuvani učenci so se najpogosteje odločali za zunajšolske interesne dejavnosti, pri čemer so prevladovale športne dejavnosti. Primarni razlog za vključitev vanje je bil pri vseh njihov lastni interes. Lastna motiviranost in spodbudno okolje pa pozitivno prispevata k njihovemu učnemu uspehu. V raziskavi smo ugotovili, da imajo intervjuvani učenci podobne izkušnje in poglede na vključevanje - tako v interesne dejavnosti kot v novo okolje. Na osnovi pridobljenih odgovorov smo zaključili, da imajo interesne dejavnosti veliko vlogo pri širjenju socialne mreže, medtem ko osrednji prostor socializacije in vključevanja v družbo intervjuvanim učencem predstavlja šola, še posebej njihov matični razred, kjer preživijo največ časa in kjer imajo največji krog prijateljev. Ključne besede: učenci priseljenci, interesne dejavnosti, vključevanje, Ukrajina Objavljeno v DKUM: 04.04.2024; Ogledov: 289; Prenosov: 76
Celotno besedilo (1,17 MB) |
10. Boks in moralna vzgoja : magistrsko deloTimotej Pučko, 2024, magistrsko delo Opis: Namen magistrskega dela je ugotoviti, ali vadba boksa in trener boksa vplivata na moralo in moralne vrednote, ter ugotoviti pomembnost vloge boksa v kulturni in družbeni zgodovini starega veka in sodobne zgodovine. Metodologija je sestavljena iz teoretičnega raziskovanja, analize pisnih virov in kvantitativne raziskave s tremi vprašalniki: vprašalnik o boksu, YSVQ-2 (Lee idr., 2008) in MCT (Lind, 2014). Za statistično analizo podatkov smo uporabili program SPSS. V raziskavi je sodelovalo 104 boksarjev in boksark iz osmih slovenskih boksarskih klubov. Spoznali smo, da je boks imel in ima pomembno vlogo v kulturni in družbeni zgodovini. Niti starost, čas treniranja in pogostost treniranja boksa na teden ne vplivajo na moralno kompetentnost in moralne vrednote boksarjev. Udeleženci so poročali o pozitivni spremembi v moralnem vedenju in presojanju po začetku treniranju boksa ter večina (62,6 %) jih spada v skupino z nizko moralno kompetentnostjo, medtem ko 16,2 % boksarjev izkazuje visoko moralno kompetentnost. Najpomembnejši lastnosti in posledici vadbe boksa sta disciplina in samonadzor, ki sta temelja moralne vzgoje. Avtoriteta, vzgled in prenos vrednot ter moralno vzdušje so pomembna sredstva boksarskega trenerja za moralno vzgojo. Ključne besede: boks, morala, moralna vzgoja, moralne vrednote, moralna kompetentnost Objavljeno v DKUM: 28.03.2024; Ogledov: 223; Prenosov: 63
Celotno besedilo (3,05 MB) |