1. Priročnik za načrtovanje krepitve vključujoče razredne in šolske klime ter preprečevanja in odzivanja na medvrstniško nasilje v osnovni šoliKatja Košir, Tanja Špes, Marina Horvat, Ana Kozina, Eva Kranjec, Sonja Pečjak, Igor Peras, Tina Pirc, Tina Pivec, Janja Usenik, Saša Zorjan, 2024, strokovna monografija Opis: Priročnik za načrtovanje krepitve vključujoče razredne in šolske klime ter preprečevanja in odzivanja na medvrstniško nasilje v osnovni šoli poglobljeno predstavlja pojav medvrstniškega nasilja in njegove dejavnike. V priročniku so prav tako predstavljene ključne ugotovitve kvantitativne in kvalitativne raziskave, ki jo je raziskovalna skupina izvedla v okviru projekta Socialni kontekst kot dejavnik medvrstniškega nasilja: kako z oblikovanjem pozitivne vrstniške kulture prispevati k vključujoči šoli?. V priročniku so predstavljene z dokazi podprte smernice za preprečevanje in odzivanje na medvrstniško nasilje, namenjene učiteljem, svetovalnim delavcem in ostalim strokovnim delavcem ter učencem na osnovnih šolah. Predstavljeni so tudi primeri dobrih praks. Ključne besede: priročnik, smernice, vključujoča šolska klima, medvrstniško nasilje, osnovna šola Objavljeno v DKUM: 14.08.2024; Ogledov: 95; Prenosov: 74
Celotno besedilo (7,99 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
2. Povezanost med prisotnostjo hišnih ljubljencev in anksioznostjo učencev drugega vzgojno-izobraževalnega obdobja : magistrsko deloLina Kikel, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo preučevali povezanost med prisotnostjo hišnih ljubljencev in stopnjo anksiozne simptomatike med učenci drugega vzgojno-izobraževalnega obdobja. Sprva smo se osredotočili na razvojne značilnosti otrok in predstavitev anksioznosti ter terapevtskih učinkov živali, nato pa analizirali rezultate, dobljene z uporabo anketnega vprašalnika. Ta je vključeval lestvico stališč do ugodnih učinkov živali na počutje in lajšanje zaskrbljenosti, zaprta in odprto vprašanje ter lestvico ocenjevanja anksiozne simptomatike pri otrocih (SCARED). Vodeno anketiranje je vključevalo 229 učencev četrtega, petega in šestega razreda na dveh podravskih osnovnih šolah in potekalo v januarju 2024, obdelava podatkov pa je bila opravljena s statističnim programom SPSS in kvalitativno analizo odprtega vprašanja. Rezultati so pokazali, da deklice in učenci brez hišnih ljubljencev izražajo več simptomov anksioznosti kot dečki, pri čemer pa imajo večinoma vsi , neodvisno od spola, starosti ali imetja hišnih ljubljencev do živali pozitivna stališča in se ob druženju z njimi počutijo bolje, bolj sproščeno in varno. Pridobljena spoznanja lahko služijo kot izhodišče pri iskanju strategij za odpravljanje anksioznosti pri učencih, hkrati pa dajejo vpoglede v koristnost terapevtskega učinka živali v domačem, izobraževalnem ali svetovalnem okolju, znotraj katerih bi lahko vključili terapevtske programe z živalmi, kar lahko prispeva k izboljšanju počutja in lajšanju anksioznosti pri otrocih. Ključne besede: hišni ljubljenci, anksioznost, učenci, razlike med spoloma, terapevtski učinek. Objavljeno v DKUM: 12.06.2024; Ogledov: 151; Prenosov: 57
Celotno besedilo (1,08 MB) |
3. Differences in self-regulated learning between gifted students, students with special needs and other students in Slovenian schoolsEva Kranjec, Karin Bakračevič, 2023, izvirni znanstveni članek Opis: Self-regulated learning strategies play a crucial role in learning progress and academic achievement of different groups of students. The purpose of the present study is to investigate differences in the use of self-regulatory strategies among a sample of 1,495 students, aged 12 to 15 years, representing three groups: gifted students, students with special needs, and other students. The theoretical framework for the study is Pintrich's (1991) model of self-regulated learning. Data were collected using the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Results indicated that gifted students scored significantly higher on the MSLQ subscales of motivation and learning strategies than students with special needs and other peers. Special needs students reported lower intrinsic and extrinsic goal orientation and weaker self-efficacy in learning and achievement than other students. There were no significant differences between these two groups on the MSLQ learning strategies subscales. Positive and statistically significant associations between the MSLQ subscales and final grades in three school subjects (Slovenian, mathematics, and foreign language) were also confirmed. We discuss the implications of our findings for future research and the educational context that contributes most to the development of self-regulated learning in all groups of students. Ključne besede: self-regulated learning, MSLQ, gifted students, special needs, academic performance Objavljeno v DKUM: 31.05.2024; Ogledov: 167; Prenosov: 16
Celotno besedilo (514,48 KB) |
4. |
5. Vpliv pandemije covid-19 na porabo antibiotikov in pojav okužb z bakterijami, odpornimi proti antibiotikomKonrad Kranjec, 2024, magistrsko delo Opis: Povzetek
Uvod: Pandemija covid-19 je vplivala na celotni zdravstveni sistem s potrebo po spremembi organizacije dela. Poslabšala je razmere v bolnišnicah z vidika pojava bolnišničnih okužb, kolonizacij in njihovega prenosa. Pri sočasni okužbi z virusom SARS-CoV2 se je zaradi sekundarne bakterijske okužbe uvajala antibiotična terapija.
Metode: Raziskava je temeljila na kvantitativni metodologiji. Preučevali smo vpliv pandemije covid-19 na porabo antibiotikov in pojav bolnišničnih okužb, kolonizacij z VOB. Za vzorec empiričnega dela raziskave smo uporabili bolnišnico v severovzhodni Sloveniji. Podatke smo spremljali pred in med pandemijo covid-19 ter jih statistično obdelali z uporabo Mann-Whitney U Testa in Spearmanovega korelacijskega testa.
Rezultati: V času pandemije covid-19 se je povečala poraba antibiotikov in pojav bolnišničnih okužb, kolonizacij, vendar razlika ni statistično pomembna. Poraba antibiotikov v letu 2018 je znašala 49,400 DDD/100 BOD, leta 2019 je 47,965 DDD/100 BOD, leta 2020 je 51,020 DDD/100 BOD in leta 2021 je poraba na letni ravni znašala 54,705 DDD/100 BOD. Povečala se je pojavnost ESBL, VRE, CRE, CPE, CRAb in premo sorazmerno zmanjšala pojavnost MRSA in CRPs in CP.
Zaključek: Pomankanje rezervnih skupin antibiotikov in vse večji porast bolnišničnih okužb postaja vedno večji izziv. Ključne besede: covid-19, antibiotiki, odpornost, bolnišnične okužbe, izolacijski ukrepi Objavljeno v DKUM: 26.03.2024; Ogledov: 527; Prenosov: 111
Celotno besedilo (2,25 MB) |
6. Osveščenost staršev glede stresa in stisk njihovih otrok v 1. razredu osnovne šole : diplomsko deloDaša Ličina, 2023, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo z naslovom Osveščenost staršev glede stresa in stisk njihovih otrok v 1. razredu osnovne šole sestavljata teoretični in empirični del. V teoretičnem delu smo se osredotočili na stres in stiske otrok, nato smo se poglobili v vzroke za nastanek, načine spoprijemanja in vlogo odraslih. V empiričnem delu smo predstavili rezultate raziskave, ki smo jo opravili s starši prvošolcev javnih in zasebnih osnovnih šol. Zanimalo nas je, koliko znanja imajo starši na področju stresa in stisk otrok, kako se s tem spoprijemajo in ali znajo ustrezno prepoznati simptome stresa in stisk pri lastnem otroku. Spletni anketni vprašalnik je bil aktiven od meseca maja 2022 do avgusta 2022, v tem času nam je uspelo zbrati 86 ustrezno izpolnjenih anketnih vprašalnikov.
Podatki so bili zbrani s pomočjo anketnega vprašalnika, pridobljene odgovore pa smo obdelali s programom SPSS. Pridobljeni rezultati in ugotovitve nakazujejo na dobro seznanjenost staršev na področju stisk in stresa otrok ter spremljanje le-tega, hkrati pa nakazujejo, da starši na podlagi opazovanja telesnega in čustvenega počutja lastnega otroka ne opazijo ali ne znajo ustrezno oceniti, ali je njihov otrok v stiski ali pod stresom. Ključne besede: Otroci, starši, osveščenost, stres, stiske Objavljeno v DKUM: 03.10.2023; Ogledov: 546; Prenosov: 82
Celotno besedilo (2,13 MB) |
7. Spodbujanje komunikacije pri otrocih z avtistično motnjo s pomočjo lutkBarbara Barat, 2023, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga z naslovom Spodbujanje komunikacije pri otrocih z avtistično motnjo s pomočjo lutk temelji na teoretičnem, praktičnem in empiričnem delu, kjer nas je zanimalo, ali lahko s pomočjo lutk spodbudimo govorno-komunikacijski razvoj otrok, ki imajo avtistično motnjo. V teoretičnem delu predstavimo lutke in lutkovno umetnost v povezavi z delom s predšolskimi otroki, sestavine učinkovite komunikacije (asertivnost, aktivno poslušanje in empatijo) v povezavi z lutkami in značilnosti otrok z avtistično motnjo. V okviru praktičnega dela smo izvedli pet obiskov v enem izmed vrtcev v Podravski regiji, kjer smo v raziskavo vključili pet otrok z avtistično motnjo. Načrtovali in izvedli smo dejavnosti za spodbujanje komunikacijskih spretnosti (tj. navezovanje stika z opazovalcem, navezovanja stika z lutko, navezovanje socialnega stika s pomočjo lutke, asertivnost, empatija v komunikaciji in aktivno poslušanje). Vsak naš obisk sta spremljali lutki v obliki zajca in medveda, ki sta predstavljali povezovalno sredstvo med opazovalci in otroki. Za zbiranje podatkov smo uporabili opazovalno listo, ki smo jo izpolnjevali v času izvedbe praktičnega dela. Z rezultati opazovalne liste smo ugotovili, da smo spodbudili vidike komunikacije, kot so asertivnost in empatija, z uporabo lutke pa smo prav tako razvili odnos z vključenimi otroki in prispevali k njihovi motivaciji. Prav tako smo ugotovili, da vključenim otrokom ni ustrezala frontalna oblika dela, zaradi česar nismo mogli spodbuditi vidikov komunikacije, kot sta navezovanje medsebojnega stika pri otrocih s pomočjo lutk in omogočanje komunikacije s pomočjo lutk. Izsledki našega praktičnega in raziskovalnega dela dodatno dokazujejo uporabno vrednost lutk ne samo v umetniške namene ampak tudi kot motivacijsko sredstvo za spodbujanje vseh vidikov komunikacije, saj lutke predstavljajo stvarnost in otipljivost, ki jo besede pri otrocih z avtistično motnjo potrebujejo. Ključne besede: lutke, komunikacija, otrok z avtistično motnjo, pogovarjanje skozi lutko, asertivnost Objavljeno v DKUM: 18.08.2023; Ogledov: 457; Prenosov: 107
Celotno besedilo (7,09 MB) |
8. Optimizacija aluminijastega ekstrudiranega profila bolniškega kanala : magistrsko deloJožef Števanec, 2023, magistrsko delo Opis: V magistrski nalogi je prikazano konstruiranje univerzalnega aluminijastega ekstrudiranega profila bolniškega kanala, ki bi v primeru potrebe po večih prekatih omogočal enostavno spajanje profilov med seboj in hitrejšo vgradnjo komponent. Na podlagi pripravljenega konstrukcijskega zahtevnika so bile pripravljene štiri konceptne rešitve. Izbran koncept upošteva zahteve in predloge standarda EN ISO 11179 in EN 755-9 ter omogoča hitrejšo vgradnjo komponent v profil in enostavnejše spajanje večih profilov med seboj. Izbran način spajanja je predstavljen tudi na obliki novega profila šine in profila luči. V zadnjem delu naloge je predstavljena še primerjalna analiza spajanja novega in sedanjega postopka spajanja profilov. Ključne besede: ekstrudiranje, profil, aluminij, konstruiranje, optimiranje Objavljeno v DKUM: 03.05.2023; Ogledov: 477; Prenosov: 0
Celotno besedilo (3,53 MB) |
9. Implementacija zajemanja meritev senzorjev tof s pomočjo realno-časovnega operacijskega sistema za vizualno kinestetično napravo za slepe in slabovidne : diplomsko deloKristjan Stopar, 2023, diplomsko delo Opis: V nalogi smo optimizirali delovanje očal vizualne-kinestetične naprave za slepe in slabovidne. Glavna cilja sta bila pohitritev zajemanja meritve senzorjev ToF ter bolj učinkovita uporaba strojne opreme preko integracije realnočasovnega operacijskega sistema RTOS v aplikacijo očal. V teoretičnem delu smo se dotaknili področja realnočasovnih operacijskih sistemov in na kratko predstavili koncept njihovega delovanja, metodologijo primerjave le-teh ter primere uporabe v realnem svetu. V praktičnem delu smo v aplikacijo očal integrirali RTOS ESP-IDF ter implementirali funkcijo za zajemanje meritev senzorjev ToF. Ugotovili smo, da se je povprečni čas zajemanja meritev vseh desetih senzorjev ToF skrajšal za 50,43%, frekvenca zajema pa povečala za 54%. Ključne besede: realnočasovnost, realnočasovni operacijski sistem, senzorji ToF, RTOS, očala, pas Objavljeno v DKUM: 04.04.2023; Ogledov: 923; Prenosov: 88
Celotno besedilo (1,17 MB) |
10. Vpliv probiotikov na kolike pri dojenčkihSanela Kranjec, 2022, diplomsko delo Opis: Uvod: Kolike so stanje, pri katerih se pojavlja pretiran jok in nemir dojenčka. Pojavlja se v prvih štirih mesecih starosti. Pojavnost je zelo pogosta, a njihov vzrok je še vedno neznan. Za njihovo lajšanje je obetavno zdravljenje s probiotiki, saj strokovnjaki menijo, da pozitivno vplivajo na črevesno mikrobioto. Pozitivno delovanje probiotikov bi pripomoglo k lajšanju težav dojenčkov in njihovih staršev.
Metode: V diplomskem delu smo uporabili sistematični pristop dela z metodo pregleda, analize in sinteze znanstvene literature, deskriptivno metodo in metodo kompilacije. Za iskanje literature smo uporabili mednarodne elektronske baze: CINAHL, PubMed in ScienceDirect ter Google Scholar. S pomočjo Boolovih operaterjev, ključnih besed in na podlagi vključitvenih ter izključitvenih kriterijev smo prikazali število zadetkov s pomočjo diagrama PRISMA. Analizo in sintezo identificiranih raziskav smo prikazali v obliki tabele in opisno.
Rezultati: Izmed 352 identificiranih zadetkov, ki smo jih našli v podatkovnih bazah, jih je bilo 12 primernih za našo raziskavo. Rezultati pregleda literature so pokazali, da probiotiki skrajšajo čas joka, zmanjšajo nemir, podaljšajo čas spanja, znižajo kalprotektin in zvišajo delež laktobacilov v črevesni mikrobioti.
Razprava in zaključek: V naši raziskavi o vplivu probiotikov na kolike pri dojenčkih smo ugotovili, da probiotiki pozitivno vplivajo na spanje, skrajšan jok in nemir pri dojenčkih. Prav tako smo ugotovili, da sta učinek in delovanje probiotika odvisna od njegovega seva. Pozitivno delovanje na kolike je bilo bolj opaženo pri dojenih dojenčkih, ne pa toliko pri dojenčkih, ki so bili hranjeni s formulo. Ključne besede: probiotiki, krči, otrok do 12. meseca Objavljeno v DKUM: 19.12.2022; Ogledov: 718; Prenosov: 140
Celotno besedilo (1,54 MB) |