1. Agility and artificial intelligence adoption : small vs. large enterprisesMaja Rožman, Dijana Oreški, Katja Crnogaj, Polona Tominc, 2023, izvirni znanstveni članek Opis: This article presents the findings of a survey conducted in Slovenia, encompassing
a random sample of 275 enterprises, to analyze the factors influencing
the transition to an agile approach, the AI-supported organizational
culture, AI-enabled workload reduction, and AI-enabled performance enhancement
in small and large enterprises. The study investigates whether
there are statistically significant differences between small and large
enterprises in Slovenia regarding these aspects. These findings provide
valuable insights into the distinct perspectives and priorities of small and
large enterprises in Slovenia regarding agility and the adoption of AI technologies.
The results highlight areas where small businesses may need
additional support or targeted strategies to fully leverage the benefits of
agility and AI. Policymakers and industry leaders can utilize these findings
to promote tailored approaches that enhance agility and facilitate effective
AI integration in both small and large enterprises, ultimately contributing
to the growth and competitiveness of the Slovenian business landscape. Ključne besede: firm performance, IT management, agility, artificial intelligence, Slovenia Objavljeno v DKUM: 28.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 3
Celotno besedilo (455,61 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
2. Razvoj modela za napovedovanje odjema toplote v sistemu daljinskega ogrevanja z uporabo umetne inteligencePatrik Jakopiček, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava razvoj različnih modelov globokih nevronskih mrež za napovedovanje odjema toplote v sistemu daljinskega ogrevanja. Razviti so bili trije napovedni modeli, pri čemer ima vsak svoje prednosti in slabosti. Predstavljen je celoten postopek razvoja – od zbiranja in urejanja podatkov, izbire ustreznih slojev in arhitekture nevronskih mrež, do določitve hiperparametrov učenja. Za vsako kombinacijo modelov so prikazane tudi metrične napake. Poleg tega so ocenjeni prihranki oziroma dodatni stroški ob uporabi posameznih napovedi. Rezultati so pokazali, da razviti modeli v nekaterih primerih podajo boljšo napoved od trenutno uporabljenega sistema napovedovanja in z njimi lahko prispevamo k optimizaciji stroškov. V primerih, kjer zaostajajo, pa nam razviti modeli ponujajo dobro izhodišče za nadaljnji razvoj in izboljšave. Ključne besede: daljinski sistem ogrevanja, globoko učenje, LSTM, programsko napovedovanje Objavljeno v DKUM: 27.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 18
Celotno besedilo (8,05 MB) |
3. Podjetništvo ob preboju digitalizacije in umetne inteligence : GEM Slovenija 2024Karin Širec, Katja Crnogaj, Barbara Bradač Hojnik, Polona Tominc, Matej Rus, 2025 Opis: Raziskava GEM ponuja poglobljeno analizo različnih družbenih, kulturnih, političnih in ekonomskih dejavnikov, ki vplivajo na podjetniško okolje in podjetniško aktivnost, ter predstavlja celovit okvir za razumevanje nacionalnih podjetniških razmer. Ti dejavniki imajo ključno vlogo pri oblikovanju podjetniških ambicij posameznikov in uspešnosti ustanavljanja ter delovanja podjetij. Raziskava s tem zagotavlja neprimerljiv vpogled v nacionalno podjetništvo in njegove značilnosti ter presega informacije, ki so na voljo v drugih statističnih virih. Raziskava namreč vključuje tudi odnos posameznikov in družbe do podjetništva ter želje in usposobljenost ljudi za podjetništvo, v vseh fazah podjetniškega procesa. S proučevanjem teh vidikov v različnih državah, GEM ugotavlja ključna gonila in ovire za podjetništvo, kar omogoča razvoj uspešnega podpornega ekosistema. Tokratna izdaja se med drugim osredotoča na digitalizacijo in umetno inteligenco ter njun vpliv na podjetništvo. Poudarek je na izzivih in priložnostih, ki jih prinašata digitalizacija in UI, ter na tem, kako lahko podjetja te trende izkoristijo za rast in razvoj. Ključne besede: Globalni podjetniški monitor, podjetništvo, celotna zgodnja podjetniška aktivnost, gospodarski razvoj, podjetniški ekosistem, podjetniška politika, trajnostno poslovanje, digitalizacija, umetna inteligenca Objavljeno v DKUM: 07.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 8
Celotno besedilo (24,20 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
4. Entrepreneurship at the Advancement of Digitalization and Artificial Intelligence : GEM Slovenia 2024, Executive SummaryKarin Širec, Katja Crnogaj, Barbara Bradač Hojnik, Matej Rus, Polona Tominc, 2025, izvleček Ključne besede: Global Entrepreneurship Monitor, entrepreneurship, early-stage entrepreneurial activity, economic development, entrepreneurship ecosystem, entrepreneurship policy, sustainable business, digitalization, artificial intelligence Objavljeno v DKUM: 07.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 0
Celotno besedilo (9,51 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
5. Študije primerov EPF : razvoj, trajnost in inovacije v poslovni praksi 20242024 Opis: Strokovna monografija Študije primerov EPF: Razvoj, trajnost in inovacije v poslovni praksi 2024 prinaša zbirko študij primerov, ki ponazarjajo sodobne izzive v gospodarstvu ter ponujajo vpogled v inovativne in trajnostne poslovne prakse. Osredotoča se na razvoj podjetij, trajnostno poslovanje in inovacije, pri čemer obravnava teme, kot so ekodizajn, trajnostni poslovni modeli, strateško upravljanje rasti, finančno odločanje, kontroling, digitalna transformacija in globalne vrednostne verige, pri čemer povezuje akademsko znanje z izzivi poslovne prakse. Avtorji skozi praktične primere prikazujejo, kako podjetja razvijajo konkurenčne prednosti, sprejemajo ključne odločitve in se prilagajajo spremembam na trajnosten in inovativen način. Publikacija je namenjena predvsem študentom ekonomskih in poslovnih ved, saj jim omogoča poglobljeno razumevanje teorije skozi konkretne primere, hkrati pa služi kot dragoceno orodje pedagogom, raziskovalcem in strokovni javnosti. S kombinacijo teoretičnih izhodišč in praktičnih študij primerov predstavlja publikacija pomemben vir znanja za vse, ki se ukvarjajo z ekonomskimi in poslovnimi izzivi sodobnega časa. Ključne besede: Ekonomsko-poslovna fakulteta, študije primerov, ekonomske in poslovne vede, inovativnost, trajnostno poslovanje, strateško upravljanje, razvoj podjetij Objavljeno v DKUM: 21.02.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 27
Celotno besedilo (5,00 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
6. Social impact, innovations, and market activity of social enterprises : comparison of European countriesBarbara Bradač Hojnik, Katja Crnogaj, 2020, izvirni znanstveni članek Opis: The purpose of this article is to provide an insight into the specifics of social entrepreneurship in different business environments. The article, therefore, examines selected characteristics of social enterprises, namely social value, innovations, and market activities. In addition, differences in the start-up and operational phases of social enterprises were measured. Social enterprises must operate in a specific business context, which essentially hinders or promotes social entrepreneurship. As culture differs between north-western and south-eastern Europe, it is important to examine the differences in social entrepreneurship between these two groups of countries. To analyze the proposed characteristics, we used the latest data from the Global Entrepreneurship Monitor special report on social entrepreneurship. The results indicate that there exist differences in social impact measurement between observed groups of countries. Additionally, we confirmed differences between the observed groups of countries in terms of innovations and market activity of social enterprises in the operational phase. Our results also suggest that social entrepreneurship is more developed in north-western European countries than in south-eastern ones, with some elements in the north-western countries being more noticeable in the operational phase compared to the start-up phase. Ključne besede: social entrepreneurship, social value creation, innovations, market activity, Global Entrepreneurship Monitor, GEM Objavljeno v DKUM: 23.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 6
Celotno besedilo (301,63 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
7. Analiza podjetniških pristopov vodenja v slovenskih zagonskih podjetjihMatej Zidarn, 2024, diplomsko delo Opis: Zagonska podjetja oz. startupi imajo danes zelo pomembno vlogo v gospodarstvu, inovacijah in ekonomskem sistemu. To se ne kaže samo v porastu števila zagonskih podjetij v zadnjem desetletju, ampak tudi v vplivu, ki ga imajo na svetovno gospodarstvo in neposredno na naša življenja z inovacijami, ki jih prinašajo na trg. Kultura zagonskih podjetij se razvija tudi v Sloveniji, kjer v medijih vedno bolj pogosto slišimo o uspešnih zgodbah podjetij, ki ne dosegajo izjemnih rezultatov le na državni, ampak tudi svetovni ravni. Vzporedno z razvojem zagonskih podjetij se je razvilo tudi veliko podjetniških pristopov vodenja, ki jih podjetja po vsem svetu na različne načine implementirajo v svoje sisteme z namenom doseganja uspeha.
Slovenska zagonska podjetja niso izjema, zato smo se odločili v diplomskem delu raziskati poznavanje, uporabo in vpliv različnih podjetniških pristopov vodenja, ki se jih poslužujejo. V sklopu diplomskega dela smo preučili teorijo treh pristopov: vitko podjetništvo, strategijo modrega oceana in oblikovalsko razmišljanje. Nato smo kot primer dobre prakse in razvoja metodologije predstavili podjetje Toyota, kjer najdemo pionirje vitkega podjetništva. Na koncu smo z vzorčno raziskavo s pomočjo anketnega vprašalnika analizirali, kako so preučevani podjetniški pristopi vodenja zastopani v slovenskih zagonskih podjetjih in kakšni so njihovi vplivi.
Rezultati presečne raziskave so pokazali, da so slovenska zagonska podjetja sicer dobro seznanjena z nekaterimi sodobnimi podjetniškimi pristopi, kot je vitko podjetništvo (uporablja ga kar 70 % proučevanih podjetij), vendar pa se pri izbiri in uporabi teh pristopov soočajo z različnimi izzivi. Ugotovili smo tudi, da slovenska zagonska podjetja večinoma uporabljajo kombinacijo pristopov ali pa sploh nimajo izbranega konkretnega pristopa vodenja. Raziskava je pokazala, da kljub visokemu poznavanju in uporabi vitkega podjetništva ta ne zagotavlja nujno večje uspešnosti podjetij, kar kaže na kompleksnost in mnogoterost dejavnikov, ki vplivajo na uspeh zagonskih podjetij. Presenetljivo je, da zunanje okoliščine, kot je kriza COVID-19, v veliki večini niso vplivale na spremembo pristopa vodenja podjetja, kar kaže na to, da so slovenska zagonska podjetja v veliki meri že imela vzpostavljene pristope, ki so jim omogočili preživetje krize, ali pa so se osredotočili na druge oblike prilagajanja, namesto da bi spreminjali svoje vodstvene strategije. Ključne besede: podjetništvo, zagonsko podjetje, vitko podjetništvo, strategija modrega oceana, oblikovalsko razmišljanje Objavljeno v DKUM: 14.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 33
Celotno besedilo (2,38 MB) |
8. Primerjava terciarnega in vseživljenjskega podjetniškega izobraževanja v Sloveniji in na HrvaškemAmadea Konc, 2024, diplomsko delo Opis: Vse več posameznikov se odloča za podjetniško pot, kar poudarja pomen podjetniškega izobraževanja kot ključ do uspeha v podjetniškem svetu. Terciarno podjetniško izobraževanje, ki ga ponujajo višje strokovne šole, fakultete, akademije in samostojni visokošolski zavodi, omogoča študentom pridobivanje podjetniškega znanja in veščin ter vpogleda v svet podjetništva. Vseživljenjsko podjetniško izobraževanje pa zagotavlja stalno posodabljanje znanja in prilagajanje hitrim spremembam in napredku v poslovnem okolju. V tem kontekstu je primerjava podjetniškega izobraževanja med Slovenijo in Hrvaško – dveh evropskih držav, ki sta si geografsko blizu ter imata skupno zgodovino, a sta hkrati različno razviti – še posebej relevantna. Slovenija je dlje časa članica EU in državi imata drugače strukturirano gospodarstvo. Zaznati je mogoče, da je Slovenija bolj usmerjena v spodbujanje podjetniške aktivnosti in podporo podjetnikom, medtem ko Hrvaška prav tako razvija svoje podjetniško izobraževanje, vendar še ne dosega ravni intenzivnosti, ki jo opažamo v Sloveniji. Analiza teh razlik in podobnosti lahko zagotovi temeljit vpogled v uspešne strategije in prakse podjetniškega izobraževanja v obeh državah. Ključne besede: podjetništvo, terciarno podjetniško izobraževanje, vseživljenjsko podjetniško izobraževanje, Slovenija, Hrvaška. Objavljeno v DKUM: 14.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 19
Celotno besedilo (1,36 MB) |
9. Trajnostni razvoj in nasledstvo družinskega podjetja: primer podjetja Pakend d.o.o.Hana Dežman - Radonjič, 2024, diplomsko delo Opis: Družinska podjetja imajo v Sloveniji velik pomen, saj predstavljajo kar 83 % vseh podjetij. Izziv za družinska podjetja je pogosto proces nasledstva. Veliko družinskih podjetij se tega procesa ne loti pravilno ali pravočasno, zato ga je treba skrbno načrtovati in ustrezno izvesti. Podjetja veliko pozornosti v zadnjem času namenjajo tudi trajnostnemu razvoju, trajnostnim strategijam in ciljem. V teoretičnem delu smo zato opredelili družinsko podjetništvo, predstavili ključne osebe v družinskem podjetju, prednosti in slabosti družinskih podjetij ter se posvetili največjemu izzivu družinskih podjetij, to je nasledstvu. Prav tako smo opredelili trajnostni razvoj in trajnostno poslovanje, pri čemer smo se osredotočili na omejitve podjetij pri prodaji plastične embalaže. V empiričnem delu smo analizirali družinsko podjetje PAKend, d. o. o., ki se ukvarja s prodajo embalažnih izdelkov, in izdelali SWOT-analizo podjetja. Ugotovili smo močno željo po ohranjanju podjetja znotraj družine, kar se kaže v zgodnjem vključevanju mlajših članov v poslovanje in pomenu pravočasne priprave na nasledstvo. Prav tako smo kot glavno prednost družinskega podjetja identificirali močno povezanost in pripadnost družinskih članov podjetju, kar prinaša večjo predanost in motiviranost za uspeh podjetja. Ob tem smo tudi ugotovili, da je podjetje uspešno prilagodilo svoje poslovanje spremembam v zakonodaji in tržnim zahtevam, kar se kaže v prehodu na trajnostne materiale. To potrjuje njihovo zavezanost trajnostnemu razvoju in odgovornemu ravnanju z okoljem, kar je ključno za ohranjanje ugleda in konkurenčnosti podjetja v prihodnosti. Končne ugotovitve kažejo na trdno zasnovo podjetja, ki je dobro pripravljeno na prihodnje izzive in se osredotoča na trajnostni razvoj ter ohranjanje družinske tradicije. Prav tako smo ugotovili, da v podjetju delujejo trajnostno naravnano in so skozi leta prilagodili svoje poslovanje v skladu z zakoni omejitve prodaje plastičnih embalaž. Ključne besede: Podjetništvo, Družinsko podjetje, Nasledstvo, Trajnostni razvoj, Ravnanje s plastično embalažo. Objavljeno v DKUM: 02.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 49
Celotno besedilo (1,09 MB) |
10. Ustvarjanje ugodnega delovnega okolja za povečanje zadovoljstva in motivacije zaposlenih v družinskem srednje velikem podjetjuLuka Vedernjak, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo proučevali vlogo zadovoljstva in motivacije zaposlenih pri ustvarjanju ugodnega delovnega okolja v srednje velikem družinskem podjetju in jo preučili ter predstavili na primeru podjetja AJM okna-vrata-senčila d.o.o.
Zadovoljstvo zaposlenih in njihova motivacija sta ključni dejavnik uspeha, a sta pogosto spregledana. Podjetja se vse bolj zavedajo pomena skrbi za zadovoljstvo svojih delavcev na različne načine, kar je še posebej cenjeno v družinskih podjetjih. Zadovoljni zaposleni, ki svoje delo opravljajo v pozitivno naravnanem delovnem okolju, so produktivnejši in lojalnejši, kar pa ima dober vpliv na uspešnost podjetja, in sicer na kratki in dolgi rok.
Diplomsko delo je sestavljeno iz dveh delov. V prvem delu smo opredelili in predstavili pojme motivacija, zadovoljstvo in družinsko podjetje, prav tako smo analizirali vpliv zadovoljstva zaposlenih na uspešnost družinskega podjetja in raziskali pristope za izboljšanje zadovoljstva in motivacije. Podrobno smo predstavili podjetje AJM okna-vrata-senčila d.o.o. V drugem delu smo s pomočjo ankete izmerili raven motivacije in zadovoljstva zaposlenih v podjetju AJM okna-vrata-senčila d.o.o., identificirali vzroke za trenutno stanje in na podlagi ugotovitev oblikovali priporočila za izboljšanje ravni motivacije in zadovoljstva. Ključne besede: motivacija, zadovoljstvo, družinsko podjetje, zaposleni, delovno okolje, srednje veliko podjetje, AJM okna-vrata-senčila d.o.o. Objavljeno v DKUM: 24.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 36
Celotno besedilo (1,22 MB) |