1. Vpliv umetne inteligence na elektronsko poslovanjeLara Čagran, 2024, master's thesis Abstract: Pandemija Covid-19 je spremenila svet. Potrošniki so se začeli spreminjati in nanašati na spletno nakupovanje, saj so zakoni zahtevali, da ljudje ostanejo doma. Zardi tega je veliko podjetij moralo spremeniti svoj način poslovanja, če je želelo ostati konkurenčno. Morali so se prilagoditi na hitre spremembe. Ravno pandemija je spodbudila razvoj novih tehnologij med njimi tudi umetne inteligence. Pri umetni inteligenci gre za inženiring strojev in programov za njihovo izdelavo. Inteligentni ljudem posredujejo informacije, ki jim bodo pomagale pri njihovem procesu odločanja ter tudi sprejemajo odločitve. Umetna inteligenca ima programsko opremo, ki jo je mogoče programirati v skladu z cilji in potrebami podjetja.
Elektronsko poslovanje zajema različne dejavnosti, vključno z nakupom in prodajo blaga ter storitev, oglaševanjem in komunikacijo s strankami. E-podjetja običajno delujejo preko spletnih mest ali spletnih platform, ki služijo kot glavni vmesnik za transakcije, pri čemer uporabljajo varne plačilne prehode za finančne transakcije. Zaledni sistemi, kot so upravljanje zalog, upravljanje strank in obdelava naročil, so ključnega pomena za delovanje e-poslovanja. Uspeh v e-poslovanju je odvisen od ponudbe izdelkov, uporabniške izkušnje, tržnih strategij, učinkovite dostave in vrhunske storitve za stranke.
E-trgovina je podobna vsaki fizični trgovini. Uporabniki obiščejo e-trgovino, se razgledajo po spletni stani in če jim je všeč nekaj kupijo. Razlika je le v tem, da jim ni treba imeti lastnega prostora in lahko vse izdelke iščejo kar doma. Cilji e-trgovine so različni glede na podjetje. Splošni cilj je zmanjšanje stroškov, povečanje prodaje in povečati zadovoljstvo strank. Podjetja si postavijo cilje e-trgovine, da jim pomaga razumeti na kaj se morajo osredotočiti. Cilji zagotovijo smernice za spodbujanje rasti in doseganje uspeha. Cilji morajo biti jasni in jedrnati morajo pa biti tudi merljivi.
Umetna inteligenca obsega računalniške sisteme, ki so sposobni izvajati naloge, ki so tradicionalno povezane s človeško inteligenco – kot so napovedovanje, prepoznavanje predmetov, tolmačenje govora in generiranje naravnega jezika. Sistemi umetne inteligence se naučijo kako nekaj storiti, tako da obdelujejo veliko količino podatkov. V nekaj primerih učni proces umetne inteligence nadzorujejo ljudje, ki krepijo dobre odločitve in odvračajo slabe, a obstaja sistemi umetne inteligence , ki so zasnovani tako, da se lahko učijo brez nadzora ljudi.
Umetno inteligenco številne tehnologije uporabljajo za izboljšanje zmogljivosti. Najdemo jo v pametnih telefonih s pripomočki umetne inteligence, raznih platformah za e-trgovino z plačilnimi sistemi in vozili s sposobnostmi avtonomne vožnje. Umetna inteligenca pomaga ljudi zaščititi s pilotiranjem spletnih sistemov za odkrivanje goljufij in roboti za nevarna delovna mesta. Vsak stroj, ki ima vgrajeno umetno inteligenco, lahko pretekle izkušnje uporabi za predvidevanje prihodnjih dejanj, spomina in samozavedanja na podlagi različnih sposobnosti stroja. Zato lahko umetno inteligenco razvrstimo v različne podkategorije. Razvoj tehnologije lahko omogoči ustvarjanje strojev z občutkom zavedanja in prepoznavanja.
