1. Sprememba v pojavnosti in karakteristikah okužbe s Helicobacter pylori pri otrocih in mladostnikih v severovzhodni SlovenijiSara Klemenčič, Saša Klezin, 2024, final research report Abstract: Čeprav okužba s Helicobacter pylori (H. pylori) ostaja ena najpogostejših kroničnih bakterijskih okužb na svetu, njena prevalenca upada, še posebej v Zahodnem svetu. Odpornost proti antibiotikom je eden izmed glavnih razlogov za neuspešnost zdravljenja. V svetovnem merilu se je izkazalo, da je stopnja eradikacije okužbe s H. pylori nizka, prevalenca odpornosti na antibiotike pa narašča. Ker za severovzhodni del Slovenije še ni zbranih podatkov o dinamiki okužbe s H. pylori, smo se odločili retrospektivno raziskati značilnosti omenjene okužbe pri otrocih in mladostnikih v tem delu Slovenije med letoma 2012 in 2021. Keywords: Helicobacter pylori, otroci, diagnostične metode, eradikacija, značilnosti okužbe, odpornost na antibiotike Published in DKUM: 20.01.2025; Views: 0; Downloads: 1 Full text (1,36 MB) |
2. The role of teacher education in the science literacy developmentEva Klemenčič, Mateja Ploj Virtič, Janja Majer Kovačič, 2023, original scientific article Abstract: One of the aims of education is to produce wise and responsible citizens who are aware of their impact on the environment and can address and solve daily life problems. From this point of view, science education leading to science literacy is helpful for all students, regardless of their future careers. In this paper, we first review the definitions of science literacy in the literature and present the strategies for its development. In Slovenia, we refer to the ongoing national project NA-MA POTI. Most of the strategies studied focus on primary and secondary schools. However, for the development of science literacy in primary and secondary education, teachers themselves must achieve a sufficient level of science literacy. The research was conducted with a small group of prospective teachers, focusing on three components of science literacy: asking research questions, making hypotheses, and designing an experiment. In addition, we analysed the curricula of the science didactics courses in the teacher education program. The findings show a great need for a systematic change in the curricula. Finally, proposals and ideas for improving the curricula for the didactics of science and the syllabus of the Subject teacher study program are presented. Keywords: science literacy, teacher education, didactics of science, didactics of technics & technology, curricula Published in DKUM: 02.12.2024; Views: 0; Downloads: 1 Full text (369,52 KB) This document has many files! More... |
3. Umeščanje Katoliške cerkve v ameriško družbo od ustanovitve apostolske prefekture Baltimore leta 1784 do prve svetovne vojneDominik Herle, Matjaž Klemenčič, 2022, review article Abstract: V prispevku se avtorja ukvarjata z umeščanjem Katoliške cerkve v ameriško družbo
od ustanovitve apostolske prefekture Baltimore leta 1784 do prve svetovne vojne. Avtorja
začenjata prispevek s citatom dolgoletnega direktorja Immigration History Research Centra
Univerze v Minnesoti Rudolpha Veccolija, ki je zapisal, da je zgodovina Katoliške cerkve
v ZDA pravzaprav zgodovina odnosa Katoliške cerkve do priseljenskih skupnosti. Avtorja
ugotavljata tudi, da je bil prispevek slovenskega duhovništva k razvoju struktur Katoliške
cerkve v ZDA relativno velik, še zlasti na področju michiganskega gornjega polotoka in severne Minnesote. Prispevek obravnava pomembne problematike: ustanavljanje institucij
Katoliške cerkve po ameriški revoluciji in njeno umeščanje v ameriško družbo do prve
svetovne vojne; odnos katoliške hierarhije v ZDA in rimske kurije do amerikanizacije priseljencev in/ali ohranjanja njihovih etničnih identitet; razvoj katoliškega šolstva in odnosa
Katoliške cerkve v ZDA do javnega šolstva; gibanje za amerikanizacijo Katoliške cerkve;
odnos do vprašanja suženjstva ter odnosa do afroameriške skupnosti po ukinitvi suženjstva
