1. Vpliv modelov izmenskega dela na počutje medicinskih sester, zaposlenih v urgentnih ambulantahAnja Janežič, 2025, master's thesis Abstract: Izmensko delo predstavlja nepogrešljiv del zdravstvene obravnave, pri čemer je kontinuirana oskrba pacientov ključna. Zdravstveno-negovalno osebje, ki dela v urgentnih ambulantah, je pri svojem delu soočeno z izzivi, kot so neskladja urnikov z biološkimi in s socialnimi ritmi, kar lahko vodi do slabšanja fizičnega in psihičnega počutja. Namen magistrskega dela je raziskati vpliv izmenskega dela na spanje in zadovoljstvo, ugotoviti, kakšen je vpliv različnih modelov izmenskega dela na zdravje, počutje in zadovoljstvo medicinskih sester, ter oblikovati priporočila za izboljšanje njihovega delovnega okolja.
Raziskava je vključevala 105 zaposlenih v zdravstveni negi, potekala je v štirih urgentnih ambulantah. Uporabljen je bil kvantitativni pristop, pri čemer smo podatke zbirali z anonimnimi pisnimi vprašalniki. Anketiranci so bili razdeljeni glede na dva različna modela izmenskega dela: 12 ur dnevna, 12 ur nočna izmena ter 7 ur dopoldne, 7 ur popoldne in 7 ur ponoči. Zbrani podatki so bili analizirani s pomočjo deskriptivne statistike.
Rezultati raziskave so pokazali, da zaposleni v zdravstveni negi, ki delajo po 12-urnem modelu, nekoliko bolje ocenjujejo organizacijo prostega časa, medtem ko pogosteje poročajo o slabšem zdravju in večjem nezadovoljstvu v primerjavi s 7-urnim modelom. Vendar so razlike zelo majhne in statistično neznačilne. Ugotovili smo, da zaposleni, ki opravljajo več nočnih izmen zapored med izmenami, spijo dlje, a ne nujno kakovostneje. Subjektivna ocena kakovosti in dolžine spanja je bila višja pri osebah, ki se po nočni izmeni odpravljajo prej spat. Pokazalo se je, da so osebe, ki spijo manj kakovostno in manj časa, bolj nezadovoljne. Povezave med daljšanjem delovne dobe in nižanjem zadovoljstva nismo mogli dokazati.
V raziskavi nismo odkrili bistvenih prednosti enega samega modela izmenskega dela, zato priporočamo, da se izbira modela prilagaja specifičnim potrebam delovnega okolja, zaposleni pa naj pri izbiri delovnega mesta upoštevajo svoje individualne potrebe. Za izboljšanje kakovosti spanja po nočnih izmenah predlagamo omogočanje zgodnjega spanca takoj po koncu izmene. Prav tako smo ugotovili, da je področje izmenskega dela kljub njegovi pomembnosti razmeroma slabo raziskano, zato spodbujamo nadaljnje raziskave, ki bi prispevale k izboljšanju delovnih pogojev in večjemu zadovoljstvu zaposlenih. Keywords: izmensko delo, negativni vplivi, urgentna ambulanta, zdravstveno-negovalno osebje Published in DKUM: 10.04.2025; Views: 0; Downloads: 19
Full text (1,12 MB) |
2. Model ocenjevanja in razvrščanja delovnih mest starejših zaposlenih glede na ergonomske okvire obremenitve sluhaAlbin Kotnik, 2024, master's thesis Abstract: Na trgu dela je prisotnih vedno več starejših zaposlenih, ki predstavljajo demografsko skupino, ki je še posebej občutljiva na težave s sluhom. Hrup na delovnem mestu predstavlja resen problem, saj lahko negativno vpliva na zdravje in dobro počutje zaposlenih. Nepravilno prilagojena delovna mesta za starejše zaposlene predstavljajo ergonomsko tveganje, ki lahko vodi v dolgotrajne posledice za zaposlenega. Na trgu dela je vedno več starejših zaposlenih, ki imajo dokazano naglušnost zaradi različnih dejavnikov, kar dodatno vpliva na njihovo občutljivost povezano s hrupom. Organizacije in podjetja morajo biti iz tega vidika še posebej pozorna pri oblikovanju delovnih mest za starejše zaposlene.
Namen magistrskega dela je bil oblikovati model ocenjevanja delovnih mest iz vidika starejših zaposlenih, ki bo omogočil delodajalcem in strokovnjakom za ergonomijo v podjetjih boljše razumevanje in upoštevanje specifičnih potreb starejših zaposlenih pri oblikovanju delovnih mest. Proučili smo znanstveno in strokovno literaturo s področja starejših zaposlenih, hrupa na delovnem mestu, sluha in slušnih aparatov. S pomočjo ankete in meritev slušnih sposobnosti anketirancev smo analizirali podatke, upoštevajoč ergonomske dejavnike, kot so hrup, frekvenca zvoka, izpostavljenost hrupu, ter druge relevantne spremenljivke.
Rezultati magistrske naloge bodo lahko koristili tako delodajalcem, ter raziskovalcem na področju ergonomije in varnosti pri delu, saj bodo pripomogli k boljšemu razumevanju in razvoju prilagojenih delovnih mest za starejše zaposlene ter izboljšali kakovost življenja in delovno učinkovitost zaposlenih. Keywords: Hrup, sluh, starejši zaposleni, delovna mesta, podjetje Published in DKUM: 18.11.2024; Views: 0; Downloads: 14
Full text (2,60 MB) |
3. Ergonomska analiza oskrbovalca delovnih mest z materialom v podjetju xSofija Đoković, 2024, undergraduate thesis Abstract: Ergonomija ima v sodobni industriji ključno vlogo pri oblikovanju delovnih mest, saj neposredno vpliva na zdravje, zadovoljstvo in produktivnost zaposlenih. V tem diplomskem delu smo se osredotočili na ergonomsko analizo delovnega mesta oskrbovalca z materialom v podjetju X, kjer smo ocenili obstoječe delovne pogoje in prepoznali ključne izzive, s katerimi se soočajo delavci. Namen raziskave je bil preučiti, kako trenutni delovni pogoji vplivajo na tveganje za mišično-skeletna obolenja in kako bi bilo mogoče te pogoje izboljšati z uvedbo ustreznih ergonomskih rešitev.
V okviru raziskave smo uporabili metodo OWAS (Ovako Working Postures Analysing System) in metodo ključnih kazalnikov (MKK), ki sta nam omogočili natančno oceno telesnih položajev in delovnih obremenitev oskrbovalcev med njihovimi vsakodnevnimi nalogami. Rezultati analize so pokazali, da trenutni delovni pogoji vključujejo ponavljajoče se gibe, neustrezne telesne položaje in dvigovanje težkih bremen, kar lahko vodi do resnih zdravstvenih težav in zmanjšanja produktivnosti.
Na podlagi teh ugotovitev smo predlagali več ukrepov za izboljšanje delovnih pogojev, vključno z uvedbo avtomatiziranih sistemov, optimizacijo logističnih procesov in prilagoditvijo delovnih orodij. Uvedba teh ukrepov bi lahko bistveno zmanjšala fizične obremenitve delavcev, izboljšala delovno učinkovitost in povečala varnost na delovnem mestu. Zaključki raziskave poudarjajo, da so takšne izboljšave ključne za povečanje dolgoročne uspešnosti in konkurenčnosti podjetja. Keywords: ergonomija, OWAS, MKK, delovni pogoji, industrija Published in DKUM: 11.10.2024; Views: 0; Downloads: 31
Full text (3,66 MB) |
4. 43rd International Conference on Organizational Science Development: Green and Digital Transition – Challenge or Opportunity : Conference Proceedings2024, proceedings of peer-reviewed scientific conference contributions (international and foreign conferences) Abstract: The 43rd International Scientific Conference on the Development of Organisational Science was held in Portorož from the 20th to the 22nd of March 2024. The main aim of the conference was to promote the importance of knowledge in the context of green and digital transtition of organizations, through academic and scientific debates and professional developments from the economic and non-economic worlds. The conference, which was held under the umbrella title " Green and Digital Transition - Challenge or Opportunity", aimed to highlight the importance of the green and digital transition for the successful achievement of organisational objectives and the appropriate overcoming of societal challenges. The objectives pursued in this context are related to the natural