1. Lokomotorne spretnosti in spretnosti z žogo pri mlajših otrocih: razlike med spoloma in medsebojna povezanost : diplomsko deloEva Turk, 2025, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo analizirali lokomotorne spretnosti in spretnosti z žogo pri predšolskih otrocih, hkrati smo ugotavljali razlike med spoloma ter povezanost med obema sklopoma spretnosti. V teoretičnem delu so predstavljene faze gibalnega razvoja otrok, dejavniki, ki nanj vplivajo, temeljne gibalne spretnosti, ki so ključne za zdrav telesni razvoj in kasnejše športne dejavnosti ter razlike med spoloma. Predstavljene so lokomotorne spretnosti in spretnosti z žogo za ocenjevanje razvoja grobe motorike. Empirični del temelji na raziskavi, ki je bila izvedena na vzorcu 162 predšolskih otrok iz enega izmed mariborskih vrtcev. Lokomotorne spretnosti in spretnosti z žogo smo ocenjevali s pomočjo standardiziranega testa, ki se imenuje Test of Gross Motor Development – 3rd edition (TGMD-3). Rezultati so pokazali, da so pri lokomotornih spretnostih otroci najuspešnejši pri nalogi tek, najšibkejši pa pri hopsanju. Pri spretnostih z žogo so bili najuspešnejši pri nalogi kij, najmanj uspešni pa pri vodenju žoge na mestu z eno roko. Pri lokomotornih spretnostih ni bilo statistično značilnih razlik med spoloma, pri nalogah z žogo pa so dečki dosegli nekoliko višje rezultate. Analiza je pokazala pomembno pozitivno povezavo med lokomotornimi spretnostmi in spretnostmi z žogo. Z raziskavo lahko potrdimo pomembnost načrtovane in ponovljive vadbe ter potrebo po ustrezno vodenih in načrtovanih programih, ki razvijajo gibalne spretnosti otrok. Ključne besede: predšolski otroci, gibalni razvoj, lokomotorne spretnosti, spretnosti z žogo, TGMD-3 Objavljeno v DKUM: 07.11.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 2
Celotno besedilo (1,22 MB) |
2. Spoznavanje mikroorganizmov v predšolskem obdobju : diplomsko deloDiana Ratej, 2025, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo teoretično predstavili naravoslovno izkustveno učenje otrok v vrtcu, predvsem na temo mikroorganizmov, analizirali otroško literaturo na to temo, proučili percepcijo otrok o mikroorganizmih ter predstavili nekaj primerov dobre prakse. V praktični del smo za 15 otrok drugega starostnega obdobja iz Vrtca Borisa Pečeta Maribor - Enota Bresternica zasnovali projekt "Spoznaj mikrobe!". V nalogi smo opisali priprave in izvedbo dejavnosti. V empiričnem delu smo analizirali in interpretirali dejavnosti s pomočjo strukturiranih intervjujev pred in po dejavnosti. Izvajanje projektov na temo mikroorganizmov je izboljšalo znanje otrok o mikroorganizmih in zavedanje o načinih za preprečevanje širjenja bolezni. Dejavnosti niso povzročile dodatnega strahu pred mikroorganizmi. Ključne besede: začetno naravoslovje, mikroorganizmi, otrok, predšolsko obdobje Objavljeno v DKUM: 07.11.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 1
Celotno besedilo (2,32 MB) |
3. Pogled otrok in staršev na povezovanje matematike in plesa v twirlingu : diplomsko deloTajda Padovnik, 2025, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi smo raziskali povezovanje matematike in plesa v disciplini twirling ter pogled otrok in njihovih staršev. Teoretični del je izhajal iz koncepta interdisciplinarnosti in prikazal, kako se ples in matematika prepletata skozi ritem, zaporedja, prostorsko orientacijo in simetrijo. Empirični del je temeljil na raziskavi med članicami Twirling kluba Aninih mažoretk in njihovimi starši. Rezultati so pokazali, da otroci twirling doživljajo predvsem kot igro in veselje do gibanja ter nastopanja, pri čemer večina pri njem prepozna tudi osnovne matematične elemente, kot sta štetje in prostorska orientacija. Starši so povezavo med matematiko in twirlingom zaznali še izraziteje, zlasti v smislu razvoja koordinacije, prostorskih predstav in discipline. Statistična analiza ni potrdila hipoteze o vplivu dolžine in pogostosti vadbe na moč zaznavanja povezave med matematiko in twirlingom, kar kaže, da ta izhaja iz same narave dejavnosti. Ugotovitve potrjujejo potencial twirlinga kot didaktičnega orodja za približevanje matematike na igriv, ustvarjalen in otrokom naraven način. Naloga tako prispeva k razumevanju pomena interdisciplinarnih pristopov ter odpira možnosti za njihovo vključevanje v formalno izobraževanje. Ključne besede: twirling, ples, matematika, povezovanje Objavljeno v DKUM: 04.11.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 4
Celotno besedilo (1,01 MB) |
4. Odziv otrok na izvajanje plesnih dejavnosti v integraciji z lutkovno vzgojo : diplomsko deloUrška Žerak, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo z naslovom Odziv otrok na izvajanje plesnih dejavnosti v integraciji z lutkovno vzgojo obravnava integracijo plesne in lutkovne vzgoje v predšolskem obdobju. Obe področji sta pomemben del kurikula za vrtce in otroku omogočata celostni razvoj, še posebej na področju izražanja, čustvovanja in socialnega učenja. Namen raziskave je bil ugotoviti, kako otroci doživljajo plesne dejavnosti in kako se nanje odzivajo, kadar so te vključene v lutkovno vzgojo. Zanimalo nas je, katera lutkovna tehnika jim je bližje, ob kateri so bili pri gibanju bolj inovativni, kje so se počutili bolj sproščeno in v kolikšni meri lutke pripomorejo k večji motivaciji in izražanju otrok.
V teoretičnem delu smo najprej predstavili pomen plesa in plesnih dejavnosti v predšolskem obdobju, sledil je pregled lutkovne vzgoje s poudarkom na različnih lutkovnih tehnikah. Poseben poudarek smo namenili tudi čustvom, saj igrajo pomembno vlogo v umetniškem izražanju in so tesno povezana tako s plesno kot z lutkovno vzgojo.
V praktičnem delu smo načrtovali in izvedli osem priprav, v katerih so bile plesne dejavnosti integrirane z različnimi lutkovnimi tehnikami. S pomočjo evalvacij in opazovalnih protokolov smo analizirali odzive otrok. Ugotovili smo, da je integracija plesne in lutkovne vzgoje pomembna, saj se področji med seboj dopolnjujeta, omogočata večjo ustvarjalnost ter otrokom nudita varno in spodbudno okolje za izražanje. Ključne besede: plesna vzgoja, lutkovna vzgoja, plesne dejavnosti v integraciji z lutkovno vzgojo, načrtovanje dejavnosti Objavljeno v DKUM: 04.11.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 4
Celotno besedilo (1,77 MB) |
5. Uporabnost elementarnih, štafetnih in drugih iger pri delu z najmlajšimi nogometaši : diplomsko deloAleksander Maslić, 2025, diplomsko delo Opis: Nogomet je eden najbolj priljubljenih športov na svetu, ki že v zgodnjem otroštvu pritegne številne otroke. V začetnih fazah vključevanja otrok v nogometni trening ima pomembno vlogo predvsem igrivost, saj igra predstavlja naravno okolje učenja in razvoja. Otroci med igro pridobivajo osnovne gibalne izkušnje, razvijajo socialne veščine, se učijo pravil ter vzpostavljajo pozitiven odnos do gibanja in športa nasploh. Pri najmlajših nogometaših, starih med 5 in 8 let, je ključno, da vadbeni proces temelji na načelih celostnega razvoja. Otroci v tem obdobju namreč še niso zreli za sistematično učenje kompleksnih tehničnih in taktičnih elementov igre, zato mora biti vadba prilagojena njihovim razvojnim, fizičnim in umskim značilnostim. Osrednji del vadbenih vsebin pri najmlajših tako predstavljajo različne elementarne, štafetne in druge igre. Te prek zabave in gibanja omogočajo razvoj osnovnih motoričnih, socialnih in psiholoških sposobnosti.
Cilj diplomske naloge je predstaviti pomen in uporabnost elementarnih, štafetnih ter drugih oblik iger pri delu z najmlajšimi nogometaši. Poudarek je na vlogi trenerja, primerni strukturi vadbenega procesa, ciljih vadbe in razvoju otrok v tem starostnem obdobju. Poleg tega so v diplomski nalogi z grafičnimi prikazi in opisi predstavljene elementarne, štafetne in druge igre za doseganje različnih ciljev pri delu z mladimi nogometaši. Ključne besede: otrokova igra, nogometna igra, nogometni trener, gibalna vsestranost, elementarne, štafetne in druge igre Objavljeno v DKUM: 29.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 3
Celotno besedilo (5,00 MB) |
6. Pravljice in lutke: spodbujanje ustvarjalne igre in sodelovanje otrok skozi pripovedovanje in dialoško branje : diplomsko deloTinkara Semenič, 2025, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo raziskovali pomen lutk in dialoškega branja pri pripovedovanju pravljic v predšolskem obdobju ter njihov vpliv na otroško igro v kotičkih. Lutka se je izkazala kot močno motivacijsko in didaktično sredstvo, ki povezuje besedo, podobo in gib ter otrokom omogoča, da postanejo aktivni soustvarjalci zgodbe. V praktičnem delu smo izvedli tri pravljice, ki smo jih priredili v dialoško obliko, in opazovali, kako otroci zgodbo podoživljajo v igri po dejavnostih. Rezultati so pokazali, da lutke in dialoško branje pomembno spodbujajo jezikovno izražanje, sodelovanje in ustvarjalnost otrok. V eni izmed priredb so otroci pokazali najbogatejše jezikovno izražanje, v drugi se je izraziteje razvijalo gibalno in zvočno izražanje, v tretji pa so otroci dosegli najcelovitejšo ustvarjalno igro z uporabo različnih didaktičnih spodbud. Intervjuja z vzgojiteljicama sta potrdila opažanja, da lutke povečujejo otrokovo motivacijo, razumevanje in sodelovanje. Sklepno ugotavljamo, da lutke in dialoško branje
predstavljajo učinkovito pot za spodbujanje domišljije, jezika in socialnega učenja v predšolskem obdobju. Ključne besede: lutka, pravljica, dialoško branje, predšolski otrok, igra v kotičkih Objavljeno v DKUM: 29.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 8
Celotno besedilo (1,36 MB) |
7. Vključevanje različnih plesnih zvrsti v obogatitveno dejavnost v vrtcu : diplomsko deloBarbara Marčič, 2025, diplomsko delo Opis: Tematika diplomskega dela je vključevanje različnih plesnih zvrsti v obogatitveno dejavnost v vrtcu in njihov vpliv na ustvarjalnost predšolskih otrok. Osrednji namen raziskave je bil ugotoviti, kako otroci sprejemajo različne plesne zvrsti in v kolikšni meri te spodbujajo njihovo plesno izražanje, motivacijo in domišljijo. V okviru praktičnega dela so bile izvedene načrtovane plesne dejavnosti, ki so vključevale sodobni ples, balet, ljudski ples in hiphop. Podatki so bili zbrani preko opazovanja in evalvacij izvedenih dejavnosti.
Rezultati kažejo, da so otroci dejavnosti z veseljem sprejeli, da so bile vse plesne zvrsti ustrezno prilagojene njihovi starosti in da so pomembno vplivale na razvoj njihove ustvarjalnosti in plesnega izraza. Otroci so v plesnem ustvarjanju z navdušenjem preizkušali nove gibalne možnosti, spontano prenašali značilnosti posameznih zvrsti v svojo improvizacijo ter z veseljem sodelovali pri skupinskem izražanju.
Ugotovitve potrjujejo, da vključevanje različnih plesnih zvrsti v vzgojno delo pomembno prispeva k celostnemu razvoju predšolskih otrok ter ponuja možnosti za nadgradnjo plesne vzgoje v vrtcu. Ključne besede: plesne zvrsti, predšolski otroci, ustvarjalnost, obogatitvena dejavnost Objavljeno v DKUM: 29.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 9
Celotno besedilo (3,55 MB) |
8. Poznavanje in obravnava selektivnega mutizma v vrtcih : diplomsko deloBlažka Križnik, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo z naslovom Poznavanje in obravnava selektivnega mutizma v vrtcih je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu smo na podlagi strokovne literature predstavili: anksiozne motnje pri otrocih, njihove biološke, genetske in okoljske vzroke ter vplive na otrokov vsakdan. Poseben poudarek smo namenili selektivnemu mutizmu. Opisali smo diagnostične kriterije, značilnosti, dejavnike tveganja in vlogo strokovnih delavcev pri prepoznavanju ter podpornih strategijah v vrtcu. Obravnavali smo tudi pomen sodelovanja s starši in nujnost izobraževanja vzgojiteljev za zgodnjo prepoznavo in učinkovito obravnavo.
V empiričnem delu smo z izvedbo spletnega vprašalnika med več sto strokovnimi delavci slovenskih vrtcev in s polstrukturiranim intervjujem preverili predhodno znanje o selektivnem mutizmu, dostopnost strokovnih gradiv ter osebne izkušnje pri prepoznavanju in obravnavi motnje. Intervju je dopolnili kvantitativne podatke s konkretnejšimi vpogledi v pristope, s katerimi strokovni delavci podpirajo otroke. Namen je bil raziskati, kako strokovni delavci dojemajo svojo usposobljenost, kje čutijo največje pomanjkljivosti ter katere strategije in metode se v praksi izkažejo za najučinkovitejše. Ključne besede: selektivni mutizem, anksiozne motnje, predšolsko obdobje, strokovni delavec Objavljeno v DKUM: 22.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 15
Celotno besedilo (3,34 MB) |
9. Tehnika in taktika jadranja v enosedih jadrnicah : diplomsko deloAljaž Planinšek, 2025, diplomsko delo Opis: Jadranje je bilo opredeljeno kot eden izmed bolj zanimivih športov, saj je bilo in je povezano z naravo. Pri jadranju so bile ugotovljene razlike med jadralci glede na število storjenih napak, pri čemer je bil manjši delež napak pripisan določenim jadralcem. Zelo dobro poznavanje vseh naravnih dejavnikov, ki vplivajo na hitrost jadrnice, mora biti zagotovljeno, prav tako mora biti razloženo, kako so sile, ki delujejo na jadrnico, uporabljene v prid njenega gibanja. Posebno pozornost moramo posvetiti tudi jadralčevi fizični in psihični pripravljenosti.
V diplomskem delu so bile povzete vse osnovne in pomembne terminologije jadranja, vremenski pojavi, tehnika, taktika in pravila jadranja, kar je bilo ocenjevano kot primerno za vse, ki želijo pridobiti boljše razumevanje delovanja enosedih jadrnic in pravil, ki se zanje uporabljajo. Ključne besede: jadranje, tehnika, taktika, ILCA, laser Objavljeno v DKUM: 21.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 3
Celotno besedilo (527,24 KB) |
10. Uvajanje koncepta gonil v predšolsko obdobje s pomočjo didaktične igrače : diplomsko deloNuša Škafar, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga se osredotoča na vpeljevanje didaktične igrače pri uvajanju koncepta gonil v predšolsko obdobje. Namen raziskave je bil ugotoviti, kako ali na kakšen način otroci v predšolskem obdobju s pomočjo posebej zasnovane didaktične igrače razvijajo osnovno razumevanje delovanja gonil. Diplomsko nalogo sestavlja teoretični, empirični in praktični del. V teoretičnem delu so predstavljene relevantne teorije o razvoju otrok in ugotovitve, na kakšen način se tehnika in tehnologija pojavlja v predšolskem obdobju in v osnovni šoli. V empiričnem delu smo s pomočjo ocenjevalne lestvice opazovali otroke med igro z izdelano didaktično igračo. Predstavili smo analize in njihove ugotovitve, kjer se je ugotavljala namembnost igrače. Zastavili smo si štiri hipoteze, ki smo jih na koncu tudi preverili. Praktičen del je podkrepljen s postopki in fotografijami izdelave didaktične igrače. Neposredna izvedba v praksi pa je temeljila na aktivnem raziskovanju, eksperimentiranju in razvijanju mišljenja, jezikovnih sposobnosti in spretnosti reševanja problemov predšolskih otrok. Naše delo poudarja pomen vključevanja tehnike in tehnologije v vsakdanje življenje otrok, saj menimo, da didaktična igrača, ki je bila uporabljena v diplomski nalogi, lahko predstavlja odlično orodje za spodbujanje razvoja znanstvene radovednosti in tehničnega mišljenja pri najmlajših. Ključne besede: didaktična igrača, koncept gonil, zobniki, predšolsko obdobje, tehnika in tehnologija v vrtcu, 3D tiskanje Objavljeno v DKUM: 17.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 9
Celotno besedilo (3,58 MB) |