1. Svetlobna onesnaženost na Dravskem poljuIgor Žiberna, Eva Konečnik Kotnik, Danijel Ivajnšič, 2023, independent scientific component part or a chapter in a monograph Abstract: Svetlobno onesnaževanje predstavlja obliko onesnaževanja okolja, ki v javnosti še ni v dovolj veliki meri prepoznana. V poglavju smo predstavili stanje svetlobnega onesnaženja na Dravskem polju in njegove spremembe v obdobju 2013-2021. Procese spreminjanja svetlobnega onesnaženja smo prikazali s pomočjo podatkov daljinskega zaznavanja. Drugi vir podatkov so predstavljale meritve s Sky Quality Metrom, ki v svetu predstavlja standardiziran način merjenja svetlobnega onesnaženja. Prostorske razlike v stopnji svetlobne onesnaženosti med posameznimi deli Dravskega polja smo prikazali tudi z vsenebnimi posnetki in njihovo analizo. Keywords: Dravsko polje, radianca, daljinsko zaznavanje, prostorske razlike Published in DKUM: 24.10.2025; Views: 0; Downloads: 1
Full text (3,91 MB) This document has many files! More... |
2. Nekatere lastnosti in aktivnosti starejših prebivalcev Dravskega poljaMaja Hadner, Danijel Ivajnšič, Eva Konečnik Kotnik, 2023, independent scientific component part or a chapter in a monograph Abstract: Delež ljudi, starejših od 65 let, narašča v razvitih državah, tudi v Sloveniji. Staranje prebivalstva vpliva na družbo kot celoto, kar se odraža tudi v prostoru. V poglavju so predstavljeni izsledki raziskave, s katero smo ugotavljali nekatere socialne lastnosti in aktivnosti starejših prebivalcev Dravskega polja, razlike med njimi in njihovo medsebojno pogojenost. Na razlike v izbranih socialnih lastnostih in aktivnostih med anketiranimi starejšimi posamezniki z Dravskega polja vplivajo dejavniki: višina dohodkov, stopnja izobrazbe in zdravstveno stanje. Spoznanja smo povezali z (družbeno)geografskimi značilnostmi regije. Opredelili smo povezavo z umeščenostjo naselij v prostor ter z razvojem in širitvijo naselij, gospodarskimi razmerami in njihovim vplivom na okolje. Poznavanje vzrokov heterogenosti v socialnih lastnostih ter v aktivnostih starostnikov lahko pripomore k razumevanju njihovega odnosa do prostora in delovanja v njem, s tem pa tudi na načrtovanje trajnostnih organizacijskih politik, vpeljavo ustreznih ukrepov in na kakovostno staranje v vse bolj starajoči se družbi Dravskega polja. Keywords: Dravsko polje, starejši prebivalci, socialne lastnosti, aktivnosti, vzroki heterogenosti Published in DKUM: 24.10.2025; Views: 0; Downloads: 0
Full text (2,42 MB) This document has many files! More... |
3. Stanje, učinki in perspektive iKT pri pouku geografije : magistrsko deloTeja Kolar, 2025, master's thesis Abstract: Magistrsko delo obravnava digitalizacijo geografskega izobraževanja in vlogo IKT pri sodobnem pouku geografije. Teoretični del opredeli IKT in okvirje digitalnih kompetenc, predstavi didaktične pristope (GIS, spletno raziskovanje, projektno, sodelovalno in problemsko učenje, igrifikacija, mobilno učenje) in najpogostejša orodja (npr. Google Earth, Kahoot!, Padlet, Mentimeter). Empirični del temelji na kvantitativni anketi s 192 udeleženci (45 učiteljev, 41 učencev, 106 dijakov).
Večina učencev in dijakov prepoznava IKT kot pomembno za geografijo (88 %). Hipoteza, da IKT povečuje zanimivost predmeta, je delno potrjena zaradi še vedno razmeroma redke in neraznolike uporabe pri delu učencev. Ugotovitve potrjujejo izrazit motivacijski učinek (H2) in izboljšanje razumevanja in/ali pospešitev učenja (H3; skupaj 78 % učečih, skladno tudi z mnenji učiteljev). Učitelji s pozitivnim odnosom IKT tudi pogosteje vključujejo (H4), domneva o redkejši rabi kljub pozitivnim stališčem pa je ovržena (H5).