ter vprašanje odnosa Katoliške cerkve do ravnanja ameriške države s staroselci. Keywords: Katoliška cerkev, priseljenci, katoliško šolstvo, afriški Američani, suženjstvo, severnoameriški Indijanci, ZDA Published in DKUM: 07.10.2024; Views: 0; Downloads: 2 Link to full text |
4. Naravoslovni dan za 4. razred - astronomijaTjaša Založnik, 2024, master's thesis Abstract: V magistrski nalogi smo raziskovali vpliv intervencije (naravoslovni dan za četrti razred – astronomija) na znanje slučajnostno izbranih četrtošolcev. Intervencija je vključevala aktivno in sodelovalno učenje po postajah, formativno spremljanje in njegove elemente ter sodelovanje v različnih didaktičnih igrah. Rezultate smo pridobili s pred- in potestom ter vprašalnikom za učiteljice, nato pa smo podatke analizirali in primerjali. Ugotovili smo, da je bila intervencija uspešna, saj so učenci z navdušenjem aktivno sodelovali, pri večini pa je bil zaznan tudi napredek v znanju. Na predtestu so učenci, ki so snov prehodno obravnavali, dosegli višje rezultate kot tisti, ki je niso. Na potestu pa se je razlika zmanjšala in ni bila več statistično značilna. Pogovor z učiteljicami je razkril, da se izogibajo delu po postajah in didaktičnim igram ter raje uporabljajo druge učne oblike. Naloga potrjuje, da aktiven pouk in prevzemanje odgovornosti za učenje pozitivno vpliva na pridobljeno znanje učencev. Učenci so po intervenciji dojemali predmet naravoslovja kot bolj zanimiv in hkrati koristen za njihovo prihodnost. Z nalogo smo prispevali tudi k zbirki idej in virov za strokovne delavce. Pri izvedbi raziskave na večje omejitve nismo naleteli, vendar priporočamo, da se v prihodnje vključi daljšo intervencijo na večjem vzorcu za večjo reprezentativnost rezultatov. Keywords: naravoslovni dan, astronomija, delo po postajah, sodelovalno učenje, pred- in potest. Published in DKUM: 04.09.2024; Views: 64; Downloads: 23 Full text (1,86 MB) |
5. Preverjanje naravoslovne pismenosti v astronomskih vsebinah pri predmetu spoznavanje okolja : magistrsko deloNika Vida Zidarič, 2024, master's thesis Abstract: Pismenost je večna spremenljivka izobraževalnega obdobja, ki jo definiramo kot obvladovanje znanja ali veščin. Mi smo se usmerili v naravoslovno pismenost, ki je ključnega pomena za soočanje z izzivi in problemi sveta.
Znotraj teoretičnega dela smo predstavili naslednja poglavja: opredelitev naravoslovne pismenosti, gradniki naravoslovne pismenosti, astronomske vsebine v osnovni šoli, predmet spoznavanja okolja, oblikovanje astronomskih vsebin v osnovni šoli.
V praktičnem delu zaključnega dela smo se lotili priprave učnih priprav za razvijanje naravoslovne pismenosti oz. posameznih gradnikov v 1. VIO, natančneje v 3. razredu OŠ.
V empiričnem delu smo predstavili rezultate testa, ki je preverjal pridobljene kompetence naravoslovne pismenosti na vzorcu 40 učencev 3. razreda. Želeli smo povečati stopnjo naravoslovne pismenosti z optimizacijo učnih priprav, oblikovati učne priprave za učinkovitejše in bolj sistematično posredovanje učne snovi, razviti posodobljene kriterije za ocenjevanje napredka v naravoslovni pismenosti in kritično oceniti ter analizirati učinkovitost posodobljenih strategij za razvoj naravoslovne pismenosti. Keywords: naravoslovna pismenost, spoznavanje okolja, tretji razred, astronomija Published in DKUM: 31.07.2024; Views: 123; Downloads: 25 Full text (3,19 MB) |
6. Vpliv načina ogrevanja na koncentracijo prašnih delcev v bivanjskih prostorihMaša Črešnar, 2024, master's thesis Abstract: V magistrski nalogi definiramo in predstavimo ključne lastnosti prašnih delcev. Predstavimo njihov vpliv na okolje in zdravje ljudi. Na kratko predstavimo tudi načine kurjave, ki se v raziskavi pojavijo. Namen drugega dela je raziskati in na podlagi dobljenih meritev sklepati o vplivu načina ogrevanja na koncentracijo prašnih delcev v bivalnih prostorih. V njem prikažemo glavne meritve za delce različnih velikosti in glavne grafe. To so grafi za posamezen način ogrevanja, ki prikazujejo številčno koncentracijo prašnih delcev v odvisnosti od njihove velikosti, in grafi za posamezno velikost delca glede na način ogrevanja v bivanjskih prostorih. Iz rezultatov je razvidno, da je pri ogrevanju s kaminom število prašnih delcev največje in da je pri vseh vrstah ogrevanja največ najmanjših delcev, to število pa z večanjem delcev pada. V določenih meritvah vidimo tudi odstopanja, ki so posledica zunanjih dejavnikov. V tretjem delu magistrskega dela predstavimo opis učne priprave za predmet fizike v osnovni šoli na temo prašnih delcev, analizo pred- in potesta za učence ter samoanalizo izvedene učne ure z devetošolci. Rezultati kažejo, da je učna ura dosegla svoj namen, še zmeraj pa so možne tudi izboljšave ali drugačni pristopi k njeni izvedbi. Keywords: Prašni delci, PM, kurjava, fizika okolja, pouk fizike, naravoslovne kompetence. Published in DKUM: 11.07.2024; Views: 100; Downloads: 17 Full text (3,80 MB) |
7. Razpoznava drevesnih vrst iz oblakov točk z uporabo globokih nevronskih mrež : magistrsko deloVid Topolovec Klemenčič, 2024, master's thesis Abstract: V magistrskem delu obravnavamo razpoznavo drevesnih vrst iz oblakov točk z uporabo novejših nevronskih mrež in primerjamo uspešnost razpoznave s sorodnimi deli. Razpoznavo smo zasnovali na dva različna načina. Pri prvem načinu smo izbrali in pripravili nevronsko mrežo za obdelavo 3D podatkov oz. oblakov točk, medtem ko smo pri drugem načinu izbrali in pripravili nevronsko mrežo za obdelavo 2D podatkov oz. slik. Pripravili smo tudi skupno podatkovno zbirko z združitvijo prosto dostopnih zbirk, ki vsebujejo posamezna drevesa v obliki oblakov točk, in med učenjem obogatili podatke. Po zaključenem učenju s pripravljeno skupno podatkovno zbirko nismo dosegli podobnih zaključkov kot v primerjanem predhodnem delu. V našem primeru je izbrana nevronska mreža, namenjena obdelavi 3D podatkov, dosegla 4 % višjo skupno točnost od izbrane nevronske mreže, ki je obdelovala 2D podatke. Keywords: globoke nevronske mreže, klasifikacija drevesnih vrst, 3D oblaki točk, 2D slike, obogatitev podatkov Published in DKUM: 01.07.2024; Views: 155; Downloads: 52 Full text (16,54 MB) This document has many files! More... |
8. Arhitekturna zasnova medgeneracijskega centra v vaškem jedru Markovcev : magistrsko deloMarina Zupanič, 2024, master's thesis Abstract: Magistrsko delo podaja predlog zasnove medgeneracijskega centra v vaškem jedru Markovcev. V okviru naloge so podana teoretična izhodišča, prostorska analiza obravnavanega območja in predlog idejne zasnove preurejanja nepozidanega dela vaškega središča. Pomen starega vaškega jedra Markovcev se je skozi čas zmanjševal, medtem ko so se centralne dejavnosti premeščale ali razvijale na drugih lokacijah. Z novimi posegi želimo v prostor vnesti manjkajoče osrednje dejavnosti in ga narediti primernega za vse starostne skupine, zlasti za najbolj ogrožene, to so starostniki in otroci. V nalogi se navežemo na problematiko pospešenega staranja prebivalstva in večjih potreb po novih bivalnih okoljih za starostnike. Z zasnovo doma za starostnike, ki daje poudarek na sodobnejše oblike bivanja v manjših gospodinjskih enotah in načrtovanje oskrbovanih stanovanj, poskrbimo za bolj celostno zagotovitev potreb starostnikov. Z zasnovo objekta centralnih funkcij ter cestno-prometno preureditvijo vaškega središča smo izboljšali osrednji prostor za vaščane in širšo skupnost. Takšen prostor spodbuja medgeneracijske interakcije in omogoča razvoj povezane družbe. Verjamemo, da so skupnosti, ki so medgeneracijsko povezane, bolj trajnostne, močnejše in bolj odporne na izzive, s katerimi se soočajo. To omogoča bolj uravnotežen in pozitiven razvoj družbe, ki lahko bolje izkoristi potenciale vseh svojih članov. Keywords: medgeneracijski center, vaško jedro, Markovci, podeželje, starostniki Published in DKUM: 27.05.2024; Views: 348; Downloads: 148 Full text (165,15 MB) |
9. Attachment in close relationships and glycemic outcomes in children with type 1 diabetesSimona Klemenčič, Jasna Klara Lipovšek, Anja Turin, Klemen Dovč, Nataša Bratina, Yael Shmueli-Goetz, Katarina Trebušak Podkrajšek, Barbka Repič-Lampret, Barbara Jenko Bizjan, Sašo Karakatič, Tadej Battelino, Maja Drobnič Radobuljac, 2023, original scientific article Abstract: Background: Our aim was to determine whether child attachment to parents, parent attachment style, and morning cortisol levels were related to diabetes outcomes measured by average glycated hemoglobin (HbA1c), HbA1c variability over 4 years and time in range (TIR) in children with type 1 diabetes (T1D). Research design and methods: 101 children with T1D and one of their parents were assessed at baseline for child attachment (Child Attachment Interview; CAI) and parent attachment (Relationship Structures Questionnaire; ECR-RS). Serum samples were collected for cortisol measurements before the interviews. HbA1c levels were measured during a 4-year follow-up period at regular 3-monthly visits, and data for TIR were exported from blood glucose measuring devices. Multivariate linear regression models were constructed to identify independent predictors of glycemic outcomes. Results: More girls than boys exhibited secure attachment to their mothers. The results of the regression models showed that securely attached girls (CAI) had higher average HbA1c than did insecurely attached girls (B = -0.64, p = 0.03). In boys, the more insecure the parent's attachment style, the worse the child's glycemic outcome: the higher the average Hb1Ac (B = 0.51, p = 0.005), the higher the HbA1c variability (B = 0.017, p = 0.011), and the lower the TIR (B = -8.543, p = 0.002). Conclusions: Attachment in close relationships is associated with glycemic outcomes in children with T1D, and we observed significant differences between sexes. A sex- and attachment-specific approach is recommended when treating children with less favorable glycemic outcomes. Special attention and tailored support should be offered to securely attached girls in transferring responsibility for diabetes care and at least to male children of insecurely attached parents to prevent suboptimal glycemic control. Further studies in larger samples and more daily cortisol measurements may help us better understand the links between stress response, attachment and T1D. Keywords: attachment, childhood and adolescence, cortisol, diabetes control, time in range Published in DKUM: 21.05.2024; Views: 152; Downloads: 10 Full text (980,31 KB) This document has many files! More... |
10. Time and potential-resolved comparison of copper disc and copper nanoparticles for electrocatalytic hydrogenation of furfuralNik Maselj, Vasko Jovanovski, Francisco Ruiz-Zepeda, Matjaž Finšgar, Tamara Klemenčič, Jan Trputec, Ana Rebeka Kamšek, Marjan Bele, Nejc Hodnik, Primož Jovanovič, 2023, original scientific article Abstract: Herein, a comparative analysis of two case example catalysts for electrocatalytic hydrogenation (ECH) of furfural under acidic conditions, namely a copper polycrystalline disc and copper nanoparticles dispersed on carbon support, is performed. To gain a detailed insight on ECH trends, a task-specific methodology is employed based on electrochemistry–mass spectrometry coupling, which enabled time- and potential-resolved detection of volatile ECH products, i.e., 2-methylfurane (2-MF) and H2. In this way, the ability to elucidate potential-dependent product distribution for the two catalysts, namely faradaic efficiency, is achieved. Accordingly, the nanoparticulate analog is significantly more active toward competitive hydrogen evolution reaction and 2-MF production, whereas the polycrystalline sample is more selective toward furfuryl alcohol. The observed differences in ECH are ascribed to alterations in surface domains, which is supported by surface-sensitive lead underpotential deposition characterization. Keywords: baker, nanodelci, elektrokataliza, copper, nanoparticles, electrocatalytic hydrogeneration Published in DKUM: 19.04.2024; Views: 161; Downloads: 5 Full text (3,22 MB) This document has many files! More... |