SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Iskanje po katalogu digitalne knjižnice Pomoč

Iskalni niz: išči po
išči po
išči po
išči po
* po starem in bolonjskem študiju

Opcije:
  Ponastavi


1 - 10 / 47
Na začetekNa prejšnjo stran12345Na naslednjo stranNa konec
1.
Učinki dela pod napetostjo kot metode vzdrževanja električnih inštalacij
Viktor Lovrenčić, 2018, doktorsko delo/naloga

Opis: Organizacije so soočene s pričakovanji in zahtevami zainteresiranih deležnikov, upoštevajoč zahteve glede kakovosti, varnosti in zdravja pri delu, trajnostnega razvoja, varstva okolja in nenazadnje odgovornega ravnanja do družbe, v kateri deluje organizacija. Pri tem mnogo organizacij išče inovativne poti za izpolnitev zahtev širših in ožjih deležnikov, družbe, regulatorjev, lastnikov, zaposlenih ali preprosto pričakovanja svojih odjemalcev za povečanje zadovoljstva. Aktualni pogledi na management kakovosti in razvoj sodobnih konceptov vzdrževanja odpirajo raznolike možnosti vključevanja različnih metod vzdrževanja, ki peljejo organizacijo k učinkovitemu in uspešnemu obvladovanju procesov vzdrževanja. Slednje spoznanje je prispevalo k temu, da je proces vzdrževanja postal integralni element strateškega razmišljanja številnih deležnikov oziroma zainteresiranih strani v organizaciji, od zaposlenih, lastnikov, lokalne skupnosti do države. Organizacije investirajo v inovativne procese številna sredstva in vire, saj za doseganje ciljev uvajajo nove pristope, da bi izboljšale svojo učinkovitost in uspešnost. Učinkovito in uspešno obvladovanje tako poslovnih, proizvodnih ali storitvenih procesov kot tudi procesa vzdrževanja je ključno za nadaljnji uspešen razvoj organizacij v mnogih panogah. Med inovativne napore organizacij lahko uvrstimo tudi uvajanje in izvajanje vzdrževanja električnih inštalacij oziroma postrojev z metodo dela pod napetostjo (Live Working). Delo pod napetostjo (DPN) je vsako delo, pri katerem se delavec z deli telesa ali z orodjem, opremo ali napravami zavestno dotakne delov pod napetostjo ali poseže v območje dela pod napetostjo. DPN je metoda vzdrževanja električnih inštalacij oziroma postrojev, ki se je prvič uveljavila v začetku 20. stoletja, saj je njena uporaba prvič omenjena v ZDA že leta 1913. Navkljub stoletni tradiciji je v zadnjem času DPN z reorganizacijo oziroma prestrukturiranjem sektorja prenosa in distribucije električne energije dobil novo razvojno spodbudo, saj z odprtjem trga električne energije padajo stari monopoli v prenosu in distribuciji električne energije. Številni deležniki z bolj jasnimi ekonomskimi zahtevami večajo pritisk na upravljavce prenosnih in distribucijskih omrežij za doseganje višjih standardov kakovosti električne energije (KEE) oziroma kakovosti oskrbe z električno energijo. Čeprav govorimo o stoletni tradiciji, DPN predstavlja v slovenskem okolju novo metodo vzdrževanja električnih inštalacij oziroma postrojev v proizvodnji, distribuciji in prenosu električne energije ter v industriji in ustanovah (npr. v bolnišnicah), kar zahteva poglobljeno preučitev številnih interakcij na področju izvajanja DPN kot orodja preventivnega vzdrževanja. Glavni namen pričujoče doktorske disertacije je torej s poglobljenim raziskovanjem in razumevanjem dela pod napetostjo prispevati h kakovosti, varnosti in zdravju pri delu ter k učinkovitosti in uspešnosti procesov vzdrževanja električnih inštalacij oziroma postrojev. Dejstvo je, da obstaja bogata zbirka študij, priročnikov in strokovnih člankov, ki obravnavajo DPN predvsem z vidikov razvoja tehnologije in metod DPN na vseh nivojih napetosti, razvoja orodij in opreme ter usposabljanja monterjev. Nismo pa zasledili znanstvene literature, ki bi obravnavala povezave med managementom kakovosti, varnosti in zdravja pri delu ter učinkovitostjo in uspešnostjo procesov vzdrževanja električnih inštalacij oziroma postrojev z metodo DPN.
Ključne besede: management kakovosti, varnost in zdravje pri delu, učinkovitost in uspešnost organizacije, vzdrževanje, delo pod napetostjo
Objavljeno: 18.06.2018; Ogledov: 29; Prenosov: 3
.pdf Celotno besedilo (5,71 MB)

2.
Influence of Sustainable Quality Management on Organizational Performance
Matjaž Maletič, 2013, doktorska disertacija

Opis: The purpose of this research is to present and test a conceptual framework to aid in understanding and explaining the relationship between sustainability practices and organisational performance. The relevant theoretical insights are presented first, followed by a discussion of the relationship between quality management and sustainability. An extensive literature review is conducted on key intersections of quality management and sustainability. The research further investigates the dimensions of sustainability practices through the review. It develops a reliable and valid instrument for the sustainability practice constructs, which could be beneficial for both practitioners and academicians. Based on the notion of exploitation and exploration concepts, the research delineates sustainability practices and proposes causal relationships between sustainability practices and organisational performance. Furthermore, the conceptual framework is further discussed in terms of different outcomes related to sustainability performance, quality performance and business performance. One of the primary propositions of this framework is that the alternative relationships between sustainability practices (exploitation and exploration) and organisational performance depend on different factors, including environmental uncertainty, competitiveness, long-term orientation and institutional approaches. Therefore, the research is an attempt to cover the relatively less empirically explored area of the dynamics of corporate sustainability and organisational performance. The empirical data for this study was drawn from a large-scale international survey based on the following countries: Slovenia, Spain, Serbia, Poland, and Germany. A total of 247 organisations participated in the survey. The outcome of regression analyses provides the evidence that sustainability practices positively and significantly influence organisational performance. Regarding the antecedents of sustainability practices, our findings suggest that the main enablers for the successful adoption of sustainable practices are the support of top management, the integration of sustainability into vision and strategy, and the establishment of a sustainability centred culture. Furthermore, empirical evidence from this research also confirmed the existence of ambidextrous orientation, suggesting that organisations that are able to simultaneously pursue exploratory and exploitative sustainability practices can also expect performance benefits. However, the results indicate that when organisations maintain relatively high levels of exploratory and exploitative practices, significant relationship between sustainability practices and organisational performance seems to disappear. The results of the MANOVA analysis indicate that there are significant mean differences in organisational performance measures for low and high levels of sustainability practices. Therefore, by focusing on exploration and exploitation practices, organisations can expect to achieve higher performance outputs and outcomes. In addition to the direct influence of sustainability practices on the organisational performance, results also revealed that the innovation performance serves as a mediator in the relationship between sustainability practices and financial and market performance. This suggests that greater engagement in sustainability exploration and sustainability exploitation leads to greater innovation performance, which in turn leads to greater financial and market performance. The results also support the contingency and institutional view with regard to the relationship between sustainability practices and performance rather than relying upon a ‘universal’ view of sustainability practices. For example, the results show that in moderate environmental contexts (moderate competitiveness and uncertainty) sustainability exploitation practices seem to be a predominant predictor of organisational performance. However, it appears that when the level of competitiveness increases, sustainabi
Ključne besede: corporate sustainability, sustainability exploitation, sustainability exploration, quality management, organisational performance
Objavljeno: 12.06.2018; Ogledov: 48; Prenosov: 3
.pdf Celotno besedilo (2,63 MB)

3.
INTERACTION BETWEEN QUALITY MANAGEMENT, PRODUCTION AND MAINTENANCE PERFORMANCE
Damjan Maletič, 2015, doktorsko delo/naloga

Opis: Many organisations invest a considerable amount of capital and resources, implementing new techniques to improve their performance. An effective management of production and maintenance and processes is vital for economic viability and a long term survival of many industries. In fact, an effective and efficient maintenance process is essential to assure asset performance. With this recognition, the asset and maintenance management has become an indispensable element of strategic thinking of asset owners and asset managers. This research aims to investigate the interaction between quality management, production and maintenance performance. The relevant theoretical foundations and research gaps are presented first, followed by development of a conceptual framework. The framework builds upon resource-based theory (RBT) literature to develop a conceptual framework, mainly to understand how company’s resources could contribute to company’s performance. Based on this theoretical underpinning two main research streams are studied, namely quality management in maintenance and asset management. Different sources of data were utilized to answer the proposed research questions. The thesis includes two large-scale surveys (among Slovenian organizations as well as an international survey conducted in Slovenia, Sweden, Poland, Slovakia, Greece and Turkey) and two empirical case studies. The outcome of regression analysis provides the evidence that quality management orientation is an important predictor of maintenance performance. By testing the impact of quality management orientation on maintenance performance, this research shows that strong foundation on quality management orientation is an effective way of improving maintenance performance. Further, by examining continuous improvement in relation to maintenance performance, this research seeks to examine the role of quality management practices in achieving maintenance performance. In this regard it was found that continuous improvement significantly and positively affects the maintenance performance. In addition, results of this research revealed a mediator effect of continuous improvement on the relationship between quality management orientation and maintenance performance. Moreover, this research examines the relationship between physical asset management practices and sustainability and operational performance as well. The research is based on a premise that asset management, which comprises of risk management practices, performance assessment practices, life cycle management practices, policy & strategy practices, leads to improved organizational performance. The results of this research provide the evidence to support the hypotheses and to demonstrate that organizations can benefit from the implementation of asset management practices. The MANOVA furthermore provides interesting insights into the effects of asset management practices on the organizational performance. The results indicate that there are significant mean differences in organizational performance dimensions (as measured by the business performance, environmental performance, social performance and operational performance) for low and high levels of asset management practices. Therefore, by focusing on asset management practices, organizations can expect to achieve higher performance outcomes. In addition a comparison between Slovenian and Polish data subset was performed. The results revealed some distinct elements, namely regarding the performance outcome. For example, the results indicate that Slovenian organizations achieved higher scores in business, environmental and operational performance, while Polish organizations achieved higher scores in social performance.
Ključne besede: quality management, asset management, maintenance, production, performance
Objavljeno: 12.06.2018; Ogledov: 38; Prenosov: 3
.pdf Celotno besedilo (2,97 MB)

4.
OBVLADOVANJE INTERAKCIJ MED UPORABNIKOM IN PROIZVAJALCEM NAPRAV ZA MEDICINSKE IN KOZMETIČNE NAMENE
Blanka Hercog, 2016, doktorsko delo/naloga

Opis: Varnost naprav je pomembna tako za proizvajalca, kot tudi za uporabnika naprave. Obvladovanje interakcij med uporabnikom in proizvajalcem je ključno za pridobivanje kakovostnega znanja. Nenehen pritok znanja v proizvodno organizacijo za izdelavo in nadgradnjo uporabnih, učinkovitih in varnih naprav pripomore k višji uspešnosti naprav na trgu. S tem proizvajalec pridobiva tržni delež, uporabnik pa varnejše in učinkovitejše naprave, s katerimi lahko boljše opravi svoje delo. Namen raziskave je raziskati vpliv različnih interakcij med uporabnikom in proizvajalcem na varnost naprav. Najprej je predstavljeno teoretično ozadje, nato sledijo teoretične osnove in raziskovalne vrzeli, kjer smo največji poudarek pri pregledu literature namenili interakcijam med uporabnikom in proizvajalcem. Raziskovalni okvir smo razvili na osnovi pregledane literature in ugotovljenih vrzeli ter postavili teoretični raziskovalni model. V njem smo predstavili tri konstrukte Interakcija med uporabnikom in proizvajalcem, Varnost naprav in Informiranje uporabnika. Vsakega od konstruktov smo razdelili na več dimenzij, saj smo predvidevali, da je vpliv posameznih dimenzij različen. V nadaljevanju smo postavili raziskovalna vprašanja in hipoteze. Predstavili smo raziskovalne metode in postopek zbiranja podatkov za empirično raziskavo. Za izvedbo raziskave smo uporabili anketni vprašalnik, kjer so sodelovali uporabniki naprav za medicinske in kozmetične namene. V obdelavo podatkov je bilo vključenih 186 ustrezno izpolnjenih anketnih vprašalnikov (169 iz Slovenije in 17 iz tujine). Z linearno regresijo smo ugotovili statistično značilno in pozitivno povezanost med dimenzijami konstrukta Interakcija med uporabnikom in proizvajalcem in dimenzijami konstrukta Varnost naprav. Poleg tega smo z izračunom moderacije dobili dva moderatorja - dimenziji konstrukta »Informiranje uporabnika«, ki vplivata na povezavo med neodvisno in odvisno spremenljivko. Ugotovili smo, da je »Dodatno usposabljanje« pomembno za višjo varnost naprav, prav tako »Branje navodil za vzdrževanje naprav in varnostnih opozoril«. Slednji poleg tega, da v povezavi nastopa kot moderator, nastopi še kot mediator za štiri povezave med neodvisno in odvisno spremenljivko. Poleg metode linearne regresije smo za potrditev modela uporabili še metodo PLS-PM (Partial Least Squares Path Modeling). Z njo smo preverili ustreznost vključenosti posameznih faktorjev oziroma dimenzij v latentno spremenljivko (konstrukt). Z metodo PLS-PM smo potrdili, da so v konstrukt »Interakcija med uporabnikom in proizvajalcem« vključene dimenzije: sodelovanje med uporabnikom in razvojnim oddelkom, sodelovanje na področju uporabnosti naprav, sodelovanje med uporabnikom in servisnim oddelkom in sodelovanje na področju zadovoljstva uporabnikov. V konstrukt »Varnost naprav« pa so vključene dimenzije: izmenjava informacij glede delovanja naprav, izmenjava mnenj in rezultatov terapij, obveščanje o tveganjih in obveščanje o stranskih učinkih. Slednja dimenzija je bila dodana v končen model na podlagi izračuna po metodi PLS-PM. V model, narejen z metodo linearne regresije, omenjena dimenzija na podlagi izračunov ni bila vključena. Če primerjamo model zgrajen s pomočjo metode linearne regresije in metode PLS-PM, vidimo, da smo s slednjo pridobili dodaten vpogled v predhodne rezultate, saj smo v izračune zajeli vse faktorje, ki opredeljujejo posamezne dimenzije. Končen model, ki je bil zgrajen z metodo linearne regresije in model, ki je bil narejen z metodo PLS-PM se v določenih dimenzijah razlikujeta: v dimenziji »Sodelovanje na področju dodatnih izobraževanj« pri neodvisni spremenljivki in pri odvisni spremenljivki v dveh dimenzijah »Upoštevanje navodil za vzdrževanje naprav in varnostnih opozoril« in »Prepoznavanje okvar na napravi« ter dodali eno – »Obveščanje o stranskih učinkih«. V nadaljevanju smo s t-testi iskali razlike med uporabniki z izobrazbo kozmetične smeri in izobrazbo zdravstvene smeri, a večjih in v
Ključne besede: Interakcije med uporabnikom in proizvajalcem, varnost naprav, medicinske naprave, kozmetične naprave, management kakovosti
Objavljeno: 10.11.2017; Ogledov: 219; Prenosov: 20
.pdf Celotno besedilo (5,17 MB)

5.
VPLIV OKOLJSKIH SPREMENLJIVK NA IZBIRO STRATEGIJE ODNOSOV Z JAVNOSTMI PODJETIJ V RUSIJI
Katja Lumbar Globočnik, 2016, doktorsko delo/naloga

Opis: Doktorska disertacija proučuje Vpliv okoljskih spremenljivk na izbiro strategije odnosov z javnostmi podjetij v Rusiji in temelji na glavni tezi, da okoljske spremenljivke nanje vplivajo. Naša raziskava teoretično temelji na normativnem modelu globalnih odnosov z javnostmi (Sriramesh in Verčič 2001) in sodobnejših študijah avtorjev teorije odličnosti in njihovih študentov (Grunig in drugi 2002, Huang 1997, 2004; Rhee 1999, 2002; Sha 1999, 2004, 2009). Raziskovalno temo smo umestili v globalni kontekst odnosov z javnostmi in opredelili razvoj in trenutno stanje stroke, ki je na ruskem trgu prisotna šele zadnjih 30 let. Na osnovi podatkov, pridobljenih v letih 2012/2013, smo v disertaciji odgovorili na tri raziskovalna vprašanja. Na prvo vprašanje – Katere okoljske spremenljivke so prisotne na ruskem trgu? – smo odgovorili v teoretičnem delu, kjer smo opredelili družbeno kulturo, medijsko okolje in infrastrukturo. Odgovor na drugo raziskovalno vprašanje – Katere strategije odnosov z javnostmi prevladujejo na ruskem trgu? – smo pridobili na podlagi izsledkov iz empirične raziskave – poglobljenih intervjujev, izvedenih med predstavniki 16 slovenskih podjetij, in spletne ankete med 225 strokovnjaki za odnose z javnostmi iz podjetij v Rusiji. Po naših podatkih in nekaterih sorodnih študijah (npr. Ragozina 2007, Pysh in Pritchard 2009), lahko sklepamo, da se v gospodarskih odnosih z javnostmi v Rusiji najpogosteje izbirajo strategije osebnega vpliva, kulturnega prevajalstva, dvosmerne in simetrične strategije, medtem ko asimetrično komuniciranje in strategijo konzervacije ter enosmerno strategijo podjetja izberejo redkeje. Naša raziskava je pokazala trend dviga izbire etičnega proti neetičnemu komuniciranju, vendar tudi močno prisotnost strategije osebnega vpliva, ki ni nujno vedno v okvirih etičnega delovanja. Visoka uporaba strategije kulturnega prevajalstva kaže, da je za mednarodna podjetja še vedno priporočljivo, da zaposlijo ruske strokovnjake za odnose z javnostmi, ki delujejo kot »prevajalci« podjetij. Ali obstaja povezanost med posameznimi okoljskimi spremenljivkami in izbiro strategij odnosov z javnostmi podjetij v Rusiji (tretje raziskovalno vprašanje), smo ugotavljali s spletno anketo za kulturo družbe in medijsko okolje ter v intervjujih, kamor smo vključili še infrastrukturo. S korelacijsko analizo smo potrdili, da obstaja med kulturo družbe in strategijami odnosov z javnostmi srednje močna statistično značilna povezanost (r = 0,485**) pri 1 % tveganju, medtem ko je med medijskim okoljem in strategijami povezava šibkejša, vendar tudi statistično značilna pri 5 % tveganju (r = 0,213*). Z multiplo regresijo smo v osrednjem empiričnem delu pokazali, da kultura družbe značilno vpliva na strategije odnosov z javnostmi in da z njo lahko pojasnimo 23 % variabilnosti strategij. Izsledki pa niso pokazali statistično značilnega vpliva medijskega okolja, vendar smo z multiplo regresijo potrdili, da medijsko okolje značilno vpliva na simetrično, etično, dvosmerno, enosmerno in neetično komuniciranje. V kvalitativni analizi smo ugotovili, da je vpliv medijskega okolja na strategije odnosov z javnostmi pomemben, pa čeprav manj izrazit kot vpliv kulture družbe. Vpliv infrastrukture, predvsem politike, na vse plasti življenja, tudi poslovni svet omejuje ali spodbuja izbor posameznih strategij odnosov z javnostmi. Potrdili smo, da so osebna mreženja in poznanstva kljub njihovi stereotipnosti še vedno dejstvo v dogovornem ruskem poslovnem sistemu. Plačane in pogosto prilagojene novice dneva kreirajo javno mnenje in so daleč od kodeksa novinarske etike. Medijski sistem je v Rusiji nadzorovan s strani države in omejen. Ugotavljamo, da se predvsem multinacionalke, ki prihajajo večinoma z Zahoda, soočajo z različnimi in kompleksnimi javnostmi, zato brez upoštevanja omenjenih okoljskih dejavnikov, pri komuniciranju ne morejo biti uspešna.
Ključne besede: ruski odnosi z javnostmi, strategije odnosov z javnostmi, okoljske spremenljivke, družbena kultura, medijsko okolje, infrastruktura, podjetja, Rusija
Objavljeno: 10.11.2017; Ogledov: 232; Prenosov: 17
.pdf Celotno besedilo (3,10 MB)

6.
Model napovedovanja prodajnih priložnosti v medorganizacijskem poslovanju z uporabo metod strojnega učenja
Marko Bohanec, 2017, doktorsko delo/naloga

Opis: Področje medorganizacijske (B2B) prodaje je zahtevno. Običajno ne predvideva le prodaje končnih izdelkov, temveč so predmet prodaje kompleksnejše rešitve, prilagojene kupcu. Kupci pri tem sledijo svojim internim procesom, želijo doseči prilagoditve elementov pogodbe, se pogajajo in podobno. To zahteva od prodajalcev dobro poznavanje pričakovanj strank, njihovih želja in potreb. Proces B2B prodaje je zato daljši in kompleksnejši. V disertaciji se osredotočamo na napovedovanje prodajnega izida v medorganizacijski prodaji, ki v praksi večinoma temelji na subjektivni presoji prodajalcev. Glede na napovedi prodajalcev se podjetja odločajo o virih in aktivnostih, zato netočne napovedi lahko vodijo v nepopravljive posledice. Raziskave so pokazale, da podjetja, ki svoje odločitve temeljijo na podatkih (angl. ``data driven decison-making''), izkazujejo boljše poslovne rezultate. Vendar pa raziskave kažejo tudi, da je uporaba metod in orodij, ki temeljijo na podatkih, v praksi še vedno šibka. To lahko pripišemo slabemu razumevanju metod in orodij za podporo odločanju ter tudi nezaupanju v tehnologijo. Motivacija za raziskavo izhaja iz zaznanega problemskega stanja v medorganizacijski prodaji in vrzeli, ki smo jo zaznali v akademski literaturi. Izhajamo iz teze, da je mogoče z uporabo modelov stojnega učenja pomagati prodajalcu in podjetju tako, da pri napovedovanju poslovnega izida delajo manj napak. V ta namen smo po metodologiji akcijske raziskave in razvoja (angl. ``action design research'', s kratico ADR) razvili model napovedovanja prodajnih priložnosti v medorganizacijskem poslovanju z uporabo metod strojnega učenja. Pri tem sta nastala dva artefakta: informacijsko-tehnološki (IT) artefakt, ki temelji na modelih strojnega učenja, podkrepljenih s transparentnimi razlagami, ter organizacijski artefakt, ki spodbuja vključevanje spoznanj iz IT-artefakta v proces napovedovanja in organizacijsko učenje. Prednost ADR je v tem, da vključuje uporabnike v razvoj in evalvacijo modela že na začetku raziskave. Na ta način uporabniki lahko izrazijo svoja pričakovanja, sproti vrednotijo model ter tudi sproti predlagajo spremembe. To krepi zaupanje v razvit model in povečuje zavezanost h kasnejši uporabi v praksi. Jedro disertacije predstavlja model napovedovanja prodajnih priložnosti v medorganizacijskem poslovanju z uporabo metod strojnega učenja. Metode strojnega učenja se iz prodajne zgodovine naučijo prepoznati značilnosti prodaje. Ko se pojavijo nove priložnosti, metode ocenijo njihovo zrelost in ponudijo odločevalcem razlago vplivnih dejavnikov, omogočajo pa tudi analizo vpliva različnih prodajnih aktivnosti s pomočjo ``kaj-če'' analize. Pri tem uporabljamo poenoten format napovedi in njihovih razlag, ki podpirajo različne modele. Tako omogočamo uporabo visoko zmogljivih metod strojnega učenja (npr. naključni gozd), ki so običajno zaradi svoje zapletenosti netransparentne in jim uporabniki stežka zaupajo. Da smo lahko razvili model, smo opravili dodatne raziskave za oblikovanje nabora atributov, ki opisujejo proces B2B prodaje in razvili optimizacijske postopke za detekcijo šuma in redundance atributov. Za učinkovito detekcijo kvalitete učne množice smo razvili vizualno metodo. Potrdili smo domnevo, da je želen organizacijsko-informacijski model mogoče zgraditi, saj je večina uporabljenih metod dosegla klasifikacijsko točnost nad 70\%. Za podrobnejšo analizo vpliva atributov smo razvili simulacijske in optimizacijske algoritme. Praksa potrjuje koristnost razvitega modela, saj se je v realnem podjetju z uporabo modela točnost napovedi bistveno izboljšala. S kombinacijo uporabe modelov, znanja in prakse ekspertov, smo tako prispevali k preseganju pomanjkljivosti posameznih pristopov. Uporabljene metode predstavljajo novost na področju organizacijskih znanosti in tako prispevajo k znanstveni literaturi na področju organizacijskega učenja in uporabe metod strojnega učenja.
Ključne besede: strojno učenje, medorganizacijska prodaja, organizacijsko učenje, napovedovanje izida, razlaga modelov, analiza kaj-če
Objavljeno: 24.04.2017; Ogledov: 293; Prenosov: 40
.pdf Celotno besedilo (3,49 MB)

7.
Razvoj hibridnega simulacijskega modela za izboljšanje delovanja urgentnega oddelka bolnišnice
Stanko Grabljevec, 2016, doktorsko delo/naloga

Opis: V disertaciji obravnavamo vpliv uvedbe elektronske table, ki vključuje radiofrekvenčno sledenje pacientov, na delovanje urgentnega oddelka ter zajem vhodnih podatkov za simulacijski model. Ugotovili smo, da je uvedba elektronske table zahtevna, tako s tehničnega kot organizacijskega vidika. Elektronska tabla zahteva stalno tehnično podporo osebju urgentnega oddelka. Ocenjujemo, da v našem primeru prav zaradi pomanjkanja le-te nismo dosegli pričakovanega učinka. Z anketno raziskavo in statističnim testiranjem smo potrdili, da uporaba elektronske table brez ustrezne podpore in izobraževanja ne izboljša percepcije trenutnega stanja delovnega procesa. Razvili smo koncept avtomatskega zajemanja podatkov o trajanju aktivnosti, ki so vključene v simulacijski model urgentnega oddelka, s pomočjo radiofrekvenčnega sledenja pacientov. Razvoj elektronske table v sodelovanju z osebjem urgentnega oddelka je pokazal, da potrebuje osebje prek elektronske table pregled nad tistimi ključnimi fazami obravnave pacientov, ki so jih že v preteklosti raziskovalci vključili v generične simulacijske modele urgentnih oddelkov. V okviru našega dela smo izdelali generični simulacijski model, ki temelji na kombinirani uporabi diskretne dogodkovne simulacije in agentnega modeliranja. Z eksperimentiranjem na modelu smo potrdili, da bi s strani zaposlenih predlagane organizacijske spremembe doprinesle k skrajšanju časa obravnave pacientov. Opredelili smo pristop k modeliranju po principih sistemske dinamike, dogodkovne simulacije in agentno orientirane simulacije ter orisali relacije med omenjenimi paradigmami. V disertaciji predstavimo razvoj hibridnega simulacijskega modela širjenja gripe v populaciji in pretoka pacientov v bolnišnici. Razvili smo metodologijo uporabe hibridnega modela za strateško pripravo na krizno situacijo zaradi širjenja sezonske ali pandemske gripe ter za taktično prilagajanje organizacije izvedbe oskrbe pacientov.
Ključne besede: zdravstvo, simulacija, hibridna simulacija, diskretna dogodkovna simulacija, agentna simulacija, sistemska dinamika, modeliranje, radiofrekvenčna identifikacija, elektronska tabla
Objavljeno: 17.10.2016; Ogledov: 672; Prenosov: 36
.pdf Celotno besedilo (4,31 MB)

8.
RAZVOJ MODELA OCENE TVEGANJA VOZNIKOV S PSIHOFIZIČNIMI OMEJITVAMI PRI NASTANKU PROMETNIH INCIDENTOV
Nevenka Šestan, 2015, doktorsko delo/naloga

Opis: Cilj študije je ugotoviti, ali vozniki, bolniki z epilepsijo, kroničnim alkoholizmom in/ali tveganim pitjem, uživalci psiho aktivnih substanc (PAS), bolniki z drugimi boleznimi živčevja, z duševnimi in vedenjskimi motnjami, s kardiovaskularnimi boleznimi, z diagnozo težjega diabetesa in težjimi okulističnimi boleznimi obravnavani na posebni zdravstveni komisiji (PZK), predstavljajo večje tveganje za povzročitev prometnih nesreč (PN)/cestno prometnih prekrškov (CPP) od voznikov povzročiteljev PN/CPP v Sloveniji, ki teh diagnoz nimajo. Narejenih je bilo šestnajst študij primerov s kontrolami. Primeri so vozniki, ki so bili v opazovanem obdobju pregledani na PZK in so imeli naslednje diagnoze: epilepsija, kronični alkoholizem /tvegano pitje, uživanje PAS, duševne in vedenjske motnje, bolezni živčevja, kardiovaskularne bolezni, diabetes in bolezni oči. Za vsak primer smo kot kontrolo definirali po spolu in starosti usklajene osebe iz kohorte povzročiteljev PN/CPP v istem opazovanem obdobju. Deskriptivni statistiki je sledilo izračunavanje korelacij med spremenljivkami, izračun t testov oziroma χ2 med primeri in kontrolami za vsako spremenljivko in izračun razmerja obetov. Vozniki z vodilno diagnozo predhodne poškodbe imajo več kot štirikrat večje obete za povzročitev PN (RO= 4,44; 95% IZ=1,69-11,63) in trikrat večje obete z diagnozo odvisnost (RO= 3,52; 95% IZ= 2,10-5,88), da povzročijo CPP, medtem ko imajo vozniki z boleznimi živčevja petkrat večje obete kot kontrole, da bodo povzročili PN (RO = 5,18; 95% IZ= 2,59 -10,34). Visoko tveganje imajo tudi vozniki z duševnimi in vedenjskimi motnjami (RO = 3,64; 95% IZ = 1,91 - 6,94) in vozniki, ki so odvisni od alkohola ( RO = 1,71; 95% IZ = 1,01 – 2,89). Rezultati za voznike z vodilno diagnozo epilepsija ne kažejo večjega tveganja za CPP/PN. Novo je odkritje visokega tveganja za PN pri voznikih z diagnozo predhodne poškodbe. Rezultati potrjujejo tudi ugotovitev, da so odvisni vozniki in vozniki s kroničnimi boleznimi dejansko tvegani vozniki. Rezultati za voznike z vodilno diagnozo epilepsija prispevajo k dosedanjim raziskavam, ki voznikov z epilepsijo ne obravnavajo kot tvegane voznike.
Ključne besede: posebna zdravstvena komisija za promet, tvegani vozniki, nesreče v prometu, alkoholizem, epilepsija
Objavljeno: 17.10.2016; Ogledov: 916; Prenosov: 60
.pdf Celotno besedilo (1,53 MB)

9.
Model robustnega proizvodnega procesa oftalmoloških terapevtskih laserskih sistemov
Franc Koplan, 2016, doktorsko delo/naloga

Opis: Medicinski pripomočki za selektivno lasersko trabekulopastiko, v katerih so vgrajeni kratki Nd:YAG-sunkovni izvori s spreminjajočim se profilom laserskega žarka in nestabilno izhodno energijo med delovnim ciklom, so nezvezno delujoči kompleksni, dinamični, mnogoodzivni, nelinearni in temperaturno odvisni visokotehnološki sistemi, za katere še nimamo ustreznih modelov. Za izpolnitev visokih zahtev po dolgoročni kakovosti in zanesljivosti je v vseh fazah proizvodnje nujno meriti ključne procesne parametre in karakteristike proizvoda ter zagotavljati hitre in učinkovite povratne krmilne zanke. Pri montaži mehanskih, optičnih in elektronskih komponent ter sklopov in njihovem justiranju v pogojih maloserijske izdelave igra človek v delovnem procesu odločilno vlogo. Za povečanje njegove uspešnosti in učinkovitosti smo razvili ekspertni sistem, primeren za uporabo v specifičnem delovnem okolju laserske svetlobe različnih valovnih dolžin. Na ta način smo delovni proces prilagodili človekovim kognitivnim zmožnostim in omejitvam, ki nastanejo zaradi uporabe zaščitnih očal z omejeno prepustnostjo vidne svetlobe, ter zmanjšali številna tveganja. Osrednji del raziskave je predstavljal razvoj ekspertnega sistema za obdelavo in merjenje različnosti posnetkov profilov laserskega žarka za posamezne preskusne cikle, overjanje ter validacijo algoritmov. Na osnovi računalniškega vida temelječi sistem za podporo odločanju je učinkovito prepoznaval dejanske in tudi potencialne zgodnje odpovedi sunkovnih Nd:YAG-laserskih izvorov in tako povezal rudarjenje podatkov z napovedno analizo. S pomočjo statistične analize smo najprej overili sposobnost merilnega sistema za snemanje profilov laserskega žarka s CCD-kamero ter določili relevantni model in parametre za opazovanje v okviru preskusnih ciklov. Nato smo vzpostavili podatkovno bazo potekov parametrov laserskih profilov in jo dopolnili z ekspertnim znanjem ter informacijami, pridobljenimi v okviru že pretečenega dela življenjske dobe. S pomočjo multivariatnih časovnih vrst in z metodo dinamičnega ukrivljanja časa smo izračunali indeks različnosti med izbranimi elementi v podatkovni bazi. Pri določitvi parametrov algoritma smo upoštevali specifične lastnosti sunkovnih laserskih izvorov. Ugotovili smo, da je zaradi sprememb karakteristik, ki so posledica tehničnih in tehnoloških sprememb, potrebno hkrati opazovati vsaj 8 parametrov profila laserskega žarka. Z uteženim glasovanjem najbližjih sosedov smo laserske izvore razvrstili po podobnosti. S pomočjo izračunanega indikatorja za verjetnost zgodnje odpovedi sistema smo olajšali odločanje o sprejemljivosti proizvoda in razbremenili delavca ter ga osredotočili samo na proizvode s povečanim tveganjem. Optimum smo dosegli pri 10 glasujočih sosedih. S statistično analizo merilnega sistema za atributne karakteristike smo na osnovi 1.700 posnetih merilnih ciklov na več kot 1.500 različnih laserskih izvorih, izdelanih po 5 indeksih tehnološke dokumentacije, potrdili, da je verjetnost pravilne razvrstitve vsaj 80 %, napačne 5 %, ostalo pa so bili lažni alarmi. Z večanjem števila posnetih profilov, podatkov o že pretečeni življenjski dobi in, na osnovi preteklih izkušenj temelječem posodabljanju razvrstitev v podatkovni bazi, se zanesljivost informacij in uspešnost kibernetskega sistema s ključno vlogo človeka v krmiljenju delovnega procesa pomembno povečuje. Spoznanja, dobljena z uporabo predstavljenega sistema, odpirajo možnosti razvoja novih in izboljšanih proizvodov, predvidljivo vzdrževanje in diagnostiko. Pričakujemo, da bo s podobnim pristopom možno razviti sisteme za podporo odločanju tudi v drugih okoljih, kjer imamo opraviti z velikimi množicami podatkov, ki se sočasno spreminjajo in pri katerih so informacije zakrite v šumu.
Ključne besede: profil laserskega žarka, časovne vrste, ekspertni sistem, selektivna laserska trabekuloplastika, zanesljivost
Objavljeno: 17.10.2016; Ogledov: 813; Prenosov: 35
.pdf Celotno besedilo (7,23 MB)

10.
RAZVOJ IN UPORABA MODELA E-IZOBRAŽEVANJA ANGLEŠKEGA POSLOVNEGA JEZIKA
Alenka Tratnik, 2015, doktorsko delo/naloga

Opis: V doktorski disertaciji so uvodoma predstavljeni teoretični vidiki e-izobraževanja, opredeljena različna pojmovanja e-izobraževanja, od splošnih do bolj specifičnih, opisujemo pa tudi poglavitne značilnosti in različne oblike e-izobraževanja. Nadalje predstavljamo začetke in razvoj e-izobraževanja od študija na daljavo do sodobnih oblik mobilnega izobraževanja ter ključne razlike med klasičnim načinom izobraževanja v učilnici in e-izobraževanjem. E-izobraževanje se pojavlja v različnih izvedbenih modelih, ki jih po posameznih fazah razvoja predstavljamo v poglavju o modelih izobraževanja, prikazujemo pa tudi prednosti in pomanjkljivosti e-izobraževanja ter vlogo in kompetence različnih udeležencev e-izobraževanja. Specifičnost tujejezikovnega poučevanja zahteva uporabo drugačne metodike. Razvoj različnih metod za učenje in poučevanje angleščine ter razlogi za prelom od klasičnega načina izobraževanja so pojasnjeni iz različnih zornih kotov, teoretičnega, praktičnega kakor tudi z vidika uporabe informacijsko-komunikacijskih tehnologij. Eno od osrednjih poglavij naloge predstavlja razvoj modela e-izobraževanja angleškega poslovnega jezika, kjer se osredotočamo na opredelitev ciljev, pogojev in izhodišč za eksperimentalno uvedbo modela v pedagoški proces na Univerzi v Mariboru, Fakulteti za organizacijske vede ter razčlenjujemo posamezne faze razvoja modela. Poglobljeno se lotevamo tudi predstavitve zgradbe modela z opisom vsebine, študijskih gradiv in posameznih učnih aktivnosti. V empiričnem delu naloge analiziramo rezultate raziskave o testiranju modela, kjer smo ovrgli dve od treh zastavljenih hipotez, saj smo ugotovili statistično pomembne razlike med skupino, ki se je izobraževala prek modela e-izobraževanja, in skupino, ki je imela le klasično izobraževanje. Podatke za raziskavo smo pridobili z anketo o zadovoljstvu, kakovosti in uporabnosti modela e-izobraževanja, o vplivih na učni dosežek, o motivacijskih dejavnikih za učenje in o odnosu do predmeta oz. učenja poslovne angleščine. Posebna pozornost je bila pri testiranju modela usmerjena na stopnjo zadovoljstva udeležencev z izvedbo izobraževanja, oceno udeležencev glede strukture modela, zanimivosti in privlačnosti učnih vsebin ter aktivnosti, odgovorili pa smo na tudi vprašanje, kako model izpolnjuje svojo funkcijo in kakšen je njegov vpliv na učinkovitost e-izobraževanja.
Ključne besede: e-izobraževanje, model e-izobraževanja, klasično izobraževanje, poslovni angleški jezik, učno okolje Moodle
Objavljeno: 13.10.2016; Ogledov: 872; Prenosov: 45
.pdf Celotno besedilo (3,21 MB)

Iskanje izvedeno v 0.11 sek.
Na vrh
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici