| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 18
First pagePrevious page12Next pageLast page
1.
Razvoj novih končnih elementov za numerično modeliranje prečno razpokanih vitkih nosilcev z linearno spreminjajočo se širino in/ali višino pravokotnega prereza
Denis Imamović, 2021, doctoral dissertation

Abstract: Za upogibno analizo vitkih ravninskih nosilcev s prečno razpoko smo v disertaciji izpeljali štiri nove tri-vozliščne linijske končne elemente z dodatno prostostno stopnjo na lokaciji razpoke. Izpeljani elementi so uporabni za numerično modeliranje treh različnih primerov linearnega spreminjanja pravokotnega prečnega prereza: za linearno spreminjajočo se širino ob konstantni višini, za linearno spreminjajočo se višino ob konstantni širini ter za hkratno linearno spreminjajočo se širino in višino prereza. V poenostavljenem računskem modelu razpokanega nosilca, ki temelji na Euler-Bernoullijevi teoriji majhnih pomikov, je razpoka predstavljena z nadomestno rotacijsko vzmetjo, ki povezuje oba sosednja elastična podsegmenta. Najprej smo z uporabo osnovnih polinomskih interpolacijskih funkcij četrte stopnje izpeljali aproksimativni končni element, ki je univerzalen in primeren za analizo vseh treh primerov linearnega spreminjanja prereza kot tudi za analizo prizmatičnih nosilcev. Vendar je za doseganje rezultatov, ki konvergirajo k točnim rešitvam diferencialnih enačb, treba uporabiti več takih končnih elementov. Nato smo z rešitvijo diferencialne enačbe statičnega upogiba za vsak primer linearnega spreminjanja širine in/ali višine prečnega prereza posebej dobili še tri komplete (za statično analizo) točnih interpolacijskih funkcij, iz katerih smo izpeljali še ostale tri končne elemente, ki zaradi logaritemskih členov v rešitvah zahtevajo ločene rešitve in ne dopuščajo uporabe končnega elementa s hkratnim spreminjanjem obeh dimenzij za obe enostavnejši spreminjanji dimenzije. Za vse štiri izpeljane končne elemente smo v zaključeni obliki podali vse izraze materialnih in geometrijskih togostnih matrik, masnih matrik ter obtežnih vektorjev. Uporabnost vseh izpeljanih izrazov končnih elementov smo za vse tri primere spreminjanja prereza prikazali za tri tipične (statično, uklonsko in modalno) analize enostavnih konstrukcij. Numerične analize z vsemi izpeljanimi končnimi elementi so bile izvedene v programu Mathematica. Natančnost rezultatov vseh analiz poenostavljenih linijskih modelov smo verificirali tudi z natančnejšimi in neodvisnimi, vendar mnogo bolj računsko zahtevnejšimi, 2D- oz. 3D-modeli končnih elementov v komercialnem programu SAP2000. Pri statični analizi, kjer je to bilo edino mogoče, smo rezultate dodatno preverili še z analitičnimi rešitvami diferencialnih enačb poenostavljenega modela. Pri vseh analizah so se kot nedvomno boljši izkazali statično točni končni elementi, ki pri osnovni diskretizaciji z enim končnim elementom izkazujejo v splošnem boljše ujemanje z 2D- oz. 3D-modelom. Rezultati izvedenih analiz tudi kažejo, da smo z vpeljavo prečnega pomika kot dodatne prostostne stopnje na lokaciji razpoke pri uklonski in dinamični analizi pri vseh poenostavljenih modelih dobili bistveno hitrejšo konvergenco rezultatov. S tem smo dosegli najpomembnejši cilj, saj bodo novi končni elementi, poleg aplikacije za klasično linearno kot tudi nelinearno analizo odziva na znano oz. s predpisi definirano (npr. v potresnem inženirstvu) obtežbo, omogočali hitrejšo in s tem učinkovitejšo izvedbo inverzne identifikacije razpokanih linijskih konstrukcij z linearno spreminjajočimi prerezi. Dodatno smo uporabnost in učinkovitost univerzalnih končnih elementov prikazali na dveh inženirsko zahtevnejših primerih s področja gradbeništva. Na področju razvoja inovativnega železniškega praga so se predlagani končni elementi za analize vpliva popuščanja zvarov v primerjavi s standardnimi končnimi elementi izkazali kot uspešnejši. S tem primerom smo potrdili, da lahko predlagane končne elemente namesto za modeliranje razpok uspešno uporabimo tudi za ostale nezveznosti zasukov. V drugem primeru pa smo z uporabo predlaganih končnih elementov in nelinearno definicijo rotacijske vzmeti izvedli nelinearno statično potisno analizo armirano betonskega nosilca, ki izkazuje dobro ujemanje rezultatov poenostavljenega modela z eksperimentom.
Keywords: upogib nosilca, prečna razpoka, metoda končnih elementov, trivozliščni končni element, matematični model, linearno spreminjanje dimenzij, pravokotni prerez, statična analiza, dinamična analiza, uklonska analiza, nelinearna potisna analiza
Published: 15.06.2021; Views: 125; Downloads: 25
.pdf Full text (9,72 MB)

2.
Osnove potresnega inženirstva
Matjaž Skrinar, 2021, reviewed university, higher education or higher vocational education textbook

Abstract: Potresno inženirstvo je izredno široko znanstveno in strokovno področje, ki se zadnja leta intenzivno razvija in tako je nemogoče v enem samem delu zbrati vse znanje tega področja. Čeprav so vsebine, ki jih delo obravnava, vezane na aktualni standard Evrokod ENV 1998-1, niso omejene izključno na ta standard, temveč omenjajo tudi nekatere primere tuje dobre prakse. Delo je bilo pripravljeno z mislijo na študente, ki se pripravljajo na izpit iz predmeta Potresno inženirstvo, in pokriva osnovni spekter vsebin tega področja. Obravnava sicer vsa potrebna in zadostna pravila ter zahteve standarda za rešitev nalog na izpitih iz tega predmeta, vendar se je pri tem potrebno zavedati, da je potrebno za probleme, ki jih srečuje inženir v svoji strokovni praksi, poglobiti in razširiti znanja, saj prikazane vsebine predstavljajo dobro zgolj osnovo tematike, ne pa tudi celoto. Jedro gradiva je tako posvečeno pripravi ustreznega računskega modela gradbene konstrukcije stavbe visokogradnje, njegovi analizi za pridobitev podatkov, relevantnih za izračun potresnega vpliva, kot tudi porazdelitvi potresnega vpliva na nosilne elemente konstrukcije.
Keywords: potresno inženirstvo, potresni vpliv, določitev vodoravne sile, ravninske linijske konstrukcije, porazdelitev potresnega vpliva, analiza etažnih pomikov
Published: 22.03.2021; Views: 187; Downloads: 54
.pdf Full text (6,76 MB)
This document has many files! More...

3.
Poenostavljena potisna analiza konstrukcij visokogradnje s spletno verzijo programa NEAVEK
Helena Pavlin, 2020, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo se ukvarja z nelinearno potisno analizo, ki je že dolgo uveljavljena metoda pri simulaciji nelinearnega obnašanja konstrukcij pri horizontalni obtežbi. Najprej so študirane in prikazane teoretične osnove programa EAVEK, ki omogoča elastično dinamično analizo konstrukcij visokogradnje. Sledi povzetek osnovnih principov poenostavljene nelinearne potisne analize spletnega programa NEAVEK. Na računskem primeru enostavne enoetažne AB stenaste konstrukcije so prikazani osnovni koraki v poenostavljeni potisni analizi in določitev potisne krivulje. V osrednjem delu magistrskega dela je analizirana 12-etažna AB stenasto-skeletna konstrukcija, ki je tlorisno zasnovana kot pravokotnik z gabariti 17,60 x 12,60 m in je locirana v Mariboru. Rezultati nelinearne potisne analize, ki so bili dobljeni s spletno verzijo programa NEAVEK, so bili preverjeni s komercialnim programom za analizo konstrukcij SAP2000. Primerjava rezultatov je pokazala, da obe analizi kažeta na podobno obnašanje konstrukcije. Na nekoliko večjo utrditev celotne konstrukcije kažejo rezultati programa SAP2000, kar pa je posledica različnih računskih modelov v obeh programih in postopnega plastificiranja posameznih konstrukcijskih elementov v okvirih in na stiku s steno, ki ga upošteva program SAP2000. Dobljeni zaključki kažejo, da poenostavljena potisna analiza s spletno verzijo programa NEAVEK, kljub poenostavitvam in nekaterim omejitvam, omogoča realen prikaz nelinearnega potresnega odziva konstrukcij visokogradnje in je zato primerno ter učinkovito orodje za modeliranje osnovnega neelastičnega obnašanja konstrukcij pri potresni obtežbi.
Keywords: program NEAVEK, konstrukcije visokogradnje, potisna analiza, dinamična analiza, utrditev konstrukcije
Published: 24.12.2020; Views: 171; Downloads: 33
.pdf Full text (7,35 MB)

4.
Mehanika kontinuuma
Mojmir Uranjek, 2020, other educational material

Abstract: : Zapiski predavanj zajemajo vsebino predmeta Mehanika kontinuuma, ki se izvaja v 2. letniku študijskega programa gospodarsko inženirstvo 1. stopnja, na Fakulteti za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo Univerze v Mariboru. Seveda lahko gradivo kot pripomoček pri študiju uporabijo tudi študenti ostalih študijskih smeri. Zapiski predavanj so razdeljeni na štiri glavna poglavja s pripadajočimi podpoglavji. Poglavje (1) nateg in tlak v linijskih elementih tvorijo podpoglavja napetosti, deformacije, mehanske lastnosti ter napetostno in deformacijsko stanje v linijskem elementu s spremenljivo obremenitvijo in prerezom. Poglavje (2) napetostno stanje sestavljajo podpoglavja napetostni vektor in napetostni tenzor, ravninsko napetostno stanje in ravnotežni pogoji. Poglavje (3) deformacijsko stanje in konstitutivne enačbe predstavljajo podpoglavja deformacijski tenzor, konstitutivne enačbe, porušne hipoteze ter metoda dopustnih napetosti in metoda mejnih stanj. Poglavje (4) upogib ravnih nosilcev konstantnega prereza je sestavljeno iz naslednjih podpoglavij: uvod, vztrajnostni momenti, enoosni upogib, normalne napetosti in upogibnica.
Keywords: materialne lastnosti, napetosti, deformacije, vztrajnostni momenti, upogibnica
Published: 15.12.2020; Views: 210; Downloads: 1
This document has many files! More...

5.
Stabilnost konstrukcij
Iztok Peruš, 2020, other educational material

Abstract: Zapiski predavanj zajemajo vsebino predmeta Stabilnost konstrukcij, ki se izvaja v 1. letniku drugostopenjskega magistrskega študijskega programa Gradbeništvo, smer Gradbene konstrukcije in operativa ter Gradbena infrastruktura, na Fakulteti za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo Univerze v Mariboru. Kot pomoč pri študiju ga lahko uporabijo tudi študenti drugih študijskih smeri, ki se srečujejo s problematiko stabilnosti konstrukcij in/ali fizikalnih sistemov. Zapiski predavanj so razdeljeni v več sklopov in sicer: (1) splošni uvod – motivacija in osnovni pojmi stabilnosti na splošno ter pri gradbenih konstrukcijah; (2) inženirski koncepti stabilnosti; (3) matematični kriteriji stabilnosti (za splošne sisteme po Lyapunovu in za konservativne sisteme z energijskim pristopom); (4) pristopi k reševanju stabilitenih problemov pri SDOF sistemih; (5) analiza karakterističnih tipov izgube stabilnosti pri SDOF sistemih; (6) določitev osnovnih področij stabilnosti za karakteristične tipe izgube stabilnosti pri SDOF sistemih; (7) vpliv plastifikacije na stabilnost pri SDOF sistemih; (8) stabilitetna analiza enostavnih MDOF sistemov; (9) stabilnost enostavnih konstrukcij iz linijskih elementov konstatnega prereza – zvezni sistemi; (10) deformacijska metoda pri analizi stabilnosti konstrukcij; (11) poenostavljena metoda določevanja kritične obtežbe ravninskih okvirov in (12) določanje karakterističnih površin za okvirne konstrukcije.
Keywords: lokalna/globalna stabilnost, dinamična stabilnost, bifurkacijska točka, karakteristični tipi izgube stabilnosti, osnovno področje stabilnosti, geometrijska matrika
Published: 07.12.2020; Views: 296; Downloads: 2
This document has many files! More...

6.
Potresno inženirstvo
Matjaž Skrinar, Denis Imamović, 2020

Abstract: Potresno inženirstvo je - kljub temu, da gre za relativno mlado področje - področje, ki se zelo intenzivno razvija, hkrati pa je to tudi zelo obsežno področje. Zato so v delu obravnavane samo analize konstrukcij stavb, s poudarkom na določitvi velikosti in porazdelitve potresnega vpliva ter osnovne kontrole, vezane na potresno inženirstvo, brez detajlnih kontrol, vezanih na konstruiranje posameznih materialov. Zavestni razlog za takšno namerno omejitev gradivo je dejstvo, da je to delo namenjeno študentom, ki se s temi problemi srečajo prvič. Zato so postopki reševanja nalog prikazani na t.i. »peš« način, brez uporabe avtomatizirane programske opreme (izjema so le računi lastnih frekvenc in lastnih vektorjev), saj je bilo osnovno vodilo priprave tega gradiva želja »prisiliti« študente v dobro poznavanje postopkov, ne pa precej površna uporaba računalniške programske opreme za analizo teh problemov. Tako to delo v 10 zgledih, ki predstavljajo dejanske izpitne naloge (nekatere tudi nekoliko razširjene), pokriva osnovni spekter vsebine omenjenega predmeta.
Keywords: potresno inženirstvo, potresni vpliv, določitev vodoravne sile, ravninske linijske konstrukcije, porazdelitev potresnega vpliva, analiza etažnih pomikov
Published: 03.09.2020; Views: 197; Downloads: 32
URL Link to file

7.
Izdelava grafičnega vmesnika za spletni eavek
Mitja Ribič, 2019, undergraduate thesis

Abstract: V okviru diplomskega dela je bil razvit grafični vmesnik za program Spletni EAVEK, ki omogoča različnim uporabnikom kontrolo pravilnosti podatkov računskega modela pri analizi konstrukcij visokogradnje. Za ta namen je bilo treba sintetizirati znanja s področja dinamike gradbenih konstrukcij in računalniškega programiranja. Ključni funkciji izdelanega grafičnega vmesnika sta kontrola pravilnosti vhodnih podatkov obstoječih računskih modelov, zapisanih v datotekah ASCII, in pomoč pri pripravi vhodnih podatkov novih računskih modelov konstrukcij. Osnovni program za analizo je pri tem ostal nespremenjen. Za programiranje je bil uporabljen programski jezik Python, pri tem pa so bile uporabljene obstoječe grafične knjižnice. Izdelani grafični vmesnik je preprost za uporabo, obstoječemu in deloma zastarelemu programu EAVEK pa omogoča učinkovito uporabo tudi v današnjem času.
Keywords: EAVEK, makroelementi, dinamična analiza, potresna analiza, grafični vmesniki
Published: 04.07.2019; Views: 677; Downloads: 80
.pdf Full text (2,78 MB)

8.
Tehnologija veriženja blokov in potencialna uporaba v gradbeni pogodbi
Franc Šarkan, 2019, undergraduate thesis

Abstract: Zaradi kompleksnosti gradbenega prava in pogodbenih klavzul pri sklepanju gradbenih pogodb pogosto prihaja do zapletov pri izvajanju plačil za opravljena dela. Pametna pogodba, ki je digitalni protokol, bi lahko olajšala, preverila in uveljavila izvajanje pogodbe, saj posnema logiko pogodbenih klavzul. Namen uvedbe pametnih pogodb v gradbeni stroki je bistvena poenostavitev nekaterih pomembnih odnosov med udeleženci v gradbenih projektih. V diplomskem delu je tako opisana ideja tehnologije veriženja blokov in sorodnih rešitev ter predstavljena ideja in potencialne rešitve nekaterih ključnih problemov pri izvajanju gradbenih projektov z uporabo decentraliziranih aplikacij in pametnih pogodb. Za potrebe razumevanja nove tehnologije veriženja blokov so v diplomskem delu predstavljene nekatere najbolj znane in/ali pomembnejše decentralizirane platforme, kot so npr. Bitcoin, Ethereum, Iota in Holochain. Ugotovili smo, da bi tehnologija veriženja blokov lahko poenostavila medsebojne pogodbene odnose in omogočila transparentnejše in pravičnejše poslovanje med vsemi pogodbenimi strankami. Velik del pogodbenih odnosov in relacij skozi celoten proces graditve je znan, kar pomeni, da bi bilo mogoče postopke in njihovo izvajanje avtomatizirati z uporabo pametnih pogodb. Na enostavnem primeru je s pomočjo zapisa v obliki psevdokode predstavljen primer za uporabo pametne pogodbe.
Keywords: gradbena pogodba, pametna pogodba, veriženje blokov, Bitcoin, digitalni protokol
Published: 01.07.2019; Views: 1146; Downloads: 132
.pdf Full text (2,04 MB)

9.
Optimizacija dostavnih mest in poti v urbanih območjih na osnovi manhattanske metrike in mehke logike
Tomislav Letnik, 2019, doctoral dissertation

Abstract: V disertaciji rešujemo problem statistično optimalnega števila in lokacij dostavnih mest ter optimalnega vodenja tovornih vozil v procesu mestne dostave. Za iskanje optimalnega števila in pozicij dostavnih mest v doktorski nalogi razvijemo večparametrični model idealiziranega mesta. Model obravnava urbano območje velikosti 1 km2 in temelji na metodi vzorčenja latinske hiperkocke za razporeditev strank vzdolž izbrane ortogonalne prometne mreže. Določanje statistično najprimernejših lokacij dostavnih mest temelji na algoritmu mehkega grozdenja c-sredin. Parametrične analize so pokazale statistično značilne geometrijske vzorce optimalnih dostavnih mest. Izkazalo se je, da so identificirani vzorci robustni glede gostote strank in gostote prometne mreže. Problem določanja dostavnih mest je intimno povezan s problemom pokritja. Obravnavan je pomemben mejni primer pokritja mreže z dokazom optimalnosti pokrivnega števila. V disertaciji je podana tudi optimalna konstrukcija limitnega primera na poljubni pravokotni mreži. Model določanja števila in lokacij dostavnih mest je nadgrajen s funkcijo optimalnega vodenja tovornih vozil. Ključna predpostavka modela so štiri vstopno/izstopna vrata v mesto ter pri vsakem obisku mesta največ trojna dostava iz dostavnih mest (t.j. trem različnim strankam). Glede izbire dostavnega mesta sta bila uporabljena dva principa, ki temeljita na rezultatu algoritma mehkega grozdenja c-sredin: (i) trdi – vedno se izbere dostavno mesto, ki je najbližje stranki, (ii) mehki –omogoča tudi izbiro dostavnih mest z nižjimi pripadnostnimi vrednostmi. Problem določitve optimalne transportne poti je rešen s pomočjo nabora izvirnih celoštevilskih linearnih programov. Rezultati simulacij za trojno dostavo kažejo, da skupne razdalje prevoženih poti niso značilno odvisne od števila potencialnih dostavnih mest, jih je pa mogoče pomembno zmanjšati z mehkih pristopom, vendar na račun daljših prehojenih razdalj. Izkaže se, da je najbolje uporabiti mehki pristop pri relativno velikem številu potencialnih dostavnih mest. Model je bil prilagojen tudi za reševanje konkretnega praktičnega problema na primeru mesta Lucca, v Italiji. Za obravnavano mesto smo izdelali usmerjen graf prometnega omrežja, potencialne lokacije dostavnih mest so bile določene na osnovi dostopnosti in prostorskih možnosti. Za generiranje povpraševanja po dostavah je bil razvit simulator, uvedena je bila tudi procedura rezerviranja dostavnih mest in simulacija čakalne vrste vozil zunaj mesta v primeru omejene kapacitete in zasedenosti dostavnih mest. Izračunani so bili časovni in energijski prihranki. S ciljem realizacije predlaganih rešitev je v nalogi predstavljen tudi koncept informacijskega sistema, ki temelji na uporabi mobilnih naprav in omogoča vodenje dostavnega vozila in s tem upravljanje procesa dostav v realnem času. Na koncu doktorske naloge so podane ključne ugotovitve in predlagani koraki za nadaljnje raziskovanje.
Keywords: cestni transport, mestno središče, dostava tovora, dostavno mesto, vodenje vozila, določanje lokacije, optimizacija, modeliranje, mehka logika
Published: 05.03.2019; Views: 810; Downloads: 117
.pdf Full text (8,83 MB)

10.
Metode za oceno potresne odpornosti zidanih stavb
Jerneja Završki, 2018, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo obravnava oceno potresne odpornosti obstoječih zidanih stavb s prikazom uporabe različnih metod na obstoječi večstanovanjski zidani stavbi. V prvem delu je predstavljeno tipično obnašanje zidanih stavb med potresom in zahteve, ki jih predpisuje standard Evrokod 8-3, ki obravnava obstoječe stavbe. Predstavljene so nekatere metode, ki so bile razvite za oceno potresne odpornosti stavbi. V drugem delu naloge je podrobneje opisana obravnavana stavba in izračunana njena potresna odpornost. Potresna odpornost objekta je izračunana s programom SREMB, s poenostavljeno metodo z upoštevanjem kritičnega strižnega porušnega mehanizma, z metodama RAN-Z in PO-ZID ter upoštevajoč grobo oceno z uporabo spletne aplikacije POTROG. Preverjena je tudi možnost prevrnitve zatrepnega zidu, kot najverjetnejšega izvenravninskega mehanizma porušitve. V nadaljevanju so predvideni možni ukrepi za izboljšanje potresne odpornosti stavbe in primerjani rezultati dobljeni z različnimi metodami.
Keywords: zidane stavbe, ocena potresne odpornosti, SREMB, RAN-Z, PO-ZID, porušni mehanizmi
Published: 03.01.2019; Views: 949; Downloads: 192
.pdf Full text (6,80 MB)

Search done in 0.29 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica