| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 90
First pagePrevious page123456789Next pageLast page
1.
Inovativno izobraževanje za zeleno in trajnostno logistiko za prehod v družbo 5.0 : diplomsko delo
Nikolina Golemović, 2024, undergraduate thesis

Abstract: Diplomsko delo je povezano s temo trajnostnega poslovanja in zelene logistike. Najprej je predstavljena problematika tega dela, ki je povezana z varstvom okolja, in je določeno raziskovalno vprašanje. Raziskovalno vprašanje se je nanašalo na podjetja na primeru dveh držav, Slovenije ter Bosne in Hercegovine. Skozi teoretični del so predstavljene opredelitve zelene logistike in trajnostnega poslovanja z zbiranjem podatkov ter nekaj primerov, povezanih s to temo. Poleg tega so predstavljeni tudi drugi izrazi, povezani s to temo, kot je taksonomija. V raziskovalnem delu smo izvedli anketo podjetij, katere rezultati so dali odgovor na naše raziskovalno vprašanje. Poleg raziskovalnega vprašanja smo preverili tudi štiri hipoteze, ki smo jih določili. V zadnjem poglavju smo razpravljali o pridobljenih rezultatih in vzroku stanja v državah. Podani so tudi nekateri primeri, ki lahko pripomorejo k izboljšanju.
Keywords: zelena logistika, trajnostno poslovanje, taksonomija
Published in DKUM: 21.05.2024; Views: 99; Downloads: 35
.pdf Full text (1,93 MB)

2.
Trajnostna preobrazba logističnega podjetja : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijskega programa
Dejan Pašalić, 2024, undergraduate thesis

Abstract: Cilj diplomske naloge je ponuditi rešitev za vzpostavitev samooskrbnega kroga, kar bi pomenilo, da je podjetje sposobno zagotavljati dovolj električne energije za vzdrževanje vseh sistemov, ki za delovanje potrebujejo električno energijo. Pridobivanje električne energije bi lahko dosegli s sončno elektrarno, ki energijo sonca pretvori v električno energijo. Ker sončna elektrarna ne more zagotavljati neprekinjenega delovanja, bi morali višek proizvedene energije hraniti v energetskih hranilnikih oziroma baterijah. Za zeleni prehod pa bi lahko zamenjali tudi vozni park s prevoznimi sredstvi, ki ne proizvajajo emisij. Zadnja stvar, ki jo lahko združimo s sončno elektrarno, pa je namestitev toplotne črpalke, s katero bi vzpostavili popolnoma samozadosten energetski sistem, ki je teoretično sposoben delovati neodvisno od elektroenergetskega omrežja. V uvodnem delu diplomske naloge smo najprej opredelili problem, ki ga razrešujemo v diplomski nalogi, nato pa sledi poglavje, kjer predstavljamo Tovorno postajo Celje. Sledi prikaz okoljskega vpliva opazovanega podjetja. V teoretičnem delu smo opredelili, kaj so obnovljivi viri energije, kaj predstavlja trajnost, kaj so fotovoltaične celice in kako delujejo; predstavili smo tudi toplotno črpalko in električna vozila. Prav tako smo na podlagi realnih podatkov naredili izračun stroškov za gorivo pri avtomobilih ter posledično, za koliko bi lahko zmanjšali letne stroške z uvedbo električnih avtomobilov.
Keywords: sončna elektrarna, električna vozila, toplotna črpalka, okoljski vpliv
Published in DKUM: 21.05.2024; Views: 89; Downloads: 14
.pdf Full text (872,85 KB)

3.
Merjenje in upravljanje trajnostnega delovanja pri zunanjih izvajalcih logističnih storitev v realnem času
Jerko Oršič, 2023, doctoral dissertation

Abstract: Zaradi novih trendov digitalne logistike, smo nadgradili obstoječe prakse za spremljanje in upravljanje aktivnosti logističnih podjetij z razvojem modela, ki omogoča sprotno izboljševanje trajnostnega izvajanja logističnih dogodkov v realnem času. Zahteve digitalne logistike se osredotočajo na hitrost, učinkovitost in izvajanje logističnih storitev v realnem času s poudarkom na optimizaciji delovanja ter zmanjšanju trajnostnih obremenitev. Kompleksnost teh zahtev se kaže predvsem pri vodilnem poslovnem modelu e-trgovine, pri dostavah na dom s prisotnostjo prejemnika. Takšno poslovanje je potrebno obvladovati v omejenih dogovorjenih časovnih okvirih, po možnosti še isti dan, kar predstavlja enega najdražjih in trajnostno najbolj obremenjenih področij logistike. Predvidevanje, kdaj bo določena dostava možna, je odvisno tudi od prometnih, vremenskih in drugih okoliščin, ki se stalno spreminjajo ter tako predstavljajo velik izziv za uspešno in trajnostno izvedbo dostav. Za podporo reševanju teh izzivov, v doktorski disertaciji predstavljamo model RELSIF, ki je osnovan na treh segmentih, in sicer: napovedi kapacitet možnih dostav v določenem geografskem in časovnem okviru, načrtovanju optimalnih dostav s točno prostorsko ter časovno definiranimi procesi, in nadzorom izvedbe načrtovanih dostav. Prvi segment se osredotoča na predvidevanje možnih dostav na določeno območje tako, da se lahko kupcu v fazi odločanja o nakupu ponudi možne izvedljive dostave v različnih časovnih okvirih. Poleg tega je prikazana trajnostna obremenitev posameznih dostav, kjer smo predvidevali, da se bo kupec odločil za bolj trajnostno dostavo. V naslednjem segmentu modela se z optimizacijo načrtovanja dostav omogočijo skrajšan čas dostave in dolžina dostavnih poti, dostave pa se izvedejo v dogovorjenih časovnih okvirih. To smo dosegli z upoštevanjem podatkov, ki se obravnavajo v realnem času v namene načrtovanja najustreznejšega zaporedja postankov, ob izogibu predvidenim zastojem, z večjo izkoriščenostjo prevoznih kapacitet, kar ima za posledico zmanjšanje trajnostnih obremenitev. Pri tretjem segmentu se stalno spremljajo vsi logistični dogodki, kjer se inteligentno reagira na možna odstopanja pri izvedbi dostav. V vsakem segmentu za razreševanje izzivov je predstavljena uporaba različnih algoritmov, temelječih na umetni inteligenci, z namenom pridobivanja podatkov iz različnih virov, prepoznavanju vzorcev v podatkih in stalnem učenju v povratni zanki. Uspešnost delovanja modela RELSIF temelji na zajemanju logističnih dogodkov v realnem času, upoštevanju različnih območij dostave, razpoložljivih virov, obsegov naročil za dostavo in ostalih zahtevah kupcev. Model je vpet v dejanski svet dogodkov, katere spremlja in se uči iz njih, vključno z vremenskimi razmerami in prometnimi posebnostmi. Poleg tega lahko model na osnovi podatkov, pridobljenih v realnem času, izbira bolj trajnostne rešitve, (pričakovano) tudi s pomočjo ozaveščenih kupcev. Tako smo ustvarili model, ki je sposoben dovolj točno napovedovati realne časovne okvire in hkrati izračunati trajnostne obremenitve posamezne dostave. Omogoča celovito spremljanje ter zmanjšanje vplivov na okolje in družbo, ter monitoring in izboljšave transparentnosti delovanja.
Keywords: oskrbovalne verige, logistika zadnje milje, 3PL, trajnost, umetna inteligenca, dogodki v realnem času, masivni podatki
Published in DKUM: 06.05.2024; Views: 140; Downloads: 13
.pdf Full text (2,85 MB)

4.
Oskrbovalne verige znanja : smernice za zeleni in digitalni prehod
Matevž Obrecht, Tina Cvahte Ojsteršek, Mateja Čuček, Martin Fale, Milena Kajba, Polona Vičič, Lazar Pavić, Bojana Slomšek Šlamberger, 2024

Abstract: Znanstvena monografija zajema najsodobnejše ugotovitve s področja trajnostnega razvoja in digitalizacije in njihovo aplikacijo na področje managementa v logistiki in oskrbovalnih verigah. Teoretični del monografije odpirajo poglavja, ki se nanašajo na pojasnitev osnovnih pojmov s področja trajnostnega razvoja, kot so cilji trajnostnega razvoja, okoljska politika, trajnostna proizvodnja in potrošnja, delitvena ekonomija, koncept odrasti in ekonomija blaginje. V nadaljevanju so predstavljeni najsodobnejši trendi s področja trajnosti in povezovanja področij digitalizacije s poudarkom na tem, kaj je aktualno in kaj mlajše generacije vidijo kot priložnosti za prioritetni razvoj. Teoretični del se zaključi s predstavitvijo kompetenčnih modelov s področja trajnosti in digitalizacije ter s predstavitvijo vseživljenjskega učenja kot rešitve za hitrejše pridobivanje znanj s področja trajnostnega razvoja in digitalizacije, saj je zaznano pomanjkanje teh znanj pri posameznikih, ki so končali formalno izobrazbo v času, ko sta trajnost in digitalizacija predstavljali obrobni tematiki in še nista bili tako vpeti v izobraževanje in prioritete logistike in oskrbovalnih verig. Raziskovalni del monografije se začne s predstavitvijo vključenosti trajnostnega razvija v obstoječi zakonodajni okvir. V nadaljevanju so predstavljeni rezultati vključenosti trajnostnih in digitalnih kompetenc v slovenske visokošolske programe in analiza prekrivanja le teh. Ključni raziskovalni del pa predstavljajo rezultati kvantitativne raziskave, ki se nanašajo na identifikacijo nujno potrebnih znanj, spretnosti in veščin s področja trajnostnega razvoja in digitalizacije v logistiki in oskrbovalnih verig, za nemoten hkratni zeleni in digitalni prehod v družbo 5.0. ter razlike v ključnih prioritetnih področjih, ki jih zaznavamo med gospodarstvom, mladimi in akademiki.
Keywords: trajnostni razvoj, digitalizacija, oskrbovalne verige, vseživljenjsko učenje, zeleni in digitalni prehod
Published in DKUM: 25.03.2024; Views: 285; Downloads: 51
.pdf Full text (5,18 MB)
This document has many files! More...

5.
Sončna energija - prožnost in odpornost energetske oskrbe : diplomsko delo univerzitetnega študijskega programa
Jerneja Peterlin, 2023, undergraduate thesis

Abstract: Trend dandanes na področju obnovljivih virov predstavljajo sončne elektrarne, katere lahko posameznikom prinesejo številne prednosti. Prvotna prednost, zaradi katere se ljudje odločajo zanje, je proizvodnja električne energije, ki omogoča samooskrbo gospodinjstva in zmanjšanje stroškov električne energije. Tehnično dovršen način vpeljave tovrstnega sistema lahko pokrije lastno rabo ali celo ustvari viške energije. V primerih viškov energije poznamo različne načine hranjenja oz. poslovanja z njimi. Razvit sistem hranilnikov in platforme izbranih podjetjih omogočajo posameznikom popolno samooskrbo z električno energijo. Tehnologija na področju fotovoltaike je že tako zelo razvita in ponuja posameznikom, da z različnimi komponentami ustvarijo maksimalno možno proizvedeno električno energijo. Torej z vidika ekonomičnosti je tovrstni sistem smiseln za vpeljavo v gospodinjstvo. Prav pa bi bilo, da bi se več ljudi posluževalo hranjenja presežkov energije z načinom vpeljave baterijskih hranilnikov. Ti namreč omogočajo samozadostnost gospodinjstva in praktično neodvisnost od omrežja. V praksi se ljudje najpogosteje poslužujejo samooskrbe z načinom net meteringa. Ta je zelo pogost, saj lahko viške energije sprostijo v omrežje, kadar pa ne ustvarijo zadosti energije za svoje potrebe, enostavno koristijo energijo iz omrežja. Prav tako pogost način prakse predstavlja prenos viškov na drugo lokacijo oziroma na odjemalca na drugem naslovu. Zaključimo lahko, da je trajnostna naložba v način oskrbe z obnovljivimi viri smiselna, saj lahko ob pravilni uporabi gospodinjstvu prinese številne prednosti.
Keywords: sončna elektrarna, fotovoltaika, viški energije, obnovljivi viri energije, trajnostna energija, samooskrba, hranilnik električne energije
Published in DKUM: 19.02.2024; Views: 201; Downloads: 46
.pdf Full text (1,60 MB)

6.
Assessment of environmental sustainability integration into higher education for future experts and leaders
Matevž Obrecht, Zane Feodorova, Maja Rosi, 2022, original scientific article

Abstract: The environmental and climate crisis is gaining priority among critical human concerns; therefore, environmental knowledge and sustainable solutions play a significant role and gaining global popularity as an academic discipline. Additionally, United Nations Sustainable Development Goal no. 4 acknowledges education's role in promoting sustainable development, sustainable lifestyles, human rights, social responsibility, circular economy, and greening our economy and society. In this paper new conceptual framework that focuses on systematically analyzing environmental sustainability integration in study programs and subjects is developed. The main aim is to reflect the conceptual basis of education related to environmental sustainability topics such as sustainable development, social responsibility, circular economy, ecology, environmental protection, and greening to boost future environmental management practices in industry and services. Defining the level of integration of environmental and sustainability-related topics is divided by research field classification and study cycles (BSc, MSc, PhD). The specific added value of the developed conceptual framework is reflected by defining cross-sections and inter-and trans-disciplinary of sustainability topics integrated within specific programs and subjects. The conceptual framework was tested by assessing 1051 programs in progress in Slovenia. It was revealed that the highest share of study programs has an intermediate level of environmental sustainability with 2–3 subjects (392 study programs). These are represented mainly by integrating environmental protection, ecology, and “greening” but less with circular economy and social responsibility. Significant differences among specific study programs and study fields reflect that young intellectuals will not be equally educated and qualified for future managerial challenges. Master students gain the best insight into core sustainability and environmental topics needed for future environmental managers.
Keywords: higher education institution, environmental sustainability, educating environmental expert, managing knowledge supply, environmental competence
Published in DKUM: 19.02.2024; Views: 204; Downloads: 13
.pdf Full text (3,07 MB)
This document has many files! More...

7.
Integrating social dimensions into future sustainable energy supply networks
Matevž Obrecht, Yigit Kazancoglu, Matjaž Denac, 2020, original scientific article

Abstract: Environmental protection and sustainable development have become an inevitable trend in many areas, including the energy industry. The development of energy supply networks is strongly correlated with the economics of energy sources as well as ecological and socio-political issues. However, the energy supply network is often distant from the social perspective. This paper therefore combines examination of perceptions and awareness of general public (web-based questionnaire) and top energy experts (a Delphi survey) on the energy supply network and identifies their potential integration in energy supply decision making processes. The results showed that public should be better informed as well as integrated into designing energy supply network as the prosumers gain power and the energy suppliers will no longer dominate the market. Public actors are ready to shape sustainable energy supply and also willing to pay 5.8% more for a sustainable energy supply. The majority are prepared to invest in renewable energy supply network close to their place of residence. Another result is that the public is calling for a shift in priority towards more sustainable and socially friendlier energy supply rather than focusing mainly on the economic and technical perspectives.
Keywords: energy supply, supply networks, sustainable energy, public perception, social integration, supply chain management
Published in DKUM: 19.02.2024; Views: 207; Downloads: 8
.pdf Full text (1,60 MB)
This document has many files! More...

8.
Sustainability orientation and focus in logistics and supply chains
Sebastjan Lazar, Dorota Klimecka-Tatar, Matevž Obrecht, 2021, original scientific article

Abstract: Sustainable development, logistics, and supply chain are being combined into three increasingly connected and topical global research areas. Therefore, this paper's novelty identifies and defines the priorities of the UN Sustainable Development Goals and sustainable development dimensions in supply-chain- and logistics-management-related studies in the last decade. Knowing logistics and supply chain sustainability focus and orientation is valuable information for researchers and managers to adapt and mitigate their business logistics according to the forecasted trends. The paper provides a systematic and comprehensive review of the literature and is based on 116 scientific papers published between 2010 and 2020 in 73 international journals in the Scopus and Web of Science databases. The study defines focus with integrating environmental, social, and economic sustainability for logistics- and supply-chain-related studies. It emphasizes primary and secondary links of investigated studies with 17 United Nations sustainable development goals. The bibliometric analysis also examined keyword relations. One of the main contributions is that economic sustainability was identified as the most represented one-dimensional sustainability focus. It was revealed that supply chain studies integrated all three sustainability dimensions more frequently (50.60%) than logistics studies, which were equally related to studying two- or three-dimensions of sustainability (39.39%). The most significant findings are also that studies were identified to be oriented primarily towards "responsible consumption and production", "industry, innovation, and infrastructure" and "affordable and clean energy" and secondary especially on "sustainable cities and communities".
Keywords: sustainable development goals, sustainable development, supply chain management, logistics
Published in DKUM: 19.02.2024; Views: 235; Downloads: 11
.pdf Full text (6,76 MB)
This document has many files! More...

9.
Sustainable operations of last mile logistics based on machine learning processes
Jerko Oršič, Borut Jereb, Matevž Obrecht, 2022, original scientific article

Abstract: The last-mile logistics is regarded as one of the least efficient, most expensive, and polluting part of the entire supply chain and has a significant impact and consequences on sustainable delivery operations. The leading business model in e-commerce called Attended Home Delivery is the most expensive and demanding when a short delivery window is mutually agreed upon with the customer, decreasing possible optimizing flexibility. On the other hand, last-mile logistics is changing as decisions should be made in real time. This paper is focused on the proposed solution of sustainability opportunities in Attended Home Delivery, where we use a new approach to achieve more sustainable deliveries with machine learning forecasts based on real-time data, different dynamic route planning algorithms, tracking logistics events, fleet capacities and other relevant data. The developed model proposes to influence customers to choose a more sustainable delivery time window with important sustainability benefits based on machine learning to predict accurate time windows with real-time data influence. At the same time, better utilization of vehicles, less congestion, and fewer failures at home delivery are achieved. More sustainable routes are selected in the preplanning process due to predicted traffic or other circumstances. Increasing time slots from 2 to 4 h makes it possible to improve travel distance by about 5.5% and decrease cost by 11% if we assume that only 20% of customers agree to larger time slots.
Keywords: supply chain management, real-time, home delivery, business modeling, e-commerce, time window
Published in DKUM: 19.02.2024; Views: 194; Downloads: 22
.pdf Full text (1,54 MB)
This document has many files! More...

10.
Rationalisation of costs in the collection, segregation and transport of municipal waste
Paweł Zając, Ivona Bajor, Matevž Obrecht, Stanisław Ejdys, 2023, original scientific article

Abstract: The article contains answers to three "why" questions: - why the waste management system still does not bring the expected results, and the Polish state is one of the lowest-ranking in the European score regarding the amount of segregated waste; - why the sale of selected secondary raw materials and their material reuse in production processes do not cover the costs related to waste management; - why it does not bring additional profits. The article is based on research conducted in Wroclaw from 1998 to 2018. There is a cost model that can be adapted to similar cases. The article deals with removing organisational and/or technical reasons causing the stagnation of selective waste collection.
Keywords: waste, mixed, sorting, fee, management
Published in DKUM: 16.02.2024; Views: 156; Downloads: 9
.pdf Full text (698,09 KB)
This document has many files! More...

Search done in 5.81 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica