1. Slovenski glamping turizem v večjezičnem okolju : magistrsko deloPetra Ovčar, 2023, magistrsko delo Opis: Glampingi so novodobna oblika turizma. Predstavljajo bivanje na idiličnih območjih v neposrednem stiku z naravo, poleg tega pa ponujajo vse udobje in razkošje hotelskih sob, saj za razliko od običajnih kampingov vključujejo toaletne prostore ter postrežbo na visokem nivoju. Ločimo več različnih vrst glampingov, saj gre za obliko turizma, ki jo je mogoče prilagoditi različnim razmeram. Največkrat so glamping nastanitve večji in udobni šotori ali počitniške hiške, druge inovativne oblike so lahko tudi vinski sodi, hišice na drevesih, jurte ipd. Slovenija, dandanes priljubljena turistična destinacija, je znana po svojih naravnih lepotah in zelenem turizmu, ki so kot nalašč za pestro in barvito glamping ponudbo. Ker Slovenijo obišče precejšnje število tujih gostov – julija 2023 je v slovenskih turističnih nastanitvah namreč prenočilo 79 % tujih turistov, medtem ko je slovenskih gostov bilo zgolj 21 % (pridobljeno od Statističnega urada Republike Slovenije: https://www.stat.si/StatWeb/News/Index/11303) –, je ključnega pomena, da je vsa turistična ponudba predstavljena na tujejezičnih spletnih straneh, za kar pa potrebujemo usposobljene prevajalce, ki lahko te informacije ustrezno prevedejo, pomembni pa so tudi turistični delavci, ki morajo biti spretni v večkulturnem sporazumevanju z različnimi ciljnimi skupinami. V turistični panogi se prevajajo vsa besedila, ki turistom pomagajo pri načrtovanju svojih potovanj, v to kategorijo lahko sodijo potovalni vodniki, brošure, seveda pa tudi spletne strani turističnih destinacij. »Turistični jezik« sodi v posebno zvrst specializiranega jezika, ki ima posebne slogovne, leksikalne in pragmatične lastnosti. Zaradi nenadne in naraščajoče priljubljenosti glampingov smo se v naši empirični raziskavi lotili analize nemških in angleških prevodov spletnih strani slovenskih glampingov.
V ta namen smo na spletnih iskalnikih natančno pregledali osem ponudb slovenskih glampingov in njihovih angleških in nemških prevodov ter prišli do ugotovitve, da teh prevodov ni opravil usposobljeni prevajalec, saj se v njih pogosto pojavljata nedoslednost in površnost. Največkrat zasledimo dobesedno prevajanje in izpuščanje. Večina primerov izpustov je imela v izhodiščnem besedilu nezanemarljive informacije, ki so pomembne za tujegovoreče turiste, npr. opcijo doplačila za dodatne storitve, natančen opis nastanitve, uvodni zapis. Poleg tega v nemalo primerih predvidoma prevedenih besedil ostanejo stavki v izhodiščnem jeziku, kljub temu da je uporabnik izbral nemško ali angleško prevedeno stran. V nalogi smo ponudbo slovenskih glampingov primerjali s ponudbami tujih ponudnikov, pri čemer lahko pridemo do zaključka, da imajo avstrijske, hrvaške, madžarske in italijanske spletne strani podobne glamping ponudbe. Domače strani vseh naštetih so vizualno atraktivne, uporabljen je besedni in slikovni material, natančno so opisane nastanitve, lokacija, dodatne ponudbe in dodatna oprema, cenik ipd.
Pomembno vlogo pa igrajo tudi zaposleni v glampingih, ki so v sklopu magistrske naloge rešili anketo o svojih tujejezičnih znanjih. Iz rezultatov je razvidno, da večina zaposlenih v slovenskih glampingih nima ustreznega dodatnega jezikovnega usposabljanja, kljub temu pa vsak od zaposlenih govori najmanj en tuji jezik, večinoma je to angleški jezik. Ravno tako je presenetljivo, da skoraj polovica anketirancev trdi, da znanje tujih jezikov ni vplivalo na možnosti njihove trenutne zaposlitve. Turistični prevodi nimajo zgolj vloge posredovanja informacij, ampak ustvarjajo vzdušje in motivirajo obisk izbrane turistične destinacije, zaradi česar strokovno in funkcionalno pripravljene spletne strani igrajo pomembno vlogo. Ključne besede: prevajanje, glamping, turizem, analiza prevodov, prevajalske metode, prevajanje turističnih besedil Objavljeno v DKUM: 04.03.2024; Ogledov: 389; Prenosov: 41 Celotno besedilo (9,33 MB) |
2. Program Mali sonček in njegov vpliv na razvoj gibalnih sposobnosti predšolskih otrok : diplomsko deloKatja Ovčar, 2023, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu z naslovom Program Mali sonček in njegov vpliv na razvoj gibalnih sposobnosti predšolskih otrok smo v okviru teoretičnega dela predstavili posamezne gibalne sposobnosti, kako lahko vplivamo na njihov razvoj ter sam program Mali sonček in njegove stopnje.
Namen diplomskega dela z naslovom Program Mali sonček in njegov vpliv na razvoj gibalnih sposobnosti predšolskih otrok je bilo raziskati, ali vsebine, ki se izvajajo v okviru programa Mali sonček, vplivajo na razvoj gibalnih sposobnosti pri otrocih. Cilj pa je bil ugotoviti, kako razvite so gibalne sposobnosti otrok, vključenih v program Mali sonček, in otrok, ki v program niso vključeni. V okviru diplomskega dela smo izvedli empirično raziskavo, v kateri je sodelovalo 15 otrok iz dveh vrtcev, vrtca Velenje in vrtca Pernica, v starosti od 4 do 6 let. Otroke smo testirali dvakrat v obdobju 5 mesecev z 10 motoričnimi testi. Sodelovali pa sta tudi vzgojiteljici obeh skupin otrok, s katerimi smo izvedli krajši intervju, ki je vseboval 6 vprašanj. Rezultati so pokazali, da so otroci iz vrtca Velenje pri večini testov dosegli boljše rezultate kot otroci iz vrtca Pernica. Na podlagi pridobljenih rezultatov smo ugotovili tudi, da sam program Mali sonček ne vpliva veliko na razvitost vseh gibalnih sposobnostih pri otrocih. Ključne besede: program Mali sonček, gibalne sposobnosti, predšolski otrok, intervju, motorični testi Objavljeno v DKUM: 19.05.2023; Ogledov: 785; Prenosov: 231 Celotno besedilo (1,07 MB) |
3. Določanje rastlinskim hormonom podobnih snovi v organskem dodatku za izboljšanje zemlje Big start s pomočjo biotestov (Cucummis, Mung in Triticum) : magistrsko deloAndreja Ovčar, 2023, magistrsko delo Opis: Komercialni pripravek za izboljšanje kakovosti zemlje Big start lahko vpliva na morfološko-funkcionalne poteze poljščin, pri čemer bi nekatere učinke lahko pripisali rastlinskim rastnim regulatorjem podobnim snovem. V magistrskem delu smo z uporabo biotestov preverjali, ali izbrani komercialni pripravek Big start vsebuje avsksinom podobne spojine in ali vsebuje citokininom podobne spojine. Za določanje vsebnosti rastlinskim rastnim regulatorjem podobnih snovi v preparatu smo uporabili Mung, Cucummis in Triticum biotest. Na osnovi biotestov Mung in Cucummis smo potrdili vsebnost avksinom podobnih spojin. V Mung biotestu je biološki pripravek Big start največjo avksinsko aktivnost izkazal pri koncentraciji 0,5 mL L-1, kar je ekvivalentno koncentraciji med 1,0 mg L-1 in 3,0 mg L-1 indol-3-butanojske kisline (IBA). Z uporabo Cucummis biotesta smo potrdili vsebnost avksinom podobnih snovi primerljivo koncentraciji med 1,0 mg L-1 in 2,0 mg L-1 IBA. Z uporabo biotesta Cucummis smo potrdili tudi vsebnost citokininom podobnih spojin v koncentraciji primerljivi od 0,0 mg L-1 do 0,5 mg L-1 6-benzilaminopurina (BAP). Nasprotno z izvedbo biotesta Triticum nismo potrdili vsebnosti citokininom podobnih spojin.
Zaradi nizke specifičnosti biotestov bi bilo točnost rezultatov smiselno nadgraditi še z drugimi metodami dela, kot je masna spektrometrija v kombinaciji z označevanjem molekul s težkimi izotopi ali celičnimi markerji. Ključne besede: biotest, Mung, Cucummis, Triticum, Big start Objavljeno v DKUM: 26.04.2023; Ogledov: 625; Prenosov: 43 Celotno besedilo (1,41 MB) |
4. Poučevanje naravoslovja na daljavo v času epidemije covid-19: učinkovitost video metode in samostojnega dela z besedilomAlen Ovčar, 2021, magistrsko delo Opis: Med epidemijo covida-19 se je bistveno povečal obseg izobraževanja na daljavo, kar bo najverjetneje pustilo posledice na znanju učencev in njihovi socializaciji, ki je bila v tem času skrajno omejena, a je nujna za razvoj posameznika, zlasti pri osnovnošolskem izobraževanju. Veliko več odgovornosti in samostojnega dela je na ramenih učencev, saj imajo bistveno manj stika z učitelji, veliko učne vsebine pa morajo predelati sami. Situaciji so se morali prilagoditi tudi učitelji, ki so bili primorani uporabljati prilagojene metode in oblike dela ob uporabi informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT). Pojavlja se vprašanje, kako se s poučevanjem na daljavo z IKT čim bolj približati učinkovitosti, ki jo ima poučevanje z neposrednim stikom z učiteljem v razredu. Ključnega pomena je poučevanje prilagajati in ga ves čas nadgrajevati. Težko si predstavljamo poučevanje med epidemijo brez sodobne IKT. V magistrskem delu smo z raziskavo želeli ugotoviti, ali učenci, ki znanje usvajajo z videometodo, pridobijo več vsebinskega znanja kot učenci, ki isto učno vsebino usvajajo samostojno z besedilom. Zanimalo nas je tudi, katera metoda je za usvajanje znanja pri učencih bolj zaželena in kakšno je njihovo mnenje o urah usvajanja znanja pri delu z besedilom in pri delu z videoposnetkom. V štirih osnovnih šolah smo v sedmem razredu predstavili učne vsebine: Bakterije, Pipalkarji in stonoge ter Žuželke in raki, vsako z dvema metodama: metodo dela z besedilom in videometodo. Nato smo učencem poslali vprašalnike, ki so v prvem delu preverjali usvojeno znanje učencev, v drugem delu pa njihovo mnenje o načinu predstavitve učne vsebine. Iz rezultatov raziskave lahko sklepamo, da so učenci uspešnejši pri obravnavi vsebine z videometodo kot pri obravnavi iste vsebine s samostojnim delom z besedilom. Učenci si glede na raziskavo bolje predstavljajo organizme, kar pomeni boljšo vizualizacijo organizmov, če si ogledajo posnetek. Poleg tega jim je tako podana vsebina bolj privlačna, saj si posnetek lahko ogledajo kadar koli in ga po želji tudi ustavijo. Iz komentarjev učencev lahko razberemo, da jim je učna vsebina razumljivejša po izvedeni uri prek videokonference. Tako namreč dobijo vsaj malo nepogrešljivega stika z učiteljem. Slednje, glede na raziskavo, potrjuje tudi izpostavljeno mnenje učencev, da se v šoli naučijo več kot pri delu na daljavo. Ugotovimo lahko tudi, da imata obe preučevani metodi dela na daljavo prednosti in slabosti. Kljub temu da učenci dosegajo nekoliko višje rezultate pri delu po videometodi, moramo biti zaradi različnih dejavnikov pri izbiri metode za poučevanje na daljavo še posebej previdni in izbirati premišljeno. Ključne besede: poučevanje v času covida-19, metoda dela z besedilom, videometoda Objavljeno v DKUM: 09.08.2021; Ogledov: 1591; Prenosov: 256 Celotno besedilo (2,93 MB) |
5. Vaskularni kognitivni upad in vaskularna demencaKlavdija Ovčar Štante, Jure Potočnik, Martin Rakuša, 2017, strokovni članek Opis: V razvitem svetu ima 5–10 % prebivalstva nad 65 let demenco, katere pojavnost še vedno narašča. Demence zaradi možganskih žilnih bolezni – vaskularna demenca (VaD) predstavljajo dobro petino vseh vzrokov za demenco. Milejša oblika je vaskularni kognitivni upad (VaKU). Za postavitev diagnoze VaD je pomembno, da sta upad spoznavnih sposobnosti in možgansko-žilna bolezen jasno časovno povezana ter ni popravljivih vzrokov za kognitivni upad. Pri postavitvi diagnoze uporabimo nevropsihološko testiranje in slikovne preiskave.
Glavni dejavniki tveganja za VaKU in VaD so starost, ateroskleroza, sladkorna bolezen in arterijska hipertenzija, ki sprožijo kaskado dogodkov v patogenezi kognitivne okvare. Ta je zelo raznolika in poteka z ali brez pridruženih nevroloških simptomov. Klinična slika je odvisna od področja in velikosti možganske spremembe.
Pri zdravljenju VaKU in VaD je najbolj pomembna primarna preventiva. Za zdravljenje simptomov VaKU in VaD se uporabljajo enaka zdravila kot za zdravljenje simptomov Alzheimerjeve bolezni. Pomembni sta še rehabilitacija in sekundarna preventiva ponovne možganske kapi.
Glavni dejavniki tveganja za VaD so starost, ateroskleroza, sladkorna bolezen in arterijska hipertenzija, ki sprožijo kaskado dogodkov v patogenezi kognitivne okvare. Ta je zelo raznolika in poteka z ali brez pridruženih nevroloških simptomov. Klinična slika je odvisna od področja in velikosti možganske lezije.
Pri zdravljenju VaKU in VaD je najbolj pomembna primarna preventiva. Za zdravljenje simptomov VaKU in VaD se uporabljajo enaka zdravila kot za zdravljenje simptomov Alzheimerjeve bolezni. Pomembni sta še rehabilitacija in sekundarna preventiva ponovne možganske kapi. Ključne besede: vaskularna demenca, vaskularni kognitivni upad, možganske žilne bolezni, spoznavne sposobnosti Objavljeno v DKUM: 09.10.2017; Ogledov: 3280; Prenosov: 674 Celotno besedilo (137,66 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
6. Reorganizacija skladiščnega poslovanja v podjetjuMaja Ovčar, 2016, diplomsko delo/naloga Opis: Diplomsko delo predstavlja stanje, do katerega je prišlo v podjetju Zikas d.o.o. po selitviv že obstoječe skladiščne prostore. Problemi nastajajo zaradi neizkoriščenosti vseh prostorskih možnosti, neprimerno razporejenih skladiščnih regalov ter trenutnega načina dela. Diplomska naloga opisuje trenutno stanje v skladišču ter predstavi, s katerimi posebnostmi se Zikas d.o.o. srečuje pri vsakodnevni izdaji kablov. Največja posebnost tega skladišča so transportno-skladiščne enote, ki so lahko palete ali leseni bobni različnih velikosti. V diplomskem delu so predstavljeni predlogi rešitev, njihov strošek ter vidni učinek po implementaciji. V nalogi je predstavljena problematika skladišča, kjer veljajo posebna pravila skladiščenja blaga in kjer trg narekuje tempo dela. Ugotovljeno je, da je za reorganizacijo skladiščnega poslovanja dovolj le prestrukturiranje delovnih procesov. Ključne besede: leseni bobni, paletna mesta, reorganizacija, skladišče Objavljeno v DKUM: 18.11.2016; Ogledov: 1809; Prenosov: 118 Celotno besedilo (2,27 MB) |
7. Oblike pomoči žrtvam družinskega nasilja : diplomsko delo univerzitetnega študijaEva Ovčar, 2016, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi obravnavamo nasilje v družini in oblike pomoči žrtvam, ki se srečujejo z nasiljem. Nasilje v družini še vedno predstavlja veliko problematiko današnje družbe. Največ žrtev je med ženskami, otroci in starejšimi, vse več pa je tudi moških žrtev. Težava takšnega nasilja je, da se večinoma dogaja v domačem okolju za štirimi stenami, skrito pred očmi drugih ljudi. Zato je pomembno, da se o tem čim več govori v javnosti.
Z obravnavo žrtev nasilja se ukvarja viktimologija, ki je ena izmed vej kriminologije. Strokovnjaki za viktimologijo preučujejo predvsem vlogo žrtev v kaznivem dejanju, njihovo doživljanje nasilja ter vpliv posledic nasilja na njihovo življenje. Tveganja, da nekdo postane žrtev so različna in odvisna od številnih dejavnikov. Nekatere žrtve so še posebej izpostavljene nasilju, zato tudi razlikujemo med različnimi tipi žrtev.
Pri pomoči žrtvam imajo zelo pomembno vlogo centri za socialno delo, policija in nevladne organizacije, ki se ukvarjajo s preprečevanjem nasilja. Da je njihovo delo uspešno, morajo med seboj čim bolj učinkovito sodelovat in si izmenjevat informacije, ki so pomembne za posamezne primere nasilja. Pri tem ima zelo veliko tudi sama žrtev, če je pripravljena sprejet pomoč in aktivno sodelovat pri reševanju svoje stiske. Žal pa je še vedno veliko žrtev, ki nimajo poguma, da bi prijavile nasilje in si poiskale ustrezno pomoč. Za lažje razumevanje nasilja v družini je dobro, če poznamo različne okoliščine, kot je na primer potek celotnega cikla nasilja ter da razumemo razloge, zakaj žrtev vztraja v takšnem razmerju. Ključne besede: nasilje v družini, žrtve, pomoč žrtvam, viktimologija, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 14.11.2016; Ogledov: 1944; Prenosov: 218 Celotno besedilo (560,05 KB) |
8. ARHITEKTURNO OBLIKOVANJE V 5. RAZREDU OSNOVNE ŠOLEMaja Obrenović Ovčar, 2016, diplomsko delo Opis: Likovno področje arhitekturnega oblikovanja je eno izmed najbolj zapostavljenih likovnih področij. Z našo raziskavo smo želeli ugotoviti, kaj se pri učnih urah omenjenega področja dogaja in kako so realizirane vsebine le-tega.
V teoretičnem delu smo predstavili šolski predmet Likovna umetnost in zapisali splošne cilje, ki so zapisani v učnem načrtu. Predstavili smo prostor in njegovo opredelitev. Predstavili smo področje arhitekturnega oblikovanja in preverili, kako se je razvijalo skozi zgodovino. Opisali smo likovna področja, likovne tehnike, materiale in orodja ter likovne teme in motive. Poleg tega smo opisali učne oblike in metode dela, kjer smo večji poudarek namenili metodam, ki jih uporabljamo pri poučevanju arhitekturnega oblikovanja. Izpostavili smo izkušenjsko učenje arhitekturnega oblikovanja in preverili možnost večje prepoznavnosti tega področja s strani vzgoje in izobraževanja.
V empiričnem delu smo s študijo primera želeli ugotoviti, kako učitelji razrednega pouka v petem razredu načrtujejo in izvedejo učno uro arhitekturnega oblikovanja, katere materiale in učne medije uporabljajo ter kako razvijajo likovne pojme. V raziskavo smo vključili šest učiteljev različnih šol. Podatke smo zbirali z neposrednim opazovanjem in fotografiranjem ter jih analizirali.
Ugotovitve so pokazale, da imajo učitelji težave z razločevanjem posameznih likovnih področij. Da so metode in oblike dela večkrat neprimerne, kar se odraža na uspešnosti likovnega izražanja učencev. Ključne besede: likovna umetnost, prostor, arhitekturno oblikovanje, učni načrt, izkušenjsko učenje Objavljeno v DKUM: 10.10.2016; Ogledov: 2111; Prenosov: 147 Celotno besedilo (4,43 MB) |
9. IZVAJANJE POSKUSOV S PROGRAMSKO DEFINIRANIMI OMREŽJI Z EMULATORJEM MININETDanijel Ovčar, 2016, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu je predstavljena tehnologija programsko definiranih omrežij ter funkcionalnost in uporaba programskega okolja Mininet. Mininet nam omogoča tvorjenje virtualnih omrežij na enem računalniku. Je koristna programska oprema, ki se uporablja za raziskovanje, testiranje in odpravo napak, ki se lahko pojavijo v dejanskem omrežju. Predstavljena je namestitev programskega okolja Mininet na operacijski sistem Windows. S pomočjo orodja Mininet smo izvajali različne poskuse na programsko definiranih omrežjih, zasnovanih z uporabo programskega jezika python. Pri delu smo se omejili na uporabo stikal OpenFlow in krmilnikov POX ter predstavili njihovo delovanje. Ključne besede: programsko definirana omrežja, stikala, OpenFlow, emulacija omrežij, python Objavljeno v DKUM: 11.04.2016; Ogledov: 1756; Prenosov: 178 Celotno besedilo (3,52 MB) |
10. IZGOREVANJE IN STRES PRI MEDICINSKIH SESTRAH V DIALIZNIH CENTRIHMaja Ovčar, 2015, magistrsko delo Opis: Teoretična izhodišča: Živimo hiter tempo življenja. Na vsakem koraku se od nas zahteva največ, pa naj bo to v službi ali doma; smo na to pripravljeni? Službe so dandanes stresne, saj se dogodki vrstijo po hitrem vrstnem redu, vsem se nekam mudi, vse je tempirano na najkrajši možni rok. Dializne medicinske sestre opravljajo delo s kroničnimi pacienti, ki so velikokrat prezahtevni in potrebujejo veliko razumevanja, podpore in pozornosti. Medicinske sestre v dializnih centrih imajo povečano možnost za infekcijske bolezni (hepatitis, aids …) in psihične težave. Vse te bolezni lahko povečajo verjetnost za izgorevanje ali stres.
Namen in cilji: Ugotoviti želimo, ali so medicinske sestre in zdravstveni tehniki, zaposleni v dializnih centrih, izpostavljeni izgorevanju in stresu na delovnem mestu, ter ali posamezni dializni centri skrbijo za preprečevanje in zmanjšanje izgorevanja ter stresa. Cilji so: analizirati rezultate, jih interpretirati ter predlagati rešitve glede na pridobljene rezultate, ugotoviti, ali je pri dializnem osebju prisoten stres ter ali je pri dializnem osebju prisotno izgorevanje in kateri so najpogostejši simptomi izgorevanja in stresa na delovnem mestu.
Raziskovalne metode: Za prikaz pridobljenih podatkov smo uporabili naslednje raziskovalne metode: analitično metodo (razčlenjevanje celote v posamezne dele), metodo deskripcije (opisovanje), metodo kompilacije (uporaba zapiskov in citatov drugih avtorjev), metodo dedukcije (sklepanje na osnovi splošnih spoznanj) in osnovne statistične analize. Podatke iz vprašalnika smo računalniško obdelali ter prikazali v obliki grafov in tabel. Uporabljali smo progama Microsoft Excel in SPSS 17.0. Za statistično obdelavo podatkov smo uporabili deskriptivno metodo oz. analizo.
Rezultati: Glede na analizo podatkov menimo, da dializne medicinske sestre niso izgorele, imajo pa srednjo oceno učinkovitosti, so preobremenjene in imajo stresno delovno mesto. Redno skrbijo za rekreacijo in sproščanje, delo na dializi jim je zanimivo in ga sprejemajo kot izziv in ne kot grožnjo, ko potrebujejo pomoč, tudi prosijo zanjo. Vodilne medicinske sestre v dializnih centrih znajo pohvaliti zaposlene in dobro voditi dializne oddelke.
Sklep: Glede na način in specifičnost dela ter zelo zahtevne paciente smo pričakovali slabše rezultate. Vendar pa lahko z gotovostjo trdimo, da dializne medicinske sestre obvladajo specifičnost dela z dializnimi pacienti, da se znajo vživeti vanje, da se s pacienti, ki redno obiskujejo dializo, spletejo prijateljske vezi ter zaupanje, kar jim močno pomaga pri premagovanju ovir in stresa na delovnem mestu. Ključne besede: izgorevanje na delovnem mestu, stres na delovnem mestu, medicinska sestra, dializni centri, zaposleni. Objavljeno v DKUM: 25.09.2015; Ogledov: 1450; Prenosov: 296 Celotno besedilo (1,06 MB) |