1. 43rd International Conference on Organizational Science Development: Green and Digital Transition – Challenge or Opportunity : Conference Proceedings2024, proceedings of peer-reviewed scientific conference contributions (international and foreign conferences) Abstract: The 43rd International Scientific Conference on the Development of Organisational Science was held in Portorož from the 20th to the 22nd of March 2024. The main aim of the conference was to promote the importance of knowledge in the context of green and digital transtition of organizations, through academic and scientific debates and professional developments from the economic and non-economic worlds. The conference, which was held under the umbrella title " Green and Digital Transition - Challenge or Opportunity", aimed to highlight the importance of the green and digital transition for the successful achievement of organisational objectives and the appropriate overcoming of societal challenges. The objectives pursued in this context are related to the natural dimensions on the one hand, and to stimulating the economy through green technology, sustainable development and pollution reduction on the other. The green and digital transition is also an opportunity for organisations to make changes towards overarching environmental challenges. It is undoubtedly more important than ever to take decisions that generate synergies between innovation, different sciences, and applied approaches, and to promote changes in business models that will lead to a sustainable and socially responsible development environment. In Portorož, we have reconnected opinions, views, and scientific and professional debates that will stimulate all of us to act in the future, both in organizations and in society at large. Keywords: organization, knowledge, interdisciplinarity, science, economy Published in DKUM: 22.03.2024; Views: 440; Downloads: 76 Full text (21,17 MB) This document has many files! More... |
2. Implementacija infografike za pomoč pri učinkovitem zdravljenju sladkorne bolezniBarbara Potočnik, 2024, master's thesis Abstract: V Sloveniji in svetu so kronične bolezni v porastu. Starostna doba se zvišuje, prav tako so kronične bolezni odraz socialno ekonomskih determinant v družbi. Sladkorna bolezen je kronična presnovna bolezen. Sladkornega bolnika neposredno ne ogroža povišan krvni sladkor, pač pa zapleti, ki jih nezdravljen krvni sladkor pušča na ožilju, ledvicah, živčnem sistemu in očeh. Zdravljenje sladkornega bolnika se prične z dobro komunikacijo, ki jo izvede zdravstveni delavec. Dobra komunikacija vključuje empatijo, iskrenost, zaupanje, sočutje in znanje. Odnos bolnika in zdravstvenega delavca mora biti udoben in varen. Bolnik s sladkorno boleznijo potrebuje dober izobraževalni proces, kajti svojo bolezen ves čas vodi v domačem okolju. Zato mora biti seznanjen z vsemi postopki, ki vplivajo na dobro samokontrolo. V bolnišničnem okolju ali diabetološki ambulanti jim poskušamo izobraževalne procese čim bolj približati z različnimi pristopi. Vsak človek potrebuje svoj način izobraževanja, zato je ključnega pomena, da ga izobraževalec dobro izobrazi. V času pandemije se je osebni pristop izobraževanja spremenil v kontrole in učenje preko različnih internetnih aplikacij oziroma preko telefonskih klicev. Odločili smo se, da naredimo infografiko, ki bo preko QR kode povezana z izobraževalnim filmom o aplikaciji zdravila v podkožje, samokontroli krvnega sladkorja v domačem okolju ter hipoglikemijo in ukrepe pri tem. Najprej smo z anketnim vprašalnikom povprašali izobraževalke sladkornih bolnikov v Kliniki Golnik, kaj bi bilo najbolj primerno zajeti v takem izobraževalnem projektu. Nato smo z vprašalnikom vprašali bolnike s sladkorno boleznijo, kako dobro poznajo svojo bolezen, zdravila, ki jih prejemajo za zdravljenje sladkorne bolezni, kdo jim je pri učenju in vodenju svoje bolezni najbolj pomagal, kakšne so imeli težave pri tem, ter kateri izobraževalni procesi in pripomočki so jim najbolj pomagali. Oblikovali smo infografiko in jo predstavili na zloženki. S pomočjo uporabe QR kode smo sporočilo prenesli tudi v video okolje. Ugotovili smo, da je izobraževalni video, povezan preko infografike, bolj uporaben za bolnike, ki uporabljajo primerno tehnologijo in so praviloma mlajši. Raziskava je dokazala, da imajo bolniki najraje osebni pristop v smislu pogovora oziroma izobraževanja, pri tem pa uporabljajo zloženke, knjige, medicinsko tehnične pripomočke in tudi izobraževalne filme. Keywords: zdravljenje, sladkorna bolezen, izobraževanje, samovodenje, zdravstvena pismenost Published in DKUM: 07.02.2024; Views: 353; Downloads: 28 Full text (1,99 MB) |
3. Raziskava vpliva bolečine na delo pri uslužbencih sodnega okrožja KranjJana Potočnik, 2023, undergraduate thesis Abstract: Raziskava o vplivu bolečine na delo temelji na vprašalniku spletne ankete v kateri so sodelovali zaposleni na sodiščih sodnega okrožja Kranj.
Namen raziskave je bil pridobiti podatke o številu zaposlenih, ki so v zadnjem delovnem tednu pri opravljanju vsakodnevnega, ponavljajočega se dela, ki se v večini delovnega časa opravlja v sedečem položaju, imeli občutek bolečine ter o vplivu le-te na samo delo.
Študija, ki smo jo v nalogi predstavili, zajema področje ergonomije ter vpliva okolja in opreme, ki jo imata ta na zaposlene.
V zaključnem delu smo uporabili empirično kvalitativno metodo raziskovanja, in sicer s študijem domače in tuje strokovne literature različnih avtorjev. V okviru kvantitativne metode raziskovanja smo podatke pridobili s spletnim anketnim vprašalnikom.
Rezultati spletne ankete so pokazali delež zaposlenih s trajno prisotno motečo bolečino, ki po njihovem mnenju vpliva na sposobnost za opravljanje dela.
Glede na pridobljene podatke zaposlenim priporočamo večkratno, nekajminutno, dnevno prekinitev dela z namenom izvedbe vaj za krepitev mišic v vratu in hrbtenici. Keywords: sedeče delo, bolečine, ergonomsko oblikovana oprema Published in DKUM: 16.01.2024; Views: 391; Downloads: 17 Full text (2,62 MB) |
4. Ergonomska analiza elektromontažnih del na višiniMatej Coklin, 2023, master's thesis Abstract: Na primeru podjetja Elektro Celje, d. d., smo proučevali dejavnike in okoliščine nastanka nevarnih situacij in tveganj za razvoj različnih obolenj pri elektromonterjih ob izvajanju višinskih del na elektroenergetskem omrežju. S pomočjo metode OWAS smo opravili analizo obremenitev telesa pri dveh različnih načinih izvedbe višinskih del. Izsledke OWAS analize smo potrdili in nadgradili z izvedbo ankete o varnosti, zdravju in izpostavljenosti zaposlenih poklicnim obolenjem na delovnem mestu. Ugotovili smo, da prihaja pri opravljanju višinskih del do delovnih položajev in opravil, ki presegajo dovoljeno dnevno obremenitev in zato zahtevajo takojšnje, nujno ukrepanje (opravilo vzpenjanja na oporišče) ali ukrepanje v doglednem času (sklonjena hrbtenica v torziji, uporaba fizične sile nad 200 N, glava, sklonjena pod kotom 30° ali več). Zaznane pomanjkljivosti je mogoče delno odpraviti s povečano uporabo mehaniziranih pripomočkov, kjer lokacija izvedbe del to dopušča, sicer z reorganizacijo in optimizacijo delovnega procesa. Možne ergonomske rešitve, ki bi razbremenile delavca in povečale varnost pri delu, so: združevanje več delovnih skupin – s povečevanjem obsega timskega dela bi se skrajšal čas izvedbe posameznih delovnih operacij in dosegla večja učinkovitost; smiselna organizacija in aktivno upravljanje odmorov – z ustrezno dolžino, razporeditvijo in številom odmorov bi se čas kvarnih drž pri delu znižal na ustrezen nivo; upoštevanje osebnih karakteristik delavcev pri dodeljevanju varnih in primernih delovnih zadolžitev v okviru delovnega procesa. Višji nivo zdravja pri delu bi dosegli z uvedbo celovite ocene telesne pripravljenosti delavcev v redne obdobne zdravniške preglede. Sistematično spremljanje telesnih zmogljivosti bi omogočilo premišljeno raz- in prerazporejanje delavcev na ustrezna delovna mesta znotraj podjetja. K večjemu ozaveščanju delavcev o nevarnostih in tveganjih na delovnem mestu bi pripomogla tudi revizija dokumenta Izjava o varnosti z oceno tveganja v smislu natančnejšega opisa višinskih del in ovrednotenja tveganja pri njihovem izvajanju. Keywords: ergonomija, višinska dela, vzdrževalna dela, OWAS, varstvo pri delu Published in DKUM: 24.11.2023; Views: 383; Downloads: 18 Full text (7,48 MB) |
5. Ravnanje s starejšimi zaposlenimi v podjetju elipsa d. o. o.Jelisaveta Pantović, 2023, undergraduate thesis Abstract: Živimo v času pomembnih družbenih sprememb, ki jih povzročajo različni dejavniki, med drugim tudi staranje prebivalstva. Proces staranja vpliva na odnose med generacijami, zato je pomembno, da se podjetja pripravijo na starajočo se delovno silo tako danes kot v prihodnosti. To vključuje spodbujanje komunikacije in sodelovanja med različnimi starostnimi skupinami. Zaposleni so srce vsakega podjetja in bistveno je, da jih obravnavamo dobro ter da zagotovimo ustrezne pogoje, ki vplivajo na njihovo motivacijo in zavezanost podjetju.
V diplomskem delu smo obravnavali upravljanje s starejšimi zaposlenimi v podjetju Elipsa d. o. o. S pomočjo ankete, ki smo jo izvedli v podjetju, smo zbrali dragocene informacije, ki smo jih nato analizirali in grafično prikazali. Anketirani so odgovarjali na različne vrste vprašanj, odgovori pa so nam omogočili temeljito analizo položaja starejših zaposlenih. V prvem delu ankete smo zbrali demografske informacije, ki so nam dali vpogled v raznolikost zaposlenih v podjetju. V drugem delu smo pridobili informacije o tem, kako podjetje skrbi za zdravje in dobro počutje zaposlenih na njihovih delovnih mestih. Tretji del ankete nam je razkril, ali so delovna mesta prilagojena potrebam starejših zaposlenih, ali imajo enake možnosti kot njihovi mlajši kolegi in ali se od njih zahteva opravljanje nadur. V zadnjem, četrtem delu smo raziskali, do katere mere podjetje vlaga v izobraževanje svojih zaposlenih, ali sodelujejo v medgeneracijskih timih in ali med mlajšimi in starejšimi zaposlenimi obstaja koncept obratnega mentorstva. Naš osnoven namen je bil preveriti, ali podjetje dela na prilagoditvi delovnih mest za starejše zaposlene. Želeli smo ugotoviti, ali se izvajajo vse potrebne akcije za zagotavljanje optimalnih delovnih pogojev starejšim delavcem. Poleg tega smo želeli prepoznati morebitno povezavo med neustreznimi delovnimi pogoji in pomanjkanjem delovne sile, zlasti v sektorju modne konfekcije.
Prišli smo do zaključka, da prilagoditev delovnega okolja glede na potrebe starejših zaposlenih ne vodi le k boljšemu počutju in zadovoljstvu med zaposlenimi te starostne skupine, temveč tudi k zmanjšanju števila bolniških odsotnosti in večji delovni produktivnosti. Ob upoštevanju te ugotovitve postane jasno, da je za podjetje ključnega pomena, da razvije in implementira strategije, ki so usmerjene k optimalnemu upravljanju z delovno silo starejše generacije. To ne pomeni le ustvarjanja ergonomskih in prilagodljivih delovnih mest, temveč tudi vlaganje v njihovo stalno izobraževanje, priznavanje njihove vrednosti in izkušenj ter spodbujanje medgeneracijskega sodelovanja. Le tako lahko podjetje izkoristi vse potenciale, ki jih starejši zaposleni prinašajo, in zagotovi dolgoročno uspešnost. Keywords: medgeneracijsko sodelovanje, ravnanje s starejšimi zaposlenimi, staranje zaposlenih Published in DKUM: 20.10.2023; Views: 642; Downloads: 46 Full text (2,38 MB) |
6. Pojav prezentizma na delovnem mestuEva Juren, 2023, master's thesis Abstract: Prezentizem je relativno nov in neznan koncept, ki se pojavlja v delovnem okolju in označuje delavce, ki so telesno prisotni na delovnem mestu, miselno ali vedenjsko pa odsotni zaradi bolezni, kar prispeva k okrnjeni delovni zmogljivosti, storilnosti in učinkovitosti na delovnem mestu ter posledično k izgubi efektivnega delovnega časa. Prisotnost prezentizma na delovnem mestu je pokazatelj stiske, v kateri se zaposleni znajdejo zaradi svojih delovnih okoliščin. Z vidika organizacije je pomemben dejavnik prezentizma njegova povezanost s produktivnostjo in zdravjem zaposlenih ter visokimi stroški. Z magistrskim delom smo želeli raziskati, kako pogosto se zaposleni soočajo s prezentizmom na delovnem mestu, kakšni so razlogi za to in s kakšnimi posledicami se soočajo zaradi pojava prezentizma. V prvem delu smo opravili pregled obstoječe literature s področja pojava prezentizma v delovnem okolju. V drugem delu smo izvedli raziskavo z anonimnim anketiranjem zaposlenih. Raziskavo smo opravili s pomočjo spletne ankete 1ka, ki smo jo med zaposlene delili preko različnih spletnih medijev. Po končanem anketiranju smo podatke uredili in postavili raziskovalne hipoteze, katere smo nato preverili s pomočjo statističnih preizkusov v programu SPSS. Na osnovi rezultatov raziskave smo ugotovili, da je soočanje s prezentizmom v delovnem okolju med zaposlenimi pretežno pogost pojav, ki ima izredno negativne posledice na zdravje in počutje zaposlenih. Najpogostejši vzroki za pojav prezentizma med zaposlenimi so timsko delo, preobremenjenost, zvestoba delodajalcu in pričakovanja delodajalcev ali naročnikov. Glede na trenutno situacijo na trgu dela, ki je usmerjen v gospodarsko rast preko povečevanja fleksibilizacije, komercializacije in konkurenčnosti delovne sile, kjer se delovne razmere zaostrujejo in hitro spreminjajo, bo v prihodnosti smiselno v organizacijah vložiti več investicij in truda v strategije omejevanja in preprečevanja pojava soočanja prezentizma med zaposlenimi, saj gre za vse bolj pereč problem, ki predstavlja psihosocialna tveganja za zaposlene in zelo visoke stroške za delodajalce. Keywords: prezentizem, bolezensko stanje, delovno okolje, zaposleni Published in DKUM: 09.08.2023; Views: 443; Downloads: 88 Full text (2,25 MB) |
7. Independence and caregiver preferences among community-dwelling older people in Slovenia : a cross-sectional studyKatarina Galof, Anja Žnidaršič, Zvone Balantič, 2019, original scientific article Abstract: Although Slovenia is becoming an aging society, very little is known about the abilities and needs of home-dwelling older people or their preferences regarding assistance. The aim of the study was to explore the need for assistance in daily activities among older Slovenian people living at home. Older adults aged between 65 and 97 years (N = 358) participated in the crosssectional survey study. A questionnaire that assessed independence in daily activities and assistance in the home environment was developed. Data were analyzed using descriptive statistics, a nonparametric test (Wilcoxon signed rank test), and the chi-square test. The results showed that older Slovenians were more independent in activities of daily living (ADLs)
than instrumental activities of daily living (IADLs). Independence was the highest for using the toilet, feeding, and mobility transfers, and the lowest for bathing. With IADLs, assistance was most often required with shopping and housework; this assistance was usually provided by family members. The provider of assistance was generally compatible with older people’s preferences concerning assistance at home. We found no differences in care preferences between urban and rural settings. Assistance in the home environment was predominantly provided by unpaid helpers, which reflects recent developments in health and social services that put an emphasis on a person’s social network. Due to demographic changes and the decrease in the number of adult children, reliance on close relatives might soon become a challenge. These findings can help policy makers understand older people’s choices and preferences better when planning long-term care. Keywords: older adults, activities of daily living, intergenerational support, long-term care, aging in place Published in DKUM: 14.07.2023; Views: 505; Downloads: 28 Full text (157,18 KB) This document has many files! More... |
8. Making the decision to stay at home : developing a community-based care process model for aging in placeKatarina Galof, Zvone Balantič, 2021, original scientific article Abstract: The care of older adults who wish to spend their old age at home should be regulated in every country. The purpose of this article is to illustrate the steps for developing a community-based care process model (CBCPM), applied to a real-world phenomenon, using an inductive, theory-generative research approach to enable aging at home. The contribution to practice is that the collaboration team experts facilitate the application of the process in their own work as non-professional human resources. This means that each older adult is his or her own case study. Different experts and non-experts can engage in the process of meeting needs as required. The empirical work examined the number of levels and steps required and the types of human resources needed. The proposed typology of the CBCPM for older adults can provide insight, offer a useful framework for future policy development, and evaluate pilots at a time when this area of legislation is being implemented. Keywords: independent functioning of older adults, home and community-based providers, healthcare, framework, spiral model Published in DKUM: 12.07.2023; Views: 385; Downloads: 38 Full text (1,15 MB) This document has many files! More... |
9. Motivacija in zadovoljstvo na delovnem mestuJasmina Grahek, 2023, undergraduate thesis Abstract: Motivacija in zadovoljstvo na delovnem mestu sta pojma, ki se v poslovnem svetu
pojavljata pogosto. Čeprav gre za področje, ki je bilo že velikokrat raziskovano, pa se
vodstva organizacij še vedno sprašujejo, kako bi svoje zaposlene še bolj motivirala in
izboljšala njihovo zadovoljstvo. Zaradi tega smo s pomočjo diplomskega dela želeli
raziskati tovrstno področje in ugotoviti pomembnost petnajstih motivacijskih
dejavnikov v izbranem podjetju. Za namen pridobivanja podatkov smo uporabili
lestvico delovnih motivov, s pomočjo katere so anketiranci razvrščali motive po
pomembnosti. Ugotovili smo, da je večina zaposlenih v izbranem podjetju motivirana,
vendar pa si zaposleni v podjetju v prihodnje želijo več motiviranja s plačo in več
možnosti za strokovni razvoj. Obe predpostavljeni hipotezi smo zavrnili, saj nismo mogli
dokazati, da obstajajo razlike med spolom in motiviranostjo ter da obstaja povezanost
med starostjo in motiviranostjo. Podjetje do zdaj ni imelo na voljo informacij o
motivaciji zaposlenih, zato so ugotovitve raziskave pomembne za nadaljnje ukrepe na
področju motiviranja zaposlenih v izbranem podjetju. Keywords: motivacija, zadovoljstvo, motiviranost zaposlenih, motivacijski
dejavniki, lestvica delovnih motivov Published in DKUM: 14.04.2023; Views: 888; Downloads: 215 Full text (998,10 KB) |
10. Razvoj modela ozaveščanja pacientov s pljučnim rakomEma Frelih, 2022, master's thesis Abstract: UVOD: Rak pljuč je v svetu zelo pogosta bolezen, tako po stopnji obolevnosti kot tudi umrljivosti. Bolezen se pogosto odkrije že v napredovalni fazi, saj pacienti znake in simptome opazijo pozno. Pacient mora o svoji bolezni prejeti informacije, ki jih razume, saj ima to velik vpliv na izid zdravljenja. Pacientom, ki kadijo, je potrebno tudi razložiti, kako pomembno je, da le-tega opustijo.
METODE: Raziskava temelji na deskriptivni metodi kvantitativnega raziskovanja. Podatki so zbrani s pomočjo strukturiranega vprašalnika. Sodelovalo je 100 pacientov, ki so bili hospitalizirani v Univerzitetni kliniki za pljučne bolezni in alergijo Golnik, na oddelku za interventno pulmologijo. Razdelili smo jih v dve skupini. Eksperimentalna skupina je prejela individualno prilagojeno zloženko obravnave in zdravljenja, kontrolna skupina pa je bila deležna standardne obravnave. Anketiranje smo izvajali na treh stopnjah, in sicer na dan hospitalizacije, na dan odpusta in teden dni po končani hospitalizaciji. Uporabljena je bila opisna statistika.
REZULTATI: Oblikovali in izdelali smo individualno prilagojeni zloženki obravnave in zdravljenja z naslovom Moja bolezen pljučni rak in Opuščanje kajenja. Na dan hospitalizacije skoraj polovica anketirancev v kontrolni skupini (41 %) meni, da so slabo ali zelo slabo ozaveščeni o pljučnem raku, na dan odpusta je 64 % vprašanih ozaveščenih dobro ali zelo dobro. En teden po končani hospitalizaciji jih je večina (74 %) ozaveščenih dobro ali zelo dobro. V testni skupini je na dan hospitalizacije o pljučnem raku prav tako zelo slabo ali slabo ozaveščena skoraj polovica vprašanih (n=24, 48 %). Na dan odpusta je dobro ali zelo dobro ozaveščenih o bolezni 68 % vprašanih, teden dni po končani hospitalizaciji pa kar 90 % vprašanih. 84 % vprašanih se popolnoma strinja ali se strinja, da jim je bila individualno prilagojena zloženka obravnave in zdravljenja v pomoč pri razumevanju bolezni, obravnave bolezni in zdravljenja.
RAZPRAVA: Izobraževalni materiali bistveno izboljšajo učinkovitost podajanja informacij pacientom s pljučnim rakom. Več kot imajo ljudje razumljivih informacij, manj je duševnih stisk, bolj so obvladljivi simptomi bolezni in izboljša se kakovost življenja ter zadovoljstvo z zdravstveno obravnavo. Keywords: Pljučni rak, ozaveščanje, izobraževanje pacientov, opuščanje kajenja. Published in DKUM: 22.02.2023; Views: 607; Downloads: 53 Full text (2,51 MB) |