Delo poudarja, da IKT pomembno prispeva h kakovosti in učinkovitosti geografskega pouka, a pri tem zahteva premišljeno, pedagoško utemeljeno integracijo, ustrezno tehnično podporo in razvoj digitalnih kompetenc; optimalni učni učinki nastajajo v ravnotežju z uporabo klasičnih pripomočkov (atlas, zemljevid). Keywords: informacijsko-komunikacijska tehnologija, digitalne kompetence, učni pristopi, izzivi in vpliv vključevanja IKT Published in DKUM: 06.10.2025; Views: 0; Downloads: 4
Full text (2,41 MB) |
4. Ekskurzije kot priložnost medpredmetnega povezovanja geografije in zgodovine na primeru Prekmurja : magistrsko deloVid Smodiš, 2025, master's thesis Abstract: V magistrski nalogi obravnavamo ekskurzije na vzgojno-izobraževalnem področju in njihovo priložnost medpredmetnega povezovanja geografije in zgodovine na območju Prekmurja. Teoretični del v prvem delu obravnava različne definicije ekskurzij, razvoj kompetenc udeležencev ekskurzije, cilje in naloge ekskurzij, odnos staršev do ekskurzij, različne delitvene kriterije ekskurzij in izpostavlja vse temeljne elemente, ki jih mora zaposlen v vzgojno-izobraževalni ustanovi (učitelj/profesor – organizator) upoštevati pri organiziranju ekskurzij. Drugi teoretični del zajema medpredmetno povezovanje geografije in zgodovine, medtem ko tretji del oriše pokrajino Prekmurje iz geografske in zgodovinske perspektive. V empiričnem delu, kjer smo analizirali 25 pripravljenih ekskurzij v Prekmurje (vzorec naše raziskave), naloženih na spletišču Uporabna geografija, ugotavljamo, da prevladujejo osnovnošolske, medpredmetne, regionalne, enodnevne ter digitalno-klasične ekskurzije v Prekmurje. Murska Sobota velja za najbolj obiskano lokacijo, medtem ko Plečnikova cerkev v naselju Bogojina za najbolj obiskano znamenitost Prekmurja. Avtorji ekskurzij so za največkrat uporabljeni didaktični pripomoček izbrali zemljevid. Ugotavljamo, da med pripravljenimi ekskurzijami prevladujejo geografski cilji, vsebine in naloge. Opisovanje (ponekod v obliki krajših odgovorov na vprašanja) velja za največkrat uporabljen tip dejavnosti. Geografske in zgodovinske tematike se na določenih lokacijah pojavljajo tako posamično, kot tudi medpredmetno prepleteno. S SWOT analizo predstavimo pozitivne in negativne značilnosti pripravljenih ekskurzij v Prekmurje, v aplikativnem delu naloge pa izdelamo primer didaktično ustrezne geografsko-zgodovinske ekskurzije v Prekmurje. Keywords: ekskurzija, Uporabna geografija, vzgoja, izobraževanje, Prekmurje Published in DKUM: 06.10.2025; Views: 0; Downloads: 7
Full text (5,79 MB) |
5. QGIS v osnovnošolskem izobraževanju : študija primera uporabe pri pouku geografijeMatjaž Pirečnik, 2025, master's thesis Abstract: Magistrsko delo obravnava vključevanje geografskih informacijskih sistemov (GIS) v osnovnošolski pouk geografije. Namen raziskave je bil preučiti, kako lahko prosto dostopen program QGIS učencem omogoči razvoj tehničnih in vsebinsko analitičnih veščin, povezanih z obdelavo prostorskih podatkov. Skozi dve delavnici in eno učno uro so učenci spoznali osnovne funkcionalnosti QGIS ter izdelali tematske karte, ki so bile uporabljene za analizo geografskih pojavov, kot so relief, vodovje, raba tal in podnebje.
Raziskava temelji na pedagoškem eksperimentu, kjer so bile uporabljene metode, kot so delo s QGIS, opazovanje, analiza izdelkov in anketiranje. Rezultati kažejo, da uporaba GIS na proučevanem vzorcu učencev spodbuja njihovo motivacijo in omogoča poglobljeno razumevanje geografskih vsebin. Učenci so uspešno izdelovali karte, vendar so se pokazale razlike v hitrosti in samozavesti pri izvajanju nalog zaradi razlik v digitalnih veščinah. Delavnica je prav tako razkrila potrebo po daljšem času za interpretacijo kart in povezovanje tehničnih veščin z geografskim razumevanjem.
Raziskava ponuja smernice za integracijo GIS v osnovnošolski učni načrt, s čimer bi lahko prispevali k modernizaciji pouka geografije ter krepitvi prostorskega razmišljanja in digitalnih veščin učencev. To je pomemben korak k bolj praktičnemu in raziskovalnemu pristopu k učenju. Keywords: IKT, digitalizacija, kartografija, geografski informacijski sistemi Published in DKUM: 24.09.2025; Views: 0; Downloads: 13
Full text (3,97 MB) |
6. |
7. Vidiki varovanja zdravja pri izvedbi terenskega dela pouka geografije v osnovnih in srednjih šolah Podravske regije : magistrsko deloAnja Juhart, 2025, master's thesis Abstract: V magistrskem delu obravnavamo varnost pri načrtovanju in izvajanju terenskega dela pri pouku geografije v osnovnih in srednjih šolah Podravske regije. Teoretični del raziskuje pomen geografskega terenskega dela, izzive pedagoškega dela na terenu in tveganja predpisanih ekskurzij. Predstavimo pogoste bolezni in poškodbe, ki se pojavljajo v šoli ter dejavnosti in ukrepe za njihovo preprečevanje. Preučimo zakonodajo na področju varnosti in priporočila NIJZ-ja za izboljšanje varnosti učencev in dijakov. V empiričnem delu s polstrukturiranim intervjujev, izvedenim z 20 intervjuvanci (10 učiteljev geografije in 10 svetovalnih delavcev), ugotavljamo, da je vidik varnosti ključnega pomena in vpliva na pedagoško delo. Zaznan je porast zdravstvenih in učnih težav učencev in dijakov, kar zahteva prilagoditve pri načrtovanju in izvajanju pouka. V prihodnje bo pozornost potrebno nameniti izobraževanjem učiteljev geografije in svetovalnih delavcev na področju zagotavljanja varnosti učencev v šoli in izdelati krovni dokument dejavnikov tveganja in postopkov varne izvedbe terenskega dela. Za izboljšanje varnosti je ključno sodelovanje z zdravstveno stroko, ki bi podpirala izobraževanje strokovnih delavcev v šoli in podporo pri obravnavi zdravstvenih težav učencev in dijakov Keywords: terensko delo, geografija, zdravstvena tveganja, preventivni ukrepi, varnost, Podravska regija Published in DKUM: 09.05.2025; Views: 0; Downloads: 37
Full text (1,41 MB) |
8. Učinkovitost osnovnošolskega geografskega izobraževanja pri blaženju podnebnih sprememb in prilagajanju nanje : študija primeraNina Sekirnik, 2024, master's thesis Abstract: Namen magistrskega dela je ugotoviti, kako izbrana skupina osnovnošolcev (študija primera) pozna podnebne spremembe, kako se nanje odziva na nivoju svojih vrednot in konkretnega delovanja ter kakšen vpliv ima na to geografsko izobraževanje. V teoretičnem delu smo s pomočjo analize izbranih strokovnih virov in literature opredelili vzroke za podnebne spremembe in njihove posledice ter pojasnili, kako jih lahko blažimo in se nanje prilagajamo. Zanimal nas je tudi pomen izobraževanja o podnebnih spremembah. Z vidika vključenosti navedenih vsebin v pouk geografije smo analizirali učni načrt za geografijo v osnovni šoli in izbrane učbenike. V empiričnem delu smo izvedli študijo primera, kjer smo preverili obstoječe stanje znanja, vrednot in ravnanja, povezanega s problematiko podnebnih sprememb. Zatem smo realizirali pedagoški eksperiment, v katerem smo glede na analizo rezultatov prvega anketiranja oblikovali učno pripravo ter učni proces izvedli z izbrano skupino učencev. Ponovno smo preverili iste kazalnike stanja. Identificirali smo, kako izbrane metode, oblike in vsebine izobraževanja, izvedenega v primeru pedagoškega eksperimenta, vplivajo na znanje, vrednote in ravnanje učencev. Glede na ugotovljeno zaključujemo, da je ciljno pripravljeno osnovnošolsko geografsko izobraževanje o podnebnih spremembah izrednega pomena ter učinkovito vpliva na znanje in vrednote učencev glede podnebnih sprememb, hkrati pa veča zavedanje o pomenu delovanja v smeri blaženja podnebnih sprememb in prilagajanja nanje. Keywords: podnebne spremembe, segrevanje ozračja, izobraževanje, pouk geografije Published in DKUM: 27.11.2024; Views: 0; Downloads: 35
Full text (6,31 MB) |
9. Revealing the spatial pattern of weather-related road traffic crashes in SloveniaDanijel Ivajnšič, Nina Zver, Igor Žiberna, Eva Konečnik Kotnik, Danijel Davidović, 2021, original scientific article Abstract: Despite an improvement in worldwide numbers, road traffic crashes still cause social, psychological, and financial damage and cost most countries 3% of their gross domestic product. However, none of the current commercial or open-source navigation systems contain spatial information about road traffic crash hot spots. By developing an algorithm that can adequately predict such spatial patterns, we can bridge these still existing gaps in road traffic safety. To that end, geographically weighted regression and regression tree models were fitted with five uncorrelated (environmental and socioeconomic) road traffic crash predictor variables. Significant regional differences in adverse weather conditions were identified; Slovenia lies at the conjunction of different climatic zones characterized by differences in weather phenomena, which further modify traffic safety. Thus, more attention to speed limits, safety distance, and other vehicles entering and leaving the system could be expected. In order to further improve road safety and better implement globally sustainable development goals, studies with applicative solutions are urgently needed. Modern vehicle-to-vehicle communication technologies could soon support drivers with real-time traffic data and thus potentially prevent road network crashes. Keywords: GIS, hot spot analyses, traffic safety, spatial modelling, weather patterns Published in DKUM: 20.08.2024; Views: 92; Downloads: 9
Full text (1,42 MB) This document has many files! More... |
10. Spremembe rabe tal na Dravskem polju v obdobju 2000-2023Igor Žiberna, Danijel Ivajnšič, Eva Konečnik Kotnik, 2023, independent scientific component part or a chapter in a monograph Abstract: Dravsko polje predstavlja eno od slovenskih regij z visokim pridelovalnim potencialom, kar je v času, ko je samooskrbnost z zdravo hrano strateškega pomena, izjemno pomembno. Kljub temu pa Dravsko polje predstavlja eno od bolj konfliktnih regij v Sloveniji, saj se tu odvijajo procesi, ki se med seboj izključujejo. Suburbanizacija je z gradnjo posegla tudi na najbolj kakovostna kmetijska območja, zato se delež obdelovalnih površin manjša. V prispevku so analizirani procesi spremembe rabe tal na Dravskem polju v obdobju med letoma 2000 in 2023. Prikazane so spremembe kategorij rabe tal na nivoju celotnega Dravskega polja in po katastrskih občinah. Posebej so prikazane tudi smeri spremembe rabe tal in proces ekstenzifikacije. Predstavljeni so procesi sprememb obdelovalnih površin na območjih, ki so izjemnega in zelo velikega pomena za kmetijstvo in pridelavo hrane. Keywords: Dravsko polje, ekstenzifikacija, pridelovalni potencial Published in DKUM: 08.05.2024; Views: 167; Downloads: 38
Full text (3,94 MB) This document has many files! More... |