1. Kako TripAdvisor, Booking.com in Google poskušajo povečevati verodostojnost izjav uporabnikov o oceni storitve v namen povečevanja učinkovitosti tehnike socialnega vplivanja kot prepričevalne tehnike? : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijaMaruša Rau, 2025, diplomsko delo Opis: V zaključnem delu smo raziskovali, kako največje turistične platforme, TripAdvisor, Booking.com in Google, gradijo verodostojnost uporabniških ocen in s tem povečujejo njihov prepričevalni učinek. Zaključno delo smo razdelili na teoretični in empirični del. V teoretičnem delu smo predstavili vpliv spletnih vsebin, socialnih omrežij in uporabniških ocen na vedenje potrošnikov. Prav tako pa tudi delovanje izbranih platform, njihove poslovne modele in pristope k vzpostavljanju zaupanja v uporabniške vsebine. Poseben poudarek smo namenili tehnikam socialnega vpliva, ki smo jih obravnavali skozi štiri dimenzije verodostojnosti: strokovnost, neanonimnost, podobnost in privlačnost. V empiričnem delu pa smo uporabili kvalitativno metodo raziskovanja, ki je vključevala analizo pogojev uporabe posameznih platform in tematsko multimodalno analizo uporabniških komentarjev. Raziskovali smo vlogo različnih tehnik, ki vplivajo na percepcijo verodostojnosti, kot so preverjanje uporabniških profilov, verifikacija izkušenj in vključevanje vsebin, ki povečujejo povezanost z uporabniki. Na podlagi analiziranih primerov smo prepoznali ključne strategije, ki jih platforme uporabljajo za povečanje verodostojnosti in vpliva uporabniških ocen. Ključne besede: spletne turistične platforme, uporabniške ocene, verodostojnost, socialni vpliv, tehnike prepričevanja Objavljeno v DKUM: 28.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 1
Celotno besedilo (2,67 MB) |
2. Analiza upokojitvenih pričakovanj v združenih državah amerikeKlemen Sodec, 2025, diplomsko delo Opis: Upokojitev je obdobje, ki ga dočaka delavec ob koncu delovne dobe. Da pa bi ohranil življenjski standard iz aktivnega delovnega obdobja, mora svojo upokojitev načrtovati že v letih pred upokojitvijo. Na upokojitvena pričakovanja ameriških potrošnikov vplivajo gospodarski, socialni, politični in drugi dejavniki, ki lahko odigrajo ključno vlogo pri načrtovanju upokojitve. Da bi se posameznik čim bolje pripravil na obdobje po upokojitvi, izbira med različnimi naložbami in dodatnimi viri dohodkov, ki bi mu v obdobju po upokojitvi prinesli dodatna denarna sredstva.
V empiričnem delu diplomske naloge smo se bolj podrobno ukvarjali z upokojitvenimi pričakovanji ameriških potrošnikov. Tako smo Američane razdelili po demografskih skupinah glede na spol, stopnjo izobrazbe, višino dohodka in na starostne skupine. V opazovanem obdobju je na upokojitvena pričakovanja močno vplivala kriza Covid-19, ki je upokojitvena pričakovanja marsikateremu Američanu postavila na glavo.
Glavna spoznanja so bila, da delež ljudi, ki pričakujejo, da bodo zaposleni po dopolnjenem 62. in 67. letu starosti, upada, kriza Covid-19 pa je povzročila porast deleža ameriških potrošnikov, ki pričakujejo, da bodo zaposleni za polni delovni čas po dopolnjenem 62. in 67. letu starosti. Ključne besede: upokojitev, upokojitvena pričakovanja, viri dohodkov, pokojnina, zdravstveno zavarovanje, vpliv krize Covid-19 na upokojitvena pričakovanja Objavljeno v DKUM: 24.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 17
Celotno besedilo (993,54 KB) |
3. Razvoj izdelka in njegovi vplivi na okolje skozi celoten življenjski cikelLuka Zupan, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava problematiko vplivov izdelkov na okolje v vseh fazah njihovega življenjskega cikla. Osrednji predmet raziskave so litij-ionske baterije, ki imajo ključno vlogo pri razvoju električne mobilnosti in prenosne elektronike, vendar hkrati predstavljajo pomembne okoljske izzive. V nalogi so analizirani vplivi posameznih faz življenjskega cikla baterij od pridobivanja surovin in proizvodnje do uporabe ter končne obdelave ali recikliranja. Posebna pozornost je namenjena porabi naravnih virov, emisijam toplogrednih plinov, nastanku odpadkov in možnostim ponovne uporabe materialov.
Cilj naloge je razviti metodološki pristop za oceno in zmanjšanje okoljskih vplivov izdelkov z uporabo ocene življenjskega cikla. Pri tem se upoštevajo mednarodni standardi SIST EN ISO 14040:2006 in SIST EN ISO 14044:2006. Rezultati naloge vključujejo podrobno oceno vplivov litij-ionskih baterij v vseh fazah življenjskega cikla in priporočila za njihovo zmanjšanje, kar lahko prispeva k trajnostnemu razvoju izdelkov. Ključne besede: LCA, življenjski cikel, razvoj izdelka, vpliv na okolje, litij-ionske baterije Objavljeno v DKUM: 07.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 2
Celotno besedilo (652,78 KB) |
4. Stanje, učinki in perspektive iKT pri pouku geografije : magistrsko deloTeja Kolar, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava digitalizacijo geografskega izobraževanja in vlogo IKT pri sodobnem pouku geografije. Teoretični del opredeli IKT in okvirje digitalnih kompetenc, predstavi didaktične pristope (GIS, spletno raziskovanje, projektno, sodelovalno in problemsko učenje, igrifikacija, mobilno učenje) in najpogostejša orodja (npr. Google Earth, Kahoot!, Padlet, Mentimeter). Empirični del temelji na kvantitativni anketi s 192 udeleženci (45 učiteljev, 41 učencev, 106 dijakov).
Večina učencev in dijakov prepoznava IKT kot pomembno za geografijo (88 %). Hipoteza, da IKT povečuje zanimivost predmeta, je delno potrjena zaradi še vedno razmeroma redke in neraznolike uporabe pri delu učencev. Ugotovitve potrjujejo izrazit motivacijski učinek (H2) in izboljšanje razumevanja in/ali pospešitev učenja (H3; skupaj 78 % učečih, skladno tudi z mnenji učiteljev). Učitelji s pozitivnim odnosom IKT tudi pogosteje vključujejo (H4), domneva o redkejši rabi kljub pozitivnim stališčem pa je ovržena (H5).
Delo poudarja, da IKT pomembno prispeva h kakovosti in učinkovitosti geografskega pouka, a pri tem zahteva premišljeno, pedagoško utemeljeno integracijo, ustrezno tehnično podporo in razvoj digitalnih kompetenc; optimalni učni učinki nastajajo v ravnotežju z uporabo klasičnih pripomočkov (atlas, zemljevid). Ključne besede: informacijsko-komunikacijska tehnologija, digitalne kompetence, učni pristopi, izzivi in vpliv vključevanja IKT Objavljeno v DKUM: 06.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 4
Celotno besedilo (2,41 MB) |
5. Vpliv vodenja na počutje in produktivnost zaposlenih v Hotelu PakaVerena Oprešnik, 2025, diplomsko delo Opis: V zadnjih treh desetletjih znanstvene raziskave vse bolj poudarjajo pomembnost zadovoljstva zaposlenih na delovnem mestu. To namreč pozitivno vpliva na njihovo zdravje, splošno počutje in produktivnost. V veliki meri je za ohranjanje dobre delovne klime, ustreznih pogojev in zadovoljstva zaposlenih zadolžen vodja.
Vodenje se razlikuje predvsem po slogu vodenja, ki ga vodja prilagodi glede na svoje osebnostne lastnosti, organizacijo in panogo, v kateri organizacija deluje. Vodja se prilagaja tudi posameznim situacijam, v katerih se znajde podjetje. Zaradi neizbežnih sprememb v združbi se pojavlja potreba po nenehnem nadgrajevanju in posodabljanju vodstvenih spretnosti, ki so temelj za dolgoročno in uspešno poslovanje organizacij.
V empiričnem delu diplomskega dela se osredotočamo na vodenje v hotelirstvu. S pomočjo intervjuja in anketiranja smo zbrali podatke o vplivu vodenja na počutje in produktivnost zaposlenih v Hotelu Paka. Intervju smo opravili z vodjo hotela, od katerega smo izvedeli, kakšen je njegov pristop k vodenju, na kakšen način skrbi za podporo zaposlenim, njihovo počutje in motiviranost, kako rešuje konflikte in podobno. Hkrati smo pripravili anketni vprašalnik in anketirali 12 oseb, ki so vsaj leto dni zaposlene v Hotelu Paka. Vprašalnik je temeljil na njihovi izkušnji z vodenjem na delovnem mestu. Ugotovili smo, da imajo zaposleni v splošnem dokaj pozitivno mnenje o svojem neposredno nadrejenem. Ugotovili pa smo tudi, da se mnenja zaposlenih razlikujejo, saj del anketiranih meni, da se njihovo mnenje ne upošteva dovolj, ali da njihovo znanje ni optimalno izkoriščeno. To kaže na pomembnost nadaljnjega razvoja kompetenc vodij, še posebej na področjih komunikacije, motivacije in obvladovanja konfliktov. Intervju z vodjo je pokazal, da se vodstvo zaveda pomena odprte komunikacije, vključevanja zaposlenih ter poštenega odnosa do sodelavcev. Prav tako smo opazili pripravljenost vodje za nadaljnje izboljšave in osebno rast na področju vodenja. Ključne besede: Hotel Paka, počutje zaposlenih, produktivnost, vodenje, vpliv vodenja Objavljeno v DKUM: 30.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 5
Celotno besedilo (1,78 MB) |
6. Vpliv elementov senzoričnega marketinga v verigi s hitro prehrano McDonald's na zaznavanje blagovne znamke in zvestobo odjemalcevTeo Ojo, 2025, magistrsko delo Opis: V današnjem turbulentnem tržnem okolju, kjer so odjemalci izpostavljeni nenehnim dražljajem ter se srečujejo z ogromno izbiro izdelkov in storitev, se morajo blagovne znamke posebej potruditi, da izstopijo iz povprečja ter ustvarijo trajno povezavo z odjemalcem. Tradicionalne oblike oglaševanja in poudarjanje funkcionalnih lastnosti izdelkov pogosto ne zadostujejo več, saj potrošniki vse bolj sprejemajo odločitve na podlagi celostne izkušnje, čustvene povezanosti in zaupanja v blagovno znamko. V tem kontekstu postaja senzorični marketing ključno orodje sodobnega trženja, saj omogoča diferencirano in zapomljivo zaznavanje blagovne znamke prek stimulacije čutov – vida, sluha, vonja, okusa in dotika.
Senzorični marketing ne ponuja le dodatne vrednosti izdelku, temveč oblikuje edinstveno, več-čutno izkušnjo, ki se vtisne v spomin potrošnika, spodbuja pozitivna čustva ter krepi povezavo z blagovno znamko. Obenem omogoča razlikovanje blagovnih znamk v prenasičenem tržnem prostoru, kjer je racionalna primerjava pogosto nezadostna za oblikovanje lojalnosti.
Magistrska naloga se osredotoča na preučevanje vpliva senzoričnih elementov trženja na zaznavanje blagovne znamke McDonald's ter zvestobo potrošnikov tej blagovni znamki. McDonald's je kot raziskovalni okvir še posebej primeren, saj gre za globalno blagovno znamko z uveljavljeno prisotnostjo, ki si prizadeva za enotno uporabniško izkušnjo, hkrati pa mora odgovarjati na lokalne tržne zahteve. Cilj naloge je bil ugotoviti, v kolikšni meri posamezne senzorične dimenzije vplivajo na potrošnikovo doživljanje blagovne znamke in v kolikšni meri se to doživljanje odraža v njihovi zvestobi.
V delu tako naslavljamo več ključnih vidikov sodobnega trženja. Poleg opredelitve koncepta senzoričnega marketinga prinaša tudi vpogled v njegovo praktično uporabo v panogi hitre prehrane, analizira vpliv posameznih čutnih dimenzij ter opozori na pomen celostne, konsistentne in emocionalno bogate blagovne izkušnje. Senzorični marketing ni zgolj estetski dodatek ali dopolnilo k tradicionalnim trženjskim pristopom, temveč strateški pristop, ki blagovnim znamkam omogoča vzpostavljanje globljih, bolj trajnih in čustveno podprtih povezav s potrošniki.
V magistrskem delu torej predstavimo, da senzorični marketing predstavlja pomembno razvojno priložnost za podjetja, ki želijo v času nenehnih sprememb, visoke konkurence in vse bolj zahtevnih potrošnikov ohraniti svojo relevantnost, prepoznavnost in zvestobo na trgu. Ključne besede: senzorični marketing, zaznavanje blagovne znamke, zvestoba odjemalcev blagovni znamki, McDonald's, senzorična izkušnja, vpliv na čutila, vedenje odjemalcev. Objavljeno v DKUM: 29.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 11
Celotno besedilo (3,80 MB) |
7. Strelski pohod skozi oči mladih : kako srednješolci doživljajo grožnjo strelskega napadaŠpela Grum, 2025, diplomsko delo Opis: V zadnjih desetih letih je možno zaznati vse več strelskih napadov na šolah, ne samo v Združenih državah Amerike, temveč tudi v Evropi. Posledično se novice o napadih širijo tudi v Slovenijo in mediji vse bolj senzacionalistično poročajo o strelskih napadih, kar povečuje občutek ogroženosti med mladimi. Šole morajo nuditi dijakom varen učni prostor, zato je še tako pomembno, da se mladi na šolah počutijo varne. Literatura nakazuje na to, da ne obstaja enotnega profila storilca tovrstnih napadov, ima pa na to velik vpliv biološki in sociološki dejavniki, družba v kateri živi in storilčevo mentalno zdravje. Večina raziskave se osredotoča na sam dogodek in storilca, medtem ko so žrtve, torej dijaki potisnjeni ob stran. Malo poudarka je na zaznavanju grožnje strelskega napada na občutek mladih. S pregledom literature in izvedbo intervjuja z ravnateljem ter izvedbo ankete na dijakih četrtega letnika srednje šole in gimnazije smo dobili vpogled v to kako grožnjo strelskega napada dojemajo dijaki ter kakšne protokole in varnostne sisteme ima vzpostavljena šola. Rezultati so pokazali, da večja izpostavljenost medijev nima direktnega vpliva na povečan občutek ogroženosti pri dijakih. Dijakinje pogosteje dojemajo grožnjo bolj resno kot dijaki, medtem ko večina anketirancev meni, da se je verjetnost napada v zadnjih petih letih povečala. Poleg tega se je izkazalo, da dijaki ne poznajo varnostnih protokolov, kar nakazuje na to, da obstaja vrzel v komunikaciji na šoli. Intervju je dodatno poudaril po uveljavitvi varnostne vaje v primeru napada. Ključne besede: strelski napadi, prestopništvo, varnost v šoli, medijski vpliv, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 26.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 10
Celotno besedilo (534,43 KB) |
8. |
9. Razširjenost in dejavniki seksističnih prepričanj pri slovenskih mladostnikih ter učinkovitost igrificirane delavnice na temo spolne enakosti : magistrsko deloVanja Vogrinec, 2025, magistrsko delo Opis: Seksizem predstavlja stališča, prepričanja in vedenja, ki odražajo neenak položaj žensk in moških. Kaže se v dobronamerni ali sovražni obliki, kar pomeni, da ne predstavlja klasične oblike predsodkov, ki temelji le na negativnem dojemanju druge skupine. Namen magistrskega dela je bil raziskati pojavnost in dejavnike seksističnih prepričanj pri slovenskih srednješolcih ter ustvariti enkratno igrificirano delavnico, ki bi omogočila nižanje seksističnih prepričanj pri teh. V študijo je bilo vključenih 256 srednješolcev, od tega 58,5 % fantov. Med enkratnim srečanjem so udeleženci rešili dva sklopa vprašalnikov, testna skupina pa je bila deležna igrificirane delavnice na temo spolne enakosti. Udeleženci so odgovarjali na demografska vprašanja (spol, letnik šolanja, politična orientacija, religioznost), Vprašalnik ambivalentnega seksizma, Vprašalnik ambivalentnosti do moških, prilagojeno Lestvico družinskih vrednot in Lestvico podpore učiteljev, prav tako pa so ocenili seksizem pri najboljšem prijatelju, svoje prihodnje namere in izvedeno delavnico. Za analizo rezultatov smo uporabili T-test za neodvisne vzorce, mešano ANOVO, korelacijske, regresijske in moderatorske analize. Ugotovili smo, da so med slovenskimi srednješolci prisotne vse štiri oblike seksizma, torej dobronamerni in sovražni seksizem do žensk ter dobronamerni in sovražni seksizem do moških. Kot pomembna dejavnika razširjenosti seksističnih prepričanj izstopata spol in družinske norme, medtem ko se letnik šolanja ter zaznava seksizma pri najboljšem prijatelju nista izkazala kot bistvena. Ob evalvaciji igrificirane delavnice smo ugotovili, da je prišlo do znižanja seksističnih prepričanj tako v testni kot kontrolni skupini v primeru vseh oblik seksizma, z izjemo sovražnega seksizma do moških. Udeleženci v testni skupini so, v primerjavi s kontrolno skupino, v večji meri ocenjevali, da želijo z vrstniki in s šolskim osebjem govoriti o problematiki seksizma ter da želijo poiskati dodatne informacije o tej. Dodaten vpogled v spremembo seksističnih prepričanj so nam omogočile moderatorske analize, ki so pokazale, da so družinske norme in zaznava seksizma pri najboljšem prijatelju statistično pomemben moderator odnosa med skupino (testna ali kontrolna) ter znižanjem dobronamernega seksizma do moških. Dodatno sta spol in religioznost statistično pomembna moderatorja odnosa med skupino in znižanjem sovražnega seksizma do moških. Medtem politična orientacija predstavlja moderator odnosa med skupino in znižanjem dobronamernega seksizma do žensk ter zaznava seksizma pri najboljšem prijatelju med skupino in znižanjem sovražnega seksizma do žensk. Dodaten vidik evalvacije delavnice je predstavljala ocena delavnice udeležencev, ki pa se ni statistično pomembno povezovala z znižanjem seksističnih prepričanj. V diskusiji iščemo razlage za dobljene rezultate in jih interpretiramo v oziru do zastavljenih hipotez. Na koncu osvetlimo še pomanjkljivosti raziskave, ideje za prihodnje raziskave in uporabno vrednost. Ključne besede: seksistična prepričanja, razširjenost, demografski dejavniki, družinske norme, opora učiteljev, vrstniški vpliv, delavnica, igrifikacija Objavljeno v DKUM: 16.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 30
Celotno besedilo (1,49 MB) |
10. Vpliv arhitekture zapora na vedenje zapornikov : diplomsko delo univerzitetnega študijskega programa VarstvoslovjeMaša Merc, 2025, diplomsko delo Opis: Arhitektura predstavlja pomemben, a dostikrat spregledan vidik zaporskega sistema, ki lahko bistveno prispeva k bolj humanim, varnim in učinkovitim oblikam prestajanja kazni. Zapori so si med seboj zelo različni. Še posebej so razlike vidne med zapori, ki so zgrajeni v različnih zgodovinskih obdobjih. Arhitekturne zasnove zaporov so bile prepoznane kot eden izmed pomembnejših dejavnikov, ki vplivajo ne le na varnost in nadzor, temveč tudi na vsakodnevno izkušnjo posameznika v kazenskem sistemu. Arhitektura ne deluje zgolj kot funkcionalen okvir za izvrševanje kazni, temveč tudi kot pomemben dejavnik, ki vpliva na psihološko in vedenjsko dinamiko zapora. Z uporabo deskriptivnega pristopa je bila izvedena analiza relevantne literature s področij arhitekture, psihologije, sociologije in kriminologije. Preučeni so bili zgodovinski modeli zaporov (npr. model panoptikona, auburnski model, pensilvanski model) in sodobnejše oblike (npr. odprti model). Ugotovili smo, da prostorski elementi, kot so dostop do naravne svetlobe (ali umetne svetlobe, podobne naravni), velikost celic, odprtost samega zapora, povezanost z zunanjim okoljem in prenatrpanost, vplivajo na duševno zdravje zapornikov, njihovo vedenje in uspešnost resocializacije. Ustrezna arhitekturna ureditev prispeva k zmanjšanju napetosti, agresije in stresa med zaporniki. Poleg tega krepi odnose med zaporniki in osebjem ter podpira cilje resocializacije. Ključne besede: vpliv arhitekture, vedenje zapornikov, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 08.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 10
Celotno besedilo (2,53 MB) |