| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 21
First pagePrevious page123Next pageLast page
1.
Tiflodidaktični pripomočki na temo slikanice Sovica Oka : magistrsko delo
Špela Rožanc, 2022, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo z naslovom Tiflodidaktični pripomočki na temo slikanice Sovica Oka je sestavljeno iz teoretičnega in praktičnega dela. V teoretičnem delu smo predstavili vid ter okvare vida, razvoj slepih in slabovidnih otrok, čute pri slepih in slabovidnih, vključitev slepih in slabovidnih otrok v vrtec, opismenjevanje slepih in slabovidnih, tipne slikanice ter otroško igro in njen pomen. V praktičnem delu smo izdelali tipno slikanico Sovica Oka ter štiri tiflodidaktične igre. Namen izdelave magistrskega dela je bil pridobiti izdelek, ki bo otrokom v predšolskem obdobju pomagal pri zgodnjem opismenjevanju v brajici in razvoju ter treningu tipa ter vida slepih in slabovidnih otrok. Tiflodidaktične pripomočke smo preizkusili v praksi na domu dveh uporabnikov ter pri videčih predšolskih otrocih. Pripomočke smo evalvirali na osnovi strukturiranega opazovanja in ocenjevalne lestvice za vsak pripomoček posebej. Na podlagi rezultatov smo ugotovili, da je zgodba Sovica Oka predstavljena zanimivo in tipno razumljivo. Pri vseh tiflodidaktičnih pripomočkih so upoštevane tipne zakonitosti, pripomočki so izdelani kakovostno ter funkcionalno in so primerni za slepe in slabovidne otroke.
Keywords: slepi in slabovidni, tiflodidaktični pripomočki, Sovica Oka, predšolski otroci, otroška igra, tipna slikanica
Published in DKUM: 16.09.2022; Views: 92; Downloads: 53
.pdf Full text (5,45 MB)

2.
Sindrom Helen Irlen
Patricija Bertalanič, Maša Mestek, 2022, master's thesis

Abstract: V magistrskem delu smo predstavili sindrom Helen Irlen, kjer gre za težave s procesiranjem vidnih informacij v možganih. Sindrom imajo lahko tudi slabovidne osebe, ki si pomagajo z barvnimi folijami Irlen ali očali z barvnimi filtri Irlen (Čelešnik Kozamernik, 2018). Kot glavno poimenovanje smo uporabili besedno zvezo sindrom Helen Irlen, je pa sindrom v javnosti poznan tudi kot skotopični sindrom. V raziskavi smo si zastavili šest raziskovalnih vprašanj, in sicer kako sindrom Helen Irlen vpliva na življenje posameznika; ugotoviti kakšna je povezanost in skladnost med teoretičnimi primeri, ki opisujejo sindrom Helen Irlen ter primeri iz prakse; kako neraziskanost pojava sindroma vpliva na njegovo poznavanje v javnosti ter kaj vse je potrebno storiti, da pridemo do naziva certificirani presojevalec skotopičnega sindroma po metodi Irlen in do naziva certificirani diagnostik skotopičnega sindroma po metodi Irlen. Namen magistrskega dela je bil proučiti, kako sindrom Helen Irlen vpliva na življenje posameznika ter ozavestiti javnost o sindromu Helen Irlen in njegovih simptomih, ki se kažejo ob sami motnji. V ta namen smo izvedli raziskavo, ki vključuje intervjuje s starši in otroki s potrjenim sindromom Helen Irlen ter certificirano diagnostičarko skotopičnega sindroma po metodi Irlen, Majo Volk, ter z dvema certificiranima presojevalcema skotopičnega sindroma po metodi Irlen, Vesno Jurjec Žvikart in Jožetom Volkom. Raziskava magistrskega dela bo pripomogla k prepoznavanju sindroma Helen Irlen v slovenskem prostoru.
Keywords: Skotopični sindrom oziroma sindrom Helen Irlen, barvne folije Irlen, certificirana presojevalka skotopičnega sindroma po metodi Irlen, certificirana diagnostičarka skotopičnega sindroma po metodi Irlen, očala z barvnimi filtri Irlen
Published in DKUM: 20.07.2022; Views: 162; Downloads: 22
.pdf Full text (4,34 MB)

3.
Barvna slepota - didaktični komplet "Vse barve sveta" za otroke s posebnimi potrebami
Karin Vajs, 2020, master's thesis

Abstract: V magistrskem delu z naslovom Barvna slepota – didaktični komplet »Vse barve sveta« za otroke s posebnimi potrebami smo predstavili nekaj teoretičnih izhodišč že znanih dejstev o slepoti in slabovidnosti, o barvni slepoti, branju in pisanju slepih in slabovidnih oseb, brajici ter o prvinah tipanke. Poudarili smo tudi pomen treninga preostanka vida, ki je pomemben za funkcionalno ohranjanje vida. V praktičnem delu smo opisali izdelane pripomočke in predstavili, kako smo jih preizkusili v praksi. Zapisali smo analizo posameznega pripomočka ter s tem preverili njegovo uporabnost pri osebah z različnimi posebnimi potrebami. V magistrskem delu smo želeli preveriti, ali je možno izdelati tipno knjigo in didaktične pripomočke, ki bi bili primerni in razumljivi za otroke različnih posebnih potreb. To smo preverili tako, da smo izdelali avtorsko tipno knjigo z naslovom Vse barve sveta, jo ponudili otrokom različnih skupin posebnih potreb, da jo preberejo, potipajo. Njihovo razumevanje smo preverili s pomočjo pripomočka – knjige v škatli, ki pa je lahko razumevanje knjige še podkrepila. Ustreznost pripomočkov smo preverili z opazovanjem in aktivno udeležbo. Posamezni pripomočki se med seboj povezujejo.
Keywords: slepota in slabovidnost, barvna slepota, brajica, tipna slikanica (tipanka), knjiga v škatli.
Published in DKUM: 21.01.2021; Views: 650; Downloads: 137
.pdf Full text (4,47 MB)

4.
Spodbujanje razvoja slepih in slabovidnih dojenčkov in malčkov s pomočjo tipnih knjig in malega prostora
Katja Kovačič, 2019, master's thesis

Abstract: Zgodnje otroštvo zajema prva tri leta otrokovega življenja in je ključnega pomena pri razvoju vsakega posameznika. V tem času se postavljajo temelji za nadaljnji razvoj na vseh področjih (motorični razvoj, zaznavni razvoj, kognitivni razvoj in govor, socialni razvoj …). Pomembno je, da starši otrokom v tem obdobju otrokom zagotavljamo ustrezne spodbude in okolje prilagajamo tako, da v kar največji meri razvijajo svoje potenciale. Enako velja tudi za slepe in slabovidne dojenčke in malčke. Zaradi okvare vida moramo pri njih sistematično razvijati ostala čutila, da lahko s pomočjo kompenzacijskih strategij dosegajo enake cilje in rezultate, kot polnočutni otroci. Njihov razvoj lahko spodbujamo ob pomoči prilagojenih pripomočkov. Najbolje je, da učenje in raziskovanje sveta okoli njih poteka preko igre. Pri tem si lahko učinkovito pomagamo s tipnimi knjigami, prilagojenimi najmlajšim otrokom, in z malim prostorom, v okviru katerega otrok aktivno raziskuje okolico. Oba pripomočka vplivata na razvoj grobe in fine motorike, orientacije in koordinacije, na trening čutil, krepitev pozornosti in vztrajnosti, širjenje besednega zaklada in pojmovno zavedanje.
Keywords: slepi, slabovidni, tipne knjige, mali prostor, pristop aktivnega učenja
Published in DKUM: 13.11.2019; Views: 1110; Downloads: 190
.pdf Full text (7,49 MB)

5.
Čustva - tipna slikanica in didaktični pripomoček za slepe in slabovidne otroke
Marija Mitrović, 2019, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo z naslovom Čustva – tipna slikanica in didaktični pripomoček za slepe in slabovidne otroke, je sestavljeno tako iz teoretičnega kot praktičnega dela. V teoretičnem delu smo najprej opredelili slepoto in slabovidnost, nato smo opisali čute slepih in slabovidnih, dotaknili smo se tudi čustev, iger in branja slepih in slabovidnih. Prav tako pa smo opisali tipne slikanice in predstavili tehnike za njihovo izdelavo. V praktičnem delu smo izdelali tipno slikanico z avtorsko zgodbo na temo čustev. V pomoč tej temi pa smo izdelali še didaktični pripomoček, ki branje tipne slikanice obogati. Namen izdelave magistrskega dela je bil pridobitev pripomočka, ki pomaga otroku pri opismenjevanju v brajici, saj je le-teh na tržišču zelo malo. Prav tako je bil namen pripomočka pomoč pri razvijanju in treningu tipa in vida otrok z ostankom vida in slabovidnih otrok ter spoznavanje čustev.
Keywords: slepi in slabovidni otroci, tipna slikanica, didaktični pripomoček, čustva, osnovna šola
Published in DKUM: 13.11.2019; Views: 1610; Downloads: 273
.pdf Full text (4,09 MB)

6.
Preizkušanje praktično manipulativnih metod pri prilagajanju artefektov za slepe in slabovidne
Tamara Šuc, 2019, master's thesis

Abstract: V magistrskem delu najprej predstavimo značilnosti specifičnega doživljanja sveta pri slepih in slabovidnih osebah in sicer na kakšen način in preko katerih zaznavnih kanalov si slepi in slabovidni ljudje ustvarjajo sliko oziroma podobo o njihovi okolici in dogajanju v njej. Omenjena skupina posameznikov si svet interpretira s pomočjo drugih čutov in v sodelovanju delujočih zaznavnih poti in priučenih ter izurjenih občutkov. Te vrline uporabljajo pri komunikaciji z drugimi, tako pri prejemanju kot posredovanju informacij. Predvsem tip je tisti, ki jim omogoča konkretno povezavo z zunanjim svetom, sluh pa tisti, ki jim tudi na daljavo nudi možnost sprejemanja okolice in okoliščin, v katerih se nahajajo. Ne glede na vse naštete, nekoliko drugačne in prilagojene načine zaznavanja so slepi in slabovidni pravnomočni posamezniki, ki so kot vsi ostali predstavniki ranljivih skupin skupaj z normativnimi ljudmi povsem enakopravni in morajo kot taki biti tudi obravnavani. Nadalje se v magistrski nalogi posvetimo pravicam, ki jih imajo in jih morajo biti deležni v zakonu tako imenovani invalidi in povzamemo relevantne člene iz sprejetega zakona, nanašajoče se na skupino slepih in slabovidnih. Enakopravnost se kaže na mnogih področjih, eno izmed njih, ki smo ga tudi izpostavili, je dostopnost kulturnih dobrin, natančneje muzejev in njihovih vsebin oziroma programov. Prikazali smo stanje stopnje prilagojenosti slovenskih muzejev, navedli možne in obstoječe načine prilagoditev ter predstavili Muzej Dravograd kot enega izmed teh, ki si želijo svoje vsebine narediti dostopne omenjenim skupinam ljudi. Po opisu zbirke in artefaktov, ki se v njej nahajajo, smo izpostavili tiste, ki smo jih z določenimi praktično manipulativnimi metodami prilagodili in s tem omogočili, da jih slepi in slabovidni zaznajo preko njihovih bolje delujočih kanalov percepcije. V empiričnem delu smo učinkovitost metod preizkusili tudi v praksi skozi vodstvo slepih in slabovidnih oseb po razstavi. Učinkovitost in ustreznost prilagojenih artefaktov smo preverjali oz. analizirali skozi observacijo v kombinaciji z intervjujem slepih in slabovidnih oseb ob koncu vodstva. Rezultate smo analizirali in ugotovili, katere metode so se izkazale kot učinkovite, podrobneje v katerih aspektih in obenem na katerih področjih bi jih lahko še dopolnili, izboljšali ali spremenili. V praktičnem delu magistrskega dela predstavljamo rezultate in posamezne artefakte, ki smo jih v raziskavi prilagajali.
Keywords: prilagojen muzej, slepi in slabovidni, dostopnost, metode prilagajanja
Published in DKUM: 13.11.2019; Views: 714; Downloads: 91
.pdf Full text (3,81 MB)

7.
VIDIM, VENDAR NA DRUGAČEN NAČIN, KAKOR TI (Družbeni položaj slepe in slabovidne populacije v Republiki Sloveniji)
Darjan Žagar, 2019, master's thesis

Abstract: Diskutiranje o fenomenu slepote in slabovidnosti bo nemara v družbah vselej aktualno tako v družboslovnih kot naravoslovnih znanostih. Okvare vida so lahko bodisi prirojene bodisi nastanejo kot posledica različnih bolezenskih stanj in se pojavljajo v vseh obdobjih človekovega življenja, a vseeno znatno pogosteje pri populaciji starejših. Zahodne družbe se že vrsto let soočamo s trendom staranja prebivalstva, hkrati pa se podaljšuje tudi življenjska doba v državah v razvoju. Potemtakem ne preseneča ugotovitev, da je velik delež slepih in slabovidnih starejših od šestdeset let. Zaključno delo je razdeljeno na teoretični in empirični del ter izpostavlja aktualno problematiko, s katero se slepi in slabovidni v Republiki Sloveniji soočajo v različnih družbenih sferah. Problematika se glede na izsledke našega raziskovanja pojavlja tako pri dostopnosti do določenih pripomočkov za slepe in slabovidne kot tudi na ravni izobraževanja ter pri ustrezni prilagojenosti javnih površin in ustanov. Najbolj pereč problem za slepe in slabovidne ostajajo zaposlitvene možnosti oziroma otežkočen vstop na trg dela. Stanje v zaposlovanju se je v postsocialističnih državah s tranzicijo iz socializma v kapitalizem opazno poslabšalo, kajti v socializmu so bile zaposlitvene možnosti slepih in slabovidnih bolje regulirane. Hkrati so temelji družbenega izključevanja v pomilovalnem in podcenjujočem odnosu do slepih in slabovidnih oseb. V povezavi s tem se v 21. stoletju zaradi okulocentrizma in pojmovanja »ideološkega modela človeka« o slepoti in slabovidnosti še vedno pojavljajo različni predsodki in stereotipi.
Keywords: slepota in slabovidnost, izobraževanje, trg dela, zakonodaja, predsodki in stereotipi
Published in DKUM: 09.10.2019; Views: 1943; Downloads: 319
.pdf Full text (883,12 KB)

8.
Komplet tipnih slikanic na temo čustev za delo s slepimi in slabovidnimi otroki v vrtcu
Anja Čoderl, 2019, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo z naslovom Komplet tipnih slikanic na temo čustev za delo s slepimi in slabovidnimi otroki v vrtcu je sestavljeno iz teoretičnega in praktičnega dela. V teoretičnem delu smo predstavili vid in njegov pomen, slepoto in slabovidnost, zgodnjo obravnavo slepih in slabovidnih otrok v vzgoji in izobraževanju, socialni in čustveni razvoj slepih in slabovidnih otrok, tipne slikanice in tehnike za njihovo izdelavo. V praktičnem delu pa smo izdelali štiri tipne slikanice z avtorskimi zgodbami na temo žalost, strah, veselje in jeza, prilagojene slepim in slabovidnim otrokom. Namen izdelave magistrskega dela je bil pridobiti izdelek za zgodnje opismenjevanje v brajici ter razvijanje in trening tipa in vida slepih in slabovidnih otrok. Komplet tipnih slikanic smo v praksi preverili na CUDV Črna na Koroškem ter pri 18-letni dijakinji. Pripomočke smo evalvirali na osnovi strukturiranega opazovanja in ocenjevalne lestvice za vsak pripomoček posebej. Na podlagi rezultatov smo ugotovili, da so zgodbe in čustva predstavljena zanimivo in dovolj tipno »zgovorno«, da so pri vseh izdelkih upoštevane tipne zakonitosti, da so pripomočki kakovostno in funkcionalno izdelani, tako da so primerni za slepe in slabovidne otroke.
Keywords: tipne slikanice (tipanke), čustva, slepi in slabovidni otroci, didaktični pripomočki, brajica
Published in DKUM: 05.06.2019; Views: 966; Downloads: 239
.pdf Full text (7,81 MB)

9.
Igre za slepe in slabovidne otroke
Žanet Cehner, 2019, master's thesis

Abstract: Šolanje za otroke s posebnimi potrebami je bilo v preteklosti urejeno na način izločevanja otrok s primanjkljaji. Z ozaveščanjem in zavzemanjem za te otroke pa se je pričel sistem spreminjati v dobrobit teh otrok. Danes imamo za otroke s posebnimi potrebami v Sloveniji urejen Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami ter Pravilnik o postopku usmerjanja otrok s posebnimi potrebami, s katerima tem otrokom določimo primanjkljaj ter iskanje ustrezne pomoči za uspešno izobraževanje. V Sloveniji obravnavamo devet različnih skupin otrok s posebnimi potrebami. V magistrskem delu se bomo posebej osredotočili na skupino slepih in slabovidnih otrok ter otrok z okvaro vidne funkcije. Vsi vemo, da je igra osnovni element vsakega otroštva. Klasifikacij iger je veliko, običajno pa jih klasificiramo na funkcijsko, domišljijsko, dojemalno in ustvarjalno igro. Igra pri slepih in slabovidnih otrocih poteka nekoliko drugače kot pri videčih, saj se le-ti igrajo s tipanjem, poslušanjem, vonjanjem in okušanjem. Pripravimo jim lahko usmerjano igro, s katero bodo razvijali tudi ostale poti zaznave. Za igro potrebujemo tudi ustrezne igrače. Pri izbiri igrače je priporočljivo spremljati znak dobra igrača, kar pomeni, da ima le-ta po določenih kriterijih ustrezno kakovost. Za igro pa niso pomembne samo igrače, temveč tudi vloga odraslih. Vključevanje odraslih ima zelo pomembno vlogo, saj služimo kot model, ki ga otrok posnema. Starši pa velikokrat zavrnejo otrokovo prošnjo za sodelovanje v igri; otrokom raje ponudimo igrače kot svoj prosti čas za igro. V magistrskem delu smo za slepe in slabovidne otroke prilagodili že poznane igre (križci in krožci, spomin, Rubikova kocka, enka in domino), ki smo jih v praksi tudi preizkusili. Preizkus so opravili otroci v Centru IRIS v Ljubljani. S pomočjo evalvacije smo lahko podali tudi predloge za izboljšave posameznih iger.
Keywords: Posebne potrebe, slepi in slabovidni otroci, igre, igrače.
Published in DKUM: 15.05.2019; Views: 2214; Downloads: 494
.pdf Full text (5,32 MB)

10.
Kamišibaj, prilagojen slepm in slabovidnim otrokom
Mihaela Škof, 2018, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo z naslovom Kamišibaj, prilagojen slepim in slabovidnim otrokom je sestavljeno iz teoretičnega in praktičnega dela. V teoretičnem delu smo predstavili vid ter okvare in bolezni vida, razvoj in obravnavo slepih in slabovidnih otrok v vzgoji in izobraževanju, čutno zaznavo pri slepih in slabovidnih otrocih, tipne slikanice in tipne tehnike ter nazadnje še kamišibaj, kako ga uporabljamo in kako ga izdelamo. V praktičnem delu smo izdelali avtorski kamišibaj in tipno slikanico z avtorsko zgodbo, ki smo ju prilagodili slepim in slabovidnim otrokom. Glede na to, da je kamišibaj v Sloveniji še precej neznana oblika pripovedovanja pravljic, sploh za slepe in slabovidne, smo se odločili, da ga podrobneje spoznamo in z njim seznanimo tudi slepe in slabovidne otroke. Namen izdelave magistrskega dela je bil pridobiti pripomočka za zgodnje opismenjevanje v brajici ter urjenje tipa in vida slepih in slabovidnih otrok. Na centru IRIS (Center za izobraževanje, rehabilitacijo, inkluzijo in svetovanje za slepe in slabovidne) smo preverili uporabnost obeh pripomočkov v praksi. Oba pripomočka smo evalvirali na osnovi strukturiranega opazovanja in preverili ustreznost po merilih oblikovanja tipnih prikazov s pomočjo ocenjevalne lestvice. Na podlagi le-te smo ugotovili, da so bile pri obeh pripomočkih upoštevane tipne zakonitosti, in prišli do sklepa, da sta tako tipanka kot kamišibaj kakovostna, funkcionalna in primerno oblikovana za slepe in slabovidne otroke. Z njima slepi in slabovidni pridobijo nova pripomočka za urjenje tipa in vida, hkrati pa s kamišibajem tudi novo obliko izražanja in povezovanja med slepimi ter slabovidnimi otroki.
Keywords: kamišibaj, tipna slikanica (tipanka), slepi in slabovidni otroci, didaktični pripomočki, zgodnje opismenjevanje, brajica
Published in DKUM: 30.01.2018; Views: 1577; Downloads: 491
.pdf Full text (5,64 MB)

Search done in 0.19 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica