1. |
2. Umirjanje prometa na začetku naselij : magistrsko deloMateja Dovar, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu je obravnavana problematika prehodnega območja vstopa v naselje, kjer cesta zunaj naselja prehaja v pozidano okolje ob cesti ali v območje, ki ga določajo meje naselja. Osnovni namen ureditve vstopa v naselje je voznika opozoriti o spremembi okolja ter ga spodbuditi k ustrezni prilagoditvi hitrosti, saj se z vstopom v naselje običajno spremenijo prometne razmere (npr. večja količina nemotoriziranih udeležencev v prometu). V magistrskem delu je podan pregled trenutne zakonodaje v Sloveniji in tujini, ki se nanaša na umirjanje prometa. V nadaljevanju je v sklopu magistrskega dela proučena in analizirana obstoječa projektna dokumentacija ter že izvedeni ukrepi na območjih vstopov v naselja. Na podlagi ugotovitev so predlagane tipske rešitve ureditve vstopov v naselja, ki se lahko uporabijo v danih situacijah. Predlagane rešitve so zasnovane z namenom zmanjšanja tveganja za nastanek prometnih nesreč in povečanja varnosti vseh udeležencev v prometu. Upoštevane so smernice, ki jih določa zakonodaja glede prometne varnosti, z namenom, da bi ureditve čim bolj učinkovito prispevale k varnemu in nemotenemu prehodu vozil v naselje. Ključne besede: umirjanje prometa, ukrepi in naprave za umirjanje prometa, prometna varnost, tehnične smernice, vstopi v naselja Objavljeno v DKUM: 15.02.2024; Ogledov: 410; Prenosov: 71 Celotno besedilo (7,80 MB) |
3. Ukrepi za umirjanje prometa v mestih : diplomsko deloNiko Gašić, 2023, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava tematiko ukrepov za umirjanje prometa v mestih in njihovo praktično uporabo. Predstavljeni so sodobni ukrepi ter njihove ključne lastnosti. Naloga zajema tudi praktičen primer umestitve ukrepov na osmih različnih lokacijah v Mestni občini Maribor. Osrednji cilj je izbrati ustrezne ukrepe za zmanjšanje hitrosti motornih vozil, brez negativnih posledic za prebivalce. Skozi iskanje rešitev za vsako lokacijo so bili upoštevani zakoni, predpisi in tehnične specifikacije. Za vseh osem lokacij je opisano obstoječe stanje, predviden nov ukrep in vpliv novih ukrepov na promet. Ključne besede: umirjanje prometa, prometna varnost, pešci, kolesarji Objavljeno v DKUM: 19.09.2023; Ogledov: 598; Prenosov: 40 Celotno besedilo (3,14 MB) |
4. Razvoj metodologije za načrtovanje, spremljanje in vrednotenje umirjanja prometa v okviru celostnega prometnega načrtovanja : doktorska disertacijaMojca Balant, 2023, doktorska disertacija Opis: Zmanjšanje vse večjih negativnih vplivov motornega prometa je pomemben element politik različnih sektorjev, še zlasti prometnega, okoljskega in zdravstvenega. Novi poudarki prometnih in sorodnih politik so privedli do preobrazbe strateške načrtovalske prakse prometa, ki jo v večjem delu Evrope, pa tudi v nekaterih delih sveta, pomeni celostno prometno načrtovanje. Eno njegovih pomembnejših strateških vodil je umirjanje prometa, ki prav tako doživlja preobrazbo tako načrtovalskega pristopa kot uporabljanih intervencij. Disertacija se osredotoča na razvoj teorije in prakse celostnega umirjanja prometa. V načrtovalskem smislu ga umešča v sistem celostnega prometnega načrtovanja. V eksperimentalnem smislu potrdi vpliv celostnega umirjanja prometa na aktivno mobilnost, kakovost bivalnega okolja in prometno varnost ter s tem na potovalne navade. Še najbolj pa disertacija prispeva v metodološkem smislu z razvojem nove metodologije celostnega umirjanja prometa ter v njenem okviru prilagojene matrike povezav in prostorov. Rezultati disertacije uveljavljajo vlogo celostnega umirjanja prometa kot enega ključnih elementov celostnega prometnega načrtovanja ter potrjujejo njegovo učinkovitost pri spreminjanju potovalnih navad v bolj trajnostne. Ključne besede: celostno prometno načrtovanje, celostno umirjanje prometa, matrika
povezav in prostorov, aktivna mobilnost, kakovost bivalnega okolja, prometna varnost, potovalne navade, spremljanje, vrednotenje Objavljeno v DKUM: 24.07.2023; Ogledov: 803; Prenosov: 159 Celotno besedilo (8,95 MB) |
5. Prometno-varnostni načrt Osnovne šole Tabor I Maribor : magistrsko deloŠpela Klemenčič, 2022, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo Prometno-varnostni načrt Osnovne šole Tabor I Maribor je sestavljeno iz treh delov. V teoretičnem delu smo predstavili promet, vrste prometa, razvojne značilnosti otrok in prometno vzgojo, s pregledom ciljev osnovnošolskih predmetov pa smo dokazovali, da je prometna vzgoja medpredmetno področje. V empiričnem delu smo s pomočjo anketnih vprašalnikov ugotavljali, kakšni so znanje učencev v prometu in njihovo ravnanje v njem, kakšno je mnenje staršev o znanju in ravnanju njihovih otrok v prometu. V praktičnem delu smo predstavili varnostno-prometni načrt in cilje za njegovo oblikovanje, šolski okoliš in demografsko območje Osnovne šole Tabor I Maribor. Izdelali smo prometno-varnostni načrt, pri tem pa opozorili na nevarna mesta, ki ogrožajo varnost učencev in ostalih udeleženih v prometu. Oblikovali smo štiri varne poti, ki vodijo do šole. Ključne besede: vrste prometa, varnost otrok, prometna vzgoja, načrt šolskih poti, Osnovna šola Tabor I Maribor Objavljeno v DKUM: 13.10.2022; Ogledov: 579; Prenosov: 88 Celotno besedilo (4,01 MB) |
6. Policijski postopek z udeleženci cestnega prometa pod vplivom psihoaktivnih snovi : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Informacijska varnostJože Trilar, 2022, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo opredelili pomen policijskega postopka pri obravnavi kršitev s področja udeležbe v cestnem prometu pod vplivom psihoaktivnih snovi. Diplomsko delo je razdeljeno na teoretični in empirični del. Za dosego cilja diplomskega dela smo postavili tri hipoteze. V teoretičnem delu diplomskega dela smo na splošno predstavili področje psihofizičnega stanja udeležencev cestnega prometa, alkohol in psihoaktivne snovi ter vpliv za voznika, ki je pod vplivom teh substanc. Predstavili smo splošna policijska pooblastila in konkretneje pooblastila ob nadzoru cestnega prometa. Opredelili smo osnovne pojme, kot je policijsko pooblastilo v smislu zakonske podlage, zakonsko podlago za izvajanje kontrole cestnega prometa in vodenje prekrškovnega postopka v primeru zaznanih kršitev. Ugotovili smo bistveno razliko med odkrivanjem kršitev s področja vožnje pod vplivom alkohola in kršitev s področja vožnje pod vplivom psihoaktivnih snovi. Policisti alkoteste običajno odrejajo rutinsko, pri odreditvi strokovnega pregleda zaradi ugotavljanja prisotnosti psihoaktivnih snovi pa mora policist predhodno potrditi sum, da je voznik pod vplivom teh snovi. Podrobno smo predstavili zakonsko podlago in prekrškovni postopek z voznikom pod vplivom psihoaktivnih snovi, kakor tudi dodatno ukrepanje policista poleg obravnave samo osnovnega prekrška. V empiričnem delu smo opravili analizo javno dostopne statistike policije za obdobje zadnjih 10 let. Za ta namen smo uporabili statistične podatke ukrepov policije s področja psihofizičnega stanja udeležencev cestnega prometa. Pri analizi smo ugotovili anomalijo uradne policijske statistike. Število odrejenih strokovnih pregledov zaradi ugotavljanja psihoaktivnih snovi namreč z leti narašča, v zadnjem letu jih je bilo odrejenih približno dvakrat toliko kot 2012, število pozitivnih rezultatov strokovnega pregleda pa ne glede na večje število odrejenih pregledov celo upada. Za namen raziskave smo zato pri analizi statističnih podatkov uvedli vsoto pozitivnih rezultatov strokovnega pregleda in odklonov, s čimer smo potrdili, da je število voznikov pod vplivom psihoaktivnih snovi v vzponu praktično skoraj vsako leto v obravnavanem obdobju. V zaključku diplomskega dela smo testirali predpostavljene hipoteze in obrazložili ugotovitve. Ključne besede: psihoaktivne snovi, psihofozično stanje voznikov, varnost cestnega prometa, naloge policije, policijski postopki Objavljeno v DKUM: 12.10.2022; Ogledov: 617; Prenosov: 84 Celotno besedilo (1022,10 KB) |
7. Varnost starejših pešcev v prometu : diplomsko deloEsmera Bećirović, 2022, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu je predstavljena analiza prometne varnosti pešcev, še posebej pešcev, ki so starejši od 65 let. Namen je ugotoviti glavne dejavnike, ki vplivajo na prometno varnost pešcev in starejših pešcev, na podlagi analize prometnih nesreč za obdobje 2017-2021, ter poudariti značilnosti, ki imajo največji vpliv na varnost starejših pešcev. Analiza PN z udeleženimi pešci vseh starosti je dokazala, da je najpogostejši vzrok vseh tovrstnih PN neupoštevanje pravila o prednosti, in da se večina PN konča z lažjimi poškodbami. Podrobnejša analiza, ki upošteva samo pešce starejše od 65 let, pa je dokazala, da je za to starostno skupino najpogostejši vzrok PN premiki z vozilom ( kar 27% vseh PN z lažjimi, hudimi poškodbami ter s smrtnim izidom) ter neupoštevanje pravila o prednosti (24% omenjenih PN). Analiza je tudi poudarila, da 67% PN je imelo kot posledice lažje telesne poškodbe ter 33% PN se je končalo s hudimi poškodbami ali s smrtnim izidom. Če se osredotočimo na hude poškodbe PN in na PN s smrtnim izidom, je najpogostejši vzrok tega tipa nesreč je neupoštevanje pravila o prednosti. Podobno ugotavljamo za starejše pešce. Na koncu smo tudi predlagali morebitne ukrepe za izboljšavo stanja prometne varnosti pešcev, torej tehnične ukrepe s področja infrastrukture in mehke ukrepe s področja izobraževanja, delavnice za povečanje znanja o prometni varnosti. Ključne besede: starejši pešci, varnost prometa, statistična analiza, prometne nesreče Objavljeno v DKUM: 09.09.2022; Ogledov: 720; Prenosov: 80 Celotno besedilo (2,85 MB) |
8. Vizija nič v varnosti prometa : švedska implementacijaMatjaž Vrečič, 2021, diplomsko delo Opis: Cestni promet povezuje mesta in države z razpletenim cestnim omrežjem. Z razvojem industrije in potrebe po tranzitu so osebni avtomobili postali vse bolj dostopni. Z dostopnostjo se je povečala tudi njihova uporaba. Cestno omrežje je postalo preplavljeno z vozili. Cestnoprometna pravila urejajo prometne režime na najrazličnejše načine. S povečanjem frekvence vozil se je tako povečala tudi možnost za nastanek prometnih nesreč. Prometne nesreče so skozi čas postale eden izmed glavnih krivcev za smrti v sodobnih družbah. S problematiko prometne varnosti so se začele ukvarjati države po vsem svetu na najrazličnejše načine. Ob prelomu tisočletja je Švedska predstavila in v svojo politiko varnosti cestnega prometa implementirala Vizijo nič, do takrat še nepoznan koncept v prometni varnosti. Cilj Vizije nič je kot že ime samo pove; nič smrtnih žrtev v cestnem prometu. Države so skozi čas na različne načine začele povzemati uspešni švedski model prometne varnosti. Vizija nič vključuje najrazličnejše udeležence v cestnem prometu. Vizija nič je cilj, ki je morda nedosegljiv, a je vodilo in usmeritev za zaščito življenja in zdravja posameznikov in družbe. Zgledu drugih je sledila tudi Slovenija. Vizijo nič je sčasoma vpeljala v notranjo politiko cestnega prometa. S samostojnostjo Republike Slovenije, so sledili novi zakoni na področju prometne zakonodaje. Sčasoma je del resolucij o varnosti prometa postala tudi Vizija nič. Ključne besede: promet, cestni promet, prometna varnost, preventivne dejavnosti, vizija nič, nacionalni program varnosti cestnega prometa, primerjave, Švedska, Slovenija, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 11.01.2022; Ogledov: 935; Prenosov: 95 Celotno besedilo (494,45 KB) |
9. Načelo zaupanja v zemljiško knjigo : magistrsko deloMaja Makari, 2021, magistrsko delo Opis: Zakona, ZZK-1 v 8. členu in SPZ v 10. členu resda vsebujeta določbi z naslovom Načelo zaupanja v zemljiško knjigo, vendar še zdaleč nista edina člena, v katerem se načelo zaupanja v zemljiško knjigo odraža. Načelo zaupanja v zemljiško knjigo je namreč eno izmed temeljnih načel nepremičninskega prava. Z obravnavanim načelom je povezano načelo publicitete: Pozitivno stališče - na nepremičninah obstajajo samo tiste pravice, ki so vpisane v zemljiško knjigo, in negativno stališče - pravica na nepremičnini ne obstaja, če ni vpisana v zemljiško knjigo. Pomembna je tudi dobra vera. Namreč, samo tisti, ki se v dobri veri zanesejo na podatke v zemljiško knjigo ne sme trpeti škodljivih posledic. Poznamo glave in pomožne vpise v zemljiško knjigo, in čeprav je plomba opredeljena kot pomožni vpis je za načelo zaupanja zelo pomembna, saj naznanja začetek zemljiškoknjižnega postopka, s tem pa nastop publicitetnih učinkov, potrebnih za realizacijo načela zaupanja v zemljiško knjigo.
V posebnem delu smo se srečali z najpogostejšimi pravnoposlovnimi prenosi lastninske pravice na nepremičninah, in primeri, kjer pride do izraza načelo zaupanja v zemljiško knjigo. To varuje pridobitelja le v primeru, če je pridobil pravico na poslovni podlagi.
Obravnavana je dvojna prodaja nepremičnine. V tem primeru ravno zaradi načela zaupanja pride do zapletene situacije, saj je odsvojitelj v zemljiški knjigi še vedno naveden kot lastnik. V primeru materialno neveljavne vknjižbe, v primeru da je odvsojitelj drugič razpolagal z isto nepremičnino daje pravo možnost izbrisne tožbe, vendar ne proti dobrovernim tretjim.
Pri priposestvovanju gre za originaren način pridobitve lastninske pravice, ki je v konfliktu s pravnoposlovno pridobljeno. Pravica, ki je pridobljena s priposestvovanjem, ne sme biti na škodo tistemu, ki je v dobri veri in v zaupanju v javne knjige pridobil pravico, še preden je bila s priposestvovanjem pridobljena pravica vpisana v javno knjigo (zemljiško knjigo).
V primeru da pri pravnoposlovnem prenosu sodeluje le en (zunaj)zakonski partner, drug pridobi lastninsko pravico na nepremičnini originarno. Vpis v zemljiško knjigo je deklaratoren. Če bi se pa zakonec rad zaščitil pred nezaželenimi učinki tretjih, mora poskrbeti, da je njegova pravica vpisana.
Pri nevpisanih nepremičninah ne more priti do uporabe načela zaupanja v zemljiško knjigo, saj zemljiška knjiga ne vsebuje podatka o nepremičnini. Situacije, ko ne izhajamo iz načela zaupanja v zemljiško knjigo, so lahko mnogo zahtevnejše pri vprašanju komu naj pravo da varstvo. Obstaja velika nevarnost kršitve pravic tretjih.
Lastnik, ki se ne vpiše v zemljiško knjigo, konkurira dobrovernim tretjim, kateri pridobijo pravice na podlagi svoje dobrovernosti in zaupanja v zemljiško knjigo. Zakon opozarja na posledice, ki utegnejo doleteti tistega, ki bi se lahko vpisal v zemljiško knjigo, a tega ni storil. Načelo zaupanja tako tudi »kaznuje« imetnika nevpisane pravice
Zakon določa listine, ki se štejejo za zemljiškoknjižno dovolilo. To je posadna listina, ta vsebuje izjavo zemljiškoknjižnega lastnika, da nasprotni stranki priznava izvirno (originarno) pridobitev lastninske pravice na nepremičnini in nadomestno zemljiškoknjižno dovolilo, s katerim se nadomešča pravnoposlovni prenos (derivativen prenos) lastninske pravice. Ključne besede: Zemljiška knjiga, dobra vera, varnost pravnega prometa, dvojna prodaja, skupna lastnina, priposestvovanje, nevpisane nepremičnine, posadna listina, uskladitvena listina Objavljeno v DKUM: 12.02.2021; Ogledov: 2106; Prenosov: 457 Celotno besedilo (1,20 MB) |
10. Strokovni nadzor v šolah vožnje Javne agencije RS za varnost v prometu : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloTjaša Kirn, 2020, diplomsko delo Opis: Kandidati za voznike motornih vozil se v šolah vožnje ne naučijo zgolj upravljati z motornim vozilom, temveč tudi, kako varno voziti v cestnem prometu. V procesu poučevanja pridobivajo najbolj ključne izkušnje, da ostanejo varni vozniki tudi v kasnejšem življenju. S tega vidika je dejavnost šol vožnje prav gotovo pomembna dejavnost in zaradi tega je bilo treba nad njo vzpostaviti primeren nadzor. S prihodom Javne agencije RS za varnost prometa se je na tem področju marsikaj spremenilo – šole vožnje niso pod nadzorom samo s strani Javne agencije, ampak tudi s strani Policije in Inšpektorata za delo in Infrastrukturo. Leta 2017 je tudi bila sprejeta novela Zakona o Voznikih, ki je precej zaostrila kadrovske pogoje za delo v šoli vožnje. Diplomsko delo se osredotoča na strokovni nadzor nad strokovnostjo in zakonitostjo dejavnosti šol vožnje, ki ga vrši Javna agencija. Diplomsko delo je nastalo tudi z namenom, da se prikaže mnenje učiteljev vožnje o trenutnem nadzoru ter njihovi predlogi za njegovo izboljšanje. Poleg tega sta v diplomskem delu predstavljeni organizaciji Javne agencije in Združenja šol vožnje Slovenije ter njuno delovanje, predstavljeni so zakonski predpisi za dejavnost šol vožnje in podatki o izvedenih strokovnih nadzorih nad šolami vožnje v obdobju od leta 2013 do leta 2019. S pomočjo primerjave teh podatkov, ki smo jih razdelili v dve obdobji, smo potrdili hipotezo. Strokovni nadzor AVP je dober in uspešno preprečuje zakonske kršitve šol vožnje. Podatki o mnenju učiteljev vožnje so bili pridobljeni s pomočjo spletnega anketnega vprašalnika 1ka, ki je bil preko elektronskega sporočila posredovan 99 šolam vožnje po Sloveniji. Pri tem je raziskovalni vzorec obsegal 49 v celoti izpolnjenih anket, 16 pa jih je bilo delno izpolnjenih. Analiza rezultatov anketnega vprašalnika je pokazala, da učitelji vožnje večinoma poznajo namen nadzora ter so mnenja, da je potreben. Vendar nihče od sodelujočih ni imel zelo dobrih izkušenj s temi nadzori. Vsi pa so mnenja, da bi se lahko nadzor precej izboljšal, če bi se upoštevalo njihove predloge. Ključne besede: diplomske naloge, Javna agencija RS za varnost prometa, strokovni nadzor, šole vožnje, mnenja učiteljev vožnje Objavljeno v DKUM: 18.08.2020; Ogledov: 1100; Prenosov: 133 Celotno besedilo (1,01 MB) |