| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 53
First pagePrevious page123456Next pageLast page
1.
Celovitejši pristop k planiranju urbanega mobilnostnega sistema na osnovi mehkega večkriterijskega odločitvenega modela
Uroš Kramar, 2019, doctoral dissertation

Abstract: Urbani mobilnostni sistem (UMS) predstavlja pomemben element družbenega razvoja. Prihodnjega razvoja urbane mobilnosti se je tako potrebno lotiti na način, ki bo omogočal uravnotežen trajnostni razvoj. V doktorski disertaciji je prikazan nov in celovitejši pristop k planiranju UMS, ki ob široki vključenosti različnih deležnikov omogoča sprejemanje strateških odločitev. Na osnovi izbrane metodologije smo razvili novi model, ki je sestavljeni iz treh faz: po zbranih vhodnih podatkih se preko modificirane metode ciljnih skupin s tehniko nominalnih skupin izvede SWOT analiza in v zadnji fazi nadgradi z metodo mehki analitični hierarhični proces (FAHP). S tem se pridobijo rangirana prioritetna področja, ki posledično omogočajo razvoj scenarijev. Predlagani izvirni model tako omogoča celovitejše in poglobljeno razumevanje iskanja kompromisov, s katerimi se soočamo pri večkriterijskem odločanju in usklajevanju pogosto nasprotujočih si ciljev. Novi model planiranja UMS je bil uspešno testiran na primeru realnega urbanega okolja, kar potrjuje njegovo sposobnost zagotavljanja celovitejšega pristopa k planiranju UMS.
Keywords: mobilnost, urbani mobilnostni sistem, celovitejši pristop, strateško planiranje, AHP, mehka logika, FAHP, ciljne skupine, SWOT analiza
Published: 10.03.2020; Views: 616; Downloads: 96
.pdf Full text (4,29 MB)

2.
Bayesovi pristopi ocenjevanja dinamičnih sistemov za potrebe napovedovanja dinamike pretovora pristanišč
Marko Intihar, 2018, doctoral dissertation

Abstract: Napovedovanje še nerealiziranih dogodkov kot je na primer prediktivna analitika povpraševanja po količini blaga oz. storitev, je današnja vsakdanja praksa za večino subjektov industrije. Pristaniška dejavnost tukaj ni izjema, saj je potrebno zagotavljati kvalitetne napovedi bodočega pretovora pristanišč, ki so osnova za uspešno planiranje pristaniških dejavnosti. V doktorski disertaciji je prikazan algoritem, ki združuje izbrano paleto paradigm iz področja statistike in ekonometrije, z namenom zagotavljanja natančnih napovedi bodoče dinamike pristaniškega tovora. Ideja algoritma temelji na modeliranju časovne vrste izhoda ob upoštevanju izbranih vhodov, ki jih sestavljajo ustrezni ekonomski kazalniki. Le ti so predhodnje izbrani s selekcijsko proceduro in predimenzionirani z namenom zmanjševanja računske kompleksnosti in ohranjanja koristnih informacij osnovnih časovnih vrst. Algoritem kombinira MC simulacijo za selekcijo osnovnega nabora kazalnikov, ter izračun dinamičnih faktorskih modelov z uporabo EM algoritma in Kalmanovega filtra. Ti modeli se uporabljajo kot vhodi v ARIMAX modele časovne vrste opazovanega procesa. Celotni mehanizem pa povezuje pet-fazna procedura, ki preigrava različne strukture kandidatov ARIMAX modelov, in na koncu izbere enega kandidata za izbrani pretovor pristanišča. Končni kandidat je robusten in izpolnjuje temeljne statistično-ekonometrične teste, ter je predvsem zmožen zagotavljati zadovoljivo natančne napovedi. Dani algoritem je bil apliciran na realne podatke izbranega pristanišča. Nato smo izvedli komparativno analizo, v kateri dobljene rezultate primerjamo z napovedmi nekaterih standardnih modelov časovnih vrst. Analiza razkriva uporabnost apliciranega algoritma in nakazuje na koristno uporabo v praksi.
Keywords: Pretovor pristanišč, časovne vrste, prediktivna analitika, MC simulacija, Dinamična faktorska analiza, EM algoritem, Box-Jenkins modeli, makroekonomski indikatorji
Published: 11.04.2019; Views: 891; Downloads: 126
.pdf Full text (3,26 MB)

3.
Napovedovanje prihoda ameriških turistov v Slovenijo
Irena Babić, 2019, bachelor thesis/paper

Abstract: Napovedovanje je v poslovnem okolju ključnega pomena za pravilno sprejemanje poslovnih odločitev in zmanjšanje tveganj le teh ter za uspešno in učinkovito poslovanje, kar velja tudi za turistični sektor. Pri tem je natančno napovedovanje bodočih turističnih trendov še posebej pomembno za pravilno planiranje bodočih investicij v turistično infrastrukturo, saj napačne investicije na osnovi napačnih napovedi lahko vodijo v velike izgube. V okviru načrtovanja modelov za napovedovanje je izrednega pomena ustrezen izbor matematičnih in statističnih metod, na osnovi katerih bo prediktivni model zagotavljal dobre napovedi. V turističnih oskrbovalnih verigah se napovedi turističnega povpraševanja prav tako uporabljajo za zmanjšanje tveganj odločitev in stroškov, da ne bi prišlo do napačnih poslovnih potez in investicij v turistične objekte. V naši diplomski nalogi smo testirali in primerjali dve metodi, in sicer metodo Holt-Winters (HW) in Multiplo linearno regresijo (MLR). Pri metodi HW smo uporabili zgodovinske podatke o prihodu ameriških turistov v Slovenijo. Pri MLR pa smo poleg podatkov o prihodu ameriških turistov, torej časovne vrste, ki jo napovedujemo, uporabili tudi eksogene makroekonomske kazalnike gospodarstva ZDA kot vhodne regresorske časovne vrste. Rezultati so pokazali, da se model MLR nekoliko bolje prilega dejanskim podatkom v primerjavi z modelom HW. Torej dodatne informacije, ki jih nosijo eksogeni kazalniki, pripomorejo k boljšemu opisu dinamike gibanja prihodov ameriških turistov. Poleg same analize dinamike gibanja prihodov turistov nas je zanimalo tudi napovedovanje, kjer smo uporabili model HW, s katerim smo izračunali napovedi prihodnjih prihodov turistov za štiri četrtletja.
Keywords: napovedovanje, Holt-Winters metoda, multipla linearna regresija, makroekonomski kazalniki, ameriški turisti
Published: 04.04.2019; Views: 492; Downloads: 46
.pdf Full text (2,23 MB)

4.
Ocenjevanje dobaviteljev in izdelava odločitvenega modela za izbiro dobavitelja kot optimizacija nabavnega oddelka v podjetju sip d.d.
Lara Koren, 2018, master's thesis/paper

Abstract: Izbira in ocenjevanje že obstoječih in morebitnih novih dobaviteljev je pomemben del optimizacije proizvodnega podjetja. S preučevanjem izbrane teme želimo predstaviti pomen nabavnega oddelka in poslovnih procesov nabavne funkcije v podjetju Sip d.d., opisati problem izbire in ocenjevanja dobaviteljev ter pripraviti model večparametrskega pristopa reševanja kot rešitev problema.V magistrskem delu bomo razvili računalniško podprt model za oceno in izbiro dobavitelja za proizvodno podjetje SIP d.d. z vključevanjem več parametrov izbire. S predstavitvijo rezultatov izbire in ocenjevanja dobaviteljev bomo prikazali uporabnost hierarhične metode večparametrskega odločanja AHP – analitični hierarhični proces pri odločanju o kompleksnih odločitvenih procesih. V raziskavo smo zajeli 41 največjih dobaviteljev glede na vrednost nakupov, ki jih je podjetje opravilo pri posameznem dobavitelju v letu 2017. V raziskavo smo vključili tudi uslužbence podjetja Sip d.d. iz nabavnega oddelka, skladišč in oddelka razvoja.
Keywords: Analitični hierarhični proces, ocena dobavitelja, nabavni proces, optimizacija
Published: 05.02.2019; Views: 546; Downloads: 69
.pdf Full text (2,40 MB)

5.
Planiranje razvoza otrok na primeru osnovne šole poljčane
Alen Stopar, 2017, master's thesis/paper

Abstract: Ljudje se že skozi celotno zgodovino srečujemo z migracijami v različnih oblikah, ki so v sodobnem času, zaradi spremembe življenjskega sloga, postale še pogostejše. Eni izmed takšnih migracij, s katerima se srečujemo že v otroštvu, sta prihod in odhod v šolo. V osnovnih šolah je prevoz na podlagi zakona urejen tako, da mora šola zagotoviti organiziran prevoz za učence, ki jim ni omogočen varen samostojen prihod v šolo oziroma so od šole precej oddaljeni. Prav ta del organiziranega prevoza učencev v šolo predstavlja tudi osrednjo tematiko naše naloge. Šole se na splošno pri urejanju te problematike srečujejo z velikimi finančnimi stroški na eni strani ter pričakovanji staršev in stopnjo zagotavljanja varnosti na drugi. Namen naše naloge je analizirati obstoječe stanje, podati kritično analizo ter na koncu predlog izboljšave. Reševanje problema bo razdeljeno v dve fazi, kjer se bomo v prvi ukvarjali z lokacijskim problemom, določitvijo optimalnega števila postajališč in njihovim lociranjem, v drugem delu pa bomo na ta postajališča določili vozila, ki bodo pobirala učence. Na podlagi dobljenih stroškovnih kazalnikov bomo dobljeno rešitev primerjali z obstoječim stanjem ter podali oceno, če je rešitev boljša in implementacija mogoča.
Keywords: Razvoz otrok, lokacijski problem, simulacija Monte Carlo, problem planiranja vozil, ArcGIS.
Published: 23.07.2018; Views: 566; Downloads: 52
.pdf Full text (2,99 MB)

6.
Študija o stroškovnem vidiku smiselnosti ukinitve skladišča v hčerinski družbi ETI Madžarska podjetja ETI d.d.
Katja Plesnik, 2018, master's thesis/paper

Abstract: Skladišča podjetjem služijo kot blažilci negotovosti materialnega toka, ki kljub zastojem v proizvodnji in transportu omogočajo pravočasno dostavo blaga končnim odjemalcem. S tem podjetja dvigujejo zadovoljstvo svojih končnih odjemalcev s poslovanjem podjetja in preprečujejo beg h konkurenci. Prav zaradi teh razlogov je odločitev o ukinitvi skladišča strateškega pomena in jo je potrebno podrobno analizirati. V magistrskem delu smo analizirali stroškovni vidik smiselnosti ukinitve skladišča ETI HU, saj le-to podjetju trenutno predstavlja najbolj pereč problem. Raziskave smo se lotili z dvostopenjskim procesom reševanja problema, kjer smo v prvi fazi izdelali simulacijski model poslovanja podjetja s skladiščem ETI HU, v drugi fazi pa smo izdelali simulacijsko-optimizacijski model za neposreden transport blaga grosistom na Madžarskem z novim manjšim optimalno upravljanim skladiščem v matičnem podjetju. Na podlagi razvitih modelov smo nato oblikovali dve stroškovni funkciji, s katerimi smo izračunali celotne stroške poslovanja podjetja, tako v trenutni, kot tudi v simulirani situaciji. Stroškovna funkcija je sestavljena iz treh glavnih kategorij stroškov, in sicer letnih stroškov priprave blaga na odpremo v podjetju, letnih stroškov celotnega transporta in letnih stroškov skladiščenja. Simulacijske modele smo oblikovali v programskem okolju Netlogo, izračune stroškov pa smo zaradi njihove kompleksnosti sprogramirali v programu Matlab. Čeprav smo na stroške gledali skozi izračunana matematična upanja, predvsem pri izračunu stroškov skladiščenja, in je končen rezultat neka groba ocena skupnih stroškov poslovanja podjetja, lahko brez večjih tveganj trdimo, da so dobljeni rezultati dovolj dobri za sprejemanje tako strateško pomembnih odločitev.
Keywords: skladišče, transport, simulacijski model, stroškovni vidik, optimalno upravljanje zalog, »Inventory routing« problem, ETI d. d.
Published: 04.06.2018; Views: 500; Downloads: 59
.pdf Full text (4,21 MB)

7.
Container throughput forecasting using dynamic factor analysis and ARIMAX model
Marko Intihar, Tomaž Kramberger, Dejan Dragan, 2017, original scientific article

Abstract: The paper examines the impact of integration of macroeconomic indicators on the accuracy of container throughput time series forecasting model. For this purpose, a Dynamic factor analysis and AutoRegressive Integrated Moving-Average model with eXogenous inputs (ARIMAX) are used. Both methodologies are integrated into a novel four-stage heuristic procedure. Firstly, dynamic factors are extracted from external macroeconomic indicators influencing the observed throughput. Secondly, the family of ARIMAX models of different orders is generated based on the derived factors. In the third stage, the diagnostic and goodness-of-fit testing is applied, which includes statistical criteria such as fit performance, information criteria, and parsimony. Finally, the best model is heuristically selected and tested on the real data of the Port of Koper. The results show that by applying macroeconomic indicators into the forecasting model, more accurate future throughput forecasts can be achieved. The model is also used to produce future forecasts for the next four years indicating a more oscillatory behaviour in (2018-2020). Hence, care must be taken concerning any bigger investment decisions initiated from the management side. It is believed that the proposed model might be a useful reinforcement of the existing forecasting module in the observed port.
Keywords: container throughput forecasting, ARIMAX model, dynamic factor analysis, exogenous macroeconomic indicators, time series analysis
Published: 12.12.2017; Views: 930; Downloads: 294
.pdf Full text (1,33 MB)
This document has many files! More...

8.
Synergies between an observed port and a logistic company
Dejan Dragan, Bojan Rosi, Toni Avžner, 2017, original scientific article

Abstract: The paper addresses an analysis of potential synergies in collaboration between an observed Port in the Mediterranean Sea and Central-European logistic railway-services based company. Both companies have established a strategic partnership. The main motive was cooperation in rail transport, with a particular emphasis on potential synergies that would a rail traffic have brought to a port's business. For the purpose of synergies valuation under uncertain conditions, a Monte Carlo simulation-based framework with integrated discounted cash flow (DCF) model is applied. The possible values of future synergies are calculated via the DCF model by simultaneously changing values of different uncertain financial parameters at each repetition of a Monte Carlo scenario-playing mechanism. In this process, predicted forecasts of future synergetic throughputs are also used for various types of observed cargo. As it turned out, the generated synergies' values follow the approximate normal distribution. Based on statistical inference and analysis of probability intervals it was discovered that there might indeed exist certain important synergies in the collaboration between both companies. This fact has convinced us into a belief in the correctness of companies' decision to enter into such kind of strategic cooperation.
Keywords: port economics, financial management, valuation, discounted cash-flow model, Monte Carlo simulation, logistics
Published: 06.07.2017; Views: 704; Downloads: 116
.pdf Full text (1,22 MB)
This document has many files! More...

9.
Uporaba nevronskih mrež za napoved pretovora v Luki Koper, d.d.
Tom Žumer, 2017, master's thesis/paper

Abstract: Uspešne odločitve podjetij med drugim temeljijo tudi na napovedih. Le-te morajo biti dobre in natančne, da lahko podjetja ohranjajo svojo konkurenčno prednost. Napovedi se danes izvajajo z naprednejšimi metodami, med katere spadajo tudi nevronske mreže. V magistrskem delu smo želeli ugotoviti, ali so umetne nevronske mreže primerne za napovedovanje pretovora v Luki Koper, d. d. Podatki pretovora so bili sestavljeni iz generalnega in tekočega tovora, zaradi česar smo razvili dva modela umetne nevronske mreže, in sicer model mreže časovne vrste generalnega tovora in model mreže časovne vrste tekočega tovora. Modela vsebujeta t. i. NARX (ang. nonlinear autoregressive network with exogenous inputs) arhitekturo nevronske mreže. Izdelavo modela smo razdelili v dva koraka. V prvem koraku smo naredili redukcijo makroekonomskih kazalnikov, ki so nam predstavljali eksogene vhode modela. Izvedli smo jo z metodo analize glavnih komponent v kombinaciji z Monte Carlo simulacijo ter multiplo linearno regresijo. Modelu umetne nevronske mreže generalnega tovora smo namenili deset spremenljivk, modelu za tekoči tovor pa smo namenili štiri spremenljivke. V drugem koraku smo razvili umetno nevronsko mrežo generalnega in tekočega tovora. Rezultati obeh modelov so bili zadovoljivi. Poleg solidnega prileganja ocenjenih in dejanskih podatkov pretovora sta modela izpolnila tudi vse kriterije za kakovost modela. Glede na dobljene rezultate obeh modelov menimo, da so umetne nevronske mreže primerne za napovedovanje pretovora v Luki Koper, d. d.
Keywords: umetna nevronska mreža, analiza glavnih komponent, Monte Carlo simulacija, makroekonomski kazalniki, pretovor, napovedovanje, analiza časovnih vrst
Published: 05.06.2017; Views: 973; Downloads: 113
.pdf Full text (4,14 MB)

10.
Uporaba genetskih algoritmov pri napovedovanju pretovora v Luki Koper, d.d.
Karmen Balantič, 2017, master's thesis/paper

Abstract: Za učinkovito planiranje in sprejemanje pravih odločitev morajo danes podjetja znati predvideti stanje v prihodnosti, zato so metode za napovedovanje nepogrešljive, hkrati pa hitro se spreminjajoče politično in gospodarsko okolje vpliva na to, da osnovne metode za napovedovanje niso več dovolj. Zato smo v magistrskem delu poskušali preučiti genetske algoritme in njihovo uporabnost pri napovedovanju pretovora v Luki Koper, d. d. Izdelali smo dva avtoregresijska integrirana modela drsečih sredin s pojasnjevalnimi spremenljivkami (modela ARIMAX) za napovedovanje pretovora kontejnerjev in napovedovanje razsutega tovora. Pojasnjevalne spremenljivke so nam predstavljali različni makroekonomski kazalniki (bruto domači proizvod, uvoz/izvoz, stopnja brezposelnosti ter pariteta kupnih moči), ki vplivajo na pretovor v Luki Koper. Uporabnost genetskih algoritmov smo v modelu preizkusili dvakrat, prvič za izbiro primernih makroekonomskih kazalnikov kot vhodov ARIMAX modela, kjer smo genetske algoritme združili z regresijo delnih najmanjših kavdratov, ter drugič za izbiro najprimernejšega ARIMAX modela. Dobljena modela sta ustrezala vsem pogojem za stabilnost in ustreznost modela ter dokaj dobro zajela dinamiko časovnih vrst, zaradi česar lahko primernost uporabne genetskih algoritmom pri napovedovanju pretovora potrdimo.
Keywords: genetski algoritmi, model ARIMAX, regresija delnih najmanjših kvadratov, napovedovanje pretovora, makroekonomski kazalniki
Published: 05.06.2017; Views: 748; Downloads: 105
.pdf Full text (4,22 MB)

Search done in 0.16 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica