1. Izobraževanje kot pomemben dejavnik pri varstvu osebnih podatkov v zdravstveno-socialni ustanoviAlenka Sredanović, 2022, master's thesis Abstract: Osebni podatki so del človekove zasebnosti. Ob vstopu v zdravstveno socialno ustanovo se temu delu zasebnosti posameznik mora odpovedati. Prav zato je osrednja naloga vseh zaposlenih v zdravstveni negi in oskrbi skrbno ravnanje z osebnimi podatki in njihovo varovanje. Zdravstveni delavci se moramo zavedati, da ima vsak stanovalec pravico do zasebnosti in zaupnosti svojih zdravstvenih podatkov. Za izvedbo raziskave smo uporabili deskriptivno metodo empiričnega raziskovanja. Kot orodje smo uporabili anketni vprašalnik, ki je zajemal vprašanja s področja teoretičnega poznavanja mednarodne konvencije, zakonov, pravilnikov in kodeksov ter vprašanja s področja prakse glede upoštevanja varstva podatkov v delovnem okolju. Anketiranje je potekalo 10 dni v mesecu marcu 2022, vzorec pa je predstavljalo 118 zaposlenih v zdravstveno socialni organizaciji. Da ne bi prihajalo do kršitev varovanja osebnih podatkov, je potrebno usposobiti vse zaposlene v zdravstveno socialnih ustanovah, da bodo pri svojem delu pravilno obravnavali in uspešno varovali pridobljene osebne podatke. Keywords: Splošna uredba EU o varstvu osebnih podatkov, osebni podatek, zdravstveni podatki, poklicna skrivnost Published in DKUM: 14.10.2022; Views: 265; Downloads: 33
Full text (1,23 MB) |
2. Ključni dejavniki kršitev pravic iz pokojninskega in invalidskega zavarovanjaRok Ljubanovič, 2018, bachelor thesis/paper Abstract: Neplačevanje prispevkov za socialno varnost, še posebej prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, je velik družbeni problem. Gre za kršitev pravic iz delovnega razmerja in pravic do socialne varnosti. Obseg neplačanih prispevkov in tudi drugih kršitev ni majhen. Posledice se kažejo tako pri uveljavljanju pravic zavarovancev iz pokojninskega in invalidskega zavarovanja, kot tudi pri financiranju obveznosti, ki jih ima na podlagi zakona Zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. Sistem plačevanja prispevkov za socialno varnost je tesno povezan z davčnim sistemom, nadzor nad kršitvami glede plačevanja prispevkov pa se dotika tako davčnega nadzora kot tudi nadzora delovnih razmerij in nadzora dela na črno, ki so v pristojnosti različnih nadzornih organov. Pomemben dejavnik pri ukrepih zoper kršitelje so tudi sodne odločitve v sporih o odmeri in izterjavi prispevkov in v delovnih sporih ter kazenski postopki za kazniva dejanja kršitve temeljnih pravic delavcev in kazniva dejanja kršitve pravic iz socialnega zavarovanja. Te pravice so prepoznane kot pomembna dobrina, ki jo je treba zavarovati. Sprememba kazenske zakonodaje pri teh kaznivih dejanjih omogoča bolj učinkovit pregon kršiteljev. Za res učinkovito zaščito delavcev in za zagotovitev večjega deleža plačanih prispevkov pa bi bilo treba še bistveno okrepiti inšpekcijske službe, ki nadzirajo delovna razmerja, in davčno inšpekcijo, ki nadzira plačevanje prispevkov. Poleg tega je za pravno in socialno varnost delavcev ter za zdravo poslovno okolje pomembno, da se prepreči poslovanje podjetij, ki jim kršitve pomenijo poslovni model in so nelojalna konkurenca podjetjem, ki zakonito poslujejo. Keywords: - neplačevanje prispevkov, - nepredložitev obračuna davčnih odtegljajev, - delovna razmerja, - socialna varnost, - kršitve temeljnih pravic delavcev, - kršitve pravic iz socialnega zavarovanja. Published in DKUM: 28.03.2018; Views: 758; Downloads: 103
