1. Pogled otrok in staršev na povezovanje matematike in plesa v twirlingu : diplomsko deloTajda Padovnik, 2025, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi smo raziskali povezovanje matematike in plesa v disciplini twirling ter pogled otrok in njihovih staršev. Teoretični del je izhajal iz koncepta interdisciplinarnosti in prikazal, kako se ples in matematika prepletata skozi ritem, zaporedja, prostorsko orientacijo in simetrijo. Empirični del je temeljil na raziskavi med članicami Twirling kluba Aninih mažoretk in njihovimi starši. Rezultati so pokazali, da otroci twirling doživljajo predvsem kot igro in veselje do gibanja ter nastopanja, pri čemer večina pri njem prepozna tudi osnovne matematične elemente, kot sta štetje in prostorska orientacija. Starši so povezavo med matematiko in twirlingom zaznali še izraziteje, zlasti v smislu razvoja koordinacije, prostorskih predstav in discipline. Statistična analiza ni potrdila hipoteze o vplivu dolžine in pogostosti vadbe na moč zaznavanja povezave med matematiko in twirlingom, kar kaže, da ta izhaja iz same narave dejavnosti. Ugotovitve potrjujejo potencial twirlinga kot didaktičnega orodja za približevanje matematike na igriv, ustvarjalen in otrokom naraven način. Naloga tako prispeva k razumevanju pomena interdisciplinarnih pristopov ter odpira možnosti za njihovo vključevanje v formalno izobraževanje. Ključne besede: twirling, ples, matematika, povezovanje Objavljeno v DKUM: 04.11.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 2
Celotno besedilo (1,01 MB) |
2. Uporaba Cuisenairovih paličic v povezavi z merjenjem : diplomsko deloKaja Krajšek, 2025, diplomsko delo Opis: Namen diplomske naloge z naslovom Uporaba Cuisenairovih paličice v povezavi z merjenjem je bil poiskati in predstaviti možnosti uporabe tega didaktičnega sredstva za približevanje koncepta merjenja otrokom skozi različne matematične dejavnosti. V teoretičnem delu diplomske naloge so opredeljeni ključni pojmi, kot so merjenje, Cuisenairove paličice, predšolska vzgoja, matematika. Praktični del vključuje nabor izbranih dejavnosti merjenja z uporabo Cuisenairovih paličic ter podrobne evalvacije, ki temeljijo na načrtnem opazovanju otrok med izvedbo.
Ugotovitve kažejo, da so otroci pri izvajanju dejavnosti izkazali veliko zanimanje za sodelovanje in raziskovanje novih vsebin. Pri tem so se pogosto opirali na že pridobljene izkušnje ter jih nadgrajevali z novimi spoznanji. Nekatere dejavnosti so jim predstavljale večji izziv, medtem ko so druge izvajali z lahkoto. Ugotovitve potrjujejo, da so otroci ob ustrezno prilagojenem pristopu visoko motivirani in odprti za pridobivanje novega znanja, pri čemer jim uporaba Cuisenairovih paličic omogoča aktivno, izkustveno učenje in razvoj merilnih spretnosti. Ključne besede: predšolska vzgoja, matematika, Cuisenairove paličice, merjenje, dejavnosti v vrtcu Objavljeno v DKUM: 22.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 18
Celotno besedilo (889,96 KB) |
3. STEM v predšolskem obdobju : diplomsko deloGloria Horvat, 2025, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo obravnavali vključevanje STEM vsebin v predšolsko obdobje, na katerem je poudarek na medsebojni povezanosti vsebin s področja znanosti, tehnologije, inženirstva in matematike. V teoretičnem delu smo raziskali pomen STEM za celostni razvoj otroka, predstavili različne didaktične pristope k uvajanju teh vsebin in podrobneje opisali posamezna področja. Dotaknili smo se tudi aktualnih raziskav, ki se nanašajo na izvajanje STEM dejavnosti v zgodnjem otroštvu. V praktičnem delu smo v Vrtcu Navihanček pri OŠ Središče ob Dravi načrtovali in izvedli osem izbranih STEM dejavnosti. Osrednji cilj praktičnega dela je bil otrokom približati STEM skozi igro in raziskovanje ter spremljati njihovo sodelovanje, zanimanje in odzive ob izvajanju nalog. Na podlagi evalvacij smo ugotovili, da so otroci pokazali izrazito zanimanje za STEM dejavnosti. V dejavnostih so sodelovali zelo aktivno, z navdušenjem in radovednostjo, kar je pozitivno vplivalo na njihov proces učenja in raziskovanja. Ključne besede: STEM izobraževanje, predšolska vzgoja, učenje skozi igro, raziskovalne dejavnosti Objavljeno v DKUM: 19.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 18
Celotno besedilo (2,08 MB) |
4. Razvijanje relacije ena več/ena manj s pomočjo domin : diplomsko deloKaja Antolin, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo se osredotoča na spoznavanje osnovnih matematičnih pojmov v predšolskem obdobju, s poudarkom na relacijah ena več in ena manj. V teoretičnem delu je najprej predstavljena matematika kot znanstvena veda, njen zgodovinski razvoj ter različne vrste matematičnega znanja in področij, ki jih matematika zajema. V nadaljevanju so opisana didaktična sredstva in dejavnosti, ki pripomorejo k zgodnjemu razumevanju matematičnih pojmov pri otrocih. Osrednji namen naloge je skozi prilagojeno igro z dominami otrokom približati relaciji ena več in ena manj na njim razumljiv in igriv način. Praktični del naloge je bil izveden v Vrtcu Turnišče, z otroki, starimi med 3 in 4 leti. Skozi opazovanje smo ugotovili, da so sodelujoči otroci najlažje usvojili navodila in potek klasične igre z dominami, saj jim je bila ta po zahtevnosti najbližje. Takoj za klasično je sledila igra domin z relacijo ena več, ki je za otroke bistveno bolj intuitivna kot tista z relacijo ena manj. Relacija ena manj jim je predstavljala velik napor, njeno usvajanje pa je bilo počasno. Ugotovitve potrjujejo pomen individualnih prilagoditev razlag vsakemu otroku in poudarjajo pomen didaktičnih sredstev za usvajanje prvih matematičnih konceptov. Ključne besede: matematika, predšolsko obdobje, razvoj, relacije, domine Objavljeno v DKUM: 03.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 7
Celotno besedilo (694,61 KB) |
5. Stališča staršev o matematiki v predšolskem obdobju : diplomsko deloDanaja Brumen, 2025, diplomsko delo Opis: Predšolsko obdobje je izjemno pomembno pri spoznavanju osnovnih matematičnih konceptov. Zelo pomembni so prepoznavanje oblik in vzorcev, štetje ter dojemanje količin, vse to pa gradi temelj celostnega kognitivnega razvoja otrok. Otroci pri vsakodnevnih aktivnostih doma pridobijo prve izkušnje z matematiko, starši pa večinoma igrajo ključno vlogo pri krepitvi njihove radovednosti in odnosa do matematike. V vrtcu vzgojitelji dopolnjujejo naučeno in z različnimi aktivnostmi, kot so igre in strukturirane dejavnosti, spodbujajo razumevanje matematičnih pojmov ter gradijo otrokovo samozavest in motivacijo. Sodelovanje med starši in vrtcem je ključno, saj lahko pomembno prispeva k večji vključenosti staršev in usklajenemu spodbujanju ter podpori otrokovega matematičnega razvoja.
Empirični del predstavlja izsledke raziskave, ki je zajela 102 starša predšolskih otrok. Namen raziskave je bil preučiti mnenja staršev glede poznavanja kurikula, pomena zgodnjega učenja matematike, vlog staršev in vzgojiteljev ter matematičnih dejavnosti, ki jih najpogosteje izvajajo doma. Raziskava je pokazala, da starši prepoznavajo pomen zgodnjega spoznavanja matematičnih vsebin, vendar si mnogi želijo več znanja in podpore za izvajanje matematičnih dejavnosti doma. Matere so bolj seznanjene s kurikulom kot očetje, pogostost dejavnosti pa je povezana z vrsto igre in dolžino obiskovanja vrtca. Večina staršev verjame v skupno odgovornost z vrtcem in poudarja pomen sodelovanja pri otrokovem matematičnem razvoju. Ključne besede: matematika, igra, zgodnje učenje, stališča staršev, sodelovanje, vrtec Objavljeno v DKUM: 29.08.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 21
Celotno besedilo (3,02 MB) |
6. Perspectives and practices of early childhood educators on identifying mathematically talented childrenDarja Antolin Drešar, 2025, samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji Opis: This study examines early childhood educators' perceptions and experiences in identifying mathematically gifted children, addressing a critical gap in early education research. Using a quantitative research design, data were collected through an online questionnaire completed by 47 educators. Findings reveal that educators generally believe mathematical talent can be identified in preschool and agree on the importance of differentiated teaching approaches. However, many reported limited confidence in their ability to identify such children. Educators with positive attitudes toward mathematics showed a stronger recognition of differentiated instruction and early numerical concept development as key indicators of giftedness. Additionally, more experienced educators rated early counting skills as a more significant indicator than their less experienced counterparts. Despite frequent observations of children's mathematical abilities, only 40.4% reported encountering mathematically gifted children. No significant differences were found in observation frequency or encounters based on teaching experience or attitudes toward mathematics. Ključne besede: mathematical giftedness, early childhood education, early childhood educators, attitudes towards mathematics, work experiences Objavljeno v DKUM: 02.07.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 7
Celotno besedilo (550,38 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
7. Integracija matematike z drugimi področji kurikuluma z vidika bodočih vzgojiteljevEva Škerget, 2024, diplomsko delo Opis: V teoretičnem delu diplomskega dela z naslovom Integracija matematike z drugimi področji kurikuluma z vidika bodočih vzgojiteljev smo predstavili razvojne značilnosti učenja predšolskih otrok, različna kurikularna področja v slovenskih javnih vrtcih; kaj je integracija področij, kakšen je njen pomen in na kakšne načine se izvaja. Podrobneje smo opredelili tudi pomen matematike v zgodnjem otroštvu, ustrezne pristope pri učenju predšolskih otrok in povezovanje matematike z ostalimi področji kurikuluma. Želeli smo izpostaviti predvsem pozitivne posledice, ki jih prinaša integracija vseh področij kurikuluma, z osredotočenostjo na povezovanje matematike z ostalimi področji.
V empiričnem delu diplomske naloge smo preučevali zaznavanje integracije matematike z ostalimi področji z vidika študentov Predšolske vzgoje. Anketni vprašalnik so izpolnjevali redni in izredni študenti 1., 2. in 3. letnika Pedagoške fakultete Maribor, smeri Predšolska vzgoja. Želeli smo predvsem raziskati, kako pogosto študenti zaznavajo povezovanje matematike z ostalimi področji; odvisnost zaznavanja od posameznikovega odnosa do matematike in s katerimi področji se matematika največkrat povezuje.
Raziskava je pokazala, da študenti predšolske vzgoje zaznavajo integracijo različnih kurikularnih področij v majhni meri, pri čemer je integracija s področjem matematike najredkeje zaznana. Študenti najpogosteje opažajo povezovanje matematike s področjema jezika in narave, najmanj pa s področjem družbe. Poleg tega rezultati kažejo, da študenti s pozitivnim odnosom do matematike pogosteje zaznavajo povezovanje matematike z drugimi področji kot študenti z negativnim odnosom do matematike. Prav tako izredni študenti to integracijo opažajo v večji meri v primerjavi z rednimi študenti. Ključne besede: zgodnje učenje matematike, integracija kurikularnih področij, načini izvajanja integracije. Objavljeno v DKUM: 12.12.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 63
Celotno besedilo (1,10 MB) |
8. Uporaba igre »Številska vrsta« v predšolskem obdobju : diplomsko deloTina Artič, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo je sestavljeno iz teoretičnega in praktičnega dela. V teoretičnem delu smo najprej predstavili matematiko v predšolskem obdobju, področje aritmetike v predšolskem obdobju s poudarkom na številih, načela štetja, strategije štetja, principe štetja, stopnje štetja in kontekste štetja. Opredelili smo pojem subitizacija, navedli vrste subitizacije in predstavili nekaj iger, pri katerih se uporablja subitizacija, ki so primerne za predšolske otroke. Poseben poudarek smo posvetili tudi igram na splošno ter matematičnim igram v predšolskem obdobju.
V okviru praktičnega dela smo podrobno predstavili matematične aktivnosti, preko katerih smo otrokom v vrtcu približali igro Številska vrsta. Večina otrok je pokazala motivacijo za sodelovanje v igri Številska vrsta. Že pri prvi predstavitvi igre je večina otrok razumela pravila in igrala igro brez potrebe po dodatni pomoči. Ključne besede: matematika v predšolskem obdobju, štetje, subitizacija, matematične aktivnosti. Objavljeno v DKUM: 26.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 91
Celotno besedilo (4,46 MB) |
9. Uporaba slikanice Zadnja sladkorna penica za razvoj matematičnih spretnosti pri otrocih prvega starostnega obdobja : diplomsko deloTilen Požgan, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo z naslovom Uporaba slikanice Zadnja sladkorna penica za razvoj matematičnih spretnosti pri otrocih prvega starostnega obdobja se dotika področja zgodnjega učenja in poučevanja matematike s pomočjo otroške literature. V diplomskem delu smo v teoretičnem delu izpostavili pomembnost povezovanja med
področjema matematike ter jezika, podrobno smo predstavili slikanico kot sredstvo za izobrazevanje ter njeno pomembno vlogo v urtcu. V okviru praktičnega dela diplomskega dela smo pripravili in izvedli dejavnosti na temo in vsebino slikanice Zadnja sladkorna penica. Dejavnosti smo izvedli v skupini otrok prvega starostnega obdobja. S pomočjo opazovalnih listov smo spremijali sodelovanje otrok pri pripravljenih matematičnih dejavnostih in ugotovili, da je slikanica Zadnja sladkorna penica lahko dobro izhodišče za osnovanje matematičnih dejavnosti, ki bi bile primerne za otroke prvega starostnega obdobja. Ključne besede: Predšolska vzgoja, medpodročno povezovanje, matematika, slikanica, matematične dejavnosti. Objavljeno v DKUM: 26.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 66
Celotno besedilo (2,06 MB) |
10. Uporaba strateške matematične igre Mancala v predšolskem obdobju : diplomsko deloNatalija Domadovnik, 2024, diplomsko delo Opis: V teoretičnem delu naloga predstavi, kako pomembno je v zgodnjem otroštvu spodbujati otroke k raziskovanju matematičnih pojmov na način, ki je skladen z njihovim naravnim načinom učenja skozi igro. Poudarja, da so igre, kot je Mancala, učinkovito orodje za razvijanje osnovnih matematičnih veščin, kot so štetje, prepoznavanje vzorcev in razumevanje količin, ter za krepitev strateškega mišljenja.
Empirični del naloge je osredotočen na sistematično vpeljavo matematične igre Mancala v vrtcu, v skupino otrok, starih od pet do šest let. Cilj raziskave je bil ugotoviti, v kolikšni meri otroci usvojijo pravila igre in kako pogosto posegajo po igri. Med izvajanjem dejavnosti so otroci pokazali visoko stopnjo zanimanja za igro, kar se je odražalo v njihovi želji po samostojnem igranju in raziskovanju pravil igre. Ključne besede: Predšolsko obdobje, matematika, strateške igre, Mancala Objavljeno v DKUM: 10.09.2024; Ogledov: 30; Prenosov: 48
Celotno besedilo (1,85 MB) |