1. Vpliv tipografije na izpolnjevanje anketNeli Jerot, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu raziskujemo vpliv tipografije na izpolnjevanje anket. Izhajamo iz dejstva, da se podjetja v digitalnem okolju vse pogosteje soočajo z nizko odzivnostjo in površnimi odgovori respondentov, ko želijo opraviti raziskavo trga. Čeprav so raziskave pogosto osredotočene predvsem na vsebino vprašanj, pa je vizualni vidik anket, med katero sodi tudi tipografija, enako pomembna za uporabniško izkušnjo.
V teoretičnem se najprej poglobimo v osnovne značilnosti anketiranja, dejavnike, ki vplivajo na kakovost podatkov, ter samo oblikovanja ankete. Kasneje pa se osredotočimo na tipografijo, njen razvoj, psihološke učinke, ki jih ima ter njeno vlogo v znanstvenih in poslovnih kontekstih. Pregledamo tudi obstoječe empirične raziskave, katerih rezultati kažejo, da lahko izbira pisave vpliva na berljivost, kognitivno obremenitev in angažiranost respondentov.
V empiričnem delu smo izvedli komparativno analizo dve anket v sodelovanju s podjetjem Epidemic d.o.o Anketirance smo razdelili v dve skupini, in sicer je prva prejela anketo v serifni pisavi, druga pa v sans serifni. Analiza rezultatov je pokazala, da izbira pisave vpliva na različne vidike vedenja respondentov, vendar pa skoraj nobene od hipotez nismo potrdili, saj rezultati analize niso bili statistično značilni.
Kljub temu pa rezultati vseeno nakazujejo, da tipografija ni zgolj estetski element, temveč pomembno orodje pri oblikovanju anket, ki lahko izboljša kakovost zbranih podatkov. Naloga zato prispeva tako k teoretičnemu razumevanju vloge tipografije kot tudi k praktičnim smernicam za raziskovalce in podjetja, ki želijo oblikovati učinkovitejše ankete v digitalnem okolju. Ključne besede: tipografija, ankete, uporabniška izkušnja, vedenje uporabnikov Objavljeno v DKUM: 07.11.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 2
Celotno besedilo (4,31 MB) |
2. Analiza obstoječih vprašalnikov za merjenje samozaščitnega vedenja na področju informacijske varnosti : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Informacijska varnostManca Velikovrh, 2025, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu je bila izvedena teoretična in primerjalna analiza dveh vprašalnikov, ki se uporabljata za merjenje samozaščitnega vedenja na področju informacijske varnosti, Behavior Intention Scale (SeBIS) in The Human Aspects of Information Security Questionnaire (HAIS-Q). Raziskava ni vključevala empiričnega zbiranja podatkov, temveč je temeljila na kvalitativnem pristopu in pregledu znanstvene literature. Vprašalnika sta bila analizirana glede na strukturo, dimenzije, uporabljene merilne lestvice, dolžino, zanesljivost in veljavnost ter prilagodljivost različnim kulturnim in demografskim kontekstom. Ugotovljeno je bilo, da omogoča SeBIS hitrejše ocenjevanje osnovnih varnostnih navad, medtem ko HAIS-Q zagotavlja bolj celovito obravnavo vedenjskih, kognitivnih in čustvenih komponent informacijske varnosti. Oba instrumenta sta pokazala zadovoljive merske lastnosti, razlike pa so bile opažene v vsebinski pokritosti in uporabnosti glede na raziskovalni namen. V zaključnem delu je bil poudarjen pomen človeškega dejavnika ter vloga kakovostnega vprašalnika pri razumevanju in merjenju varnostnega vedenja uporabnikov. Ključne besede: samozaščitno vedenje, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 28.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 14
Celotno besedilo (832,31 KB) |
3. Opis, analiza in vrednotenje modela promocije zdravja na področju zdravja študentov zdravstvene negeBenjamin Habinc, 2025, magistrsko delo Opis: Uvod: Zdravje vključuje fizično, duševno in socialno blagostanje ter presega zgolj odsotnost bolezni. Promocija zdravja je temeljna naloga zdravstvene nege, saj prispeva k zmanjševanju zdravstvenih neenakosti in k višji kakovosti življenja. Model promocije zdravja Pender združuje kognitivne, vedenjske, okoljske dejavnike posameznika in nudi okvir za razumevanje zdravstvenega vedenja. Namen zaključnega dela je opisati, analizirati in evalvirati Model promocije zdravja teoretičarke Pender.
Metode: Opravili smo opis, analizo in vrednotenje teorije po modelu Pajnkihar (2013). Iskanje literature je potekalo v PubMed, EBSCOhost (CINAHL Ultimate in MEDLINE) in SAGE z vrednotenjem po hierarhiji dokazov in JBI orodjih.
Rezultati: V analizo je bilo vključenih osem raziskav. HPM je omogočil identifikacijo dejavnikov, kot so samoučinkovitost, ovire in socialna podpora, ki vplivajo na vedenje študentov glede gibanja, prehrane, obvladovanja stresa in e-zdravstvene pismenosti.
Diskusija in zaključek: Model je ustrezen teoretični okvir za preučevanje zdravega vedenja študentov zdravstvene nege saj omogoča prepoznavanje dejavnikov, kot so samoučinkovitost, socialna podpora in zdravstvena pismenost ter je učinkovit pri oblikovanju intervencij, ki izboljšujejo prehrano, telesno aktivnost, obvladovanje stresa in e-zdravstveno pismenost. Ključne besede: zdravstvena nega, teorija, zdravo vedenje, mladostniki Objavljeno v DKUM: 27.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 14
Celotno besedilo (1,00 MB) |
4. Vpliv zelenega prehoda na procese prodaje HVAC sistemov v podjetju Atermika d.o.oDomen Žunkovič, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava vpliv zelenega prehoda na procese prodaje HVAC sistemov v podjetju Atermika d.o.o. V teoretičnem delu je podrobno predstavljen pojem zelenega prehoda, njegov pomen za trajnostni razvoj ter priložnosti in izzivi, ki jih prinaša za gospodarstvo. Analizirani so trendi na področju ogrevanja, prezračevanja in klimatizacije, zlasti vloga toplotnih črpalk, prezračevalnih sistemov in energetske učinkovitosti v gospodinjstvih. Poudarjene so prednosti, kot so zmanjšanje emisij in večja energetska neodvisnost, pa tudi slabosti, kot so visoki začetni stroški ter pomanjkanje znanja in kadrov.
V empiričnem delu je predstavljeno družinsko podjetje Atermika d.o.o., ki deluje predvsem regionalno. Osredotoča se na prodajo in implementacijo HVAC sistemov ter iskanje rešitev za okoljsko ozaveščene kupce. Poseben poudarek je na prilagajanju tržnim trendom, izzivih prodajnega procesa in potrošniškem vedenju pri nakupu naprav za ogrevanje in hlajenje. Intervju z direktorjem podjetja razkriva pogled na prihodnost industrije, pomen trajnostnega razvoja in konkretne korake, ki jih podjetje izvaja v skladu z načeli zelenega prehoda.
Delo zaključuje, da zeleni prehod prinaša številne priložnosti za rast in inovacije, vendar zahteva strateško prilagajanje podjetij, večjo dostopnost sodobnih tehnologij ter ustrezno izobraževanje potrošnikov in strokovnih kadrov. Ključne besede: zeleni prehod, trajnostni razvoj, krožno gospodarstvo, HVAC sistemi, toplotne črpalke, prezračevalni sistemi, energetska učinkovitost, potrošniško vedenje, prodajni procesi, Atermika d.o.o. Objavljeno v DKUM: 23.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 5
Celotno besedilo (1,18 MB) |
5. Vloga virtualnih vplivnežev na nakupno vedenje potrošnikovŽiva Knez, 2025, diplomsko delo Opis: Vplivneži na družbenih omrežjih so v zadnjem desetletju postali ena izmed najpomembnejših oblik digitalnega trženja, saj blagovne znamke vse pogosteje sodelujejo z njimi pri promociji svojih izdelkov in storitev. Sodobna digitalna okolja omogočajo, da se vplivnostne strategije razvijajo in prilagajajo novim trendom, pri čemer se poleg resničnih oseb vse bolj uveljavljajo tudi virtualni vplivneži – računalniško ustvarjene osebnosti, ki z napredno grafiko, domišljeno zgodbo in dosledno komunikacijo nastopajo kot javne figure na različnih družbenih platformah.
Virtualni vplivneži se od svojih resničnih razlikujejo predvsem po tem, da jih ne omejujejo fizični in življenjski dejavniki, kar jim omogoča popolno prilagajanje ciljnim skupinam, neomejene kreativne možnosti in nadzor nad vsebino. Kljub temu se ob njihovi uporabi pojavljajo vprašanja o avtentičnosti, zaupanju ter dejanskem vplivu na nakupno vedenje potrošnikov.
Diplomska delo se osredotoča na teoretično razumevanje koncepta virtualnih vplivnežev, njihovega mesta v sodobnem marketingu ter primerjavo z resničnimi vplivneži. Posebna pozornost je namenjena dejavnikom, ki oblikujejo odnos potrošnikov do teh digitalnih osebnosti, kot so kreativnost, doslednost komunikacije, usklajenost z vrednotami občinstva in prilagajanje vsebin ciljnim skupinam. Preučuje se, kako ti elementi vplivajo na zaznavo blagovnih znamk in oblikovanje nakupnih namenov, ter kako se virtualni vplivneži umeščajo v širši kontekst vplivnostnega marketinga in digitalnih strategij. Ključne besede: Virtualni vplivneži, nakupno vedenje, potrošniki, družbena omrežja, digitalni marketing, blagovne znamke. Objavljeno v DKUM: 23.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 4
Celotno besedilo (1,28 MB) |
6. Analiza vpliva zaznanih cen na nakupne odločitveNina Bogša, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava različne cenovne zaznave in njihov vpliv na nakupne odločitve odjemalcev. V teoretičnem delu so opredeljene temeljne definicije cene in zaznane cene, nato je predstavljen proces oblikovanja zaznanih cen s pomočjo S-O-R modela ter opisani različni tipi cenovnih zaznav. Nadalje je obravnavan proces nakupnega odločanja z vlogo zaznane cene in njenim vplivom na različne tipe odjemalcev. V empiričnem delu so predstavljeni rezultati anketne raziskave, s katero je preverjeno, kako se zaznave cen odražajo v vedenju odjemalcev. Poseben poudarek je na zaznavanju kakovosti glede na višino cene, vplivu znižanj, prepoznavnosti blagovnih znamk in pomenu cenovnih končnic. Empirični del temelji na kvantitativni raziskavi, izvedeni s spletnim anketnim vprašalnikom. V raziskavi je sodelovalo 152 anketirancev, pretežno iz Podravske regije, pri čemer so v vzorcu prevladovale ženske in mlajša populacija. Naše hipoteze smo ovrgli. V nasprotju z našimi predvidevanji, so udeleženci raziskave v manjši meri poročali o povezanosti cene in kakovosti izdelkov. Prav tako v manjšem obsegu poročajo o cenovnih znižanjih kot osrednjih dejavnikih nakupnega odločanja. Nadalje tudi razmerja med ceno in prepoznavnostjo blagovnih znamk ne vrednotijo nujno sorazmerno. Nenazadnje, pa smo ovrgli tudi hipotezo, da bo večina udeležencev raziskave, cene, ki se končajo na številko 9, dojemali kot bolj ugodne v primerjavi z okroglimi cenami. Raziskava ima nekaj omejitev, saj je bil vzorec demografsko neenakomeren, poleg tega bi lahko tudi anketni vprašalnik bil metodološko zasnovan širše. Kljub temu naloga prispeva k boljšemu razumevanju vedenja odjemalcev in opozarja, da cenovne strategije ne učinkujejo enotno na vse segmente. Naloga hkrati predstavlja osnovno za nadaljnje raziskave na področju zaznavanja cen. Ključne besede: cena, zaznana cena, vedenje odjemalcev, nakupne odločitve Objavljeno v DKUM: 23.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 5
Celotno besedilo (2,25 MB) |
7. Vpliv epidemije COVID-19 na spletne goljufije : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloTjaša Moroz, 2025, diplomsko delo Opis: Epidemija covida-19 je močno vplivala na digitalno vedenje uporabnikov interneta in spodbudila razmah uporabe spletnih storitev. Zaradi povečane prisotnosti v digitalnem okolju so uporabniki postali bolj izpostavljeni spletnim prevaram, ki so v času epidemije postale ena izmed najpogostejših oblik kibernetske kriminalitete. Spletne goljufije se pogosto izvajajo prek lažnih elektronskih sporočil, lažnih spletnih strani, družbenih omrežij in drugih kanalov, ki omogočajo zlorabo zaupanja uporabnikov.
Najpogostejše oblike spletnih prevar vključujejo krajo identitete, spletno ribarjenje (angl. phishing), direktorsko prevaro, poneverbo računov in finančne prevare, romantično goljufijo, goljufije na družbenih omrežjih in goljufijo s kriptovalutami. Prevaranti izkoriščajo aktualne družbene okoliščine, čustveno ranljivost žrtev in pomanjkanje znanja o kibernetski varnosti. Razvoj umetne inteligence in dostopnost naprednih orodij kriminalcem omogočata vse bolj prepričljive oblike manipulacije.
Učinkovito preprečevanje spletnih goljufij temelji na kombinaciji pravnega urejanja, tehnoloških rešitev in sistematičnega ozaveščanja uporabnikov. Ključno vlogo pri zmanjševanju kibernetskih tveganj imajo izobraževanje, redno spremljanje tveganj ter sodelovanje med institucijami in javnostjo. Ključne besede: digitalno vedenje, uporabniki interneta, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 22.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 8
Celotno besedilo (844,99 KB) |
8. Vpliv anonimnosti na vedenje uporabnikov interneta : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Informacijska varnostPia Miletić, 2025, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu je bil izveden sistematični pregled znanstvenih študij o vplivu anonimnosti na vedenje uporabnikov interneta. Namen je bil preučiti, kako anonimnost vpliva na pojav antisocialnih in prosocialnih vedenj ter kateri dejavniki ta vpliv krepijo ali blažijo. Analiza 47 člankov, objavljenih med letoma 2021 in 2025, je pokazala, da anonimnost pogosto spodbuja antisocialno vedenje, kot so sovražni govor, trolanje, spletna agresija in širjenje dezinformacij. Ta vedenja so bila povezana z zmanjšanim občutkom odgovornosti, moralnim razvezovanjem in osebnostnimi potezami temne trojice, predvsem v okoljih brez jasnih pravil in moderacije. Po drugi strani pa lahko anonimnost deluje tudi zaščitno in spodbuja prosocialna vedenja, kot so čustveno razkrivanje, iskanje psihološke podpore ter izražanje moralnega poguma. Ugotovitve so bile umeščene v obstoječe teoretske okvire, ki večinoma pojasnjujejo opažene vzorce, a ne zajamejo v celoti kompleksnosti sodobnih spletnih okolij. Zaključeno je bilo, da vpliv anonimnosti ni enoten, temveč nastaja v prepletu posameznikovih lastnosti, digitalnega okolja in širšega družbenega konteksta. Takšen vpogled je ključen za razumevanje spletne komunikacije in oblikovanje varnostnih politik, ki upoštevajo tako tveganja kot priložnosti anonimnosti. Ključne besede: spletno vedenje, antisocialno vedenje, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 21.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 9
Celotno besedilo (765,87 KB) |
9. Obrekovanje vodij s strani podrejenihDoris Tahirović, 2025, magistrsko delo Opis: Obrekovanje vodij s strani podrejenih je pojav, ki se pogosto pojavlja v različnih organizacijah, vendar njegove posledice na same vodje pogosto ostanejo spregledane. Kadar obrekovanje temelji na neresničnih informacijah in je usmerjeno v škodovanje ugledu ter funkciji vodje, lahko predstavlja obliko psihičnega nasilja. Čeprav se lažno obrekovanje kot oblika nasilja na delovnem mestu zdi nedolžna, predvsem, ko je žrtev tega oseba na vodstvenem položaju, temu ni vedno tako. Takšna oblika trpinčenja na delovnem mestu prav tako lahko vodji, kot žrtvi povzroči konkretne težave na zdravstvenem področju in težave s socialno izolacijo.
V našem zaključnem delu smo želeli na podlagi teoretičnih osnov in nekaterih predhodnih raziskav, preučiti kakšen vpliv ima lahko lažno obrekovanje splošno na posameznika, specifično na vodjo kot tarčo obrekovanja s strani svojih podrejenih in kakšne posledice lahko utrpi tarča obrekovanja. Poleg tega smo izvedli raziskavo, v katero smo vključili različne vodje z dolgoletno vodstveno kariero, da nam iz svojih lastnih izkušenj povedo kakšni so bili njihovi občutki v omenjeni situaciji. Glavni namen raziskave je bil ugotoviti, kako takšno obrekovanje vpliva na vodje in njihovo delo.
Raziskava je temeljila na intervjujih z vodji, ki so se že srečali s tovrstnim obrekovanjem. Ugotovili smo, da so posledice različne, odvisne predvsem od osebnostnih lastnosti in načina vodenja posameznega vodje. Vplivi so se kazali na področju motivacije, odnosa do podrejenih, čustvene stabilnosti in stopnje stresa. Vse vodje v naši raziskavi se strinjajo, da obrekovanja ne gre podcenjevati, saj lahko resno škoduje posamezniku in delovnemu vzdušju. Zato je pomembno, da organizacije obrekovanje prepoznajo kot obliko trpinčenja ter nanj odzovejo hitro in sistematično.
V namen, da bi se vodje izognile škodljivim posledicam lažnega obrekovanja s strani svojih podrejenih smo na koncu dela navedli tudi nekaj priporočil za organizacije. Naša priporočila temeljijo predvsem na vzpostavljanju že predhodnega sistema preprečevanja negativnih učinkov, ob pojavu obrekovanja zaposlenih na vodstvenem položaju iz strani podrejenih. Hkrati smo tudi poudarili pomembnost nadaljnjega raziskovanja tega področja. Raziskav in priporočil na temo, ki bi opozarjale na negativne vidike obrekovanja je bistveno malo. Poleg tega bi lahko pomagala vsem vodjam, ki se znajdejo v enakem položaju, kot so se naši intervjuvanci. Ključne besede: obrekovanje, vodja, trpinčenje na delovnem mestu, kadrovski management, organizacijsko vedenje Objavljeno v DKUM: 15.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 3
Celotno besedilo (733,49 KB) |
10. Samoregulacija v povezavi s pozitivnim in negativnim tveganjem v mladostništvu : magistrsko deloŠpela Osojnik, 2025, magistrsko delo Opis: Samoregulacija je obsežen koncept, ki opisuje aktivno upravljanje, prilagajanje in uravnavanje posameznikovega vedenja proti želenemu cilju, in je ključna za učinkovito prilagajanje, uspešno doseganje ciljev, obvladovanje stresa ter ohranjanje čustvenega in fizičnega blagostanja. Mladostništvo kot razvojno obdobje prinaša številne izzive, zaradi česar je razumevanje samoregulacije v tem kontekstu še posebej pomembno.
V magistrskem delu smo preučili vpliv samoregulacije na vključenost v pozitivna in negativna tvegana vedenja v mladostništvu med 171 mladostniki iz dveh starostnih skupin, ki so vključeni v srednješolsko ter univerzitetno izobraževanje. Preučili smo tudi razlike glede na spol in starost udeležencev. Rezultati kažejo, da višja stopnja samoregulacije napoveduje manjšo vključenost v negativna tvegana vedenja kot tudi to, da je negativno tvegano vedenje pri mladostnikih povezano z večjim tveganjem na socialnem in zdravstvenem področju.
Ugotovili smo, da se razlike med spoloma v samoregulaciji z razvojem izravnajo in da imajo kontekstualni dejavniki, kot je družbeni in socialni kontekst, velik vpliv na pojavnost tveganega vedenja, ne glede na spol. Ključne besede: samoregulacija, pozitivno tvegano vedenje, negativno tvegano vedenje, mladostništvo Objavljeno v DKUM: 13.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 7
Celotno besedilo (895,69 KB) |