1. Med spolom in spolnostjo mladih: analiza spolnega dvojnega standarda med mladimi v Sloveniji : magistrsko deloTjaša Jaklin Barač, 2025, magistrsko delo Opis: Spol in spolnost sta temeljna vidika človekove identitete in ključna dejavnika družbe ter družbenega in kulturnega življenja. Spolni dvojni standard predstavlja različna družbena pričakovanja glede spolnega vedenja moških in žensk. Namen naloge je bil ugotoviti, v kolikšni meri stališča mladih v Sloveniji odražajo tradicionalni spolni dvojni standard. V raziskavi smo uporabili kvantitativni pristop s spletnim vprašalnikom, ki je vključeval 35 trditev in 211 mladih iz Slovenije, starih med 15 in 29 let. Rezultati kažejo, da mladi v Sloveniji v večji meri ne izražajo stališč tradicionalnega spolnega dvojnega standarda, temveč le na področju pobude za spolne odnose. Prav tako so mladi negativno ovrednotili tvegano spolno vedenje, ne glede na spol, medtem ko je obstajala korelacija med stališči do spolne zadržanosti in izkušenosti. Mladi so se na splošno strinjali, da med moškimi in ženskami na področju spolnosti še zmeraj obstajajo razlike. Ključne besede: spolni dvojni standard, dvojni standard v spolnosti, mladi, spolnost Objavljeno v DKUM: 14.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 7
Celotno besedilo (867,73 KB) |
2. Prikaz ženskih pravic v besedilih šolskih družboslovnih učbenikov : magistrsko deloAlex Premzl, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrska naloga raziskuje pojavnost pravic žensk v slovenskih družboslovnih učbenikih za osnovne in srednje šole. Analiziranih je bilo 43 učbenikov s področij zgodovine, geografije, sociologije ter državljanske in domovinske vzgoje ter etike, pri čemer je bila uporabljena metoda analize vsebine.
Skupno je bilo zabeleženih 299 omemb pravic žensk, od tega 119 eksplicitnih (39,8 %) in 180 implicitnih (60,2 %). Rezultati kažejo, da se pravice žensk v učbenikih pogosteje pojavljajo v posredni obliki, prek zgodovinskega ali družbenega konteksta, redkeje pa kot neposredno poimenovane pravice. Posebno izrazit premik je zaznan v zadnjem desetletju: učbeniki, izdani med letoma 2012 in 2024, vključujejo kar 262 omemb (106 eksplicitnih, 156 implicitnih), v primerjavi s starejšimi učbeniki (1999–2011), kjer je bilo omemb le 33.
Največ omemb je bilo zabeleženih v učbenikih zgodovine (193), sledijo sociologija (68), geografija pa je bila zastopana z najmanjšim številom primerov (9). Analiza po izobraževalnih stopnjah pokaže največ omemb v gimnazijskih učbenikih (173), manj v osnovnošolskih (102), najmanj pa v poklicnih programih (24). Približno petina vseh omemb (20,7 %) je predstavljenih kot ne-pravice žensk, predvsem v implicitni obliki.
Raziskava prispeva k razumevanju, kako slovenski učbeniški sistem skozi družboslovne predmete obravnava tematiko enakopravnosti spolov. Pokaže, da so pravice žensk v učbenikih prisotne, vendar pogosto v prikriti obliki, kar lahko zmanjšuje njihovo jasnost in prepoznavnost za učence in dijake. Hkrati pa naraščajoča pogostost eksplicitnih omemb in poudarek vključevanju žensk v zadnjih letih kaže na pozitiven premik v smeri bolj odprtega in neposrednega naslavljanja enakosti spolov v izobraževalnem procesu. Ključne besede: pravice žensk, družboslovni učbeniki, stereotipi, (ne)enakost spolov, implicitni in eksplicitni podatki Objavljeno v DKUM: 07.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 3
Celotno besedilo (2,78 MB) |
3. School-to-work transition and labour marketDarja Maslić Seršić, Rudi Klanjšek, Suzana Košir, 2025, samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji Opis: This chapter analyses youth labour market dynamics in Croatia and Slovenia before, during, and after the COVID-19 pandemic. Results show clear signs of post-pandemic recovery, including declining unemployment and an increase in permanent contracts. However, instability persists, with high rates of temporary, part-time, and student work that delay stable career transitions and expose young people to precarity. A rise in non-standard employment further reflects structural changes in youth labour participation. Although perceived employability has improved since 2018, the NEET rate remains a concern, particularly in Croatia. The authors observe that cross-country differences emerged, with Slovenia achieving better alignment between education and employment, while Croatia showed little progress compared to pre-pandemic trends. At the same time, work values remained stable, with good pay prioritised, while the public–private sector job satisfaction gap narrowed. Still, despite policy initiatives, many young people continue to face insecurity and difficulties transitioning into sustainable employment, with long-term socioeconomic consequences. Ključne besede: educational trajectories, labour market, precarity, job satisfaction, work values Objavljeno v DKUM: 16.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 5
Celotno besedilo (669,65 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
4. Youth's educational experiences before, during and after the COVID-19 pandemicIva Odak, Sandra Antulić Majcen, Suzana Košir, 2025, samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji Opis: This chapter explores shifts in educational trajectories and student well-being in Croatia and Slovenia before (2018), during, and after (2023) the COVID-19 pandemic. Findings indicate that participation in formal education remains high, particularly in Slovenia, with girls more often enrolled in graduate studies. However, students from lower socioeconomic backgrounds were disproportionately excluded from higher levels of education, with inequalities especially evident in Croatia at the primary and secondary levels. The pandemic negatively affected subjective well-being, most severely among girls and young people in lower levels of education. Stress levels were consistently high, with differing patterns across countries and education levels, and were strongly linked to diminished well-being and academic performance. During the pandemic, schools and universities acted as crucial support structures, partly mitigating adverse outcomes, yet disparities persisted post-pandemic. Educational aspirations remained generally strong, though shaped by gender and socioeconomic status, revealing both resilience and entrenched inequalities in youth education pathways. Ključne besede: education, students, well-being, socioeconomic disparities Objavljeno v DKUM: 16.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 4
Celotno besedilo (443,43 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
5. The Usage of Language and Gender in Secure, Contain, Protect (SCP) Texts : master's thesisLaura Trpin, 2025, magistrsko delo Opis: The SCP Foundation, an extensive collaborative creative writing project, is internationally recognized for its fictitious scientific articles about securing, containing, and protecting anomalies, also known as SCPs. Since it is an open-source wiki, anyone can submit articles, and the authors are anonymous. This paper focused on researching language and gender in SCP articles. Gender is socially constructed and does not necessarily coincide with biological sex. Gender stereotypes reflect expectations about social groups and their members. They can affect occupational choices and even the health-risk behaviors of men and women. In language, gender stereotypes can be reflected in sexism and slurs. Data for this paper are drawn from content analyses of 50 randomly selected SCP entries. Qualitative data was then summarized into quantitative data. Results indicate a neutral, impersonal, and descriptive language for anomalies, which are referred to with the neuter reference because they are deemed borderline beings. Men are more often positively and negatively regarded than women, as women appear significantly less frequently than men in the entries, regardless of the role examined. Men do, however, appear in the roles of victims more often. Gender-stereotypical professions were associated with men, whereas women were associated with professions similar to those of men, indicating a shift from gender stereotypes. Sexism is reflected in the form of gendered slurs. No other socially constructed genders were found in the SCP entries. Ključne besede: SCP Foundation, SCPs, language, gender, gender stereotypes, slurs Objavljeno v DKUM: 15.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 13
Celotno besedilo (4,93 MB) |
6. Izzivi pri delu s priseljenci v izobraževanju odraslih - študija primera Andragoškega zavoda Maribor - Ljudske univerze : magistrsko deloLotka Uršnik, 2025, magistrsko delo Opis: Proces integracije priseljencev je en izmed ključnih izzivov sodobnih evropskih družb. Izobraževanje odraslih v tem procesu ne predstavlja zgolj podpornega okolja, temveč odigra odločilno vlogo. Magistrsko delo raziskuje izzive, s katerimi se soočajo učitelji v programih izobraževanja odraslih pri delu s priseljenci, na primeru Andragoškega zavoda Maribor – Ljudske univerze. Teoretični del naloge obravnava koncept integracije, politike Evropske unije in Slovenije na področju priseljevanja ter pomen izobraževanja kot integracijskega mehanizma. Empirični del temelji na vzorcu petih učiteljic, ki poučujejo v programih namenjenim priseljencem in se izvajajo na Andragoškem zavodu Maribor. Rezultati kažejo na številne sistemske in izvedbene izzive s katerimi se srečujejo. Med ključnimi, se izpostavljajo predvsem jezikovne in kulturne ovire in pomanjkanje notranje motivacije. Ugotovili smo, da se izkazuje potreba po celovitejšem pristopu k usposabljanju izobraževalcev odraslih in izboljšanju podpornih mehanizmov znotraj izobraževalnih ustanov. Delo prispeva k razumevanju kompleksnosti izobraževalnega dela v kontekstu priseljevanja ter odpira prostor za nadgradnjo andragoških pristopov. Ključne besede: integracija, izobraževanje odraslih, priseljenci Objavljeno v DKUM: 15.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 15
Celotno besedilo (1,47 MB) |
7. Adolescent dropout and school attachment : the moderating effects of genderSuzana Košir, Mehmet Aslan, Radhika Lakshminarayanan, 2025, izvirni znanstveni članek Opis: A dynamic school environment is necessary to ensure positive learning outcomes and holistic development of adolescents. In Albania, despite considerable attempts to increase school participation and provide quality ed ucation, school dropout has escalated in recent years, largely impacting vulnerable groups linked to poverty and ethnic, cultural and social factors. Drawing on attachment theory and its implications for adolescent develop ment, a quantitative analysis was conducted using surveys and Structural Equation Modelling (SEM) to assess the influence of gender as a moderator in the relationship between school attachment and dropout rates in Albania. The results indicate significant differences between boys and girls in overall school attachment scores and specific school attachment dimensions. The findings suggest that gender plays a crucial role in moderating school attachment, with implications for targeted interventions to enhance school connectedness and reduce dropout rates. The study underscores the importance of considering gender in educational strategies and policies to foster a supportive school environment accommodating both male and female students’ unique needs. The authors suggest that future research could explore these dynamics to inform practices that promote educational retention and success for all students. Ključne besede: education, adolescence, school dropout, gender, school attachment, moderating effect Objavljeno v DKUM: 21.08.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 3
Celotno besedilo (800,09 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
8. Prezentacija spolov skozi vizualne podobe v osnovnošolskih družboslovnih učbenikih : magistrsko deloVesna Krajnc, 2025, magistrsko delo Opis: Prispevek obravnava prezentacijo spolov skozi vizualne podobe v osnovnošolskih družboslovnih učbenikih. Učbeniki in vizualne podobe v njih imajo pomemben vpliv na socializacijo, saj na učence prenašajo predstave o spolu. Namen raziskave je bil osvetliti problematiko spolne stereotipizacije v učbenikih, raziskati, kako vizualne podobe v učbenikih prikazujejo moške in ženske spolne vloge, ugotoviti, kateri spol je upodobljen večkrat, raziskati, pri katerih predmetih in v katerih razredih je spolna stereotipizacija največja in na katerih področjih težijo k večji nestereotipizaciji spolov. V empiričnem delu smo uporabili metodo analize slik. Izsledki raziskave prikazujejo, da je prezentacija spolov v osnovnošolskih družboslovnih učbenikih večinoma spolno stereotipizirana. Raziskava je pokazala, da je na nekaterih področjih viden napredek k spolno nevtralnemu prikazu, vendar je še vedno veliko več spolne stereotipizacije. V prihodnje bi bilo dobro spodbuditi avtorje učbenikov, da dajo večji poudarek spolno nevtralnemu prikazu vlog moških in žensk. Ključne besede: spolna stereotipizacija, družboslovni učbeniki, vizualna podoba, spolne vloge, spolna (ne)enakost Objavljeno v DKUM: 11.08.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 20
Celotno besedilo (4,80 MB) |
9. Vloga moškega v družini in njegove skrbstvene obveznosti : magistrsko deloŽanet Krajnc, 2025, magistrsko delo Opis: Namen magistrskega dela je raziskati, kako se vloga moškega v družini spreminja, pri čemer je osrednji poudarek na večji vključenosti očetov v družinsko življenje in enakovrednejšem odnosu med partnerjema glede delitve družinskih in skrbstvenih obveznostih.
V teoretičnem delu magistrskega dela se naprej osredotočimo na moškost in spreminjanjem koncepta skozi čas. V nadaljevanju povežemo moškost z očetovstvom in opisujemo spreminjanje vloge očeta skozi zgodovino. V središče postavimo vlogo moškega v družini in njegovo vpletenost v družinska opravila, nego, vzgojo in skrb za otroke. Posebno pozornost namenimo razmeram na trgu dela in vzorcem iz družine orientacije, ki vplivajo na oblikovanje vloge očeta. Osvetlimo zakonodajo na področju pravic očetov ob rojstvu otroka v Sloveniji.
Empirični del magistrskega dela temelji na kvalitativni analizi, kjer so bili podatki pridobljeni s pomočjo delno strukturiranih intervjujev z očeti. Rezultati raziskave kažejo na večjo vključenost očetov v družinsko življenje kot v preteklosti. Svojo vlogo doživljajo pozitivno in se zavedajo pomembnosti aktivnega vključevanja v družino in prevzemanja skrbstvenih obveznosti. Kot glavna ovira za uspešno vključevanje so se izkazale službene obveznosti, zaradi česar se očetje srečujejo s pomanjkanjem časa. Na oblikovanje očetovske vloge pomembno vplivajo vzorci iz družine orientacije, ki lahko spodbujajo ali zavirajo vključenost očetov. Ključne besede: moškost, očetovstvo, službene obveznosti, družina orientacije, vključenost Objavljeno v DKUM: 11.08.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 24
Celotno besedilo (913,99 KB) |
10. Analiza obravnave tabujev v učbeniškem gradivu za predmet Družba in etika, Državljanska vzgoja in etika oziroma Državljanska in domovinska vzgoja ter etika : magistrsko deloAmadeja Žökš, 2025, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu je prikazana obravnava tematik, ki jih sodobna družba pogosto dojema kot tabuje, v nekaterih osnovnošolskih učbenikih in delovnih zvezkih predmeta DDKE in njegovih predhodnikov Etika in družba ter Državljanska vzgoja in etika. Vsi trije so bili, vsak v svojem časovnem obdobju, del slovenskega kurikuluma vse od osamosvojitve leta 1991. Raziskava je bila izvedena na primeru sedmih osnovnošolskih učbenikov in štirih pripadajočih delovnih zvezkov. V teoretičnem delu so predstavljeni najpogostejši tabuji, ki so bili vodilo za analizo vsebine učbenikov. Obravnavo tabuiziranih tem v posameznih učbenikih smo nato izvedli z metodo analize vsebine. Rezultati raziskave so pokazali, da so v novejših učbenikih iz obravnave povsem odstranjene le redke občutljive teme. Na drugi strani so rezultati pokazali tudi, da so nekatere občutljive teme, kot so denimo vojna, neenakost in politika, v novejših učbenikih obravnavane še bolj natančno kot v starejših. Ključne besede: tabu, učbeniško gradivo, primerjava učbenikov, Domovinska in državljanska kultura in etika Objavljeno v DKUM: 29.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 25
Celotno besedilo (1,06 MB) |