1. Uvajanje koncepta gonil v predšolsko obdobje s pomočjo didaktične igrače : diplomsko deloNuša Škafar, 2024, undergraduate thesis Abstract: Diplomska naloga se osredotoča na vpeljevanje didaktične igrače pri uvajanju koncepta gonil v predšolsko obdobje. Namen raziskave je bil ugotoviti, kako ali na kakšen način otroci v predšolskem obdobju s pomočjo posebej zasnovane didaktične igrače razvijajo osnovno razumevanje delovanja gonil. Diplomsko nalogo sestavlja teoretični, empirični in praktični del. V teoretičnem delu so predstavljene relevantne teorije o razvoju otrok in ugotovitve, na kakšen način se tehnika in tehnologija pojavlja v predšolskem obdobju in v osnovni šoli. V empiričnem delu smo s pomočjo ocenjevalne lestvice opazovali otroke med igro z izdelano didaktično igračo. Predstavili smo analize in njihove ugotovitve, kjer se je ugotavljala namembnost igrače. Zastavili smo si štiri hipoteze, ki smo jih na koncu tudi preverili. Praktičen del je podkrepljen s postopki in fotografijami izdelave didaktične igrače. Neposredna izvedba v praksi pa je temeljila na aktivnem raziskovanju, eksperimentiranju in razvijanju mišljenja, jezikovnih sposobnosti in spretnosti reševanja problemov predšolskih otrok. Naše delo poudarja pomen vključevanja tehnike in tehnologije v vsakdanje življenje otrok, saj menimo, da didaktična igrača, ki je bila uporabljena v diplomski nalogi, lahko predstavlja odlično orodje za spodbujanje razvoja znanstvene radovednosti in tehničnega mišljenja pri najmlajših. Keywords: didaktična igrača, koncept gonil, zobniki, predšolsko obdobje, tehnika in tehnologija v vrtcu, 3D tiskanje Published in DKUM: 17.10.2025; Views: 0; Downloads: 9
Full text (3,58 MB) |
2. Pregled ergonomskih metod za izboljšanje didaktične učinkovitosti v šolskem prostoruSamo Fošnarič, 2025, independent scientific component part or a chapter in a monograph Abstract: Prispevek obravnava vlogo ergonomskih metod pri izboljševanju
didaktične učinkovitosti v šolskem prostoru. Najprej so
predstavljeni ključni izzivi, ki jih ergonomija naslavlja pri
vzpostavljanju optimalnega učnega okolja, nato so izpostavljene
temeljne ergonomske metode (OWAS, RULA, REBA in metoda
trenutnih opažanj). Članek se osredotoča predvsem na fizične
parametre učnega okolja in orodja za njihovo vrednotenje, pri
čemer so analizirani najpomembnejši ergonomski dejavniki, kot so
prostorska ureditev, primernost šolskega pohištva, vpliv okoljskih
razmer (razsvetljava, akustika, toplotno okolje) ter uporaba
digitalnih virov. Na osnovi študija virov in različnih raziskovalnih
izsledkov so povzeti teoretični vidiki, ki razkrivajo, kako
posamezni dejavniki prispevajo k zmanjševanju telesnih
obremenitev ter spodbujajo didaktično učinkovitost. Prispevek ne
ponuja podrobnih praktičnih navodil, temveč se osredotoča na
razlage in možne raziskovalne poti za nadaljnje preučevanje
ergonomije v izobraževanju. V zaključku so poudarjeni pomen
interdisciplinarnega pristopa in možnosti za nadaljnje študije o
razvoju ergonomskih metod, prilagojenih specifičnim potrebam
pedagoškega okolja. Keywords: izobraževanje, ergonomija, didaktična učinkovitost, šolsko okolje, ergonomske metode Published in DKUM: 07.10.2025; Views: 0; Downloads: 10
Full text (413,23 KB) This document has many files! More... |
3. From digital technology to healthy habits : interdisciplinary foundations for developing training programs for a healthy lifestyle among childrenKosta Dolenc, Samo Fošnarič, 2025, original scientific article Abstract: This article explores the impact of digital technology on children’s development, focussing on the physical, cognitive, and emotional domains. The introduction emphasises the benefits of digital tools for education and language acquisition, but also points out the associated risks such as physical inactivity, sleep disturbances and mental health problems. A rigorous methodological approach ensures the inclusion of high-quality data, while subsequent sections explore key themes, including the interplay between screen time, physical activity, and diet. The conclusion emphasises interdisciplinary interventions, including the ZŽS project framework, which integrates technology, health, and environmental responsibility. This approach aims to promote healthier lifestyle choices. Keywords: digital technology, mental health, child development, physical activity Published in DKUM: 02.10.2025; Views: 0; Downloads: 7
Full text (426,89 KB) This document has many files! More... |
4. Razvoj tehniške ustvarjalnosti otrok skozi izdelavo praktičnih izdelkov iz tekstila v vrtcu : diplomsko deloLana Špes, 2025, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo, z naslovom »Razvoj tehniške ustvarjalnosti otrok skozi izdelavo praktičnih izdelkov iz tekstila v vrtcu«, sestavlja teoretični, empirični in praktični del. V teoretičnem delu so predstavljene razvojne značilnosti otrok, didaktična izhodišča tehniške vzgoje in tehnično-tehnološke vsebine.
V empiričnem delu je bila uporabljena kvantitativno-kvalitativna raziskovalna metoda, z uporabo vprašalnika za otroke. Vzorec je obsegal 20 otrok, starih 4–5 let, iz Vrtca Rogoza – Sonček. Rezultati so pokazali nizko poznavanje tekstilnih materialov in orodij, a hkrati visoko izražen interes za ustvarjanje.
Praktični del vključuje izvedbo petih tehniških dejavnosti z ocenjevanjem otrokovega dela in s samovrednotenjem. Ugotovljene so bile razlike v angažiranosti, samostojnosti, spretnostih, varnostnem ravnanju in težavnosti, neodvisno od predhodnega znanja ali spola. Dejavnosti so pri večini otrok spodbudile zanimanje, ustvarjalnost in ponos.
Rezultati prispevajo k boljšemu razumevanju otrokovega predhodnega znanja in interesa ter poudarjajo pomen raznolikih, varnih in razvojno ustreznih izzivov. Hkrati so vzgojiteljem ponujene konkretne smernice za tehniške dejavnosti v vrtcu. Keywords: predšolska vzgoja, tehniška vzgoja, tehniška ustvarjalnost, tekstil, praktični izdelki Published in DKUM: 30.09.2025; Views: 0; Downloads: 25
Full text (10,59 MB) |
5. Spoznavanje tehničnih spretnosti predšolskih otrok s pomočjo didaktične igrače : diplomsko deloNika Založnik, 2025, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu je obravnavan pomen razvijanja tehničnih spretnosti pri predšolskih otrocih s pomočjo didaktične igrače. Namen naloge je raziskati, kako lahko skrbno zasnovana didaktična igrača – v tem primeru didaktična hiša – spodbuja razvijanje tehničnega razmišljanja, razvoj fine motorike in reševanje problemov pri otrocih drugega starostnega obdobja. V raziskavi je sodelovalo 20 opazovanih otrok iz dveh skupin vrtca, starih od tri do pet let, vključenih v namensko oblikovano dejavnost z didaktično igračo. Uporabljena je bila metoda opazovanja z vnaprej določenimi kriteriji. V teoretičnem delu so predstavljene značilnosti tehnične vzgoje v predšolskem obdobju, pomen igre za otrokov razvoj in vloga vzgojitelja pri spodbujanju tehničnih spretnosti. V praktičnem delu sta opisani izdelava didaktične hiše in izvedba opazovanja otrok med igro z njo v vrtčevskem okolju. Rezultati opazovanja so pokazali, da igrača učinkovito spodbuja otrokovo radovednost, samostojnost, sodelovanje in razvoj ročnih spretnosti. Otroci so skozi igro razvijali osnovno tehnično razumevanje in se hkrati učili reševanja nalog na zanimiv in otroku prijazen način. Na podlagi ugotovitev je moč sklepati, da je vključevanje tehničnih vsebin v predšolsko vzgojo prek didaktičnih igrač pomembno in učinkovito za celostni razvoj otroka. Keywords: tehnične spretnosti, didaktične igrače, didaktična hiša, predšolski otroci, igra Published in DKUM: 30.09.2025; Views: 0; Downloads: 21
Full text (3,34 MB) |
6. Tehnični kotiček kot spodbudno delovno okolje za učenje in igro pri predšolskih otrocih starih od 5 do 6 let : diplomsko deloLarisa Horvat, 2025, undergraduate thesis Abstract: V obstoječem slovenskem Kurikulumu za vrtce tehnične vsebine niso sistematično zastopane, zato otroci le redko razvijajo zgodnje razumevanje materialov, orodij in tehnoloških procesov. Namen raziskave je bil preveriti, kako pogosto vzgojiteljice iz vrtca Ivanjkovci vključujejo tehnične kotičke in različne materiale, kot so les, kovina, papir, plastika in tekstil, v pedagoški proces ter ovrednotiti učinke začasno postavljenega tehničnega kotička na razvoj tehničnega mišljenja pri otrocih. Uporabljena je bila kvalitativna tehnika zbiranja podatkov (nestandardizirani intervju), vzorec pa so predstavljale 4 vzgojiteljice iz vrtca Ivanjkovci. Rezultati intervjujev so pokazali, da se vzgojiteljice tehničnih kotičkov večinoma ne poslužujejo, prav tako se redkeje izvajajo načrtovane dejavnosti v povezavi s tehniko, pri tem pa se najpogosteje uporabljata papir in odpadna embalaža. V nadaljevanju smo v igralnico vrtca namestili začasni tehnični kotiček, opremljen z osnovnim obdelovalnim in zarisnim orodjem, kjer smo želeli otrokom približati tehnične vsebine skozi igro in praktično delo. Načrtovali smo pet dejavnosti v povezavi s tehniko in uporabili material les, papir, tekstil, odpadno embalažo in kovino. Spremljanja so pokazala, da so otroci s pomočjo praktičnih nalog razvijali ročne spretnosti, ustvarjalnost in tehnično razmišljanje. Na podlagi vseh ugotovitev sklepamo, da sistematična vključitev tehničnih vsebin v vrtčevsko okolje pomembno vpliva k razvoju tehničnih kompetenc, zato priporočamo izvajanje tehničnih dejavnosti in vključitev tehničnega kotička v vzgojno-izobraževalno delo. Keywords: delovne naloge, orodje, različni materiali, tehnični kotiček Published in DKUM: 30.09.2025; Views: 0; Downloads: 4
Full text (8,31 MB) |
7. Povezovanje pedagoških pristopov in tehničnega izobraževanja pri osnovnošolcih: razlike v pristopih in rezultatih dela pri izdelavi preprostega izdelka : magistrsko deloFlorijan Verbič, 2025, master's thesis Abstract: V magistrskem delu je bila raziskovana povezava med pedagoškimi pristopi in rezultati tehničnega dela pri učencih 4. razreda osnovne šole. Pozornost je bila usmerjena na vpliv organizacije dela, motivacije, spola in predhodnih izkušenj na kakovost izdelave preprostega tehničnega izdelka, svetilnika. V raziskavi sta sodelovala dva oddelka, pri čemer smo v enem uporabili projektni pristop in diskusijo, v drugem pa tradicionalni način poučevanja. V raziskavo je bilo vključenih 20 učencev. Rezultati so bili obdelani v programu IBM SPSS. Uporabljena sta bila Spearmanov koeficient korelacije rangov in Mann-Whitneyjev U-test.
Rezultati so pokazali, da obstaja pozitivna povezava med organizacijo dela in kakovostjo izdelkov (ρ = 0,741; p < 0,001). Poleg tega je bila ugotovljena statistično značilno povezanost med motivacijo in tehnično spretnostjo (ρ = 0,678; p < 0,001), medtem ko spol (p = 0,598) in predhodne izkušnje niso pokazali statistično pomembnega vpliva. Hipoteza o vplivu različnih pristopov na motivacijo ni bila potrjena (p = 0,357). Učenci so v večini uspešno prenesli teoretična znanja v prakso, vendar zaradi odsotnosti neuspešnih primerov tega ni bilo mogoče znanstveno potrditi.
Ugotovitve ponujajo vpogled v kompleksnost dejavnikov, ki vplivajo na tehnično delo pri otrocih in nakazujejo možnosti za nadaljnje raziskave z večjim in raznolikim vzorcem. Pokazale so se tudi nekatere omejitve raziskave, predvsem majhnost vzorca in subjektivno ocenjevanje kakovosti izdelkov in organizacije dela. Keywords: tehnično izobraževanje, osnovnošolci, pedagoški pristopi, spolne razlike, projektno učenje Published in DKUM: 04.09.2025; Views: 0; Downloads: 10
Full text (2,39 MB) |
8. Razvoj in uporaba didaktičnih iger kot orodja za spodbujanje okoljskega zavedanja pri pouku naravoslovja in tehnike v 4. razredu osnovne šole : magistrsko deloNuša Lukač, 2025, master's thesis Abstract: Magistrsko delo obravnava razvoj in uporabo didaktičnih iger kot orodja za spodbujanje okoljskega zavedanja pri pouku naravoslovja in tehnike v 4. razredu osnovne šole. V teoretičnem delu sta predstavljena pomen didaktičnih iger v izobraževanju ter njihova vloga pri spodbujanju aktivnega učenja. Poseben poudarek je namenjen okoljski vzgoji, predvsem temam, kot so ločevanje, recikliranje in odgovorno ravnanje z odpadki. Namen raziskave je bil ugotoviti, ali lahko didaktične igre prispevajo k učinkovitejšemu razvijanju okoljskega znanja in večji motivaciji pri učencih. V praktičnem delu so zasnovane in izvedene štiri didaktične igre z okoljsko vsebino: eko pustolovščina, okoljsko kolo sreče, ekološki štiri v vrsto in zeleni spomin. Učni učinek didaktičnih iger je bil preverjen kvantitativno s predtestom in potestom znanja ter z evalvacijskim vprašalnikom za učence (N = 22). Rezultati kažejo na statistično značilno izboljšanje okoljskega znanja učencev po izvedbi iger (∆ = +9,56) ob hkratnem povečanju motivacije in interesa za okoljsko tematiko. Didaktične igre tako predstavljajo učinkovit pristop k spodbujanju okoljske zavesti že v zgodnjem šolskem obdobju. Keywords: didaktične igre, okoljska vzgoja, naravoslovje in tehnika Published in DKUM: 04.09.2025; Views: 0; Downloads: 23
Full text (9,02 MB) |
9. Razvijanje empatije in ekološke zavesti pri učencih 4. razreda skozi delo z žuželkami : magistrsko deloBrina Hren, 2025, master's thesis Abstract: Žuželke so ene najdostopnejših živali, ki se jih lahko predstavi učencem in vključi v pouk naravoslovja. Oblikovanih je bilo nekaj možnosti uvedbe živih žuželk in drugih členonožcev. Raziskan je bil vpliv njihove prisotnosti na učenčev razvoj empatije in ekološke ozaveščenosti. Najprej je bila pregledana literatura in oblikovana teoretična izhodišča, s pomočjo katerih so bile pripravljene aktivnosti z žuželkami. Cilj te pilotne študije je bil boljše poznavanje teh živali ter razvijanje empatije in ekološke ozaveščenosti učencev. Izbran je bil vzorec 16 učencev 4. razreda osnovne šole. Pred izvedbo aktivnosti je bil rešen anketni vprašalnik, s katerim je bilo prikazano začetno stanje odnosa, ekološke ozaveščenosti in pripravljenosti učencev na tovrstne aktivnosti. Nato so se en teden izvajale aktivnosti z neposrednim stikom z žuželkami. Ob koncu tedna je bil ponovno rešen anketni vprašalnik, namenjen merjenju končnega stanja odnosa, ekološke ozaveščenosti in kakovosti pripravljenih aktivnosti. Vsi anketni vprašalniki so bili analizirani s pomočjo programa Microsoft Excel. Rezultati kažejo na izboljšanje odnosa do žuželk in večjo ekološko ozaveščenost. Ta pilotna študija ponuja priporočila za vključevanje vsebin, povezanih z žuželkami, v kurikulumu na razredni stopnji z namenom spodbujanja pozitivnega odnosa do narave in krepitve okoljske odgovornosti pri učencih. Keywords: žuželke, naravoslovje, vivaristika, ekološka ozaveščenost, empatija Published in DKUM: 03.09.2025; Views: 0; Downloads: 8
Full text (2,55 MB) |
10. Didaktika naravoslovja in tehnike na razredni stopnjiSamo Fošnarič, Kosta Dolenc, 2025 Abstract: Učbenik Didaktika naravoslovja in tehnike na razredni stopnji sistematično predstavi, kako mlajše učence voditi od prvih izkušenj v predmetu Spoznavanje okolja do poglobljenega pouka Naravoslovja in tehnike. Avtorja razložita cilje, standarde znanja in medpredmetne povezave, nato pa ponudita konkretna orodja za pripravo in izvedbo pouka: opis didaktičnih pristopov (transmisijski, konstruktivistični, raziskovalni, PBL, flipped classroom), faz načrtovanja učnih ur, metod (verbalno-tekstualne, demonstracijske, laboratorijske, izkustvene) ter učnih oblik (frontalno, skupinsko, tandem, individualno). Poseben poudarek je na načelih poučevanja, strategijah tehnološko-praktičnega dela, preverjanju in ocenjevanju, razvoju prostorskih in časovnih predstav ter vključevanju IKT in trajnostnih vsebin. Učbenik zaokroža vsebino z vodnikom po tehniški dokumentaciji, materialno-tehničnih pogojih šole ter zgodovinskim pregledom razvoja naravoslovno-tehniških predmetov v Sloveniji. Namenjena je bodočim in aktivnim učiteljem kot celovit priročnik za sodobno, kompetenčno naravnano poučevanje. Keywords: naravoslovje in tehnika, didaktika, razredna stopnja, učenci, vzgoja in izobraževanje Published in DKUM: 27.08.2025; Views: 0; Downloads: 25
Full text (36,37 MB) This document has many files! More... |