1. 9th FEB International Scientific Conference : Sustainable Management in the Age of ESG and AI: Navigating Challenges and Opportunities2025, zbornik Opis: The Faculty of Economics and Business, University of Maribor, organized the 9th International Scientific Conference titled Sustainable Management in the Age of ESG and AI: Navigating Challenges and Opportunities. The international scientific conference brought together international researchers, professionals, and practitioners to discuss sustainable management in the context of the increasing importance of Environmental, Social, and Governance (ESG) factors and the rapid advancement of Artificial Intelligence (AI). Participants presented academic contributions addressing the challenges and opportunities arising from the integration of ESG principles and advanced technologies into strategic and managerial processes. The event served as a platform for interdisciplinary knowledge exchange and fostered collaboration between academia and the business sector with the aim of developing innovative and responsible management practices that support a sustainable future. Ključne besede: sustanability, ESG, AI, economic environment, academic environment Objavljeno v DKUM: 12.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 113
Celotno besedilo (14,06 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
2. Planiranje politike podjetja in strateškega razvoja na primeru podjetja Lesdom d.o.o.Gašper Žižek, 2025, magistrsko delo Opis: V današnjem poslovnem okolju so podjetja nenehno soočena s hitrimi in z nepredvidljivimi spremembami, ki jih morajo hitro zaznati in se nanje učinkovito odzvati. Prilagajanje tem spremembam je ključnega pomena za ohranjanje konkurenčne prednosti in dolgoročne rasti. Da bi ostala konkurenčna, morajo podjetja ne le reagirati na spremembe, temveč tudi proaktivno iskati priložnosti za rast in razvoj. S stalnim spremljanjem tržnega okolja, inovacijami ter prilagajanjem strategij lahko podjetja izkoristijo spremembe v svojo korist, prepoznajo nove trende in potrebe na trgu ter jih pretvorijo v uspešne poslovne strategije. Tako se podjetja, ki uspešno izkoriščajo spremembe in nenehno iščejo možnosti za rast, bolje pozicionirajo za dolgoročni uspeh na vedno bolj dinamičnem trgu.
Magistrsko delo z naslovom "Planiranje politike podjetja in strateškega razvoja na primeru podjetja Lesdom d.o.o." obravnava nujnost nenehnega prilagajanja strategij zaradi stalnih sprememb na trgu. Delo poudarja pomen proaktivnega spremljanja tržnega okolja in učinkovitega odzivanja na te spremembe. Raziskujemo teoretične osnove strateškega managementa in politike podjetja ter njihovo aplikacijo v praksi na primeru podjetja Lesdom d.o.o., pri čemer posvečamo posebno pozornost viziji, poslanstvu, ciljem in strategijam podjetja.
Magistrsko delo je sestavljeno iz dveh delov, in sicer iz teoretičnega in empiričnega. V teoretičnem delu bomo preučili postopek in elemente, ki jih potrebujemo v postopku planiranaja politike podjetja v MER modelu integralnega managementa, prav tako bomo spoznali planiranje razvoja podjetja na ravni strateškega managementa in s tem povezane procese in metode planiranja razvoja na ravni strateškega managementa.
V empiričnem delu bomo spoznali in proučili družinsko podjetje Lesdom d.o.o. in njegovo možnost razvoja. Za podjetje bomo podali predloge glede politike podjetja ter predstavili predlog razvoja podjetja. Ključne besede: politika podjetja, strateški management, družinsko podjetje, zunanji in notranji dejavniki, okolje podjetja, družinsko podjetje, Lesdom d.o.o. Objavljeno v DKUM: 02.04.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 24
Celotno besedilo (2,03 MB) |
3. Vpliv nefinančnega poročanja na trajnostno korporativno upravljanjeMatic Čufar, 2024, doktorska disertacija Opis: V preteklih letih so se pojavili številni dogodki (kot so finančne krize, neodgovorno korporativno upravljanje itd.), ki so negativno vplivali na gospodarske družbe, gospodarstvo in s tem tudi na deležnike in širšo družbo. S strani ključnih deležnikov gospodarskih družb se je tako začela pojavljati vedno večja potreba po celovitosti poročanih informacij s strani gospodarskih družb in po večji transparentnosti. Z vpeljavo Evropske direktive 2014/95/EU (v nadaljevanju NFRD) je bila na evropski ravni vpeljana zahteva za poročanje nefinančnih podatkov za določene skupine gospodarskih družb. Z objavo tovrstnih informacij naj bi gospodarske družbe njihovim deležnikom in širši javnosti prikazale celovitejšo plat svojega poslovanja, ki se ne navezuje primarno na finančno stanje in pridobivanje dobička, temveč tudi na vlogo prilagajanja poslovanja gospodarske družbe v smeri ohranjanja naravnega in družbenega okolja. S tem bi se širši javnosti prikazala dodatna področja poslovanja in upravljanja gospodarskih družb, ki bi pripomogla k večjemu zavzemanju gospodarskih družb za doseganje ciljev, ki so vsebinsko naravnani k trajnostnemu in družbeno odgovornemu razvoju. Glavni poudarek doktorske disertacije se nanaša na raziskavo vpliva zakonodaje nefinančnega poročanja na kakovost poročanih nefinančnih informacij (raziskovalni konstrukt 1) in na vpliv zakonodaje nefinančnega poročanja na trajnostno korporativno upravljanje (raziskovalni konstrukt 2). Tovrstni vpliv je v raziskavi doktorske disertacije proučevan na podlagi lastnega raziskovalnega modela, ki je bil vzpostavljen na temelju zahtev NFRD, CSRD, standardov ESRS in MER-modela integralnega managementa in upravljanja. Doktorska disertacija je razdeljena na teoretični in empirični del. Prvo poglavje doktorske disertacije predstavlja uvodno poglavje, ki vsebuje opredelitev problema raziskave, raziskovalno tezo, cilje raziskave, raziskovalna vprašanja, kot tudi predpostavke in omejitve raziskave ter opis raziskovalnih metod. Drugo in tretje poglavje doktorske disertacije se nanašata na opis teoretične podlage, zgodovinskega razvoja in zakonodaje na področju korporativnega upravljanja in družbeno odgovornega ter trajnostnega korporativnega upravljanja. Četrto poglavje doktorske disertacije vsebuje opis celovitega in trajnostnega upravljanja gospodarskih družb na podlagi MER-modela integralnega managementa in upravljanja. V petem poglavju so opisani pravni viri na področju družbeno odgovornega in trajnostnega korporativnega upravljanja v EU in medsebojna primerjava pravnih okvirjev izbranih držav (Slovenije, Nemčije in Francije), ki so vključene v empirični del raziskave doktorske disertacije. Ugotovitve, pridobljene v drugem, tretjem, četrtem in petem poglavju, so bile uporabljene za pripravo lastnega raziskovalnega modela, ki je
opisan v šestem poglavju doktorske disertacije. Lasten raziskovalni model za ovrednotenje nefinančnih informacij je bil uporabljen za izvedbo empirične raziskave. Empirična raziskava, ki je predstavljena v sedmem poglavju, je bila izvedena na podlagi kvalitativne metode pluralne razlagalne študije primera. Za analizo podatkov je bila v raziskavi študije primera uporabljena kvalitativna metoda analize vsebine v povezavi z metodo primerjalne analize. V raziskavo je bilo vključenih 30 gospodarskih družb iz Slovenije, Nemčije in Francije (10 gospodarskih družb iz vsake države). Raziskava je bila izvedena na podlagi javno objavljenih letnih poročil in trajnostnih poročil, objavljenih za leti 2017 in 2021. Predstavljenim rezultatom empiričnega dela raziskave sledi opis implikacij rezultatov raziskave za gospodarske družbe in širšo družbo v osmem poglavju ter sklep s ključnimi ugotovitvami raziskave. Ključne besede: nefinančno poročanje, korporativno upravljanje, MER-model integralnega managementa in upravljanja, družbeno odgovorno korporativno upravljanje, trajnostno korporativno upravljanje Objavljeno v DKUM: 11.03.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 55
Celotno besedilo (3,05 MB) |
4. Vpliv kulture, etike in verodostojnosti na uspešnost podjetja Elektro Maribor d.d.Tjaša Smogavc, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu raziskujemo vpliv kulture, etike in verodostojnosti na uspešnost izbranega podjetja Elektro Maribor d. d., ki se ukvarja z distribucijo električne energije. Dejavniki, ki smo jih preučili, so temeljne vrednote podjetja, tip kulture in tip klime podjetja, moč kulture ter neformalni in formalni dejavniki uveljavljanja verodostojnosti. Vpliv dejavnikov na uspešnost podjetja smo analizirali pomočjo izbranih ekonomskih in neekonomskih kazalnikov uspešnosti. Ključne besede: kultura, verodostojnost, etika, vrednote, uspešnost podjetja Objavljeno v DKUM: 17.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 51
Celotno besedilo (3,98 MB) |
5. Planiranje nasledstva in razvoja družinskih podjetij na primeru podjetja xStaš Petrovič, 2024, diplomsko delo Opis: Družinska podjetja so ena najpomembnejših vrst podjetij v Sloveniji in po svetu. V Evropi družinska podjetja ustvarjajo 65 % delovnih mest in BDP-ja. Pri družinskih podjetjih pa veliko krat nastane težava pri prenosu nasledstva na naslednjo generacijo. Tako smo v teoretičnem delu diplomskega dela definirali družinska podjetja, zapisali, zakaj so pomembna in naredili primerjavo prednosti in slabosti le-teh. Raziskovali smo tudi družinske odnose, ki vplivajo na procese dela v podjetjih. Posvetili pa smo se predvsem problemu nasledstva in tako opisali razne nasledstvene možnosti in strategije, ki jih lastniki družinskih podjetij uporabljajo pri procesu prenosa podjetja. Za empirični del diplomskega dela pa smo analizirali izbrano družinsko podjetje Atermika d.o.o. Definirali smo, zakaj je podjetje družinsko, raziskovali odnose med družino in podjetjem ter s pomočjo direktorja napravili še nasledstveni načrt. Ključne besede: družinsko podjetje, nasledstvo, prenos podjetja, lastništvo. Objavljeno v DKUM: 21.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 51
Celotno besedilo (913,06 KB) |
6. Analiza in izzivi nasledstva družinskega podjetja Ajm d.o.o.Aljaž Pernek, 2024, diplomsko delo Opis: Družinska podjetja predstavljajo pomemben del gospodarstva po vsem svetu, pri čemer v nekaterih državah dosegajo delež do 90 % vseh podjetij. V Sloveniji so ta podjetja večinoma mikro in majhna podjetja, kar se kaže v njihovi strukturi in načinu delovanja. Posebnost družinskih podjetij je njihova kompleksnost pri vodenju in upravljanju, saj se poslovno in družinsko življenje pogosto prepletata. Obenem so medsebojni odnosi v družinskih podjetjih intenzivnejši kot v drugih podjetjih in vplivajo na delovanje podjetja. Eden izmed izzivov je tudi proces nasledstva, ki ni enostaven in zahteva skrbne priprave, da bi se izognili konfliktom, ki lahko nastanejo zaradi različnih interesov ali pomanjkanja kompetenc družinskih članov. Ločimo nasledstvo v lastništvu in vodstvu, ki lahko poteka sočasno ali ločeno. Prehod podjetja iz ene generacijo v naslednjo predstavlja največjo težavo, saj veliko podjetij te aktivnosti ne preživi.
V diplomskem delu bomo na primeru podjetja Ajm d. o. o., preučili, kako lahko pravočasno in načrtno planiranje vpliva na podjetje, da bi nemoteno preživelo obdobje prenosa in delovalo enako uspešno ali še uspešnejše v primerjavi s prejšnjo generacijo. Predstavili bomo njihove ključne mejnike v času delovanja ter predstavili potek prenosa nasledstva iz prve na drugo generacijo. Dodatno bomo predstavili njihove nasledstvene možnosti in načrte za prehod nasledstva podjetja iz druge v tretjo generacijo. Ključne besede: družinsko podjetje, prehod nasledstva, lastništvo, vodstvo, medsebojni odnosi v družinskem podjetju, planiranje. Objavljeno v DKUM: 21.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 55
Celotno besedilo (1,82 MB) |
7. Družinsko podjetje in planiranje nasledstva v družinskem podjetju Pro Žak d.o.o.Špela Kresonja, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo s pomočjo literature podrobneje predstavili družinska podjetja. Družinsko podjetje smo opredelili z definicijo in se poglobili v značilnosti družinskih podjetij. Podorbneje smo prikazali kako se družinsko podjetje razlikuje od nedružinskega in kateri so glavni dejavniki, ki ju ločujejo. V teoretičnem delu smo preučili tudi prednosti in slabosti samega družinskega podjetja.
Posebej smo predstavili tudi nasledstvo v družinskem podjetju, kako je opredeljeno, kako ga je potrebno načrtovati in kdaj s tem pričeti. Dotaknili smo se tudi kako pomemben je naslednik v družinskem podjetju. Navedli in razložili smo tudi dejavnike za uspešen prenos podjetja na naslednike in opozorili na morebitne razloge za neuspen prenos podjetja.
V praktičnem delu smo prestavili in opisali izbrano družinsko podjetje Pro Žak d. o. o. . podorobno smo opisali njegov nastanek, s čim se ukvarja in katere družinske člane zaposluje. Izdelali smo načrt kako naj bi družinsko podjetje predalo vodenje nasledni generaciji po fazah za predajo podjetja in se s pomočjo vprašalniki in intervjuja s posameznimi zaposlenimi v podjetju dokopali do informacij kako odnosi vplivajo na delovanje v podjetju, kako so vloge v podjetju porazdeljene glede na člane družine.
Ključne ugotovitve, ki smo jih pri diplomskem delu ugotvili so, da je načrtovanje predaje podjetja ključnega pomena za obstoj podjetja in, da moramo z načrtovanjem začeti dovolj zgodaj, kot se tega lotevajo tudi v obravnavanem družinskem podjetju. Na primeru podjetja Pro Žak d. o. o. smo ugotovili, da je podjetje zaradi zaposlovanja družinskih članov bolj povezano in uspešnejše, saj med njimi poteka harmonija in prepletanje dobrih družinskih odnosov, to smo podprli tudi z pogovorom z zaposlenimi, ki niso člani družine. Ključne besede: družinsko podjetje, predaja nasledstva, naslednik, planiranje, družina, odnosi, podjetje Objavljeno v DKUM: 21.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 39
Celotno besedilo (1,52 MB) |
8. STRATEŠKE RAZVOJNE PRILOŽNOSTI PODJETJA NA PRIMERU MARKETINŠKE AGENCIJE LPK, D. O. O.LUKA POPOVIĆ KRAJNC, 2024, diplomsko delo Opis: Marketinške agencije v gospodarstvu predstavljajo pomemben del podjetij, ki ustvarjajo veliko delovnih mest in prispevajo k razvijanju ekonomije države. S pomočjo marketinških agencij podjetja različnih industrij pospešujejo, izboljšujejo, raziskujejo in oglašujejo izdelke ali storitve. Dobre marketinške agencije so zelo iskane v današnjem gospodarstvu s ponujanjem celovitih storitev (raziskovanje trga, izdelava spletnih trgovin in oglaševanje preko spleta). Podjetja, ki delujejo v različnih industrijah, se vedno bolj zanašajo za sodelovanje z marketinškimi agencijami z drugačnimi pristopi oglaševanja in prodajo izdelkov na internetu.
V vsakem podjetju je izjemnega pomena faza rasti, na katero se je treba dobro pripraviti in jo izpeljati v zadanem časovnem okvirju.
Diplomsko delo je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu diplomskega dela smo opredelili MER model integralnega managementa, politiko, udeležence, razvoj podjetja in metode razvoja. Vse sestavine smo natančno teoretično opredelili in preučili z namenom kasnejše implementacije na primeru podjetja Lpk, d. o. o. Znanje, ki smo ga pridobili v teoretičnem delu, smo v empiričnem delu tudi uporabili. Preučene modele in analize smo natančno implementirali na model marketinške agencije ter kreirali načrt rasti podjetja Lpk, d. o. o. Ob delu na primeru podjetja smo zasledili tudi nove priložnosti in možnosti za rast ter razvoj podjetja. Na koncu raziskave smo tudi podali nove predloge, metode, prednosti, priložnosti in predlagan načrt za nadaljnji razvoj marketinške agencije.
Ključne besede: MER model, vizija podjetja, politika podjetja, udeleženci podjetja, strateška poslovna področja podjetja, prednosti in nevarnosti, razvoj podjetja Objavljeno v DKUM: 15.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 16
Celotno besedilo (480,83 KB) |
9. Uvajanje programskih orodij cad/cam v podjetju strugarstvo Pešak : magistrsko deloNace Pešak, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu je obravnavan problem pomanjkanja tehnologije v podjetju Strugarstvo Pešak za izdelavo izdelkov s prostimi površinami. Naša raziskava je pomembna, ker podjetje želi povečati svojo konkurenčnost in razširiti ponudbo izdelkov. Celovito rešitev vidimo v programskem orodju NX. V njem sta uporabljeni funkciji CAD in CAM za računalniško podprto načrtovanje in izdelavo izdelkov, za gradnjo poprocesorja pa uporabimo programsko orodje NX Post Builder. Poprocesor namensko razvijemo za stroj Chiron FZ 12 WN, ki je rezultat nedavne investicije podjetja za širitev na nove produkcijske trge. Z implementacijo inženirskega znanja tehnologij izdelamo polkrogelni pozitiv in negativ. Pripravljena je tudi primerjalno analiza stroškov programskih orodij ter argumentiramo najbolj optimalno izbiro glede na potrebe podjetja. V magistrskem delu osvojimo delovanje stroja in programskega orodja z namenom prihodnje izdelave kompleksnejših izdelkov iz najrazličnejših materialov. Na koncu je prikazano, kako implementacija predlagane rešitve podjetju omogoča izboljšanje proizvodne učinkovitosti, zmanjšanje stroškov ter povečanje kakovosti izdelkov, kar vodi v konkurenčno prednost na trgu. Ključne besede: CAD, CAM, TCL, poprocesor, NX, gradnik poprocesorja Objavljeno v DKUM: 25.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 31
Celotno besedilo (3,42 MB) |
10. Sustainable CSR : Legal and Managerial demands of the new EU legislation (CSRD) for the future corporate governance practicesAndreja Primec, Jernej Belak, 2022, izvirni znanstveni članek Opis: Despite its short-term use, non-financial reporting is an important measure, as demonstrated by numerous theoretical studies and empirical research. However, the mandatory nature of non-financial reporting and public pressure have persuaded company management to address non-financial issues alongside financial ones. Companies from countries with a more prolonged culture and tradition have been more successful in this respect than the companies from “younger” transition countries. Overall, non-financial reporting has raised the level of social responsibility in companies. However, things are far from ideal. Many uncertain situations, e.g., environmental, health, energy, etc., bring new challenges. They require not only non-financial, but also sustainable solutions. Therefore, it is unsurprising that the disclosure of non-financial information has also been renamed sustainability reporting (regarding designation in legal acts). In the presented research, we analyze how Slovenian companies comply with the current legislation (NFRD) requirements and whether their non-financial reports are qualitatively and quantitatively adequate. We are interested in what changes the new legislative proposal (CSRD) requires from them. Are the efforts of the legislator going in the right direction? Will companies be better prepared for environmental and social risks, and therefore better manage for sustainability once the CSRD is in place? The results suggest that the qualitative part of the non-financial reporting is the weakest. This gap in the quality of (required) non-financial reporting is also the subject of the presented research, which shows the (non)quality of the present non-financial reporting and therefore justifies the development of further requirements. Thus, CSRD introduces mandatory and uniform reporting standards based on double materiality, unification of the system of sanctions, external audit, etc. Therefore, our expectations that the new directive will contribute to more sustainability-oriented corporate governance are legitimate and justified. Since the CSRD harmonized sustainability reporting in the EU, this applies to Slovenia and all member states. Ključne besede: sustainability reporting, governance factors, legal framework, Directive 2014/95/EU, CSRD proposal Objavljeno v DKUM: 01.07.2024; Ogledov: 151; Prenosov: 30
Celotno besedilo (1,04 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |