| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 1163
First pagePrevious page12345678910Next pageLast page
1.
Povezanost dispozicijskega optimizma in pozitivnih pričakovanj glede zdravljenja z okrevanjem pri srčno žilnih obolenjih
Nina Mikl, 2021, master's thesis

Abstract: Bolezni srca in ožilja so v razvitem delu sveta in v Sloveniji že desetletja najpogostejši vzrok obolelosti in umrljivosti odraslih. Kljub temu da trend pojavnosti srčno žilnih bolezni v Sloveniji v zadnjih desetletjih pada, ostajajo bolezni srca in ožilja najpogostejši vzrok smrti v Sloveniji. V zadnjih desetletjih naraščajo dela, ki ugotavljajo povezavo med pozitivnimi psihosocialnimi dejavniki in zdravjem ter daljšo življenjsko dobo, vključno z nižjimi faktorji tveganj srčno-žilnih bolezni in manjšo pojavnostjo bolezni. S tem namenom smo se odločili raziskati, kakšna povezava obstaja med optimizmom in/ali pozitivnimi pričakovanji glede zdravljenja in okrevanjem pri srčno-žilnih bolnikih v slovenski populaciji. V raziskavi je sodelovalo 90 udeležencev. Pri zbiranju podatkov smo uporabili vprašalnika LOT-R in MHLC-C ter rezultate obremenitvenega testa. Ugotovili smo, da je dispozicijski optimizem pozitivno povezan z okrevanjem v rehabilitaciji. Potrdili smo moderacijski učinek zavedanja tveganj na odnos med optimizmom in okrevanjem. Izkazalo se je, da je obvladovanje dejavnikov tveganj, kot so izboljšanje uravnotežene prehrane, povišanje fizične aktivnosti in obvladovanje kajenja, mediator odnosa med dispozicijskim optimizmom in okrevanjem tako, da je v pogoju višje stopnje obvladovanja dejavnikov tveganj povezava med njima višja. Notranji lokus kontrole moderira odnos med optimizmom in obvladovanjem kajenja ter izboljšanjem zdrave prehrane, tako da je v pogoju visoke stopnje notranjega lokusa kontrole povezava med njima višja. Prav tako zavedanje resnosti tveganj moderira odnos med optimizmom in obvladovanjem dejavnikov tveganj. Povezanosti med pozitivnimi pričakovanji in stopnjo okrevanja nismo ugotovili.
Keywords: dispozicijski optimizem, pozitivno pričakovanje, zavedanje resnosti dejavnikov tveganj, notranji lokus, okrevanje pri srčno-žilnih boleznih
Published: 12.04.2021; Views: 10; Downloads: 0
.pdf Full text (1,56 MB)

2.
Stili učenja pri izobraževanju odraslih
Nina Hojak, 2021, master's thesis

Abstract: V nalogi z naslovom Stili učenja pri izobraževanju odraslih, opisujemo učne stile, izobraževanje odraslih, podrobneje pa smo opisali potek razvoja učnega stila pri odraslih in na to, kako osebnostna rast vpliva na njihov razvoj učnega stila. V empiričnem delu je sodelovalo 93 anketirancev, ki so vključeni v izobraževanje odraslih. Proučevali smo, katere pripomočke ter tehnike učenja odrasli uporabljajo tekom izobraževanja, s kom in kje se odrasli učijo, koliko časa namenijo učenju pred ocenjevanjem, ali tekom izobraževanja kdaj izgubijo motivacijo za učenje in na kakšne ovire so naleteli tekom izobraževanja. Ugotovili smo, da večina odraslih kot pripomoček učenja najpogosteje uporablja računalnik, od tehnik učenja pa prevladuje uporaba zapiskov. Najpogosteje se raje učijo samostojno, prostor za učenje pa je največkrat doma. Prav tako smo ugotovili, da odrasli namenijo učenju pred ocenjevanjem od 1–3 tedne časa, ki ga znajo glede učenja dobro organizirati. Motivacijo za učenje redkokdaj izgubijo, njihova največja ovira, na katero so naleteli tekom izobraževanja, pa je najpogosteje pomanjkanje časa.
Keywords: odrasli, izobraževanje, stili učenja, pripomočki učenja, motivacija
Published: 12.04.2021; Views: 13; Downloads: 6
.pdf Full text (680,29 KB)

3.
Doživljanje izgube po možganski poškodbi
Ema Rojnik, 2021, master's thesis

Abstract: Možganska poškodba predstavlja pomemben dogodek v posameznikovem življenju, saj vpliva na vsa področja njegovega delovanja, posledice pa so lahko obsežne in dolgotrajne. Po poškodbi se pacient in njegova okolica srečujeta z velikimi spremembami ter izgubami predhodnih lastnosti in sposobnosti. V raziskavi smo proučili odnose med lastnostmi posameznika in možganske poškodbe (starostjo, spolom, stopnjo dosežene izobrazbe, časom, pretečenim od poškodbe) ter posledicami možganske poškodbe (subjektivnimi občutki izgube, prilagodljivostjo, samozavedanjem, simptomi depresije, simptomi anksioznosti, samospoštovanjem). Vključili smo 22 udeležencev (13 moških, devet žensk), starih med 32 in 68 let, ki so doživeli možgansko poškodbo in so vključeni v program rehabilitacije. S pomočjo različnih vprašalnikov smo ugotovili, da se pri udeležencih kaže pozitivno psihološko doživljanje brez večjih težav. Zaključujemo, da se pri posameznikih več let po možganski poškodbi kažejo nizka izraženost občutkov izgube, zmerna prilagodljivost, nizka izraženost simptomov depresije in anksioznosti ter zmerno do visoko samospoštovanje. Podskupine udeležencev (glede na spol, starost, čas, stopnjo dosežene izobrazbe, čas, pretečen od poškodbe) se na področju psiholoških posledic možganske poškodbe ne razlikujejo pomembno. V prihodnje predlagamo več raziskav na področju doživljanja po možganski poškodbi v slovenskem okolju. Slednje bi lahko pripomoglo k izdelavi priporočil za posameznike, ki se s tovrstno situacijo soočajo, saj takšne smernice še niso oblikovane.
Keywords: možganska poškodba, doživljanje izgube, prilagodljivost
Published: 12.04.2021; Views: 17; Downloads: 5
.pdf Full text (729,64 KB)

4.
Predporodna depresija in nezadovoljstvo s porodom kot dejavnika tveganja poporodne depresije
Ajda Prah, 2021, master's thesis

Abstract: Ozadje: Poporodna depresija je razpoloženjska motnja, za katero trpi skoraj 20 % slovenskih otročnic. Predporodna depresija je eden izmed najpogosteje omenjenih in najmočnejših napovednikov poporodne depresije. Nekaj študij prepoznava tudi nezadovoljstvo s porodom kot vpliv na poporodno depresijo. V magistrski nalogi smo želeli raziskati vpliv predporodne depresije, nezadovoljstva s porodom na poporodno depresijo in odnose med omenjenimi konstrukti. Metoda: Podatke smo pridobivali s pomočjo prečnega in longitudinalnega merjenja. V prečnem delu je sodelovalo 394 žensk, ki so bile največ eno leto od poroda, medtem ko je v longitudinalnem merjenju sodelovalo 39 udeleženk, ki so bile največ pet dni od poroda. Čez približno 30 dni smo ponovno stopili v stik z njimi in izvedli drugo merjenje. Udeleženke so reševale spletno anketo, ki je vsebovala lestvico EPDS za predporodno depresijo, vprašalnik zadovoljstva s porodom BSS in vprašalnik EPDS za poporodno depresijo. Rezultati: Predporodna depresija je močen napovednik poporodne. Nezadovoljstvo s porodom v srednji meri vpliva na poporodno depresijo. Predporodna depresije in nezadovoljstvo s porodom skupaj ne pojasnita več variabilnosti v poporodni depresiji; prav tako nezadovoljstvo s porodom ni moderator med predporodno in poporodno depresijo. Zaključek: Ugotavljamo, da so ženske, ki so kazale znake predporodne depresije, in ženske, ki so manj zadovoljne s svojim porodom, neodvisno od obeh konstruktov ranljivi skupini za pojav poporodne depresije. Na podlagi rezultatov v magistrskem delu podajamo še nekaj priporočil za delo z ranljivimi skupinami.
Keywords: poporodna depresija, predporodna depresija, zadovoljstvo s porodom.
Published: 12.04.2021; Views: 12; Downloads: 2
.pdf Full text (1,78 MB)

5.
Modern Aspects of the Labyrinth in Literature
Klavdija Gredin, 2020, master's thesis

Abstract: The purpose of this study is to define the labyrinth as a physical structure as well as analyse its symbolic use. I will determine, in my analysis of the works, the authors themselves, their other works and their lives, what the role of the labyrinth and whether we can find similaritie I included four works of different lengths in the research, including short stories and novel, which at first glance have only one thing in common - the labyrinth. I will determie, in my analysis of the works, the authors themselves, their other works and their lives, what the role of the labyrinth and whether we can find similarities in real life. In order to understand the meaning of the labyrinth we have to understand the meaning of certain terms and why did the labyrinth become so popular in the certain literature style, the magical realism. Although it was firstly associated in art it soon became used in literature in order to see everyday things in a magical, extraordinary way. The word labyrinth can be found in many civilisations all over the world, such as the Greeks, Romans, Scandinavians, Egyptians and so on. The meaning is not always the same. We cannot discuss the purpose of a labyrinth, if we do not explain the most known myth, the myth about the Minotaur. The symbolical meaning in the story of the Minotaur is clear, it represents a prison, but this is not the only meaning a labyrinth can have. Although one cannot be certain of the real purpose people build and draw labyrinths, we can speculate that they were made in order to protect certain people, capture the sun’s energy even to bring good weather, to be used in games and dances. Nowadays, it is a tool to help patients to heal spiritually and restore their wholeness. The meaning, in which we are the most interested is the symbolical meaning in literature. Considering all the analysed works and the acquired and analysed literature, I was able to determine that the labyrinth is used not only as a structure from which it is necessary to find a way, but also that it is enough, for the purposes of literature, if we get lost in it. It represents a tomb, where one can rest in peace. Making choices which way to take in a labyrinth is similar to making choices in our everyday life. An interesting fact is, that labyrinths were already found in literature in medieval manuscripts. Three classical authors stood out: Virgil, Ovid and Pliny the Elder. They defined the labyrinth for writers of modern day. The authors chosen in my work Jorge Luis Borges, J.K.Rowling, James Dashner and Guillermo del Toro included their ideas of the labyrinth and with a modern twist making it interesting to read and to explore several possibilities for the reader before one finishes the reading. They mixed the traditional with modern in order to get closer to everyday life, therefore the reader can identify himself with the main character, dream or escape from the reality. The selected works start with a description of the authors, following with the plot and last but not least analysed individually. Later on, the focus is on the labyrinth and his meaning in selected works. We can conclude that we, the readers are set on a journey as well as the characters in our selected works. The physical labyrinth in the work and the conceptual labyrinth intertwine and can confuse the reader, but just the right amount of facts are given in order to stay curious to keep reading. The authors made sure the reader can identify himself with the main character or better yet, they can feel his pain, try to solve the mystery with them and try to find the way out of the labyrinth not knowing that all labyrinths are not meant to be solved, not every way out of the labyrinth ends happily and that sometimes one just need to get lost in order to find a way out. The meaning of the labyrinth, therefore, has not significantly changed throughout the years. It has remained a symbol of admiration, for everyone, the creator, reader or walker.
Keywords: labyrinth, symbol, short story, novel, structure, Minotaur
Published: 07.04.2021; Views: 9; Downloads: 0
.pdf Full text (550,18 KB)

6.
Priročnik uvodnih učnih motivacij na podlagi motiviranosti učencev in učenk 3. vzgojno-izobraževalnega obdobja pri pouku slovenščine
Vito Lavrenčič, 2021, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo je sestavljeno iz dveh delov, teoretičnega in empiričnega. Teoretični del je skupek spoznanj iz že objavljene literature, ki se navezuje na pojem motivacija, v nadaljevanju pa natančneje tudi na učno motivacijo. Pojem smo raziskovali skozi lupo obveznega šolskega predmeta slovenščina, s posebnim poudarkom na raznolikih tipologijah motivacij pri pouku slovenščine, ki so jih zasnovali številni raziskovalci na tem področju. V empiričnem delu smo teoretična spoznanja raziskali še v praksi. Med učenci in učenkami 3. vzgojno-izobraževalnega obdobja smo izvedli anketo, v raziskavi pa nas je zanimal predvsem njihov odnos do predmeta slovenščina, priljubljenost glede na ostale predmete, motiviranost s strani učiteljev in učiteljic, ocena njihovega sodelovanja pri pouku, bolj in manj priljubljeno področje, najbolj in najmanj priljubljena poglavja iz učnega načrta ter njihov pogled na izobraževanje in motiviranost pri pouku na daljavo. Želeli smo ugotoviti tudi to, kako so bile učencem in učenkam najljubše in najmanj ljube snovi predstavljene v obliki uvodne motivacije (če je ta sploh bila izvedena), zakaj so izbrali prav ta poglavja, hkrati pa smo jim želeli dati tudi možnost, da sami podajo predloge, kako določeno poglavje izboljšati v smislu podajanja snovi in jo narediti bolj zanimivo. Posamezna vprašanja iz anketnega vprašalnika smo predstavili v obliki analize pridobljenih podatkov tako v tabelaričnem zapisu kot v obliki grafov, spodaj pa podali še pisno interpretacijo. Pri nekaterih vprašanjih smo upoštevali tudi spremenljivke (spol, razred, zaključni uspeh v prejšnjem šolskem letu in zaključna ocena pri slovenščini v prejšnjem šolskem letu). Raziskava je pokazala, da je učencem in učenkam slovenščina glede na ostale predmete po priljubljenosti nekje na sredi, kar pomeni, da ni najbolj priljubljena, pa tudi ne najmanj. Slovenščina je najbolj ljuba učencem in učenkam z višjim končnim uspehom v prejšnjem šolskem letu pri tem predmetu, medtem ko bistveno manj tistim z nižjim uspehom. Učenci in učenke se v največji meri strinjajo, da je slovenščina zanimiva zaradi dobrega načina poučevanja učiteljev in učiteljic, medtem ko jim je zanimiva snov med najmanj ljubimi razlogi. Bistveno več učencev in učenk ima raje področje književnosti kot jezika/slovnice. Dobra polovica anketiranih učencev in učenk sodeluje zmeraj, kar pomeni vsako uro. Za učenje slovenščine jih motivirajo predvsem zunanji dejavniki, kot so starši, učitelji in učiteljice, dobra ocena, nagrada. Veliko učencev se strinja, da jih učitelji in učiteljice dobro motivirajo, najmanj učencev meni, da jih učitelji sploh ne motivirajo. Ob zapisu njim najljubših snovi pri predmetu slovenščina so v največji meri napisali, da je to zato, ker se jim te snovi ni težko naučiti, hkrati pa jih v to snov učitelji in učiteljice največkrat uvedejo s pomočjo metode zgodbice. Pri izboru najmanj zanimivih snovi so se strinjali, da jih tematika sploh ne zanima, so pa bile te snovi največkrat podane brez prave uvodne motivacije. Učenci in učenke so se v dobri polovici primerov strinjali, da jih učitelji in učiteljice tudi na daljavo dobro motivirajo, vseeno pa bi jim bil ljubši pouk v šoli. V drugem poglavju empiričnega dela smo na podlagi pridobljenih podatkov iz ankete (8. vprašanje) ustvarili priročnik 10 uvodnih učnih motivacij, največ na področju, ki so ga učenci izbrali za manj ljubega, t.j. jezik/slovnica, 8, dodani pa sta še 2 uvodni motivaciji s področja književnosti. Upoštevali smo pogostost pojavnosti zapisa najmanj priljubljenih snovi, hkrati pa tudi predloge učencev in učenk za izboljšanje. V priročniku je uporabljenih več različnih idej in metod za uvod v obravnavo 10 snovi, ki lahko služijo kot pomoč učiteljem in učiteljicam pri njihovem delu.
Keywords: motivacija, učna motivacija, tipologije učnih motivacij, predmet slovenščina, motiviranost učencev, tretje vzgojno-izobraževalno obdobje, uvodna učna motivacija
Published: 07.04.2021; Views: 23; Downloads: 9
.pdf Full text (1,81 MB)

7.
Eigenschaften des E-Mail-Romans am Beispiel von Matthias Zschokes Lieber Niels und Daniel Glattauers Gut gegen Nordwind
Valerija Tominc, 2020, master's thesis

Abstract: Die vorliegende Magisterarbeit befasst sich mit dem E-Mail-Roman als einem Nachfolger des Briefromans. Ein wichtiger Teil der Entwicklung dieses Genres ist die Entwicklung neuer Medien. Mit der Technologie entwickelte und veränderte sich die Literatur, wobei sich auch die Sprache wegen der technischen Einflüsse wesentlich veränderte. Der Reiz der neuen Technologie ist ihre Möglichkeit Zeit und Raum zu überwinden. In E-Mail-Romanen Gut gegen Nordwind von Daniel Glattauer und Lieber Niels von Matthias Zschokke wird die neu-entstandene Textsorte E-Mail thematisiert, denn beide Texte bestehen vollkommen aus E-Mails und sind deswegen eine Besonderheit der Gegenwartsliteratur. Die Entwicklung der Internetsprache ermöglichte eine ganz neue Art der Kommunikation. Was früher nur mündlich bzw. schriftlich war, konnte jetzt auf eine andere Ebene gebracht werden. Ein wichtiger Teil der Arbeit befasst sich deswegen mit der konzeptionellen Mündlichkeit bzw. Schriftlichkeit. Diese Begriffe lassen sich den behandelten Werken einigermaßen zuordnen. Bezug wird auf die wesentlichen Eigenschaften des Brief- und E-Mail-Romans genommen. In der Arbeit wird versucht festzustellen, inwiefern sich die Eigenschaften überlappen, welche Unterschiede es gibt, und wie sie sich anhand der behandelten Texte von Glattauer und Zschokke definieren lassen. Es wird sowohl mit Beispielen aus der Primärliteratur als auch mit der Sekundärliteratur operiert.
Keywords: E-Mail-Roman, Briefroman, konzeptionelle Mündlichkeit, konzeptionelle Schriftlichkeit, neue Medien, Internetsprache, elektronische Literatur, Sprache der Nähe, Sprache der Distanz.
Published: 01.04.2021; Views: 21; Downloads: 0
.pdf Full text (1,21 MB)

8.
Serious vs. Satire – Today’s Future as Depicted in the World-Building Elements of Blade Runner and Futurama
Anja Švigelj, 2021, master's thesis

Abstract: This thesis explores the world-building elements in the Blade Runner movies (Blade Runner and Blade Runner 2049) and the TV series Futurama. The theoretical framework presents the terminology related to the titles’ and their world-building elements: science fiction and speculative fiction, dystopia and cyberpunk, satire and parody. Lastly, the concept of world-building is presented and the framework of the elements that are analyzed is defined. The world-building elements of the worlds of Blade Runner and Futurama are divided into the cultural and physical. The cultural elements are then further divided into: society and social issues, language, and science and technology. The physical are planet and climate, and the cityscape. This part of the thesis is a comparative analysis of the elements. It focuses on how the elements are presented in their respective worlds and compares them to each other and how they might relate to our own reality today and in the future. The comparative analysis shows how the satirical Futurama and serious, cyberpunk Blade Runner ‘predict’ future realities. Those are at the same time alternate and akin to our own.
Keywords: Blade Runner, Futurama, world-building, satire, dystopia
Published: 01.04.2021; Views: 20; Downloads: 3
.pdf Full text (1,98 MB)

9.
Förderung schriftlicher Kompetenzen durch Märchen im DaF-Unterricht der Klassen 6 bis 9
Ana Marija Laktić, 2020, master's thesis

Abstract: Diese Masterarbeit befasst sich mit der Verwendung von Märchen als Texttyp, um schriftliche Kompetenzen im Unterrichten von Deutsch als Fremdsprache von der 6. bis zur 9. Klasse der slowenischen Gesamtschulen zu entwickeln. Auf der Website 1ka.si wurde eine Umfrage erstellt und veröffentlicht, die 16 Deutschlehrende beantworteten. Basierend auf den gesammelten Antworten wurde eine Liste von Lehrbüchern zusammengestellt, die dann analysiert wurden. Die Ergebnisse dieser Analyse wurden mit den Antworten der Befragten verglichen, was zeigte, dass sowohl Lehrende als auch Lehrbücher hauptsächlich die Entwicklung der Lesekompetenz und Sprechkompetenz durch Märchen und verwandte Aufgaben hervorheben, anstatt der schriftlichen Kompetenz, die am wenigstens betont wird. Märchen werden von den Lehrenden meistens in der 4. und 5. Klasse verwendet und sind in fast der Hälfte der analysierten Lehrbücher (11 von 23) enthalten, wobei reproduktive Aufgaben und Übungen überwiegen (72%). Die Lehrenden verwenden dabei reproduktive und produktive Aufgaben fast gleichermaßen, obwohl sich einzelne Arten von Aufgaben und Übungen in der Häufigkeit der Verwendung unterscheiden, wie die Zusammenfassung und Rollenspiele, die am häufigsten verwendet werden. Diese Meisterarbeit bietet einen Einblick in die Verwendung von Märchen in der Praxis, könnte jedoch aufgrund der geringen Stichprobengröße und ähnlicher Einschränkungen als Grundlage für eine detailliertere Untersuchung dienen.
Keywords: Märchen, schriftliche Kompetenzen, Kompetenzentwicklung, Fremdsprachenlernen, Grundschulunterricht
Published: 23.03.2021; Views: 18; Downloads: 2
.pdf Full text (819,18 KB)

10.
Črna smrt na Apeninskem polotoku - primer Sicilija in Toskana
Maša Rokavec, 2021, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo obravnava črno smrt na Apeninskem polotoku, s poudarkom na širjenje kuge v Toskani in na Siciliji sredi 14. stoletja. Prvi del zajema splošen opis črne smrti, njen prenos in potek bolezni, potek življenja ljudi in njihovi odzivi na kugo ter kratek pregled kuge skozi zgodovino. Sledi kratek opis širjenja črne smrti v 14. stoletju po Evropi in njenega izvora. Opisano je tudi politično in gospodarsko dogajanje na Apeninskem polotoku pred prihodom kuge. Nato sledi obravnava Toskane in Sicilije v času širjenja črne smrti. V zadnjem delu je primerjava virov, gospodarstva in smrtnosti na področjih Toskane in Sicilije. Ključni cilj magistrskega dela je predvsem primerjava dokumentiranih virov o širjenju kuge in izdanih ukrepov v toskanskih mestnih državah in na Siciliji.
Keywords: črna smrt, Yersinia pestis, Toskana, Sicilija, Apeninski polotok
Published: 11.03.2021; Views: 27; Downloads: 5
.pdf Full text (1,81 MB)

Search done in 1.87 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica