1. Uporaba mobilnih aplikacij za naravoslovno izobraževanje na razredni stopnji osnovne šole : magistrsko deloUrška Uhan, 2025, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo raziskovali uporabo mobilnih aplikacij za naravoslovno izobraževanje na razredni stopnji osnovne šole. S pomočjo anketnega vprašalnika smo tako najprej ugotovili, v kolikšni meri učitelji razrednega pouka uporabljajo IKT pri pouku naravoslovja in koliko uporabljajo specifično tablične računalnike. Ugotovili smo, da velika večina učiteljev uporablja IKT, vendar ne uporablja tabličnih računalnikov. Glede uporabe mobilnih aplikacij pa niso bili tako prepričani, saj niso tako usposobljeni. Pripravili smo učno uro, ki je vsebovala uporabo tabličnih računalnikov in aplikacij, izvedli pa smo tudi kombiniran pouk v učilnici in izven nje. Pri samem načrtovanju smo naleteli na omejitve, saj smo med samim raziskovanjem ugotovili, da v današnjem času mobilne aplikacije niso razvite tako, da bi se lahko vključevale v pouk. Tiste, ki bi se lahko, pa so bile plačljive ali pa niso bile v slovenskem jeziku. Tudi učitelji menijo, da se morajo mobilne aplikacije še bolj razviti in tudi oni sami bi se morali na tem področju bolj usposabljati za večjo uporabo IKT pri pouku naravoslovja. Tako smo v praksi izvedli pouk s pomočjo tabličnih računalnikov in ugotovili, da je tak pouk primeren za 2. triado osnovne šole. Ključne besede: poučevanje, IKT, mobilne aplikacije, pouk izven učilnice Objavljeno v DKUM: 04.06.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 8
Celotno besedilo (11,98 MB) |
2. Generativna umetna inteligenca v izobraževanju : Analiza stanja v primarnem, sekundarnem in terciarnem izobraževanjuMarta Licardo, Eva Kranjec, Alenka Lipovec, Kosta Dolenc, Barbara Arcet, Andrej Flogie, Darja Plavčak, Milena Ivanuš-Grmek, Barbara Bednjički Rošer, Barbara Sraka Petek, Maruša Laure, 2025 Opis: Monografija predstavlja prvo celovito in sistematično analizo stanja uporabe generativne umetne inteligence (GEN-UI) v izobraževanju v Sloveniji. Raziskava, strukturirana skozi enajst tematskih področij, zajema različne deležnike vzgojno-izobraževalnega sistema na primarni, sekundarni in terciarni ravni. Vsebina ponuja poglobljen vpogled v vrste, pogostost in namene uporabe GEN-UI v osnovnih, srednjih šolah ter fakultetah. Obravnavani so izzivi, s katerimi se srečujejo deležniki pri uporabi GEN-UI, etična vprašanja ter pedagoške priložnosti, ki jih omogočajo orodja GEN-UI. Analizirane so tudi potrebe po usposabljanju, zaznane tehnične omejitve ter predlogi za optimizacijo uporabe GEN-UI v pedagoških procesih. Poseben poudarek je namenjen percepciji vpliva GEN-UI na različne vidike vzgojno-izobraževalnega dela, vključno z organizacijsko podporo, zaznanimi koristmi, uporabniško izkušnjo ter doživljanjem procesov učenja, poučevanja in vodenja ob uporabi GEN-UI. Monografija predstavlja pomemben znanstveni in strokovni doprinos k področju edukacijskih ved ter nudi dragocene usmeritve za oblikovanje strateških politik in odločitev na področju vzgoje in izobraževanja v prihodnosti. Objavljeno v DKUM: 14.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 11
Celotno besedilo (5,28 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
3. Uporaba lastnih finančnih sredstev učiteljev razrednega pouka za izvajanje učnega procesa v osnovni šoli : magistrsko deloLučka Vidič, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava uporabo lastnih finančnih sredstev učiteljev razrednega pouka za nakup učnih pripomočkov in izvedbo pouka v osnovni šoli. V teoretičnem delu smo najprej predstavili predmeta Spoznavanje okolja ter Naravoslovje in tehnika. V nadaljevanju smo predstavili seznam potrebščin, ki jih učenci potrebujejo pri pouku, sistem javnega naročanja, ekonomski položaj učiteljev ter njihova izobraževanja.
Empirični del temelji na raziskavi, izvedeni med učitelji razrednega pouka na slovenskih osnovnih šolah in analizira njihove izkušnje, razloge za uporabo lastnih sredstev ter vrste pripomočkov, ki jih najpogosteje kupujejo.
Rezultati kažejo, da učitelji pogosto posegajo v lastne finance zaradi zapletenih postopkov naročanja, nezadostnih sredstev šol ali želje po bolj kakovostnem pouku. Učitelji lasten denar najpogosteje porabljajo za nakup didaktičnih pripomočkov, pisarniškega materiala, likovnih pripomočkov ter daril za svoje učence. Poleg tega se izpostavlja, da nekateri učitelji raje sami kupijo pripomočke, da se izognejo dolgotrajnim birokratskim postopkom.
Zaključek raziskave poudarja, da bi morale šole prejemati več finančne podpore, hkrati pa bi bilo smiselno poenostaviti postopke naročanja učnih pripomočkov. Sedanji sistem namreč učiteljem povzroča dodatne obremenitve in otežuje njihovo delo. Rezultati raziskave prikazujejo izzive, s katerimi se učitelji srečujejo, hkrati pa nudijo predloge za izboljšanje financiranja učnih pripomočkov v osnovnih šolah. Ključne besede: lastno financiranje, šolski pripomočki, izobraževanja, javno naročanje, osnovna šola Objavljeno v DKUM: 28.03.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 50
Celotno besedilo (1,16 MB) |
4. Načrtovanje in izdelava učne stene za praktično učenje električnih vezav : magistrsko deloAnže Boh, 2025, magistrsko delo Opis: Vsebine s področja elektrotehnike so sestavni del učnih načrtov v različnih razredih programa osnovne šole v Sloveniji. Na razredni stopnji se učenci srečajo z osnovnimi pojmi, povezanimi z elektriko. Pri tehniki in tehnologiji ter izbirnih predmetih, povezanih s tehniko, pa so učenci že deležni bolj poglobljenih vsebin z omenjenega področja.
Fakulteta za naravoslovje in matematiko Univerze v Mariboru izvaja programe, v okviru katerih se izobražujejo bodoči učitelji, ki bodo izpolnjevali formalne pogoje za poučevanje tehnike in tehnologije ter z njo povezanih izbirnih predmetov v slovenskih osnovnih šolah. Glede na veljavne učne načrte morajo omenjeni bodoči učitelji dobro poznati vsebine s področja elektrotehnike, da bodo lahko kakovostno in varno izvajali pouk. V okviru tega dela smo načrtovali in postavili učno steno, ki omogoča učenje različnih načinov električnih vezav.
V prvem delu smo v veljavnih učnih načrtih za osnovno šolo poiskali tiste učne cilje, ki so povezani s področjem elektrotehnike, opisali pogoje za poučevanje, tehnike in tehnologije v osnovni šoli ter programe na Fakulteti za naravoslovje in matematiko Univerze v Mariboru, v okviru katerih se bodoči učitelji tehnike in tehnologije izobražujejo. V drugem delu smo opisali proces načrtovanja in postavitve učne stene ter pripravili primer možnih vaj za študente. Ključne besede: elektrotehnika, električne vezave, učna stena, tehnika in tehnologija Objavljeno v DKUM: 26.02.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 24
Celotno besedilo (4,50 MB) |
5. Mnenja in stališča študentov razrednega pouka o generativni umetni inteligenci ChatGPT : magistrsko deloLuka Šprah, 2024, magistrsko delo Opis: Umetna inteligenca, zlasti generativna orodja, kot je ChatGPT, postaja ključna podpora v izobraževanju, saj olajšuje dostop do informacij in izboljšuje analitične ter ustvarjalne procese. Kljub temu odpira vprašanja o zanesljivosti informacij in vplivu na samostojno učenje. Namen raziskave je bil preučiti uporabo ChatGPT med študenti razrednega pouka ter ugotoviti, kako pogosto in za katere naloge ga uporabljajo, katera področja študija ocenjujejo kot primerna za njegovo uporabo in kako ocenjujejo zanesljivost rezultatov.
Raziskava je temeljila na kvantitativnem pristopu in je bila izvedena na vzorcu 145 študentov razrednega pouka. Pridobljeni podatki so bili analizirani s statističnimi metodami, pri čemer je bil poudarek na vzorcih uporabe, percepciji zanesljivosti in zaznanem vplivu na študijske kompetence.
Ugotovili smo, da večina študentov uporablja ChatGPT predvsem za pripravo seminarskih nalog in iskanje gradiva. Dobra tretjina študentov popolnoma zaupa rezultatom, dobra polovica študentov pa meni, da orodje pozitivno vpliva na njihovo učinkovitost in produktivnost. Raziskava poudarja potencial ChatGPT za izboljšanje študijskega dela in njegovo praktično vrednost, hkrati pa opozarja na potrebo po kritični in odgovorni uporabi. Ugotovitve prispevajo k razvoju smernic za etično uporabo umetne inteligence v izobraževanju in spodbujajo razpravo o njenem vplivu na pedagoško prakso. Ključne besede: umetna inteligenca, ChatGPT, tehnologija, razredni pouk, izobraževanje Objavljeno v DKUM: 16.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 69
Celotno besedilo (1,37 MB) |
6. Differences in personal innovativeness in the domain of information technology among university students and teachersAndrej Šorgo, Mateja Ploj Virtič, Kosta Dolenc, 2021, izvirni znanstveni članek Opis: Two online surveys among 1105 university students and 656 employees were conducted with the inclusion of the construct Personal Innovativeness in the domain of Information Technologies (PIIT). After calculating descriptive statistics, statistically significant differences between personal innovativeness of university students and teachers were sought by the application of one-way ANOVA. The first and most important finding was that average perceived PIIT of teachers and students falls around the middle of the seven-point scale, which cannot be regarded as a plausible predictor of upgrading the University as an Innovative Ecosystem. The second was that university teachers scored higher than their students, a situation that could produce an expectancy conflict between those who want to work in an innovative way and those who would prefer study by the book. Teaching assistants, who should belong to the generation of digital natives, are only slightly more innovative than university teachers, who can be regarded as digital immigrants. Assuming that innovativeness can be upgraded by learning, means that efforts should be made by University Management to encourage and support Personal Innovativeness (and other creativities, as well) as a preferred teaching practice. Ključne besede: personal innovativeness, information technologies, university students, university teachers, online education Objavljeno v DKUM: 10.12.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 4
Celotno besedilo (484,66 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
7. Uporaba 3D tiskanih pripomočkov za spodbujanje pozitivne klime v razredu : magistrsko deloValentina Klokočovnik, 2024, magistrsko delo Opis: 3D tiskanje je tehnika aditivne proizvodnje, ki omogoča izdelavo širokega spektra struktur in kompleksnih tridimenzionalnih modelov iz digitalne datoteke, tako da nalaga zaporedne sloje materialov enega na drugega. V Sloveniji na področju izobraževanja 3D tiskalnike uporabljajo predvsem srednje poklicne šole, kjer z njimi izdelujejo praktične predmete in modele za razlago učne snovi. 3D tiskalnike pa lahko uporabimo tudi za tiskanje pripomočkov, ki olajšajo vodenje razreda. Namen magistrskega dela je bil ugotoviti, ali lahko s 3D natisnjenimi pripomočki izboljšamo pozitivno razredno klimo, motivacijo in osredotočenost učencev. S pomočjo 3D tiskalnika smo natisnili majhne zelene polžke z gibljivim telesom in jih preizkusili z učenci 4. razreda. Učenci so pokazali navdušenje nad 3D tiskalnikom in procesom tiskanja, kar je povečalo njihovo vključenost v učno uro. Ugotovili smo, da polžki znatno izboljšujejo osredotočenost učencev in zmanjšujejo moteče vedenje, še posebej pri učencih s posebnimi potrebami. Učenci so pokazali visoko stopnjo motivacije in sodelovanja, saj so polžke dojemali kot nagrado, kar je prispevalo k pozitivnemu učnemu okolju. Odgovorna uporaba polžkov je prav tako spodbudila doslednejše upoštevanje razrednih pravil. Ključne besede: 3D tiskalnik, 3D natisnjeni pripomočki, osredotočanje, motivacija, pozitivna razredna klima Objavljeno v DKUM: 24.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 22
Celotno besedilo (3,10 MB) |
8. Primerjava izdelave izdelka iz lesa pri pouku naravoslovja in tehnike na matični in podružnični šoli : magistrsko deloNina Terpotec, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu z naslovom Primerjava izdelave izdelka iz lesa pri pouku naravoslovja in tehnike na matični in podružnični šoli smo v teoretičnem delu podrobneje opisali predmet naravoslovje in tehnika, matično ter podružnično šolo in izdelavo praktičnih izdelkov, kjer smo predstavili ustvarjalnost, varno delo, orodje ter pripomočke, ki jih uporabljamo v šoli pri predmetu naravoslovje in tehnika, ter delovno okolje. V nadaljevanju smo opisali izbrano gradivo les ter obdelovalne postopke lesa, s katerimi se srečujejo učenci pri predmetu naravoslovje in tehnika.
V empiričnem delu smo s pomočjo deskriptivne metode opisali in analizirali potek pouka na matični ter podružnični šoli. V raziskavi so sodelovali učenci 4. razreda izbrane matične in podružnične osnovne šole.
Rezultati raziskave so predstavljeni slikovno in opisno ter kažejo, da razpoložljivost pripomočkov, materiala in orodja nimajo velikega vpliva na kakovost izdelave izdelkov. Učenci na matični šoli so imeli boljše pogoje za delo, vendar so imeli večje težave pri izdelovanju. Največji izziv jim je predstavljalo rokovanje z orodji in natančnost. Na podružnični šoli pa so se učenci soočali s pomanjkanjem določenih orodij in materialov, a so kljub temu izdelali kakovostne izdelke. Ne glede na izzive so učenci na obeh šolah pokazali veliko ustvarjalnosti. Ključne besede: naravoslovje in tehnika, matična šola, podružnična šola, izdelek iz lesa Objavljeno v DKUM: 29.08.2024; Ogledov: 96; Prenosov: 96
Celotno besedilo (3,10 MB) |
9. |
10. Zaznane težave z vsiljenim učenjem na daljavo v času izbruha COVID-19 in želje študentov po nadaljevanju učenja z metodami vpeljanimi med zaprtjem, po ponovnem odprtju Univerze v MariboruKosta Dolenc, Mateja Ploj Virtič, Andrej Šorgo, 2021, končno poročilo o rezultatih raziskav Ključne besede: COVID-19, visokošolsko izobraževanje, študenti, izobraževanje na daljavo, stranski učinki Objavljeno v DKUM: 23.08.2024; Ogledov: 100; Prenosov: 12
Celotno besedilo (336,05 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |