| | SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Iskanje po katalogu digitalne knjižnice Pomoč

Iskalni niz: išči po
išči po
išči po
išči po
* po starem in bolonjskem študiju

Opcije:
  Ponastavi


1 - 10 / 34
Na začetekNa prejšnjo stran1234Na naslednjo stranNa konec
1.
Vloga in sodelovanje pristojnih institucij pri obravnavi zlorabe prepovedanih substanc in kemične zasvojenosti mladostnikov v vzhodni Sloveniji : magistrsko delo
Kaja Lašič, 2025, magistrsko delo

Opis: Magistrsko delo obravnava problematiko kemične zasvojenosti med mladostniki v vzhodni Sloveniji s poudarkom na vlogi in sodelovanju pristojnih institucij pri njenem preprečevanju in obravnavi. Teoretični del zajema razumevanje zasvojenosti kot kompleksne biopsihosocialne motnje, opredeljuje kemične in nekemične oblike zasvojenosti ter razčlenjuje vpliv različnih psihoaktivnih substanc na posameznikovo fizično in duševno zdravje. Poseben poudarek je namenjen obdobju mladostništva, kot izjemno ranljivemu razvojnemu obdobju, ter dejavnikom tveganja in varovalnim dejavnikom, ki vplivajo na rabo PAS. Empirični del temelji na kvalitativni raziskavi, izvedeni preko polstrukturiranih intervjujev z desetimi predstavniki različnih institucij in nevladnih organizacij, ki delujejo na področju obravnave zasvojenosti mladostnikov. Analiza pokaže, da je vloga institucij raznolika in pogosto dobro definirana, čeprav so ovire prisotne predvsem na ravni koordinacije, komunikacije in razhajanj v pristopih. Med ključnimi ugotovitvami izstopa potreba po krepitvi medinstitucionalnega sodelovanja, povečanju dostopnosti programov ter boljšem usklajevanju politik in praks. Delo ponuja tudi konkretna priporočila za izboljšanje obstoječega sistema, ki temeljijo na analiziranih izkušnjah udeležencev in strokovni literaturi.
Ključne besede: mladostniki, zasvojenost, prepovedane substance, obravnava mladostnikov, sodelovanje institucij
Objavljeno v DKUM: 18.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 9
.pdf Celotno besedilo (1,44 MB)

2.
Vloga staršev pri razvijanju odnosa do medijev v obdobju zgodnjega mladostništva : magistrsko delo
Anja Ajlec, 2025, magistrsko delo

Opis: Digitalni mediji so postali nepogrešljiv del sodobnega življenja, ki s svojo vsestranskostjo odpirajo ogromno možnosti za povezovanje in ustvarjanje, hkrati pa prinašajo tudi izzive in negativne vplive. Kljub omejitvam so mladostniki, stari med 11 in 13 let, pogosti uporabniki socialnih omrežij. Starševski vpliv je ključen tudi na prehodu iz otroštva v najstništvo. Z raziskavo smo želeli ugotoviti, kakšno vlogo imajo starši pri otrokovi rabi interneta in socialnih omrežij. V raziskavi je sodelovalo 100 naključno izbranih staršev otrok, starih med 11 in 13 let. Ugotovili smo, da je aktivna mediacija najpogostejša strategija starševske mediacije ter da digitalno aktivnejši starši svoje otroke pogosteje vključujejo v svojo spletno prisotnost. Na podlagi rezultatov naše raziskave ugotavljamo, da starši negativne vplive uporabe interneta zaznavajo v omejenem obsegu oziroma jim ne pripisujejo tolikšnega pomena. Ugotovili smo, da starost in izobrazba nimata statistično značilnega vpliva na odločitve staršev glede otrokove uporabe digitalne tehnologije. Rezultati so pomembni za prakso, saj kažejo na potrebo po dodatnem izobraževanju staršev o kritični rabi tehnologije in o tem, kako lahko z vzpostavljanjem zdravih digitalnih navad prispevajo k otrokovemu varnemu in odgovornemu odnosu do interneta. Zaključujemo, da starši z vzgledom, pogovorom in doslednim postavljanjem meja ustvarjajo osnovo za pozitiven vpliv digitalnih medijev na otrokov razvoj.
Ključne besede: starševstvo, mladostniki, varna uporaba interneta, starševska mediacija, zasvojenost, smernice
Objavljeno v DKUM: 03.06.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 21
.pdf Celotno besedilo (2,15 MB)

3.
Reprezentacija digitalne zasvojenosti na RTV Slovenija in Radio-televiziji Srbije
Bojana Simović, 2024, magistrsko delo

Opis: Digitalna zasvojenost je vse pogostejši problem med mladimi v današnji družbi in se nanaša na zasvojenost, nastalo zaradi določenega vedenja. V teoretičnem delu magistrskega dela smo se osredotočili na opredelitev pojmov zasvojenost in digitalna zasvojenost, opisali podvrste, oblike, lastnosti in posledice ter predstavili vzroke za njihov nastanek. Nadaljevali smo s pomenom medijev v sodobni družbi, opisali medijsko agendo, etiko, uokvirjanje, zvrsti in žanre ter podrobno predstavili medijsko vlogo pri ozaveščanju o digitalni zasvojenosti. V empiričnem delu smo zajeli analizo vsebin na javnih radiotelevizijskih servisih v Sloveniji in Srbiji, namenjenih ozaveščanju o digitalni zasvojenosti, z vidika obsega vsebin, medijskih zvrsti in žanrov, obravnavanih tematik in odnosa, ki ga servisa zavzameta. Na koncu smo še primerjali poročanje o digitalni zasvojenosti obeh javnih servisov.
Ključne besede: digitalna zasvojenost, digitalne tehnologije, javni medijski servisi
Objavljeno v DKUM: 19.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 59
.pdf Celotno besedilo (3,40 MB)

4.
Droge v kazenskih zavodih
Emanuel Banutai, 2005, objavljeni strokovni prispevek na konferenci

Ključne besede: zapori, kazenski zavodi, zaporniki, droge, zasvojenost
Objavljeno v DKUM: 19.03.2024; Ogledov: 180; Prenosov: 12
.pdf Celotno besedilo (195,04 KB)

5.
Uporaba elektronskih naprav in njihova vloga pri spanju ter učni zavzetosti mladostnikov : magistrsko delo
Urška Pisar, 2022, magistrsko delo

Opis: Z razvojem tehnologije se pojavlja vedno večje lastništvo in uporaba elektronskih naprav, predvsem pametnih telefonov. Omenjeni trend je še posebej izrazit pri mladostnikih: iz leta v leto poročajo o vedno večjem lastništvu in njihovi uporabi. Uporaba elektronskih naprav se povezuje s težavami na področju spanja mladostnikov, ki je zaradi bioloških sprememb že tako podvrženo številnim izzivom, in s področjem učnega delovanja, natančneje učne zavzetosti. Zato smo želeli z našo raziskavo preveriti, v kakšnem odnosu so omenjeni dejavniki: uporaba elektronskih naprav, spanje in učna zavzetost. Zanimalo nas je, ali prihaja do razlik v spanju in učni zavzetosti posameznikov, ki pretirano uporabljajo naprave, ali le-te uporabljajo v zadnji uri pred spanjem, prav tako pa smo se osredotočili na to, ali je zasvojenost s pametnim telefonom napovednik spanja in učne zavzetosti. Iskali smo odgovore na raziskovalno vprašanje, če različni vidiki spanja moderirajo odnos med povprečno preživetim časom na pametnem telefonu in učno zavzetostjo. Predpostavke smo preverjali na vzorcu 531 dijakov (78,2 % dijakinj) iz različnih srednjih šol po Sloveniji, ki so bili stari med 15 in 20 let, in sicer smo za pridobivanje uporabili: tri vprašanja glede uporabe elektronskih naprav, ki smo jih sestavili sami, Kratko lestvico zasvojenosti s pametnim telefonom (SAS-SV) za pridobivanje informacije o tveganju za zasvojenost s pametnim telefonom, Vprašalnik učne zavzetosti (UWES-S) za preverjanje učne zavzetosti mladostnikov, Pittsburški vprašalnik kakovosti spanja (PSQI) ter Epworthsko lestvico zaspanosti (ESS) za preverjanje spanja in izidov spanja. Ugotovili smo, da dekleta poročajo o večjem tveganju za zasvojenost s pametnim telefonom in o njegovi pogostejši uporabi, medtem ko fantje izkazujejo pogostejšo uporabo igralnih konzol; da povprečen čas na pametnem telefonu in njegova uporaba v zadnji uri pred spanjem napovedujeta zasvojenost z njim; da je zasvojenost s pametnim telefonom napovednik učne zavzetosti in spanja. Prišli smo tudi do pomembnega spoznanja, da so zaznana kakovost spanja, dnevna neučinkovitost in zaspanost preko dneva moderatorji odnosa med povprečnim časom na pametnem telefonu in učno zavzetostjo, to pomeni, da omenjene dimenzije spanja dodatno okrepijo odnos med povprečnim časom na pametnem telefonu in učno zavzetostjo.
Ključne besede: uporaba elektronskih naprav, zasvojenost s pametnim telefonom, učna zavzetost, kakovost spanja mladostnikov
Objavljeno v DKUM: 02.11.2022; Ogledov: 1181; Prenosov: 380
.pdf Celotno besedilo (1,60 MB)

6.
Različni vidiki uporabe pametnega telefona in učno delovanje srednješolcev : magistrsko delo
Tjaša Ignatijev, 2021, magistrsko delo

Opis: Mladostniki preživijo veliko svojega časa na pametnih telefonih, zato smo v naši magistrski nalogi izhajali iz vprašanja, kakšno povezavo imajo različni vidiki uporabe pametnega telefona z učenjem in učnim uspehom srednješolcev. Osrednji namen naše raziskave je bil podrobneje preučiti vlogo pogostosti uporabe, motivov za uporabo in zasvojenosti s pametnim telefonom pri napovedovanju učnega uspeha, učne samoregulacije in učne zavzetosti. Na vzorcu 464 slovenskih srednješolcev smo uporabili štiri lestvice: vprašalnik o motivih za uporabo pametnega telefona, kratko lestvico zasvojenosti s pametnim telefonom SAS-SV, prilagojeno različico vprašalnika motivacijskih strategij MSLQ ter vprašalnik učne zavzetosti UWES-S. Vključili smo še vprašanja o uporabi aplikacij na pametnem telefonu ter subjektivno in objektivno oceno časa uporabe pametnega telefona. Rezultati so pokazali, da srednješolci svoj čas uporabe pametnega telefona podcenjujejo – tega v povprečju uporabljajo štiri ure na dan, predvsem iz praktičnih in socialnih motivov. 33 % dijakov je izražalo visoko stopnjo tveganja zasvojenosti s pametnim telefonom. V primerjavi s skupino z nižjo stopnjo tveganja za zasvojenost ti srednješolci pametni telefon uporabljajo pogosteje ter kažejo nižjo stopnjo motivacijske samoregulacije in učne zavzetosti. Analiza rezultatov je pokazala, da pogostost uporabe negativno napoveduje metakognitivno in motivacijsko samoregulacijo ter učno zavzetost. Motivi za uporabo pametnega telefona različno (pozitivno in negativno) napovedujejo vključene vidike učne dejavnosti srednješolcev. Pri tem so se instrumentalni motivi pokazali kot pozitiven napovednik učnega procesa dijakov, socialni motivi pa niso pomemben napovednik nobene od vključenih spremenljivk. Za samoporočano zasvojenost s pametnim telefonom pa so rezultati pokazali, da ta negativno napoveduje motivacijski vidik učnega delovanja srednješolcev. Za obravnavano področje vidimo še veliko možnosti za raziskovanje, praktične implikacije pa so dobrodošle predvsem v izobraževalnem kontekstu.
Ključne besede: Uporaba pametnega telefona, motivi za uporabo pametnega telefona, zasvojenost s pametnim telefonom, učna uspešnost, učna samoregulacija, učna zavzetost
Objavljeno v DKUM: 02.12.2021; Ogledov: 1313; Prenosov: 188
.pdf Celotno besedilo (1,49 MB)

7.
Zaznava in prepričanja staršev o uporabi mobilnega telefona pri njihovih predšolskih otrocih
Klavdija Kovač, 2020, diplomsko delo

Opis: V diplomskem delu so predstavljene prednosti in slabosti uporabe mobilnega telefona pri predšolskih otrocih, starih od 2 do 5 let. Raziskovali smo, v kolikšni meri starši zaznavajo doživljanje abstinenčnega odziva na odvzem mobilnega telefona in spremembe vedenja ob uporabi mobilnega telefona pri njihovih predšolskih otrocih ter vpliv uporabe mobilnega telefona na socialni razvoj. V teoretičnem delu predstavljamo, kaj je mobilni telefon, njegove začetke ter zmogljivosti, prednosti in slabosti njegove uporabe ter smo se še posebno posvetili navezanosti na predmete in nekemični zasvojenosti. V empiričnem delu diplomskega dela smo z uporabo kvantitativne metode raziskovanja ugotavljali, ali starši pri otroku, ko mu odvzamejo mobilni telefon, opažajo abstinenčno krizo, ali zaznavajo spremembe na področju govornega razvoja zaradi uporabe mobilnega telefona in njihovo prepričanje, da sta vedenje in socialni odnosi njihovih predšolskih otrok pogojena z uporabo mobilnega telefona. Na podlagi podatkov, pridobljenih z uporabo anketnega vprašalnika, ki so ga izpolnili starši otrok, starih od 2 do 5 let (n = 118), smo ugotovili, da četrtina anketirancev opaža, da se njihov otrok odzove z nemirom, ko mu odvzamejo mobilni telefon, medtem ko se večina otrok še vedno zamoti z drugim delom. Starši na področju govora zaradi vpliva uporabe mobilnega telefona ne zaznavajo bistvenih sprememb, prav tako ne zaznavajo sprememb pri razumevanju in učenju tujega jezika. Prepričani so, da uporaba mobilnega telefona ne vpliva na vedenje njihovih predšolskih otrok. Prav tako menijo, da uporaba mobilnega telefona ne vpliva na socialne odnose njihovih predšolskih otrok, saj otroci nimajo ne manj in ne več stikov z vrstniki.
Ključne besede: mobilni telefon, navezanost, nekemična odvisnost, predšolski otrok, vzgoja, zasvojenost
Objavljeno v DKUM: 20.11.2020; Ogledov: 967; Prenosov: 229
.pdf Celotno besedilo (1,54 MB)

8.
Samomorilno vedenje, depresija in zasvojenost s pametnim telefonom med mladostniki
Janja Sekolovnik, 2020, magistrsko delo

Opis: Samomorilno vedenje, depresija in zasvojenost s pametnim telefonom med mladostniki so problematična področja, ki v Sloveniji še niso bila preučevana v sklopu ene študije. Namen raziskave je bil preveriti stanje samomorilne ogroženosti slovenskih mladostnikov ter raziskati povezanost samomorilnega vedenja z depresijo, s konstrukti medosebne teorije samomorilnega vedenja in z zasvojenostjo s pametnim telefonom. Vzorec je zajemal 302 mladostnika iz sedmih različnih srednjih šol, ki izvajajo štiriletne izobraževalne programe. Podatke smo pridobili s pomočjo šestih različnih merskih instrumentov. Ugotovili smo, da je 35,8 % mladostnikov razmišljalo o samomoru, samomorilna ideacija je pogostejša med dekleti, med starostnima skupinama pa nismo zaznali razlik v izraženosti samomorilne ideacije. Oba preučevana konstrukta medosebne teorije, pomanjkanje pripadnosti in »občutek bremena«, sta se izkazala kot pozitivno povezana s samomorilno ideacijo. Simptomi depresivnosti so se izkazali kot najpomembnejši napovedovalci samomorilnega vedenja, zasvojenost s pametnim telefonom pa je pozitivno korelirala s samomorilno ideacijo. Doprinos naše študije je med drugim lasten prevod Lestvice zasvojenosti s pametnim telefonom, sicer pa raziskava ponuja širšo sliko samomorilnega vedenja in z njim povezanih dejavnikov tveganja.
Ključne besede: samomorilno vedenje, depresija, medosebna teorija samomorilnega vedenja, zasvojenost s pametnim telefonom
Objavljeno v DKUM: 26.10.2020; Ogledov: 1766; Prenosov: 397
.pdf Celotno besedilo (1,63 MB)

9.
Dejavniki tveganja za prekomerno uživanje alkohola pri starostnikih
Goran Gjergjek, 2019, diplomsko delo

Opis: Alkohol je v Sloveniji precej velik javnozdravstveni problem, ki ne prizadene le posameznika, ampak tudi ljudi okrog njega. Tudi posamezniki v tretjem življenjskem obdobju pijejo alkohol pogosto ter – kar je skrb vzbujajoče – tudi tvegano in škodljivo. Namen diplomskega dela je bil opozoriti na problematiko prekomernega uživanja alkohola pri starostnikih, izpostaviti dejavnike tveganja za prekomerno pitje alkohola in načine za njihovo preprečevanje. Za izdelavo diplomskega dela smo uporabili deskriptivno oz. opisno metodo dela s študijem slovenske in tuje strokovne literature. Pridobljene podatke smo sistematično pregledali, jih preučili, analizirali in jih smiselno vključili v diplomsko delo. Za pisanje smo uporabili program Microsoft Word. Ugotovitve iz raziskav kažejo, da starejši alkohol uživajo zaradi sprememb ali problemov, ki se v starosti pojavljajo, in sicer so to: upokojitev, osamljenost, izguba bližnje oz. ljubljene osebe. Kot posledice pa se pojavljajo problemi z ravnotežjem, katerim sledijo padci in poškodbe v obliki zlomov, spominske motnje in različna bolezenska stanja – od rakavih, srčno-žilnih in duševnih bolezni. Vloga medicinske sestre pri preprečevanju alkoholizma je predvsem v ozaveščanju in izobraževanju starejših glede tveganega in prekomernega uživanja alkohola. Tudi pri odvajanju oz. zdravljenju pacienta od alkohola ima s svojo prisotnostjo v timu in pri obravnavi vsakega posameznika nadvse pomembno vlogo. Medicinska sestra je prva v obravnavi, ki posameznika sprejme in ga spremlja skozi celotno obravnavo vse do odpusta. Uživanje alkohola med starejšimi je še vedno sorazmerno slabo raziskano. Dostopni podatki in izkušnje o tem kažejo, da je to velik dejavnik tveganja za vse vidike zdravja v starosti, zato je preprečevanje dejavnikov tveganja izjemno pomembno.
Ključne besede: alkoholizem, vzroki alkoholizma, posledice alkoholizma, starejše prebivalstvo, zasvojenost.
Objavljeno v DKUM: 15.11.2019; Ogledov: 2392; Prenosov: 405
.pdf Celotno besedilo (870,20 KB)

10.
Analiza motivacije obiska izbranega igralnega salona v Sloveniji
Mihaela Kiselak, 2019, diplomsko delo

Opis: V diplomskem delu smo predstavili in analizirali igre na srečo in s tem povezano hazardiranje. Preučili smo tudi ponudbo igralnega salona Casino Poetovio na Ptuju in njegovo obiskanost. V prvem delu smo opredelili temo diplomskega dela, postavili hipoteze in cilje. Natančno smo opredelili tudi njen namen. Nato smo na kratko opisali pomen hazardiranja in zasvojenosti z igrami na srečo. V podpoglavjih smo opredelili problem, ki ga obravnavamo v diplomskem delu: zakonsko dovoljene igre na srečo. V drugem delu smo preučili, kakšna je motivacija, da nekdo začne z igranjem iger, vrste zasvojesnosti (kemične/nekemične), vrste hazarderjev (patološki, mladoletni, anonimni in, ženske – hazarderke). S pomočjo tujih misli in spoznanj smo navedli definicije hazardiranja ter opisali njihovo povezanost. V drugem podpoglavju oz. praktičnem delu smo preučili ponudbo igralnega salona Casino Poetovio na Ptuju, kjer smo izvedli tudi anketni vprašalnik. Vsi odgovori so navedeni in predstavljeni v diplomskem delu. Glavni cilj anketnega vprašalnika je bil, da smo pridobili 50 izpolnjenih vprašalnikov, ki temeljijo na resničnih odgovorih izprašanih. V anketnem vprašalniku so sodelovali tako moški kot ženske v starosti nad 18 let.
Ključne besede: igre na srečo, motivacija, Casino Poetovio Ptuj, zasvojenost
Objavljeno v DKUM: 25.10.2019; Ogledov: 981; Prenosov: 155
.pdf Celotno besedilo (1,62 MB)

Iskanje izvedeno v 0.09 sek.
Na vrh
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici