1. Contemporary Music Tourism: Ex-Yu Musical Topophilia, Nostalgia and Nomadic Musical Audiences : Ex-Yu Musical Topophilia, Nostalgia and Nomadic Musical AudiencesJoško Glavina, 2024, undergraduate thesis Abstract: The thesis explores how music consumption relates to experiencing places and mobility, focusing on Ex-Yu music among Croatia's younger generation. We examine how this music evokes nostalgia and topophilia and its connection to tourist mobility. The theoretical part introduces music tourism as a form of pop culture tourism, discussing music's role in young people's lives and defining key concepts: nostalgia, topophilia, and nomadic audiences. The empirical part includes focus groups with young adults in Croatia, analyzed through qualitative thematic analysis. Our findings reveal that Ex-Yu music is enjoyed in various contexts for different reasons, such as song composition, lyrics, reminders of good times, mood enhancement, and family tradition. These contexts result in significant effects like emotional responses, unity, and relaxation. We conclude that Ex-Yu music triggers memories of specific events and places for young Croatians and serves as a significant, though not sole, motivational factor for traveling through the Balkans, exemplified by the creation of the “Ex-Yu music road trip” experience. Keywords: music tourism, topophilia, nostalgia, Ex-Yu music, nomadic musical audiences. Published in DKUM: 16.10.2024; Views: 0; Downloads: 4
Full text (423,68 KB) |
2. Kultura gozda : kvalitativna raziskava o doživetjih v gozdu in njihova perspektivna vloga v slovenskem turizmu : kvalitativna raziskava o doživetjih v gozdu in njihova perspektivna vloga v slovenskem turizmuMargareta Lešnik, 2024, master's thesis Abstract: Številne raziskave potrjujejo blagodejni učinek gozdnega ekosistema na dobro počutje in zdravje posameznika, družbe in posledično narave v širšem smislu, na čemer sloni koncept trajnostnega in regenerativnega turizma. V delu se je s kvalitativno raziskavo doživetij v gozdu in njihovo perspektivno vlogo v slovenskem turizmu ugotavljajo, v kolikšni meri so slovenske turistične organizacije odprte in naklonjene k oblikovanju novih turističnih ponudb, ki vključujejo gozdne kopeli/terapije, pri čemer je bila uporabljena interpretativna paradigma. Intervjuji so bili opravljeni s strokovnjaki gozdnega turizma, turističnimi organizacijami brez in s ponudbo gozdnih kopeli/terapij in vodniki gozdnih kopeli/terapij. Podatki so se zbirali s pomočjo polstrukturiranih intervjujev in vzorčili po principu naključnega vzorca. Analiza je bila opravljena skozi prizmo 4E-jev izkustvene ekonomije, saj se je tako prispevalo k celostnemu razumevanju raziskovalnega področja. Ugotovljeno je bilo, da so turistične organizacije zelo naklonjene razvoju gozdnega turizma z gozdnimi kopelmi/terapijami, vendar se soočajo s pomanjkanjem kadrov, financiranja in slabšo medsebojno lokalno povezanostjo. V primeru preoblikovanja gozda in njegovih aktivnosti kot naravnega vira v turistični produkt pa je nujno potrebna poenotena terminologija, sistematizacija in kadrovska usposobljenost. Raziskovalna naloga je korak bližje k predstavitvi koncepta gozdne kopeli/terapije in poziva k razmisleku o možnostih vključevanja gozdnih kopeli/terapij na področje javnega zdravstva. Keywords: gozdni turizem, gozdna kopel/terapija, čuječnost, regenerativni turizem, izkustvena ekonomija doživetij Published in DKUM: 15.07.2024; Views: 111; Downloads: 50
Full text (5,89 MB) |
3. Medijske konstrukcije s potovanji povezanih emocij : primera "flight shame" in "train brag"Ariane Vlahen, 2024, master's thesis Abstract: Zaključno delo se osredinja na dva različna fenomena na družbenih medijih, »flight shame« in »train brag«, ki sta si v prikazu in konstrukciji emocij nasprotna, a v svojih ciljih zelo podobna. Gibanje Grete Thunberg je spodbudilo občutenje moralne tesnobe zaradi potovanja z letalom z namenom, da bi ljudje zmanjšali pogostost letenja, medtem ko se je train brag pojavil kot nov, podporni pojav temu. Študija temelji na teoriji prakse in gradi na ideji emocij kot obliki prakse. Cilj je bil raziskati, kako so čustva, povezana s fenomenoma flight shame in train brag, prikazana in konstruirana na Instagramu ter razpravljati o implikacijah teh upodobitev za posameznikove vedenjske spremembe. V vzorec za analizo smo zajeli skupaj 199 Instagram objav, ki so bile sistematično vzorčene glede na ustrezne ključnike oz. hashtage. Medijske konstrukcije s potovanji povezanih pozitivnih in negativnih emocij smo analizirali z uporabo kvalitativne in kvantitativne analize vsebine, ki združeni nudita vpogled v to, kako se o čustvih razpravlja na eni in kako se jih vizualno upodablja na drugi strani. Kvalitativna analiza vsebine je razkrila šest ponavljajočih se tem: »Čustveni boji neprostovoljne prilagoditve«, »Zadovoljujoči užitki počitnic doma«, »Doživljanje ponosa ob izražanju (in zagovarjanju) okoljske ozaveščenosti«, »Sproščujoča praksa potovanja z vlakom (številna udobja potovanja z vlakom)«, »Doživljanje frustracij zaradi omejenih načinov mobilnosti (osramočeni letalski potnik)« in »Uravnavanje in premagovanje sramu«. Kvantitativna analiza prevladujočih vizualnih konvencij prikazovanja emocij pa razkriva, da sta fenomena flight shame in train brag vizualno predstavljena na precej podoben oz. enoten način s subtilnejšimi razlikami v upodobitvah. Sklenemo, da je to mogoče pripisati siceršnjemu distinktivnemu in dominantnemu estetskemu slogu reprezentacije na Instagramu, imenovanemu instagramizem. Keywords: flight shame, train brag, emocije, Instagram, teorija prakse Published in DKUM: 19.04.2024; Views: 169; Downloads: 18
Full text (11,27 MB) |
4. Ephemerality in personal memory travel : encountering the changing environmentAndreja Trdina, Maruša Pušnik, 2023, original scientific article Abstract: This article approaches personal memory travels with the aim of investigating people’s encounters with the changing environment in relation to time. It centers on the intra-actions with perceptual ephemera as immaterial non-solid entities to argue that our relational reality is a cyclical, dis-continuous process of past and present encounters. The study is grounded in the post-humanist performativ-ity approach and based on personal life histories of memory trips gathered in Slovenia with the help of in-depth interviews and photo-elicitation. Findings suggest that travelers’ engagements with ephemera at site illustrate complex entanglements between human and other (immaterial) entities as co-constituted in time and from within time, provoking the production of situated and temporally sensitive knowledge about the more-than-human world. The article endorses the significance of memory work and human engagements with absences and resonances, both allusions to other (past) contexts, as fundamental for cultivating post-anthropocentric attitudes and advancing the habit of timefulness. Keywords: personal memory travel, encounters, environment, absence, anthropocene, ephemera, memory, time, trave Published in DKUM: 16.02.2024; Views: 255; Downloads: 13
Full text (1,42 MB) This document has many files! More... |
5. Izzivi in prednosti uporabe mobilnih aplikacij v dostopnem turizmu : razumevanje percepcije uporabnikov znakovnega jezikaMarica Ilić, 2024, master's thesis Abstract: V zaključnem delu smo raziskali prilagojenost turistične ponudbe ljudem s posebnimi potrebami. V raziskavo smo aktivno vključili uporabnike slovenskega znakovnega jezika (SZJ). V teoretičnem delu smo sprva opredelili, kaj je gluhota, kdo so uporabniki znakovnega jezika, kakšen je njihov položaj v družbi ter kakšne so njihove pravice. Razjasnili smo pojem dostopnega turizma na splošno in posebej za uporabnike SZJ. S pomočjo dvofaznega raziskovalnega načrta smo najprej izvedli fokusno skupino med uporabniki SZJ, ugotovitve pa so nam pomagale pri zasnovi anketnega vprašalnika, na katerega so pozneje odgovorili 104 uporabniki SZJ. Od tega so bili trije anketni vprašalniki neveljavni, tako da je naš vzorec obsegal 101 anketiranega. Prišli smo do ugotovitev, da turistične storitve niso dovolj prilagojene uporabnikom SZJ in da jim največjo oviro pri samostojnem potovanju predstavlja komunikacija. K temu prispeva še dejstvo, da turistični delavci ne poznajo SZJ, vendar sta jim pomembnejši kot SZJ empatija in potrpežljivost. Na potovanjih pogosto uporabljajo mobilne aplikacije in so jim vizualni elementi zelo pomembni. Iz tega je nastala naša ideja, da ustvarimo aplikacijo, ki bi jo uporabniki SZJ uporabljali kot podporo na potovanjih. Predlagamo, da nova aplikacija vsebuje vizualne informacije v znakovnem jeziku, prevajalnik v slovenščino, seznam društev gluhih in naglušnih v Sloveniji, na katere se lahko obrnejo med potovanjem, in druge pomožne elemente. Keywords: dostopni turizem, znakovni jezik, mobilne aplikacije, dostopnost, uporabniki slovenskega znakovnega jezika Published in DKUM: 31.01.2024; Views: 205; Downloads: 26
Full text (1,94 MB) |
6. On (be)longing : the Der Bergdoktor phenomenon at the European cultural peripheryAndreja Trdina, Maja Turnšek, 2021, independent scientific component part or a chapter in a monograph Abstract: The convergence of media consumption and tourist practices convincingly refutes Meyrowitz's argument that media contribute to an emergence of "a placeless culture". Starting from the assumption that place is an experiential accomplishment binding people and environments, this chapter aims to investigate how the filming location of a TV series becomes meaningful through the imaginative, practical, and emotional engagements of its audiences. Der Bergdoktor is a German-Austrian drama TV series (2008-) that gained a considerable cross-generational audience in Slovenia when first aired in summer 2016 and prompted an increased tourist interest in Tyrol in 2016-2017. In this specific case of the Der Bergdoktor phenomenon, we are interested in how Slovenian TV series fans make sense of Tyrol as they engage in imaginative travelling by consuming and producing media content, as well as through ordered patterns of physical movement as tourists on guided tours re-enacting and re-establishing familiarity with place. In this chapter, we will demonstrate how in their experience and multilayered performances they reconcile imagined landscapes and topographical reality by means of unravelling numerous intertwined personal, factual, and fictional narratives and how they acquire a sense of belonging and identity grounded in and beyond media content itself. Published in DKUM: 19.01.2024; Views: 380; Downloads: 20
Full text (9,53 MB) This document has many files! More... |
7. |
8. »KO JAKOBOVA POT POKLIČE« – Sodobna romanja skozi motive in identifikacijske procese: primer slovenskih romarjev poti El Camino : primer slovenskih romarjev poti El CaminoEva Novak Svetič, 2023, master's thesis Abstract: Zaključno delo se ukvarja z romarskim turizmom. Dosedanje študije, ki so se ukvarjale z izkušnjo romanja, so se ločeno in partikularno ukvarjale bodisi z motivi za odhod na romanja na eni strani ali s spoznanji in transformacijami po prehojeni poti na drugi. V nasprotju s tem in na primeru slovenskih romarjev poti El Camino poskušamo zaobjeti kompleksno realnost romanj ter osvetliti različne vidike romanja kot procesa skupaj z njegovo reprezentacijo v javnih diskurzih. Zaključno delo skozi kombinacijo dveh analiz – kritične diskurzivne analize medijskih reprezentacij romanj v avtobiografskih knjigah in analizo intervjujev s slovenskimi romarji – ponuja vpogled v diskurze, ki osmišljajo romanje, in subjektivne procese romarjev samih pred, med in po romanju. Ugotavljamo, da se romanje v analiziranih tekstih upodablja skozi številne diskurze: diskurz poklicanosti na pot, diskurz odpovedi drugim identitetam in spojitev s potjo, diskurz umika in refleksije, diskurz razmejevanja med pravimi in nepravimi romarji, diskurz osebne transformacije in diskurz poti kot nekaj nedokončanega. Prav tako med ugotovitvami izpostavljamo ključne elemente procesa separacije (fizično dokazovanje, soočanje s spremembami, iskanje odgovorov, prekinitev rutine), izkušnje poti (fizični napor, čustva, terapevtska hoja in odnos s soromarji) in transformacije ob vrnitvi domov (ojačano samozavedanje, sprememba prioritet in opolnomočenje), kot jih prepoznavajo slovenski romarji El Camina. Keywords: romanje, romarski turizem, identifikacijski procesi, motivacija, Jakobova pot, El Camino Published in DKUM: 08.01.2024; Views: 434; Downloads: 53
Full text (1,35 MB) |
9. Trendi in perspektive turizma : motivi in prakse turistov v spremenjenih okoliščinahAndreja Trdina, Barbara Pavlakovič Farrell, 2023, independent scientific component part or a chapter in a monograph Abstract: Prispevek izhaja iz izhodišča, da moramo turizem in z njim povezane prakse nujno preučevati v širšem družbenokulturnem kontekstu. Če izhajamo iz tega, turistične motive ne obravnava kot nekaj preddružbenega ali predkulturnega, torej esencialistično in univerzalistično, saj tudi te sooblikuje družbeno-kulturni kontekst. Z odmikom od uveljavljene tradicije psihološkega raziskovanja motivacije in v skladu s paradigmo neesencializma prispevek presega individualizacijo motivov, motive historizira ter tako zagovarja družbeno-zgodovinsko specifične in kolektivno tipične motivacije. V drugem delu prispevek naniza nekaj novejših turističnih trendov, ki nakazujejo smeri razvoja turizma v prihodnje ter katerih naraščajoča popularizacija je utemeljena v spremenjenih družbeno-kulturnih okoliščinah in sodobnih motivacijah. Na koncu avtorici izpostavita ključne paradokse in dileme, ki se odpirajo pri identificiranju in nagovarjanju ustreznih segmentov gostov in premišljenem oblikovanju turističnih doživetij kot takih. Zaključita s pozivom k zavedanju transformativne vloge turizma v družbi ter k spodbujanju družbene in okoljske pravičnosti v sektorju, ki na koncu neizogibno presega sam turistični kontekst kot tak in se preliva v širšo družbo. Keywords: motivacija, trendi, kultura, nove turistične prakse, prihodnost turizma Published in DKUM: 04.10.2023; Views: 565; Downloads: 31
Full text (29,07 MB) This document has many files! More... |
10. Učinki korejskega vala na kulturno afiniteto in glasbeni turizem: primer globalnega popkulturnega fenomena BTS : primer globalnega popkulturnega fenomena BTSManca Šibal, 2022, undergraduate thesis Abstract: V zaključnem delu smo raziskovali učinke korejskega vala na kulturno afiniteto in glasbeni turizem med slovensko mladino, za primer smo vzeli korejsko fantovsko skupino BTS. S ciljem osvetliti povezavo med turizmom, glasbo in kulturo, v teoretičnem delu sprva opredelimo glasbeni turizem kot obliko popkulturnega turizma, vpliv globalizacije in medijev na medkulturne stike, koncept kulturne afinitete ter korejski val, v okviru katerega se posvetimo predstavitvi skupine BTS in njenemu delovanju. Empirični del je obsegal dve raziskavi. S kvalitativno tematsko analizo smo analizirali tri oddaje skupine BTS (Run BTS, BTS In The Soop ter Bon Voyage), da bi pojasnili, kako skupina prek svojih medijskih tekstov reprezentira južnokorejsko kulturo in vedenjske vzorce oboževalcem. Identificirali smo štiri prevladujoče teme oz. kategorije korejskih elementov (hrana, igre, kulturni artefakti in komunikacija) in poudarili, da lahko oboževalci na podlagi opaženih elementov na zabaven način spoznavajo tujo kulturo in ob tem podpirajo skupino. V drugem, kvantitativnem delu raziskovanja pa smo opravili anketo, v kateri nas je zanimalo, ali se slovenski oboževalci BTS razlikujejo od neoboževalcev v kulturni afiniteti, poznavanju južnokorejske kulture ter v želji po obisku Južne Koreje. Ugotavljamo, da oboževalci BTS bolje poznajo južnokorejsko kulturo, se zanjo bolj zanimajo in imajo večjo željo po obisku destinacije kot neoboževalci, med katerimi pa prav tako obstaja nekaj zanimanja. Keywords: popkulturni turizem, glasbeni turizem, kultura, kulturna afiniteta, globalizacija, korejski val, BTS, Južna Koreja. Published in DKUM: 12.01.2023; Views: 686; Downloads: 110
Full text (3,16 MB) |