1. Socialno podjetništvo in mladi v Savinjski regiji: primerjalna analiza in razvoj priporočil na regijski ravniMaja Rehar, 2024, master's thesis Abstract: V magistrskem delu smo proučevali socialno podjetništvo in podjetništvo mladih na evropski, nacionalni in regijski ravni. V teoretičnem delu smo najprej obravnavali osnove podjetništva v ekonomski teoriji in se nato posvetili vključujočemu podjetništvu, ki se osredotoča na ranljive skupine, kot so invalidi, starejši, priseljenci, ženske in mladi. V raziskavi smo strukturirano proučili podjetništvo mladih, saj so bili mladi vrsto let v javnih razpravah zapostavljeni. Obravnavali smo starostno kategoriziranje mladih in opredelili podjetniške izzive, s katerimi se mladi soočajo v večji meri kot preostali podjetniki. Ugotovili smo, da je uspeh mladih podjetnikov pomembno odvisen od nabora osebnih, družinskih, izobraževalnih in okolijskih dejavnikov. Nadaljevali smo s proučevanjem socialnega podjetništva, ki je razkrilo, da je zakonodaja v Sloveniji in Evropi usmerjena k spodbujanju socialnih podjetij s ciljem pozitivnega družbenega učinka, nepridobitnosti in reinvestiranju presežkov. Empirični del je sestavljen iz primarne raziskave in primerjalne analize. V okviru prve smo raziskali področje podjetništva mladih v Savinjski regiji, kjer so nas zanimali predvsem njihovi pogledi na podjetništvo, vključno s socialnim. Predvsem nas je zanimalo naslednje: odnos do finančnih in družbenih donosov podjetij, motivacijski dejavniki za podjetniško udejstvovanje, poznavanje socialnega podjetništva, prepreke, ki jih oddaljujejo od podjetniške namere in mnenje o delu Evropske unije. V drugem delu empiričnega dela magistrske naloge smo izvedli primerjalno analizo primarnih in sekundarnih podatkov. Primarni podatki so predstavljali izsledke prvega dela empiričnega raziskovanja, sekundarni podatki pa so bili pridobljeni iz raziskave Flash Eurobarometer (2023). S to primerjavo smo ugotavljali vzorčne povezave med primarnim in sekundarnim virom podatkov. Pri tem smo ugotovili, da kljub visoki ozaveščenosti mladi v Savinjski regiji, Sloveniji in tudi v Evropi izkazujejo zmerno zanimanje za socialno podjetništvo, predvsem zaradi pomanjkanja znanja in kapitala. Glavni zavirajoči dejavnik za podjetništvo med mladimi v Savinjski regiji, to je pomanjkanje kapitala ali sredstev za samozaposlitev, pa je bistveno višji v primerjavi s povprečjem Slovenije ter Evrope. Ta študija potrjuje, da so prizadevanja za spodbujanje podjetništva med mladimi ključna za razvoj dinamične in socialno odgovorne ekonomije. Keywords: socialno podjetništvo, socialno podjetje, podjetništvo mladih, vključujoče podjetništvo Published in DKUM: 16.07.2024; Views: 162; Downloads: 32 Full text (2,42 MB) |
2. Healthy and entrepreneurial work environment for older employees and its impact on work engagement during the COVID-19 pandemicMaja Rožman, Polona Tominc, Katja Crnogaj, 2022, original scientific article Abstract: Managing older employees is a major challenge for companies, especially during COVID-19. Therefore, creating a healthy and entrepreneurial work environment as well as an inclusive culture within organizations is crucial for companies to maintain their sustainable advantage. The main objective of this paper is to develop a multidimensional model of a healthy and entrepreneurial work environment for older employees and determine its impact on their work engagement during COVID-19. Structural equation modeling was used for data analysis. The results show that workplace health promotion, entrepreneurial working conditions, and leadership lead to better well-being of older employees. In addition, entrepreneurial working conditions that promote intergenerational synergy lead to higher work engagement of older employees, especially during the COVID-19 pandemic. For the elderly, the entrepreneurial work environment is therefore particularly important, even though entrepreneurship is mostly attributed to younger men. In addition, older employees’ well-being and the promotion of intergenerational synergy have a positive impact on their work engagement. The results will help companies better manage their older employees, shape their workplace, and increase the sustainable benefits of their businesses during and after the COVID-19 crisis. Keywords: older employees, health promotion, entrepreneurial work environment, business competitiveness, COVID-19 pandemic Published in DKUM: 04.07.2024; Views: 105; Downloads: 12 Full text (445,44 KB) This document has many files! More... |
3. Entrepreneurship for Sustainable Future : GEM Slovenia 2023, Executive SummaryKarin Širec, Polona Tominc, Katja Crnogaj, Matej Rus, Barbara Bradač Hojnik, 2024, higher education textbook Abstract: The GEM survey offers an in-depth analysis of the various social, cultural, political, and economic factors that impact the entrepreneurial landscape and activities, serving as a comprehensive framework for understanding national and entrepreneurial conditions. These factors play a crucial role in shaping individuals' entrepreneurial decisions and the success of starting and operating businesses. Survey delivers unparalleled insights into a nation's entrepreneurial characteristics, surpassing the information available from traditional statistical sources. The study also explores individuals' and societies' attitudes towards entrepreneurship, alongside the aspirations and qualifications of people at different entrepreneurial stages. By examining these aspects across countries, GEM identifies key drivers and obstacles for entrepreneurship, enabling stakeholders to cultivate a supportive entrepreneurial ecosystem. The monograph also addresses the growing link between entrepreneurial endeavors and sustainable development. The research emphasizes the importance of sustainable development as an integral part of entrepreneurial thinking and action in Slovenia, which is key to promoting innovation, competitiveness and long-term prosperity in Keywords: Global Entrepreneurship Monitor, entrepreneurship, early-stage entrepreneurial activity, economic development, entrepreneurship ecosystem, entrepreneurship policy, sustainable development Published in DKUM: 14.05.2024; Views: 183; Downloads: 19 Full text (9,90 MB) This document has many files! More... |
4. Uporaba različnih postopkov navarjanja za izboljšanje obrabne obstojnosti : magistrsko deloDavid Novak, 2024, master's thesis Abstract: Navarjanje je pomemben postopek povečevanja obrabne obstojnosti strojnih delov. V magistrski nalogi sta predstavljena postopka navarjanja z MAG tehnologijo in s PTA tehnologijo. Izvedli smo navarjanje z dodajnimi materiali, ki so trenutno v uporabi v podjetju Farmtech d. o. o., in jih primerjali z novima za uporabo s PTA in MAG tehnologijo. Za primerjavo smo izvedli test obstojnosti proti obrabi, meritev trdot v prerezu talonov in meritev površin namešanja. To smo nadgradili tudi s stroškovno in časovno analizo. Rezultati bodo služili kot smernice za odločitev k implementiranju PTA tehnologije v obstoječo proizvodnjo. Keywords: navarjanje, obrabna obstojnost, obrabni preskus, PTA tehnologija navarjanja, MAG tehnologija navarjanja Published in DKUM: 06.05.2024; Views: 205; Downloads: 0 Full text (5,74 MB) |
5. Podjetništvo za trajnostno prihodnost : GEM Slovenija 2023Karin Širec, Polona Tominc, Katja Crnogaj, Matej Rus, Barbara Bradač Hojnik, 2024, higher education textbook Abstract: Raziskava GEM ponuja poglobljeno analizo različnih družbenih, kulturnih, političnih in ekonomskih dejavnikov, ki vplivajo na podjetniško okolje in podjetniško aktivnost, ter predstavlja celovit okvir za razumevanje nacionalnih podjetniških razmer. Ti dejavniki imajo ključno vlogo pri oblikovanju podjetniških ambicij posameznikov in uspešnosti ustanavljanja ter delovanja podjetij. Raziskava s tem zagotavlja neprimerljiv vpogled v nacionalno podjetništvo in njegove značilnosti ter presega informacije, ki so na voljo v drugih statističnih virih. Raziskava namreč vključuje tudi odnos posameznikov in družbe do podjetništva ter želje in usposobljenost ljudi za podjetništvo, v vseh fazah podjetniškega procesa. S proučevanjem teh vidikov v različnih državah, GEM ugotavlja ključna gonila in ovire za podjetništvo, kar zainteresiranim stranem omogoča, da razvijajo podporni podjetniški ekosistem. Monografija se dotika tudi vse večje povezave med podjetniškimi prizadevanji in trajnostnim razvojem. V raziskavi je poudarjen pomen trajnostnega razvoja kot integralnega dela podjetniške miselnosti in prakse v Sloveniji, kar je ključno za spodbujanje inovativnosti, konkurenčnosti in dolgoročne blaginje v družbi. Keywords: Globalni podjetniški monitor, podjetništvo, celotna zgodnja podjetniška aktivnost, gospodarski razvoj, podjetniški ekosistem, podjetniška politika, trajnostni razvoj Published in DKUM: 06.05.2024; Views: 214; Downloads: 26 Full text (23,08 MB) This document has many files! More... |
6. Podjetniška demografija in značilnosti podjetništva mladih : Slovenski podjetniški observatorij 2023Karin Širec, Barbara Bradač Hojnik, Dijana Močnik, 2024 Abstract: V okviru Slovenskega podjetniškega observatorija 2023 smo proučevali demografijo slovenskih podjetij in značilnosti podjetništva mladih v Sloveniji in primerjalno z Evropo. Kot vsako leto, smo tudi tokrat v prvem delu raziskave Slovenskega podjetniškega observatorija analizirali demografske značilnosti slovenskih podjetij, medtem ko smo drugi del posvetili aktualni temi tako v slovenskem kot evropskem gospodarstvu, analizi podjetništva mladih. Demografska analiza je bila usmerjena v razumevanje profilov slovenskih podjetij na podlagi različnih kriterijev, kot so število podjetij, njihova velikost, ustvarjen prihodek, stroški dela in dodana vrednost, razčlenjeno po dejavnosti, regiji in velikosti podjetja. Proučevanje značilnosti podjetništva mladih je zagotovilo vpogled v dinamiko podjetništva v izbrani ciljni skupini z namenom oblikovanja učinkovitih ukrepov spodbujanja razvoja podjetništva mladih. Keywords: gospodarske družbe, samostojni podjetniki, kazalniki finančne uspešnosti, podjetništvo mladih, značilnosti, priložnosti in ovire, strategije in politike, empirična analiza Published in DKUM: 24.04.2024; Views: 248; Downloads: 23 Full text (12,41 MB) This document has many files! More... |
7. Agencijski problem na primeru izbranega gradbenega podjetjaLea Martinčič, 2023, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem projektu smo se posvetlili agencijski teoriji firme, zlasti agencijskim odnosom, ki se vzpostavijo med principalom (lastnikom podjetja), ki delegira svoje odločitve, in agentom (managerjem podjetja), ki v njegovem imenu sprejema te odločitve.
Podrobno smo raziskali agencijske stroške in predstavili njihov izvor ter možnosti za njihovo znižanje. Posebno pozornost smo namenili agencijskemu problemu, ki smo ga razložili in analizirali, da bi razumeli vzroke zanj. Poglobili smo se tudi v naravo odnosov med lastniki in upniki. Vključili smo tudi tematiko managerskega odkupa podjetja, tako od znotraj kot tudi od zunaj, ter podali analizo tega procesa.
V okviru diplomskega projekta smo prav tako obravnavali konkreten primer podjetja, ki se je soočilo z agencijskim problemom, ki je nastal predvsem zaradi ločitve lastništva in upravljanja. Podrobno smo raziskali, kako so se podjetje, lastniki, delničarji, upniki, banke, zaposleni ter gospodarstvo spopadli s posledicami tega problema, pa tudi z ukrepi in s sankcijami, ki so bili uvedeni za odgovorne osebe.
Poleg tega smo se osredotočili na različne načine, s katerimi se lahko v podjetju zagotovi, da bodo upravljalci podjetja delovali v skladu z interesi lastnikov. Naša analiza je vključevala predpostavke, ki temeljijo predvsem na uvedbi sistema nagrajevanja in sankcioniranja, ki bi lahko učinkovito preprečevali pojav konflikta interesov med lastniki in managerji ter med lastniki in upniki, kar bi zmanjšalo tveganje za nastanek agencijskega problema v podjetju. Naša ugotovitev je, da ima ta sistem neposreden vpliv na zmanjšanje agencijskih stroškov, ki so posledica agencijskega problema. Keywords: Agencijska teorija firme, agencijski odnosi, agencijski stroški, agencijski problem, lastniki, managerji, principal, agent, upniki, managerski odkup podjetja Published in DKUM: 10.11.2023; Views: 399; Downloads: 22 Full text (1,24 MB) |
8. Trajnostni razvoj v formuli 1Črt Plantarič, 2023, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu smo se poglobili v strategijo trajnostnega razvoja Formule 1. Tekmovanje je dolga leto bilo deležno kritik okoljevarstvenikov in je zato izdalo iniciative, s katerimi želijo zmanjšati količino emisij, ki jih ustvarijo. Ta podvig so številni obsodili kot zeleno pranje, kar pomeni zavajajoče delovanje podjetja, ki se skuša predstaviti na trgu kot trajnostno, a v resnici le malo pripomorejo pri zmanjševanju emisij.
Pregledali smo iniciative Formule 1 kot so razvoj trajnostnega goriva, napajanje poslovnih prostorov z alternativnimi viri energije in prenova logističnih poti, analizirali njihov pomen za širši trg avtomobilov in preverjali kakšne posledice bi te lahko imele na količino izpuhov, ki jih Formula 1 ustvari. Ugotovili smo, da so te iniciative v večini primerov lahko zelo koristne pri zmanjševanju emisij CO2, a da ima strategija še vedno številne pomanjkljivosti, predvsem pri transparentnem poročanju o trajnostnem načrtu in njegovem napredku, prav tako pa tudi pri podpisovanju pogodb z naftnimi družbami in državami Bližnjega Vzhoda. Keywords: trajnostni razvoj, naravno okolje, zeleno pranje, moto-šport, transport, tehnologija Published in DKUM: 07.11.2023; Views: 417; Downloads: 38 Full text (1,98 MB) |
9. Podjetniške priložnosti v kolesarstvu: analiza in strategije za uspešno poslovanje podjetja Probike na Mariborskem PohorjuGal Zorenč, 2023, undergraduate thesis Abstract: Skozi zadnja leta se vedno bolj uveljavlja pomen turizma v podjetništvu. Turizem v podjetništvu zavzema različna področja in oblike, lahko gre za nastanitvene dejavnosti sli pa ponudbo konkretnih turističnih izdelkov, kot so na primer kakšni zemljevidi ali storitve. Zelo pomembna postaja tudi povezava med turizmom in športom. Ljudje se vse bolj zavedajo, da šport pripomore k boljšemu počutju in zmanjšuje stres, zato so začeli koristiti dopuste tudi v namen raznih športnih aktivnosti. Razvila so se potovanja v namen športa na različnih lokacijah.
V diplomski nalogi smo se osredotočili predvsem na pomen turističnih storitev povezanih s kolesarstvom. V sklopu analize obstoječe ponudbe kolesarskih storitev na izbranem območju Mariborskega Pohorja smo izvedli anketo zadovoljstva med uporabniki kolesarskih storitev. Dodatno, analizirali smo poslovanje enega iz med podjetij, ki delujejo na Mariborskem Pohorju, in sicer podjetja ŠC Gondola. Analizirali smo bilanco stanja podjetja in njihovo poslovanje.
Na podlagi dobljenih rezultatov smo ugotovili, da na Mariborskem Pohorju obstajajo številne možnosti za izboljšave glede ponudbe kolesarskih storitev. Te izboljšave se v glavnem nanašajo na podjetji Marprom in ŠC Gondola. Ugotovili smo tudi, da so nekatere poslovne priložnosti podjetja že preizkusila, vendar so jih umaknila iz ponudbe, kar kolesarji pogrešajo. Za podjetje ŠC Gondola smo ugotovili, da je med leti 2018 in 2022 vsako leto rastla prodaja izdelkov, vendar za manjše deleže kot smo predvidevali. Ugotovili smo, da ima podjetje veliko odhodkov, kar pomeni, da je malo čistega dobička. Covid-19 epidemija na podjetje ni imela takega vpliva v smislu, da bi se zaradi tega prodaja izdelkov podjetja zmanjšala, vendar je podjetje za leta naprej zaznamovala z manjšim povpraševanjem po njihovih storitvah, na kar bi se podjetje moralo popraviti z učinkovitejšimi marketinškimi strategijami Keywords: podjetniške priložnosti, podjetništvo in turizem, kolesarstvo, analiza poslovanja Published in DKUM: 07.11.2023; Views: 441; Downloads: 40 Full text (955,52 KB) |
10. Analiza strategije rasti z združitvijo na primeru telekomunikacijskega podjetjaAdriana Bytyqi, 2023, undergraduate thesis Abstract: Na prvi pogled se zdi, da je koncept rasti podjetja precej jasen. Vendar pa podrobnejši razmislek razkrije, da rast podjetja ne zajema zgolj povečanja proizvodnje ali ponudbe storitev. Spremembe v obsegu (rast) in kakovosti podjetja (razvoj) niso naključne, ampak so rezultat trajnega in sistematičnega usmerjanja ter obvladovanja, tj. upravljanja in vodenja podjetja. Obstaja sedem ključnih strategij podjetniške rasti. Predvsem se izpostavljata generična in diverzificirana rast, medtem ko druge strategije podpirajo ti dve osnovni smeri. Prav strategija rasti je eden temeljnih dejavnikov za uspešno prihodnost podjetja.
Da bi to bolje osvetlili, smo na primeru podjetja Telekom Slovenije d.d. proučili zgodovino podjetja in s pomočjo spletne podatkovne baze GVIN analizirali finančne podatke in izdelali tržno analizo v letu 2022. Izbrane finančne kazalnike podjetja smo primerjali z agregati Občine Ljubjana, Osrednjeslovenske regije in panoge ter podpanoge J 61 ter J 61.100. Izdelali smo tudi konkurenčno analizo za obdobje 2018–2022, kjer smo izbrane finančne kazalnike primerjali s konkurenti, kot so A1 Slovenija, T-2 in Telemach Slovenija, ter ocenili učinke strategije rasti s pripojitvijo. Naša analiza je zajemala ključne dejavnike, kot so sredstva, čisti prihodki od prodaje, povprečno število zaposlenih na podlagi delovnih ur, dodana vrednost na zaposlenega ter čisti poslovni izid obračunskega obdobja.
Telekom Slovenije ima pomemben tržni delež v Ljubljani in Osrednjeslovenski regiji, ki potrjuje njegovo vodilno vlogo. V panogi telekomunikacijskih dejavnosti (J 61) zaseda velik tržni delež, zlasti v podpanogi telekomunikacijskih dejavnosti po vodih (J 61.100). Telekom Slovenije se sooča s konkurenco s strani podjetij A1 Slovenija, T-2 in Telemach Slovenija. Ugotavljamo, da je v obdobju od 2018 do 2022 doživel izzive pri rasti sredstev, prihodkov, dobičkonosnosti in dodane vrednosti na zaposlenega v primerjavi s konkurenčnimi podjetji. Kljub izzivom pa je Telekom Slovenije ohranil visoko dodano vrednost na zaposlenega, kar kaže na konkurenčno učinkovitost. Telekom Slovenije je do leta 2022 izvedel več združitev in pripojitev, kar mu je omogočilo konsolidacijo ponudbe ter rast tržnega deleža. Ključne združitve vključujejo SiOL d.o.o. (2007), združitev Mobitel in Telekom Slovenije (2011), pripojitev Debitel k Telekomu Slovenije (2016) ter prenos pogodb uporabnikov Izimobila na Telekom Slovenije (2017). Prilagoditve so omogočile širitev storitev, zmanjšanje stroškov ter neposredno upravljanje s strankami. Keywords: Podjetniška rast, strategije rasti, rast z združitvijo, tržna analiza, konkurenčna analiza. Published in DKUM: 07.11.2023; Views: 507; Downloads: 36 Full text (1,54 MB) |