Umetna inteligenca v poslovanju pomeni uporabo orodij umetne inteligence kot so strojno učenje, obdelava naravnega jezika in računalniški vid za optimizacijo poslovnih funkcij, povečanje poslovne vrednosti in produktivnosti zaposlenih. Podjetja umetno inteligenco uporabljajo za krepitev analize podatkov in sprejemanja odločitev izboljšanje uporabniške izkušnje, ustvarjanje vsebine, optimizacijo IT, prodaje, trženja in praks kibernetske varnosti. Umetna inteligenca se uporablja kot orodje za podporo človeške delovne sile pri povečanju učinkovitosti poslovanja. Keywords: Umetna inteligenca, strojno učenje, elektronsko poslovanje, vrste e-trgovine, cilji e-trgovine, Amazon, vrste umetne inteligence, ChatGPT Published in DKUM: 12.09.2024; Views: 69; Downloads: 19 Full text (2,33 MB) |
2. Vplivi uvedbe celovitih informacijskih rešitev na poslovanje bankAnja Sekirnik, 2024, master's thesis Abstract: Magistrsko delo raziskuje vplive uvedbe celovitih informacijskih rešitev na poslovanje bank, pri čemer se osredotoča na optimizacijo poslovnih procesov in izboljšanje konkurenčne pozicije v sodobnem digitalnem okolju. V uvodnem delu je opisana problematika, opredeljeni so namen, cilji in hipoteze raziskave, ter predpostavke in omejitve. Raziskovalne metode vključujejo analizo literature, študije primerov in empirične raziskave, s katerimi je proučevan vpliv celovitih informacijskih rešitev na različne vidike bančnega poslovanja.
Celovite informacijske rešitve so podrobno opredeljene, vključno z njihovimi moduli, prednostmi in slabostmi. Poudarjeno je, kako pravilna izbira in uvedba teh rešitev lahko vodi do izboljšane operativne učinkovitosti, medtem ko napake in tveganja lahko znatno vplivajo na uspeh projekta. Raziskava izpostavlja tri glavne koristi uvedbe celovitih informacijskih rešitev v bankah: povečano operativno učinkovitost, izboljšano uporabniško izkušnjo in boljše upravljanje tveganj. Hkrati se prepoznajo izzivi, kot so tehnične težave, organizacijski izzivi in prilagajanje zaposlenih na nove tehnologije.
Na primeru banke Nova KBM, d. d., je prikazana analiza poslovanja pred in po uvedbi sistema Hibis, ki je nadomestil prejšnji sistem Nobis. Rezultati kažejo, da je nova rešitev prinesla pomembne izboljšave v poslovnih procesih, optimizaciji delovanja banke in prenovi poslovnih procesov. Zaključek dela ponuja priporočila za uspešno uvedbo celovitih informacijskih rešitev, poudarja pomen strateškega vodenja in prilagodljivosti organizacije ter izpostavlja dolgoročne koristi učinkovite implementacije teh rešitev za banke, ki želijo ostati konkurenčne v hitro spreminjajočem se digitalnem okolju. Keywords: informacijska tehnologija, celovite informacijske rešitve, optimizacija poslovanja bank, tveganja, uvedba celovitih informacijskih rešitev Published in DKUM: 12.09.2024; Views: 43; Downloads: 7 Full text (2,43 MB) |
3. Acceptance of GIS within ERP system : research study in higher educationSimona Sternad Zabukovšek, Polona Tominc, Zdenko Deželak, Gaik Nalbandyan, Samo Bobek, 2022, original scientific article Abstract: GIS is often used in companies where employees already use enterprise information systems/enterprise resource planning (ERP) systems and where both systems are used simultaneously. This article is a research study of GIS acceptance by users using GIS, not as a stand-alone tool, but as an integrated tool into the ERP system. The research was conducted using the Technology Acceptance Model (TAM), one of the most often used research models for researching behavioral intention and actual use of information systems. For this research study, TAM has been modified and extended with external factors. The main research objective is to identify determinants of GIS acceptance and the attitude of individuals toward using GIS integrated with ERP systems. The structural equation model with partial least squares (PLS) method was used to analyze collected survey data. The study researched 12 external factors in the TAM model, out of which 10 were found significant. The most important factors that impact behavioral intention to use ERP-GIS systems are perceived usefulness of ERP-GIS systems and attitude toward using GIS, followed by education and training about ERP-GIS systems and perceived enjoyment using ERP-GIS systems. Keywords: geographic information systems (GIS), enterprise resource planning (ERP), GIS and ERP integration, GIS acceptance, technology acceptance model (TAM) Published in DKUM: 09.07.2024; Views: 103; Downloads: 5 Full text (1,27 MB) This document has many files! More... |
4. Enhancing PLS-SEM-Enabled research with ANN and IPMA : research study of enterprise resource planning (ERP) systems’ acceptance based on the technology acceptance model (TAM)Simona Sternad Zabukovšek, Samo Bobek, Uroš Zabukovšek, Zoran Kalinić, Polona Tominc, 2022, original scientific article Abstract: PLS-SEM has been used recently more and more often in studies researching critical factors influencing the acceptance and use of information systems, especially when the technology acceptance model (TAM) is implemented. TAM has proved to be the most promising model for researching different viewpoints regarding information technologies, tools/applications, and the acceptance and use of information systems by the employees who act as the end-users in companies. However, the use of advanced PLS-SEM techniques for testing the extended TAM research models for the acceptance of enterprise resource planning (ERP) systems is scarce. The present research aims to fill this gap and aims to show how PLS-SEM results can be enhanced by advanced techniques: artificial neural network analysis (ANN) and Importance–Performance Matrix Analysis (IPMA). ANN was used in this research study to overcome the limitations of PLS-SEM regarding the linear relationships in the model. IPMA was used in evaluating the importance and performance of factors/drivers in the SEM. From the methodological point of view, results show that the research approach with ANN artificial intelligence complements the results of PLS-SEM while allowing the capture of nonlinear relationships between the variables of the model and the determination of the relative importance of each factor studied. On other hand, IPMA enables the identification of factors with relatively low performance but relatively high importance in shaping dependent variables. Keywords: traditional PLS-SEM, artificial neural network (ANN) analysis, Importance–Performance Matrix Analysis (IPMA), ERP system acceptance, TAM model Published in DKUM: 09.07.2024; Views: 103; Downloads: 4 Full text (2,52 MB) This document has many files! More... |
5. Attractiveness of collaborative platforms for sustainable e-learning in business studiesSimona Sternad Zabukovšek, Zdenko Deželak, Silvia Parusheva, Samo Bobek, 2022, original scientific article Abstract: E-learning platforms have become more and more complex. Their functionality included in learning management systems is extended with collaborative platforms, which allow better communication, group collaboration, and face-to-face lectures. Universities are facing the challenge of advanced use of these platforms to fulfil sustainable learning goals. Better usability and attractiveness became essential in successful e-learning platforms, especially due to the more intensive interactivity expected from students. In the study, we researched the user experience of students who have used Moodle, Microsoft Teams, and Google Meet. User experience is, in most cases, connected with a person’s perception, person’s feelings, and satisfaction with the platform used. Data were collected using a standard UEQ questionnaire. With this research, we examined whether user experience factors: perceived efficiency, perceived perspicuity, perceived dependability, perceived stimulation, and perceived novelty affect perceived attractiveness, which is an important factor in the sustainability of e-learning tools. The collected data were processed using SmartPLS. The research study showed that all studied factors have a statistically significant impact on perceived attractiveness. Factor perceived stimulation has the strongest statistically significant impact on the perceived attractiveness of e-learning platforms, followed by perceived efficiency, perceived perspicuity, perceived novelty, and perceived dependability. Keywords: e-learning platform, collaboration platform, usability, user experience Published in DKUM: 09.07.2024; Views: 116; Downloads: 3 Full text (969,15 KB) This document has many files! More... |
6. Usklajenost poslovnih rešitev s poslovnimi zahtevamiUroš Zabukovšek, 2024, doctoral dissertation Abstract: Usklajenost informacijske in poslovne strategije je ključnega pomena za uspeh sodobnih podjetij. Množica raziskav ugotavlja, da so lahko celo najboljše strategije neuspešne zaradi pomanjkanja usklajenosti med IT in poslovnimi cilji. Ta problem usklajenosti se kaže kot ena izmed največjih težav med IT strokovnjaki in poslovnimi vodji.
V podjetjih morajo vse organizacijske enote sodelovati in podpirati skupne cilje. IT oddelek je ključnega pomena pri tem, saj ponuja storitve in izdelke, ki so nujni za optimizacijo delovanja podjetja. Da bi dosegli usklajenost, je potrebno zagotoviti, da je prisotna na vseh nivojih organizacije, od organizacijskega do individualnega. Za objektivno obravnavo usklajenosti pa je ključno razviti metode in orodja za merjenje stopnje usklajenosti, kar je še vedno predmet raziskav na področju managerskih informacijskih sistemov. Raziskave s področja usklajevanja poslovne in IT strategije (BITA) poudarjajo praktično vrednost usklajevanja obeh strategij, saj prinašajo direktni vpliv na delovanje podjetja. Zgodnejše raziskave so se osredotočale na primerjavo poslovnega načrta in IT načrta, druge so se osredotočale na povezavo med poslovno strategijo in strategijo IT, nato prileganje poslovnih potreb in prioritet informacijskih sistemov IT. Digitalne tehnologije revolucionarno spreminjajo merjenje in upravljanje okoljskih in trajnostnih vidikov poslovanja, vendar optimalno izvajanje in uporaba digitalnih tehnologij, ki podpirajo trajnost podjetij, ostaja izziv.
Izhodišče naše raziskave je bilo je bilo raziskati različne vidike BITA ter načine merjenja nivoja zrelosti usklajevanja v katerem se nahaja podjetje. Zanimalo nas je tudi kako BITA vpliva na uspešnost poslovanja organizacije. Glede na obstoječe raziskave BITA smo se osredotočili na manj raziskane dejavnike, kot je vpliv BITA na Korporativno trajnost ter posredne vplive dejavnikov kakovosti IT storitev in delo na daljavo na uspešnost poslovanja organizacije. Z področjem BITA so povezane različne tematike med katerimi lahko izpostavimo strateške informacijske sisteme, ki so informacijski sistemi, ki podpirajo ali oblikujejo konkurenčno strategijo organizacije in so ključne za uspešno poslovanje organizacij. Uspešnost uvedbe in uporabe navedenih sistemov je hkrati tesno povezana z zrelostjo BITA podjetja.
Obravnavana tema doktorske disertacije bo prispevala k večjemu razumevanju pomena BITA in stopnje zrelosti v podjetjih in kako BITA vpliva neposredno in posredno (preko kakovosti IT storitev in dela na daljavo) na uspešnost podjetja. Poleg navedenega ta raziskava prispeva k razumevanju pomena BITA in IT storitev pri uvajanju korporativne trajnosti in trajnostnih iniciativ.
Pričakujemo, da bo naša raziskava omogočila da bodo podjetja lažje uskladila IT storitve z poslovanjem in se osredotočila na ključne dejavnike, ki vplivajo na uspešnost poslovanja. V primeru, da se za podjetje naredi raziskava primera pa lahko podjetje poleg navedenega pridobi vpogled v pomembnost posameznih dejavnikov in se osredotoči na njih z namenom optimiranja ter usklajevanja IT in poslovnih procesov podjetja. Keywords: usklajenost informacijske strategije s poslovno strategijo (BITA), kakovost IT storitev, delo na daljavo, korporativna trajnost, modeliranje strukturnih enačb (SEM), delni najmanjši kvadrati (PLS). Published in DKUM: 13.06.2024; Views: 202; Downloads: 44 Full text (9,50 MB) |
7. Sistem sledljivosti na osnovi veriženja blokov in povezovanje podatkov za optimizacijo kratke dobavne verigeMarina Balaic, 2024, master's thesis Abstract: V kratki dobavni verigi so z željo, da bi zagotovili sledljivost pridelkov od kmeta do končnega potrošnika, pripravili strategijo, ki bo podprla njihov poslovni proces, z rešitvijo sledljivosti končnih produktov. Tovrstne implementacije zahtevajo velik doprinos in finančni vložek organizacije kot tudi celostno spremembo procesa v kratki dobavni verigi. Potreben je pravočasen in celovit pristop, ki omogoča učinkovito delovanje implementirane rešitve.
Magistrsko delo obravnava temo sistema sledljivosti na osnovi veriženja blokov, ki omogoča povezovanje in optimizacijo podatkov v kontekstu kratke dobavne verige za boljšo preglednost, učinkovitost in sledljivost. V začetku magistrske naloge smo si zastavili tri hipoteze, ki smo jih preučili z analiziranjem literature in praktičnih primerov. Tehnologija veriženja blokov prinaša obsežne spremembe za oskrbovalne verige na vseh področjih, ki še posebej izrazito vplivajo na ključne udeležence v oskrbovalnih verigah in končne uporabnike. V teoretičnem delu smo se tako natančneje osredotočili na predstavitev sistema sledljivosti v splošnem kontekstu oskrbovalnih verig, nato pa natančneje predstavili vpeljavo sistema sledljivosti na osnovi veriženja blokov v kratke dobavne verige.
Aplikativni del magistrske naloge je bil namenjen predstavitvi kratke dobavne verige Zelene točke in predstavitvi zasnove ideje in modela implementacije tehnologije sledljivosti v kratko dobavno verigo. V nadaljevanju smo predstavili aplikacijo sledljivosti, ki jo aktivno uporabljajo udeleženci, ter predstavili praktičen primer vnašanja informacij in uporabe te aplikacije na mobilnem telefonu. S konkretnim primerom smo prikazali sledljivost pridelka od pridelovalca do police v trgovini in prikazali skeniranje QR kode na deklaraciji proizvoda s strani potrošnika. Opredelili smo izzive, prednosti in slabosti vpeljave sistema sledljivosti v izbrani kratki dobavni verigi. Zaključili smo z diskusijo o sedanji praksi poslovanja kratke dobavne verige ter predstavili predloge in priložnosti za nadaljnje izboljšave na področju sledljivosti in razvoja poslovanja. Keywords: Sledljivost, tehnologija veriženja blokov, optimizacija podatkov, oskrbovalna veriga, kratka dobavna veriga. Published in DKUM: 14.05.2024; Views: 221; Downloads: 34 Full text (2,07 MB) |
8. |
9. Managing document management systems’ life cycle in relation to an organization’s maturity for digital transformationSimona Sternad Zabukovšek, Sandra Jordan, Samo Bobek, 2023, original scientific article Abstract: Document management systems (DMS) have become an important topic regarding digital transformation in organizations because they enable paperless business, speed up processes, lower business costs, and support sustainability activities in organizations. DMSs should be considered as green technology and also as technology crucial for green digital transformation. Sustainability is becoming increasingly crucial for organizations and society, and DMSs, along with paperless business, can contribute to the sustainable orientation of organizations. However, the problem with DMS implementations is that they often fail and that DMS users often use DMSs at a basic level, which means that, among other things, they still prefer to print documents rather than use electronic documents. A framework that can contribute to a better implementation and a higher level of use of DMSs, which both lead to a more green digital transformation of the organization, represents an organization's maturity. We used the Process and Enterprise Maturity Model (PEMM) to assess the organization's maturity level concerning the DMS' life cycle. Findings are presented from the research study. The research study was based on a questionnaire and collected data from DMS users. The research study showed that an organization's maturity impacts the DMS' life cycle. Organizations that manage the DMS' life cycle will better cope with digital transformation and sustainability issues related to paperless business. Keywords: digitalization of processes, document management system (DMS), organization maturity, process maturity, life cycle, digital transformation Published in DKUM: 16.02.2024; Views: 416; Downloads: 13 Full text (2,08 MB) This document has many files! More... |
10. Business IT alignment impact on corporate sustainabilityUroš Zabukovšek, Polona Tominc, Samo Bobek, 2023, original scientific article Abstract: Business-IT alignment (BITA) has become crucial for effective organisational management in today's interconnected global economy. This article investigates the relationship between BITA and corporate sustainability, exploring how businesses can leverage BITA for sustainable growth and development. The study employs a case research approach in a multinational manufacturing organisation, utilising a mixed methods research (MMR) design. In the quantitative part of the research, the PLS-SEM technique was used to examine the influence of six BITA factors on employees' self-perceived action competence for sustainability (SPACS). This study confirmed that all six BITA factors strongly influence all three SPACS factors. In the qualitative part of the research, semi-structured interviews were used to measure the BITA maturity level of the organisation and the influence of BITA factors on corporate sustainability. Based on quantitative and qualitative research results, it can be confirmed that BITA strongly influences corporate sustainability. Results also confirm that there is no universal approach to BITA and its influence on corporate sustainability. Organisations must focus on all factors of BITA equally to achieve better levels of BITA and ensure its influence on corporate sustainability. Keywords: business–IT alignment (BITA), corporate sustainability, SPACS, case research, mixed methods research (MMR), PLS-SEM Published in DKUM: 14.02.2024; Views: 340; Downloads: 19 Full text (2,90 MB) This document has many files! More... |