1.
PONAREDKI KOT ENA NAJPOGOSTEJŠIH KRŠITEV BLAGOVNIH IN STORITVENIH ZNAMKRobert Klasinc, 2015, master's thesis
Abstract: Ponarejanje predstavlja enega izmed večjih globalnih problemov. V dobi interneta se zdi, da so razsežnosti trga ponaredkov iz dneva v dan večje, ponarejevalcem pa se ponuja enostavna možnost distribucije ponarejenih izdelkov po celotnem tržišču. Razpon ponarejenih izdelkov je zelo širok in trendi kažejo, da se ponarejevalci ne omejujejo le na luksuzno blago, temveč vedno več izkoriščajo potrošniške dobrine, vključno z vsakdanjimi stvarmi, kot so otroška hrana, kozmetika, zdravila, rezervni deli za avtomobilsko in tudi letalsko industrijo. To predstavlja resno grožnjo za javno zdravje in varnost, saj ti ponarejeni proizvodi niso predmet varnostnih pregledov.
Del krivde je tudi na račun potrošnikov, ki se ne zavedajo oziroma se ne želijo zavedati, da gre tako pri proizvodnji kot pri prodaji ponarejenih izdelkov za obliko organiziranega kriminala. Tako s proizvodnjo kot tudi z nakupom kršimo temeljne pravice intelektualne lastnine. Odgovorne službe, ki ščitijo pravice imetnikov blagovnih in storitvenih znamk, so velikokrat nemočne zaradi enormnih razsežnosti trga ponaredkov. Glavni vir ponaredkov predstavljajo predvsem države Vzhodne in Jugovzhodne Azije, med katerimi prednjači Kitajska. Vendar pa je treba poudariti, da zaradi enormnih dobičkov, ki se ustvarijo pri reprodukciji ponarejenih proizvodov, praktično nobena celina kot tudi ne država ni imuna na ponarejevalce. Veliko lahko naredijo podjetja sama s tem, ko zaščitijo svojo blagovno oziroma storitveno znamko. Na voljo imajo zaščito na treh ravneh, in sicer na nacionalni, evropski in mednarodni ravni. Izbira zaščite je odvisna od trga, na katerem posluje podjetje. Za večja podjetja, ki presežejo meje domačega tržišča, je vsekakor smiselno, da znamko registrirajo na evropski oziroma na mednarodni ravni.
V raziskovalnem delu smo predstavili, kakšno vrednost predstavljajo tako blagovne kot tudi storitvene znamke njihovim lastnikom oziroma podjetjem. Prav tržna vrednost, ki jo določene znamke dosegajo na trgu, in svetovna razpoznavnost so med glavnimi dejavniki, zaradi katerih so priznane znamke velikokrat deležne ponarejanja. Posledice za podjetja so predvsem zmanjšanje vrednosti izdelkov in upad prihodkov, kar posledično pripelje do manjšega vlaganja v razvoj in investicije. Poudariti je treba, da ponarejanje ne prizadene samo podjetij, temveč celotno družbo. Veliko podjetij je primoranih odpuščati zaradi upada prodaje, kar lahko vodi do resnih socialnih posledic. Prav tako lahko uporaba ponarejenih proizvodov zaradi slabše kakovosti uporabljenih materialov resno ogrozi zdravje potrošnikov. Vse to so problemi, na katere večina potrošnikov ni pozorna, saj jih premami nizka cena. Veliko bolj kot sami potrošniki se problema zavedajo države, ki so zaradi nelegalne trgovine s ponarejenim blagom prikrajšane za davke. Na območju Evropske unije potekajo na vstopnih točkah, kot so pristanišča in letališča, različne akcije s strani carinskih organov, da bi preprečile vstop ponarejenemu blagu na trg. Kljub uspešnosti teh akcij, kar je razvidno iz poročil glede zaseženih količin ponarejenih proizvodov, se število ponarejenih izdelkov na trgih Evropske unije iz leta v leto povečuje, kar nakazuje na nemoč pristojnih organov v boju s ponaredki kot obliko organiziranega kriminala.
Keywords: blagovne znamke, storitvene znamke, ponarejanje, organiziran kriminal, intelektualna lastnina
Published in DKUM: 23.12.2015; Views: 1904; Downloads: 282
Full text (1,63 MB)