Full text (960,62 KB) |
3. Pravni vidiki sklepanja pogodb o zaposlitvi za določen časMateja Dubravčić, 2018, bachelor thesis/paper Abstract: Predstavljena je problematika zaposlovanja na podlagi pogodbe o zaposlitvi za določen čas, ki je dokaj pogost način, čeprav naj bi bil uporabljen le izjemoma. Prikazano je, kako je to področje zakonsko urejeno. Podanih je nekaj teoretskih osnov delovnega prava, opredeljeni so njegovi viri, podrobneje so opisane značilnosti pogodbe o zaposlitvi za nedoločen čas in pogodbe o zaposlitvi za določen čas. Analiza številnih primerov sodne prakse, nanašajočih se na zaposlovanje in delo za določen čas, razkriva, da sodišča nekatera še tako jasna zakonska določila tolmačijo drugače, kot je bilo predvideno, kar omogoča delodajalcem številne zlorabe, delavce pa pogosto postavi v neenakopraven položaj. Na podlagi analize odgovorov iz anketnega vprašalnika, namenjenega delavcem, zaposlenim na podlagi pogodbe o zaposlitvi za določen čas, ugotavljamo, da se delavci večinoma zavedajo kršitev zakonodaje, a raje ne ukrepajo, saj se bojijo za svoje službe. Zato je predlaganih nekaj konkretnih možnosti izboljšav delovnopravne zakonodaje, ki bi še bolj zaščitile delavce, delodajalcem pa še bolj omejile možnosti za morebitne zlorabe in nadaljnje kršitve. Keywords: delovno pravo, pogodba o zaposlitvi (za določen in nedoločen čas), zakon o delovnih razmerjih, delavec, delodajalec Published in DKUM: 01.03.2018; Views: 1325; Downloads: 184
Full text (899,54 KB) |
4. Izbor pravnoorganizacijske oblike za opravljanje podjetniške dejavnostiAlen Jurič, 2017, bachelor thesis/paper Abstract: Diplomsko delo zajema in predstavlja ključne informacije ter posebnosti dveh najbolj razširjenih pravnoorganizacijskih oblik za opravljanje podjetništva v Sloveniji. Jedro dela vključuje lastnosti vsake izmed oblik v fazah od ustanovitve in delovanja do zaprtja, pri čemer so posamezni postopki podkrepljeni s pravnimi viri. Kot takšen je Zakon o gospodarskih družbah (ZGD-1) ključna opora, saj določa in ureja ustanavljanje podjetij oziroma družb v Sloveniji. Zajema tudi vse pogoje in zahteve, na katere naj bi bil bodoči podjetnik pozoren pri izbiri pravnoorganizacijske oblike v povezavi z njegovimi potrebami in pričakovanji.
V fazi samega poslovanja se pri posameznih oblikah pojavljajo posebnosti ter razlike, povezane s podjetnikovo osebno odgovornostjo, vodenjem poslovnih knjig, obdavčitvijo dohodka in postopki prenehanja opravljanja podjetniške dejavnosti. Marsikdo namreč brez konkretnega premisleka, zaradi hitrejše možnosti začetka opravljanja svoje dejavnosti in v izogib zapletenim uradnim postopkom pri ustanovitvi, izbere status samostojnega podjetnika. Le-to je bil naš povod za iskanje glavnih razlogov za podjetnikovo izbiro pravnoorganizacijske oblike. Keywords: − Zakon o gospodarskih družbah, − samostojni podjetnik, − družba z omejeno odgovornostjo, − izbira pravnoorganizacijske oblike. Published in DKUM: 14.09.2017; Views: 1082; Downloads: 175
Full text (855,74 KB) |
5. JAVNA NAROČILASara Zavrl, 2016, bachelor thesis/paper Abstract: Javna naročila so skupek dejanj, ki jih naročniki opravijo s ciljem gospodarne nabave blaga, storitev ali gradbenih del. K izvajanju javnih naročil so zavezani posredni in neposredni uporabniki državnega proračuna in lokalnih proračunov. Cilj javnih naročil je doseči kar najbolj gospodarno porabo javnih sredstev.
Na področju storitev čiščenja poslovnih prostorov se ponudniki pri javnih naročilih pogosto srečujemo s problemom merila najnižje cene. ZJN-2 omogoča naročnikom dve meril: merilo ekonomsko najugodnejše ponudbe in merilo najnižje cene. Naročniki se prepogosto odločajo za izbor merila najnižje cene, saj je za naročnika, ki pripravlja dokumentacijo javnega naročila, najbolj preprosto in varno merilo. Tako mu ni treba zagovarjati in tehtati dodatnih pogojev, povezanih s kvaliteto izvedbe del.
Ponudniki se zaradi pridobitve posla zatekajo k vedno nižjim cenam za storitve, kar pa vodi v nekakovostno opravljanje storitev, neizpolnjevanje delovnopravne zakonodaje, izkoriščanje delavcev, nekatera podjetja se soočajo tudi s prisilno poravnavo ali stečajem. Hkrati ponudniki tudi pozabljajo osnovno načelo gospodarskih družb, ki je zapisano v 1. členu Zakona o gospodarskih družbah: gospodarska družba je pravna oseba, ki na trgu samostojno opravlja pridobitno dejavnost kot svojo izključno dejavnost. Keywords: Javna naročila, Najnižja cena, ZJN-2, Ekonomsko najugodnejša cena, Storitve čiščenja Published in DKUM: 28.11.2016; Views: 1172; Downloads: 167
Full text (912,27 KB) |
6. NADURNO DELO OZIROMA DELO PREK POLNEGA DELOVNEGA ČASARok Povše, 2016, bachelor thesis/paper Abstract: Zaključna diplomska naloga obravnava problematiko nadurnega dela, ki je pri nas in tudi v tujini zelo razširjena oblika dela. Delodajalci se poslužujejo nadurnega dela kot del fleksibilne oblike razporeditve delovnega časa. Zaposleni v večini primerov nadurno delo opravljajo iz finančnih razlogov, saj naj bi se jim s tem zvišala mesečna plača.
Diplomsko delo je razdeljeno na dva dela. V prvem delu smo predstavili, kako je nadurno delo urejeno po mednarodnem pravu ter kakšna je pravna ureditev nadurnega dela po Zakonu o delovnih razmerjih v Republiki Sloveniji. V drugem delu smo s pomočjo anketnega vprašalnika z enostavno opisno metodo opredelili delavčevo poznavanje zakonov na področju nadurnega dela. Iz raziskave je razvidno, da delavci slabo poznajo delovno zakonodajo, ki se nanaša na nadurno delo. Kljub temu pa so se pripravljeni izpostaviti v primeru kršenja pravic. Keywords: Zakon o delovnih razmerjih, delovni čas, nadurno delo Published in DKUM: 28.11.2016; Views: 1357; Downloads: 232
Full text (310,23 KB) |
7. Pravice potrošnikov pri uveljavljanju stvarne napakeManca Šmit, 2016, bachelor thesis/paper Abstract: Pri prodaji, nakupu ali najemu stvari se v vsakdanjem življenju pogosto pojavijo konflikti med kupci in prodajalci zaradi napake izdelka. V poslovni praksi so načini reševanja konfliktov različni, vendar mnogokrat neučinkoviti. Najpogostejša vzroka za neustrezno reševanje teh razmerij sta težnja po ohranitvi poslovnih odnosov ter nepoznavanje pravnih predpisov.
Vsak potrošnik ima pravico, da za napake na kupljenem blagu uveljavlja stvarno napako. Ta je opredeljena v pravnih predpisih; v Sloveniji sta to Obligacijski zakonik in Zakon o varstvu potrošnikov. Če potrošnik na izdelku ugotovi stvarno napako, mora o njej prodajalca obvestiti v za to določenem časovnem roku. Potrošnik se sam odloči za enega izmed jamčevalnih zahtevkov. Na voljo ima odpravo napake, zamenjavo izdelka za nov brezhibni izdelek, vračilo plačanega zneska v sorazmerju z napako ali razveljavitev prodajne pogodbe z vračilom celotnega zneska.
Med potrošniki je poznavanje pravic in postopkov uveljavljanja stvarne napake šibko. Prav tako jih mnogo ne loči med pojmoma stvarna napaka in garancija. Zato bi bilo potrebno potrošnike bolje seznaniti z njihovimi pravicami in jim tako omogočiti bolj varno poslovno okolje. Keywords: stvarna napaka, potrošnik, pravice, prodajalec, garancija Published in DKUM: 22.11.2016; Views: 1717; Downloads: 335
Full text (714,67 KB) |
8. ODPOVED POGODBE O ZAPOSLITVI IZ POSLOVNEGA RAZLOGAAna Zdešar, 2016, bachelor thesis/paper Abstract: V diplomskem delu želimo predstaviti različna tolmačenja Zakona o delovnih razmerjih v delu o redni odpovedi pogodbe o zaposlitvi. Ureditev prenehanja pogodbe o zaposlitvi je eno najpomembnejših vprašanj delovnega prava in namenjeno mu je veliko pozornosti. Delodajalci morajo imeti na voljo možnosti, da število zaposlenih in delovna mesta prilagajajo trenutnim potrebam na trgu, saj je od tega odvisno poslovanje podjetja. Izguba zaposlitve je praviloma za delavca izguba edinega vira dohodka za preživetje ali preživljanje njegove družine, zato zakon v svojih določbah ureja tudi zaščito delavca, ki je v tem primeru bolj ranljiv od delodajalca.
Osvetliti bi želeli tudi pozitivne in negativne posledice veljavnega zakona v smislu prevelike zaščite delodajalca, kar je lahko v škodo delavca. Zanima nas izvajanje oz. tolmačenje zakona v različnih sodnih primerih, ki jih bomo pregledali, predvsem pa se bomo osredotočili na odpoved delovnega razmerja iz poslovnih razlogov. Ravno tako se bomo osredotočili na primerjavo pravic in zaščite delavca v institutu odpovedi delovnega razmerja iz poslovnih razlogov v primerjavi z drugimi državami članicami EU. Keywords: Zakon o delovnih razmerjih, odpoved iz poslovnega razloga, individualna odpoved, sodna praksa. Published in DKUM: 27.10.2016; Views: 1302; Downloads: 102
Full text (504,11 KB) |
9. Dvotirni sistem vodenja v slovenskem pravnem reduJure Kovač, 2016, bachelor thesis/paper Abstract: V vsaki delniški družbi skupščini družbe kot »organu lastnikov« pripada hierarhično najvišje mesto v strukturi organov delniške družbe. Toda praksa kaže, da to ni tudi najpomembnejši organ v družbi. Skupščini družbe so pridržane le najpomembnejše lastniške upravljavske pravice, medtem ko je vodenje poslov in nadzor nad vodenjem poslov prenesen na druge organe. Empirični podatki so pokazali, da učinkovit »corporate governance« doprinese k učinkovitosti družb, stabilnemu finančnemu sistemu in blagostanju gospodarstva kot celote.
Delniška družba potrebuje dva organa, preko katerih oblikuje in izvršuje svojo voljo, da bi bila opravilno sposobna. Ta organa sta skupščina in organ vodenja. Za obstoj in funkcioniranje družbe ni nujni potreben poseben nadzorni organ, saj je mogoče izvajati nadzor znotraj teh organov. Ta sistem upravljanja imenujemo enotirni sistem in je značilen za ZDA, VB in je prevladujoč v svetu in EU. Če se oblikuje še tretji organ, poseben nadzorni organ govorimo o dvotirnem sistemu. Ta sistem je razvila Nemčija z nadzornim svetom, poleg Slovenije pa so ga prevzele še številne druge države (Avstrija, Poljska, Slovaška, Hrvaška, Madžarska, Estonija, Latvija in Litva).
V diplomski nalogi bom v prvem delu predstavil podjetje Petrol d.d. kot eno največjih slovenskih trgovskih družb, največjo slovensko energetsko družbo, največjega slovenskega uvoznika in največje slovensko podjetje po prihodkih. Podjetje spada med velike po številu zaposlenih in številu delničarjev.
V drugem delu bom predstavil možnosti upravljanja podjetja, sprva bomo omenili dvotirni model, nato evropsko delniško družbo(SE), ki je bila temelj za uveljavitev enotirnega sistema tako v državah EU kot tudi pri nas. Predstavil bom prednosti in slabosti enega in drugega modela.
V zadnjem delu diplome bom poskušal dokazati trditev, da je dvotirni sistem upravljanja bolj primeren, oziroma, da ni potrebe da velike družbe, kot so Petrol, Zavarovalnica Triglav, Krka, Luka Koper in druga velika slovenska podjetja, ki uspešno poslujejo menjajo model upravljanja. S pomočjo intervjuja s predsednikom uprave Petrola, bom poskušal odgovoriti na vprašanje zakaj Petrol ni prešel na enotirni model upravljanja. Svojo nalogo bom zaključil s spoznanjem, da ni idealnega modela upravljanja in da je bistvo uspešnosti podjetja tim ljudi, torej prave osebe na pravem mestu in da sama sprememba brez podrobne študije še ne bo prinesla izboljšave. Keywords: Delniška družba, enotirni sistem, dvotirni sistem Published in DKUM: 18.10.2016; Views: 1424; Downloads: 119
Full text (412,92 KB) |
10. ALTERNATIVNO REŠEVANJE SPOROV, S POUDARKOM NA MEDIACIJI V MIKRO IN MALIH PODJETJIH V SLOVENIJIBeno Gregorec, 2016, bachelor thesis/paper Abstract: Postopki alternativnega reševanja sporov postajajo vse bolj prepoznavni tudi na področju razreševanja sporov v gospodarstvu. Alternativno reševanje sporov predstavlja alternativo sodnim postopkom, saj gre za način mirnega reševanja sporov brez zavezujoče odločitve sodišča. Podjetja lahko nastale spore učinkovito rešujejo s postopkom mediacije, ki velja za najbolj razširjen postopek alternativnega reševanja sporov. Gospodarske družbe in podjetja se za postopek mediacije v splošnem odločajo predvsem zaradi nizkih stroškov postopka, prihranka časa, ohranitve dobrega poslovnega odnosa z nasprotno stranko, dobrega imena in poslovnega ugleda. Prav tako pa pri odločitvi za uporabo mediacije v gospodarstvu predstavlja veliko vlogo zagotovitev zaupnosti samega postopka, kar je iz vidika nadaljnjega delovanja gospodarskih družb velikokrat zelo pomembno. S pomočjo mediacije je sprtim stranem dana možnost, da skupaj ob sodelovanju mediatorja najdejo najbolj optimalno rešitev, ki je usmerjena v prihodnost. S pomočjo mediacije se spori, ki nastajajo v podjetjih, razrešijo na bolj »civiliziran« način, saj se tako vodstvu kot tudi drugim sodelavcem v podjetju prihrani veliko časa in energije, hkrati pa se ohranja delovna motivacija ter se krepijo pozitivni odnosi in dobro vzdušje tako med zaposlenimi kot med poslovnimi partnerji. Keywords: alternativno reševanje sporov, mediacija, mikro in mala podjetja, reševanje sporov v podjetju, mediacija v gospodarskih sporih Published in DKUM: 03.10.2016; Views: 1085; Downloads: 193
Full text (1004,35 KB) |