dimensions on the one hand, and to stimulating the economy through green technology, sustainable development and pollution reduction on the other. The green and digital transition is also an opportunity for organisations to make changes towards overarching environmental challenges. It is undoubtedly more important than ever to take decisions that generate synergies between innovation, different sciences, and applied approaches, and to promote changes in business models that will lead to a sustainable and socially responsible development environment. In Portorož, we have reconnected opinions, views, and scientific and professional debates that will stimulate all of us to act in the future, both in organizations and in society at large. Keywords: organization, knowledge, interdisciplinarity, science, economy Published in DKUM: 22.03.2024; Views: 456; Downloads: 115
Full text (21,17 MB) This document has many files! More... |
5. Implementacija infografike za pomoč pri učinkovitem zdravljenju sladkorne bolezniBarbara Potočnik, 2024, master's thesis Abstract: V Sloveniji in svetu so kronične bolezni v porastu. Starostna doba se zvišuje, prav tako so kronične bolezni odraz socialno ekonomskih determinant v družbi. Sladkorna bolezen je kronična presnovna bolezen. Sladkornega bolnika neposredno ne ogroža povišan krvni sladkor, pač pa zapleti, ki jih nezdravljen krvni sladkor pušča na ožilju, ledvicah, živčnem sistemu in očeh. Zdravljenje sladkornega bolnika se prične z dobro komunikacijo, ki jo izvede zdravstveni delavec. Dobra komunikacija vključuje empatijo, iskrenost, zaupanje, sočutje in znanje. Odnos bolnika in zdravstvenega delavca mora biti udoben in varen. Bolnik s sladkorno boleznijo potrebuje dober izobraževalni proces, kajti svojo bolezen ves čas vodi v domačem okolju. Zato mora biti seznanjen z vsemi postopki, ki vplivajo na dobro samokontrolo. V bolnišničnem okolju ali diabetološki ambulanti jim poskušamo izobraževalne procese čim bolj približati z različnimi pristopi. Vsak človek potrebuje svoj način izobraževanja, zato je ključnega pomena, da ga izobraževalec dobro izobrazi. V času pandemije se je osebni pristop izobraževanja spremenil v kontrole in učenje preko različnih internetnih aplikacij oziroma preko telefonskih klicev. Odločili smo se, da naredimo infografiko, ki bo preko QR kode povezana z izobraževalnim filmom o aplikaciji zdravila v podkožje, samokontroli krvnega sladkorja v domačem okolju ter hipoglikemijo in ukrepe pri tem. Najprej smo z anketnim vprašalnikom povprašali izobraževalke sladkornih bolnikov v Kliniki Golnik, kaj bi bilo najbolj primerno zajeti v takem izobraževalnem projektu. Nato smo z vprašalnikom vprašali bolnike s sladkorno boleznijo, kako dobro poznajo svojo bolezen, zdravila, ki jih prejemajo za zdravljenje sladkorne bolezni, kdo jim je pri učenju in vodenju svoje bolezni najbolj pomagal, kakšne so imeli težave pri tem, ter kateri izobraževalni procesi in pripomočki so jim najbolj pomagali. Oblikovali smo infografiko in jo predstavili na zloženki. S pomočjo uporabe QR kode smo sporočilo prenesli tudi v video okolje. Ugotovili smo, da je izobraževalni video, povezan preko infografike, bolj uporaben za bolnike, ki uporabljajo primerno tehnologijo in so praviloma mlajši. Raziskava je dokazala, da imajo bolniki najraje osebni pristop v smislu pogovora oziroma izobraževanja, pri tem pa uporabljajo zloženke, knjige, medicinsko tehnične pripomočke in tudi izobraževalne filme. Keywords: zdravljenje, sladkorna bolezen, izobraževanje, samovodenje, zdravstvena pismenost Published in DKUM: 07.02.2024; Views: 361; Downloads: 46
Full text (1,99 MB) |
6. Raziskava vpliva bolečine na delo pri uslužbencih sodnega okrožja KranjJana Potočnik, 2023, undergraduate thesis Abstract: Raziskava o vplivu bolečine na delo temelji na vprašalniku spletne ankete v kateri so sodelovali zaposleni na sodiščih sodnega okrožja Kranj.
Namen raziskave je bil pridobiti podatke o številu zaposlenih, ki so v zadnjem delovnem tednu pri opravljanju vsakodnevnega, ponavljajočega se dela, ki se v večini delovnega časa opravlja v sedečem položaju, imeli občutek bolečine ter o vplivu le-te na samo delo.
Študija, ki smo jo v nalogi predstavili, zajema področje ergonomije ter vpliva okolja in opreme, ki jo imata ta na zaposlene.
V zaključnem delu smo uporabili empirično kvalitativno metodo raziskovanja, in sicer s študijem domače in tuje strokovne literature različnih avtorjev. V okviru kvantitativne metode raziskovanja smo podatke pridobili s spletnim anketnim vprašalnikom.
Rezultati spletne ankete so pokazali delež zaposlenih s trajno prisotno motečo bolečino, ki po njihovem mnenju vpliva na sposobnost za opravljanje dela.
Glede na pridobljene podatke zaposlenim priporočamo večkratno, nekajminutno, dnevno prekinitev dela z namenom izvedbe vaj za krepitev mišic v vratu in hrbtenici. Keywords: sedeče delo, bolečine, ergonomsko oblikovana oprema Published in DKUM: 16.01.2024; Views: 402; Downloads: 22
Full text (2,62 MB) |
7. Ergonomska analiza elektromontažnih del na višiniMatej Coklin, 2023, master's thesis Abstract: Na primeru podjetja Elektro Celje, d. d., smo proučevali dejavnike in okoliščine nastanka nevarnih situacij in tveganj za razvoj različnih obolenj pri elektromonterjih ob izvajanju višinskih del na elektroenergetskem omrežju. S pomočjo metode OWAS smo opravili analizo obremenitev telesa pri dveh različnih načinih izvedbe višinskih del. Izsledke OWAS analize smo potrdili in nadgradili z izvedbo ankete o varnosti, zdravju in izpostavljenosti zaposlenih poklicnim obolenjem na delovnem mestu. Ugotovili smo, da prihaja pri opravljanju višinskih del do delovnih položajev in opravil, ki presegajo dovoljeno dnevno obremenitev in zato zahtevajo takojšnje, nujno ukrepanje (opravilo vzpenjanja na oporišče) ali ukrepanje v doglednem času (sklonjena hrbtenica v torziji, uporaba fizične sile nad 200 N, glava, sklonjena pod kotom 30° ali več). Zaznane pomanjkljivosti je mogoče delno odpraviti s povečano uporabo mehaniziranih pripomočkov, kjer lokacija izvedbe del to dopušča, sicer z reorganizacijo in optimizacijo delovnega procesa. Možne ergonomske rešitve, ki bi razbremenile delavca in povečale varnost pri delu, so: združevanje več delovnih skupin – s povečevanjem obsega timskega dela bi se skrajšal čas izvedbe posameznih delovnih operacij in dosegla večja učinkovitost; smiselna organizacija in aktivno upravljanje odmorov – z ustrezno dolžino, razporeditvijo in številom odmorov bi se čas kvarnih drž pri delu znižal na ustrezen nivo; upoštevanje osebnih karakteristik delavcev pri dodeljevanju varnih in primernih delovnih zadolžitev v okviru delovnega procesa. Višji nivo zdravja pri delu bi dosegli z uvedbo celovite ocene telesne pripravljenosti delavcev v redne obdobne zdravniške preglede. Sistematično spremljanje telesnih zmogljivosti bi omogočilo premišljeno raz- in prerazporejanje delavcev na ustrezna delovna mesta znotraj podjetja. K večjemu ozaveščanju delavcev o nevarnostih in tveganjih na delovnem mestu bi pripomogla tudi revizija dokumenta Izjava o varnosti z oceno tveganja v smislu natančnejšega opisa višinskih del in ovrednotenja tveganja pri njihovem izvajanju. Keywords: ergonomija, višinska dela, vzdrževalna dela, OWAS, varstvo pri delu Published in DKUM: 24.11.2023; Views: 393; Downloads: 24
Full text (7,48 MB) |
8. Ravnanje s starejšimi zaposlenimi v podjetju elipsa d. o. o.Jelisaveta Pantović, 2023, undergraduate thesis Abstract: Živimo v času pomembnih družbenih sprememb, ki jih povzročajo različni dejavniki, med drugim tudi staranje prebivalstva. Proces staranja vpliva na odnose med generacijami, zato je pomembno, da se podjetja pripravijo na starajočo se delovno silo tako danes kot v prihodnosti. To vključuje spodbujanje komunikacije in sodelovanja med različnimi starostnimi skupinami. Zaposleni so srce vsakega podjetja in bistveno je, da jih obravnavamo dobro ter da zagotovimo ustrezne pogoje, ki vplivajo na njihovo motivacijo in zavezanost podjetju.
V diplomskem delu smo obravnavali upravljanje s starejšimi zaposlenimi v podjetju Elipsa d. o. o. S pomočjo ankete, ki smo jo izvedli v podjetju, smo zbrali dragocene informacije, ki smo jih nato analizirali in grafično prikazali. Anketirani so odgovarjali na različne vrste vprašanj, odgovori pa so nam omogočili temeljito analizo položaja starejših zaposlenih. V prvem delu ankete smo zbrali demografske informacije, ki so nam dali vpogled v raznolikost zaposlenih v podjetju. V drugem delu smo pridobili informacije o tem, kako podjetje skrbi za zdravje in dobro počutje zaposlenih na njihovih delovnih mestih. Tretji del ankete nam je razkril, ali so delovna mesta prilagojena potrebam starejših zaposlenih, ali imajo enake možnosti kot njihovi mlajši kolegi in ali se od njih zahteva opravljanje nadur. V zadnjem, četrtem delu smo raziskali, do katere mere podjetje vlaga v izobraževanje svojih zaposlenih, ali sodelujejo v medgeneracijskih timih in ali med mlajšimi in starejšimi zaposlenimi obstaja koncept obratnega mentorstva. Naš osnoven namen je bil preveriti, ali podjetje dela na prilagoditvi delovnih mest za starejše zaposlene. Želeli smo ugotoviti, ali se izvajajo vse potrebne akcije za zagotavljanje optimalnih delovnih pogojev starejšim delavcem. Poleg tega smo želeli prepoznati morebitno povezavo med neustreznimi delovnimi pogoji in pomanjkanjem delovne sile, zlasti v sektorju modne konfekcije.
Prišli smo do zaključka, da prilagoditev delovnega okolja glede na potrebe starejših zaposlenih ne vodi le k boljšemu počutju in zadovoljstvu med zaposlenimi te starostne skupine, temveč tudi k zmanjšanju števila bolniških odsotnosti in večji delovni produktivnosti. Ob upoštevanju te ugotovitve postane jasno, da je za podjetje ključnega pomena, da razvije in implementira strategije, ki so usmerjene k optimalnemu upravljanju z delovno silo starejše generacije. To ne pomeni le ustvarjanja ergonomskih in prilagodljivih delovnih mest, temveč tudi vlaganje v njihovo stalno izobraževanje, priznavanje njihove vrednosti in izkušenj ter spodbujanje medgeneracijskega sodelovanja. Le tako lahko podjetje izkoristi vse potenciale, ki jih starejši zaposleni prinašajo, in zagotovi dolgoročno uspešnost. Keywords: medgeneracijsko sodelovanje, ravnanje s starejšimi zaposlenimi, staranje zaposlenih Published in DKUM: 20.10.2023; Views: 660; Downloads: 72
Full text (2,38 MB) |
9. Pojav prezentizma na delovnem mestuEva Juren, 2023, master's thesis Abstract: Prezentizem je relativno nov in neznan koncept, ki se pojavlja v delovnem okolju in označuje delavce, ki so telesno prisotni na delovnem mestu, miselno ali vedenjsko pa odsotni zaradi bolezni, kar prispeva k okrnjeni delovni zmogljivosti, storilnosti in učinkovitosti na delovnem mestu ter posledično k izgubi efektivnega delovnega časa. Prisotnost prezentizma na delovnem mestu je pokazatelj stiske, v kateri se zaposleni znajdejo zaradi svojih delovnih okoliščin. Z vidika organizacije je pomemben dejavnik prezentizma njegova povezanost s produktivnostjo in zdravjem zaposlenih ter visokimi stroški. Z magistrskim delom smo želeli raziskati, kako pogosto se zaposleni soočajo s prezentizmom na delovnem mestu, kakšni so razlogi za to in s kakšnimi posledicami se soočajo zaradi pojava prezentizma. V prvem delu smo opravili pregled obstoječe literature s področja pojava prezentizma v delovnem okolju. V drugem delu smo izvedli raziskavo z anonimnim anketiranjem zaposlenih. Raziskavo smo opravili s pomočjo spletne ankete 1ka, ki smo jo med zaposlene delili preko različnih spletnih medijev. Po končanem anketiranju smo podatke uredili in postavili raziskovalne hipoteze, katere smo nato preverili s pomočjo statističnih preizkusov v programu SPSS. Na osnovi rezultatov raziskave smo ugotovili, da je soočanje s prezentizmom v delovnem okolju med zaposlenimi pretežno pogost pojav, ki ima izredno negativne posledice na zdravje in počutje zaposlenih. Najpogostejši vzroki za pojav prezentizma med zaposlenimi so timsko delo, preobremenjenost, zvestoba delodajalcu in pričakovanja delodajalcev ali naročnikov. Glede na trenutno situacijo na trgu dela, ki je usmerjen v gospodarsko rast preko povečevanja fleksibilizacije, komercializacije in konkurenčnosti delovne sile, kjer se delovne razmere zaostrujejo in hitro spreminjajo, bo v prihodnosti smiselno v organizacijah vložiti več investicij in truda v strategije omejevanja in preprečevanja pojava soočanja prezentizma med zaposlenimi, saj gre za vse bolj pereč problem, ki predstavlja psihosocialna tveganja za zaposlene in zelo visoke stroške za delodajalce. Keywords: prezentizem, bolezensko stanje, delovno okolje, zaposleni Published in DKUM: 09.08.2023; Views: 458; Downloads: 127
Full text (2,25 MB) |
10. Independence and caregiver preferences among community-dwelling older people in Slovenia : a cross-sectional studyKatarina Galof, Anja Žnidaršič, Zvone Balantič, 2019, original scientific article Abstract: Although Slovenia is becoming an aging society, very little is known about the abilities and needs of home-dwelling older people or their preferences regarding assistance. The aim of the study was to explore the need for assistance in daily activities among older Slovenian people living at home. Older adults aged between 65 and 97 years (N = 358) participated in the crosssectional survey study. A questionnaire that assessed independence in daily activities and assistance in the home environment was developed. Data were analyzed using descriptive statistics, a nonparametric test (Wilcoxon signed rank test), and the chi-square test. The results showed that older Slovenians were more independent in activities of daily living (ADLs)
than instrumental activities of daily living (IADLs). Independence was the highest for using the toilet, feeding, and mobility transfers, and the lowest for bathing. With IADLs, assistance was most often required with shopping and housework; this assistance was usually provided by family members. The provider of assistance was generally compatible with older people’s preferences concerning assistance at home. We found no differences in care preferences between urban and rural settings. Assistance in the home environment was predominantly provided by unpaid helpers, which reflects recent developments in health and social services that put an emphasis on a person’s social network. Due to demographic changes and the decrease in the number of adult children, reliance on close relatives might soon become a challenge. These findings can help policy makers understand older people’s choices and preferences better when planning long-term care. Keywords: older adults, activities of daily living, intergenerational support, long-term care, aging in place Published in DKUM: 14.07.2023; Views: 518; Downloads: 40
Full text (157,18 KB) This document has many files! More... |