1. Informacijska podpora merjenju in obvladovanju tržnih tveganj v bankahAleš Pravdič, 2024, magistrsko delo Opis: Naloga odkriva in predstavlja področje upravljanja s tveganji v bankah, ki je s preteklimi finančnimi krizami in trenutnimi razmerami v finančnem svetu postalo vse pomembnejše tudi med slovenskimi bankami. Osnovna dejavnost univerzalnih bank je sicer kreditiranje, vendar se banke ukvarjajo tudi z naložbenimi posli. To je poglavitni razlog, da so se zraven kreditnega tveganja razvila tudi druga tveganja, kot so operativno in tržno tveganje. Znotraj področja upravljanja s tveganji vse pomembnejše postajata tudi obrestno in likvidnostno tveganje. V nalogi poudarjamo tržno tveganje in kapitalsko zahtevo iz naslova tržnega tveganja. Tržna tveganja lahko merimo in ocenjujemo z enostavnejšimi metodami, lahko pa uporabimo kompleksnejše metode, s katerimi lahko tudi izračunamo t. i. tvegano vrednost VaR. Prav tako lahko pri izračunavanju kapitalske zahteve uporabimo standardiziran pristop ali pa uporabimo naprednejše metode, za katere je podlaga ravno izračunana prej omenjena tvegana vrednost. Glavna teza naloge je, da morajo banke zraven standardiziranega pristopa za merjenje in ocenjevanje tržnih tveganj uporabiti tudi naprednejše metode, saj lahko standardizirane metode podcenjujejo ali precenjujejo prevzeto tveganje, kar smo z vsemi tremi postavljenimi hipotezami tudi potrdili. Pri izračunavanju tvegane vrednosti lahko uporabljamo orodje Microsoft Excel, ki nam s pravilno vnesenimi matematičnimi formulami poda zelo natančne rezultate in tako predstavlja ustrezno programsko podporo za merjenje tržnih tveganj. Ključne besede: banka, upravljanje s tveganji, tržno tveganje, kapitalska zahteva, tvegana vrednost, informacijska tehnologija. Objavljeno v DKUM: 29.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 6 Celotno besedilo (2,66 MB) |
2. Trendi spletnega trgovanja in nova generacija spletnih trgovinTamara Križnjak, 2024, magistrsko delo Opis: Iznajdba interneta je omogočila razvoj spletne trgovine, ki je povzročila revolucionarne spremembe v kroženju dobrin po svetu. Spletno trgovanje odpravlja omejitve časa in prostora, spreminja trgovinske vzorce ter izboljšuje kroženje blaga, kapitala in informacij. Vpliv e-trgovine se kaže v povečani produktivnosti, učinkovitosti gospodarskega delovanja in zmanjšanju stroškov. Prav tako spreminja življenjski slog potrošnikov in družbene vidike ter vpliva na njihov pogled na svet. Prihajajoči trendi v spletnem trgovanju obetajo nadaljnje izboljšave in inovacije. Z vključevanjem uporabe tehnologije za zbiranje in analizo informacij o strankah spletno trgovanje sedaj omogoča prilagajanje tržnih strategij in izboljšanje ponudbe izdelkov.
V magistrski nalogi smo raziskali prihajajoče trende na področju spletnega trgovanja, kot so umetna inteligenca (AI) in strojno učenje, internet stvari (IoT), virtualna resničnost (VR) in obogatena resničnost (AR), spletni piškotki, personalizacija, glasovna in socialna trgovina, Omni-channel spletno trgovanje, klepetalni roboti in potisno oglaševanje.
Na podlagi posameznih primerov spletnih trgovin nove generacije ter s pomočjo metode anketiranja smo v skozi magistrski nalogi preučili kakšna pričakovanja imajo potrošniki glede vključevanja novih trendov v spletne trgovine nove generacije. Rezultati ankete kažejo, da se kupci najpogosteje srečujejo s spletnimi piškotki in klepetalnimi roboti. Odzivi so nakazali tudi na to, da večina kupcev izdelke, ki jih naroči preko spleta, še vedno poišče s pomočjo brskalnika, spet druga večina pa preko družbenih omrežij, kar kaže na vedno bolj pomembno socialno vpetost spletnih trgovin. Kupci pred naročilom vedno preverijo več različnih spletnih strani, v veri, da bi našli najboljšo ceno ali kakšno akcijsko kodo. Zanimivo je tudi, da pri nas še ni tako običajno uporabljati glasovno trgovino in pametne zvočnike ter da večina anketirancev ni razločila med obogateno in virtualno resničnostjo, kar kaže na relativno nizko stopnjo prodiranja te tehnologije na našem trgu. Ravno zaradi nepoznavanja trenda obogatene resničnosti (AR) kupci še vedno postavljajo v ospredje stroške dostave in menijo, da je to najpomembnejši razlog zakaj ne zaključijo spletnega nakupa. Preverili smo tudi, kakšno je njihovo mnenje o klepetalnih robotih in raziskava kaže, da večina meni, da kljub njihovi širši uporabi, klepetalni roboti niso vedno učinkoviti pri reševanju specifičnih težav in lahko celo ovirajo naravno interakcijo med kupcem in prodajalcem. Raziskava ugotavlja, da se potrošniki v prihodnosti bojijo varnostnega vidika teh trendov. Zaradi teh pomislekov bo ključno, kako uspešno bodo spletni trgovci v prihodnosti zagotavljali jasne informacije o varnostnih ukrepih in zaščiti osebnih podatkov.
Zaključimo lahko, da se spletne trgovine nove generacije, v našem primeru preučevana Nike in Maybelline New York, osredotočajo predvsem na personalizirane, prilagojene izkušnje in trgovino, ki vključuje družbena omrežja. Ravno s personalizirano ponudbo in vsebinami, prilagojenimi aktualnim trendom na družbenih omrežjih, se povečuje angažiranost in verodostojnost blagovne znamke, kar je ključnega pomena za uspeh na trgu. Rezultati raziskave potrjujejo pomembnost personalizacije, integracije z družbenimi omrežji in varnosti ter razkrivajo prihodnje možnosti in izzive za spletne trgovine. Ugotovitve raziskave jasno poudarjajo, da je izboljšanje varnosti in zaščite osebnih podatkov nujno za krepitev zaupanja uporabnikov, kar bo ključnega pomena za prihodnji razvoj spletnih trgovin. Ključne besede: spletno trgovanje, prihajajoči trendi, E-trgovina, internet, informacijska tehnologija, potrošniki, umetna inteligenca Objavljeno v DKUM: 17.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 19 Celotno besedilo (4,00 MB) |
3. Gender differences in work satisfaction, work engagement and work efficiency of employees during the COVID-19 pandemic : the case in SloveniaMaja Rožman, Simona Sternad Zabukovšek, Samo Bobek, Polona Tominc, 2021, izvirni znanstveni članek Opis: The COVID-19 pandemic and the resultant lockdown has caused massive economic disruption, leading businesses to make a rapid transition and take a new approach to business strategy. Therefore, the aim of the paper is to examine if there are statistically significant gender differences in work satisfaction, work engagement, and work efficiency among employees who work from home during the COVID-19 pandemic. Further, the paper aims to identify the importance of individual dimensions of work satisfaction, work engagement, and work efficiency, and gender differences perspective. The research is based on a survey of 785 employees in Slovenian companies. The factor analysis and the t-test for two independent samples were used to test the research hypotheses. Findings: The results show significant gender differences in work satisfaction, work engagement, and work efficiency among employees who work from home during the COVID-19 pandemic. The paper provides change management insights and recommendations to assist companies in minimizing the negative impact of the COVID-19 pandemic on their employees. Ključne besede: work satisfaction, work engagement, work efficiency, employees, COVID-19 Objavljeno v DKUM: 14.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 11 Celotno besedilo (308,77 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
4. Vpliv umetne inteligence na razvoj elektronskega poslovanjaŠpela Pamela Škof, 2024, magistrsko delo Opis: COVID-19 je popolnoma spremenil vedenje potrošnikov, predvsem zaradi večje odvisnosti od spletnega nakupovanja. Pandemija je podjetja prisilila v razvoj inovativnih strategij za konkurenčnost in prilagoditev hitrim spremembam, hkrati pa spodbudila razvoj umetne inteligence (UI). UI vključuje inženiring strojev in programov, ki omogočajo samostojno odločanje ali posredovanje informacij za lažje odločanje. Programsko opremo za UI je mogoče prilagoditi glede na specifične potrebe organizacij. Kljub prednostim UI v e-poslovanju ostaja ta tehnologija nova, zato je za izkoriščanje njenih potencialov potrebno celovito razumevanje. Če organizacije ne razumejo njenih zapletov, lahko to omeji njihove koristi. Chatboti in obdelava naravnega jezika lahko še bolj učinkovito zadovoljijo potrebe strank, omogočajo hitro komunikacijo, odgovarjanje na vprašanja in reševanje težav v realnem času, kar izboljšuje zadovoljstvo strank in kakovost interakcij. Ključne besede: Umetna inteligenca, elektronsko poslovanje, chatboti, strojno učenje, obdelava naravnega jezika. Objavljeno v DKUM: 04.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 22 Celotno besedilo (1,96 MB) |
5. Uporaba informacijskih rešitev za podporo računovodstva v računovodskih servisihLidija Golob, 2024, diplomsko delo Opis: Računovodstvo igra ključno vlogo v gospodarstvu, saj omogoča spremljanje in analizo finančnega stanja podjetij. Ker je samostojno vodenje računovodstva zelo zahtevno in odgovorno, se številna podjetja odločajo za najem računovodskih servisov. Ti servisi so strokovno usposobljene družbe ali samostojni podjetniki, ki za svoje naročnike opravljajo računovodske storitve. Stalno se izobražujejo in sledijo novim zakonskim zahtevam ter računovodskim standardom.
Računovodski servisi pri svojem delu uporabljajo različne informacijske rešitve, ki podpirajo računovodske procese. V tem diplomskem delu smo podrobneje raziskali dve takšni rešitvi: Minimax in Pantheon. V teoretičnem delu smo najprej temeljito preučili vse vidike računovodstva, vključno z njegovo zgodovino in razvojem. Nato smo se posvetili raziskavi računovodskih servisov ter na koncu teoretičnega dela analizirali izbrani informacijski rešitvi, Minimax in Pantheon. V empiričnem delu diplomskega dela smo izvedli analizo anketnega vprašalnika, s katerim smo preverjali zastavljene hipoteze. Naša raziskava je pokazala, da sta Minimax in Pantheon učinkoviti orodji za podporo računovodstva v računovodskih servisih. Obe rešitvi omogočata servisom učinkovito upravljanje storitev in hitro prilagajanje spremembam v zakonodaji ter računovodskih standardih, kar podjetjem zagotavlja stabilno in zanesljivo osnovo za sprejemanje finančnih odločitev. Ključne besede: računovodstvo, računovodski servis, informacijske rešitve, digitalizacija računovodstva, pomen računovodskih servisov. Objavljeno v DKUM: 03.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 10 Celotno besedilo (2,55 MB) |
6. Vpliv umetne inteligence na elektronsko poslovanjeLara Čagran, 2024, magistrsko delo Opis: Pandemija Covid-19 je spremenila svet. Potrošniki so se začeli spreminjati in nanašati na spletno nakupovanje, saj so zakoni zahtevali, da ljudje ostanejo doma. Zardi tega je veliko podjetij moralo spremeniti svoj način poslovanja, če je želelo ostati konkurenčno. Morali so se prilagoditi na hitre spremembe. Ravno pandemija je spodbudila razvoj novih tehnologij med njimi tudi umetne inteligence. Pri umetni inteligenci gre za inženiring strojev in programov za njihovo izdelavo. Inteligentni ljudem posredujejo informacije, ki jim bodo pomagale pri njihovem procesu odločanja ter tudi sprejemajo odločitve. Umetna inteligenca ima programsko opremo, ki jo je mogoče programirati v skladu z cilji in potrebami podjetja.
Elektronsko poslovanje zajema različne dejavnosti, vključno z nakupom in prodajo blaga ter storitev, oglaševanjem in komunikacijo s strankami. E-podjetja običajno delujejo preko spletnih mest ali spletnih platform, ki služijo kot glavni vmesnik za transakcije, pri čemer uporabljajo varne plačilne prehode za finančne transakcije. Zaledni sistemi, kot so upravljanje zalog, upravljanje strank in obdelava naročil, so ključnega pomena za delovanje e-poslovanja. Uspeh v e-poslovanju je odvisen od ponudbe izdelkov, uporabniške izkušnje, tržnih strategij, učinkovite dostave in vrhunske storitve za stranke.
E-trgovina je podobna vsaki fizični trgovini. Uporabniki obiščejo e-trgovino, se razgledajo po spletni stani in če jim je všeč nekaj kupijo. Razlika je le v tem, da jim ni treba imeti lastnega prostora in lahko vse izdelke iščejo kar doma. Cilji e-trgovine so različni glede na podjetje. Splošni cilj je zmanjšanje stroškov, povečanje prodaje in povečati zadovoljstvo strank. Podjetja si postavijo cilje e-trgovine, da jim pomaga razumeti na kaj se morajo osredotočiti. Cilji zagotovijo smernice za spodbujanje rasti in doseganje uspeha. Cilji morajo biti jasni in jedrnati morajo pa biti tudi merljivi.
Umetna inteligenca obsega računalniške sisteme, ki so sposobni izvajati naloge, ki so tradicionalno povezane s človeško inteligenco – kot so napovedovanje, prepoznavanje predmetov, tolmačenje govora in generiranje naravnega jezika. Sistemi umetne inteligence se naučijo kako nekaj storiti, tako da obdelujejo veliko količino podatkov. V nekaj primerih učni proces umetne inteligence nadzorujejo ljudje, ki krepijo dobre odločitve in odvračajo slabe, a obstaja sistemi umetne inteligence , ki so zasnovani tako, da se lahko učijo brez nadzora ljudi.
Umetno inteligenco številne tehnologije uporabljajo za izboljšanje zmogljivosti. Najdemo jo v pametnih telefonih s pripomočki umetne inteligence, raznih platformah za e-trgovino z plačilnimi sistemi in vozili s sposobnostmi avtonomne vožnje. Umetna inteligenca pomaga ljudi zaščititi s pilotiranjem spletnih sistemov za odkrivanje goljufij in roboti za nevarna delovna mesta. Vsak stroj, ki ima vgrajeno umetno inteligenco, lahko pretekle izkušnje uporabi za predvidevanje prihodnjih dejanj, spomina in samozavedanja na podlagi različnih sposobnosti stroja. Zato lahko umetno inteligenco razvrstimo v različne podkategorije. Razvoj tehnologije lahko omogoči ustvarjanje strojev z občutkom zavedanja in prepoznavanja.
Umetna inteligenca v poslovanju pomeni uporabo orodij umetne inteligence kot so strojno učenje, obdelava naravnega jezika in računalniški vid za optimizacijo poslovnih funkcij, povečanje poslovne vrednosti in produktivnosti zaposlenih. Podjetja umetno inteligenco uporabljajo za krepitev analize podatkov in sprejemanja odločitev izboljšanje uporabniške izkušnje, ustvarjanje vsebine, optimizacijo IT, prodaje, trženja in praks kibernetske varnosti. Umetna inteligenca se uporablja kot orodje za podporo človeške delovne sile pri povečanju učinkovitosti poslovanja. Ključne besede: Umetna inteligenca, strojno učenje, elektronsko poslovanje, vrste e-trgovine, cilji e-trgovine, Amazon, vrste umetne inteligence, ChatGPT Objavljeno v DKUM: 12.09.2024; Ogledov: 69; Prenosov: 44 Celotno besedilo (2,33 MB) |
7. Vplivi uvedbe celovitih informacijskih rešitev na poslovanje bankAnja Sekirnik, 2024, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo raziskuje vplive uvedbe celovitih informacijskih rešitev na poslovanje bank, pri čemer se osredotoča na optimizacijo poslovnih procesov in izboljšanje konkurenčne pozicije v sodobnem digitalnem okolju. V uvodnem delu je opisana problematika, opredeljeni so namen, cilji in hipoteze raziskave, ter predpostavke in omejitve. Raziskovalne metode vključujejo analizo literature, študije primerov in empirične raziskave, s katerimi je proučevan vpliv celovitih informacijskih rešitev na različne vidike bančnega poslovanja.
Celovite informacijske rešitve so podrobno opredeljene, vključno z njihovimi moduli, prednostmi in slabostmi. Poudarjeno je, kako pravilna izbira in uvedba teh rešitev lahko vodi do izboljšane operativne učinkovitosti, medtem ko napake in tveganja lahko znatno vplivajo na uspeh projekta. Raziskava izpostavlja tri glavne koristi uvedbe celovitih informacijskih rešitev v bankah: povečano operativno učinkovitost, izboljšano uporabniško izkušnjo in boljše upravljanje tveganj. Hkrati se prepoznajo izzivi, kot so tehnične težave, organizacijski izzivi in prilagajanje zaposlenih na nove tehnologije.
Na primeru banke Nova KBM, d. d., je prikazana analiza poslovanja pred in po uvedbi sistema Hibis, ki je nadomestil prejšnji sistem Nobis. Rezultati kažejo, da je nova rešitev prinesla pomembne izboljšave v poslovnih procesih, optimizaciji delovanja banke in prenovi poslovnih procesov. Zaključek dela ponuja priporočila za uspešno uvedbo celovitih informacijskih rešitev, poudarja pomen strateškega vodenja in prilagodljivosti organizacije ter izpostavlja dolgoročne koristi učinkovite implementacije teh rešitev za banke, ki želijo ostati konkurenčne v hitro spreminjajočem se digitalnem okolju. Ključne besede: informacijska tehnologija, celovite informacijske rešitve, optimizacija poslovanja bank, tveganja, uvedba celovitih informacijskih rešitev Objavljeno v DKUM: 12.09.2024; Ogledov: 43; Prenosov: 39 Celotno besedilo (2,43 MB) |
8. Acceptance of GIS within ERP system : research study in higher educationSimona Sternad Zabukovšek, Polona Tominc, Zdenko Deželak, Gaik Nalbandyan, Samo Bobek, 2022, izvirni znanstveni članek Opis: GIS is often used in companies where employees already use enterprise information systems/enterprise resource planning (ERP) systems and where both systems are used simultaneously. This article is a research study of GIS acceptance by users using GIS, not as a stand-alone tool, but as an integrated tool into the ERP system. The research was conducted using the Technology Acceptance Model (TAM), one of the most often used research models for researching behavioral intention and actual use of information systems. For this research study, TAM has been modified and extended with external factors. The main research objective is to identify determinants of GIS acceptance and the attitude of individuals toward using GIS integrated with ERP systems. The structural equation model with partial least squares (PLS) method was used to analyze collected survey data. The study researched 12 external factors in the TAM model, out of which 10 were found significant. The most important factors that impact behavioral intention to use ERP-GIS systems are perceived usefulness of ERP-GIS systems and attitude toward using GIS, followed by education and training about ERP-GIS systems and perceived enjoyment using ERP-GIS systems. Ključne besede: geographic information systems (GIS), enterprise resource planning (ERP), GIS and ERP integration, GIS acceptance, technology acceptance model (TAM) Objavljeno v DKUM: 09.07.2024; Ogledov: 103; Prenosov: 13 Celotno besedilo (1,27 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
9. Enhancing PLS-SEM-Enabled research with ANN and IPMA : research study of enterprise resource planning (ERP) systems’ acceptance based on the technology acceptance model (TAM)Simona Sternad Zabukovšek, Samo Bobek, Uroš Zabukovšek, Zoran Kalinić, Polona Tominc, 2022, izvirni znanstveni članek Opis: PLS-SEM has been used recently more and more often in studies researching critical factors influencing the acceptance and use of information systems, especially when the technology acceptance model (TAM) is implemented. TAM has proved to be the most promising model for researching different viewpoints regarding information technologies, tools/applications, and the acceptance and use of information systems by the employees who act as the end-users in companies. However, the use of advanced PLS-SEM techniques for testing the extended TAM research models for the acceptance of enterprise resource planning (ERP) systems is scarce. The present research aims to fill this gap and aims to show how PLS-SEM results can be enhanced by advanced techniques: artificial neural network analysis (ANN) and Importance–Performance Matrix Analysis (IPMA). ANN was used in this research study to overcome the limitations of PLS-SEM regarding the linear relationships in the model. IPMA was used in evaluating the importance and performance of factors/drivers in the SEM. From the methodological point of view, results show that the research approach with ANN artificial intelligence complements the results of PLS-SEM while allowing the capture of nonlinear relationships between the variables of the model and the determination of the relative importance of each factor studied. On other hand, IPMA enables the identification of factors with relatively low performance but relatively high importance in shaping dependent variables. Ključne besede: traditional PLS-SEM, artificial neural network (ANN) analysis, Importance–Performance Matrix Analysis (IPMA), ERP system acceptance, TAM model Objavljeno v DKUM: 09.07.2024; Ogledov: 103; Prenosov: 13 Celotno besedilo (2,52 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
10. Attractiveness of collaborative platforms for sustainable e-learning in business studiesSimona Sternad Zabukovšek, Zdenko Deželak, Silvia Parusheva, Samo Bobek, 2022, izvirni znanstveni članek Opis: E-learning platforms have become more and more complex. Their functionality included in learning management systems is extended with collaborative platforms, which allow better communication, group collaboration, and face-to-face lectures. Universities are facing the challenge of advanced use of these platforms to fulfil sustainable learning goals. Better usability and attractiveness became essential in successful e-learning platforms, especially due to the more intensive interactivity expected from students. In the study, we researched the user experience of students who have used Moodle, Microsoft Teams, and Google Meet. User experience is, in most cases, connected with a person’s perception, person’s feelings, and satisfaction with the platform used. Data were collected using a standard UEQ questionnaire. With this research, we examined whether user experience factors: perceived efficiency, perceived perspicuity, perceived dependability, perceived stimulation, and perceived novelty affect perceived attractiveness, which is an important factor in the sustainability of e-learning tools. The collected data were processed using SmartPLS. The research study showed that all studied factors have a statistically significant impact on perceived attractiveness. Factor perceived stimulation has the strongest statistically significant impact on the perceived attractiveness of e-learning platforms, followed by perceived efficiency, perceived perspicuity, perceived novelty, and perceived dependability. Ključne besede: e-learning platform, collaboration platform, usability, user experience Objavljeno v DKUM: 09.07.2024; Ogledov: 116; Prenosov: 9 Celotno besedilo (969,15 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |